Akkua ei lämmitetä noin hitaalla latauksella, ainakaan kaikissa autoissa. On sitten autosta ja matkasta kiinni miten paljon tarvii päivässä ladata. Kuten jo kirjoitinkin, mielestäni 6A vs 8A on aika triviaali ero; jos nopeudella on suudemmin väliä, tarvitaan 11kW-vehje joka tapauksessa.Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
Tässä eräs esimerkkilaskelma arkiajosta hitaalla laturilla:
Voit ajatella tuon vaikka niin, että jos keskimääräisesti päivän lataus riittää päivän ajoihin, pärjäät. Karkeasti matikka menee tähän tyyliin (tee toki omat laskut omilla luvuilla):
- akussa kapasitettia ajaa 300km
- saat ladattua päivässä 100km
- tuleekin poikkeuksellisen paljon ajoa, vaikka 120km päivä monta päivää putkeen
- eli lähdet 300 -> 180, lataat 100, seuraavana päivänä 280 -> 160, lataat sata, seuraavana päivänä 260 -> 140 jne.
- Eli jos jätetään vaikka 40km bufferi, voit ajaa 8 päivää peräkkäin vajaalla lautaksella, jonka jälkeen piipahdat pikalaturilla.
- Vastaavasti jokainen päivä jona ajat vähemmän tietty palauttaa rangea.