Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eihän tämä ole oikea ongelma kuitenkaan.Näissä on se vaara, että käytetyn iskarin "tune" ei sovellu omaan pyörään jos siinä on käytetty vahvasti muunneltua tunea. Toki erot ovat usein aika pieniä eivätkä välttämättä paljon muuta pyörän ajo-ominaisuuksia.
Keuloissa ei tätä vaaraa ole.
No hä? Jos siellä on vaikka foxin 210x50 pumppu niin se ei eroa sisuskaluiltaan mitenkään hyllystä ostetusta.Käytännössä jokainen iskari joka tulee pyörässä mukana on custom tunella.
Käsittääkseni se tuunataa niillä prikolle mitä siellä on sisällä.No hä? Jos siellä on vaikka foxin 210x50 pumppu niin se ei eroa sisuskaluiltaan mitenkään hyllystä ostetusta.
Joku paineiden tai vaimennuksen säätö, jotka on henkilökohtaisia ei ole tunea.
Jos sinne taasen vaihdetaan vaimenninöljyjä, muutetaan shimmipakkaa tai vähennetään ilmatilavuutta voidaan puhua tunesta.
Eli muutetaan rakenteellisesti.
Ja toi viimeinenkin on vähän niin ja näin.
Ne "prikat" muodostaa sen shimmipakan ja niihin ei kajota. Se on ihan niche hommaa.Käsittääkseni se tuunataa niillä prikolle mitä siellä on sisällä.
Foxilla pitäis olla ihan video siitä miten ne muutta sen tuntuma ja kyllä ne kajoo niihin prikkoihin.Ne "prikat" muodostaa sen shimmipakan ja niihin ei kajota. Se on ihan niche hommaa.
Heitäppä ihan esimerkki rungosta jossa on juuri siihen runkoon tehty pumppuun modaus valmistajan toimesta, minkä kuka tahansa saa ja voi ostaa kaupasta.Foxilla pitäis olla ihan video siitä miten ne muutta sen tuntuma ja kyllä ne kajoo niihin prikkoihin.
Käytännössä jokainen iskari joka tulee pyörässä mukana on custom tunella.
Ihan perus mediumia niin kuin valtaosa.Sivukommenttina tässä mun yhden pyörän iskarin tiedot:
Fox 2018, Nude4, DPS, A, Trunnion EVS LV, 165, 40,
0.2 Spacer, LCM, LRM, CMF
Eli jos ihan samanlaisen haluaa kaupasta niin pitäisi olla myös tuo alin rivi jiirissä.
Pelkällä ylärivillä löytyy kaikenlaisia sopivia iskareita, joita voi sitten tarvittaessa tuunata iskarihuollossa tai jos itseltä löytyy tarpeeksi osaamista ja vehkeet.
Spacerit nyt onnistuu keltä vaan, mutta vaimennuksen muutokset eri asia.
DCM & LCM : Digressive Compression Medium, Linear Compression MediumIhan perus mediumia niin kuin valtaosa.
Lukitus on näköjään firm, mutta vaimennuksen kannalta irrelevanttia.
Pyörä ilmeisesti scottin ja veikkaan sparkkia.
Itsellä on pyörässä SR suntourin XCR keula ja se menee kanssa ihan lukkoon pakkasella. Tässä keulassa vain tuntuu olevan tuo iskari suljettu, joten sen öljyjä ei pääse vaihtamaan.Eihän tämä ole oikea ongelma kuitenkaan.
Erittäin harva tuunaa simmipakkoja ja se menneiden aikojen tune, mikä foxilla luki pumpun kyljessä tehtiin yleensä vain typpipaineita muuttamalla.
Suurimmat muutokset itsellä on näkynyt niissä keuloissa.
Suntourin aion oli käyttökelvoton loppusyksystä ja talvella, kunnes vaihdoin ohuimmat mahdolliset öljyt (red line, like water) iskariin.
Ja foxin grip vaimentimeen tuleva teflon infused on todellisuudessa lähempänä 2.5wt öljyä mainostetun 5wt sijasta. Tää vähän hämmensi kun lykkäsin oikeasti 5wt öljyä sinne.
Onko nuo tunet myös sitten runkokokokohtaisia? Meinaan siinä on aika erilainen tune paikallaan, jos pyörällä ajaa 60kiloinen nainen tai 100 kiloinen mies?Riippuu vähän mitä tarkoitetaan custom tunella...
Esimerkiksi rockshox puskee tehtaalta iskarit pihalle muutamalla perus tunella, jossa on compressiolle sekä reboundille Low, Medium ja High shimmipakat. Eli sielä iskarin kyljessä on merkinnät vaikka MM (medium compression, medium rebound) tai ML (medium compression, low rebound) ja näillä perus pakoilla niitä sitten pyöränvalmistajat valitsevat runkoonsa sopivan iskari jos päätyvät rockshoxin tuotteita käyttää. Näin siis pääpiirtein.
Custom tune nyt ehkä enemmän tarkoittaa että ne compression ja rebound shimmipakat rakennetaan/muutetaan erilaisiksi, mutta silloin pitää jo vähän tietää mitä tekee. Valmistajat ei tälläisia custom tuneja pyöriin laita, vaan käyttävät näitä valmistajien valmiita tuneja (MM,ML,MH jne jne...)
Käytettyä takaiskaria ostaessa kannattaa se oma tune katsoa ja ostaa vastaava, toki ei nuo valmistajan valmiit tunet mitenkään radikaaleja ole ja esim jos omistat M/L tunella olevan iskarin ja ostat tilalle vastaavan M/M tunella olevan ,tuskin huomaat mitään radikaalia eroa. Tuossa siis muuttuu reboundin tune low -> medium, käytännössä low tunella pidät reboundia 8 naksua auki (hitaasta laskettuna), medium tunella se sama asetus löytynee 4-6 naksun päästä.
Ihan ulkoisilla säädöillä mennään tosi pitkälle.Onko nuo tunet myös sitten runkokokokohtaisia? Meinaan siinä on aika erilainen tune paikallaan, jos pyörällä ajaa 60kiloinen nainen tai 100 kiloinen mies?
Tuo on ns. pomppukeppi jossa ei ole öljyä ollenkaan. Pelkkä jousi joka pomppii miten pomppii. Nämä on mielestäni aika kyseenalaisia härpäkkeitä koska verrattuna jäykkään keulaan tulee painoa tuosta useampi kilo lisää ja hyöty aika mitätön. Näitä näkee lähinnä markettipyörissä ja selvästikin noiden funktio on lähinnä ulkonäöllinen.Itsellä on pyörässä SR suntourin XCR keula ja se menee kanssa ihan lukkoon pakkasella. Tässä keulassa vain tuntuu olevan tuo iskari suljettu, joten sen öljyjä ei pääse vaihtamaan.
No joo, mutta jonkinlainen iskunvaimennin noissakin on ja siellä öljyä.Tuo on ns. pomppukeppi jossa ei ole öljyä ollenkaan. Pelkkä jousi joka pomppii miten pomppii. Nämä on mielestäni aika kyseenalaisia härpäkkeitä koska verrattuna jäykkään keulaan tulee painoa tuosta useampi kilo lisää ja hyöty aika mitätön. Näitä näkee lähinnä markettipyörissä ja selvästikin noiden funktio on lähinnä ulkonäöllinen.
Näitähän on eri variaatioilla, mutta itsellä on siis ilmajousituksella ja perus avoin/lukko-iskarilla. En tiedä kumpi siellä takertaa ja nätisti se toimii lämpinämä. Ei se vain paljon auta, kun just talven röykkysillä teillä sitä kaipaisi ja silloin se ei toimi.Tuo on ns. pomppukeppi jossa ei ole öljyä ollenkaan. Pelkkä jousi joka pomppii miten pomppii. Nämä on mielestäni aika kyseenalaisia härpäkkeitä koska verrattuna jäykkään keulaan tulee painoa tuosta useampi kilo lisää ja hyöty aika mitätön. Näitä näkee lähinnä markettipyörissä ja selvästikin noiden funktio on lähinnä ulkonäöllinen.
Osalla valmistajista on. Esim. Rocky Mountainilla on. Tuossa koko valinnan alla "This bike uses Size Specific tune" Altitude C70 ShimanoOnko nuo tunet myös sitten runkokokokohtaisia? Meinaan siinä on aika erilainen tune paikallaan, jos pyörällä ajaa 60kiloinen nainen tai 100 kiloinen mies?
Näitähän on eri variaatioilla, mutta itsellä on siis ilmajousituksella ja perus avoin/lukko-iskarilla. En tiedä kumpi siellä takertaa ja nätisti se toimii lämpinämä. Ei se vain paljon auta, kun just talven röykkysillä teillä sitä kaipaisi ja silloin se ei toimi.
Joo, kyllähän tuo taitaa sellaisella aueta. Täytyy avata ja rasvailla, jos se auttaisiEikö siinä ole päällä muka sellaista ulos kierrettävää kuppia josta saat sen purettua suntourin avaimella?
Oma suntour täyttyy vedellä. Siksi ei toimi pakkasella. Jos tiivisteet toimisi, saisi sen pakkaskestäväksi kun vaan täyttäisi koko jousen ympäristön rasvalla. Ihan perinteinen motonetin litiumrasvakin kestää pakkasta. Oon noita suntoureja purkanut ja rasvaillut, ei oo paha homma.
Sitä en noista ymmärrä miksi ne tekee niistä niin huonosti vettä pitäviä ja samalla suunnittelee niihin umpipohjan.
Oletan ettei pyörä tule koskaan maastoa näkemään niin pienemmällä rungolla pärjää ihan fine. Olet kokojen välissä joka tapauksessa.Joo kyllä taidan tuolta pyörän tilata. Hieman kyllä tarvitsisin osaavien apua. Olen ~178-179cm ja katsellut tuota 29 tuumasta orbea Onna 50. Suhteellisen hyvä hinta 329€ pyörästä löytyy kokoa M ainoastaan, onko tuo koko liian pieni minun pituiselle?
Vaihtoehtoisesti tuolla olisi myös myynnissä Vitus nucleus 27.5 L kokona. Voisin tarvittaessa nostaa budjettia, mutta olisi mukava selvitä alle 400€ sillä joudun vielä ostamaan pyörään lukot, lokarit jalan jne.
Olet varmaan aika oikeassa! Tuskin maastossa tulen ajamaan, ehkä jossain maastopoluilla joskus? Eli tuo orbea 29 M taitaa olla se jonka ostan.Oletan ettei pyörä tule koskaan maastoa näkemään niin pienemmällä rungolla pärjää ihan fine. Olet kokojen välissä joka tapauksessa.
Onhan siinä mahdollisesti pitempi chainstay ja muutenkin akseli väli, itte rungon koon valintaa se ei juuri vaikuta, ottasin ehottomasti 29" kiekoilla.Olet varmaan aika oikeassa! Tuskin maastossa tulen ajamaan, ehkä jossain maastopoluilla joskus? Eli tuo orbea 29 M taitaa olla se jonka ostan.
Vai kannattaisko venyttää budjettia tohon Vitus nucleulseen 27.5? Näyttäisi maksavan 100€? Hitto menee kyllä vaikeaksi. Jos venytän tohon nucleukseen, niin sit kohta olen ostamassa tota 669€ vituksen sentieriä
Edit olen ajanut 27.5 M kokoisella pyörällä se tuntui hieman liian pieneltä. Onko toi 29 tuumainen lopulta isomman tuntuinen?
Eiköhän tuo muuta jo melkosesti asentoa, mutta eihän sitä tiiä vaikka tykkäiskin. Itellä 110mm stemmi ja seki tuntuu liian lyhyeltä.Tekisi mieli jousto stemmiä, mutta asian tekee hankalaksi nykyisen stemmin lyhyys, se on 50mm. Vecnum FreeQENCE olisi kiinnostava vaikkakin kallis, lyhin malli vaan on 90mm. Mahtaako ajoasento noin yleensä ottaen muuttua jo liikaa kun stemmi pitenee 40mm? Tankona 520mm Comp Venturemax XL jos se jotain merkitsee.
Täh..? Sehän pitenee ihan pirusti. Yli runkokoon mitta pituudessa.Tekisi mieli jousto stemmiä, mutta asian tekee hankalaksi nykyisen stemmin lyhyys, se on 50mm. Vecnum FreeQENCE olisi kiinnostava vaikkakin kallis, lyhin malli vaan on 90mm. Mahtaako ajoasento noin yleensä ottaen muuttua jo liikaa kun stemmi pitenee 40mm? Tankona 520mm Comp Venturemax XL jos se jotain merkitsee.
Terve jälleen! En ihan vielä lähtenyt tota orbea ostamaan, syynä ehkä se että hieman mietityttää se että pitäisikö ostaa hieman "parempi"Onhan siinä mahdollisesti pitempi chainstay ja muutenkin akseli väli, itte rungon koon valintaa se ei juuri vaikuta, ottasin ehottomasti 29" kiekoilla.
Jos isommin et oo mettään menossa niin tuo orbean xc geo on ihan riittävä normi ajoon, keulakin tuosa on sen verran rimpula että ei kannata kovin mennä hyppyyttään, jarrut paremmat mitä vituksessa, voimansiirto kehnompi, mutta välttävä tielle.
Kyllä tuosta jo 100€ enemmän kannattaa maksaa, modernimpi geometria, parempi voimansiirto, parempi ilmakeula, jarrut on samaa tasoa kummassakinTerve jälleen! En ihan vielä lähtenyt tota orbea ostamaan, syynä ehkä se että hieman mietityttää se että pitäisikö ostaa hieman "parempi"
Olen selaillut tuota bikesteriä ja tuli tällänen vastaan:
En kauheasti vieläkään tiedä noista pyöristä vaikka olen nyt niihin tutustunut, mutta tuo vaikuttaa aika hyvältä päivitykseltä 100€ hintalapulla? Vai olenko väärässä.Hardtail 27,5"
www.bikester.fi
Kiitos vastauksesta! Osaatko vielä sanoa että uskaltaako tuosta GT elitestä tilata M kokoa kun löytyy nämä mitat: 177.5cm pituus, inseam(sisäsauma?) 84cm, ja käsien pituus 60.2cm noudatin ton bikester mittaus ohjeita ja siellä ehdottaa M kokoa, mutta näyttäisi olevan siellä loppupäädyssä toi m suositus.Kyllä tuosta jo 100€ enemmän kannattaa maksaa, modernimpi geometria, parempi voimansiirto, parempi ilmakeula, jarrut on samaa tasoa kummassakin
Kiitos vastauksesta! Osaatko vielä sanoa että uskaltaako tuosta GT elitestä tilata M kokoa kun löytyy nämä mitat: 177.5cm pituus, inseam(sisäsauma?) 84cm, ja käsien pituus 60.2cm noudatin ton bikester mittaus ohjeita ja siellä ehdottaa M kokoa, mutta näyttäisi olevan siellä loppupäädyssä toi m suositus.
Ei ole tuosta tarjolla kuin M koko.
Kiitos vastauksesta! Osaatko vielä sanoa että uskaltaako tuosta GT elitestä tilata M kokoa kun löytyy nämä mitat: 177.5cm pituus, inseam(sisäsauma?) 84cm, ja käsien pituus 60.2cm noudatin ton bikester mittaus ohjeita ja siellä ehdottaa M kokoa, mutta näyttäisi olevan siellä loppupäädyssä toi m suositus.
Ei ole tuosta tarjolla kuin M koko.
Mä olen missannut tälläisen ape indeksin.Aikanaan mulle neuvottiin peukalosäännöksi ”ape index” jos on kokojen välissä; jos syliväli,eli levitettyjen käsien päästä-päähän mitta on suurempi kuin pituus, niin ota isompi koko, jos pienempi niin sitten pienempi.
Toki sitten toiseen suuntaan tulee miettiö mm. jalan pituutta, mutta sulla on melko pitkät jalat niin tuskin tulee rungon korkeus omgelmaksi isommallakaan rungolla.
Tossa äsken mittailin niin ape index on ~185cm ja oma pituus siis 177.Aikanaan mulle neuvottiin peukalosäännöksi ”ape index” jos on kokojen välissä; jos syliväli,eli levitettyjen käsien päästä-päähän mitta on suurempi kuin pituus, niin ota isompi koko, jos pienempi niin sitten pienempi.
Toki sitten toiseen suuntaan tulee miettiö mm. jalan pituutta, mutta sulla on melko pitkät jalat niin tuskin tulee rungon korkeus omgelmaksi isommallakaan rungolla.
Joo mietin itekki samaa!Ei niitä oikein voi verrata noin, kun geot on aivan erilaisia.
Tossa äsken mittailin niin ape index on ~185cm ja oma pituus siis 177.
Hitsi ottaisin kyllä varmaa L koon, mutta kun ne on loppu. Ehkä myös mulla on toi L päässä nyt niin että koska käytän L kokoisia vaatteita, niin pyörän pitäisi olla myös L koko
Eniten mietityttää että voiko käydä niin että tuo M koko on minulle liian pieni?
Jep noita avalancheja ei oikein Uusimaa alueella ole. Yhdessä kaupassa on mutta loppu m ja L en sit tiedä pitääkö pyöräkaupat esillä kaikki kokoja? Mittasin äsken uudelleen ja toi jalkojen mitta olikin 83cm eli sentti vähemmän mitä aikaisemmin.Se on paha kokeilematta tietää, osittain kyse on myös makuasioista. Itse esim.rajatapauksessa menen nykyään aina pienempään kokoon koska tykkään mieluummin ajaa vähän naftilla kuin vähän isolla. Kerran otin isomman enkä koskaan päässyt sinuiksi sen pyörän kanssa.
Toki mulla voi isommalla rungolla tulla ongelma jo vaakaputken kanssa, pituutta 180 ja jalka muutaman sentin lyhyempi kuin sulla niin kehon mittasuhteet aika eri…
Olen selaillut tuota bikesteriä ja tuli tällänen vastaan:
En kauheasti vieläkään tiedä noista pyöristä vaikka olen nyt niihin tutustunut, mutta tuo vaikuttaa aika hyvältä päivitykseltä 100€ hintalapulla? Vai olenko väärässä.Hardtail 27,5"
www.bikester.fi
Ymmärrän kyllä että pitäisi laittaa hieman lisää rahaa pyörään, mutta olen vasta ihan aloittelija ja varpaita vasta katselemassa, joten 1000€ pyörään sijoittaminen ei tällä hetkellä tunnu mielestäni järkevältä omaan mieleen. Ehkä muutaman vuoden päästä jos innostun ihan kunnolla. Jos tuon pyörän hommaa niin kyllä siitä myytynä saa varmaa muutaman satasen, niin ei rahat mene myöskään hukkaan. Tosissaan aikaisempi maastopyörä joka minulla oli useita vuosia sitten oli 199€ pyörä xxl kaupasta.Surkea keula, Tektron hinnat alkaen jarrut, ei hissitolppaa. Painaa saman verran kuin 160/160mm täysjousto. Laita budjettiin 500 euroa lisää niin saat etujousitetun maastopyörän mikä ei ala hamittamaan tai vaadi osapäivityksiä heti.
Itse itselleni vastaten. Ei auttanut rasvaus. Putsasin vanhat jäämät alkoholilla ja laitoin sram butteria tilalle. Samanlailla jähmettyy pakkasessa (Toimii siis kuin laittaisia iskarilukon päälle). Lämpimässä on nyt oikein pehmoinen ja mukava. Täytyy vielä purkaa se iskari pois ja kokeilla ihan pöydällä, että jähmettyykö se pakkasessa.Joo, kyllähän tuo taitaa sellaisella aueta. Täytyy avata ja rasvailla, jos se auttaisi
Ymmärrän kyllä että pitäisi laittaa hieman lisää rahaa pyörään, mutta olen vasta ihan aloittelija ja varpaita vasta katselemassa, joten 1000€ pyörään sijoittaminen ei tällä hetkellä tunnu mielestäni järkevältä omaan mieleen. Ehkä muutaman vuoden päästä jos innostun ihan kunnolla. Jos tuon pyörän hommaa niin kyllä siitä myytynä saa varmaa muutaman satasen, niin ei rahat mene myöskään hukkaan. Tosissaan aikaisempi maastopyörä joka minulla oli useita vuosia sitten oli 199€ pyörä xxl kaupasta.
500€ pyörään pistäminen meinaa tuntuu jo nyt hieman pahalta, niin en voisi kuvitella pistäväni vielä 1000€![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.