Pyöräily

Koska ei varmasti pysy ellei housuissa ole joku vähintään 2cm lyttääntymätön solumuovikerros eristeenä. Vaatteet ei oikein toimi sen kylmän eristämiseen kun ne menee ihan linttaan satulassa istuessa.
Kovimmissa pakkasissa tuli käytettyä pilkkihaalaria työmatkapyöräillessä ja perse pysyi kyllä lämpimänä. Isoin ongelma oli saada pidettyä jalat lämpiminä, kun käsillä auttoi tankokintaat todella paljon.
 
Yleensä oikeilla pakkasilla porukoilla ekana menee jalkaterät, johon sähköllä lämmitettävät sukat toimivat todella hyvin ja seuraavaksi sormet (tähänkin saa fiksuja lämmitettäviä hanskoja) Sähköllä lämmitettävä satulta tuntuu aika jännältä. Koita ensin laittamalla yhdet, puolipitkät merinovillakalsarit bibsien/alushousujen/ajohousujen väliin?

Tuollaiset on jo käytössä. Kaipa ihmiset ovat erilaisia. Itellä ei tunnu mikään vaatetus asiassa helpottavan.
 
No riippuu tietysti paljon satulan rakenteesta, mutta nykysatulat on yleensä niin ohutta muovia ettei niillä kummoista eristyskykyä ole. Kyse on ihan yksinkertaisesta fysiikasta. Jos satulan pinta laskee edes johonkin 10 asteeseen niin se on jo monille liikaa. Ei tarvitse paljonkaan olla pakkasta että tuohon mennään.

Solumuovin liimaaminen satulan pohjaan (siis alapinnalle) voisi ehkä vähän auttaa ja lisätä satulan eristävyyttä.
Joo, sit jos jatkaa fysiikan opiskelua niin vois miettiä että mitäs sille satulan pinnalle alkaa tapahtumaan kun siihen istahtaa ja alkaa pyöräilemään. Luuletko että se pinta pysyy miinus kympissä kuinka kauan? No eihän se pysy, kun siinä päällä on ne isot pakaralihakset jotka tekee töitä ja lämmittävät niiden housujen läpi myös sitä pintaa jolla istutaan. Tää on aika helppo testata vaikka ite vähänkään pidemmän lenkin aikana.
 
Kovimmissa pakkasissa tuli käytettyä pilkkihaalaria työmatkapyöräillessä ja perse pysyi kyllä lämpimänä. Isoin ongelma oli saada pidettyä jalat lämpiminä, kun käsillä auttoi tankokintaat todella paljon.
Tankokintaista kuullut paljon plussaa, omat lenkit talvella ovat olleet suht kuntoliikuntaa jolloin liiallinen pukeutuminen kostaantuu hikoilun takia.

Tuollaiset on jo käytössä. Kaipa ihmiset ovat erilaisia. Itellä ei tunnu mikään vaatetus asiassa helpottavan.
Jep yksilökohtaista tosiaan ja voi kestää kauan että löytää itselle sopivan ratkaisun. Toi linkattu lämmitettävä päällinen vaikuttu mielenkiintoiselta, tuu kertoo kokemuksia jos päädyt hankkimaan ja keräämään myös käyttökokemuksia talven ajalta.
 
Joo, sit jos jatkaa fysiikan opiskelua niin vois miettiä että mitäs sille satulan pinnalle alkaa tapahtumaan kun siihen istahtaa ja alkaa pyöräilemään. Luuletko että se pinta pysyy miinus kympissä kuinka kauan? No eihän se pysy, kun siinä päällä on ne isot pakaralihakset jotka tekee töitä ja lämmittävät niiden housujen läpi myös sitä pintaa jolla istutaan. Tää on aika helppo testata vaikka ite vähänkään pidemmän lenkin aikana.
Tottakai se pinta lämpenee, mutta eihän se auta kun uutta kylmää puskee ympäristöstä koko ajan lisää.

Mä just tuossa viime viikolla poljin vajaan 2h lenkin noin 9 asteessa ja kotiin tullessa huvikseni mittasin inframittarilla satulan pinnan niin se oli ~20 astetta eli vain 11 astetta ulkoilmaa lämpimämpi. Siitä voi sitten miettiä miten käy kun mennään selvästi kylmempiin lämpötiloihin.

Se on hyvä jos kylmä satula ei sinulle ole ongelma, mutta koita ymmärtää että aika monelle se on.
 
Se on hyvä jos kylmä satula ei sinulle ole ongelma, mutta koita ymmärtää että aika monelle se on.

Joo sä nyt menit vaan virheellisesti väittämään että se persaus ei kategorisesti pysy ilman sähköä talvipyöräilyssä tarpeeksi lämpimänä. Onneksi osasit itse osasit korjata pöhkön heittosi.
 
Tankokintaista kuullut paljon plussaa, omat lenkit talvella ovat olleet suht kuntoliikuntaa jolloin liiallinen pukeutuminen kostaantuu hikoilun takia.


Jep yksilökohtaista tosiaan ja voi kestää kauan että löytää itselle sopivan ratkaisun. Toi linkattu lämmitettävä päällinen vaikuttu mielenkiintoiselta, tuu kertoo kokemuksia jos päädyt hankkimaan ja keräämään myös käyttökokemuksia talven ajalta.
Joops, katsotaan mihin ratkaisuun päädyn.

Taustaa vielä sen verran että nuorempana on tullut pyöräiltyä vuosikausia työmatkaa kesät talvet, mutta matkaa on ollut vain n. 5km suuntaansa. Silloin tuli nuoruuden voimilla painettua missä kelissä tahansa ja mitä nyt sattui vaatekaapista löytymään päällä.

Nyt sitten useampi vuosi oikeastaan taukoa pyöräilystä kokonaan. Pari kuukautta polkenut 12km suuntaansa työmatkaa ja ilmojen kylmetessä juurikin tuo hanurin lämpimänä pitäminen tuntuu olevan se vaikein asia.

Sama tuntuu vaivaavan esim. koiria kun lenkittää. Ääreisverenkierto on todella hyvä, eikä juuri mikään pakkanen vaikuta varpaiden tai sormien paleluun, yläkroppakin saattaa olla hiestä märkä, mutta tuo pers/munat-alue ottaa jostakin syystä kylmää vastaan niidenkin edestä vaikka kuinka olisi villaa päällä. :D
 
Joo sä nyt menit vaan virheellisesti väittämään että se persaus ei kategorisesti pysy ilman sähköä talvipyöräilyssä tarpeeksi lämpimänä. Onneksi osasit itse osasit korjata pöhkön heittosi.
Ei se ole mikään virheellinen väittämä kun kyse on yksilöllisistä eroista. Toiselle voi -5 asteinen satulan pinta olla ihan ok, jollekin toiselle jo 10 astetta on liian kylmä.
 
Sama tuntuu vaivaavan esim. koiria kun lenkittää. Ääreisverenkierto on todella hyvä, eikä juuri mikään pakkanen vaikuta varpaiden tai sormien paleluun, yläkroppakin saattaa olla hiestä märkä, mutta tuo pers/munat-alue ottaa jostakin syystä kylmää vastaan niidenkin edestä vaikka kuinka olisi villaa päällä. :D

Toi auttaa jo tosi paljon ettei ääreisverenkierto ole ongelma. Mulla meni käytännössä yksi talvi aktiivista pakkaspyöräilyä eri vaatetuksia eri keleille testatessa että itselle toimiva kombo kaikille lenkeille. Merinovilla on tosi hyvä keksintö mutta eihän sekään mikään hopealuoti ole, erityisesti tuohon nivusalueen etuviimaan ei taida oikein auttaa kuin jotkut tommoset edestä tuulisuojatut kalsarit. Hiihtopuolelta kai näitä voisi löytyä paremmin.

Yläkroppaan löytyi itselle paras kombinaatio Goren GTX Infinium -takista ja alle sitten joko yksi tai kaksi teknistä ohutta kerrastoa. Näillä pystyi ajelemaan yhtäjaksoisia 3h lenkkejä -10..-15 keleissä ilman että yläkroppa kylmettyi tai hiostui liikaa. Mutta your mileage may vary.
 
Ei se ole mikään virheellinen väittämä kun kyse on yksilöllisistä eroista. Toiselle voi -5 asteinen satulan pinta olla ihan ok, jollekin toiselle jo 10 astetta on liian kylmä.

Niin, luulisi sen olevan aika itsestään selvää että tämä on subjektiivinen asia, mutta sun alkuperäisessä viestissä et näin viestinyt. Mieti jatkossa paremmin kuinka selvästi olet artikuloinut mihin olet vastaamassa.
 
Niin, luulisi sen olevan aika itsestään selvää että tämä on subjektiivinen asia, mutta sun alkuperäisessä viestissä et näin viestinyt. Mieti jatkossa paremmin kuinka selvästi olet artikuloinut mihin olet vastaamassa.
1. Koko keskustelu lähti siitä kun SINÄ kirjoitit "Mut jos se [perse] pystyy lämpimänä ilman sähköäkin?" ja nyt ongelma on että MINÄ en tuonut heti esiin, että kyse on subjektiivisesta asiasta :facepalm:

2. Jos asia on itsestään selvä kuten yllä totesit, niin miksi asia pitäisi tuoda esiin?

3. Väitit aiemmin että satula ei edes kummemmin viilene, mutta nyt ilmeisesti kuitenkin olet samaa mieltä kun myönnät että satulan viilenemisen kokeminen ongelmana riippuu yksilöstä.

Enempää en tästä aio enää kirjoittaa, mutta älä nyt helvetti ala toisia keskustelijoita neuvomaan artikuloinnissa jos itse et siinä ole yhtään sen parempi.
 
Enempää en tästä aio enää kirjoittaa, mutta älä nyt helvetti ala toisia keskustelijoita neuvomaan artikuloinnissa jos itse et siinä ole yhtään sen parempi.
Vaikuttaa siltä että et vaivautunut sisäistäen lukemaan omia viestejäsi. Vaikket enää vastaakaan, niin mieti nyt vielä miten olisit voinut hoitaa tämän itse paremmin? Autan sua tässä ihan jatkoa varten;

-lämmitettävä satula tarvitaan että takapuoli pysyy lämpimänä
-mitä jos ei tarvitse?
-ok good for you, mulla vähän eri kokemukset

Siinäpä se, olisit välttynyt turhalta louskuttamiselta.

Ja jos ei täysin nukkunut kaikkia fyssantunteja niin ymmärtäisi myös, että tietysti se satulan pintaan kohdistuva lämmitysenergia generoituu siitä ajajasta ja pakaralihaksen pintalämpötilan säilyttämiseen tasolla x kuluu enemmän energiaa. Se millaiseksi eri henkilöt kokevat nämä lämpötilan vaihtelut on sitten ihan eri juttu. SINÄ annoit ymmärtää että talvella ajellessa tulee vähintään eturauhastulehdus ilman lämmitettävää satulaa. Aivan bullshit yleistys. Mikä se sun käyttämä lämmitettävä satula muuten oli? Vai mutullako tämän heitit?
 
SINÄ annoit ymmärtää että talvella ajellessa tulee vähintään eturauhastulehdus ilman lämmitettävää satulaa. Aivan bullshit yleistys.
Koska näin se vaan yleisen elämänkokemuksen mukaan menee, etenkin jos mieshenkilö jatkuvasti altistaa paikkojaan kylmälle.

Voidaan palata tähän asiaan esim. 25 vuoden päästä :smoke:
 
Itselläni pitkälti samaa kuin mitä käyttäjä Derion sanoi, en ole kuullutkaan lämmitettävistä satuloista ja sormet ja varpaat on ensimmäisenä jäässä.
Mutta kyllä nämä eturauhasjutut pistää miettimään kun en enää voi itseäni nuoreksikaan sanoa. Tarttee alkaa miettimään asiaa.

Hanskat ja kengät pitäisi ostaa talvea varten, nykyiset hanskat on jotkin goretex sormikkaat eikä niillä pärjää muuten kuin jossain nollakelin ympäristössä ja silloinkin pistän merinovilla hanskaa niiden sisään jos ne edes vähän auttaisivat. Nämä hieman kiinnostavat mutta ovat kalliit varsinkin kun en tiedä ovatko sen arvoiset. Ainakaan eivät ole sormikkaat joten sisään saa sitten edes niitä "lämpöpussukoita" jotka lämpeävät kun pääsevät ilman kanssa tekemisiin.

Talvikenkiä mulla ei oikeastaan edes ole, ja normi vaelluskengät eivät oikein kauaa pidä kylmää poissa talvella.

Yksi ärsyttävimmistä jutuista talvella pyöräillessä kuitenkin on se että kilometrin välein pitää pysähtyä tyhjäämään nenää.
 
Itselläni pitkälti samaa kuin mitä käyttäjä Derion sanoi, en ole kuullutkaan lämmitettävistä satuloista ja sormet ja varpaat on ensimmäisenä jäässä.
Mutta kyllä nämä eturauhasjutut pistää miettimään kun en enää voi itseäni nuoreksikaan sanoa. Tarttee alkaa miettimään asiaa.

Hanskat ja kengät pitäisi ostaa talvea varten, nykyiset hanskat on jotkin goretex sormikkaat eikä niillä pärjää muuten kuin jossain nollakelin ympäristössä ja silloinkin pistän merinovilla hanskaa niiden sisään jos ne edes vähän auttaisivat. Nämä hieman kiinnostavat mutta ovat kalliit varsinkin kun en tiedä ovatko sen arvoiset. Ainakaan eivät ole sormikkaat joten sisään saa sitten edes niitä "lämpöpussukoita" jotka lämpeävät kun pääsevät ilman kanssa tekemisiin.

Talvikenkiä mulla ei oikeastaan edes ole, ja normi vaelluskengät eivät oikein kauaa pidä kylmää poissa talvella.

Yksi ärsyttävimmistä jutuista talvella pyöräillessä kuitenkin on se että kilometrin välein pitää pysähtyä tyhjäämään nenää.
Itse hain nämä moottorikelkkailuun tarkoitetut rukkaset motonetistä, luulisi olevan lämpimät. Todella kovilla pakkasilla sitten kannattaa olla käytössä tankokintaat
• 3M Thinsulate Platinum -eristys
• Gore-Tex + Gore Warm
• Nahkavahvistukset sormenpäissä
• 500 g täytettä (400 g kämmenselässä, 100 g kämmenessä)

Kengiksi harkinnut nyt näitä, pitäisi olla suht lämpimät -30 - -40 asteen tienoille ilmeisesti:
81ggadtp8il-sl1500-copy-1-1520459573.jpg

20210301+bar+mitts+review+flat-41.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Talvi puskee päälle ja tarkoitus olisi venyttää työmatkapyöräilyä vielä talven puolellekin nyt kun on sähköpyörä alla. Kysyisinkin että onko kenelläkään kokemuksia lämmitettävistä pyöränsatuloista?
Ylä- ja alakroppaa saa kyllä lämpimämmäksi vain lisäämällä vaatetta, mutta tuo perseen alue ottaa kyllä kylmää huolimatta siitä mitä vaatetta on päällä.
Tää ei ole se mitä haet, mutta toimisko nämä ”perseen alla”
 
Itse hain nämä moottorikelkkailuun tarkoitetut rukkaset motonetistä, luulisi olevan lämpimät. Todella kovilla pakkasilla sitten kannattaa olla käytössä tankokintaat
• 3M Thinsulate Platinum -eristys
• Gore-Tex + Gore Warm
• Nahkavahvistukset sormenpäissä
• 500 g täytettä (400 g kämmenselässä, 100 g kämmenessä)

Kengiksi harkinnut nyt näitä, pitäisi olla suht lämpimät -30 - -40 asteen tienoille ilmeisesti:
81ggadtp8il-sl1500-copy-1-1520459573.jpg

20210301+bar+mitts+review+flat-41.jpg
Kiitos vinkeistä, pitää tutustua näihin.
 
Tää ei ole se mitä haet, mutta toimisko nämä ”perseen alla”
Mahdollisesti, mutta kyllähän noillakin alkaa jo oma hintasa tulemaan jos päivittäin ajattelee menevänsä pyörällä talvellakkin.
 
Ajankohtaista keskustelua persalueen palelusta. Tuli näistä mieleen, että voisi varsin testata varsin ns. tuplapehmusteita perseen alle. Löytyy ajobibsit pehmusteilla, mutta myös pyöräilyshortseista irroitettavat bokserit, joissa on pehmusteet. Saisi juuri kohdistettua lisälämmikettä ja etenkin pehmustetta kriittiselle alueelle. Ei ole ehkä se mieluisin fiilis ajamisen suhteen, mutta täytyypäs testata.
 
Viimeksi muokattu:
Ajankohtaista keskustelua persalueen palelusta. Tuli näistä mieleen, että voisi varsin testata varsin ns. tuplapehmusteita perseen alle. Löytyy ajobibsit, mutta myös pyöräilyshortseista irroitettavat bokserit, joissa on bibsit. Saisi juuri kohdistettua lisälämmikettä ja etenkin pehmustetta kriittiselle alueelle. Ei ole ehkä se mieluisin fiilis ajamisen suhteen, mutta täytyypäs testata.
Kerro ihmeessä sitten miltä tuntui 👍
 
Ajankohtaista keskustelua persalueen palelusta. Tuli näistä mieleen, että voisi varsin testata varsin ns. tuplapehmusteita perseen alle.
Tuossa ajamisen hyötysuhteen laskiessa lämmöt kyllä nousee ;)

Aikaisemmin oli olemassa styrox suojia jotka kauppareissulla kivoja mutta ei ehkä pidemmälle.

Mun mielestä luomupyörällä -10c asti paikat pysyy lämpimänä -20c niin muut paikat kuin perse alkaa hyytymään.
 
Tuossa takamuksen kylmenemisessä voi olla myös satulan muodolla vaikutusta. Jos ei sovi omalle persuksella, niin voi vaikuttaa verenkiertoon. eli ihan satulaa vaihtamallakin tuo kylmeneminen voi korjaantua.

Eli jos perse puutuu satulassa, ei se ainakaan positiivisesti vaikuta takamuksen kylmenemiseen.
 
Tuossa takamuksen kylmenemisessä voi olla myös satulan muodolla vaikutusta. Jos ei sovi omalle persuksella, niin voi vaikuttaa verenkiertoon. eli ihan satulaa vaihtamallakin tuo kylmeneminen voi korjaantua.

Eli jos perse puutuu satulassa, ei se ainakaan positiivisesti vaikuta takamuksen kylmenemiseen.
Ihan hyvä pointti. Voisi kokeilla eri muotoista satulaa. 👍
 
Millä tollasesta mummopyörästä saa kammet irti, nelikanttikeskiö mutta tosta puuttuu se kierre mihin kammen ulosvetimen pitäis tulla kiinni. En löytänyt googlesta mitään tietoa tuon tyylisistä kammista. Tossa on kierre 10mm ja kammen pultti M8 menee tosta vaan läpi. Voiko olla niin tyhmä juttu että M10 pultti vaan tohon ja sillä vääntää irti? Vai pitäskö tosta vielä lähtee osa irti mikä paljastaa ne ulosvetäjän kierteet? On nää mummopyörät kyllä ihan vehkeestä huoltaa nykyaikasempiin verrattuna.
IMG_0673.jpg
IMG_0676.jpg
 
Millä tollasesta mummopyörästä saa kammet irti, nelikanttikeskiö mutta tosta puuttuu se kierre mihin kammen ulosvetimen pitäis tulla kiinni. En löytänyt googlesta mitään tietoa tuon tyylisistä kammista. Tossa on kierre 10mm ja kammen pultti M8 menee tosta vaan läpi. Voiko olla niin tyhmä juttu että M10 pultti vaan tohon ja sillä vääntää irti? Vai pitäskö tosta vielä lähtee osa irti mikä paljastaa ne ulosvetäjän kierteet? On nää mummopyörät kyllä ihan vehkeestä huoltaa nykyaikasempiin verrattuna.
IMG_0673.jpg
IMG_0676.jpg
Eikös se lähe sieltä toisen puolen kammesta. Kampi irti ja sitten lähtee ratas ja rattaan puoleinen kampi yhtenä pakettina.
 
Millä tollasesta mummopyörästä saa kammet irti, nelikanttikeskiö mutta tosta puuttuu se kierre mihin kammen ulosvetimen pitäis tulla kiinni. En löytänyt googlesta mitään tietoa tuon tyylisistä kammista. Tossa on kierre 10mm ja kammen pultti M8 menee tosta vaan läpi. Voiko olla niin tyhmä juttu että M10 pultti vaan tohon ja sillä vääntää irti? Vai pitäskö tosta vielä lähtee osa irti mikä paljastaa ne ulosvetäjän kierteet? On nää mummopyörät kyllä ihan vehkeestä huoltaa nykyaikasempiin verrattuna.
IMG_0673.jpg
IMG_0676.jpg
Eiks toi kuusiokolo tulppa? Vedät auki ja toi työkalu sisään.
 
Ei oo kuusiokolo, tossa on kympin kierre. Näytti aika kiinteeltä mutta rupes kans epäilyttää että jos se olisikin joku tulppa mikä lähtee.
Vaikka oliski tulppa, niin ton reijän sisällä pitäis olla kuuiokolo tai sitten tulpan alla mutteri.
Noi nelsikantti laakerit on rungossa molemmista päistä kierretty, niin kumpikin puoli pitäis lähteä erikseen.
 
Vaikka oliski tulppa, niin ton reijän sisällä pitäis olla kuuiokolo tai sitten tulpan alla mutteri.
Noi nelsikantti laakerit on rungossa molemmista päistä kierretty, niin kumpikin puoli pitäis lähteä erikseen.
Nii siis tosta on otettu kuvassa jo kampimutteri pois ja ongelma se että ulosvedin ei mene että saisi kammet irti.
 
Tarkoitus on mennä talvella työmatkat sun muut melko lyhyet (yleensä max 10km/pv) matkat fillarilla. Hain vanhaan sotaratsuun (Kona Dew Plus) Schwalbe Ice Spikerit, mutta eihän se sitten mahtunut pyörimään kunnolla etuhaarukassa. Olisiko siis suositella jotain pitäviä nastarenkaita vähän matalammalla profiililla?

Lokasuojatkin tietty voisi olla kova juttu talvella, mutta niistä on turha haaveilla vaikka sopivat nastat löytyisikin. Pyörässä on myös tarakka, niin kevyempien muovilirppujen virittely voi olla hankalaa. Yksi vaihtoehto tietty olisi hommata erikseen talvipyöräilyyn joku maasturi, johon mahtuu kunnon nastat. Minkä verran 29" maasturiin pitäisi sijoittaa, että saisi kerralla soivan pelin? Entä mitä tuossa olisi hyvä huomioida - ilmeisesti joustoa ei ainakaan talvipyöräilyyn niin tarvitse?
 
Viimeksi muokattu:
Contact spike 240 nastalla 42 mm leveänä ja taakse jätät Ice Spikerin. Jos ei tunnu yhdistelmä hyvältä niin hommaat taakse samanlaisen/puolella nastoilla.

Täällä on hybridissä toiminut hyvin edessä kapeampi ~ 30 mm nasta ja takana 42mm kitka. Persdynolla kapeampi etunen auraa pehmeässä uudessa lumessa sopivasti uraa leveämmälle renkaalle. Tuossa viime talvelta juttua Conteista:

Pyöräily

Pyöräily
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus on mennä talvella työmatkat sun muut melko lyhyet (yleensä max 10km/pv) matkat fillarilla. Hain vanhaan sotaratsuun (Kona Dew Plus) Schwalbe Ice Spikerit, mutta eihän se sitten mahtunut pyörimään kunnolla etuhaarukassa. Olisiko siis suositella jotain pitäviä nastarenkaita vähän matalammalla profiililla?

Lokasuojatkin tietty voisi olla kova juttu talvella, mutta niistä on turha haaveilla vaikka sopivat nastat löytyisikin. Pyörässä on myös tarakka, niin kevyempien muovilirppujen virittely voi olla hankalaa. Yksi vaihtoehto tietty olisi hommata erikseen talvipyöräilyyn joku maasturi, johon mahtuu kunnon nastat. Minkä verran 29" maasturiin pitäisi sijoittaa, että saisi kerralla soivan pelin? Entä mitä tuossa olisi hyvä huomioida - ilmeisesti joustoa ei ainakaan talvipyöräilyyn niin tarvitse?

Suomi Tyresiltä jotkut sopivat riippuen millaista sulla mahtuu haarukan väliin. Itse laitoin graveliin (Trek Checkpoint) Suomi Tyresin Routa-renkaat. Eteen 50mm (252 nastaa) ja taakse 42mm (124 nastaa). Etenkin keulaan halusin leveän renkaan ja ns. täysillä nastoilla. Takarenkaan suhteen olen alkanut epäilemään olikohan tuolle edes tarvetta, mutta onpa sielläkin päässä nyt pitoa.
 
Suomi Tyresiltä jotkut sopivat riippuen millaista sulla mahtuu haarukan väliin. Itse laitoin graveliin (Trek Checkpoint) Suomi Tyresin Routa-renkaat. Eteen 50mm (252 nastaa) ja taakse 42mm (124 nastaa). Etenkin keulaan halusin leveän renkaan ja ns. täysillä nastoilla. Takarenkaan suhteen olen alkanut epäilemään olikohan tuolle edes tarvetta, mutta onpa sielläkin päässä nyt pitoa.
Nuo Roudat otti Kärkkäisen sivuilta silmään, juuri alessa. Onko laittaa todellisesta leveydestä ja korkeudesta speksejä kysyjälle. Ainakin noissa Conteissa leveämpi on myös jonkin verran korkeampi ja lokareita täytyy talveksi säätää. Onko Roudan 42mm vs 50mm myös korkeuseroa?

 
Viimeksi muokattu:
Nuo Roudat otti Kärkkäisen sivuilta silmään, juuri alessa. Onko laittaa todellisesta leveydestä ja korkeudesta speksejä kysyjälle. Ainakin noissa Conteissa leveämpi on myös jonkin verran korkeampi ja lokareita täytyy talveksi säätää. Onko Roudan 42mm vs 50mm myös korkeuseroa?

Noissa Roudissa kannattaa sitten varautua, että runko saattaa olla ihan kiero.
 
Suomi Tyresiltä jotkut sopivat riippuen millaista sulla mahtuu haarukan väliin. Itse laitoin graveliin (Trek Checkpoint) Suomi Tyresin Routa-renkaat. Eteen 50mm (252 nastaa) ja taakse 42mm (124 nastaa). Etenkin keulaan halusin leveän renkaan ja ns. täysillä nastoilla. Takarenkaan suhteen olen alkanut epäilemään olikohan tuolle edes tarvetta, mutta onpa sielläkin päässä nyt pitoa.

Mielummin Schwalbet tai Contit, ne tuntuu kestävän kovaakin käyttöä toisin kuin Suoli Tyresit. Itsellä ja usealla tutulla Roudista ja Piikkioista mennyt kyljet paskaksi viimeistään toisella kaudella ja enemmän ajavilla jo ensimmäisellä.
 
Mielummin Schwalbet tai Contit, ne tuntuu kestävän kovaakin käyttöä toisin kuin Suoli Tyresit. Itsellä ja usealla tutulla Roudista ja Piikkioista mennyt kyljet paskaksi viimeistään toisella kaudella ja enemmän ajavilla jo ensimmäisellä.

Näistä tuntuu olevan niin monta mielipidettä kun on käyttäjiäkin :) Itse olen taas lukenut päinvastaista, että monen muun merkin renkaiden nastat tulevat parin talven jälkeen ruostuessaan renkaasta läpi ja puhkovat sisurin (jos sellainen on käytössä).
 
Näistä tuntuu olevan niin monta mielipidettä kun on käyttäjiäkin :) Itse olen taas lukenut päinvastaista, että monen muun merkin renkaiden nastat tulevat parin talven jälkeen ruostuessaan renkaasta läpi ja puhkovat sisurin (jos sellainen on käytössä).
Omat Piikkisiat menivät takuuseen, kun alle vuoden jälkeen vähällä ajolla näyttivät tältä:
Screenshot_20241110_191804_Gallery.jpg
 
Suomi Tyresin edellinen omistaja meni konkurssiin. Nykyään on uusi omistaja. Toivottavasti ovat saaneet laatuongelmat samalla kuntoon.
 
Mä en talvipyöräile mutta voisin valmistella pyörän kevättä varten kerrankin hyvissä ajoin. Tarvitsisi ostaa graveliin uusi ketju Shimanon GRX400 1x11 -voimansiirrolle (aiemmin kun kantapään kautta opin että venymää kannattaa seurata) sekä renkaat koossa 40-622.

Olisiko suosituksia kun molemmissa painopisteenä on kestävyys eikä rullaavuus/keveys? Ketju mahdollisimman paljon käyttöä kestävä ja renkaat sellaiset, että pärjää asfaltin lisäksi hiekalla tai jonkinlaisella polulla eikä tarvitse pelätä kevään tappajasepeleitä tai muita.
 
Mä en talvipyöräile mutta voisin valmistella pyörän kevättä varten kerrankin hyvissä ajoin. Tarvitsisi ostaa graveliin uusi ketju Shimanon GRX400 1x11 -voimansiirrolle (aiemmin kun kantapään kautta opin että venymää kannattaa seurata) sekä renkaat koossa 40-622.

Olisiko suosituksia kun molemmissa painopisteenä on kestävyys eikä rullaavuus/keveys? Ketju mahdollisimman paljon käyttöä kestävä ja renkaat sellaiset, että pärjää asfaltin lisäksi hiekalla tai jonkinlaisella polulla eikä tarvitse pelätä kevään tappajasepeleitä tai muita.
Grailini tuli Schwalbe G-One R -renkailla ja olen ollut oikein tyytyväinen niihin. Ovat asennettuina tubelessina. Jotain kolmisen tuhatta kilometriä olen niillä rullaillut ja pintaa näyttää vielä riittävän takarenkaassakin hyvin. Kuviolla on sen verran korkeutta, että se suojaa rengasta jonkin verran ja materiaali vaikuttaa kestävältä. Kevyemmällä kuskilla kuluminen olisi varmasti ollut vielä vähäisempää. Yhden tubeless-paikan olen joutunut loppusyksystä käyttämään takarenkaaseen. Sepeli kyllä tekee varmaan selvää niistä niistä siinä, missä muistakin renkaista; edes Schwablen Marathon Winter Plussan suojaus ei riittänyt sitä vastaan.

Aiemmat kokemukset ovat perusmallin tubeless Schwable G-Oneista ja Vittoria Terreno Dryista, mutta niissä on kulutuskestävyys ollut heikko. Vittoriat olivat ihan seulana tyyliin kahden viikon kevätpyöräilyn jälkeen. Vierintävastukseltaan taas vastaavasti ovat tuntuneet kevyemmiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjuksi shimanon HG-701/901. Toki maksaa mutta myös testatusti kestää pidempään kuin halvemmat versiot.
 
Kuumavahasin ensitöikseni uuden maastopyörän ketjut ja se tuntuisi olleen erinomainen päätös. Voimansiirto on pysynyt todella puhtaana, vaikka kaikenlaista löllöä ja hiekkaa on pyörä nähnyt. Itse vahausprosessi oli myös hyvin pienitöinen homma, kun ketjut eivät tarvinneet muuta esikäsittelyä kuin varastorasvan poiston. Vaikea vielä kommentoida vahauksen kestävyyttä.

Nyt voin kommentoida vahauksen kestävyyttä ja on todettava, että se on ollut heikko. Olen itseasiassa vahannut ketjut jo toistamiseen tässä välissä ja kilometrejä on takana noin 250. Pyörä toki on näissä olosuhteissa kuraantunut ja olen sen kylmällä vedellä suihkutellut melkein joka ajon jälkeen. Epäilen tosin, että prosessissani on mennyt jonkin vikaan; ehkä en saanut ketjujen varastorasvoja riittävän hyvin poistettua alunperin ja vaha ei ole tarttunut kunnolla. Täytyy käyttää ketjut ultraäänipesurin kautta ja kokeilla uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
XXL:ssä ihan hyvä tarjous taas White hiilarirunkoisesta XC 290 Ultimatesta, jäsenhinta -50% eli fillarin saa 999 eurolla. Jäykkäperää jos vailla niin tämä on varmaan ihan hyvä hinta tästä paketista, tarjous voimassa 24h.

PÄÄKOMPONENTIT
– Runko: WHITE XC carbonfiber 29 (12x148 mm)
– Haarukka: Rock Shox Recon Gold RL w/ OneLoc remote (15x110 mm)
– Etunapa: Formula DC-711
– Takanapa: Formula DHT-148S
– Vanteet: WTB ST i23 TCS 2.0 32h
– Jarrut: SRAM Level
– Renkaat: Maxxis Recon Race 29x2.25 60TPI
– Paino: Noin 11,6 kg
– Koot: M 17", L 19", XL 21"

VOIMANSIIRTO
– Vaihteiden lukumäärä: 1 x 12
– Etuvaihtaja: SRAM GX Eagle
– Takavaihtaja: SRAM GX Eagle
- Vaihdevipu: SRAM GX Eagle Trigger
– Takapakka: SRAM PG-1230, 11-50T
– Kampisarja ja keskiö: Truvativ Stylo 6K DUB, 34T
– Ketju: SRAM GX Eagle

OHJAUS
– Satula: WTB SL8 142 Comp
– Satulatolppa: White ControlPost Pro 31,6 mm
– Ohjaustanko: WHITE ControlBar Pro 740 mm
– Ohjainkannatin: WHITE ControlStem Race 31,8 mm
– Kahvat/tupit: White ControlGrip PRO lock-on
 
XXL:ssä ihan hyvä tarjous taas White hiilarirunkoisesta XC 290 Ultimatesta, jäsenhinta -50% eli fillarin saa 999 eurolla. Jäykkäperää jos vailla niin tämä on varmaan ihan hyvä hinta tästä paketista, tarjous voimassa 24h.
Tää sama fillari taitaa olla joka vuosi tarjouksessa 799-899e hintaan, vuosimalli vaihtuu vaan fillarin nimessä. Ostin tuon aikoinaan ja myin pois käyttämättömänä, kun runkogeometria oli todella korkea maastopyöräksi, vaikka samaa koko kuin muut omat maasturit. Kannattaa tämä huomioida jos on suhteessa lyhyet jalat kuten itsellä.
Edit: tuo normihinta ja sen mukainen aleprosentti on perinteistä XXL:ää. Tainnut olla 1699e ja 1399e väliltä sen hinta aina kun myynnissä edes ollut saatavilla ilman kummempaa tarjousta.
 
Viimeksi muokattu:
Tää sama fillari taitaa olla joka vuosi tarjouksessa 799-899e hintaan, vuosimalli vaihtuu vaan fillarin nimessä. Ostin tuon aikoinaan ja myin pois käyttämättömänä, kun runkogeometria oli todella korkea maastopyöräksi, vaikka samaa koko kuin muut omat maasturit. Kannattaa tämä huomioida jos on suhteessa lyhyet jalat kuten itsellä.
Edit: tuo normihinta ja sen mukainen aleprosentti on perinteistä XXL:ää. Tainnut olla 1699e ja 1399e väliltä sen hinta aina kun myynnissä edes ollut saatavilla ilman kummempaa tarjousta.
Haisee vahvasti mutu, olen nimittäin keväästä asti silmäillyt ko pyörää kevyeksi XC/gravel sukkulaksi ja hinta on liikkunut joko tai 1999€ ja suht säännöllinen "viikkotarjous" tai mikä onkaan hinta 1499€. Eli tämän voisi periaatteessa mieltää pyörän oikeaksi ovh hinnaksi. Jossain kohtaa pyörä oli viikkomainoksesss tuon 1499€ ja samaan aikaan kantaasiakasjäsenille tuli kuponki -25% kaikista pyöristä (ilman rajausta jo tarjouksessa oleviin) silloin tuon olisi saanut halvalla mutta jäi vetämättä liipaisimesta. Tuossa rungossa on myös läpiakseliperä mitä vanhemmissa/toissavuotisissa yms ei mielestäni ole ollut. Samaa runkoa käyttää nyt myös Larun Pyörän Active, mutta ne on edelleen pikalinkkuperällä joka sulkee pois omalla kohdalla. Larun osiltaan lähin vastaava Active on merkattu 1799€ ovh:ksi, ja vaikka Whitessa on läpiakseliperä on 1999€ ovh kyllä turhan ilmava.

799€ jos saisin ostaisin heti vaikka kaksi, toisen varaosiksi (haarukka ja voimansiirto maksaisi varaosina suunnilleen tuon verran) 999€ mielestäni todella hyvä paketti XC jäykkistä kaipaavalle.
 
Viimeksi muokattu:
Haisee vahvasti mutu, olen nimittäin keväästä asti silmäillyt ko pyörää kevyeksi XC/gravel sukkulaksi ja hinta on liikkunut joko tai 1999€ ja suht säännöllinen "viikkotarjous" tai mikä onkaan hinta 1499€. Eli tämän voisi periaatteessa mieltää pyörän oikeaksi ovh hinnaksi. Jossain kohtaa pyörä oli viikkomainoksesss tuon 1499€ ja samaan aikaan kantaasiakasjäsenille tuli kuponki -25% kaikista pyöristä (ilman rajausta jo tarjouksessa oleviin) silloin tuon olisi saanut halvalla mutta jäi vetämättä liipaisimesta. Tuossa rungossa on myös läpiakseliperä mitä vanhemmissa/toissavuotisissa yms ei mielestäni ole ollut. Samaa runkoa käyttää nyt myös Larun Pyörän Active, mutta ne on edelleen pikalinkkuperällä joka sulkee pois omalla kohdalla. Larun osiltaan lähin vastaava Active on merkattu 1799€ ovh:ksi, ja vaikka Whitessa on läpiakseliperä on 1999€ ovh kyllä turhan ilmava.

799€ jos saisin ostaisin heti vaikka kaksi, toisen varaosiksi. 999€ mielestäni todella hyvä paketti XC jäykkistä kaipaavalle.
Itse olen tuollaisen omistanut, mutta sinä et, joten kumpi meistä mutuilee enemmän? Ensin itselläkin oli ajatus tuosta vaikka varaosiksi paremman geometrian runkoon, mutta kun ei lopulta tullut sellaista sopivaa vastaan, niin parempi oli vaan myydä pois. Tuolla normihinnalla 1999e ei varmaan ole montaa päivää tuota myyty, tai kukaan fiksu ainakaan ole sillä hintaa sitä edes harkinnut, kun hinnoittelu on huonekaluliikkeiden tyyliä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 220
Viestejä
4 532 453
Jäsenet
74 774
Uusin jäsen
Swatmc

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom