Sähköauton kotilataus

Käytettyyn auton sopinee käytetty laturi, esim. Torista saa 8A Deltacon laturin alle satasella.

Itse en kyllä perusta noista halpislatureista, tuskin tuossakaan on lämpötilan valvontaa Shuko-pistokkeessa.

Aika paljon noita latureita taitaa jäädä ihmisten nurkkiin pyörimään. Itse kun olin autoa vaihtamassa, niin ex. auton mukana tullut 8A tilapäislaturi kirjattiin myyntisopimukseen auton varusteena.
Oman kokemuksen mukaan, jos auton mukana on latauslaite tullut, niin vaihtoautona auton mennessä myyjä olettaa sen tulevan mukana. Jos taas on näitä uudempia autoja, niin niissä ei latauslaitetta tule yleensä enää mukana kaupasta, eikä välttämättä omistajalla sellaista siten edes ole
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.
Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
 
Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
Akkua ei lämmitetä noin hitaalla latauksella, ainakaan kaikissa autoissa. On sitten autosta ja matkasta kiinni miten paljon tarvii päivässä ladata. Kuten jo kirjoitinkin, mielestäni 6A vs 8A on aika triviaali ero; jos nopeudella on suudemmin väliä, tarvitaan 11kW-vehje joka tapauksessa.

Tässä eräs esimerkkilaskelma arkiajosta hitaalla laturilla:
Voit ajatella tuon vaikka niin, että jos keskimääräisesti päivän lataus riittää päivän ajoihin, pärjäät. Karkeasti matikka menee tähän tyyliin (tee toki omat laskut omilla luvuilla):
- akussa kapasitettia ajaa 300km
- saat ladattua päivässä 100km
- tuleekin poikkeuksellisen paljon ajoa, vaikka 120km päivä monta päivää putkeen
- eli lähdet 300 -> 180, lataat 100, seuraavana päivänä 280 -> 160, lataat sata, seuraavana päivänä 260 -> 140 jne.
- Eli jos jätetään vaikka 40km bufferi, voit ajaa 8 päivää peräkkäin vajaalla lautaksella, jonka jälkeen piipahdat pikalaturilla.
- Vastaavasti jokainen päivä jona ajat vähemmän tietty palauttaa rangea.
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Halpa varmasti, mutta kyllä tuollainen 6A virralla lataava hidas hidaslaturi on ostajan näkökulmasta vittuilua.

Paljonko se nykyinen antaa ampeereita?
Tuo 6A on tosiaan liian vähän. Täytyy olla vähintään 8A.

Itse latailen 1x13A ja sekin on melko vähän myös.

Tuli mieleen, että voisi myös antaa joku rahallinen hyvitys, vaikka 150€, niin ostaja voi sitten ostaa haluamansa latauskaapelin? Tai jos 150€ on liikaa, niin edes 100€?
Käytettyyn auton sopinee käytetty laturi, esim. Torista saa 8A Deltacon laturin alle satasella.

Itse en kyllä perusta noista halpislatureista, tuskin tuossakaan on lämpötilan valvontaa Shuko-pistokkeessa.

Aika paljon noita latureita taitaa jäädä ihmisten nurkkiin pyörimään. Itse kun olin autoa vaihtamassa, niin ex. auton mukana tullut 8A tilapäislaturi kirjattiin myyntisopimukseen auton varusteena.
Tässä on ehkä hyvä vielä painottaa, että tämä on ostajaliikkeen kanssa sovittu kuvio ja huomioitu toki autoni hyvityshinnassa siinä laajuudessa kuin liike on katsonut tarpeelliseksi. Loppukädessä heille jää vastuu siitä, mikä laturi (jos mikään) auton mukana seuraavalle omistajalle päätyy.

Tarkoitus ei ole säästää euroakaan sen uhalla, että tilaisin jotain suoraan Kiinasta ilman kunnollisia CE-merkintöjä tms., mutta en myöskään koe tarpeelliseksi lähteä miettimään kovin pitkälle tulevan omistajan mahdollisia toiveita tai käyttötapoja. Lopulta tämä on ostoliikkeen ja uuden ostajan välinen asia.

Nykyinen laturi on 8 A, eli ei sen puolesta valtavaa eroa 6 A peruslaturiin. Molemmat on erittäin hitaita, eikä schuko-lataus ole itsellänikään ollut käytössä kertaakaan viimeisen 70 000 km aikana.

Ja jos joku kokee 6 A laturin mukaan antamisen "vittuiluna", niin voin kertoa, että uuden auton mukana en ole saamassa mitään. Ehkä se on jo seuraavan tason "vittuilua". 😅

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, ettei tällaisista latureista ole mitään erityisen hyviä tarjouksia laajasti tiedossa, joten taidan edetä tuon aiemmin linkitetyn tai vastaavan kanssa.

Oman kokemuksen mukaan, jos auton mukana on latauslaite tullut, niin vaihtoautona auton mennessä myyjä olettaa sen tulevan mukana.
Näin on osin tässäkin tapauksessa. Koska auton mukana on alun perin tullut schuko-laturi, ostajaliike haluaa sellaisen nytkin mukaan. Laturin merkki tai ominaisuudet eivät ole kuitenkaan ratkaisevassa roolissa (tai ne on jo huomioitu hyvityshinnassa).
 
Molempien sähkövolkkareiden mukana on tullut samanlainen 8A latauslaite, eipä tullut mieleen että kaikkien autojen mukana ei välttämättä tule edes sitä.
 
Molempien sähkövolkkareiden mukana on tullut samanlainen 8A latauslaite, eipä tullut mieleen että kaikkien autojen mukana ei välttämättä tule edes sitä.
kai se latauslaite menee kohta kuten kännyssä, alkuun tuli aina, mutta si lopettivat ainakin osalla.. toki hyvä musta ois autossa olla aina se 8A sukolaturi hätätilannetta/reissua varten, vaikka koteihinkin yleistyy pikkuhiljaa kiinteät laturit (keillä mahis)
itse pärjäsin yli vuoden hienosti 8A auton default laturilla, ja pärjäisin varmaan vielkin mutta ny on seinässä isompi
 
Itellä 13A:n schuko, jolla otettu virtaa 5 vuotta. Johdotukset tarkastettu samalla kun tarkastettiin kaikki johdotukset salaman lyötyä tontille. Meni muuten kaikki sähkölaitteet uusiksi, jotka oli seinässä, mutta torppa ei palanut...mikä oli kuulemma lievä ihme.
 
Sähköauto tulossa ja omakotitalossa asumme 3x25A sulakkeet.

Mitäs minulla nyt pitää laittaa , että pystyn kotosalla lataamaan autoa.. kuinka nopeasti sillä peruspistorasialla saa ladattua autoa (mg4) ja kuinka paljon nopeampi on lataus sellaisella kotilatausasemalla?

Olisiko suositella millainen laittaa kotilataukseen , ajoa tulee n50km / päivä. Tuntuu että tollanen 8-10h latausnopeus riittää minulle että jos olisi silloin aina 80% akussa
 
Sähköauto tulossa ja omakotitalossa asumme 3x25A sulakkeet.

Mitäs minulla nyt pitää laittaa , että pystyn kotosalla lataamaan autoa.. kuinka nopeasti sillä peruspistorasialla saa ladattua autoa (mg4) ja kuinka paljon nopeampi on lataus sellaisella kotilatausasemalla?

Olisiko suositella millainen laittaa kotilataukseen , ajoa tulee n50km / päivä. Tuntuu että tollanen 8-10h latausnopeus riittää minulle että jos olisi silloin aina 80% akussa
suko 1-vaihe lataa 8A (perus) eli noin 2kwh tunnissa. 11kw asema taasen lataa sen 1.4kw-11kwh tunnissa, riippuen onko kuormanhallinta jne säätöjä. eri asemia on moneen lähtöön, on matka 11kw latureita tai kiinteitä... tolle km määrälle per päivä perus sucko riittää hyvin, jollei halua optimoida halvoille tunneille paljon latausta tms...
 
suko 1-vaihe lataa 8A (perus) eli noin 2kwh tunnissa. 11kw asema taasen lataa sen 1.4kw-11kwh tunnissa, riippuen onko kuormanhallinta jne säätöjä. eri asemia on moneen lähtöön, on matka 11kw latureita tai kiinteitä... tolle km määrälle per päivä perus sucko riittää hyvin, jollei halua optimoida halvoille tunneille paljon latausta tms...
Kiitos sinulle vastauksesta
 
Suko toimis, mutta kun se on itsensä vuoksi mallia tilapäislataus. Latausasema on varma ja turvallinen.

Et maininnut lämmitysmuotoa ja/tai muita merkittäviä kulutuskohteita tai oletko pörssisähköilijä.


Jos lataat yöllä ilman muuta kuormaa, en tiedä voiko MG:ssä rajoittaa lataustehoa itsessään, ei ongelmaa. Jos haluaa olla varma ja sulla on VILP, PILP tai maalämpö niin ota tuohon energiamittari lisäksi, että saat kuormanhallinnan.

e: korjasin halvemman liikkeen linkiksi
 
Kiitos sinulle vastauksesta
suosittelisin viellä ihan alkuun sitä perus laturia, seurailet kuis riittää.. itse ajelin ekan vuoden pelkässä sillä vaikka työmatkaakin tuli välillä 150km päivä putkeen useina päivinä (sillon oli kyllä halpa kiinteä sähkösoppari viellä), nyt vuoden ollu latausasema oikeen seinässä, ja pari hassua kertaa oon imeny täydellä 11kw teholla siitä, normisti on lataamassa yhdellä vaiheella eli 1.4-3.6kw
 
Suko toimis, mutta kun se on itsensä vuoksi mallia tilapäislataus. Latausasema on varma ja turvallinen.

Et maininnut lämmitysmuotoa ja/tai muita merkittäviä kulutuskohteita tai oletko pörssisähköilijä.


Jos lataat yöllä ilman muuta kuormaa, en tiedä voiko MG:ssä rajoittaa lataustehoa itsessään, ei ongelmaa. Jos haluaa olla varma ja sulla on VILP, PILP tai maalämpö niin ota tuohon energiamittari lisäksi, että saat kuormanhallinnan.

e: korjasin halvemman liikkeen linkiksi
Kiitos , suorasähkö ja kiinteä soppari , muita merkittäviä kulutuskohteita ei ole
 
suosittelisin viellä ihan alkuun sitä perus laturia, seurailet kuis riittää.. itse ajelin ekan vuoden pelkässä sillä vaikka työmatkaakin tuli välillä 150km päivä putkeen useina päivinä (sillon oli kyllä halpa kiinteä sähkösoppari viellä), nyt vuoden ollu latausasema oikeen seinässä, ja pari hassua kertaa oon imeny täydellä 11kw teholla siitä, normisti on lataamassa yhdellä vaiheella eli 1.4-3.6kw
Kiitos , jovain pittää alakaa kahtelee miten pärjää ja kysellä tarjouksia samalla. , kiitos
 
Jos sulla on sähkömittarissa han portti niin vaihtoehto 2 on todella helppo ja edullinen.
 
Sähköauto tulossa ja omakotitalossa asumme 3x25A sulakkeet.

Mitäs minulla nyt pitää laittaa , että pystyn kotosalla lataamaan autoa.. kuinka nopeasti sillä peruspistorasialla saa ladattua autoa (mg4) ja kuinka paljon nopeampi on lataus sellaisella kotilatausasemalla?

Olisiko suositella millainen laittaa kotilataukseen , ajoa tulee n50km / päivä. Tuntuu että tollanen 8-10h latausnopeus riittää minulle että jos olisi silloin aina 80% akussa
Nissania ladataan perus sukolaturilla, 100km päivä ajoa
 
Itsellä ehtii valua työpaikan schukosta 8A virralla vähän alle 100 kilsan sähköt auton akkuun työpäivän aikana. Kotona on Froniuksen Wattpilot ja jos en lataile aurinkosähköllä, riittää 3x6A varsin hyvin. Käytössä tehomaksu, joten pitää miettiä tunnin keskitehoa tarkemmin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 231
Viestejä
4 771 074
Jäsenet
77 587
Uusin jäsen
dReiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom