Pyöräily

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Itse olen ainakin niin laiska, etten jaksa yhtään ylimääräisiä renkaanvaihtoja. Minulla on toiseen fillariin ylimääräinen etupyörä (jarrulevyineen), jossa on pysyvästi nastarengas. Näin ollen minun tarvitsee vain kahdesti vuodessa vaihtaa etupyörät päikseen pikalinkkukiinnityksellä. Takapyörän vaihtaminen olisikin jo isompi kustannus ja vaiva voimansiirron takia, eikä siinä nastoja yleensä muutenkaan kaipaa.

Toista lokasuojatonta fillariani taasen käytän vain kuivalla kelillä ja talvella pakkasella, jolloin nastoja ei tarvitse. Hyvälaatuiset renkaat pitävät paremmin kuin kengänpohjani, joissa ei myöskään ole nastoja.
 
Itsellä onneksi vain 5km työmatka taajamassa + vastaavat kauppa/asiointi reissut joten en ole koskaan nastarenkaita tarvinnut. Hyväseoksinen sora/maastonakki sopivalla kuviolla ja matalalla paineella pitää lumella kuin asfaltilla, ja vuoden peilijääpäivät voi laskea suunnilleen yhden käden sormilla joten mitä järkeä kurnuttaa nastoilla koko talvea "turhaan". Toki monilla varmasti on pidempää ajoa ja vaihtelevempia olosuhteita joten ymmärrän myös nastojen kohderyhmää.
 
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Olen samaa mieltä. Polkupyörästä osuu maahan hädintuskin kantapään verran pinta-alaa maasturin renkaassa tai kahdessa gravelin/cyclon/hybridin renkaassa. Ei ole liikaa pinta-alaa, jonka pitäisi varmistaa pito.

Nastojen kanssa jarrutusteho on parempi jäällä, ei lähde perä alta. Samoin kiihdyttäessä tai jyrkässä ylämäessä ei sudi. Katuvalaistuksessa ajaessa voi jää yllättää ja siksi hyvä olla luottoa renkaisiin. Lisäksi nastarenkaat ovat nykyään todella hyviä ja pidän pienenä harmina niiden kulumista päällysteellä. Ilman muuta laittaisin nastat eteen ja taakse eikä vain eteen.

Jos voi kelin valita, niin sittenhän riski on pienempi ja voi säätää. Työmatka-ajossa tai säännöllisessä kuntoilussa kelillä kuin kelillä laittaisin nastat molempiin kiekkoihin.

Tämä mielipide toki siitä näkökulmasta, että nollakelin molemmin puolin olevaa säätä piisaa ja pyörätietä hoidetaan seutukunnallani aika välttävästi. Liukasta siis on ja usein.
 
Oon ite vetäny talvet noilla Continentalin TopContact Winter II premium kitkarenkailla nastojen sijaan, ihan hyvin pärjää kuhan tiedostaa sen että ei ne kuitenkaan nastat oo. Muilla valmistajilla ei taida kitkarenkaita olla edes valikoimissa.
 
Oon ite vetäny talvet noilla Continentalin TopContact Winter II premium kitkarenkailla nastojen sijaan, ihan hyvin pärjää kuhan tiedostaa sen että ei ne kuitenkaan nastat oo. Muilla valmistajilla ei taida kitkarenkaita olla edes valikoimissa.

Nämähän vaikuttaa idealtaan hyvältä. Vielä kun saisi 28" koossa vielä leveämpää kuin 42mm :) Kantaisi lumessakin edes hieman paremmin.
 
Tsygäiltyä tulee pari kertaa viikossa, töihin ja takaisin, lähikauppaan ja vähän rinteessä pompimaan, mielellään alamäkeen toki ;)
Maastopyörä on tosi pyörä, ei sähköavustusta, joten ei pyörävarkaita. Kuntoa vaatii enemmän, mutta kuntoa myös kohottaa kohtalaisesti.

Pitäisi pohtia uutta pidempää reissua ennen kuin routa tulee maahan ja tsygäily muuttuu sohjuuttamiseksi. Viimeksi käytiin idässä, kolme päivää, kolmesataa kilometriä. Mahtava tunne finaalissa ja jalkalihakset adrenaliinipöllyissä. Viikon päästä tuli keuhkokuume ja sohvalepo kutsui.
Jos viikon päästä suuntaisi pohjoiseen. Muuttuuko tsygä sykkeliksi vasta Raahan korkeudelle vai pitääkö pinkoa toriparkille tai jopa raksilaan asti :hmm:
 
Kukaan kokeillut/käyttänyt Rukan Rasi-pusakkaa, siis tuollaisessa duuni yms lyhyemmässä. Mitens ne rukan 2-1 shortsit, sama juttu. Eli em tuotteet jos vaikka halvalla jostain saisi niin.

Tuli nämä molemmat hankittua ja ehkä sata kilometriä niissä ajellut juurikin noin 10 kilometrin duunimatkaa. Ensivaikutelma on positiivinen. Takista löytyy rintatasku ja pyöräilytaskut selästä, plus pieni vetoketjullinen selkätasku esim. avaimille. Tuulenpitävyys takissa on erinomainen, tosin hengittävyyden kustannuksella. Tykkäisin esim. avattavista kainaloista tai verkkokankaasta selän puolella. Olen tosin se tyyppi, joka polkee tuolla muutaman asteen lämpötilassa t-paidassa ja shortseissa, joten suurin osa käyttäjistä on todennäköisesti tyytyväisiä. Mutta näin syysaamun pakkasilla on toiminut hyvin merinovillainen t-paita alla. Heijastuspintoja löytyy myös mukava määrä. Leikkaus on omalle kropalle kaikin puolin hyvä ja koko normaalin standardin mukainen. Vedenpitävyydestä ei kokemusta.

Rukka Rainio -shortsit vaikuttavat myös hyviltä. Hyvä leikkaus ja istuvuus; eivät ahdista mistään polkiessa. Säämiskä ei Pearl Izumin bibsieni tasolle pääse, mutta ajaa asiansa ainakin lyhyemmillä matkoilla. Ulommissa shortseissa myös toimivat taskut.

Kestävyyttä vaikea kommentoida näillä kilometreillä vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Noviisi kyselemässä. Kiinnostaisi hankkia työmatkagravelin oheen maastopyörä, jolla voisi ajella liukkaat talvikelit nastoilla töihin 10 km matkan Turussa ja muuhun vuodenaikaan vähän metsäreittejä.

Voisiko Radon Jealous AL 8.0 HD toimia? Vai onko vaan järkevämpi pitäytyä gravelissa ja vaihtaa siihen nastat talveksi? https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-8.0-hd-2. Saa ehdottaa myös vaihtoehtoisia pyöriä. Nähtävästi ainaki XXL:ssä nyt alennusmyynnit - 30%.

Kiinnostus maastopyöräilyyn heräsi, kun näin tuttua reittiä mentävän tähän tyyliin (video, jos joku jaksaa katsoa :D): RAISIO (TURKU), maastopyöräily.

Ei ole tarkoitus tuon kalliimpaa pyörää hankkia. Vähän olisi jyrkempääkin mäkeä kiva päästä etenemään ja juurakoita ylittämään (korkeintaan videolla nähtävä vaikeusaste).
 
Onko foorumilla mielipiteitä auton korvaajaksi sähköavusteinen laatikkopyörä vai sähköpolkupyörä + peräkärry? Pitäisi saada lapsi päiväkotiin ja sit myös jonkin verran roudauskykyä että pystyy omat (soitto)harrastuskamat kuskata pyörällä ja sitten ne extra kauppareissut hoitaa jos kotiinkuljetussatsista unohtui kaljat. Jos laatikkopyörä niin pitää olla nopeasti säädettävä eri mittaisille ajajille. Erillinen sähköpolkupyörä olisi paremmin muuntautuva sooloretkille, mutta toisaalta ne voi hoitaa ihan perinteisellä munamankelilla.
 
Onko foorumilla mielipiteitä auton korvaajaksi sähköavusteinen laatikkopyörä vai sähköpolkupyörä + peräkärry? Pitäisi saada lapsi päiväkotiin ja sit myös jonkin verran roudauskykyä että pystyy omat (soitto)harrastuskamat kuskata pyörällä ja sitten ne extra kauppareissut hoitaa jos kotiinkuljetussatsista unohtui kaljat. Jos laatikkopyörä niin pitää olla nopeasti säädettävä eri mittaisille ajajille. Erillinen sähköpolkupyörä olisi paremmin muuntautuva sooloretkille, mutta toisaalta ne voi hoitaa ihan perinteisellä munamankelilla.
Laatikkopyörä sähköllä. Meillä on Biltemasta hankittu gargobike ja tuolla on nyt ajettu n. 3800km kesät talvet. Alkuun mentiin luomu + kärri, mutta kun piti saada 3 lasta kyytiin tuo laatikkopyörä oli paras vaihtoehto. Akun vaihdoin isompaan n. 3000km kohdalla.

+ kesällä voi ottaa vaimon kyytiin ja lähteä esim. festareille kuten me tehtiin.
 
Noviisi kyselemässä. Kiinnostaisi hankkia työmatkagravelin oheen maastopyörä, jolla voisi ajella liukkaat talvikelit nastoilla töihin 10 km matkan Turussa ja muuhun vuodenaikaan vähän metsäreittejä.

Voisiko Radon Jealous AL 8.0 HD toimia? Vai onko vaan järkevämpi pitäytyä gravelissa ja vaihtaa siihen nastat talveksi? https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-8.0-hd-2. Saa ehdottaa myös vaihtoehtoisia pyöriä. Nähtävästi ainaki XXL:ssä nyt alennusmyynnit - 30%.

Kiinnostus maastopyöräilyyn heräsi, kun näin tuttua reittiä mentävän tähän tyyliin (video, jos joku jaksaa katsoa :D): RAISIO (TURKU), maastopyöräily.

Ei ole tarkoitus tuon kalliimpaa pyörää hankkia. Vähän olisi jyrkempääkin mäkeä kiva päästä etenemään ja juurakoita ylittämään (korkeintaan videolla nähtävä vaikeusaste).

Jäällä pärjää nastarenkailla, mutta lumessa polkeminen on jollain 40mm renkaillakin perseestä. Lisäksi jos on parempi graveli, niin kannattaa muistaa että suola on myrkkyä osille, eli ennemmin ajaisin vähän halvemmalla pyörällä siinä tapauksessa. Maastopyörässä ehkä osien ikä voi muutenkin olla lyhyempi.
 
Onko foorumilla mielipiteitä auton korvaajaksi sähköavusteinen laatikkopyörä vai sähköpolkupyörä + peräkärry? Pitäisi saada lapsi päiväkotiin ja sit myös jonkin verran roudauskykyä että pystyy omat (soitto)harrastuskamat kuskata pyörällä ja sitten ne extra kauppareissut hoitaa jos kotiinkuljetussatsista unohtui kaljat. Jos laatikkopyörä niin pitää olla nopeasti säädettävä eri mittaisille ajajille. Erillinen sähköpolkupyörä olisi paremmin muuntautuva sooloretkille, mutta toisaalta ne voi hoitaa ihan perinteisellä munamankelilla.
Laatikko sähköillä, siinä kulkee enemmän ja raskaampaa tavaraa ja sopivan valitsemalla lapset isommiksi asti tarvittaessa(esim Urban Arrow korkeammalla luomulla mahtuu vielä 160cm kuskattavaksi kypärän kanssa). Vierintävastuskin yleensä kevyempi, kun vähemmän renkaita.

Itsellä tuli eka lapsi kuskattua peräkärryllä ja nyt toisen kohdalla ostin laatikkopyörän ja ainut huono puoli on, että harmittaa kun ei tullut aiemmin ostettua.
 
Tuli ostettua Baana gravel, kilometrejä alla n.150km ja takarengas on mennyt melkoisen "vinoksi".
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
 
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
Paljonko kuskilla on painoa?
 
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
Itsellä oli vielä viime tippaan asti varaus Vantaan noutovarastolla, mutta jotenkin vain se viimeinen into hankintaan lopahti noihin kiekkoihin. Paremmat DT Swissin kiekot postikuluineen ja renkaineen olisi nostanut hintaa reilu 400€, joten taidan talven aikana katsella itselle sopivampaa ja laadukkaampaa kun fillareita jo ennestään joka lähtöön. Ei viitsi puoleksi vuodeksi ottaa varastoon seisomaan fillaria, jonka runkotakuukin on vain 12kk.
 
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
Tuo vois viitata monesta osasta kasattuun halpis napaan joka on pettänyt?
Jos takuu niin ehkä parempi vidä huoltoon, kokemattomalle melkein helpompi tehdä kiekko alusta asti.
 
Nastarenkailla ajavat, vaihdatteko renkaat aina vanteille vai ostatteko suosiolla toisen vannesarjan? Omaan maasturiini (läpiakseli) katselin että uuden vannesarjan saisi 2-300 eurolla, siihen rataspakka ja levyt vielä. En tiedä liikkuuko näitä juurikaan käytettyinä?
 
Toinen kiekkosetti voi olla järkevä jos ihan päivittäin veivaa niitä edes takaisin, mutta max muutama vaihto vuodessa niin ei oikein järkeä.
 
Itse vaihdan syksyllä nastat vanteille ja keväällä kesänakit. Mitä tuossa nyt menee, ehkä 10 minuuttia per rengas ja 2 kertaa vuoteen, niin ei ole minusta järkevää ostaa toista vanne settiä.
 
Nastarenkailla ajavat, vaihdatteko renkaat aina vanteille vai ostatteko suosiolla toisen vannesarjan? Omaan maasturiini (läpiakseli) katselin että uuden vannesarjan saisi 2-300 eurolla, siihen rataspakka ja levyt vielä. En tiedä liikkuuko näitä juurikaan käytettyinä?
Kyllähän kiekkoja käytettynä saa esim. Fillaritorilta, mutta eri asia onko tarpeen hankkia toisia kiekkoja. Itsellä on työmatkapyörässä ekoista liukkaista kevääseen asti nastarenkaat alla. Tarve aika tapauskohtaista, missä ja miten ajelee. Työmatkalla on pakko olla nastat, kun vaihtoehtoina on niin hiljaa ajelu, että matkaan menee tupla-aika tai sitten kyljellään luistelu pyöräteillä mahdollisesti luita rikkoen. Maasturiin sattuu olemaan edellisestä fillarista jääneet kiekot Ice Spikerit vanteilla ympäri vuoden, mutta taisin ajaa viime keväänä 2-3 lenkkiä nastoilla kun jäärännit tuli, muuten koko talven lumipolut nappularenkailla. Jos ei olisi erillisiä kiekkoja, niin tuskin hankkisin vaan vaihtaisin kevättalvella nastat ja ajaisin sillä kevätkauden. Nastarenkaat (ISP jne) on lumella todella huonot ajella vs. nappularengas.
 
Nastarenkailla ajavat, vaihdatteko renkaat aina vanteille vai ostatteko suosiolla toisen vannesarjan? Omaan maasturiini (läpiakseli) katselin että uuden vannesarjan saisi 2-300 eurolla, siihen rataspakka ja levyt vielä. En tiedä liikkuuko näitä juurikaan käytettyinä?
Minulla on cyclocrossissa nastat ja hybridissä "kitkat". Cyclocrossin levyjarrullinen vanne vaihtuu sitten pikalinkun kanssa tarvittaessa hybridiin niin saa nastaa eteen. Hyvin on toiminut vaikka levyjarrutkin on eri merkkiset.

Työkaverilta kuulin että hänellä oli alkusyksystä tuplakiekot, mutta ei tuplapakkoja. Vaihtoi pakan takarenkaasta toiseen kun lumet ei maahan sitten jääneetkään ja halusi nopeampaa rengasta. Kaksi eri kuluma-asteen pakkaa samalla ketjulla voi tuoda ongelma ketjujen kanssa? Onko muilla kokemuksia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 917
Viestejä
4 429 150
Jäsenet
73 454
Uusin jäsen
-SähköJänis-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom