Pyöräily

Helteistä huolimatta syksy tekee tuloaan.
Sähkömaasturiin olisi tarve etu- ja takavalolle (Bosch gen4).

Löytyykö kokemuksia onko esim. valostorella ollut millaiset blackfriday tarjoukset viime vuosina? Ajatuksena josko kitkuttelisi sinne asti ladattavilla lampuilla.
Omaan pyörääni olen silmäillyt Lupinen valoja, C14 taakse ja eteen ehkäpä SL MiniMax. Teho tosin taitaa olla melko yliampuva pääasiassa ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn...?
Mistä Lupinen valot ylipäätään edullisimmin? Ulkomailta tilaaminen ei ole ongelma.

Vaimon pyörään kuulemma riittää hyvän hinta-laatusuhteen budjettiratkaisu. Täytyy kuitenkin olla kytkettävissä suoraan samaiseen boschin moottoriin. Suosituksia?

Jos budjetilla mennään niin itse ratkaisin homman niin että vedin johdot moottorilta etu- ja takalampuille. Modasin takavaloksi tämäntyylisen lampun. Sisuskalut ulos ja plussapiuhan väliin 100 ohmin vastus. Linkin valossa on satulatolpan alle kiinnitys mutta näitä saa myös satulatolpan putkeen kiinnitettäviä. Ensinmainittu ei oikein toimi hissitolpan kanssa kun kaapeli menisi solmuun.

Etuvalo joku bike24.com parinkympin StVZO lamppu jossa tietty valmiit johdot jotka kytkin suoraan moottorille. Ei tuosta moottorin 5V johdosta kunnon tehoja saa niin toimii lähinnä huomiovaloina. Kunnon tuikut on pakko olla erikseen akuilla. Vajaa viidenkympin 1000 lumenin (ei KIinalumen) riittää ihan hyvin maastoajoonkin.
 
Mullon joku Lezynen 1000 lumenin lamppu kytkettynä Shimanon EP8 -koneeseen, mutta kai tuon saa ihan yhtä lailla Boschinkin koneeseen kiinni. Tuo oli suunnilleen satkun peli ja varmaan on jotain paljon halvempiakin ratkaisuja, mutta tuo on mukava, kun saa noista Shimanon nappuloista säädettyä valotehon (tai päälle / pois) ja valoa piisaa kyllä joka paikkaan, mihin on ite pimeällä keksinyt mennä. Mitään polkukaahausta en tosin pimeällä ite harrastakaan. Ja näyttää hyvältä tuossa fillarissa.

muoks. tarkempi malli lienee Lezyne eBike Macro Drive 1000lm.
 
Kirjoitin aiemmin tuosta hiilarihaarukoissa olevien plugien lipsumisesta ja enpä tuota nykyistä plugia saa pysymään vaikka laittanut 6nm ja pessyt ipalla kontaktipinnat varmasti rasvattomiksi. Plugi on tuollainen FSA Compressor Carbon TH-881CF Expander Plug and Top Cap, 28.6mm OD × 23-26.3mm ID, XTE1861 - Newegg.com jos ei ihan juuri tuo, niin joku FSA:n tuota sarjaa hyvin todnäk kuitenkin. FSA:n manuaalit suosittelee 6-9nm mikä tuntuu aika hurjalta hiilarihaarukalle, varsinkin kun haarukkaputki pullistuu soikioksi n. +- 0,1mm työntömitalla katsottuna kun plugin kiristää jo 5 newtonmetriin. Palautuu kyllä kun poistaa plugin. Eli ei nyt luulisi ihan löysällä olevan.

Silti laakerien esikiristystä laittaessa plugi tuppaa nousemaan n. millin verran ylös joka kiristyksellä, minkä takia riittävää esikiristystä on vaikea ellei mahdoton saada. En laita sitä esikiristystä hampaat irvessä, sormivoimin arvioituna ehkä 2nm korkeintaan mutta plugi vaan on liukas kuin mikä ja eihän tuossa karhennusta kunnolla olekaan. Sen verran saa kireyttä, että keula ei ihan lonksu paikallaan nylkyttäessä eikä spacerit pyöri ellei hampaat irvessä yritä, mutta isompien reunakivien yli ajellessa kuuluu pientä sivuääntä, eli keula ei tule niin kireälle kuin pitäisi olla.

Mitäs tuolle nyt tekisi? Pro Expander hiilikuituhatulla - Ridemore käynkö hakemassa tuon, näyttäisi olevan selvästi paremmin karhennus kuin tuossa FSA:ssa. Hiilaritahna maksaa melkein saman verran, enkä luota oikein siihen kerta noin herkässä on nousemaan.

Olen 95% varma että headsetti on muuten oikein kasattu, kun sen kertaalleen purin ja puhdistin + uudelleen-rasvasin. Ainoa joka vähän epäilyttää on se lovellinen "compression ring" mutta videoiden perusteella sekin pitäisi olla oikein. Keula oli löysä jo liikkeestä tullessa, melkein ajamaton pyörä kyseessä.

Varmistan vielä, että onkos se nyt niin, että jos tuon esikireyden vaan saisi kerran riittäväksi, niin siitä hieman paikaltaan nousseesta plugista ei olisi mitään ajoa estävää haittaa kuitenkaan? Eli yhtä turha kuin se aheadin kansikorkki ja -pultti sen jälkeen kun esikiristys on tehty ja stemmi puree haarukkaputkeen kunnolla?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitin aiemmin tuosta hiilarihaarukoissa olevien plugien lipsumisesta ja enpä tuota nykyistä plugia saa pysymään vaikka laittanut 6nm ja pessyt ipalla kontaktipinnat varmasti rasvattomiksi. Plugi on tuollainen FSA Compressor Carbon TH-881CF Expander Plug and Top Cap, 28.6mm OD × 23-26.3mm ID, XTE1861 - Newegg.com jos ei ihan juuri tuo, niin joku FSA:n tuota sarjaa hyvin todnäk kuitenkin. FSA:n manuaalit suosittelee 6-9nm mikä tuntuu aika hurjalta hiilarihaarukalle, varsinkin kun haarukkaputki pullistuu soikioksi n. +- 0,1mm työntömitalla katsottuna kun plugin kiristää jo 5 newtonmetriin. Palautuu kyllä kun poistaa plugin. Eli ei nyt luulisi ihan löysällä olevan.

Silti laakerien esikiristystä laittaessa plugi tuppaa nousemaan n. millin verran ylös joka kiristyksellä, minkä takia riittävää esikiristystä on vaikea ellei mahdoton saada. En laita sitä esikiristystä hampaat irvessä, sormivoimin arvioituna ehkä 2nm korkeintaan mutta plugi vaan on liukas kuin mikä ja eihän tuossa karhennusta kunnolla olekaan. Sen verran saa kireyttä, että keula ei ihan lonksu paikallaan nylkyttäessä eikä spacerit pyöri ellei hampaat irvessä yritä, mutta isompien reunakivien yli ajellessa kuuluu pientä sivuääntä, eli keula ei tule niin kireälle kuin pitäisi olla.

Mitäs tuolle nyt tekisi? Pro Expander hiilikuituhatulla - Ridemore käynkö hakemassa tuon, näyttäisi olevan selvästi paremmin karhennus kuin tuossa FSA:ssa. Hiilaritahna maksaa melkein saman verran, enkä luota oikein siihen kerta noin herkässä on nousemaan.

Olen 95% varma että headsetti on muuten oikein kasattu, kun sen kertaalleen purin ja puhdistin + uudelleen-rasvasin. Ainoa joka vähän epäilyttää on se lovellinen "compression ring" mutta videoiden perusteella sekin pitäisi olla oikein. Keula oli löysä jo liikkeestä tullessa, melkein ajamaton pyörä kyseessä.

Varmistan vielä, että onkos se nyt niin, että jos tuon esikireyden vaan saisi kerran riittäväksi, niin siitä hieman paikaltaan nousseesta plugista ei olisi mitään ajoa estävää haittaa kuitenkaan? Eli yhtä turha kuin se aheadin kansikorkki ja -pultti sen jälkeen kun esikiristys on tehty ja stemmi puree haarukkaputkeen kunnolla?
Kävyllähän esikiristetään ja stemmillä se pitäis pysyä kiinni. Sun kannattaa käyttää ennemmin carbon grippiä ja kiristää kaikki momenttii.
 
Mistäs kaupasta EU:ssa sais halvimmat tai jopa ilmaiset postikulut jos on tarve pikkusälää tilailla?
Kun itse alkukesästä uusin voimansiirron orggista paremmilla palikoilla, tilasin Rose Bikesiltä osat, tuli sieltä kokonaisuudeltaan halvemmaksi kuin nuista muista kaupoista.
 
Kävyllähän esikiristetään ja stemmillä se pitäis pysyä kiinni. Sun kannattaa käyttää ennemmin carbon grippiä ja kiristää kaikki momenttii.
Juuh no laitoin sen 6nm taas kuivana ja sieltä se plugi nousee pienen aavistuksen kun laittaa esikireyden sellaiseksi että ei ainakaan jarrua vasten nylkyttäessä lonksu. Kaipa tuolla nyt kauppareissut ajelee. Pitää käydä joku päivä ostamassa hiilaritahnaa ja laittaa sen kanssa vielä kerran. Ei taida sellaista plugia ollakaan, joka ottaisi koko matkaltaan. Kaikissa alareunassa se laajeneva alue, ja aika pieni lopulta. Moni asia paranis vaihtamalla mutta tämä tuskin.
 
Missä luuraa syksyn fillaritarjoukset. Ei ole nyt osunut silmään mitään supertarjouksia. Oma lehmä ojassa siinä mielessä että paremman fillarin rinnalle voisi ostaa jonkun xc tmv. tyyppisen jäykkäperän juurakko/kauppareissuille, mutta pitäisi olla _HALPA_ ja tietenkin hyvä.
Jossain kohtaa Orbean Laufeyä sai super edukkaasti, mutta eipä tullut silloin ostettua.
 
Yleisenä kommenttinä pyöriä etsiville Cubelta on tullut 2025 mallistossa todella hyvällä hinta-komponenttisuhteella malleja ulos, ainakin jos sähkövaihteita ynm. haluaa.

Missä luuraa syksyn fillaritarjoukset. Ei ole nyt osunut silmään mitään supertarjouksia. Oma lehmä ojassa siinä mielessä että paremman fillarin rinnalle voisi ostaa jonkun xc tmv. tyyppisen jäykkäperän juurakko/kauppareissuille, mutta pitäisi olla _HALPA_ ja tietenkin hyvä.
Jossain kohtaa Orbean Laufeyä sai super edukkaasti, mutta eipä tullut silloin ostettua.
Itse veikkaan ettei välttämättä tule ollenkaan, sillä pyöriä on myyty tarjouksella jo keskikesästä saakka. Isoilla valmistajilla 20-30% alennukset ovat olleet ihan normaalia liittyen pitkälti varastojen täyttymiseen. Kysyntä ja hinnat palaavat lähemmäksi normaalia hintatasoa.

Vaikka tällä hetkellä saatavuuden kanssa erilainen tilanne niin oma muistikuva, että nämä syksyn suuret poistomyynnit ovat vähentyneet kovasti viimeisen 5-7 vuoden aikana. Enemmänkin myyvät puoli vuotta tuollaisella kohtalaisella alella.
 
Viimeksi muokattu:
Mää nappasin Canyonin outletista Grizl CF SL 8 1by:n työsuhdepyöräksi, kun lunastin vanhan alta. Ei mikään ihan lemppariväri eikä tuo työsuhdeliisarikuviokaan nyt ihan älyttömästi innosta, mutta näköjään tuolla kuitenkin vähän säästää, vaikka lunastaa tuollai puolivälissä kautta, kun vanhan lunastin ja näin loppulaskua, niin otin.

Ei oo varmaan kahta kilometria kokemusta käyräsarvisista, että katotaan nyt miten sopii itelle. XL-koon otin, en jaksanu lähteä Hkiin koeajaan tuota, mutta kaikki L-kokoiset on ollu itelle pieniä, vaikka laskureilla siihen kokoon menisinkin, niin tuo lienee turvallisin. Ja katotaan, paljon tulee painoa käsille, kun olkapäiden kanssa ollu pientä ongelmaa.

Toivottavasti sais pidemmille tasaisen lenkeille tuosta vähän paremman fillarin kuin tuo Grand Canyon:ON, jolla kyllä silläkin useampaa kymppiä ajanut, mutta ei ehkä niihin hommiin ihan paras.
 
Canyonilla taitaa olla yleensä se ohjeistus että jos olet kahden koon välissä niin kannattaa valita niistä se pienempi. Ainakin oma XL-kokoinen Grail on vähän turhankin iso vaikka pituutta löytyy 191cm.
 
Meinasin laittaa 180mm levyn sijasta 160mm eteen, ja tulikin mieleen että viimeksi Maguran Center lockin kiristin jollain putkipihdeillä. Sopiiko tällanen Maguran jarrujen (Magura MT Trail Carbotecture) CL kiristykseen vai mikä työkalu?


Centerlock standardin lukkorenkaat kiristetään samalla töykalulla kuin perinteiset shimanon ht2 bsa keskiöt. Shimanolla on myös sisäisellä hammastuksella lukkorenkaat, jotka kiristyy pakka-avaimella.

Voisi kuvitella että magurallakin niihin perus keskiöavain sopii.
 
Canyonilla taitaa olla yleensä se ohjeistus että jos olet kahden koon välissä niin kannattaa valita niistä se pienempi. Ainakin oma XL-kokoinen Grail on vähän turhankin iso vaikka pituutta löytyy 191cm.
Minä oon kuullu siihen suuntaan, että katupyörissä ja graveleissa jos oot kokojen välissä, niin mieluummin pienempi ja täysjoustoissa taas isompi.

Oon sua viitisen senttiä lyhyempi, mutta en tiedä onko pitkät kädet vai mitä, mutta otin tosiaan sillä, että kaikki L-kokoiset fillarit, jotka on ajossa olleet, on olleet huonon tuntuisia. Saa kai tuohon Grizliinkin lyhyempää stemmiä, jos liian pitkäksi menee.

L-kokoiseen Grand Canyon:ON:ään taas laitoin pidempää stemmiä, niin on nyt jonkin verran mukavampi.
 
Centerlock standardin lukkorenkaat kiristetään samalla töykalulla kuin perinteiset shimanon ht2 bsa keskiöt. Shimanolla on myös sisäisellä hammastuksella lukkorenkaat, jotka kiristyy pakka-avaimella.

Voisi kuvitella että magurallakin niihin perus keskiöavain sopii.

Mulla onkin tuollainen mutta muistaakseni se ei käynyt, keskiön (SRAM dub bsa) taitaa olla sitten eri kokoa.

Ehkä motonestistä tms. löytyy Shimanon keskiöavain, luulis että yleisempi. Mutta nyt kun tietää mitä työkalua hakee niin helpottaa kummasti, tänks :thumbsup:
 
Mulla oli Canyon kokoa M ja nykyinen Santa Cruz kokoa L, melkein saman kokoiset rungot. Canyon saattaa olla monessa mallissa melkein kokoa isompi mitä merkintä antaa ymmärtää.

Mimmi kaverin Gravel myös kokoa XXS ja eikä sentään mikään naaras-Hobitti ole. Vaikka suosittelin kokoa isompaa runkoa mutta on tuosta tykännyt.
 
Mikäänhän ei voita sitä, että käy koeajaan ne fillarit, joita harkittee ostavansa. Ite laiska ja noita Canyoneita hankala päästä testaamaan, niin joutu taas kerran tekeen kompromissin, vaikka vähän jo vannotin itelleni, ettei enää sokkona fillareita.

GT:n graveleita kävin kyllä testaan paikallisessa ja niissäkin sama homma: L huomattavasti huonomman tuntuinen kuin XL.
 
Jos teihin kahteen vertaa, niin itse olen vielä 3 cm @weetm pidempi ja 8 cm @pappatech pidempi. Mulla on ollut kaksi kautta käytössä XL-koon Endurace ja olen nyt muutaman tuhannen kilometrin jälkeen tullut siihen tulokseen, että tuo runko on sittenkin aivan aavistuksen liian suuri mulle optimaalisen säätöjen löytämiseksi.

Oma rakenne on sellainen, että inseam on lyhyt pituuteen suhteutettuna ja syliväli jokusen sentin pituutta vielä suurempi. Tangon ottaisin mielelläni lähemmäksi ja alemmaksi kun sitä tuolla rungolla saan. Toki osittain tässä ongelmana varmaan se, että tuo Endurace on "relaxed" mitoituksen maantievekotin.
 
Mulla onkin tuollainen mutta muistaakseni se ei käynyt, keskiön (SRAM dub bsa) taitaa olla sitten eri kokoa.

Ehkä motonestistä tms. löytyy Shimanon keskiöavain, luulis että yleisempi. Mutta nyt kun tietää mitä työkalua hakee niin helpottaa kummasti, tänks :thumbsup:

On toki mahdollista että magura käyttäny jotain omaa stanardia, mene ja tiedä....Ei ole vielä tullut vastaan centerlockia johon ei sopia normi keskiöavain. Motonetistä ainakin Suber b keskiötyökalu on sopinut tähän asti noihin. DUB:ssa taitaa olla isommat ulommat laakerikupit kun akselikin on isompi kun shimanossa.

tai
tai

Tossa hylsymallisessa tais olla vaara ettei mahdu taka-akselille kun päätytulppa tulee niin pitkälle ulospäin, ainakin boosti peräsessä pyörässä, tai sit muistan väärin.
 
On toki mahdollista että magura käyttäny jotain omaa stanardia, mene ja tiedä....Ei ole vielä tullut vastaan centerlockia johon ei sopia normi keskiöavain. Motonetistä ainakin Suber b keskiötyökalu on sopinut tähän asti noihin. DUB:ssa taitaa olla isommat ulommat laakerikupit kun akselikin on isompi kun shimanossa.

tai
tai

Tossa hylsymallisessa tais olla vaara ettei mahdu taka-akselille kun päätytulppa tulee niin pitkälle ulospäin, ainakin boosti peräsessä pyörässä, tai sit muistan väärin.

Tuo eka halvin riittää mainiosti jos vaan sopii Maguran Centerlockiin. Siihen ei sopinut SRAM dub keskiöavain, ja tuon super b classic tiedoissa ei ollut mainintaa SRAMin keskiöistä et voisi tosiaan sopia Centerlockiin sen puolesta :thumbsup:
 
Canyoniin on hiljattain ilmestynyt polkiessa tällainen nakuttava/nariseva ääni. Ei tuntuisi kuuluvan silloin, jos kampia pyörittää pyörän ollessa huoltotelineessä, joten hankala paikantaa. Vaikuttaisi että se edellyttää painoa päälle. Sanoisin että se kuuluu jostakin keskiön/poljinten alueelta. Ei vaikutusta sillä, kumpi eturatas käytössä. Syy voi olla joku todella yksinkertainenkin, joten kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Kilometrejä pyörällä takana varmaan hieman kolmatta tuhatta.

Molempien vaihtajien vaijerit pyörään juuri vaihdoin ja säädin vaihteet uudelleen, joten en usko että liittyy esim. ketjun hankaamiseen. Ketju itsessään ei ihan vielä ole vaihtokunnossa.



 
Viimeksi muokattu:
Canyoniin on hiljattain ilmestynyt polkiessa tällainen nakuttava/nariseva ääni. Ei tuntuisi kuuluvan silloin, jos kampia pyörittää pyörän ollessa huoltotelineessä, joten hankala paikantaa. Vaikuttaisi että se edellyttää painoa päälle. Sanoisin että se kuuluu jostakin keskiön/poljinten alueelta. Ei väliä sillä, kumpi eturatas käytössä. Syy voi olla joku todella yksinkertainenkin, joten kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Kilometrejä pyörällä takana on varmaan hieman kolmatta tuhatta.

Molempien vaihtajien vaijerit pyörään juuri vaihdoin ja säädin vaihteet uudelleen, joten en usko että liittyy esim. ketjun hankaamiseen. Ketju itsessään ei ihan vielä ole vaihtokunnossa.





Satula putkineen ensin irti ja lähteekö pois jos polkee vain seisaaltaan?

Jos lähti niin satulaputken siivous ja kunnon kiristys.

Tai sitten saattaa olla pressfit keskiö.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Omassa pyörässä narinat tuli takana olevasta läpiakselista. Kerkesin keskiönkin jo vaihtamaan turhaan, mutta läpiakselin rasvaus oli ratkaisuna.
 
Canyoniin on hiljattain ilmestynyt polkiessa tällainen nakuttava/nariseva ääni. Ei tuntuisi kuuluvan silloin, jos kampia pyörittää pyörän ollessa huoltotelineessä, joten hankala paikantaa. Vaikuttaisi että se edellyttää painoa päälle. Sanoisin että se kuuluu jostakin keskiön/poljinten alueelta. Ei vaikutusta sillä, kumpi eturatas käytössä. Syy voi olla joku todella yksinkertainenkin, joten kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Kilometrejä pyörällä takana varmaan hieman kolmatta tuhatta.

Molempien vaihtajien vaijerit pyörään juuri vaihdoin ja säädin vaihteet uudelleen, joten en usko että liittyy esim. ketjun hankaamiseen. Ketju itsessään ei ihan vielä ole vaihtokunnossa.




Kuuluuko jos on pieni vaihde ja ei tarvitse niin paljoa voimaa laittaa polkimiin? Ja jos sitten isommalle vaihteelle laittaa, että joutuu runttaamaan polkimia, niin alkaako ääni sitten? Vai kuuluuko ihan koko ajan, oli mikä vaihde ja voima tahansa?

Eturatas jos on kulunut, niin ketju (myös uusi) alkaa rutisemaan, etenkin kun polkimiin laitetaan voimaa liian isolla vaihteella. Suhisee video aika lailla, niin ei ihan saa selvää onko ketjun rutinaa, vai nariseeko joku muu.

Mutta jo mainitut satulatolppa ja akseli kannattaa vilkaista.
 
Tähän palaten ja aikaisempaan keskusteluun hihnavetoisista liittyen niin tilasin yllämainitun pyörän boodabikestä ja näin 200 ajetun kilometrin jälkeen olen ollut melko tyytyväinen. Ajoasento vanhaan hybridiin verrattuna enemmän niskaan käyvä mutta todennäköisesti tottumiskysymys pidemmälle ajateltuna. Pyörä rullaa todella hiljaisesti ja loppukasaaminen oli helppo tehdä perus työkaluilla.

Ainoa haitta mitä olen huomannut on tässä muutaman pakkaspäivän yhteydessä ettei vaihteita vaihtava pulley tahdo toimia kun vaihtaa vaihteita ylöspäin; jousi(?) jättää vetämättä ja jää hieman jumiin kun kaapelin pitäisi vaihteen vaihdon yhteydessä liikkua vapaasti taaksepäin. Ajattelin ratkaista tämän vaihtamalla vähän liukkaampaa ja pakkasta kestävämpää öljyä/liukastetta rakenteeseen. Ongelma linkittyy selvästi pakkaspäiviin koska huoneenlämmössä ongelmia vaihteiden kanssa ei ilmene.

Pyörä itsessään vaikuttaa osien osalta jämäkältä sekä laadukkaalta ja on kyllä kaiken kaikkiaan todella mukava ajaa. Vaihteiden vaihto otti pienen hetken totuttautua siihen että vaihteita vaihdetaan vain kampien ollessa paikallaan, mutta bonuksena se että pyörän paikallaan ollessa voi vaihtaa vaihteita.

Minulla on ollut Booda Bike Hiker heinäkuusta 2022. Etsin työmatka-ajoon pyörää jossa olisi hihna, napavaihteet sekä droppitanko. Päädyin Boodaan koska se oli käytännössä ainoa spekseihin sopiva, jonka pystyi tilaamaan GoByBiken kautta. Vakiomalliin lisättiin vielä lokasuojat sekä renkaiksi vaihdettiin G One Speedit, koska Allroundit eivät olisi mahtuneet lokareiden kanssa.

Olen 184cm pitkä ja Boodalta suosittelivat M-kokoista runkoa. En vielä parin vuoden jälkeenkään ole ihan varma että onko runko minulle sopiva vai liian pieni. Ajaessa on välillä alkanut särkeä alaselkää mutta tähän auttoi kun vaihdoin pyörään hieman pidemmän stemmin.

Muuten olen ollut pyörään todella tyytyväinen. Kertaalleen olen käyttänyt vuosihuollossa mutta itse en ole jaksanut edes pestä pyörää. Pyörä rullaa tosi hyvin ja työmatkat menee mukavasti. Minkäänlaisia teknisiä murheita ei ole ollut. Ainoa mitä toivoisin että rungossa olisi edes yksi “juomapullopaikka” johon saisi lukon tai juomapullotelineen ruuveilla kiinni. Myös nuo tubeless-renkaat ovat tämmöiselle tumpelolle vain rasite. Kertaalleen sähläsin takarenkaan tyhjäksi enkä saanut sitä enää nostettua vanteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuuluuko jos on pieni vaihde ja ei tarvitse niin paljoa voimaa laittaa polkimiin? Ja jos sitten isommalle vaihteelle laittaa, että joutuu runttaamaan polkimia, niin alkaako ääni sitten? Vai kuuluuko ihan koko ajan, oli mikä vaihde ja voima tahansa?

Eturatas jos on kulunut, niin ketju (myös uusi) alkaa rutisemaan, etenkin kun polkimiin laitetaan voimaa liian isolla vaihteella. Suhisee video aika lailla, niin ei ihan saa selvää onko ketjun rutinaa, vai nariseeko joku muu.

Mutta jo mainitut satulatolppa ja akseli kannattaa vilkaista.

Kuuluu molemmilla eturattailla ja oikeastaan aina, kun on vähänkin vastusta. Silloin en kuullut, kun oli niin pieni vaihde, että kampi pyöri vapaasti, tosin tällöin se saattoi hävitä vapaarattaan surinaan.

Kävin pidemmän lenkin ajamassa ja toistakymmentä kilometriä meni äänettömästi. Toivoin että satulatolpan huoltaminen olisi sen ratkaissut. Tauon jälkeen kun lähdin liikkeelle, niin ääni oli taas palannut.

Tuota akselia en vielä tsekannut. Täytyy se ottaa seuraavaksi käsittelyyn ja sitten uutta ketjua, jos ei auta.
 
Kuuluu molemmilla eturattailla ja oikeastaan aina, kun on vähänkin vastusta. Silloin en kuullut, kun oli niin pieni vaihde, että kampi pyöri vapaasti, tosin tällöin se saattoi hävitä vapaarattaan surinaan.

Kävin pidemmän lenkin ajamassa ja toistakymmentä kilometriä meni äänettömästi. Toivoin että satulatolpan huoltaminen olisi sen ratkaissut. Tauon jälkeen kun lähdin liikkeelle, niin ääni oli taas palannut.

Tuota akselia en vielä tsekannut. Täytyy se ottaa seuraavaksi käsittelyyn ja sitten uutta ketjua, jos ei auta.
Jos ääni kuuluu kun hytkyt satulassa ilman polkemista niin se on satula.

Jos ääni on aina täysin synkassa poljinnopeuden kanssa ja kuuluu myös kun poljet putkelta, on se poljin tai keskiö. Jos ääni kuuluu vain kovemmilla tehoilla todennäköisesti poljin.

Jos ääni ei ole täysin synkassa kampikierrosten kanssa mutta kuuluu vain polkiessa niin syy löytynee jostain voimansiirron takaosista.
 
Mulla välillä naksuu tuo satulatolppa, vaati aika härskit överimomentit että poistui vaikka oli pulloharja pesua rungolle + hiilikuitu asennustahnaa välissä.

Täällä muistaakseni joku puheli myös että pressfit keskiöt olis herkempiä naksumaan. Polkimet myös rutissut joskus aiemmissa virityksissä.
 
Mulla viimeksi naksunta tuli puoliksi katkenneesta ketjusta ja joskus myös polkimesta jossa poljin pinnalla paskaa joka liimautui ja irtosi aina poljinkierroksella (ei tuntenut polkimessa mutta äänen kuuli).
 
Myös nuo tubeless-renkaat ovat tämmöiselle tumpelolle vain rasite. Kertaalleen sähläsin takarenkaan tyhjäksi enkä saanut sitä enää nostettua vanteelle.

Itse hommasin tätä varten boosteripumpun (Topeak Joeblow Booster). Se teki tubeless-hommista jopa mukavia; avaat pumpun venttiilin ja ilma suhisee renkaaseen, joka napsahtaa tyydyttävästi vanteelle. Toki jos reissun päällä renkaan onnistuu tyhjentämään, niin ilman sisuria peli on menetetty.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan kokeillut/käyttänyt Rukan Rasi-pusakkaa, siis tuollaisessa duuni yms lyhyemmässä. Mitens ne rukan 2-1 shortsit, sama juttu. Eli em tuotteet jos vaikka halvalla jostain saisi niin.
 
Kukaan kokeillut/käyttänyt Rukan Rasi-pusakkaa, siis tuollaisessa duuni yms lyhyemmässä. Mitens ne rukan 2-1 shortsit, sama juttu. Eli em tuotteet jos vaikka halvalla jostain saisi niin.

Ei ole kokemusta näistä, mutta molemmat näyttäisivät olevan Luhta.comissa jonkinlaisessa alessa ja sivusto tarjosi myös -15 % alekuponkia ensimmäisestä tilauksesta.
 
Varmasti, joku osaa suoraan kertoa. Tämän hataran kuvan perusteella, mikä ”takapakka” tilalle?

Se halvempi vaihtoehto, entä miten ketjut? Pitääkö tehdä jotain tunnistuksia vai…?

IMG_0977.jpeg

Edit: Saamani lisätiedon mukaan tämä saattaa helpottaa..


VOIMANSIIRTO
- Vaihteiden määrä: 3 x 8
- Etuvaihtaja: Shimano Tourney FD-TY700-TS6
- Takavaihtaja: Shimano Acera RD-M360-L
- Vaihdevipu: Shimano SL-M315-L/8R
- Takapakka: Shimano CS-HG31-8, 11-34T
- Kampisarja ja keskiö: Prowheel, 42/34/24T (175mm M-XL)
- Ketju: KMC Z8.3 NPGY

Eli löydänkö vaikka Motonetistä uuden ketjun ja takapakan?
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti, joku osaa suoraan kertoa. Tämän hataran kuvan perusteella, mikä ”takapakka” tilalle?

Se halvempi vaihtoehto, entä miten ketjut? Pitääkö tehdä jotain tunnistuksia vai…?

Nyt on vähän epäselvää, että mitä tässä tarkoitetaan?

Tärkeintä takapakassa on, että se on yhteensopiva pyörän muiden osien kanssa.

Eli
1) oikea määrä rattaita
2) rattaiden väli oikea
3) kiinnitysmekanismi vanteeseen oikea

Käytännössä noita voimansiirtoja on merkittävissä määrin perinteisesti tehnyt 3 eri firmaa, shimano, sram ja campagnolo.

10-rattaisissa shimano ja sram olivat keskenään yhteensopivia, campagnolo epäyhteensopiva näiden kanssa. 11-rattaisissa saattaa kaikki toimia jossain määrin ristiin, mutta voi ehkä toimia silti vähän paremmin jos on samaa merkkiä.

12-rattaisissa taas saattaa yhteensopivuus eri merkkien välillä olla huonompi, mutta en ole varma tästä.


Mutta esim. shimanon tiagra, 105, ultegra, duraa-ace on kaikki keskenään yhteensopivia mikäli ratasmäärä on sama. Tosin yleensä suurempi ratasmäärä tulee monta vuotta aiemmin dura-aceen joten käytännössä voi tarkoittaa sitä, että uusi tiagra on esim. yhteensopiva 10 vuotta vanhan dura-acen kanssa, koska suurin piirtein näissä mennään samassa ratasmäärässä.
 
Takapakka: Shimano CS-HG31-8, 11-34T
Kuvan mukaan takapakka on CS-HG200-8, ei HG31. Eroina noilla on se, että HG31:ssä on pienin ratas 11 hampainen ja HG200:ssa pienin ratas on 12 hampainen (12-14-16-18-21-24-28-32, numerosarja kertoo minkä verran hampaita on kussakin rattaassa).

Kumpikin pakka käy, kyse on lähinnä omista mieltymyksistä.

Motonetissä ei ainakaan nettisivujen mukaan ole kuin HG41 pakkoja, joissa ratas koot on 11-30 (pienin ratas-isoin ratas). Sekin käy, jos ei haittaa että pienin vaihde on vähän raskaampi, kuin aikaisempi.

Kaveriksi mikä tahansa 8 vaihteisiin tarkoitettu ketju.
 
Carloksen linkkaama keskiötyökalu oli oikea kapistus Maguran Centerlock levyn kiristykseen :thumbsup:

Edessä nelimäntäinen jarrusatula, eikä meinaa oikein palauttaa jarrusylintereita (Magura Trail Carbon), aiemmin laitoin varovasti WD40 mäntien kylkiin kun hiukan pullauttanut niitä ulos jospa lähtis liukumaan paremmin. Mutta ei.

Pitääkö käsittely uusia ja ottaa vaan ronskimmin mäntiä ulos ja reippaammin voitelua sekaan?

Pikkusen jää toispuoleiseksi palautuminen ja hiukkasen laahaa, tuo laahaus kyllä loppuu kun kuluu mutta välillä oireilee. Jarrusatulan keskittäminen ja kiristys tietty tehty, ja kun männät painettu sisään ja palat takaisin niin hyvin tilaa levylle ja voi keskittää ihan silmällä mutta kahvaa painellessa taas jää palat toiselta puolelta liian lähelle.
 
Kuvan mukaan takapakka on CS-HG200-8, ei HG31. Eroina noilla on se, että HG31:ssä on pienin ratas 11 hampainen ja HG200:ssa pienin ratas on 12 hampainen (12-14-16-18-21-24-28-32, numerosarja kertoo minkä verran hampaita on kussakin rattaassa).

Kumpikin pakka käy, kyse on lähinnä omista mieltymyksistä.

Motonetissä ei ainakaan nettisivujen mukaan ole kuin HG41 pakkoja, joissa ratas koot on 11-30 (pienin ratas-isoin ratas). Sekin käy, jos ei haittaa että pienin vaihde on vähän raskaampi, kuin aikaisempi.

Kaveriksi mikä tahansa 8 vaihteisiin tarkoitettu ketju.

Onhan tuosta myös malli jossa on 34 piikkinen iso ratas.

 
XC-pyörään haluttaisi jonkinlainen matkamittari hommata, jotta tulisi kuva kokonais kilometreistä. Olisiko porukalla suositella jotakin tähän tarkoitukseen?
MIelellään minimimäärällä johtoja ja toki ominaisuuksia saa toki olla enemmänkin.
Pidemmät matkat toki träkkään Garminin kellolla, mutta aina tuota ei jaksa laittaa piirtämään pienemmille reissuille.
 
Tuli ostettua Baana gravel, kilometrejä alla n.150km ja takarengas on mennyt melkoisen "vinoksi". ensimmäinen "uusi pyörä" jossa näin kävi, mutta tämähän on ihan ymmärrettävää ja siksi ensihuolto pitäisi tehdä. Vai onnistuuko rihtaus itse tehtynä? Jotenkin sitä en ole uskaltanut tehdä, vaikka kaikki muu tulee itse huollettua.
Pyörä on kyllä erinomainen hintaan nähden (varsinkin nyt kun saisi vielä 200€ halvemmalla mitä itse maksoin)
 
Tuli ostettua Baana gravel, kilometrejä alla n.150km ja takarengas on mennyt melkoisen "vinoksi". ensimmäinen "uusi pyörä" jossa näin kävi, mutta tämähän on ihan ymmärrettävää ja siksi ensihuolto pitäisi tehdä. Vai onnistuuko rihtaus itse tehtynä? Jotenkin sitä en ole uskaltanut tehdä, vaikka kaikki muu tulee itse huollettua.
Pyörä on kyllä erinomainen hintaan nähden (varsinkin nyt kun saisi vielä 200€ halvemmalla mitä itse maksoin)

Edellisellä sivulla oli tästä keskustelua ja linkitin siellä ohjevideon.
 
Tuli ostettua Baana gravel, kilometrejä alla n.150km ja takarengas on mennyt melkoisen "vinoksi"
Jos se tuolla matkalla on mennyt merkittävästi vinoksi niin tarkista että pinna ei ole katkennut tai nippeli löystynyt.
Tämän havaitsee pinnoja yksi kerrallaan heiilutellen.
Vaarana saattaa olla vanteen pysyvä vääntyminen.
 
Omassa pyörässä narinat tuli takana olevasta läpiakselista. Kerkesin keskiönkin jo vaihtamaan turhaan, mutta läpiakselin rasvaus oli ratkaisuna.

Rasvasin läpiakselin ja kiristin kunnolla. Nyt useampi kymmenen kilometriä takana ilman narinoita. Kiitokset sinulle ja muillekin vastanneille.
 
Meinasin hankkia syksyn alennuksista jonkin laadukkaan jäykkäperän lähinnä trail-ajoon ensimmäiseksi maastopyöräksi. Näillä näkymin valinta on kohdistumassa joko Trekin Roscoe 8:aan tai Kona Honzoon. Roscoeta kävin koeajamassa, mutta tarjolla ollut koko (M/L) oli aavistuksen pieni itselle, joten ei lähtenyt vielä mukaan, vaikka olisi mukava ollut viikonlopuksi saada ajoon. Auttakaas valitsemaan näiden, tai mahdollisen kolmannen vaihtoehdon välillä.

edit: Pyöräkuume nousi sen verran kovaksi, että Trekki lähti tilaukseen. Ajattelin että hieman parempi osasarja oli lisähinnan arvoinen, lisäksi tuli isommilla renkailla ja väri miellytti enemmän silmää. Istuu ehkä myös vähän paremmin auton pyörätelineeseen, jos nyt ylipäätään menee siihen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Nyt kun noita työsuhdepyöriä on valtava määrä liikenteessä niin käytettyjen markkinat ovat melkoisessa härdellissä. Varsinkin jäykkäperien tarjonta fillaritorissa on jotain käsittämätöntä. Hinnat ovat romahtaneet kun kysyntää ei ole noille juurikaan. Myös manuaalisten täysjoustojen käytettyjen markkina on lähes kuollut.

Huomaa kyllä tuolla liikenteessä miten paljon lisääntynyt kalliiden maastosähköpyörien määrä. Kypärättömiä 20rpm kadenssilla hymyssä suin porhaltavia perheenäitejä näkee paljon. Veikkaan että tämä käyttäjäkunta on kultakaivos huoltobisnekselle kun voimansiirtoa vaihdetaan isolla rahalla pari kertaa kesässä.
 
Ei se pari ratasta ja ketju kerran vuoteen niin paljoa maksa :D Nimim. oppirahat itekin maksoi ekan vuoden pitämisen jälkeen ja nykyään pitäs olla fiksummat kadenssit. Tarvis varmaan kyllä pestäkin ketjuja useammin..

Mietin pitkään, että pitäskö täysjoustoa, mutta tuommoiseksi koko vuoden tasaisen kulkupeliksi, jolla voi myös käydä huoletta mettässä, jäykkäperä täydellinen. Ja päädyin siis siihen, etten täysjoustoa tartte ja jos tarvii saada, niin vuokraa jostain kohteesta.

Muutenkin kiinnostaa enemmän esim. bike packing kuin joku alamäkiajo tai hyppeleminen.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Nyt kun noita työsuhdepyöriä on valtava määrä liikenteessä niin käytettyjen markkinat ovat melkoisessa härdellissä. Varsinkin jäykkäperien tarjonta fillaritorissa on jotain käsittämätöntä. Hinnat ovat romahtaneet kun kysyntää ei ole noille juurikaan. Myös manuaalisten täysjoustojen käytettyjen markkina on lähes kuollut.

Huomaa kyllä tuolla liikenteessä miten paljon lisääntynyt kalliiden maastosähköpyörien määrä. Kypärättömiä 20rpm kadenssilla hymyssä suin porhaltavia perheenäitejä näkee paljon. Veikkaan että tämä käyttäjäkunta on kultakaivos huoltobisnekselle kun voimansiirtoa vaihdetaan isolla rahalla pari kertaa kesässä.

Samaa pohtinut itsekin, että pyörähuoltajat pysyvät kyllä leivässä kiinni. Aika usein sen hiilikuituisen sähkö-Spessun ketjut kuulostavat myös siltä, että edellisen kerran ovat rasvaa nähneet tehtaalla.

Näkisin kuitenkin, että kokonaisilmiönä on sähköpyöräilyn kasvu ihan positiivinen asia - ainakin niin kauan, kuin rahaa riittää infran kehitykseen.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 582
Viestejä
4 558 731
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom