Sähköauton kotilataus

Pahin kalja haihtunut. Niin lataushommat menee varmaan jossain kohtaa kokonaan uusiksi, kun todnäk tulee sitten koko huushollin kuormanhallinta/pörssisähkö-ohjaus/akku/lisää paneeleja/uudet lämpöpumput. Siihen menee helposti sitten 5-numeroinen summa. Tee-se-itse syndrooma vaivaa, niin näkee säästönä kaiken vaivankin. Ja sitten toisaalta joku latausaseman hinta putoaa taskusta jossain muussa hankinnassa joka kk.
 
Itse näen kotilatauksen seuraavasti:

1. Jos pihassa on sähköauto ja niin on jatkossakin, ehdottomasti 3-vaihelatauslaite eikä suko-laturi sähköjen/kiinteistön näin mahdollistaessa. Akku tulee joutuisammin täyteen eli 3-v tuo joustavuutta ja helpompaa hintaoptimointia.

2. Alibaba/temu laitteita kannattaa välttää, koska laitteen sisäisistä suojista ei ota selvää eikä myyjä vastuuta. Hyvä ymmärtää, että latauslaitteen kautta liikkuu enemmän ja pidempään isoja tehoja kuin minkään muun sähkölaitteen.

3. Jos voimavirta on valmiina, säästää siinä luonnollisesti asentajakäynnin eli satasia. Tosin vv-rasia ja syöttö vikureineen kannattaa tarkistaa ja jos on tarve asentaa kuormanohjaus muuten kuin HAN-portin avulla, sähkäri on joka tapauksessa tarpeen.

4. Oikeastaan mikään latausasema ei maksa yli tonnia. Lisähintaa tulee kuormanhallinnasta, pitkästä johdosta ja asennuksesta. Halvimmillaan voimavirtalaturilla ja HAN-porttiin laitettavalla kuormanhallinnalla päästään alle tonnin hintaan, kunhan vv-rasia ja sopiva sähkömittari löytyy valmiina sekä tietoliikenteen kanssa ei tule ongelmia.

5. Osassa kiinteistöjä kuormanhallinta on tarpeen, osassa ei ja osassa homma voidaan hoitaa sulakkeita suurentamalla. Tosin jälkimmäisessä tapauksessa usein tarvinnee (sähkärin) tarkistaa asioita keskuksella ja ennen kaikkea verkkoyhtiön kk-maksu nousee, jolloin kuormanhallinta voikin tulla edullisemmaksi.

Minusta kannattaa ajatella niin, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen ja latausratkaisu kannattaa miettiä pitkäkestoisesti.
 
Minusta kannattaa ajatella niin, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen ja latausratkaisu kannattaa miettiä pitkäkestoisesti.
Kaverillani on rahat todella tiukassa niin siina tapauksessa on kaytannossa pakko tyytya siihen 3x8A ratkaisuun. Sahkari tulee vetamaan voimapistorasian seinaan ja siihen sitten jollain ryssa virityksella 3-vaihe matkalaturi kiinni. Katsoo sitten 5 vuoden paasta jos on varaa hankkia oikea latausasema. Ajot ovat patka ajoa niin etta voidaan olettaa kylmimpina aikoina menevan 40 kwh paivassa niin jopa 16A lataus voi jaada pieneksi.
 
Kaverillani on rahat todella tiukassa niin siina tapauksessa on kaytannossa pakko tyytya siihen 3x8A ratkaisuun. Sahkari tulee vetamaan voimapistorasian seinaan ja siihen sitten jollain ryssa virityksella 3-vaihe matkalaturi kiinni. Katsoo sitten 5 vuoden paasta jos on varaa hankkia oikea latausasema. Ajot ovat patka ajoa niin etta voidaan olettaa kylmimpina aikoina menevan 40 kwh paivassa niin jopa 16A lataus voi jaada pieneksi.
Miten 16A kolmivaihe matkalaturilla voi jäädä pieneksi jospäivässä ajoa 40kw edestä? Sehän on neljätuntia piuhassa ja kaikki ladattu takas, vai onko auto ajossa 24h?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 241
Viestejä
4 794 145
Jäsenet
77 723
Uusin jäsen
johanlauren

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom