Pyöräily

Oikeasti tuollainen sähköavustettu jäykkäperämaasturi on minusta lähestulkoon täydellinen peli ympärivuotiseen liikkumiseen ja toimii niin mettässä huvittelussa kuin tasaisen ajossa tai retkeilyssäkin. Mullakin on just sen verran leveää rengasta Grand Canyon:ON:ssä, että pärjää mukavasti melkein kelillä kuin kelillä ihan pahimpia sohjoja lukuunottamatta ja tosta saa vielä akunkin irti talvella, kun menivät nyt vaihtamaan Boschin koneisiin ja runkoon integroituun akkuun.

Ja sit tuommoisella vielä pääsee ihan mihin haluaa mennä. Ihan sama onko 3 vai 10km matkaa, niin voi lähteä polkeen tosi pienellä kynnyksellä ja ihan sama millaista nousua on matkalla - ei mitään väliä. Eikä lennä vissy, jos polkaisee esim. töihin ja sattuu olemaan matkalla vähän isompaa ylämäkeä, niin kuin itelläkin vanhalla konttorilla oli, että oli pakko mennä firman pukkareissa suihkuun, ennen kuin viitti mennä työpisteelle.

Varmaan hommaan toisen vastaavan, jos tuo tuosta joskus laukeaa.
 
No joo, ehkä joskus nuorempana jäykkäperä olisi napannut. Ei enää. Maastossa joudut seistä kokoajan ja hiekkatiellä jokainen pienikin monttu sattuu takapuoleen kun joku hakkaisi lekalla satulan alta.

Mutta kukin tavallaan...
 
Millaista perus(maasto)pyörää kannattaisi lähteä katsomaan noin 160cm juniorille? Toiveina hinta max. noin 500€ ja hyvä toimintavarmuus. Uusi pyörä ensisijaisesti, mutta käytetty ei ole poissuljettu vaihtoehto. Vaihteistossa mieluusti vain yksi eturatas (toimintavarmuus?).
 
Mitäköhän tässä on oikein tapahtunut... Eilisellä lenkillä takajarrusta alkoi lähtemään infernaalinen meteli jarrutuksissa.
20240922_140314.jpg 20240922_140340.jpg 20240922_140354.jpg
Aivan kuin tuolla jokin metallien pala välissä? Lisäksi levy tuntu aika ikävän karhealta tuolta puolelta (ulkopuoli).
 
Mitäköhän tässä on oikein tapahtunut... Eilisellä lenkillä takajarrusta alkoi lähtemään infernaalinen meteli jarrutuksissa.
20240922_140314.jpg 20240922_140340.jpg 20240922_140354.jpg
Aivan kuin tuolla jokin metallien pala välissä? Lisäksi levy tuntu aika ikävän karhealta tuolta puolelta (ulkopuoli).

Oma veikkaus.. Sisäpuolen mäntä jumissa ja jarrutus on tapahtunut enimmäkseen ulkopuolen palalla joka on kulunut loppuun.
 
Millaista perus(maasto)pyörää kannattaisi lähteä katsomaan noin 160cm juniorille? Toiveina hinta max. noin 500€ ja hyvä toimintavarmuus. Uusi pyörä ensisijaisesti, mutta käytetty ei ole poissuljettu vaihtoehto. Vaihteistossa mieluusti vain yksi eturatas (toimintavarmuus?).
Käytetty jäykkäperä ilman muuta. Esim. Kona Mahuna tai vastaava. Tuolla rahalla voi juuri ja juuri saada 2020-luvun jäykkäperän rockshoxin ilmakeulalla, hydraulisilla jarruilla ja 1x10/11 vaihteilla.
 
Mitäköhän tässä on oikein tapahtunut... Eilisellä lenkillä takajarrusta alkoi lähtemään infernaalinen meteli jarrutuksissa.
20240922_140314.jpg 20240922_140340.jpg 20240922_140354.jpg
Aivan kuin tuolla jokin metallien pala välissä? Lisäksi levy tuntu aika ikävän karhealta tuolta puolelta (ulkopuoli).
Se on jarrupalojen vaihdon merkkiääni. On noi fiksuja noi nykyvehkeet :lol: Liekö menee levykin uusiksi kun kerta ihan loppuun ajettu, tossa ei oo kulutuspintaa enää yhtään toisella puolella.
 
Se on jarrupalojen vaihdon merkkiääni. On noi fiksuja noi nykyvehkeet :lol: Liekö menee levykin uusiksi kun kerta ihan loppuun ajettu, tossa ei oo kulutuspintaa enää yhtään toisella puolella.

Onko noissa siis ihan vaan metalli metallia vasten ääni vai joku uloke jarrupaloissa?

Tuli nimittäin ihan tässä vuoden sisään opittua, että autoissa semmoinen metallinpala, joka alkaa ilmoittamaan äänellä jarrupalojen vaihdon tarpeesta ja jäin nyt ihmettelemään, että menikö tämä sarkasmin piikkiin? :)
 
Mitäköhän tässä on oikein tapahtunut... Eilisellä lenkillä takajarrusta alkoi lähtemään infernaalinen meteli jarrutuksissa.
20240922_140314.jpg 20240922_140340.jpg 20240922_140354.jpg
Aivan kuin tuolla jokin metallien pala välissä? Lisäksi levy tuntu aika ikävän karhealta tuolta puolelta (ulkopuoli).
Sulla on ulomman jarrupalan kitkapinta kulunut täysin pois/irronnut vanhuuttaan. Tämän takia keskitysjousen toinen kynsi ottaa suoraan jarrulevyyn kiinni, mikä pitää pahaa ääntä ja tuhoaa kynnen ja levyn. Kynnen kuuluisi työntää jarrupalaa loitommas levystä painamalla jarrupalan runkolevystä. Kynnen paksuus on luokkaa 0,5 mm ja kitkapinnan 2-3 mm, joten ehjillä jarrupaloilla metallikynnen ja jarrulevyn väliin jää parisen milliä ilmarakoa.

Mars ostamaan uudet jarrupalat ennen ajoa. Varmista uusilla paloilla, että molemmat palat liikkuvat kahvaa painettaessa (jarrulevyn pitää olla välissä, etteivät männät ja nesteet pullahda ulos).


@juhaa Kaalip heitto oli sarkasmia.
 

Liitteet

  • kynsi ottaa kiinni koska kitkapinta puuttuu.jpg
    kynsi ottaa kiinni koska kitkapinta puuttuu.jpg
    199,6 KB · Luettu: 120
  • Toisella kynnellä on väliä levyyn.jpg
    Toisella kynnellä on väliä levyyn.jpg
    182,8 KB · Luettu: 120
Nytkun oot kampisarjaa kuitenkin vaihtamassa niin harkitsisin vaihtaa keskiölaakerin kokonaan johonkin parempaan esim. shimano hollowtech tai sram GXP ja sitten siihen sopivat kammet. Toki jos budjetilla liikenteessä niin ei sitten.

Näinhän tämänkin taisi sitten tulla vastaan… Voimansiirto nyt lähes kaikkineen vaihdettu ja nyt kuulemma polkimet klonksuu eli lienee tuo keskiölaakerikin vaihtokunnossa..

Kampisarja on siis tämä halpis

Minkälainen keskiölaakeri tuohon pitää siis vaihtaa?
Ja luonnollisesti kun on kyse fillarista, niin jotain erikoistyökalua tarvitaan myös vaihtoon kaveriksi…?

Ennestään perustyökalut ja niiden lisäksi tullut ostettuq kammenirroitus, ketjun lyhentäminen, takapakan irroitus, rengasraudat..
 
Näinhän tämänkin taisi sitten tulla vastaan… Voimansiirto nyt lähes kaikkineen vaihdettu ja nyt kuulemma polkimet klonksuu eli lienee tuo keskiölaakerikin vaihtokunnossa..

Kampisarja on siis tämä halpis

Minkälainen keskiölaakeri tuohon pitää siis vaihtaa?
Ja luonnollisesti kun on kyse fillarista, niin jotain erikoistyökalua tarvitaan myös vaihtoon kaveriksi…?

Ennestään perustyökalut ja niiden lisäksi tullut ostettuq kammenirroitus, ketjun lyhentäminen, takapakan irroitus, rengasraudat..
Keskiö on nelikantti, luokkaa tämä mutta pitää mitat tarkistaa melkein vanha irroittamalla tai mittaamalla. BSA 68mm tai 73mm ja pituus voi vaihdella. Mitallakin saa kyllä riittävän lähelle mitattua.
Työkalu todennäköisesti tämänlainen
 
En ole koskaan kuullut että joku olisi saanut nelikanttikeskiön ajetuksi loppuun.

Suosittelen hommaamaan nykyaikaiset kammet ja siihen Hollowtech II keskiö. Paino tippuu yli kilolla kun tuo nelikanttikeskiö yksistään jo painaa 600-700g ja prässätty kampisarja jotain 1,5kg. Pääset samalla eroon etuvaihtajasta jolla ei ole oikein mitään virkaa muualla kuin spandexpyörissä.
 
En ole koskaan kuullut että joku olisi saanut nelikanttikeskiön ajetuksi loppuun.

Suosittelen hommaamaan nykyaikaiset kammet ja siihen Hollowtech II keskiö. Paino tippuu yli kilolla kun tuo nelikanttikeskiö yksistään jo painaa 600-700g ja prässätty kampisarja jotain 1,5kg. Pääset samalla eroon etuvaihtajasta jolla ei ole oikein mitään virkaa muualla kuin spandexpyörissä.

Saattaa mulla on termitkin hakusessa, mutta edessä klonksuu ja ei siinä oikein kai muuta voi olla, kuin laakeri. Ääni kuuluu, kun vain kampia kovemmin pyörittää takarengas ilmassa.

Tässä vaiheessa (varsinkaan) en lähde isompia muutoksia tekemään, koska kaikki muu paitsi tuo keskiö on vaihdettu lyhyen ajan sisään.

Grammoilla (tai edes kiloilla) ole mitään käytännön merkistystä. Voisi ajaa vaikka 70-luvun helkamalla.

Seuraavan potilaan kanssa, sitten vaihdoissa jotain varmaan fiksummin.
 
En ole koskaan kuullut että joku olisi saanut nelikanttikeskiön ajetuksi loppuun.

Suosittelen hommaamaan nykyaikaiset kammet ja siihen Hollowtech II keskiö. Paino tippuu yli kilolla kun tuo nelikanttikeskiö yksistään jo painaa 600-700g ja prässätty kampisarja jotain 1,5kg. Pääset samalla eroon etuvaihtajasta jolla ei ole oikein mitään virkaa muualla kuin spandexpyörissä.
Ei varmaan loppuun, mutta oma nelikanttikeskiö alkoi laakerit klonksua työmatka-Konassa tänä kesänä. Keskiö auki, niin vettä sisällä ja koko keskiöpatruuna ihan ruosteessa. Ei ollut mitään vedenpoistoreikää, mutta sattumoisin oli vaijeriohjurin pultti läpi asti ja jätin sen nyt pois kokonaan. Fillari ollut sinkuloituna niin ei tuota ohjuria/pulttia tarvitse. Ympärivuotista työmatka-ajoa lähes päivittäin, niin on voimansiirrolle ja laakereille kova ympäristö. Uusi keskiö juuri tuo ylempänä mainittu malli, tuli Saksasta muiden fillarikamojen mukana sopivasti.
 
Baana Noux
Sattuisiko kellään olemaan PK-seudulla L-kokoisena, jotta voisi käydä ihmettelemässä. Oma odottaisi noutoa, mutten ole nyt aivan varma koosta tai ylipäätänsä koko fillarista. Ei viitsisi huvikseen tuota hakea noutovarastolta, kasata ja todeta, että liian korkea tms. showstopperia... Ja sen jälkeen kasata takaisin pakettiin palautushown kanssa.
 
Baana Noux
Sattuisiko kellään olemaan PK-seudulla L-kokoisena, jotta voisi käydä ihmettelemässä. Oma odottaisi noutoa, mutten ole nyt aivan varma koosta tai ylipäätänsä koko fillarista. Ei viitsisi huvikseen tuota hakea noutovarastolta, kasata ja todeta, että liian korkea tms. showstopperia... Ja sen jälkeen kasata takaisin pakettiin palautushown kanssa.
Vaikka ei koeajo onnistukaan, niin vastaan silti. Uskon L-koon olevan oikea yli 180 cm kokoiselle ja aivan varmasti ~183-184 cm lähtien. Oma inseam 87-88 cm ja tämä on oikea koko.

Tähän rahaan on hyvin vaikeaa saada parempaa kippurasarvista uutena eli jos sellaisen perään on, niin kiinni vaan. Itse asiassa tuli selattua toria ja fillaritoria eikä edes käytettynä löytynyt vastaavaa samaan rahaan, kun kriteerit olivat:
Droppitanko, 1x11-12, hydrauliset jarrut, hiilikuitukeula ja läpiakselit. Päälle Nouxissa tulee vielä hiilikuituinen satulaputki ja fiksu ulkonäkö. Toki Nouxia on myyty käytettynä, hinnat vaihdelleet pääosin 900-1100€.

Jos kuitenkin suoratankoinen hybridi on vaihtoehtona, niin silloin tonnilla löytyy valinnanvaraa.

Tähän menee ihan hyvin vielä 700x45 pullakumit lokasuojien kanssa. Yleisfiilis pyörästä on hyvä. Kävin pinnat ja pultit läpi ja se oli tarpeellinen operaatio. Minusta tämän pyörän ostaessa saa vastinetta rahalle.
 
Vaikka ei koeajo onnistukaan, niin vastaan silti. Uskon L-koon olevan oikea yli 180 cm kokoiselle ja aivan varmasti ~183-184 cm lähtien. Oma inseam 87-88 cm ja tämä on oikea koko.
Kiitos, itse 186cm mutta inseam 85cm aiheuttaa monissa korkeissa rungoissa hylkyyn menon. Oma Cannondalen 12 vuotta vanha cyclocross runko oon 56 ja standover height siinäkin 83cm. Yritin vertailla noiden geometrioita koska SO korkeutta ei Baanalle ole ilmoitettu, ja saattaa olla joitakin millejä korkeampi pystyputken, stackin ja BB dropin arvion perusteella.
Ei varsinaisesti ole välitöntä tarvetta gravelille ennen ensi kesää, eikä eikä oikein tilaakaan varastossa, ja 2000€ Canyonit jää kyllä hankkimatta sen takia. Ehdin jo harmitella kun viime vuotisen 999-tarjouksen jätin välistä.
Ilmeisesti kiekot tässä on se heikoin/painavin kohta. Katselin jo DT Swissin gravel kiekkoja, hiukka tuo nostaisi hintaa kyllä kokonaisuudelle.
 
Mulla L koko ja olen itse noin 188cm ja on passeli. Mitään in ja outseameja sun muita en ole mitannut kun en ole yhtäkään pyörää vielä ostanut numeroiden perusteella. Ajamalla se sitten selviää. Olen varmaan juntti, mutta nuo kaiken maailman reachin yms. mittailut on sellaista superinsinöörien touhua että saahan niistä nyt jotain osviittaa, mutta aivan turhaa stressata jos sattuu tilanne että valmistajan mukaan ajat "väärän kokoisella" fillarilla. Minulla on XC pyöränä ollut ylikoon Kona Caldera viimeisen 9 vuotta enkä pienempään vaihtaisi vaikka valmistaja kuinka näin väittää.
 
Mulla L koko ja olen itse noin 188cm ja on passeli. Mitään in ja outseameja sun muita en ole mitannut kun en ole yhtäkään pyörää vielä ostanut numeroiden perusteella. Ajamalla se sitten selviää. Olen varmaan juntti, mutta nuo kaiken maailman reachin yms. mittailut on sellaista superinsinöörien touhua että saahan niistä nyt jotain osviittaa, mutta aivan turhaa stressata jos sattuu tilanne että valmistajan mukaan ajat "väärän kokoisella" fillarilla. Minulla on XC pyöränä ollut ylikoon Kona Caldera viimeisen 9 vuotta enkä pienempään vaihtaisi vaikka valmistaja kuinka näin väittää.
EIpä itsekään ole tarvinnut miettiä 3K € maastureita netistä ostaessa, kun tietää varmasti, että 19"/L oikea. Mutta jos maantie/cyclocross/gravel runko on niin korkea, että ääni nousee pari oktaavia pyörän päällä seisoessa, niin koko ei todennäköisesti ole oikea. Itse ei jaksaisi palautusruljanssia fillarista, jonka geometria ei ole ilmoitettu kunnolla.
 
Olen muutaman "väärän" kokoisen ostanut ja olen ne sitten myynyt itse suoraan eteenpäin. ei tuollaisen uuden fillarin myynnissä nyt mitään ihmeellistä ole.
Jos palautusruljanssia ei jaksa, kuten vaikka meikäläinen, niin ottaa sitten sen satasen turpaan jonka verran halvemmalla sen joku kyllä hakee pois.
 
Sulla on ulomman jarrupalan kitkapinta kulunut täysin pois/irronnut vanhuuttaan. Tämän takia keskitysjousen toinen kynsi ottaa suoraan jarrulevyyn kiinni, mikä pitää pahaa ääntä ja tuhoaa kynnen ja levyn. Kynnen kuuluisi työntää jarrupalaa loitommas levystä painamalla jarrupalan runkolevystä. Kynnen paksuus on luokkaa 0,5 mm ja kitkapinnan 2-3 mm, joten ehjillä jarrupaloilla metallikynnen ja jarrulevyn väliin jää parisen milliä ilmarakoa.

Mars ostamaan uudet jarrupalat ennen ajoa. Varmista uusilla paloilla, että molemmat palat liikkuvat kahvaa painettaessa (jarrulevyn pitää olla välissä, etteivät männät ja nesteet pullahda ulos).


@juhaa Kaalip heitto oli sarkasmia.
Tänä vuonna kyllä tullut poljettua, mutta vielä "hetki" (viimevuonna :P) sitten mielestäni pintaa oli ja muutenkin uskoisin etujarrun olevan kovemmassa käytössä. Noh, pitää sekin nyt tarkistaa.

Mudda joo, nyt kun on vähän katellut miltä noiden paljon pitäisi näyttää, niin toi vasen puolihan on kyllä ihan loppu. Vähän nyt arveluttaa levyn kunto... vetääköhän uudet heti paskaksi vai oiskohan nippa nappa siedettävässä kunnossa.

Silti hieman outo homma. Näyttää melkein siltä kuin koko vase jarrupinta vain olisi hävinnyt/tippunut jonnekin sieltä. Toissakerralla ei mielestäni ollut mitään merkkejä tuosta.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla L koko ja olen itse noin 188cm ja on passeli. Mitään in ja outseameja sun muita en ole mitannut kun en ole yhtäkään pyörää vielä ostanut numeroiden perusteella. Ajamalla se sitten selviää. Olen varmaan juntti, mutta nuo kaiken maailman reachin yms. mittailut on sellaista superinsinöörien touhua että saahan niistä nyt jotain osviittaa, mutta aivan turhaa stressata jos sattuu tilanne että valmistajan mukaan ajat "väärän kokoisella" fillarilla.
Hienoa, että homma sujuu raavaan miehen keinoin ja ilman turhanpäiväisiä testauksia, kyselyitä tai insinööritieteitä.

Mainitsin vain ja ainoastaan inseamin, koska se on sukukalleuksien kannalta merkityksellinen ja sitä ei Baanan tiedoissa ole. On helvetin kiva pystyä seisomaan pyörä koipien välissä tai äkkitilanteessa hypätä satulasta ilman pelkoa marakassisambasta. Koskee kaikkia pyöriä.

Kippurasarvet ovat muutenkin hieman eri juttu kuin maasturit. Ensiksi mainitussa ollaan pitkiä aikoja samassa kumarassa asennossa, kun taas jälkimmäisessä ei tahdota olla paikallaan ollenkaan. Minusta maastureissa koko on muutenkin likimääräisempi asia.
 
Silti hieman outo homma. Näyttää melkein siltä kuin koko vase jarrupinta vain olisi hävinnyt/tippunut jonnekin sieltä. Toissakerralla ei mielestäni ollut mitään merkkejä tuosta.
Ei ole ennen kuulumatonta, että pala irtoaa. Voi olla valmistusvikainenkin.
 
Vaikka ei koeajo onnistukaan, niin vastaan silti. Uskon L-koon olevan oikea yli 180 cm kokoiselle ja aivan varmasti ~183-184 cm lähtien. Oma inseam 87-88 cm ja tämä on oikea koko.
Osaatko arvioida tai jos viitsit rullamitalla mitata maasta tuon SO korkeuden about satulan edestä tai miten nyt osuukin. Näyttää ettei tuo Baanan runko ole kovin slouppaava, niin kohta ei ole niin tarkka.
 
Kiitos, itse 186cm mutta inseam 85cm aiheuttaa monissa korkeissa rungoissa hylkyyn menon. Oma Cannondalen 12 vuotta vanha cyclocross runko oon 56 ja standover height siinäkin 83cm. Yritin vertailla noiden geometrioita koska SO korkeutta ei Baanalle ole ilmoitettu, ja saattaa olla joitakin millejä korkeampi pystyputken, stackin ja BB dropin arvion perusteella.
Ei varsinaisesti ole välitöntä tarvetta gravelille ennen ensi kesää, eikä eikä oikein tilaakaan varastossa, ja 2000€ Canyonit jää kyllä hankkimatta sen takia. Ehdin jo harmitella kun viime vuotisen 999-tarjouksen jätin välistä.
Ilmeisesti kiekot tässä on se heikoin/painavin kohta. Katselin jo DT Swissin gravel kiekkoja, hiukka tuo nostaisi hintaa kyllä kokonaisuudelle.

Voisin mutuilla L olevan sulle aika sopiva. Itsekin olen persjalkainen, 180 cm ja inseam vain luokkaa 81 cm, mulla on Noux M-kokoisena ja olen aika ylärajalla sen kanssa. SO korkeus tosiaan haaste monesti meillä lyhytjalkaisilla mikä on yksi syy että itsekin suosin pienempiä runkokokoja.

Nopeasti rullamitalla katsottuna tuossa M-kokoisessa jää SO keskiön etupuolelta mitattuna alle 79 sentin ja itse pystyn ongelmitta seisomaan pyörän päällä. Veikkaan ettei L ole niin paljoa isompi että aiheuttaisi sulle vielä ongelmia, mutta paras toki olisi jos joku L-kokoisen omistava joutais mittaamaan SO:n omastaan :thumbsup:
 
Voisin mutuilla L olevan sulle aika sopiva. Itsekin olen persjalkainen, 180 cm ja inseam vain luokkaa 81 cm, mulla on Noux M-kokoisena ja olen aika ylärajalla sen kanssa. SO korkeus tosiaan haaste monesti meillä lyhytjalkaisilla mikä on yksi syy että itsekin suosin pienempiä runkokokoja.

Nopeasti rullamitalla katsottuna tuossa M-kokoisessa jää SO keskiön etupuolelta mitattuna alle 79 sentin ja itse pystyn ongelmitta seisomaan pyörän päällä. Veikkaan ettei L ole niin paljoa isompi että aiheuttaisi sulle vielä ongelmia, mutta paras toki olisi jos joku L-kokoisen omistava joutais mittaamaan SO:n omastaan :thumbsup:
Tuolla logiikalla Verkkokaupan ilmoittama pystyputken mitalla 520mm vs 560mm L-koko olisi 83cm. Jäisi pari senttiä pelivaraa, kengät jalassa hiukka enemmän.
 
Ei ole ennen kuulumatonta, että pala irtoaa. Voi olla valmistusvikainenkin.
Etujarrun palat olivat kunnossa ja pintaa molemmilla puolilla ok. Saa nyt nähdä milloin edin vaihtaa, mutta sittenhän näkee mitä siinä on tapahtunut. Pelkkä kuluminen ei kyllä käy järkeen. Levy vaikutti loppujen lopuksi olevan ihan kunnossa.
 
Tässä ketjussa varmaan paras asiantuntemus.

Etsin todella voimakaslumenista valoa pimeille metsäpoluille, maastopyörällä ajoon. Ei ihan selviä, ei tältä eikä Motonetin sivuilta. millainen USB-portti tuossa on.


En osta valaisinta, jossa on Mikro-US-liitin, pitää olla C. Tietääkö kukaan mikä tuossa on.
 
Tässä ketjussa varmaan paras asiantuntemus.

Etsin todella voimakaslumenista valoa pimeille metsäpoluille, maastopyörällä ajoon. Ei ihan selviä, ei tältä eikä Motonetin sivuilta. millainen USB-portti tuossa on.


En osta valaisinta, jossa on Mikro-US-liitin, pitää olla C. Tietääkö kukaan mikä tuossa on.
Muistelen joskus räplänneeni tuollaista liikkeessä. Se jäi mieleen, että strobo ja mikälie SOS-toiminto piti selata läpi joka kerta sekä pitkiä että lyhyitä käyttäessä. Käyttöliittymästä jäi huono maku.

Tuossa on ainakin USB C -lataus ja on kohtuullisen edullinen. Tuo saattaa olla Magicshinen lamppu, johon Olight on vain lyönyt omat logonsa päälle. Itselläni ei ole kokemusta. Speksien perusteella voi olla ok.
Pyöränvalo Olight RN 2000, 2000 lm

XXL:ssä on myös oikeita Magicshinen valoja pienessä alennuksessa. 3500-lumenin malli irtoaa jäsenhintaan 119 eurolla ja 6500 lumenin malli puolestaan 179 eurolla. Nuo eivät tosin ole kaikista alimpia hintoja. Itse maksoin 6500 lumenin mallista kesällä 150 euroa. Tuo Magicshine on vaikuttanut tähän asti todella hyvältä. Laadukasta tekoa, tukeva kiinnitys, järeä akku ja julmetusti valoa leveällä valokeilalla ja miellyttävällä sävyllä. Luvatut paloajat tosin eivät pidä paikkaansa, mutta se selviää jo arvioimalla tehonkulutus eri kirkkauksilla ja vertaamalla sitä akun kapasiteettiin. 1900 lumenilla pitäisi kuitenkin päästä ainakin 4 tuntia ja 3600 lumenilla 2 tuntia.

Jos maastopyöräilee aktiivisesti ympäri vuoden, niin valoista ei muutenkaan mielestäni kannata säästää. Kaksi halpaa lamppua on hajonnut keskelle pimeää metsää ja kaksi hajonnut käyttämättömänä ollessaan. Lisäksi mielestäni erillinen tankovalo ja kypärävalo ovat tärkeä yhdistelmä. Jos yksi lamppu hajoaa, niin selviää vielä metsästä kotiin. Lisäksi tankovalo näyttää aina sinne, minne pyörä on menossa sekä luo varjoja ja kypärävalolla voi katsoa ympärilleen tai jalkoihin tunkatessa.

Meni ehkä vähän ohi kysymyksen, mutta siinä omia mietintöjä aiheesta. Tykkään lamppujen speksailusta ja pimeällä ajosta :D

1000020353.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Muistelen joskus räplänneeni tuollaista liikkeessä. Se jäi mieleen, että strobo ja mikälie SOS-toiminto piti selata läpi joka kerta sekä pitkiä että lyhyitä käyttäessä. Käyttöliittymästä jäi huono maku.

Tuossa on ainakin USB C -lataus ja on kohtuullisen edullinen. Tuo saattaa olla Magicshinen lamppu, johon Olight on vain lyönyt omat logonsa päälle. Itselläni ei ole kokemusta. Speksien perusteella voi olla ok.
Pyöränvalo Olight RN 2000, 2000 lm

XXL:ssä on myös oikeita Magicshinen valoja pienessä alennuksessa. 3500-lumenin malli irtoaa jäsenhintaan 119 eurolla ja 6500 lumenin malli puolestaan 179 eurolla. Nuo eivät tosin ole kaikista alimpia hintoja. Itse maksoin 6500 lumenin mallista kesällä 150 euroa. Tuo Magicshine on vaikuttanut tähän asti todella hyvältä. Laadukasta tekoa, tukeva kiinnitys, järeä akku ja julmetusti valoa leveällä valokeilalla ja miellyttävällä sävyllä. Luvatut paloajat tosin eivät pidä paikkaansa, mutta se selviää jo arvioimalla tehonkulutus eri kirkkauksilla ja vertaamalla sitä akun kapasiteettiin. 1900 lumenilla pitäisi kuitenkin päästä ainakin 4 tuntia ja 3600 lumenilla 2 tuntia.

Jos maastopyöräilee aktiivisesti ympäri vuoden, niin valoista ei muutenkaan mielestäni kannata säästää. Kaksi halpaa lamppua on hajonnut keskelle pimeää metsää ja kaksi hajonnut käyttämättömänä ollessaan. Lisäksi mielestäni erillinen tankovalo ja kypärävalo ovat tärkeä yhdistelmä. Jos yksi lamppu hajoaa, niin selviää vielä metsästä kotiin. Lisäksi tankovalo näyttää aina sinne, minne pyörä on menossa sekä luo varjoja ja kypärävalolla voi katsoa ympärilleen tai jalkoihin tunkatessa.

Meni ehkä vähän ohi kysymyksen, mutta siinä omia mietintöjä aiheesta. Tykkään lamppujen speksailusta ja pimeällä ajosta :D
Minulla on tällä hetkellä Lidlin valo Crivit. Se on muuten hyvä, mutta kiinnitys onneton. Valo ei pysy kunnolla asennossaan ja jos sen liian kireälle vetää, pelkään että hajoaa tuo kuminauha.
Myös USB-piuha oli onneton, jo paketista otettaessa USB-C-liitin irtosi ja johto meni katki. Ruuvia kiristin, että valaisin pysyisi paremmin, kierteet meni heti...

Kiitos vinkistä, taidan sijoittaa parempaan valoon.
 
Osaatko arvioida tai jos viitsit rullamitalla mitata maasta tuon SO korkeuden about satulan edestä tai miten nyt osuukin. Näyttää ettei tuo Baanan runko ole kovin slouppaava, niin kohta ei ole niin tarkka.
Mittasin. Minulla on L-koon pyörässä 45 mm kumit kiinni ja en tiedä muuttaako tuo korkeutta.

Aivan satulaputken juuresta 80 cm, keskiön kohdalta 82 cm ja ensimmäisen vaakaputkessa olevan pultin kohdalta reilu 84 cm. Likimääräisiä arvoja, kun kiireessä mittasin.
 
Ajeleeko täällä moni talvisin nastarenkailla? Ostin trekin maastopyörän ja funtsin nappaisiko toisen sarjan vanteita talveksi. Uutena perus qr vanneparin taitaa saada johonkin pariin sataan?
 
Käytetty jäykkäperä ilman muuta. Esim. Kona Mahuna tai vastaava. Tuolla rahalla voi juuri ja juuri saada 2020-luvun jäykkäperän rockshoxin ilmakeulalla, hydraulisilla jarruilla ja 1x10/11 vaihteilla.
Onko tuo White kuinka hyvillä osilla koottu? Hinta alle 500€.


Intersportista myös Tunturia ja Ghostia samassa hintaluokassa. Ainakin Tunturi on kovassa alennuksessa, mutta molemmissa edessä myös vaihtaja, josta en oikein junnupyörässä välitä.



Mikähän noista olisi järkivalinta?
 
Noista kolmesta ehdottomasti White...järkevän vaihteiston ja 29" renkaiden takia.

Mutta puhut junnupyörästä niin minkäpituiselle tulossa?
Tuota 29" whiteä saa vain yli 165cm kuskeille.

Jos kuski pienempi niin sit tää:
 
Onko tuo White kuinka hyvillä osilla koottu? Hinta alle 500€.


Intersportista myös Tunturia ja Ghostia samassa hintaluokassa. Ainakin Tunturi on kovassa alennuksessa, mutta molemmissa edessä myös vaihtaja, josta en oikein junnupyörässä välitä.



Mikähän noista olisi järkivalinta?
Kuten hintaluokasta voi päätellä Whitessa on kaikista halvimmat ja nimettömät osat lukuunottamatta vaihteita. Niin on tosin muissakin.

Muutamat huomiot:
  • Pikalinkkukiekot on auttamatta vanhaa tekniikkaa varsinkin levyjarrulliseen maastopyörään (vrt läpiakselit)
  • Jarrut on ainakin Whitessa hydrauliset, mikä on mielestäni yllätys hintaluokka huomioiden
  • Whitessa yksi eturatas, muissa kaksi
Whitessa ei ole etuvaihtajaa, vaan on laitettu paremmat vaihteistokomponentit. Tässä perusteella ostaisin noista kolmesta Whiten.
 
Mutta puhut junnupyörästä niin minkäpituiselle tulossa?
Tuota 29" whiteä saa vain yli 165cm kuskeille.
Toista väriä oli vielä saatavina S-koossa, joka menee pienemmillekin. Nyt lapsella pituutta 158cm ja ensi keväänä varmaan pari senttiä ainakin enemmän. Hankala ikä, kun tosi moni pyörä jää heti pieneksi tai on alkuun liian iso. Tuon 29" Whiten S-koko oli nyt hyvä, mutta nopeasti sekin jää pieneksi. Kokeiltu M-koko oli taas nyt liian iso.
 
Toista väriä oli vielä saatavina S-koossa, joka menee pienemmillekin. Nyt lapsella pituutta 158cm ja ensi keväänä varmaan pari senttiä ainakin enemmän. Hankala ikä, kun tosi moni pyörä jää heti pieneksi tai on alkuun liian iso. Tuon 29" Whiten S-koko oli nyt hyvä, mutta nopeasti sekin jää pieneksi. Kokeiltu M-koko oli taas nyt liian iso.
Varmaan tuolla Whitella ajaa ja se noista lienee paras.

Itse hakisin kuitenkin käytetyistä seuraavilla spekseillä:
- 27.5" renkaat
- ilmajousitettu etuhaarukka
- 1x10-12
- Hydrauliset jarrut
- kuitti
- M (tai S) koko

Esim. jotain tällaista:

Koko on kieltämättä juuri nyt hankala. Maastureissa harvoin on kovin pitkiä ohjainkannattimia, joita reippaasti lyhentämällä saisi ohjaamosta lyhyen ja siten alkuun ison koon soveltuvammaksi.
 
Heheh... en kyllä sitten tiedä miten tuota ei tullut huomattua kuin vasta nyt. Silti ihmetyttää kuluminen verrattuna toiseen palaan. Jaa-a, tämän jälkeen tekisi melkein mieli vaihtaa jarrulevy varmuuden vuoksi.
20240929_145233c.jpg

20240929_161756c.jpg

Molemmat männät kyllä vaikutti liikkuvan ilman ongelmia. Pitää silti ehkä keskittää kelkka uudelleen.

Takarengas on myös saanut vähän viiltoa sinne sun tänne. Pitää ehkä sekin laittaa vaihtoon ensivuonna.
20240929_151929c.jpg
 
Silti ihmetyttää kuluminen verrattuna toiseen palaan
Siitä palasta on voinut tosiaan lähteä irti iso osa kulutuspinnasta. Kyllä niitä toisinaan näkee, että palasta on osa, tai jopa kokonaan lähtenyt irti ajon aikana. Ei tietenkään pitäisi lähteä, mutta ainahan niitä viallisiakin tuotteita pääsee markkinoille.

Tai sitten satula on vain ollut liian lähellä levyn pintaa ja hangannut jatkuvasti jarrua. Se pitäisi kyllä huomata jo ajon aikana heti.

Jos jarrulevyssä ei kynnellä vedettäessä selvästi tunnu pykäliä, niin ei tarvitse vaihtaa.
 
Heheh... en kyllä sitten tiedä miten tuota ei tullut huomattua kuin vasta nyt. Silti ihmetyttää kuluminen verrattuna toiseen palaan. Jaa-a, tämän jälkeen tekisi melkein mieli vaihtaa jarrulevy varmuuden vuoksi.

Molemmat männät kyllä vaikutti liikkuvan ilman ongelmia. Pitää silti ehkä keskittää kelkka uudelleen.

Takarengas on myös saanut vähän viiltoa sinne sun tänne. Pitää ehkä sekin laittaa vaihtoon ensivuonna.

Itselläkin on kokemusta siitä, että jarrupaloista on vain irronnut pinta. Yritin säästää hinnassa ja paskaahan sitä tuli ostettua. Jatkossa maksan laadusta. Tiedätkö minkä valmistajan palat itselläsi oli käytössä?
 
Kävin äsken vaihtamassa ketjut. 400km meni yhdellä voitelulla Rex Black Diamondilla. Ajo ehkä 50-50 maastoa (polkuajoa) ja asfalttia. Satunnaisia hiekkatien/metsätien pätkiä. Märällä kelillä en metsässä käynyt, mutta asfaltilla tuli ajettua.

Kyllä tuo aine vaikuttaisi hintansa arvoista olevan. Ketjut pysyi puhtaana, rattaisiin ei juurikaan paskaa kertynyt. Venymä selkeästi alle 0.5% kun tulkkia yritin sovitella. Eli menee vielä toinen samanmoinen setti noilla ketjuilla.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Ajeleeko täällä moni talvisin nastarenkailla? Ostin trekin maastopyörän ja funtsin nappaisiko toisen sarjan vanteita talveksi. Uutena perus qr vanneparin taitaa saada johonkin pariin sataan?
Kyllä, ajan talvellakin paljon pyörällä ni haluan minimoida kaatumisen liukkailla kohdilla.
 
Ajeleeko täällä moni talvisin nastarenkailla? Ostin trekin maastopyörän ja funtsin nappaisiko toisen sarjan vanteita talveksi. Uutena perus qr vanneparin taitaa saada johonkin pariin sataan?
Ympäri vuoden. Talvella tietenkin nastat. Monta talvea meni ISP renkailla. Viime talvi ja pari tulevaa sitten piikkisioilla.

Heti kun yöpakkasia alkaa olemaan, niin vaihdan. Ei ne nappulat pidä mitään mustalla jäällä.

Nimimerkillä kokemusta on.
 
Täällä kans eka talvi edessä gravel-pyörällä. Ajattelin laittaa 50-622 nastarenkaan keulaan. Kenties Suomi Tyresin Routa mallia.

Taakse en usko tarvitsevani nastoja, mutta pitävämpi ja leveämpi rengas sinnekin. Mallista en vielä tosin tiedä, ehdotuksia otetaan vastaan :)
 
Nastojen tarve riippuu erittäin paljon missä asut. Jossain Oulussa ei kuulemma tarvi nastoja koska väylät lanataan kunnolla ja ilma on kuivaa, koska kova pakkanen. Etelässä ja lännessä on kelejä laidasta laitaan ja peilijää ihan normihommaa.

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
 
Nastojen tarve riippuu erittäin paljon missä asut. Jossain Oulussa ei kuulemma tarvi nastoja koska väylät lanataan kunnolla ja ilma on kuivaa, koska kova pakkanen. Etelässä ja lännessä on kelejä laidasta laitaan ja peilijää ihan normihommaa.

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.

Oulussa juuri asunkin. Aiemmin on ollut aina maastopyörä talviajossa ja nyt mennään sitten gravelilla. Välillä alla on jäätä myös, jolloin nastat ovat varmaan elementissään etenkin eturenkaalle, jonka luistaminen tarkoittaa usein pannuttamista.

Syy miksi en koe tarvitsevani nastoja taakse ei ole raha vaan se etten koe tarvitsevani takarenkaalle niin paljon extrapitoa. Nastarengas myös painaa paljon eikä se rullaa niin hyvin kuin leveä perusrengas.
 
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Tuolla saa parannettua mahdollisuutta että perä irtoaa ennen keulaa.
Joissain tapauksissa jarrutuksessa nastoista on iloa.

Onkohan joku nähnyt vertailua eri renkaiden kitkaominaisuuksista?
Mulla on jotku swalbe kesäkumit joissa ilmeisesti on sen verra muovia? että talvella käyttökelvottomat.
 
olen vedellyt ihan nappulakumeilla, kyllähän nastoissa puolensa varmasti on, mutta jo se psykologinen vaikutus on liikaa, kun nastat ropisee välillä kuivalla asvaltilla. Ei vaan pysty :D
Itsellä toki fillaroinnit pelkkää hupiajoa, varmasti jos täytyisi oikeasti sillä johonkin liikkua, niin nastat.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 566
Viestejä
4 557 679
Jäsenet
75 000
Uusin jäsen
play123456

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom