Pyöräily

Samanlainen pyörä tuli myös itselle työsuhdepyöräksi kesällä, kun muutto mahdollisti oman autotallin kerrostalossa. Tämä pyörä tuli tosin hieman kalliimmaksi, kun piti ostaa normaalihintaan työnantajan määrittämästä liikkeestä. Toisaalta sopimukseen sisältyvät säännölliset huollot (ei iskarit), mikä on kyllä mukava juttu. Aika huomaamatta tuo tulee tässä makseltua pois. Pakko oli ottaa kallein tarjolla ollut malli, kun muiden vaihtoehtojen jousitus ja ulkonäkö ei miellyttänyt :lol:

Tyytyväinen olen ollut. Runko tuli suojateippailtua heti uutena ja asennettua lokasuoja eteen. Jousitus tuntuu riittävältä omaan käyttöön ja tällä uskaltaa poiketa hankalampaankin maastoon. Keväällä ja tulevan kesän aikana alkaa kilometrejä kertymään varmasti hyvään tahtiin.

1705601545252.jpeg
 
Samanlainen pyörä tuli myös itselle työsuhdepyöräksi kesällä, kun muutto mahdollisti oman autotallin kerrostalossa. Tämä pyörä tuli tosin hieman kalliimmaksi, kun piti ostaa normaalihintaan työnantajan määrittämästä liikkeestä. Toisaalta sopimukseen sisältyvät säännölliset huollot (ei iskarit), mikä on kyllä mukava juttu. Aika huomaamatta tuo tulee tässä makseltua pois. Pakko oli ottaa kallein tarjolla ollut malli, kun muiden vaihtoehtojen jousitus ja ulkonäkö ei miellyttänyt :lol:

Tyytyväinen olen ollut. Runko tuli suojateippailtua heti uutena ja asennettua lokasuoja eteen. Jousitus tuntuu riittävältä omaan käyttöön ja tällä uskaltaa poiketa hankalampaankin maastoon. Keväällä ja tulevan kesän aikana alkaa kilometrejä kertymään varmasti hyvään tahtiin.

1705601545252.jpeg

Mielestäni oli hyvä laittaa kättä taskuun pyörää ostaessa juuri iskarien takia. Ei niitä ole halpa jälkeen päin päivitellä kuitenkaan ja vaikuttavat paljon ajettavuuteen.

PS. Olen täydellisen kateellinen tuosta sun pajasta jo pelkästään vesiletkun takia. Kelpaa harrastaa ja tehdä itse juttuja.
 
PS. Olen täydellisen kateellinen tuosta sun pajasta jo pelkästään vesiletkun takia. Kelpaa harrastaa ja tehdä itse juttuja.
Samoin. Oma lämmin pikku talli missä sähkö ja vesi. Paineilma kompressorilla, tosin oman kokemuksen mukaan kuulosuojaimet päähän kun tuo räjähtää käyntiin. Kyllä kelpaisi. Mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun edes kuulen että jossain kerrostalossa on tuollainen mahdollisuus ja oletan että tuollaiset ovat vain osakkeisiin eikä vuokrakämppiin. Vuokra olisi varmaan aivan älytön tuollaisella optiolla.
 
Mielestäni oli hyvä laittaa kättä taskuun pyörää ostaessa juuri iskarien takia. Ei niitä ole halpa jälkeen päin päivitellä kuitenkaan ja vaikuttavat paljon ajettavuuteen.
En allekirjoita tätä ollenkaan. Itse olen fillaritorilta hankkinut kaikkiin täpäreihini paremmat iskarit erittäin edullisesti käytettynä kunhan jaksaa päivystää tai luottaa ostoilmoitukseen vastaavaan tyyppiin. Vanhat kun myy samassa paikassa niin monesti niistä saa senverran että päivityksen hinta jää viidesosaan siitä että ostaisi kaupasta.
 
Näissä on se vaara, että käytetyn iskarin "tune" ei sovellu omaan pyörään jos siinä on käytetty vahvasti muunneltua tunea. Toki erot ovat usein aika pieniä eivätkä välttämättä paljon muuta pyörän ajo-ominaisuuksia.

Keuloissa ei tätä vaaraa ole.
 
Ellei ole uusi käytetty niin ainakin itse lasken hintaan myös huollon. Täyshuoltojenkin hinnat nykyaikana service kiteillä 150+ €. Päivystävä ostaja tietenkin voi tehdä hyviä löytöjä oikeasti vähän ajetuista tai uusista tuotteista.

RCZ:stä tilaavat paljon puoli-ilmaisia iskareita ja keuloja ja näitä näkyy trokareiden nimissä myös ihan kohtuulliseen hintaan fillaritorissa. Aika paljon ihmiset myös vaihtavat näitä pyöriin, koska täyshuolto on saman hintainen kuin uusi ja paljon ajetun vanhankin joku ostaa pois halvalla.
 
RCZ välillä hyviä diilejä, tosin voi joskus mennä puoli vuotta "varastossa" olevalla tavaralla tai muuten vaan myydään ei oota.

Eli ei se kiireisen ihmisen kauppa ole.
 
Näissä on se vaara, että käytetyn iskarin "tune" ei sovellu omaan pyörään jos siinä on käytetty vahvasti muunneltua tunea. Toki erot ovat usein aika pieniä eivätkä välttämättä paljon muuta pyörän ajo-ominaisuuksia.

Keuloissa ei tätä vaaraa ole.
Eihän tämä ole oikea ongelma kuitenkaan.
Erittäin harva tuunaa simmipakkoja ja se menneiden aikojen tune, mikä foxilla luki pumpun kyljessä tehtiin yleensä vain typpipaineita muuttamalla.
Suurimmat muutokset itsellä on näkynyt niissä keuloissa.
Suntourin aion oli käyttökelvoton loppusyksystä ja talvella, kunnes vaihdoin ohuimmat mahdolliset öljyt (red line, like water) iskariin.
Ja foxin grip vaimentimeen tuleva teflon infused on todellisuudessa lähempänä 2.5wt öljyä mainostetun 5wt sijasta. Tää vähän hämmensi kun lykkäsin oikeasti 5wt öljyä sinne.
 
Käytännössä jokainen iskari joka tulee pyörässä mukana on custom tunella.
 
Käytännössä jokainen iskari joka tulee pyörässä mukana on custom tunella.
No hä? Jos siellä on vaikka foxin 210x50 pumppu niin se ei eroa sisuskaluiltaan mitenkään hyllystä ostetusta.
Joku paineiden tai vaimennuksen säätö, jotka on henkilökohtaisia ei ole tunea.
Jos sinne taasen vaihdetaan vaimenninöljyjä, muutetaan shimmipakkaa tai vähennetään ilmatilavuutta voidaan puhua tunesta.
Eli muutetaan rakenteellisesti.
Ja toi viimeinenkin on vähän niin ja näin.
 
No hä? Jos siellä on vaikka foxin 210x50 pumppu niin se ei eroa sisuskaluiltaan mitenkään hyllystä ostetusta.
Joku paineiden tai vaimennuksen säätö, jotka on henkilökohtaisia ei ole tunea.
Jos sinne taasen vaihdetaan vaimenninöljyjä, muutetaan shimmipakkaa tai vähennetään ilmatilavuutta voidaan puhua tunesta.
Eli muutetaan rakenteellisesti.
Ja toi viimeinenkin on vähän niin ja näin.
Käsittääkseni se tuunataa niillä prikolle mitä siellä on sisällä.
 
Foxilla pitäis olla ihan video siitä miten ne muutta sen tuntuma ja kyllä ne kajoo niihin prikkoihin.
Heitäppä ihan esimerkki rungosta jossa on juuri siihen runkoon tehty pumppuun modaus valmistajan toimesta, minkä kuka tahansa saa ja voi ostaa kaupasta.
Ihan hassua vääntää jostain asiasta joka ei ole millään tavalla ongelma ostaessa käytettyä jousituskomponenttia.
 
Sivukommenttina tässä mun yhden pyörän iskarin tiedot:
Fox 2018, Nude4, DPS, A, Trunnion EVS LV, 165, 40,
0.2 Spacer, LCM, LRM, CMF

Eli jos ihan samanlaisen haluaa kaupasta niin pitäisi olla myös tuo alin rivi jiirissä.
Pelkällä ylärivillä löytyy kaikenlaisia sopivia iskareita, joita voi sitten tarvittaessa tuunata iskarihuollossa tai jos itseltä löytyy tarpeeksi osaamista ja vehkeet.
Spacerit nyt onnistuu keltä vaan, mutta vaimennuksen muutokset eri asia.
 
Käytännössä jokainen iskari joka tulee pyörässä mukana on custom tunella.

Riippuu vähän mitä tarkoitetaan custom tunella...

Esimerkiksi rockshox puskee tehtaalta iskarit pihalle muutamalla perus tunella, jossa on compressiolle sekä reboundille Low, Medium ja High shimmipakat. Eli sielä iskarin kyljessä on merkinnät vaikka MM (medium compression, medium rebound) tai ML (medium compression, low rebound) ja näillä perus pakoilla niitä sitten pyöränvalmistajat valitsevat runkoonsa sopivan iskari jos päätyvät rockshoxin tuotteita käyttää. Näin siis pääpiirtein.

Custom tune nyt ehkä enemmän tarkoittaa että ne compression ja rebound shimmipakat rakennetaan/muutetaan erilaisiksi, mutta silloin pitää jo vähän tietää mitä tekee. Valmistajat ei tälläisia custom tuneja pyöriin laita, vaan käyttävät näitä valmistajien valmiita tuneja (MM,ML,MH jne jne...)

Käytettyä takaiskaria ostaessa kannattaa se oma tune katsoa ja ostaa vastaava, toki ei nuo valmistajan valmiit tunet mitenkään radikaaleja ole ja esim jos omistat M/L tunella olevan iskarin ja ostat tilalle vastaavan M/M tunella olevan ,tuskin huomaat mitään radikaalia eroa. Tuossa siis muuttuu reboundin tune low -> medium, käytännössä low tunella pidät reboundia 8 naksua auki (hitaasta laskettuna), medium tunella se sama asetus löytynee 4-6 naksun päästä.
 
Sivukommenttina tässä mun yhden pyörän iskarin tiedot:
Fox 2018, Nude4, DPS, A, Trunnion EVS LV, 165, 40,
0.2 Spacer, LCM, LRM, CMF

Eli jos ihan samanlaisen haluaa kaupasta niin pitäisi olla myös tuo alin rivi jiirissä.
Pelkällä ylärivillä löytyy kaikenlaisia sopivia iskareita, joita voi sitten tarvittaessa tuunata iskarihuollossa tai jos itseltä löytyy tarpeeksi osaamista ja vehkeet.
Spacerit nyt onnistuu keltä vaan, mutta vaimennuksen muutokset eri asia.
Ihan perus mediumia niin kuin valtaosa.
Lukitus on näköjään firm, mutta vaimennuksen kannalta irrelevanttia.
Pyörä ilmeisesti scottin ja veikkaan sparkkia.
 
Ihan perus mediumia niin kuin valtaosa.
Lukitus on näköjään firm, mutta vaimennuksen kannalta irrelevanttia.
Pyörä ilmeisesti scottin ja veikkaan sparkkia.
DCM & LCM : Digressive Compression Medium, Linear Compression Medium

DRM & LRM: Digressive Rebound Medium, Linear Rebound Medium

CML & CMF: Light lockout, Firm lockout
 
Eihän tämä ole oikea ongelma kuitenkaan.
Erittäin harva tuunaa simmipakkoja ja se menneiden aikojen tune, mikä foxilla luki pumpun kyljessä tehtiin yleensä vain typpipaineita muuttamalla.
Suurimmat muutokset itsellä on näkynyt niissä keuloissa.
Suntourin aion oli käyttökelvoton loppusyksystä ja talvella, kunnes vaihdoin ohuimmat mahdolliset öljyt (red line, like water) iskariin.
Ja foxin grip vaimentimeen tuleva teflon infused on todellisuudessa lähempänä 2.5wt öljyä mainostetun 5wt sijasta. Tää vähän hämmensi kun lykkäsin oikeasti 5wt öljyä sinne.
Itsellä on pyörässä SR suntourin XCR keula ja se menee kanssa ihan lukkoon pakkasella. Tässä keulassa vain tuntuu olevan tuo iskari suljettu, joten sen öljyjä ei pääse vaihtamaan.
 
Riippuu vähän mitä tarkoitetaan custom tunella...

Esimerkiksi rockshox puskee tehtaalta iskarit pihalle muutamalla perus tunella, jossa on compressiolle sekä reboundille Low, Medium ja High shimmipakat. Eli sielä iskarin kyljessä on merkinnät vaikka MM (medium compression, medium rebound) tai ML (medium compression, low rebound) ja näillä perus pakoilla niitä sitten pyöränvalmistajat valitsevat runkoonsa sopivan iskari jos päätyvät rockshoxin tuotteita käyttää. Näin siis pääpiirtein.

Custom tune nyt ehkä enemmän tarkoittaa että ne compression ja rebound shimmipakat rakennetaan/muutetaan erilaisiksi, mutta silloin pitää jo vähän tietää mitä tekee. Valmistajat ei tälläisia custom tuneja pyöriin laita, vaan käyttävät näitä valmistajien valmiita tuneja (MM,ML,MH jne jne...)

Käytettyä takaiskaria ostaessa kannattaa se oma tune katsoa ja ostaa vastaava, toki ei nuo valmistajan valmiit tunet mitenkään radikaaleja ole ja esim jos omistat M/L tunella olevan iskarin ja ostat tilalle vastaavan M/M tunella olevan ,tuskin huomaat mitään radikaalia eroa. Tuossa siis muuttuu reboundin tune low -> medium, käytännössä low tunella pidät reboundia 8 naksua auki (hitaasta laskettuna), medium tunella se sama asetus löytynee 4-6 naksun päästä.
Onko nuo tunet myös sitten runkokokokohtaisia? Meinaan siinä on aika erilainen tune paikallaan, jos pyörällä ajaa 60kiloinen nainen tai 100 kiloinen mies?
 
Onko nuo tunet myös sitten runkokokokohtaisia? Meinaan siinä on aika erilainen tune paikallaan, jos pyörällä ajaa 60kiloinen nainen tai 100 kiloinen mies?
Ihan ulkoisilla säädöillä mennään tosi pitkälle.
Eli paineet kuskin mukaan ja vaimentimesta löytyy yleensä ainakin hitaan pään rebound säätö ja karkeasäätö sisäänvaimennukselle.
Mitä kalliimpiin mennään sen enemmän ulkoisia säätöjä.
 
Ei ole tietoa speksaavatko valmistajat S koon runkoon kevyemmällä vaimennuksella olevan iskarin ja XL runkoon vähän enemmän vaimennusta omaavan iskarin.

Loogistahan se olisi, mutta veikkaan että lähtökohta on että se perus maastopyöräilijä on sen 75kg painava jonka mukaan valmistajat sen iskarin siihen runkoon valitsee. Enenmmän todennäköisesti iskarin tunen valinnassa vaikuttaa se minkälainen kinematiikka kyseinen pyörän jousituslinkustossa on.
 
Itsellä on pyörässä SR suntourin XCR keula ja se menee kanssa ihan lukkoon pakkasella. Tässä keulassa vain tuntuu olevan tuo iskari suljettu, joten sen öljyjä ei pääse vaihtamaan.
Tuo on ns. pomppukeppi jossa ei ole öljyä ollenkaan. Pelkkä jousi joka pomppii miten pomppii. Nämä on mielestäni aika kyseenalaisia härpäkkeitä koska verrattuna jäykkään keulaan tulee painoa tuosta useampi kilo lisää ja hyöty aika mitätön. Näitä näkee lähinnä markettipyörissä ja selvästikin noiden funktio on lähinnä ulkonäöllinen.
 
Tuo on ns. pomppukeppi jossa ei ole öljyä ollenkaan. Pelkkä jousi joka pomppii miten pomppii. Nämä on mielestäni aika kyseenalaisia härpäkkeitä koska verrattuna jäykkään keulaan tulee painoa tuosta useampi kilo lisää ja hyöty aika mitätön. Näitä näkee lähinnä markettipyörissä ja selvästikin noiden funktio on lähinnä ulkonäöllinen.
No joo, mutta jonkinlainen iskunvaimennin noissakin on ja siellä öljyä.
Ei toi alajalkojen öljyn paksuuntuminen niin paljoa haittaa.
Ja kai se vähän harmittaa jos ei sitäkään vähää jousta.
 
Tuo on ns. pomppukeppi jossa ei ole öljyä ollenkaan. Pelkkä jousi joka pomppii miten pomppii. Nämä on mielestäni aika kyseenalaisia härpäkkeitä koska verrattuna jäykkään keulaan tulee painoa tuosta useampi kilo lisää ja hyöty aika mitätön. Näitä näkee lähinnä markettipyörissä ja selvästikin noiden funktio on lähinnä ulkonäöllinen.
Näitähän on eri variaatioilla, mutta itsellä on siis ilmajousituksella ja perus avoin/lukko-iskarilla. En tiedä kumpi siellä takertaa ja nätisti se toimii lämpinämä. Ei se vain paljon auta, kun just talven röykkysillä teillä sitä kaipaisi ja silloin se ei toimi.
 
Näitähän on eri variaatioilla, mutta itsellä on siis ilmajousituksella ja perus avoin/lukko-iskarilla. En tiedä kumpi siellä takertaa ja nätisti se toimii lämpinämä. Ei se vain paljon auta, kun just talven röykkysillä teillä sitä kaipaisi ja silloin se ei toimi.

Eikö siinä ole päällä muka sellaista ulos kierrettävää kuppia josta saat sen purettua suntourin avaimella?

Oma suntour täyttyy vedellä. Siksi ei toimi pakkasella. Jos tiivisteet toimisi, saisi sen pakkaskestäväksi kun vaan täyttäisi koko jousen ympäristön rasvalla. Ihan perinteinen motonetin litiumrasvakin kestää pakkasta. Oon noita suntoureja purkanut ja rasvaillut, ei oo paha homma.

Sitä en noista ymmärrä miksi ne tekee niistä niin huonosti vettä pitäviä ja samalla suunnittelee niihin umpipohjan.
 
Eikö siinä ole päällä muka sellaista ulos kierrettävää kuppia josta saat sen purettua suntourin avaimella?

Oma suntour täyttyy vedellä. Siksi ei toimi pakkasella. Jos tiivisteet toimisi, saisi sen pakkaskestäväksi kun vaan täyttäisi koko jousen ympäristön rasvalla. Ihan perinteinen motonetin litiumrasvakin kestää pakkasta. Oon noita suntoureja purkanut ja rasvaillut, ei oo paha homma.

Sitä en noista ymmärrä miksi ne tekee niistä niin huonosti vettä pitäviä ja samalla suunnittelee niihin umpipohjan.
Joo, kyllähän tuo taitaa sellaisella aueta. Täytyy avata ja rasvailla, jos se auttaisi
 
Pienet käyttäjäkokemukset Moon Rigel pyöräilyvaloista. Alla Max 1500 lumenia valaisemassa tietä ja Pro malli 1000 lumenia pientareetta.

Mainostettu akkukesto tuntuu ylittyvän. 1h 20 minuutin lenkistä tunnin kohdalla syttyi 50% varauksen väri 1500 lumenilla käytettyyn Maxiin. Laturiin kytkettäessä sisätiloissa lämmittyään näytti taas 50-100%. Vajaateholla ajettu Pro malli pysyi koko ajon 50-100% alueella. Kaupungissa 1500 lumenia harvoin tarvitsee, mutta onhan se kiva olla sielläkin napin takana.

20240202_183237.jpg


Kypärävaloa käytän normaalisti alhaisemman valotehon asetuksella, joka on portaattomasti esivalittava. Tähän käyttöön voisi riittää halvemmat/kevyemmät 700 lm tai 500 lm mallit. Kaikki hoituu yhdellä nappulalla kiertämättä 5:n eri vilkkumoodin kautta. :thumbsup:

Screenshot_20240203_103915_OneDrive.png


Vain Maxissa tulee mukana kypäräadapteri, mutta mielestäni se on hitusen painava ja kookas kypärään kiinnitettäväksi. Eli kokonaispaketin hinnaksi tulee 60e + 25/30e/40e riippuen minkä valon ottaa kakkosvaloksi.
 
Terve! Tuli vastaan bikesterin alennukset
Uskaltaako tuolta tilata mitään luottokortilla, kun käsittääkseni bikesterin emoyhtiö mennyt konkurssiin? Noi alennukset on aika mittavia joissain pyörissä?

Katsellut tuolta siis muutamaa alle 500€ hardtail pyörää
 
Luottokortilla luulisi olevan yleisestikin kohtuu turvassa kun aina voi pyytää rahat takaisin jos ei tavara tulekaan. Tilaan kaikki verkko-ostokset muutenkin aina luotolla, laskun maksan eräpäivänä heti niin ei ala korot juoksemaan.
 
Kai se suurin ongelma tulee siinä vaiheessa, jos sieltä tulee väärä tuote ja/tai pitäisi alkaa säätämään palautuksien kanssa. Mahdolliset takuuasiat pystynee hoitamaan suoraan valmistajan kanssa, vaikka tuo konkkaan menisikin.
 
Joo kyllä taidan tuolta pyörän tilata. Hieman kyllä tarvitsisin osaavien apua. Olen ~178-179cm ja katsellut tuota 29 tuumasta orbea Onna 50. Suhteellisen hyvä hinta 329€ pyörästä löytyy kokoa M ainoastaan, onko tuo koko liian pieni minun pituiselle?

Vaihtoehtoisesti tuolla olisi myös myynnissä Vitus nucleus 27.5 L kokona. Voisin tarvittaessa nostaa budjettia, mutta olisi mukava selvitä alle 400€ sillä joudun vielä ostamaan pyörään lukot, lokarit jalan jne.
 
Joo kyllä taidan tuolta pyörän tilata. Hieman kyllä tarvitsisin osaavien apua. Olen ~178-179cm ja katsellut tuota 29 tuumasta orbea Onna 50. Suhteellisen hyvä hinta 329€ pyörästä löytyy kokoa M ainoastaan, onko tuo koko liian pieni minun pituiselle?

Vaihtoehtoisesti tuolla olisi myös myynnissä Vitus nucleus 27.5 L kokona. Voisin tarvittaessa nostaa budjettia, mutta olisi mukava selvitä alle 400€ sillä joudun vielä ostamaan pyörään lukot, lokarit jalan jne.
Oletan ettei pyörä tule koskaan maastoa näkemään niin pienemmällä rungolla pärjää ihan fine. Olet kokojen välissä joka tapauksessa.
 
Oletan ettei pyörä tule koskaan maastoa näkemään niin pienemmällä rungolla pärjää ihan fine. Olet kokojen välissä joka tapauksessa.
Olet varmaan aika oikeassa! Tuskin maastossa tulen ajamaan, ehkä jossain maastopoluilla joskus? Eli tuo orbea 29 M taitaa olla se jonka ostan.
Vai kannattaisko venyttää budjettia tohon Vitus nucleulseen 27.5? Näyttäisi maksavan 100€? Hitto menee kyllä vaikeaksi. Jos venytän tohon nucleukseen, niin sit kohta olen ostamassa tota 669€ vituksen sentieriä :)

Edit olen ajanut 27.5 M kokoisella pyörällä se tuntui hieman liian pieneltä. Onko toi 29 tuumainen lopulta isomman tuntuinen?
 
Viimeksi muokattu:
Olet varmaan aika oikeassa! Tuskin maastossa tulen ajamaan, ehkä jossain maastopoluilla joskus? Eli tuo orbea 29 M taitaa olla se jonka ostan.
Vai kannattaisko venyttää budjettia tohon Vitus nucleulseen 27.5? Näyttäisi maksavan 100€? Hitto menee kyllä vaikeaksi. Jos venytän tohon nucleukseen, niin sit kohta olen ostamassa tota 669€ vituksen sentieriä :)

Edit olen ajanut 27.5 M kokoisella pyörällä se tuntui hieman liian pieneltä. Onko toi 29 tuumainen lopulta isomman tuntuinen?
Onhan siinä mahdollisesti pitempi chainstay ja muutenkin akseli väli, itte rungon koon valintaa se ei juuri vaikuta, ottasin ehottomasti 29" kiekoilla.
Jos isommin et oo mettään menossa niin tuo orbean xc geo on ihan riittävä normi ajoon, keulakin tuosa on sen verran rimpula että ei kannata kovin mennä hyppyyttään, jarrut paremmat mitä vituksessa, voimansiirto kehnompi, mutta välttävä tielle.
 
Tekisi mieli jousto stemmiä, mutta asian tekee hankalaksi nykyisen stemmin lyhyys, se on 50mm. Vecnum FreeQENCE olisi kiinnostava vaikkakin kallis, lyhin malli vaan on 90mm. Mahtaako ajoasento noin yleensä ottaen muuttua jo liikaa kun stemmi pitenee 40mm? Tankona 520mm Comp Venturemax XL jos se jotain merkitsee.
 
Tekisi mieli jousto stemmiä, mutta asian tekee hankalaksi nykyisen stemmin lyhyys, se on 50mm. Vecnum FreeQENCE olisi kiinnostava vaikkakin kallis, lyhin malli vaan on 90mm. Mahtaako ajoasento noin yleensä ottaen muuttua jo liikaa kun stemmi pitenee 40mm? Tankona 520mm Comp Venturemax XL jos se jotain merkitsee.
Eiköhän tuo muuta jo melkosesti asentoa, mutta eihän sitä tiiä vaikka tykkäiskin. Itellä 110mm stemmi ja seki tuntuu liian lyhyeltä.
 
Tekisi mieli jousto stemmiä, mutta asian tekee hankalaksi nykyisen stemmin lyhyys, se on 50mm. Vecnum FreeQENCE olisi kiinnostava vaikkakin kallis, lyhin malli vaan on 90mm. Mahtaako ajoasento noin yleensä ottaen muuttua jo liikaa kun stemmi pitenee 40mm? Tankona 520mm Comp Venturemax XL jos se jotain merkitsee.
Täh..? Sehän pitenee ihan pirusti. Yli runkokoon mitta pituudessa.
Tosin nykyinenkin runko on joko liian suuri tai ajoasento poikkeuksellisen pysty noin lyhyellä stemmillä.
 
Ajoasento normaalia pystympi. Parempi siis kokeilla ihan jollain "hinnat alkaen" mallisella tavallisella 90mm stemmillä ensin.
Kiitokset.
 
Onhan siinä mahdollisesti pitempi chainstay ja muutenkin akseli väli, itte rungon koon valintaa se ei juuri vaikuta, ottasin ehottomasti 29" kiekoilla.
Jos isommin et oo mettään menossa niin tuo orbean xc geo on ihan riittävä normi ajoon, keulakin tuosa on sen verran rimpula että ei kannata kovin mennä hyppyyttään, jarrut paremmat mitä vituksessa, voimansiirto kehnompi, mutta välttävä tielle.
Terve jälleen! En ihan vielä lähtenyt tota orbea ostamaan, syynä ehkä se että hieman mietityttää se että pitäisikö ostaa hieman "parempi"

Olen selaillut tuota bikesteriä ja tuli tällänen vastaan:
En kauheasti vieläkään tiedä noista pyöristä vaikka olen nyt niihin tutustunut, mutta tuo vaikuttaa aika hyvältä päivitykseltä 100€ hintalapulla? Vai olenko väärässä.
 
Terve jälleen! En ihan vielä lähtenyt tota orbea ostamaan, syynä ehkä se että hieman mietityttää se että pitäisikö ostaa hieman "parempi"

Olen selaillut tuota bikesteriä ja tuli tällänen vastaan:
En kauheasti vieläkään tiedä noista pyöristä vaikka olen nyt niihin tutustunut, mutta tuo vaikuttaa aika hyvältä päivitykseltä 100€ hintalapulla? Vai olenko väärässä.
Kyllä tuosta jo 100€ enemmän kannattaa maksaa, modernimpi geometria, parempi voimansiirto, parempi ilmakeula, jarrut on samaa tasoa kummassakin
 
Kyllä tuosta jo 100€ enemmän kannattaa maksaa, modernimpi geometria, parempi voimansiirto, parempi ilmakeula, jarrut on samaa tasoa kummassakin
Kiitos vastauksesta! Osaatko vielä sanoa että uskaltaako tuosta GT elitestä tilata M kokoa kun löytyy nämä mitat: 177.5cm pituus, inseam(sisäsauma?) 84cm, ja käsien pituus 60.2cm noudatin ton bikester mittaus ohjeita ja siellä ehdottaa M kokoa, mutta näyttäisi olevan siellä loppupäädyssä toi m suositus.

Ei ole tuosta tarjolla kuin M koko.
 
Kiitos vastauksesta! Osaatko vielä sanoa että uskaltaako tuosta GT elitestä tilata M kokoa kun löytyy nämä mitat: 177.5cm pituus, inseam(sisäsauma?) 84cm, ja käsien pituus 60.2cm noudatin ton bikester mittaus ohjeita ja siellä ehdottaa M kokoa, mutta näyttäisi olevan siellä loppupäädyssä toi m suositus.

Ei ole tuosta tarjolla kuin M koko.

Eli ehkäpä jalka voittoinen pituus, kyllä ehkä m runkosen ottasin, saattaa ällä mennä pitkäksi, pienempää on helpompi käsitelläkkin jos mettään eksyt.
176cm työkaveri osti m runkosen avalancen pari vuotta sitten ja hyvin kuulostaa istuvan.
 
Kiitos vastauksesta! Osaatko vielä sanoa että uskaltaako tuosta GT elitestä tilata M kokoa kun löytyy nämä mitat: 177.5cm pituus, inseam(sisäsauma?) 84cm, ja käsien pituus 60.2cm noudatin ton bikester mittaus ohjeita ja siellä ehdottaa M kokoa, mutta näyttäisi olevan siellä loppupäädyssä toi m suositus.

Ei ole tuosta tarjolla kuin M koko.

Aikanaan mulle neuvottiin peukalosäännöksi ”ape index” jos on kokojen välissä; jos syliväli,eli levitettyjen käsien päästä-päähän mitta on suurempi kuin pituus, niin ota isompi koko, jos pienempi niin sitten pienempi.

Toki sitten toiseen suuntaan tulee miettiö mm. jalan pituutta, mutta sulla on melko pitkät jalat niin tuskin tulee rungon korkeus omgelmaksi isommallakaan rungolla.
 
Aikanaan mulle neuvottiin peukalosäännöksi ”ape index” jos on kokojen välissä; jos syliväli,eli levitettyjen käsien päästä-päähän mitta on suurempi kuin pituus, niin ota isompi koko, jos pienempi niin sitten pienempi.

Toki sitten toiseen suuntaan tulee miettiö mm. jalan pituutta, mutta sulla on melko pitkät jalat niin tuskin tulee rungon korkeus omgelmaksi isommallakaan rungolla.
Mä olen missannut tälläisen ape indeksin. :D
Nykymaastureissa on vaan hankalaa lyhentää pitkästä, kun stemmit on tyyliin 35mm.
 
Aikanaan mulle neuvottiin peukalosäännöksi ”ape index” jos on kokojen välissä; jos syliväli,eli levitettyjen käsien päästä-päähän mitta on suurempi kuin pituus, niin ota isompi koko, jos pienempi niin sitten pienempi.

Toki sitten toiseen suuntaan tulee miettiö mm. jalan pituutta, mutta sulla on melko pitkät jalat niin tuskin tulee rungon korkeus omgelmaksi isommallakaan rungolla.
Tossa äsken mittailin niin ape index on ~185cm ja oma pituus siis 177.
Hitsi ottaisin kyllä varmaa L koon, mutta kun ne on loppu. Ehkä myös mulla on toi L päässä nyt niin että koska käytän L kokoisia vaatteita, niin pyörän pitäisi olla myös L koko :)

Eniten mietityttää että voiko käydä niin että tuo M koko on minulle liian pieni?

Voin tietenkin käydä kokeilemassa erilaisia M kokoisia pyöriä Prismassa, jos se auttaisi saamaan vähän tuntumaa. Runko on tietenkin eri niissä onko edes verrattavissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 104
Viestejä
4 502 100
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom