Pyöräily

Vieläkö tekkiläiset pyöräilee näin syksylläkin pitkiä reissuja? Mietin itse 100 kilometrin reissua parin kaupungin päähän ja sitten 3 h levon/jalkautumisen kuluttua 100 kilometrin paluulenkki kotiin.

Asiallisella pukeutumisella toki, ei se kai hullumpaa ole vetäistä pitkä lenkki ennen kuin pistän pyörän talveksi säilöön varastolle?
 
Vieläkö tekkiläiset pyöräilee näin syksylläkin pitkiä reissuja? Mietin itse 100 kilometrin reissua parin kaupungin päähän ja sitten 3 h levon/jalkautumisen kuluttua 100 kilometrin paluulenkki kotiin.

Asiallisella pukeutumisella toki, ei se kai hullumpaa ole vetäistä pitkä lenkki ennen kuin pistän pyörän talveksi säilöön varastolle?

Mikäs siinä, kun vaan valoa riittää. jos ajaa hiekkateitä, niin voi olla vähän hitaampi keskinopeus pehmeän alustan takia. Muutamia kertoja ollut talven pitkillä lenkeillä retkikeitinkin mukana kokkaustuokiota ja kaakaota varten. Mulle kyllä riittää kesälläkin n. 100km matkat yksinpyöräilyssä.
 
Mikäs siinä, kun vaan valoa riittää. jos ajaa hiekkateitä, niin voi olla vähän hitaampi keskinopeus pehmeän alustan takia. Muutamia kertoja ollut talven pitkillä lenkeillä retkikeitinkin mukana kokkaustuokiota ja kaakaota varten. Mulle kyllä riittää kesälläkin n. 100km matkat yksinpyöräilyssä.
Tykkään vetää tuollaisia koko päivän pyöräilyitä, 85 km kohteesta. Ja 85 km takaisin.

Ei pitäisi alkuviikosta sataa, joten maastopyörän luulisi kulkevan. Paluussa on sitten pääasiassa asfaltoitua tietä, joten siellä ei ainakaan ongelmia tule. Oli sopivasti tarjouksessa lähimmässä Salessa urheilujuomia 0.75 litraa, ostin kolme puoleen hintaan. Kyllä se reissu on nyt lyöty lukkoon, käyn varmaan Satakunnassa, en kuitenkaan ihan Porissa asti. Hyviä pyöräilykelejä kaikille, vielä riittää ajoja.
 
Kyllähän tämä syksy märkään aikaan loistavaa grävel aikaa ja myös maasturilla hieno mennä syksyn väreissä kun vähän kuivempi kohta sattuu...Lauantaina tuli vedeltyä 66 km soraa pitkin ja maistui oikein kivasti.
 
180 kilometriä meni, noin, ja noin 5 tuntia tauot poistettuna itse pyöräilyä 90 km pätkiin.

Kävin vain Satakunnan rajalla, mutta oli paljon hienoja maisemia. Eniten tykkäsin polkea Sastamalassa, josta löydän netistäkin monia mielenkiintoisia reittejä valmiina.

Tosiaan pyörä kävi huollossa ja se saatiin kuntoon, enää ei ole ketju oikutellut ylämäissä. Täällä suositeltiin aiemmin grippejä vanhojen tilalle ja ne on kyllä nyt todettu todella laadukkaiksi. Vieläkin kuin uudet, vaikka ostin alle vuosi sitten. Tälläkään reissulla ei puhjenneita renkaita tai mitään muutakaan erityistä, ainoastaan ehtymätön jano nähdä mitä tulemaan pitää ja tässähän maistiaisia.

Tässä kuva eiliseltä:

20241014_125851.jpg
 
Kuumavahasin ensitöikseni uuden maastopyörän ketjut ja se tuntuisi olleen erinomainen päätös. Voimansiirto on pysynyt todella puhtaana, vaikka kaikenlaista löllöä ja hiekkaa on pyörä nähnyt. Itse vahausprosessi oli myös hyvin pienitöinen homma, kun ketjut eivät tarvinneet muuta esikäsittelyä kuin varastorasvan poiston. Vaikea vielä kommentoida vahauksen kestävyyttä.
 
Kuumavahasin ensitöikseni uuden maastopyörän ketjut ja se tuntuisi olleen erinomainen päätös. Voimansiirto on pysynyt todella puhtaana, vaikka kaikenlaista löllöä ja hiekkaa on pyörä nähnyt. Itse vahausprosessi oli myös hyvin pienitöinen homma, kun ketjut eivät tarvinneet muuta esikäsittelyä kuin varastorasvan poiston. Vaikea vielä kommentoida vahauksen kestävyyttä.
Itse olen nyt kaksia ketjuja kierrättänyt Rexin Black Diamond kuumavahattuana. Ketjuina Shimano XT ja KMC e12. Vaha on kestänyt sen 300-350 km ennen kuin on alkanut ääntä lähtemään ja sen jälkeen olen käsitellyt uudestaan.

Ei ole paluuta nestevahoihin saatikka öljyihin.
 
Oli kaksin kappalein noita, eikä tosiaan pysynyt kunnolla kiinni, vaan keikahti aina valaisemaan maata töyssyissä, kuopissa, maastossa jne.
Sitten napsahti muovi poikki kiinnityksestä, kolmatta en enää ottanut. Nyt ollut testissä Lidlin Crivit-lamppusettu, jossa takalamppu on Stop-merkkivalolla ja akulla toiminut ok. Etuvalon kiinnitys surkeaa, koska vaikka lamppu pysyykin paremmin tangossa, niin se heiluu ja valo pomppii ja välkkyy valaisevalla pinnalla. 24,99 euroa maksoi. Jos ajaa oikein nopeasti kuoppaan jne. niin valo keikahtaa näyttämään valoa alhaalle, vaaratilanteen riski iso. Täällä on suositeltu jotain Valostoren kuusiokololla kiristyvää lamppua ja säästänkin nyt siihen rahaa. Lidlin lampun vien sitten takuuseen, kun oli surkea.

Yritin kiristää ruuvia, joka kiinnittäisi lampun paremmin siihen kiinnitysjuttuun, mutta ruuvi menikin kierteille - eikä vastaavaa löydy edes hyvin varustellusta rautakaupasta.
Mulla oli myös kaksin kappalein. Molemmat hajosi, tuli nopeasti jotain kosketushäiriötä liittimiin ja valo sammui kaikissa pikku tärähdyksissä. Ei jaksanut toiste veivata takuun kanssa, roska tuote meni roskiin.
 
Kertokaas fiksummat missä vika voisi piillä, kun maastopyörässä tuntuis että vapaaratas on jotenkin jumissa. Polkimet siis pyörii mukana kun taluttaa pyörää eteenpäin ja jos ne pysäyttää niin kerää ketjut kurttuun kunnes päästää irti tai ketjut tippuu.

Pyörä ollut XXL:ssä ensihuollossa elo-syyskuun vaihteessa, jonka jälkeen kerkesin kerran metsään, sen jälkeen pyörä pesty ja ollut varastossa. Viime reissulla mielestäni kaikki toimi normaalisti ja huomasin tämän nyt kun siirsin pyörää varastossa.

En uskaltanut kokeilla vääntää mitään väkisin tai tehdä korjausliikkeitä kun en ole moista ongelmaa ennen kohdannut. Mistähän tätä lähtis ratkomaan? Voiko joku akselin ylikiristys tai vastaava aiheuttaa tällaista?
 
Kertokaas fiksummat missä vika voisi piillä, kun maastopyörässä tuntuis että vapaaratas on jotenkin jumissa. Polkimet siis pyörii mukana kun taluttaa pyörää eteenpäin ja jos ne pysäyttää niin kerää ketjut kurttuun kunnes päästää irti tai ketjut tippuu.

Pyörä ollut XXL:ssä ensihuollossa elo-syyskuun vaihteessa, jonka jälkeen kerkesin kerran metsään, sen jälkeen pyörä pesty ja ollut varastossa. Viime reissulla mielestäni kaikki toimi normaalisti ja huomasin tämän nyt kun siirsin pyörää varastossa.

En uskaltanut kokeilla vääntää mitään väkisin tai tehdä korjausliikkeitä kun en ole moista ongelmaa ennen kohdannut. Mistähän tätä lähtis ratkomaan? Voiko joku akselin ylikiristys tai vastaava aiheuttaa tällaista?
Rasvat kovettuneet, tai liikaa rasvaa vapaa rattaassa. Avaa vapaa ratas ja putsaa ja laita kevyesti uutta rasvaa.
 
  • Tykkää
Reactions: MkH
Keskinopeus siis 36 km/h. Tuo vaatii jo kuvatodisteen.

Joo, ei millään suoratankoisella romulla ajeta 36 km/h keskarilla 180 km. Vaatii reisistä 400W 5h:n ajan. Omalla hipopyörällä pääsen kyllä kovempaa, mutta kyseessä on eri luokan vehkeet millä porukka täällä ajelee.
 
Joo, ei millään suoratankoisella romulla ajeta 36 km/h keskarilla 180 km. Vaatii reisistä 400W 5h:n ajan. Omalla hipopyörällä pääsen kyllä kovempaa, mutta kyseessä on eri luokan vehkeet millä porukka täällä ajelee.
Siis laskettu kilometrimäärä perustuu Google Mapsiin, epäilen että todellinen kilometrimäärä oli lähemmäs 180-200 km. Se ei liene laske tarkkaan, mutta kymmenen tuntia meni miinus tauot.

Minulla ei siis ole mitään ajotietokonetta vaikka pyöräilyä harrastankin. Keskivauhti oli todennäköisesti jotain 16-17 km/h.

Mutta reitti oli suunnilleen Tampere - Nokia - Vesilahti - Sastamala - Huittinen - Sastamala (Keikyä, Kiikka, Häijää) - Nokia - Tampere. Ajoajan nappasin tasan Google Mapsin aikajanasta.

Maps laski sen näin:

5 tuntia meno, 84 km ja 5 tuntia paluu 86 km.

Kokoonpanosta mainittakoon, että 29x2,10 Smart Sam -renkaat maastopyörässä ja on etujousitus, joka oli koko ajan päällä.
Viime vuonna samaan aikaan ja samalla kokoonpanolla olen polkenut saman päivän aikana 250 kilometriä, palaten vielä illaksi kotiin. Olen siis pyöräillyt koko ikäni lapsesta asti, eikä autoa ole ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Siis laskettu kilometrimäärä perustuu Google Mapsiin, epäilen että todellinen kilometrimäärä oli lähemmäs 180-200 km. Se ei liene laske tarkkaan, mutta kymmenen tuntia meni miinus tauot.

Minulla ei siis ole mitään ajotietokonetta vaikka pyöräilyä harrastankin. Keskivauhti oli todennäköisesti jotain 16-17 km/h.

Mutta reitti oli suunnilleen Tampere - Nokia - Vesilahti - Sastamala - Huittinen - Sastamala (Keikyä, Kiikka, Häijää) - Nokia - Tampere. Ajoajan nappasin tasan Google Mapsin aikajanasta.

Maps laski sen näin:

5 tuntia meno, 84 km ja 5 tuntia paluu 86 km.

Kokoonpanosta mainittakoon, että 29x2,10 Smart Sam -renkaat maastopyörässä ja on etujousitus, joka oli koko ajan päällä.
Viime vuonna samaan aikaan ja samalla kokoonpanolla olen polkenut saman päivän aikana 250 kilometriä, palaten vielä illaksi kotiin. Olen siis pyöräillyt koko ikäni lapsesta asti, eikä autoa ole ollenkaan.
Niin tässä varmaan edelliset sekoitti että koko 180 kilometrin matkaan olisi mennyt yhteensä 5 tuntia pyöräiltyä. Vaikka siis meni suuntaansa se 5 tuntia? Eli noin 10 tuntia pyöräilyä plus tauot?
 
Niin tässä varmaan edelliset sekoitti että koko 180 kilometrin matkaan olisi mennyt yhteensä 5 tuntia pyöräiltyä. Vaikka siis meni suuntaansa se 5 tuntia? Eli noin 10 tuntia pyöräilyä plus tauot?
Joo, 10 tuntia pyöräilyä noin, ja 170 kilometriä. Tauot erikseen. Ne kannattaa pitää sopivissa hetkissä, 5-10 minuuttia muutama ja sitten tietysti esim. 30 min taukoja yksi per pitkä matka.

Ennen kotoa poistumista söin makkaraperunoita, matkalle mukaan 1 pkt Elovenan välipalakeksejä (10 keksiä, 5 per suunta), 2 urheilujuomaa, vettä 2 plo ja 1 plo vissyvettä. Huittisissa söin Hesburgerin tarjousaterian, joka oli mega-ateria kerrosaterian hinnalla. Sale Kiikassa kävin vielä erikseen, sieltä sitten Tupla Maxi big size ja proteiinijuoma. Hyvin meni ja olisi varmaan pidemminkin polkenut.

Suosittelen reitin varrelta poikkeamaan Sammaljoen entisessä kyläkaupassa (Sammaljoentie 585) muistelemaan menneitä ja Keikyän sekä Kiikan entisissä uimahalleissa sekä riippusillalla Keikyä.
Jos aikaa ja mielenkiintoa riittää niin Sastamalasta vielä Häijään Äijä -kauppakeskus on mielenkiintoinen, tosin taitaa olla nykyisellään remontissa ensi vuoteen. Sen mitä pilkkopimeässä pysty näkemään.

Nesteytys ja suolojen saanti todella tärkeää, sen olen tästä ketjusta aiemmin oppinut ja siitä asti on tehty useampikin pyöräreissu, pitempikin, ilman kramppeja tai väsymystä.
 
Viimeksi muokattu:
Kumpi olisi parempi työmatkoille joku tällainen muovinen sivukori, johonka voisi laittaa repun suoraan vai sitten ihan joku vedenpitävä sivulaukku? Sivulaukkuna joku sellainen, joka olisi nopeasti laitettavissa kiinni ja irroitettavissa, joku 15-20l voisi olla sopiva koko ja olisi hyvä saada kannettua mukana.
02_TRBO-2969_CoolCave_LC

backroller_urban_nor_133024.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tollanen kori on ainakin täynnä kaikkea skeidaa parin päivän jälkeen lehdistä kuraan. En jaksa uskoa että toimii millään tapaa Suomen oloissa.
 
Kumpi olisi parempi työmatkoille joku tällainen muovinen sivukori, johonka voisi laittaa repun suoraan vai sitten ihan joku vedenpitävä sivulaukku? Sivulaukkuna joku sellainen, joka olisi nopeasti laitettavissa kiinni ja irroitettavissa, joku 15-20l voisi olla sopiva koko ja olisi hyvä saada kannettua mukana.
02_TRBO-2969_CoolCave_LC

backroller_urban_nor_133024.jpg
Aerodynaamisinta on pitää se reppu selässä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisten intoa noihin sivulaukkuihin, niistä tulee hirveä ilmanvastus ja on myös epäkätevämpiä kuin selässä oleva reppu.
 
Aerodynaamisinta on pitää se reppu selässä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisten intoa noihin sivulaukkuihin, niistä tulee hirveä ilmanvastus ja on myös epäkätevämpiä kuin selässä oleva reppu.

Itse hommasin pyörälaukkuja juuri sen takia ettei tarvi kantaa selässä mitään vaan kaiken saa laukkuihin. Ei selkäkään ole niin nopeasti hiestä märkänä. Toki itsellä on ongelmia niska-ja hartiaseudun kanssa, jonka takia vielä korostuu tämä, mutta jokainen toki tyylillään.
 
Aerodynaamisinta on pitää se reppu selässä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt ihmisten intoa noihin sivulaukkuihin, niistä tulee hirveä ilmanvastus ja on myös epäkätevämpiä kuin selässä oleva reppu.
Ei paljoa aerodynaamisuudella väliä, kun sähköfillarilla liikun.
 
Olen käyttänyt myös super pitkillä pyöräreissuilla 200 km + päivässä pelkkää reppua ja pyörän pientä tankolaukkua. Hyvin on pärjännyt.

Selkä hikoilee toki, mutta pyöräilyyn suunnitelluilla vaatteilla ihan ok. On hyvä pitää hihnat kireällä. Urheiluun kuuluu hiki ja se tulee kyllä ilman reppuakin.
 
Mitä te oiken kannatte siinä repussa jos se pitäis pitää mukana pyörälenkille?
 
Mitä te oiken kannatte siinä repussa jos se pitäis pitää mukana pyörälenkille?

Kysymyksessä josta reppukeskustelu nytkähti liikkeelle taidettiin kysyä millainen tarakkalaukku on hyvä työmatkoja varten, silloin nyt usein liikkuu mukana kaikkea läppäristä vaihtovaatteisiin. Lenkeillä monet meistä varmaan pidemmillä vedoilla jo tarvitsee kaikenlaista mukaan eväistä ja juomista varaosiin ja työkaluihin. Jos nyt tuollaisia edellämainittuja 200+ km päiväsiirtymiä vetää niin sapuskaa ja juomista saa olla jonkun verrankin mukana.

Itsekään en tykkää ollenkaan pitää reppua selässä, senpä takia mulla on pitkiä lenkkejä varten Thulen takahaarukkaan kiinnitettävä tarakka sekä Vauden laukku jotka voin heittää pyörään kiinni kun tarvitsee saada varusteita mukaan. Pyörän pullotelineet + tarakkalaukku niin mukaan saa riittävästi syötävää ja juotavaa pidempiäkin vetoja varten sekä varasisurin, pumpun ja perustyökalut. Lisäksi jos ei ihan keskikesällä polje niin pitkähihaista, taukotakkia tms. mukaan jos keli kylmenee yllättäen.

En ole kokenut noiden haittaavan ajoa oikeastaan millään tavalla, menee kivuttomasti graveliin kiinni eikä haittaa menoa niin kauan kuin pysyy tieksi luokitellulla alustalla, polulle en välttämättä laukun kanssa lähtis.


 
Tollanen kori on ainakin täynnä kaikkea skeidaa parin päivän jälkeen lehdistä kuraan. En jaksa uskoa että toimii millään tapaa Suomen oloissa.
Sivulaukuissa sama juttu, mutta ulkopuolella. Vähänkään kostea keli, niin laukut aivan kurassa. Tietty jos niitä laukkuja pitää pyörässä ja sisällä sitten laukku minkä ottaa mukaan, niin kura ei niin haittaa.
Jos tollaisessa korissa olis ritiläpohja tai jotain, niin sitten se vois ehkä toimia, tai jos pyörää saa säilytettyä suojassa.
 
Mitä te oiken kannatte siinä repussa jos se pitäis pitää mukana pyörälenkille?
Juomarepulla varmaan helpoin kantaa se 3L vettä mikä menee pidemmillä lenkeillä kesähelteillä helposti. Siihen päälle joku multitool, nippusiteitä, patukoita, sisuskumi, pumppu ja vaikka kuoritakki jos kaatosade yllättää.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Yks vaihtoehdo on viedä ne viikon vaihtovaatteet kerralla töihin ja jättää läppäri sinne toimistolle. Ei toki joka paikassa onnistu, mutta ei tarvitsisi reppua kantaa joka päivä.
Harkitsin työmatkakäyttöön etutarakkaa, jossa olisin kuljettanut laukkua. Mutta pyörän ohjattavuus muuttui tyhjälläkin tartsilla sen verran, että pistin aika nopeasti myyntiin.

IMG_5074.jpg
 
Sivulaukuissa sama juttu, mutta ulkopuolella. Vähänkään kostea keli, niin laukut aivan kurassa. Tietty jos niitä laukkuja pitää pyörässä ja sisällä sitten laukku minkä ottaa mukaan, niin kura ei niin haittaa.
Jos tollaisessa korissa olis ritiläpohja tai jotain, niin sitten se vois ehkä toimia, tai jos pyörää saa säilytettyä suojassa.
Tutkinut näitä vähän lisää, niin tuollainen ongelma tosin voisi ratketa esimerkiksi tämän kanssa, kun oma huppu, minkä laittaa päälle huonoimmilla keleillä:
ACID-CITY-Fahrradtasche-12041_e_800x800.jpg

ACID-CITY-Fahrradtasche-12041_c_800x800.jpg
 
No joo, tosin itse sitten jo valitsen auton siinä kohtaa kun pitää alkaa virittelemään yhtään mitään enemmän kuin runkolaukkuun tavarat sisään.
 
Mitä te oiken kannatte siinä repussa jos se pitäis pitää mukana pyörälenkille?
Siis täytyyhän siinä olla nesteytystä ja välipaloja, ajan sellaisia reittejä, joilla saattaa olla 20-40 kilometriin aikana yhtäkään kauppaa. Enemmin liikaa kuin liian vähän vissyvettä. Runkolaukku on pieni, satulalaukkua tai etulaukkua ei ole. Jos lähden reissulle yöpymisellä, niin mukaan tarttuu vaihtovaatteita, varasisärengas ja kaikkea muuta tarvittavaa esim. pyyhe ja uimashortsit. Kyllä repun sai täyttymään alkuvuonnakin kun menin 85 kilometriä Humppilan läheisyydestä Tammelaan. Paluumatkallakin oli täysi, kun oli paljon kaupattomia kymmeniä kilometrejä. Esimerkiksi Koijärvellä ei ole enää kyläkauppaa auki.

Reppuun on pakko lastata ruokaa, kun seuraava kauppa vasta Urjala As ja kyläkaupan hinnat. Toki jos menee metropolialueella 40 kilometrin lenkille, niin eihän silloin reppua tokikaan tarvitse.
 
Seuraavat huomiot koskevat työmatkaliikkumista, eikä kannata vänkää mistään retki/lenkkiajosta näihin kommentteihin.

Itsekkään en reppua halua käyttää selän hikoamisen takia ihan pk sykkeilläkin.

Itellä spessun turbo tero x:ssä säännöllisesti käytössä toi spessu/flällraven "ämpäri", missä on päällä siihen sopiva "hattulaukku", joka sulkee sisukset sateelta ja roskalta. Siinä on hattulaukussa on myös pieni tasku mihin menee helposti pikkutavaraa tai jopa Ipad näppiksellä.

Toinen laukku, joka on harvemmin kiinni on tuollainen ortliebin kangaslaukku, jossa on myös olkaremmi.

Itse koen nuo tosi näppäriksi, voi vaan napata laukun mukaan. Irtoaa parissa sekunnissa vaikka yhdellä kädellä.
 
Viimeksi muokattu:
Takavaihtajan vaihto, uudessa on pienemmät rattaat (rissat), niin onko sillä merkitystä, vai kokeilemalla selviää vai joutuuko ketjua myös mahdollisesti lyhentää?

Vanha mahdollisesti
Acera RD-M360-L

Uusi
Acera RD-M3020 7/8-v SGS takavaihtaja
 
Takavaihtajan vaihto, uudessa on pienemmät rattaat (rissat), niin onko sillä merkitystä, vai kokeilemalla selviää vai joutuuko ketjua myös mahdollisesti lyhentää?

Vanha mahdollisesti
Acera RD-M360-L

Uusi
Acera RD-M3020 7/8-v SGS takavaihtaja
Takavaihtajan asennusohjeista löytyy ohje ketjun mitoitukseen. Nuo mallikoodit kun lyö Shimanon hakuun, hyppää silmille sama ohjekirja. Samat ohjeet; ei eroa.
 
Takavaihtajan vaihto, uudessa on pienemmät rattaat (rissat), niin onko sillä merkitystä, vai kokeilemalla selviää vai joutuuko ketjua myös mahdollisesti lyhentää?

Vanha mahdollisesti
Acera RD-M360-L

Uusi
Acera RD-M3020 7/8-v SGS takavaihtaja
Kun tuossa omaan halpikseen osien uusimista tutkin, niin vahvasti oli netissä että ainakin Shimanon 9v ja alle takavaihtajat käy ristiin. Vaihtaja vaihtaa kaapelin liikkeellä x-mm seuraavalle/edelliselle vaihteelle riippumatta vaihdemäärästä. Sitten yläraja ja alaraja milloin riittää säädetään säätöruuveillla. Sen takia aikaisemman Acera-takavaihtajan tilalle ostin Sora-sarjalaisen. Ja kyllä se sulavammin vaihtaa.
 
Miten nämä kampisarjojen yhteensopivuudet menevät? Olen ajatellut vaihtaa lyhyempiin ja samalla ottaa mukaan ehkä tehonmittauksen.
Pyöränä Specialized Diverge Expert 2018, sopiiko esim nämä?
Onkos noi nykyiset kammet 30mm akselilla? 2018 vuonna tuli Sramin Kamppiin DUB standardi, jossa kampien akseli muuttui 28,99mm mittaan. Jos nykyiset tuolla vanhalla 30mm mitalla, niin joudut vaihtamaan myös keskiölaakerin.
 
Onkos noi nykyiset kammet 30mm akselilla? 2018 vuonna tuli Sramin Kamppiin DUB standardi, jossa kampien akseli muuttui 28,99mm mittaan. Jos nykyiset tuolla vanhalla 30mm mitalla, niin joudut vaihtamaan myös keskiölaakerin.
joo näyttäisivät olevan. Eli pitäisi ostaa tämä?
Ja varmaan jotain spacereita, että toi homma toimisi?
Mistä kannattaisi katsoa kampia, jotka sopisivat tuohon keskiöön?
Press fit kun on niin minulta ei löydy työkaluja tuohon eikä oikein huvittaisi ostaakkaan.
 
joo näyttäisivät olevan. Eli pitäisi ostaa tämä?
Ja varmaan jotain spacereita, että toi homma toimisi?
Mistä kannattaisi katsoa kampia, jotka sopisivat tuohon keskiöön?
Press fit kun on niin minulta ei löydy työkaluja tuohon eikä oikein huvittaisi ostaakkaan.
Joo tuo keskiölaakerin kanssa saat ne Rival tehomittauskammet kiinni pyörääsi, eikä tarvitse mitään spacereita.

Eiköhän tuo laakerit vaihto onnistu pyöräliikkeessä tai sitten jossain harrasteryhmässä kyselee työkaluja lainaan.

Tuohon nykyiseen laakeriin, jos haluaa etsiä sopivia kampia, niin ”BB30 crankset” hakusanalla löytyy. Mutta nuo tosiaan sen verran vanhaa varastoa, että tuskin löytyy tehomittarilla olevaa kampea ja lyhyet kammetkaan eivät olleet tuolloin vielä muodissa.

Jos se nykyinen keskiölaakeri on ollut 6 vuotta käytössä, niin varmaan kohta olisi muutenkin uusimisen aika.
 
Mutta mikä mahdottomuus on ostaa watti polkimet? Watti kampi tulee olemaan käytännössä pyöräkohtanen, mutta polkimet saa ihan mihin pyörään tahansa ja tulee pysymään vaikka pyörän myis pois. Itellä maasturissa quarq axs ja grävelissä garminin watti polkimet. Itellä kun on 2 maasturia ja 2 grävel pyörää, niin polkimia saa siirettyy pyörään kun pyörään, mutta striven quarq axs on pyörä kohtanen.
 
Samaa mieltä, polkimet on joustava ratkaisu kyllä. Toki jos on maantie klossit niin vähän työläämpi vaihtaa spd runkoja pokimiin jos siirtää niitä maantiepyörän ja gravelin/maasturin välillä. Garminin polkimet varmaan se helpoin tässä tapauksessa, missä maantie ja spd käyttää samaa akselia, toisin kuin Faverolla.

Jos joutuu hommaamaan kahdet eri polkimet kahteen eri pyörään, niin ollaan sitten samalla viivalla kuin kampien tehomittauksessa. Eli ei polkimien tapauksessa paljon miinuksia ole.
 
Talvi puskee päälle ja tarkoitus olisi venyttää työmatkapyöräilyä vielä talven puolellekin nyt kun on sähköpyörä alla. Kysyisinkin että onko kenelläkään kokemuksia lämmitettävistä pyöränsatuloista?
Ylä- ja alakroppaa saa kyllä lämpimämmäksi vain lisäämällä vaatetta, mutta tuo perseen alue ottaa kyllä kylmää huolimatta siitä mitä vaatetta on päällä.
 
Talvi puskee päälle ja tarkoitus olisi venyttää työmatkapyöräilyä vielä talven puolellekin nyt kun on sähköpyörä alla. Kysyisinkin että onko kenelläkään kokemuksia lämmitettävistä pyöränsatuloista?
Ylä- ja alakroppaa saa kyllä lämpimämmäksi vain lisäämällä vaatetta, mutta tuo perseen alue ottaa kyllä kylmää huolimatta siitä mitä vaatetta on päällä.
Oon mota talvela pyöräily työmatkaa, mutten koskaan ole tarvinnu lämmitettävää satulaa tai osannu edes kaipaa sellsta. Varpaat ja kädet on se suurin ongelma, kun pakkasta alkaa olemaan se -15, mutta perseen jäätymisestä en musita että olis koskaan ongelma.
 
Talvi puskee päälle ja tarkoitus olisi venyttää työmatkapyöräilyä vielä talven puolellekin nyt kun on sähköpyörä alla. Kysyisinkin että onko kenelläkään kokemuksia lämmitettävistä pyöränsatuloista?
Ylä- ja alakroppaa saa kyllä lämpimämmäksi vain lisäämällä vaatetta, mutta tuo perseen alue ottaa kyllä kylmää huolimatta siitä mitä vaatetta on päällä.
Tämä on ollut ihan toimiva tuote.


Toinen toimiva on toppashortsit ukkohousujen alle. Pitää olla sellainen shortsimalli, jossa eristetä on myös takapuolella.
 
Talvi puskee päälle ja tarkoitus olisi venyttää työmatkapyöräilyä vielä talven puolellekin nyt kun on sähköpyörä alla. Kysyisinkin että onko kenelläkään kokemuksia lämmitettävistä pyöränsatuloista?
Ylä- ja alakroppaa saa kyllä lämpimämmäksi vain lisäämällä vaatetta, mutta tuo perseen alue ottaa kyllä kylmää huolimatta siitä mitä vaatetta on päällä.
Yleensä oikeilla pakkasilla porukoilla ekana menee jalkaterät, johon sähköllä lämmitettävät sukat toimivat todella hyvin ja seuraavaksi sormet (tähänkin saa fiksuja lämmitettäviä hanskoja) Sähköllä lämmitettävä satulta tuntuu aika jännältä. Koita ensin laittamalla yhdet, puolipitkät merinovillakalsarit bibsien/alushousujen/ajohousujen väliin?

 
Sitten kun olette kokeneet ensimmäisen eturauhastulehduksen niin tiedättä miksi se perseen lämpimänä pitäminen on kaikkein tärkeintä. :smoke:

Tai toisin sanottuna, kannattaa panostaa siihen jo ennen kuin tuo pääsee käymään.
 
Sitten kun olette kokeneet ensimmäisen eturauhastulehduksen niin tiedättä miksi se perseen lämpimänä pitäminen on kaikkein tärkeintä. :smoke:

Tai toisin sanottuna, kannattaa panostaa siihen jo ennen kuin tuo pääsee käymään.
Mut jos se pystyy lämpimänä ilman sähköäkin?
 
Mut jos se pystyy lämpimänä ilman sähköäkin?
Koska ei varmasti pysy ellei housuissa ole joku vähintään 2cm lyttääntymätön solumuovikerros eristeenä. Vaatteet ei oikein toimi sen kylmän eristämiseen kun ne menee ihan linttaan satulassa istuessa.
 
Koska ei varmasti pysy ellei housuissa ole joku vähintään 2cm lyttääntymätön solumuovikerros eristeenä. Vaatteet ei oikein toimi sen kylmän eristämiseen kun ne menee ihan linttaan satulassa istuessa.
Riippuu vähä minkälaista lenkkiä & taukoja vetää mutta kyllä se vaan lämpimänä pysyy jos lähtee lenkille lämpimästä tallista eikä sinne satulan ja persauksen väliin pääse lenkin aikana esimerkiksi lunta. Ei se satula sieltä ehdi alkamaan mitään kylmää hohkaamaan eikä siihen osu myöskään viima, toisin kuin sormiin ja jalkateriin.

Edit: itseasiassa oikeassa talvipyöräilyssä se tärkein paikka mihin pitää panostaa on jonkunlaiset kalsarit joissa edessä hyvä tuulensuoja. Ei mitkään lämmitettävät satulat riitä jos nivusiin blastaa suoraan edestä kylmää ilmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu vähä minkälaista lenkkiä & taukoja vetää mutta kyllä se vaan lämpimänä pysyy jos lähtee lenkille lämpimästä tallista eikä sinne satulan ja persauksen väliin pääse lenkin aikana esimerkiksi lunta. Ei se satula sieltä ehdi alkamaan mitään kylmää hohkaamaan eikä siihen osu myöskään viima, toisin kuin sormiin ja jalkateriin.
No riippuu tietysti paljon satulan rakenteesta, mutta nykysatulat on yleensä niin ohutta muovia ettei niillä kummoista eristyskykyä ole. Kyse on ihan yksinkertaisesta fysiikasta. Jos satulan pinta laskee edes johonkin 10 asteeseen niin se on jo monille liikaa. Ei tarvitse paljonkaan olla pakkasta että tuohon mennään.

Solumuovin liimaaminen satulan pohjaan (siis alapinnalle) voisi ehkä vähän auttaa ja lisätä satulan eristävyyttä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 492
Viestejä
4 554 174
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom