Pienten kysymysten ketju

Jos perus laitetuuletin kyseessä niin ei voi napaisuutta kääntää. Ei tapahdu mitään tai hajoaa tuulettimet jos napaisuutta kääntää. Jos on jotain vanhoja hiiliharjamoottoreita niin toki toimii mut vaikee kuvitella ett niitä nykyään järin monessa paikkaa enää on laitetuulettimissa.
 
Mitenkäs tuollainen 6 napainen toimii? Jos en nyt ihan väärin ajattele, niin tuo siis antaa molemmille tuulettimille oman virtapiirin ulos, eli sekä miinus ja plus, napaisuus riippuu kytkimen asennosta. Tällä en siis voisi säätää, että vain toinen olisi päällä paitsi laittamalla lisäkytkimen toiselle?

Jos perus laitetuuletin kyseessä niin ei voi napaisuutta kääntää. Ei tapahdu mitään tai hajoaa tuulettimet jos napaisuutta kääntää. Jos on jotain vanhoja hiiliharjamoottoreita niin toki toimii mut vaikee kuvitella ett niitä nykyään järin monessa paikkaa enää on laitetuulettimissa.

Joo, pitänee tuo kokeilla ennenkuin alkaa säätämään enempää. Mitä tarkoittaa "vanhoja"? Tuo lisälämmitin lienee luokkaa 15v vanha.
 
Kun asennat tuon kytkimen ennen sitä kiertokytkintä, se vaikuttaa molempien toimintaan.

Moottorin johdot kytkimen keskinastoihin ja kytkimen ristikkäisiin nurkkiin, toisiin plussat ja miinukset.

Luulin että olet jo tarkistanut moottorin olevan harjallinen, jonka suunta vaihtuu napaisuutta kääntämällä? Lukeeko siinä brushless?
 
Kun asennat tuon kytkimen ennen sitä kiertokytkintä, se vaikuttaa molempien toimintaan.

Moottorin johdot kytkimen keskinastoihin ja kytkimen ristikkäisiin nurkkiin, toisiin plussat ja miinukset.

Luulin että olet jo tarkistanut moottorin olevan harjallinen, jonka suunta vaihtuu napaisuutta kääntämällä? Lukeeko siinä brushless?

En ole tarkastanut hyrriä, oletin vaan että suunnan vaihto onnistuu napaisuutta vaihtamalla. Ovat siis väliseinässä, liimamassalla kiinnitetyn ritilän takana. Liitteenä kuva siis systeemistä ja tavoitteesta. En nyt ilman rautalankaa hoksaa miten tuo 6-napainen pitäisi kytkeä siten että toiminta olisi entisen kaltaista (molemmat sammuksissa (asento 0), toinen pyörii (asento I), molemmat pyörii (asento II)) mutta suunnan vaihto olisi mahdollista.

Lämmitin on siis tämän tyyppinen, merkistä/mallista ei tietoa. Kenno, jonka läpi kaksi ropellia puhaltaa ohjaamosta ilmaa takatilaan: 1,7 kW lämmitin Silencio 2 12V Kalori - Mepratuote venetarvikkeet
 

Liitteet

  • Tuulettimet.png
    Tuulettimet.png
    34,7 KB · Luettu: 26
En ole tarkastanut hyrriä, oletin vaan että suunnan vaihto onnistuu napaisuutta vaihtamalla. Ovat siis väliseinässä, liimamassalla kiinnitetyn ritilän takana. Liitteenä kuva siis systeemistä ja tavoitteesta. En nyt ilman rautalankaa hoksaa miten tuo 6-napainen pitäisi kytkeä siten että toiminta olisi entisen kaltaista (molemmat sammuksissa (asento 0), toinen pyörii (asento I), molemmat pyörii (asento II)) mutta suunnan vaihto olisi mahdollista.

Lämmitin on siis tämän tyyppinen, merkistä/mallista ei tietoa. Kenno, jonka läpi kaksi ropellia puhaltaa ohjaamosta ilmaa takatilaan: 1,7 kW lämmitin Silencio 2 12V Kalori - Mepratuote venetarvikkeet
1726133928555.png
 
Kuvat puhaltimista tänne niin tääl osataan sanoa kohtuu heti onko kyseessä perus "laitetuulettimet" joiden pyörimissuuntaa ei voi kääntää.
 
en nyt kyl oo varma voiko tollasta puhallinta edes ajaa takaperin kun ei ne lavat kai edes miten tehokkaasti toimi väärään suuntaan.kai sieltä jonkun lehmänhönkän väärään suuntaan saa muttei läheskään sitä mitä ooikein päin.ainakin tollasta pöytä tuuletinta hypistelin käsissä enkä saanut oikeen mitään ilmavirtaa takaperin kun kädellä anto vauhtia , etuperin tunsi kumminkin ilman liikkuvan.
 
Tämän parempaan en tähän hätään kerennyt. Ristikon saa vielä irti näköjään ruuveilla, jos sen alta paljastuisi jotain merkintöjä ropellin keskiöstä. Tuo on kuitenkin ihan lattian rajassa puoliksi apparien "tuplapenkin" ja käsijarrun takana, joten tuonne turaamaan pääseminen on ihan hiukan työlästä.

Kokonaisuus tässä siis seuraavaa: Takatilassa kuljetetaan koiraa/koiria. Tuo väliseinässä oleva kenno on ilman sulkuventtiiliä mikä tarkoittaa, että se kuumenee aina ajettaessa, koska jäähdytinneste kiertää sielläkin. Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi, lämmittäen takatilaa. Spekuloin, että edes pieni ropellien liike "väärään suuntaan" vähentäisi tuota takatilan lämmitystä jossain määrin.

Letkut on autokorjaamon vilkaisun mukaan asennettu siten "fiksusti", että kierron katkaisu mahdollisesti aiheuttaisi ongelmia nesteen kululle. Eli "oikea" ratkaisu, hanan/sulkuventtiilin asentaminen noihin hytissä oleviin letkuihin vaatisi vähän enemmän letkutöitä kuin vain sen venttiilin asentamisen. Pidemmällä tähtäimellä tämä tulee kuitenkin tehtäväksi, mikäli tätä autoa vielä pitää. Toiseen vaihtoa tässä on kuitenkin mietitty, eikä juuri nyt muutenkaan aikataulut anna myöten viedä autoa korjaamolle seisomaan, niin jonkunlaista pikafiksiä harkitsen, joka auttaisi seuraavan kuukauden aikana edes jonkun verran.
 

Liitteet

  • Ropellit.jpg
    Ropellit.jpg
    320,7 KB · Luettu: 44
Pikasesti arvattuna ei voi pyörittää kun yhteen suuntaan, jos kytkee polarisaation väärin päin niin eivät toimi tai palavat.

Näyttää perus harjattomilta laitetuulettimilta.
 
Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi,

Pahvia ja teippiä tuo varmaan tahtois pikakorjaukseksi. Sopivan kokoinen peitelevy pahvista ja tuulettimien runkoon teipillä kiinni. Jesari ei varmaan kestä pehmenemättä, niin alumiiniteippiä tmv. paremmin lämpöä kestävää. Tavaratilan puolelta blokkaus saattaisi olla vielä helpompi toteuttaa?
 
Tämän parempaan en tähän hätään kerennyt. Ristikon saa vielä irti näköjään ruuveilla, jos sen alta paljastuisi jotain merkintöjä ropellin keskiöstä. Tuo on kuitenkin ihan lattian rajassa puoliksi apparien "tuplapenkin" ja käsijarrun takana, joten tuonne turaamaan pääseminen on ihan hiukan työlästä.

Kokonaisuus tässä siis seuraavaa: Takatilassa kuljetetaan koiraa/koiria. Tuo väliseinässä oleva kenno on ilman sulkuventtiiliä mikä tarkoittaa, että se kuumenee aina ajettaessa, koska jäähdytinneste kiertää sielläkin. Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi, lämmittäen takatilaa. Spekuloin, että edes pieni ropellien liike "väärään suuntaan" vähentäisi tuota takatilan lämmitystä jossain määrin.

Letkut on autokorjaamon vilkaisun mukaan asennettu siten "fiksusti", että kierron katkaisu mahdollisesti aiheuttaisi ongelmia nesteen kululle. Eli "oikea" ratkaisu, hanan/sulkuventtiilin asentaminen noihin hytissä oleviin letkuihin vaatisi vähän enemmän letkutöitä kuin vain sen venttiilin asentamisen. Pidemmällä tähtäimellä tämä tulee kuitenkin tehtäväksi, mikäli tätä autoa vielä pitää. Toiseen vaihtoa tässä on kuitenkin mietitty, eikä juuri nyt muutenkaan aikataulut anna myöten viedä autoa korjaamolle seisomaan, niin jonkunlaista pikafiksiä harkitsen, joka auttaisi seuraavan kuukauden aikana edes jonkun verran.
Joku kolmevarttinen sekotusventtiili jolla neste kierrätetään joko kennon läpi tai sen ohi. Eikai tuossa nyt ole paljoa enempää putkitöitä jos kuitenkin vaivautuu avaamaan? Itse laitoin webaston niin että voi valita joko kajuutan, tai moottorin ja kajuutan
 
Olisko toimivaa vinkkiä saada levynlukija lukee naarmuntuneen dvd-levyn? Olisi tarkoitus saada levyt digioitua pilveen.
 
Olisko toimivaa vinkkiä saada levynlukija lukee naarmuntuneen dvd-levyn? Olisi tarkoitus saada levyt digioitua pilveen.
Toinen lukija.

Joku asema lukee paremmin naarmuuntunutta levyä kuin toinen.

Tietysti levyn pinta puhdistettu sormenjäljistä yms..?
 
mikä olisi hyvä ja halpa säädettävä teholähde. Budjetti 50-60€. Tarve tulee Hondan IMA akun kennojen lataamiseen (noin 16V). Tähän käyttöön voi heittää toki muitakin ratkaisuja mutta tuollaista säädettävää teholähdettä olen pidempään pohtinut, siitä voi olla hyötyä muissakin asioissa. Laitan esimerkiksi yhden mitä löysin:

 
mikä olisi hyvä ja halpa säädettävä teholähde. Budjetti 50-60€. Tarve tulee Hondan IMA akun kennojen lataamiseen (noin 16V). Tähän käyttöön voi heittää toki muitakin ratkaisuja mutta tuollaista säädettävää teholähdettä olen pidempään pohtinut, siitä voi olla hyötyä muissakin asioissa. Laitan esimerkiksi yhden mitä löysin:

Itellä ollu just tollanen päälle vuoden nyt ja ajanu asiansa akkujen latauksessa ja muussa testailussa vallan mainiosti.
 
Itellä ollu just tollanen päälle vuoden nyt ja ajanu asiansa akkujen latauksessa ja muussa testailussa vallan mainiosti.
tuosta löytyikin halvemmalla ja tsekeistä että tulee nopeammin ja ei tule tullimaksuja, jos joku muukin sattumalta tuollaista on vailla. Otin 60V version, sinne asti voi tulla tarve.
 
Siis onko tuo potentiometri josta on katkennut säädin (keskellä näyttää vähän siltä kuin siinä olisi ollut jotain)?
 
Niinhän se on potentiometri.. Mistähän saa uuden tilalle? B5k60 haulla en löydä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän se on potentiometri.. Mistähän saa uuden tilalle? B5k60 haulla en löydä.
Ihan en muista oliko tuo tyyppimerkinnän B lineaarinen vai logaritminen potentiometri mutta 5k = 5 kilo-ohmia ja tuosta loppuosan 60 en kanssa osaa sanoa. Muistaakseni B oli lineaarinen potikka ja A logaritminen.
 
Gemini: The "b5k60" potentiometer is a specific type of variable resistor with a resistance of 5k ohms and a 60-degree rotation angle.
Potikka liikkuu käytössä varmaan tuon 60 astetta, irtonaisena sen 270.

Tuo on siis rc ohjaimen kaasun potikka. Arvelin että vika voisi olla tuossa nippelissä kun kaasuttaa välillä liikaa?
 
Gemini: The "b5k60" potentiometer is a specific type of variable resistor with a resistance of 5k ohms and a 60-degree rotation angle.
Potikka liikkuu käytössä varmaan tuon 60 astetta, irtonaisena sen 270.

Tuo on siis rc ohjaimen kaasun potikka. Arvelin että vika voisi olla tuossa nippelissä kun kaasuttaa välillä liikaa?
Rc- laitteissa on tähän mennessä vastaan tullut vain 5k potikoita.
Ja lineaarinen.
4.7k tai 5.6k pitäisi käydä tilalle ihan yhtä hyvin, suurimmassa osassa potikka on käyttöjännitteen ja maan välissä ja siitä mitataan jännite -> potikan arvolla ei ole niin suurta merkitystä.

Voi hyvinkin olla, nuo tahtoo vanhemmiten kulua ja silloin arvo pomppii yleensä tietyssä kohdassa, siinä jota on käytetty eniten.

Minkä merkkinen lähetin ?
 
Rc- laitteissa on tähän mennessä vastaan tullut vain 5k potikoita.
Ja lineaarinen.
4.7k tai 5.6k pitäisi käydä tilalle ihan yhtä hyvin, suurimmassa osassa potikka on käyttöjännitteen ja maan välissä ja siitä mitataan jännite -> potikan arvolla ei ole niin suurta merkitystä.

Voi hyvinkin olla, nuo tahtoo vanhemmiten kulua ja silloin arvo pomppii yleensä tietyssä kohdassa, siinä jota on käytetty eniten.

Minkä merkkinen lähetin ?
Mitenhän nuo asteet sitten?
Ei tuo ole vanhakaan, merkkiä made in china :rofl:

Tuossa on toinen samanlainen potikka ja sillä homma toimii. Pitää siis jostain saada vastaava.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 057
Viestejä
4 440 121
Jäsenet
73 441
Uusin jäsen
rupsub

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom