Pyöräily

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Itse olen ainakin niin laiska, etten jaksa yhtään ylimääräisiä renkaanvaihtoja. Minulla on toiseen fillariin ylimääräinen etupyörä (jarrulevyineen), jossa on pysyvästi nastarengas. Näin ollen minun tarvitsee vain kahdesti vuodessa vaihtaa etupyörät päikseen pikalinkkukiinnityksellä. Takapyörän vaihtaminen olisikin jo isompi kustannus ja vaiva voimansiirron takia, eikä siinä nastoja yleensä muutenkaan kaipaa.

Toista lokasuojatonta fillariani taasen käytän vain kuivalla kelillä ja talvella pakkasella, jolloin nastoja ei tarvitse. Hyvälaatuiset renkaat pitävät paremmin kuin kengänpohjani, joissa ei myöskään ole nastoja.
 
Itsellä onneksi vain 5km työmatka taajamassa + vastaavat kauppa/asiointi reissut joten en ole koskaan nastarenkaita tarvinnut. Hyväseoksinen sora/maastonakki sopivalla kuviolla ja matalalla paineella pitää lumella kuin asfaltilla, ja vuoden peilijääpäivät voi laskea suunnilleen yhden käden sormilla joten mitä järkeä kurnuttaa nastoilla koko talvea "turhaan". Toki monilla varmasti on pidempää ajoa ja vaihtelevempia olosuhteita joten ymmärrän myös nastojen kohderyhmää.
 
En ole kyllä koskaan ymmärtänyt tuota vain eteen nastat enkä tarvitse taakse. Mielestäni täysin väärä paikka säästää muutama puupenni.
Olen samaa mieltä. Polkupyörästä osuu maahan hädintuskin kantapään verran pinta-alaa maasturin renkaassa tai kahdessa gravelin/cyclon/hybridin renkaassa. Ei ole liikaa pinta-alaa, jonka pitäisi varmistaa pito.

Nastojen kanssa jarrutusteho on parempi jäällä, ei lähde perä alta. Samoin kiihdyttäessä tai jyrkässä ylämäessä ei sudi. Katuvalaistuksessa ajaessa voi jää yllättää ja siksi hyvä olla luottoa renkaisiin. Lisäksi nastarenkaat ovat nykyään todella hyviä ja pidän pienenä harmina niiden kulumista päällysteellä. Ilman muuta laittaisin nastat eteen ja taakse eikä vain eteen.

Jos voi kelin valita, niin sittenhän riski on pienempi ja voi säätää. Työmatka-ajossa tai säännöllisessä kuntoilussa kelillä kuin kelillä laittaisin nastat molempiin kiekkoihin.

Tämä mielipide toki siitä näkökulmasta, että nollakelin molemmin puolin olevaa säätä piisaa ja pyörätietä hoidetaan seutukunnallani aika välttävästi. Liukasta siis on ja usein.
 
Oon ite vetäny talvet noilla Continentalin TopContact Winter II premium kitkarenkailla nastojen sijaan, ihan hyvin pärjää kuhan tiedostaa sen että ei ne kuitenkaan nastat oo. Muilla valmistajilla ei taida kitkarenkaita olla edes valikoimissa.
 
Oon ite vetäny talvet noilla Continentalin TopContact Winter II premium kitkarenkailla nastojen sijaan, ihan hyvin pärjää kuhan tiedostaa sen että ei ne kuitenkaan nastat oo. Muilla valmistajilla ei taida kitkarenkaita olla edes valikoimissa.

Nämähän vaikuttaa idealtaan hyvältä. Vielä kun saisi 28" koossa vielä leveämpää kuin 42mm :) Kantaisi lumessakin edes hieman paremmin.
 
Tsygäiltyä tulee pari kertaa viikossa, töihin ja takaisin, lähikauppaan ja vähän rinteessä pompimaan, mielellään alamäkeen toki ;)
Maastopyörä on tosi pyörä, ei sähköavustusta, joten ei pyörävarkaita. Kuntoa vaatii enemmän, mutta kuntoa myös kohottaa kohtalaisesti.

Pitäisi pohtia uutta pidempää reissua ennen kuin routa tulee maahan ja tsygäily muuttuu sohjuuttamiseksi. Viimeksi käytiin idässä, kolme päivää, kolmesataa kilometriä. Mahtava tunne finaalissa ja jalkalihakset adrenaliinipöllyissä. Viikon päästä tuli keuhkokuume ja sohvalepo kutsui.
Jos viikon päästä suuntaisi pohjoiseen. Muuttuuko tsygä sykkeliksi vasta Raahan korkeudelle vai pitääkö pinkoa toriparkille tai jopa raksilaan asti :hmm:
 
Kukaan kokeillut/käyttänyt Rukan Rasi-pusakkaa, siis tuollaisessa duuni yms lyhyemmässä. Mitens ne rukan 2-1 shortsit, sama juttu. Eli em tuotteet jos vaikka halvalla jostain saisi niin.

Tuli nämä molemmat hankittua ja ehkä sata kilometriä niissä ajellut juurikin noin 10 kilometrin duunimatkaa. Ensivaikutelma on positiivinen. Takista löytyy rintatasku ja pyöräilytaskut selästä, plus pieni vetoketjullinen selkätasku esim. avaimille. Tuulenpitävyys takissa on erinomainen, tosin hengittävyyden kustannuksella. Tykkäisin esim. avattavista kainaloista tai verkkokankaasta selän puolella. Olen tosin se tyyppi, joka polkee tuolla muutaman asteen lämpötilassa t-paidassa ja shortseissa, joten suurin osa käyttäjistä on todennäköisesti tyytyväisiä. Mutta näin syysaamun pakkasilla on toiminut hyvin merinovillainen t-paita alla. Heijastuspintoja löytyy myös mukava määrä. Leikkaus on omalle kropalle kaikin puolin hyvä ja koko normaalin standardin mukainen. Vedenpitävyydestä ei kokemusta.

Rukka Rainio -shortsit vaikuttavat myös hyviltä. Hyvä leikkaus ja istuvuus; eivät ahdista mistään polkiessa. Säämiskä ei Pearl Izumin bibsieni tasolle pääse, mutta ajaa asiansa ainakin lyhyemmillä matkoilla. Ulommissa shortseissa myös toimivat taskut.

Kestävyyttä vaikea kommentoida näillä kilometreillä vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Noviisi kyselemässä. Kiinnostaisi hankkia työmatkagravelin oheen maastopyörä, jolla voisi ajella liukkaat talvikelit nastoilla töihin 10 km matkan Turussa ja muuhun vuodenaikaan vähän metsäreittejä.

Voisiko Radon Jealous AL 8.0 HD toimia? Vai onko vaan järkevämpi pitäytyä gravelissa ja vaihtaa siihen nastat talveksi? https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-8.0-hd-2. Saa ehdottaa myös vaihtoehtoisia pyöriä. Nähtävästi ainaki XXL:ssä nyt alennusmyynnit - 30%.

Kiinnostus maastopyöräilyyn heräsi, kun näin tuttua reittiä mentävän tähän tyyliin (video, jos joku jaksaa katsoa :D): RAISIO (TURKU), maastopyöräily.

Ei ole tarkoitus tuon kalliimpaa pyörää hankkia. Vähän olisi jyrkempääkin mäkeä kiva päästä etenemään ja juurakoita ylittämään (korkeintaan videolla nähtävä vaikeusaste).
 
Onko foorumilla mielipiteitä auton korvaajaksi sähköavusteinen laatikkopyörä vai sähköpolkupyörä + peräkärry? Pitäisi saada lapsi päiväkotiin ja sit myös jonkin verran roudauskykyä että pystyy omat (soitto)harrastuskamat kuskata pyörällä ja sitten ne extra kauppareissut hoitaa jos kotiinkuljetussatsista unohtui kaljat. Jos laatikkopyörä niin pitää olla nopeasti säädettävä eri mittaisille ajajille. Erillinen sähköpolkupyörä olisi paremmin muuntautuva sooloretkille, mutta toisaalta ne voi hoitaa ihan perinteisellä munamankelilla.
 
Onko foorumilla mielipiteitä auton korvaajaksi sähköavusteinen laatikkopyörä vai sähköpolkupyörä + peräkärry? Pitäisi saada lapsi päiväkotiin ja sit myös jonkin verran roudauskykyä että pystyy omat (soitto)harrastuskamat kuskata pyörällä ja sitten ne extra kauppareissut hoitaa jos kotiinkuljetussatsista unohtui kaljat. Jos laatikkopyörä niin pitää olla nopeasti säädettävä eri mittaisille ajajille. Erillinen sähköpolkupyörä olisi paremmin muuntautuva sooloretkille, mutta toisaalta ne voi hoitaa ihan perinteisellä munamankelilla.
Laatikkopyörä sähköllä. Meillä on Biltemasta hankittu gargobike ja tuolla on nyt ajettu n. 3800km kesät talvet. Alkuun mentiin luomu + kärri, mutta kun piti saada 3 lasta kyytiin tuo laatikkopyörä oli paras vaihtoehto. Akun vaihdoin isompaan n. 3000km kohdalla.

+ kesällä voi ottaa vaimon kyytiin ja lähteä esim. festareille kuten me tehtiin.
 
Noviisi kyselemässä. Kiinnostaisi hankkia työmatkagravelin oheen maastopyörä, jolla voisi ajella liukkaat talvikelit nastoilla töihin 10 km matkan Turussa ja muuhun vuodenaikaan vähän metsäreittejä.

Voisiko Radon Jealous AL 8.0 HD toimia? Vai onko vaan järkevämpi pitäytyä gravelissa ja vaihtaa siihen nastat talveksi? https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-8.0-hd-2. Saa ehdottaa myös vaihtoehtoisia pyöriä. Nähtävästi ainaki XXL:ssä nyt alennusmyynnit - 30%.

Kiinnostus maastopyöräilyyn heräsi, kun näin tuttua reittiä mentävän tähän tyyliin (video, jos joku jaksaa katsoa :D): RAISIO (TURKU), maastopyöräily.

Ei ole tarkoitus tuon kalliimpaa pyörää hankkia. Vähän olisi jyrkempääkin mäkeä kiva päästä etenemään ja juurakoita ylittämään (korkeintaan videolla nähtävä vaikeusaste).

Jäällä pärjää nastarenkailla, mutta lumessa polkeminen on jollain 40mm renkaillakin perseestä. Lisäksi jos on parempi graveli, niin kannattaa muistaa että suola on myrkkyä osille, eli ennemmin ajaisin vähän halvemmalla pyörällä siinä tapauksessa. Maastopyörässä ehkä osien ikä voi muutenkin olla lyhyempi.
 
Onko foorumilla mielipiteitä auton korvaajaksi sähköavusteinen laatikkopyörä vai sähköpolkupyörä + peräkärry? Pitäisi saada lapsi päiväkotiin ja sit myös jonkin verran roudauskykyä että pystyy omat (soitto)harrastuskamat kuskata pyörällä ja sitten ne extra kauppareissut hoitaa jos kotiinkuljetussatsista unohtui kaljat. Jos laatikkopyörä niin pitää olla nopeasti säädettävä eri mittaisille ajajille. Erillinen sähköpolkupyörä olisi paremmin muuntautuva sooloretkille, mutta toisaalta ne voi hoitaa ihan perinteisellä munamankelilla.
Laatikko sähköillä, siinä kulkee enemmän ja raskaampaa tavaraa ja sopivan valitsemalla lapset isommiksi asti tarvittaessa(esim Urban Arrow korkeammalla luomulla mahtuu vielä 160cm kuskattavaksi kypärän kanssa). Vierintävastuskin yleensä kevyempi, kun vähemmän renkaita.

Itsellä tuli eka lapsi kuskattua peräkärryllä ja nyt toisen kohdalla ostin laatikkopyörän ja ainut huono puoli on, että harmittaa kun ei tullut aiemmin ostettua.
 
Tuli ostettua Baana gravel, kilometrejä alla n.150km ja takarengas on mennyt melkoisen "vinoksi".
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
 
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
Paljonko kuskilla on painoa?
 
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
Itsellä oli vielä viime tippaan asti varaus Vantaan noutovarastolla, mutta jotenkin vain se viimeinen into hankintaan lopahti noihin kiekkoihin. Paremmat DT Swissin kiekot postikuluineen ja renkaineen olisi nostanut hintaa reilu 400€, joten taidan talven aikana katsella itselle sopivampaa ja laadukkaampaa kun fillareita jo ennestään joka lähtöön. Ei viitsi puoleksi vuodeksi ottaa varastoon seisomaan fillaria, jonka runkotakuukin on vain 12kk.
 
Nyt kerkesin kiireiltäni ihmetellä vannetta. Noin joka kolmas pinna todella löysällä, sai käsin kiristellä alut. En kerennyt vielä enempää säätää, mutta ei ole ikinä käynyt näin uuden vanteen kanssa. Saa nähdä saako omilla taidoilla tuosta kunnollista tehtyä.
Tuo vois viitata monesta osasta kasattuun halpis napaan joka on pettänyt?
Jos takuu niin ehkä parempi vidä huoltoon, kokemattomalle melkein helpompi tehdä kiekko alusta asti.
 
69kg ja muutamat lenkit mitkä ajoin oli ihan asfalttia.
Reklamaatioita vain verkkikseen, ei noin helposti pitäisi löystyä. Ainakin aiemmin heillä oli valtuutettuja huoltoliikkeitä eripuolilla Suomea, niin luulisi siten saavan vanteen oikaistua.
 
Nastarenkailla ajavat, vaihdatteko renkaat aina vanteille vai ostatteko suosiolla toisen vannesarjan? Omaan maasturiini (läpiakseli) katselin että uuden vannesarjan saisi 2-300 eurolla, siihen rataspakka ja levyt vielä. En tiedä liikkuuko näitä juurikaan käytettyinä?
 
Toinen kiekkosetti voi olla järkevä jos ihan päivittäin veivaa niitä edes takaisin, mutta max muutama vaihto vuodessa niin ei oikein järkeä.
 
Itse vaihdan syksyllä nastat vanteille ja keväällä kesänakit. Mitä tuossa nyt menee, ehkä 10 minuuttia per rengas ja 2 kertaa vuoteen, niin ei ole minusta järkevää ostaa toista vanne settiä.
 
Nastarenkailla ajavat, vaihdatteko renkaat aina vanteille vai ostatteko suosiolla toisen vannesarjan? Omaan maasturiini (läpiakseli) katselin että uuden vannesarjan saisi 2-300 eurolla, siihen rataspakka ja levyt vielä. En tiedä liikkuuko näitä juurikaan käytettyinä?
Kyllähän kiekkoja käytettynä saa esim. Fillaritorilta, mutta eri asia onko tarpeen hankkia toisia kiekkoja. Itsellä on työmatkapyörässä ekoista liukkaista kevääseen asti nastarenkaat alla. Tarve aika tapauskohtaista, missä ja miten ajelee. Työmatkalla on pakko olla nastat, kun vaihtoehtoina on niin hiljaa ajelu, että matkaan menee tupla-aika tai sitten kyljellään luistelu pyöräteillä mahdollisesti luita rikkoen. Maasturiin sattuu olemaan edellisestä fillarista jääneet kiekot Ice Spikerit vanteilla ympäri vuoden, mutta taisin ajaa viime keväänä 2-3 lenkkiä nastoilla kun jäärännit tuli, muuten koko talven lumipolut nappularenkailla. Jos ei olisi erillisiä kiekkoja, niin tuskin hankkisin vaan vaihtaisin kevättalvella nastat ja ajaisin sillä kevätkauden. Nastarenkaat (ISP jne) on lumella todella huonot ajella vs. nappularengas.
 
Huomasin yks päivä että foorumilla on myös talvipyöräily ketju, sen verran vähän on ollut liikennettä vuosien varrella että mun mielestä vois yhdistää tähän ketjuun?
 
Nastarenkailla ajavat, vaihdatteko renkaat aina vanteille vai ostatteko suosiolla toisen vannesarjan? Omaan maasturiini (läpiakseli) katselin että uuden vannesarjan saisi 2-300 eurolla, siihen rataspakka ja levyt vielä. En tiedä liikkuuko näitä juurikaan käytettyinä?
Minulla on cyclocrossissa nastat ja hybridissä "kitkat". Cyclocrossin levyjarrullinen vanne vaihtuu sitten pikalinkun kanssa tarvittaessa hybridiin niin saa nastaa eteen. Hyvin on toiminut vaikka levyjarrutkin on eri merkkiset.

Työkaverilta kuulin että hänellä oli alkusyksystä tuplakiekot, mutta ei tuplapakkoja. Vaihtoi pakan takarenkaasta toiseen kun lumet ei maahan sitten jääneetkään ja halusi nopeampaa rengasta. Kaksi eri kuluma-asteen pakkaa samalla ketjulla voi tuoda ongelma ketjujen kanssa? Onko muilla kokemuksia?
 
Nyt kun vanteista saatiin selvyys niin kysytään vielä suosituksia nastarenkaiksi maasturiin :D?
 
Nyt kun vanteista saatiin selvyys niin kysytään vielä suosituksia nastarenkaiksi maasturiin :D?
Täältä kanssa ääni Ice Spiker Prolle. Ensimmäiset ostin 2013-2014 ja ne kestivät työmatkapyöräilyä jonnekin 2022 asti. Vaikka ovat kalliit niin pito on aivan järjettömän hyvä vaikka peilijäällä ja kestävät myös useamman kauden.

Sitten tähän vannekeskusteluun liittyen, niin minulla on erikseen talvipyöränä vanhana jäykkäperä noilla ice spikereilla. Sulana aikana ajelen sitten muilla pyörillä.
 
Nastarenkailla ajavat, vaihdatteko renkaat aina vanteille vai ostatteko suosiolla toisen vannesarjan? Omaan maasturiini (läpiakseli) katselin että uuden vannesarjan saisi 2-300 eurolla, siihen rataspakka ja levyt vielä. En tiedä liikkuuko näitä juurikaan käytettyinä?

Toinen vannesarja käytössä, mutta riippuu tosiaan hinnasta. Lisäksi jos sisurilliset renkaat, niin renkaiden vaihtaminen ei ole iso juttu. Jos kesärenkaat tubelessina, niin sitä puhdistamisen vaivaa en kyllä jaksais nähdä ja hommaisin toisen vannesarjan.
 
Kaksi eri kuluma-asteen pakkaa samalla ketjulla voi tuoda ongelma ketjujen kanssa? Onko muilla kokemuksia?
Tän ei pitäs olla mikään ongelma kun ei käytä venyneitä ketjuja (yli 0,5%). Kierrättäähän moni, itseni mukaan lukien, useita ketjuja samassa pyörässä.
 
Kysymys maastopyörien takuusta.

Huollatin viikko sitten noin 1,5 vanhan pyörän, ensihuolto tehty alle 6 kk ostosta. Nyt oli perushuollot vuoro. Pyörässä on TAKUU 2 V OSAT, 5 V RUNKO.

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa osien osalta. Huollossa jouduttiin uusimaan polkimet, pakat, ketjut, tukijalan (vanha oli lähes katki) ja keskiölaakerit ekstratyönä. Pyörän huoltoon meni 300 euroa.
Meneekö noista mikään osien takuuseen jos näytän huoltokuitin, ostokuitin fillariliikkeessä? Korjaushintoineen per osa.
 
Onko suositella työmatkapyöräilyyn pyöränvaloa valoa? Hinta max. 50e. Usb-c lataus täytyy olla ja mielellään vaihdettava akku.
 
Kysyisin tuota asiaa sieltä pyörän myyjäliikkeestä.
Oliko muuten mikä pyörä kyseessä tai minkä hintainen uutena?
Pyörä oli uutena 399 (499) ja on Prisma liikkeestä ulos ajettu Tunturi Montauk 29", jolla on ajettu tavallisessa kuluttajakäytössä 1,5v aikana 2500+ kilometriä.

Ensihuolto tehty 6 kk aikana huoltoliikkeessä ja nyt 1,6 vuoden aikana tehty perushuolto huoltoliikkeessä. Kuuluvatko tuollaiset "kuluvat osat" takuuseen ylipäätään noissa fillareissa?
Ja onko normaalia, että esim. keskiölaakeri kuluu vaihtokuntoon näin uudessa pyörässä ? Uskon, että huoltoliikkeessä tiedetään miksi sekin vaihdettu.
 
Onko suositella työmatkapyöräilyyn pyöränvaloa valoa? Hinta max. 50e. Usb-c lataus täytyy olla ja mielellään vaihdettava akku.
Näissä hoituu kaikki fiksusti yhdellä napilla, painallus tai tuplapainallus. Lyhyttä/pitkää tulee käytettyä tilanteen mukaan, vilkkua lähinnä liikenneympyröitä suojatiellä kiertäessä. Usb-c löytyy, integroidulla akulla.

1000lm Kärkkäinen/Puuilo 40e

1500lm Kärkkäinen/Puuilo 60e
Tarjous 52e Pyöränvalo Moon Rigel Max, 1500 lm

Tuolta vertailukuvaa ja viimetalven mietteitä:

 
Viimeksi muokattu:
Pyörä oli uutena 399 (499) ja on Prisma liikkeestä ulos ajettu Tunturi Montauk 29", jolla on ajettu tavallisessa kuluttajakäytössä 1,5v aikana 2500+ kilometriä.

Ensihuolto tehty 6 kk aikana huoltoliikkeessä ja nyt 1,6 vuoden aikana tehty perushuolto huoltoliikkeessä. Kuuluvatko tuollaiset "kuluvat osat" takuuseen ylipäätään noissa fillareissa?
Ja onko normaalia, että esim. keskiölaakeri kuluu vaihtokuntoon näin uudessa pyörässä ? Uskon, että huoltoliikkeessä tiedetään miksi sekin vaihdettu.
Tuon hintaluokassa osat voi olla vaihtokunnossa jo liikkeestä ajaessa. Laakerit on muovia, eikä pyöri kunnolla edes uutena ja muut osat unkarilaista uudenvuoden tinaa. 😏 Helposti saa tuossa ajassa halvat osat vaihtokuntoon, riippuen miten on pitänyt voimansiirron puhtaana jne.
 
Pyörä oli uutena 399 (499) ja on Prisma liikkeestä ulos ajettu Tunturi Montauk 29", jolla on ajettu tavallisessa kuluttajakäytössä 1,5v aikana 2500+ kilometriä.

Ensihuolto tehty 6 kk aikana huoltoliikkeessä ja nyt 1,6 vuoden aikana tehty perushuolto huoltoliikkeessä. Kuuluvatko tuollaiset "kuluvat osat" takuuseen ylipäätään noissa fillareissa?
Ja onko normaalia, että esim. keskiölaakeri kuluu vaihtokuntoon näin uudessa pyörässä ? Uskon, että huoltoliikkeessä tiedetään miksi sekin vaihdettu.

Kuluvat osat ei kuulu takuuseen ja valitettavasti 399€ pyörän huollon työn hinta/tuntitaksa on ihan sama kuin 3999€ pyörän.
 
Tuon hintaluokassa osat voi olla vaihtokunnossa jo liikkeestä ajaessa. Laakerit on muovia, eikä pyöri kunnolla edes uutena ja muut osat unkarilaista uudenvuoden tinaa. 😏 Helposti saa tuossa ajassa halvat osat vaihtokuntoon, riippuen miten on pitänyt voimansiirron puhtaana jne.
Ainoa syy miksi ajan halppiksilla on se, että saatan jättää pyörän ulos pitkiksikin ajoiksi, kun jatkan esim. junalla etiäpäin. En uskalla jättää esim. Tampereen rautatieasemalle kallista pyörää jopa yön yli tai iltaan asti. Se häviäisi sieltä heti. Ja tuollaisen 399 tarjouspyörän sinne uskaltaa jättää, tosin vähän sivummalle yleensä jätän. Kävin Prismassa, sain tukijalasta hyvityksen huoltokuittia vastaan, jossa se vaihdettiin 20 euron tarvikejalkahintaan. Muu ei kuulunut takuuseen, kuten täällä on hienosti moni sanonutkin. Ihan hyvä kuitenkin, että ensihuollosta ajelin noin 2 000 km jo ettei ihan huono suoritus halppikselta :)
 
Näissä hoituu kaikki fiksusti yhdellä napilla, painallus tai tuplapainallus. Lyhyttä/pitkää tulee käytettyä tilanteen mukaan, vilkkua lähinnä liikenneympyröitä suojatiellä kiertäessä. Usb-c löytyy, integroidulla akulla.

1000lm Kärkkäinen/Puuilo 40e

1500lm Kärkkäinen/Puuilo 60e
Tarjous 52e Pyöränvalo Moon Rigel Max, 1500 lm

Tuolta vertailukuvaa ja viimetalven mietteitä:

Tokmannilla 700lumenin 30e, sekin varmaan riittäisi. Puoliso taisi tuollaisen viime vuonna ostaa niin aika vähän aikaa kesto ennenkun meni rikki mutta ehkö oli vain huono tuuri.
 
Onko suositella työmatkapyöräilyyn pyöränvaloa valoa? Hinta max. 50e. Usb-c lataus täytyy olla ja mielellään vaihdettava akku.

Tuo on itsellä työmatkapyöräilyssä, tarjoushintaan itsekkin aikoinaan ostin. Valoteho riittävä ja StVZO-valo, niin ei häikäise vastaantulijoita.
Pitkällä painalluksella vaihtuu valoteho lyhyt-keski-täysi, ei turhia vilkkumoodeja. Pitkällä painalluksella sammuu ja menee päälle. Noin 5-7 sekunnin painalluksella menee näppäinlukko päälle/pois, niin ei repussa/taskussa mene valo päälle vahingossa. Pikalukituksella kiinnitys. Ja pelkkä akku on myös irroitettavissa pikalukituksella, jos ei koko valoa halua kantaa mukana.

Ainoa miinus on noissa arvosteluissakin mainittu tankokiinnike, joka ei suoraan sovellu ohuelle tangolle ja pulttikin voisi olla lyhyempi. Sähkömaasturin tangon paksuun kohtaan tuo menee hyvin ja ohueenkin jos laittaa sovitetta väliin.

Edit. tuossa on siis valoteho hyvin kiilamaisen tarkka. Jos kaipaa enemmän hajavaloa (häikäisee vastaantulijoita), niin sitten tuo ei ole sopiva.
 
Tokmannilla 700lumenin 30e, sekin varmaan riittäisi. Puoliso taisi tuollaisen viime vuonna ostaa niin aika vähän aikaa kesto ennenkun meni rikki mutta ehkö oli vain huono tuuri.
Noissa juuri akun integrointi on mielestäni isoin ongelma ts. akkua ei saa vaihdettua ainakaan purkamatta lamppua (jos sekään on mahdollista rikkomatta sitä). Oma Moon Meteor oli parissa talvessa SER-kunnossa, vaikken lamppua jättänyt koskaan tankoon jäätymään. Itse kyllä katselen jatkossa vaihdettavilla 18650 ja/tai AA-paristojen kokoisilla akuilla olevia lamppuja.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Pyörä oli uutena 399 (499) ja on Prisma liikkeestä ulos ajettu Tunturi Montauk 29", jolla on ajettu tavallisessa kuluttajakäytössä 1,5v aikana 2500+ kilometriä.

Ensihuolto tehty 6 kk aikana huoltoliikkeessä ja nyt 1,6 vuoden aikana tehty perushuolto huoltoliikkeessä. Kuuluvatko tuollaiset "kuluvat osat" takuuseen ylipäätään noissa fillareissa?
Ja onko normaalia, että esim. keskiölaakeri kuluu vaihtokuntoon näin uudessa pyörässä ? Uskon, että huoltoliikkeessä tiedetään miksi sekin vaihdettu.
Oon vaihtanut 7000€ pyörään keskiölaakerin alle 6kk käytön jälkeen. Sen jälkeen kestänyt jo 2vuotta. Joskus osuu huonolaatuista osaa.
 
Noissa juuri akun integrointi on mielestäni isoin ongelma ts. akkua ei saa vaihdettua ainakaan purkamatta lamppua (jos sekään on mahdollista rikkomatta sitä). Oma Moon Meteor oli parissa talvessa SER-kunnossa, vaikken lamppua jättänyt koskaan tankoon jäätymään. Itse kyllä katselen jatkossa vaihdettavilla 18650 ja/tai AA-paristojen kokoisilla akuilla olevia lamppuja.
Minulla on yksi lamppu josta porsi 18650 akku. Näytti ihan normaalilta akulta jossa sulake päässä. No ei ollut normaali kun vilkaisin putken päähän. Miinusnapa vedetty sivua pitkin ylös niin että plussa ja miinus molemmat samassa päässä. Ei tuollaista kyllä viitsinyt alkaa kolvailemaankaan kun suojapiiri välissä.

Tuollaista akkua ei saa mistään. Tai no yhden linkin löysin. Hinta 29 euroa plus postit lähes saman verran. Melko tarkkaan sama hinta mitä maksoin lampusta aikoinaan.

Kyseessä siis tämä lamppu jonka verkkis poisti valikoimasta palautteen takia. FLARE Biker Pro -pyörävalaisin, USB-ladattava, 850 lm
 
Kyseessä siis tämä lamppu jonka verkkis poisti valikoimasta palautteen takia. FLARE Biker Pro -pyörävalaisin, USB-ladattava, 850 lm
Oli kaksin kappalein noita, eikä tosiaan pysynyt kunnolla kiinni, vaan keikahti aina valaisemaan maata töyssyissä, kuopissa, maastossa jne.
Sitten napsahti muovi poikki kiinnityksestä, kolmatta en enää ottanut. Nyt ollut testissä Lidlin Crivit-lamppusettu, jossa takalamppu on Stop-merkkivalolla ja akulla toiminut ok. Etuvalon kiinnitys surkeaa, koska vaikka lamppu pysyykin paremmin tangossa, niin se heiluu ja valo pomppii ja välkkyy valaisevalla pinnalla. 24,99 euroa maksoi. Jos ajaa oikein nopeasti kuoppaan jne. niin valo keikahtaa näyttämään valoa alhaalle, vaaratilanteen riski iso. Täällä on suositeltu jotain Valostoren kuusiokololla kiristyvää lamppua ja säästänkin nyt siihen rahaa. Lidlin lampun vien sitten takuuseen, kun oli surkea.

Yritin kiristää ruuvia, joka kiinnittäisi lampun paremmin siihen kiinnitysjuttuun, mutta ruuvi menikin kierteille - eikä vastaavaa löydy edes hyvin varustellusta rautakaupasta.
 
Itselläni oli myös Flaren peruslamppu ja sen kiinnitysmekanismi hajosi käyttökelvottomaksi kolmannella käyttökerralla. Surkein kiinniketekele mitä olen pariinkymmeneen vuoteen käyttänyt ja merkki meni itselläni saman tien pannaan. Itse lampussa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta pyörävalona hyödytön jos sitä ei saa kiinni mihinkään.
 
Tuo keikahtaminen alas johtuu siitä että kiinnität sen väärin. Se liuska pitää vetää pihdeillä tiukaksi ja sitten loppukiristys sillä klipsulla mikä on sen remmin päällä.

Ne klipsut katkesivat itsellänikin ja liimasin lampun kiinni telineeseensä.
 
Minulla on Lidlin Crivit-lamppu, jossa neljä eri säätöasetusta. Automatiikka käyttää kolmea.

Mitenkä se niin, että syksyn tullessa tuntuu, ettei paraskaan teho valaise oikein mitään? En nyt muista montako lumenia tai luksia siinä oli, mutta ei varmaankaan 200-300 luksia enempää parhaassa asetuksessa. Ajan joskus säkkipimeässä metsäpoluilla tai valaistuilla pyöräteillä. Talvella en pyöräile. Kannattaako satsata täällä mainittuun valoon? Silläkö näkisi kulkea syksylläkin. Loppukesänä valaistus oli hyvä.

 
Minulla on Lidlin Crivit-lamppu, jossa neljä eri säätöasetusta. Automatiikka käyttää kolmea.

Mitenkä se niin, että syksyn tullessa tuntuu, ettei paraskaan teho valaise oikein mitään? En nyt muista montako lumenia tai luksia siinä oli, mutta ei varmaankaan 200-300 luksia enempää parhaassa asetuksessa. Ajan joskus säkkipimeässä metsäpoluilla tai valaistuilla pyöräteillä. Talvella en pyöräile. Kannattaako satsata täällä mainittuun valoon? Silläkö näkisi kulkea syksylläkin. Loppukesänä valaistus oli hyvä.


Uskoisin olevan ihan pätevä. Plussaa tuossa on tuo Garminin kiinnitysstandardi, joten valo ei muutu paperipainoksi kiinnikkeen hajotessa.
 
Ite tilasin 3kk sitten cycliq fly12 sport bundle, joka ollu ihan pätevä. Muutama pettymys siitäkin löytyy, mutta ihan toimiva lamppu/kamera.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 565
Viestejä
4 557 621
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Petrus Saramäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom