Pienten kysymysten ketju

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 953
Jos perus laitetuuletin kyseessä niin ei voi napaisuutta kääntää. Ei tapahdu mitään tai hajoaa tuulettimet jos napaisuutta kääntää. Jos on jotain vanhoja hiiliharjamoottoreita niin toki toimii mut vaikee kuvitella ett niitä nykyään järin monessa paikkaa enää on laitetuulettimissa.
 
Liittynyt
02.09.2021
Viestejä
30
Mitenkäs tuollainen 6 napainen toimii? Jos en nyt ihan väärin ajattele, niin tuo siis antaa molemmille tuulettimille oman virtapiirin ulos, eli sekä miinus ja plus, napaisuus riippuu kytkimen asennosta. Tällä en siis voisi säätää, että vain toinen olisi päällä paitsi laittamalla lisäkytkimen toiselle?

Jos perus laitetuuletin kyseessä niin ei voi napaisuutta kääntää. Ei tapahdu mitään tai hajoaa tuulettimet jos napaisuutta kääntää. Jos on jotain vanhoja hiiliharjamoottoreita niin toki toimii mut vaikee kuvitella ett niitä nykyään järin monessa paikkaa enää on laitetuulettimissa.
Joo, pitänee tuo kokeilla ennenkuin alkaa säätämään enempää. Mitä tarkoittaa "vanhoja"? Tuo lisälämmitin lienee luokkaa 15v vanha.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
383
Kun asennat tuon kytkimen ennen sitä kiertokytkintä, se vaikuttaa molempien toimintaan.

Moottorin johdot kytkimen keskinastoihin ja kytkimen ristikkäisiin nurkkiin, toisiin plussat ja miinukset.

Luulin että olet jo tarkistanut moottorin olevan harjallinen, jonka suunta vaihtuu napaisuutta kääntämällä? Lukeeko siinä brushless?
 
Liittynyt
02.09.2021
Viestejä
30
Kun asennat tuon kytkimen ennen sitä kiertokytkintä, se vaikuttaa molempien toimintaan.

Moottorin johdot kytkimen keskinastoihin ja kytkimen ristikkäisiin nurkkiin, toisiin plussat ja miinukset.

Luulin että olet jo tarkistanut moottorin olevan harjallinen, jonka suunta vaihtuu napaisuutta kääntämällä? Lukeeko siinä brushless?
En ole tarkastanut hyrriä, oletin vaan että suunnan vaihto onnistuu napaisuutta vaihtamalla. Ovat siis väliseinässä, liimamassalla kiinnitetyn ritilän takana. Liitteenä kuva siis systeemistä ja tavoitteesta. En nyt ilman rautalankaa hoksaa miten tuo 6-napainen pitäisi kytkeä siten että toiminta olisi entisen kaltaista (molemmat sammuksissa (asento 0), toinen pyörii (asento I), molemmat pyörii (asento II)) mutta suunnan vaihto olisi mahdollista.

Lämmitin on siis tämän tyyppinen, merkistä/mallista ei tietoa. Kenno, jonka läpi kaksi ropellia puhaltaa ohjaamosta ilmaa takatilaan: 1,7 kW lämmitin Silencio 2 12V Kalori - Mepratuote venetarvikkeet
 

Liitteet

Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
383
En ole tarkastanut hyrriä, oletin vaan että suunnan vaihto onnistuu napaisuutta vaihtamalla. Ovat siis väliseinässä, liimamassalla kiinnitetyn ritilän takana. Liitteenä kuva siis systeemistä ja tavoitteesta. En nyt ilman rautalankaa hoksaa miten tuo 6-napainen pitäisi kytkeä siten että toiminta olisi entisen kaltaista (molemmat sammuksissa (asento 0), toinen pyörii (asento I), molemmat pyörii (asento II)) mutta suunnan vaihto olisi mahdollista.

Lämmitin on siis tämän tyyppinen, merkistä/mallista ei tietoa. Kenno, jonka läpi kaksi ropellia puhaltaa ohjaamosta ilmaa takatilaan: 1,7 kW lämmitin Silencio 2 12V Kalori - Mepratuote venetarvikkeet
1726133928555.png
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 953
Kuvat puhaltimista tänne niin tääl osataan sanoa kohtuu heti onko kyseessä perus "laitetuulettimet" joiden pyörimissuuntaa ei voi kääntää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
663
en nyt kyl oo varma voiko tollasta puhallinta edes ajaa takaperin kun ei ne lavat kai edes miten tehokkaasti toimi väärään suuntaan.kai sieltä jonkun lehmänhönkän väärään suuntaan saa muttei läheskään sitä mitä ooikein päin.ainakin tollasta pöytä tuuletinta hypistelin käsissä enkä saanut oikeen mitään ilmavirtaa takaperin kun kädellä anto vauhtia , etuperin tunsi kumminkin ilman liikkuvan.
 
Liittynyt
02.09.2021
Viestejä
30
Tämän parempaan en tähän hätään kerennyt. Ristikon saa vielä irti näköjään ruuveilla, jos sen alta paljastuisi jotain merkintöjä ropellin keskiöstä. Tuo on kuitenkin ihan lattian rajassa puoliksi apparien "tuplapenkin" ja käsijarrun takana, joten tuonne turaamaan pääseminen on ihan hiukan työlästä.

Kokonaisuus tässä siis seuraavaa: Takatilassa kuljetetaan koiraa/koiria. Tuo väliseinässä oleva kenno on ilman sulkuventtiiliä mikä tarkoittaa, että se kuumenee aina ajettaessa, koska jäähdytinneste kiertää sielläkin. Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi, lämmittäen takatilaa. Spekuloin, että edes pieni ropellien liike "väärään suuntaan" vähentäisi tuota takatilan lämmitystä jossain määrin.

Letkut on autokorjaamon vilkaisun mukaan asennettu siten "fiksusti", että kierron katkaisu mahdollisesti aiheuttaisi ongelmia nesteen kululle. Eli "oikea" ratkaisu, hanan/sulkuventtiilin asentaminen noihin hytissä oleviin letkuihin vaatisi vähän enemmän letkutöitä kuin vain sen venttiilin asentamisen. Pidemmällä tähtäimellä tämä tulee kuitenkin tehtäväksi, mikäli tätä autoa vielä pitää. Toiseen vaihtoa tässä on kuitenkin mietitty, eikä juuri nyt muutenkaan aikataulut anna myöten viedä autoa korjaamolle seisomaan, niin jonkunlaista pikafiksiä harkitsen, joka auttaisi seuraavan kuukauden aikana edes jonkun verran.
 

Liitteet

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 953
Pikasesti arvattuna ei voi pyörittää kun yhteen suuntaan, jos kytkee polarisaation väärin päin niin eivät toimi tai palavat.

Näyttää perus harjattomilta laitetuulettimilta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
130
Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi,
Pahvia ja teippiä tuo varmaan tahtois pikakorjaukseksi. Sopivan kokoinen peitelevy pahvista ja tuulettimien runkoon teipillä kiinni. Jesari ei varmaan kestä pehmenemättä, niin alumiiniteippiä tmv. paremmin lämpöä kestävää. Tavaratilan puolelta blokkaus saattaisi olla vielä helpompi toteuttaa?
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
383
Tämän parempaan en tähän hätään kerennyt. Ristikon saa vielä irti näköjään ruuveilla, jos sen alta paljastuisi jotain merkintöjä ropellin keskiöstä. Tuo on kuitenkin ihan lattian rajassa puoliksi apparien "tuplapenkin" ja käsijarrun takana, joten tuonne turaamaan pääseminen on ihan hiukan työlästä.

Kokonaisuus tässä siis seuraavaa: Takatilassa kuljetetaan koiraa/koiria. Tuo väliseinässä oleva kenno on ilman sulkuventtiiliä mikä tarkoittaa, että se kuumenee aina ajettaessa, koska jäähdytinneste kiertää sielläkin. Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi, lämmittäen takatilaa. Spekuloin, että edes pieni ropellien liike "väärään suuntaan" vähentäisi tuota takatilan lämmitystä jossain määrin.

Letkut on autokorjaamon vilkaisun mukaan asennettu siten "fiksusti", että kierron katkaisu mahdollisesti aiheuttaisi ongelmia nesteen kululle. Eli "oikea" ratkaisu, hanan/sulkuventtiilin asentaminen noihin hytissä oleviin letkuihin vaatisi vähän enemmän letkutöitä kuin vain sen venttiilin asentamisen. Pidemmällä tähtäimellä tämä tulee kuitenkin tehtäväksi, mikäli tätä autoa vielä pitää. Toiseen vaihtoa tässä on kuitenkin mietitty, eikä juuri nyt muutenkaan aikataulut anna myöten viedä autoa korjaamolle seisomaan, niin jonkunlaista pikafiksiä harkitsen, joka auttaisi seuraavan kuukauden aikana edes jonkun verran.
Joku kolmevarttinen sekotusventtiili jolla neste kierrätetään joko kennon läpi tai sen ohi. Eikai tuossa nyt ole paljoa enempää putkitöitä jos kuitenkin vaivautuu avaamaan? Itse laitoin webaston niin että voi valita joko kajuutan, tai moottorin ja kajuutan
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 602
Viestejä
4 394 931
Jäsenet
73 035
Uusin jäsen
VisibleWest

Hinta.fi

Ylös Bottom