Pienten kysymysten ketju

Kysymys 1:

Mikä on sellaisen alumiininvärisen teipin funktio elektronisten piirien, kuten esimerkiksi webcam-piirin tai wifi-antennien, päällä?
Joskus toinen, piirinpuoleinen pinta on kuparin värinen.

Onko sen funktio pelkästään antistaattisuus? Ehkä sen tarkoitus on heijastaa pois jotain ympäristössä olevia häiriösignaaleita kamerasta tai mikrofoneista?

Bonuskysymys, mistä saa korvaavaa teippiä tai liimaa, jolla vanhan teipin voi uudelleenkiinnittää?

Kysymys 2:

Haluan modata kannettavan tietokoneen WIFI-kortin antennit, joissa on IPEX-liitännät.

Voinko ostaa jonkin uuden antennin, jossa on esim. 3 IPEX -> yhteen "antennilevyyn", jos alkuperäisesti on 3 eri levyä ei yksi kullekin kaapelille? Miten saan 2.4GHz/5Ghz taajuudet? Voiko kaikkiin liitäntöihin (main, aux, mimo) käyttää samanlaista antennia?
Onko antennien sijoittelulla tms. väliä? Onko antennijohdon päässä olevalla levyllä väliä vai riittääkö pelkkä johto? Kyseessä Intel Centrino 6300.

Käsittääkseni antennimodi rikkoo FCC-sertifikaatin.
 
Viimeksi muokattu:
Millähän hakusanalla googletella säädettävää ylipaineventtiiliä glykolille, joka paineen laskiessa palauttaisi nesteet suht estotta samaa reittä takaisin nestesäiliöön. Paineistaa voin max 10bar asti ja poikkipinta-alalla ei ole väliä, mikä vain on halvin ratkaisu vanhan auton jäähdyttäjän jälkeen.
 
Ta
Millähän hakusanalla googletella säädettävää ylipaineventtiiliä glykolille, joka paineen laskiessa palauttaisi nesteet suht estotta samaa reittä takaisin nestesäiliöön. Paineistaa voin max 10bar asti ja poikkipinta-alalla ei ole väliä, mikä vain on halvin ratkaisu vanhan auton jäähdyttäjän jälkeen.
Tarviiko sen glykolin mennä siitä läpi? Vai paisuntasäiliön korkin tapainen ilma venttiili?
 
Ta

Tarviiko sen glykolin mennä siitä läpi? Vai paisuntasäiliön korkin tapainen ilma venttiili?
Juu, menisi läpi paisuntasäiliöön, joka ei ole paineistettu, sieltä jäähtyessä alipaineella takaisin käyttöön. Japsin syylarista paisuntasäiliöstä tuon voisi tehdä.

Jos pistäisi vaan normaalin varoventtiilin ja suuntaventtiilin rinnan, niistä letkut mehukattikanisteriin joka on puolillaan glygoilia...
 
Juu, menisi läpi paisuntasäiliöön, joka ei ole paineistettu, sieltä jäähtyessä alipaineella takaisin käyttöön. Japsin syylarista paisuntasäiliöstä tuon voisi tehdä.

Jos pistäisi vaan normaalin varoventtiilin ja suuntaventtiilin rinnan, niistä letkut mehukattikanisteriin joka on puolillaan glygoilia...
Mihin käyttösovellukseen tämä siis olisi tulossa? Kun sähän kuvailit nyt ihan tavallisen syylärin korkin järjestelmässä, jossa on paineeton paisuntasäiliö.
 
Mihin käyttösovellukseen tämä siis olisi tulossa? Kun sähän kuvailit nyt ihan tavallisen syylärin korkin järjestelmässä, jossa on paineeton paisuntasäiliö.
Mökillä kiukaassa omatekoinen noin 50l piippusäiliö jossa käyttövesikierukka painevesiautomaattia varten. Siinä on nyt paineeton nesteen kulku paineettomalle paisuntasäiliölle, mutta lähtee turhan herkästi kiehumaan ja kohta vielä herkemmin, kun korvaan vedet gylgoililla.

Tuo säiliö on vanha hiekkapuhalluskattila jota sai paineistaa 8-10bar joten hieman painestamalla saan nostettua sen energianvarauskykyä eikä tarvitse koko ajan lisätä vettä.
 
Käytä jarrunestettä säiliössä.
Jarruneste ei tosiaan ihan helpolla kiehu, mutta jokin kustannus siitäkin tulisi ja ongelmia kierovesipumpulle. Ominaislämpökapasiteetti myös selvittämättä, lieneekö sama kuin hydrauliöljyllä? Kalvopaisunta-astia voisi olla oikea valinta tähän kohteeseen. Itseasiassa rikkinäisestä painevesiautomaatista sellaisen saisi ehkä edullisesti jalostettua...
 
Viimeksi muokattu:
Ei Suomessa nippusiteitä valmisteta ja mitä merkitystä sillä valmistusmaalla on kunhan vain ovat laadukkaita. Ikäviä semmoiset nippusiteet mitkä kiristäessä menevät poikki.

Suomalainen tuote työllistää Suomessa ja maksaa verot Suomeen. EU:lainen maksaa EU:iin. Kiinalainen taas maksaa Kiinaan, jossa on myös kommunistinen hallitus.

 
Viimeksi muokattu:
Kiina omistaa velkojen kautta varmaan suurimman osan maailman valtioista, joten antaa mennä vaan.
 
Voiko tuollaista "sisälaturia" käyttää ulkona pysyvään virransaantiin paikassa joka on suojassa täysin sateelta ja auringolta ? ( terassi ). Vai pitääkä siihen ostaa erillinen ulkolaturi + johto combo.

Tuotteen mukana tule tuo vakiolaturi + irto piuha (USB). Varsinainen , erikseen ostettava ulkopiuha ei ole irroitettavsissa laturista. Kyseessä Google nest cam.
 
Voiko tuollaista "sisälaturia" käyttää ulkona pysyvään virransaantiin paikassa joka on suojassa täysin sateelta ja auringolta ? ( terassi ). Vai pitääkä siihen ostaa erillinen ulkolaturi + johto combo.

Tuotteen mukana tule tuo vakiolaturi + irto piuha (USB). Varsinainen , erikseen ostettava ulkopiuha ei ole irroitettavsissa laturista. Kyseessä Google nest cam.

Laitteen käyttöohjeesta pitäisi selvitä miten laturia pitää käyttää, jotta valmistaja "ottaa vastuun" tai takuu on voimassa. Jos poikkeat käyttöohjeista, "olet itse vastuussa" omasta harkinnastasi. Sisälaitteiden vesieristys, johtojen pakkaskestävyys ja käytettyjen komponenttien lämpötila-alue voi vaihdella. Itse en välitä tuon taivaallista vamistajan antamista ohjeista/suosituksista silloin kun laite tulee omaan käyttöön, mutta en myöskään suosittele muita tekemään samoin.
 
Voiko tuollaista "sisälaturia" käyttää ulkona pysyvään virransaantiin paikassa joka on suojassa täysin sateelta ja auringolta ? ( terassi ). Vai pitääkä siihen ostaa erillinen ulkolaturi + johto combo.

Tuotteen mukana tule tuo vakiolaturi + irto piuha (USB). Varsinainen , erikseen ostettava ulkopiuha ei ole irroitettavsissa laturista. Kyseessä Google nest cam.
Itselläni on ollut vuosikausia ihan tavallisia sisäkäyttöön tarkoitettuja USB-latureita parvekkeella eikä ole ollut mitään ongelmaa kuin yhden kerran kun oli oikein pirun kova pakkanen jolloin poweri ilmeisesti rupesi yli 25 asteen pakkasessa hyytymään mutta kun tuli lämpimämpää niin lähti taas toimimaan. Parvekkeella on lasitus ja kovilla pakkasilla yleensä on ollut noin 10 astetta lämpimämpää kuin ulkona. Nuo powerit eivät ole suoraan auringonvalossa ja parvekkeella ollessa ovat tietty sateensuojassa mutta kosteilla säillä tietty ovat olleet melkoisessa kosteudessakin.

Itse siis kokeilisin vakiopowerilla ja jos se ei kovilla pakkasilla suostu toimimaan niin rupeaisin sitten miettimään jotain (kallista) ulkopoweria.
 
Tietääkö joku, että saako jostain Suomessa valmistettuja nippusiteitä tai vähintään EU:ssa?

Paras, mitä löysin oli italialaiset: Nippuside 100 kpl

Elematicit myös Italiasta: https://www.amazon.com.au/Elematic-Industrial-Cable-Ties-Certifications/dp/B07H7SDBDP

Näillä on Suomessa sivuliike: Nippusiteet ja kiinnitystarvikkeet moniin eri käyttökohteisiin Valmistusmaita löysin ainakin UK (HellermannTyton T18L Nippuside 205mm) tai Germany.

No niin tilasin Starelec Oy:ltä NS100-VA, mutta tulikin ABB:n nippusiteitä Made in Thailand.

-1 Starelec:lle ainakin. Toivottavasti oikeita italialaisia löytyy jostain.
 
No niin tilasin Starelec Oy:ltä NS100-VA, mutta tulikin ABB:n nippusiteitä Made in Thailand.

-1 Starelec:lle ainakin. Toivottavasti oikeita italialaisia löytyy jostain.
Varmaan 99% nippusiteiden käyttäistä ei ole mitään väliä missä maassa ne tehdään eli jos haluat tietyn maalaisia nippusiteitä niin ei auta kuin mennä suoraan kivijalkaliikkestä katselemaan. Aika monesti tuo valmistaja on tuon tyyppisissä tuotteissa vain nimellinen, joku minkä merkkisiä nippusiteitä on silloin joskus ollut ensimmäisessä erässä kun tuote on lisätty verkkokauppaan ja tilalla saattaa myöhemmin olla mitä vaan vastaavaa tuotetta toiselta valmistajalta. Kuitenkin esimerkiksi nippusiteissä paljon oleellisempia parametrejä suurimmalle osalle ihmisistä on vaikkapa pituus, leveys ja väri.
 
Varmaan 99% nippusiteiden käyttäistä ei ole mitään väliä missä maassa ne tehdään eli jos haluat tietyn maalaisia nippusiteitä niin ei auta kuin mennä suoraan kivijalkaliikkestä katselemaan. Aika monesti tuo valmistaja on tuon tyyppisissä tuotteissa vain nimellinen, joku minkä merkkisiä nippusiteitä on silloin joskus ollut ensimmäisessä erässä kun tuote on lisätty verkkokauppaan ja tilalla saattaa myöhemmin olla mitä vaan vastaavaa tuotetta toiselta valmistajalta. Kuitenkin esimerkiksi nippusiteissä paljon oleellisempia parametrejä suurimmalle osalle ihmisistä on vaikkapa pituus, leveys ja väri.

Aika lyhytnäköistä. Thaimaassakin näytti olleen viime aikoina jokin sotilasjuntta hallinnossa. Vähän moraalitonta lähettää sinne rahaa, etenkin, jos ei tiedä, mihin se oikeasti menee. Meneekö esim. sotilasjuntan taskuun? Sitten joskus tulevaisuudessa hukutaan kaikki paskaan, kun kaikki rahat on lähetetty Aasiaan ja siellä on ostettu isommat aseetkin ja ne tulee kostamaan länsimaille sen kun ne käytti niitä halpatuotantomaina. EU:n sisällä sentään voi luottaa siihen, että tuotantomaan politiikka ei ole jotain randomia.

Ei se toki yhdestä ihmisestä tunnu isolta, mutta mieti sitten, kun kaikki tai 90% tilaa saman asian jostain Aasiasta. Iso summa, joka olisi voinut mennä jonnekin muuallekin.

Kiinan rahoittaminen nyt on ainakin kriittistä, koska se ei näytä siltä, että kommunismi ainakaan vähenee. Ties vaikka Kiina-ilmiö on alkua 3. maailmansodalle. Tosiasiassa idea, että länsimaa rahoittaa kommunistista valtiota on täysin idioottimaista, koska se tuhoaa kaiken sen poliittisen kehityksen, mitä täällä on saavutettu. Olisi siis kannattavampaa ostaa taloudellisesti huonommin kehittyneistä EU-maista.
 
Viimeksi muokattu:
Aika lyhytnäköistä. Thaimaassakin näytti olleen viime aikoina jokin sotilasjuntta hallinnossa. Vähän moraalitonta lähettää sinne rahaa, etenkin, jos ei tiedä, mihin se oikeasti menee. Meneekö esim. sotilasjuntan taskuun? Sitten joskus tulevaisuudessa hukutaan kaikki paskaan, kun kaikki rahat on lähetetty Aasiaan ja siellä on ostettu isommat aseetkin ja ne tulee kostamaan länsimaille sen kun ne käytti niitä halpatuotantomaina. EU:n sisällä sentään voi luottaa siihen, että tuotantomaan politiikka ei ole jotain randomia.

Ei se toki yhdestä ihmisestä tunnu isolta, mutta mieti sitten, kun kaikki tai 90% tilaa saman asian jostain Aasiasta. Iso summa, joka olisi voinut mennä jonnekin muuallekin.

Kiinan rahoittaminen nyt on ainakin kriittistä, koska se ei näytä siltä, että kommunismi ainakaan vähenee. Ties vaikka Kiina-ilmiö on alkua 3. maailmansodalle. Tosiasiassa idea, että länsimaa rahoittaa kommunistista valtiota on täysin idioottimaista, koska se tuhoaa kaiken sen poliittisen kehityksen, mitä täällä on saavutettu. Olisi siis kannattavampaa ostaa taloudellisesti huonommin kehittyneistä EU-maista.
Täällä kait oli ihan jokin politiikkaosastokin, missä keskustelijat voisi olla kiinnostuneempia pähkäilemään maailman parantamista. Itse tilaan sieltä mistä halvimmalla saan, kiinasta aina kun laatu riittää.
 
Cnhl:ssä näytti olevan lyhyitä akkuja tarjolla.
Kumpikohan on esc:lle pahempi, jännite vai lämpö?
 
Kumpikin, mutta jännite sen aikaisemmin rikkoo. Kerro toki mihin se akku pitää saada.
 
Kiinan kaupasta tilattu 3 mm levee cob led nauha ja oli kylmä juotokset. Mulla on juotin asema, jossa kuumailma, tarviiko fluxia jotta saan uudestaan kiinni nuo johtimet? Alkaa olla jo liianpientä täss iässä tinailu noin pieneen
20240824_104331.jpg
 
Näyttäisi olevan liian isot johtimen päät noille padeille juotettavaksi. Löytyisikö ohuempaa johdinta väliin.
Pienikärkisellä kolvilla yrittäisin.
 
Näyttäisi olevan liian isot johtimen päät noille padeille juotettavaksi. Löytyisikö ohuempaa johdinta väliin.
Pienikärkisellä kolvilla yrittäisin.
Noi oli alkuperäiset johdot ja pitäis löytää joku edullinen ja hyvä 'kolmaskäsi"-tyyppinen ratkaisu ton cobnauhan kiinni pitämiseen.
On juotosasemassa pienipäinen kolvikin.
Ja löytyy ohuenpaakin johtoa kyllä.
 
Noi oli alkuperäiset johdot ja pitäis löytää joku edullinen ja hyvä 'kolmaskäsi"-tyyppinen ratkaisu ton cobnauhan kiinni pitämiseen.
On juotosasemassa pienipäinen kolvikin.
Ja löytyy ohuenpaakin johtoa kyllä.

Seuraavalla tavalla on tullut juotettua jopa USB type-c liittimen paikkaan piirilevyllä johtimia: Teipillä ensin kohde (nauha) johonkin (esim. höylättyyn laudan pätkään :D) kiinni, sitten tähtäilee johdot linjaan ja teippaa samaan palikkaan kiinni ja viimeistelee linjauksen esim pinseteillä jos on isot sormet ja/tai tiheät liitokset. Kaksipuoleisella teipillä vielä kun laittaa, niin voi irroittaa johtimet ja yrittää linjausta uudelleen. Ja tavallisesta teipistä saa kaksipuoleista tekemällä siitä renkaan!
 
Seuraavalla tavalla on tullut juotettua jopa USB type-c liittimen paikkaan piirilevyllä johtimia: Teipillä ensin kohde (nauha) johonkin (esim. höylättyyn laudan pätkään :D) kiinni, sitten tähtäilee johdot linjaan ja teippaa samaan palikkaan kiinni ja viimeistelee linjauksen esim pinseteillä jos on isot sormet ja/tai tiheät liitokset. Kaksipuoleisella teipillä vielä kun laittaa, niin voi irroittaa johtimet ja yrittää linjausta uudelleen. Ja tavallisesta teipistä saa kaksipuoleista tekemällä siitä renkaan!
Tuo oli hyvä vinkki ! Kiitos!
 
Rc-autoon. 2s lipo tuohon kuuluu.

Mikä auto… mutta, kuitenkin sitten vain tilaamaan oikealla liittimellä olevia ja mitkä sinne fyysisesti mahtuvat ja C arvo on riittävä.

Harjallisissa ei kannattane ostaa isoa akkua vaikka se sinne mahtuisikin, koska jos vetää akun ns. kaasu pohjassa, niin moottori on äkkiä entinen, kun ylikuumenee.
 
Rakentelen lämmönsiirrintä Noctuan 140mm laitetuulettimesta ja laitoin siihen nyt jonkun Phillipsin vanhan partakoneen laturin virtalähteeksi. Hyvin pelas ja ilmaa liikkui, mutta pidempiaikainen käyttö huoletta.
Eli mistä hyvä virtalähde kotelotuuletinta varten? Ja tietty kohtuuhintainen
 
Rakentelen lämmönsiirrintä Noctuan 140mm laitetuulettimesta ja laitoin siihen nyt jonkun Phillipsin vanhan partakoneen laturin virtalähteeksi. Hyvin pelas ja ilmaa liikkui, mutta pidempiaikainen käyttö huoletta.
Eli mistä hyvä virtalähde kotelotuuletinta varten? Ja tietty kohtuuhintainen

Eiköhän se Philips ole ihan riittävä jos sillä kerran pelasi hyvin. Jos virtalähde on liian heikkotehoinen, saattaa se lakata toimimiasta mutta harvemmin sen suurempia vahinkoja.

Katso paljonko powerille on speksattu virta/jännite ja paljonko puhallin tarvitsee. Powerin tulisi olla tehokkaampi kuin puhallin.
 
Onko ledin etuvastuksen mitoittamisessa mitään rajaa kuinka pieneksi vastushäviöosuuden saa mitoittaa?

Esim:
Käyttöjännite max 13,6V ja siihen 4x 3,3V lediä sarjaan.
13.6 - 13.2 = 0.4
0.4/0.02 = 20ohm Onko ok?

Vakiovirtalähteet tai stepupit ei sovellu, koska niillä tuskin pääsee alle 0.008W tehohäviöihin
 
Onko ledin etuvastuksen mitoittamisessa mitään rajaa kuinka pieneksi vastushäviöosuuden saa mitoittaa?
En muista ledien läpötilariippuvuutta mutta jättäisin kyllä mekein 1/2 kynnysarvosta vastukselle lisänä tulee jännitteen vaihtelu.
Esim:
Käyttöjännite max 13,6V ja siihen 4x 3,3V lediä sarjaan.
13.6 - 13.2 = 0.4
0.4/0.02 = 20ohm Onko ok?
Mitens 2 lediä sarjaan ja molemmille oma etuvastus?
13.6-6.6=7
7/0.02=350ohm

Varmaan joku autosähkö projekti?
 
En muista ledien läpötilariippuvuutta mutta jättäisin kyllä mekein 1/2 kynnysarvosta vastukselle lisänä tulee jännitteen vaihtelu.

Mitens 2 lediä sarjaan ja molemmille oma etuvastus?
13.6-6.6=7
7/0.02=350ohm

Varmaan joku autosähkö projekti?
Pieni mp/fillarin perävaunu jonka omamassakiintiö on jo ylitetty ankarasti, kun rakennettu nurkista löytyneistä "sinne päin" rojuista. Äärivalot pitäisi saada palamaan fillarilla vedettäessä pitkään pienellä virtalähteellä ja mp:ssäkin niin, ettei sinne tarvitse releitä tai fettejä viritellä.

Nuo 5mm kirkkaat ledit on hyviä, eikä niitäkään ole energiatehokasta ajaa nimellisellä 20mA virralla. Käytännössä neljä lediä toimii 240ohm vastuksella 12,3V jännitteellä erittän hyvin, eikä jännitevaihtelu 14,4V asti aiheuta ongelmaa. Aloin vain pohtimaan asiaa, kun ei ole aikaisemmin tullut mieleen.
 
Onko ledin etuvastuksen mitoittamisessa mitään rajaa kuinka pieneksi vastushäviöosuuden saa mitoittaa?

Esim:
Käyttöjännite max 13,6V ja siihen 4x 3,3V lediä sarjaan.
13.6 - 13.2 = 0.4
0.4/0.02 = 20ohm Onko ok?

Vakiovirtalähteet tai stepupit ei sovellu, koska niillä tuskin pääsee alle 0.008W tehohäviöihin
0.008w tehohäviö on pikkasen itsepetosta jos ledit loistavat osan ajasta kaksinkertaisella teholla tarvittavaan verrattuna.

ja lediajureita tai stepupuppeja on hyvin pienitehosiakin, saatavuus ei vaan ole niin hyvä.
 
0.008w tehohäviö on pikkasen itsepetosta jos ledit loistavat osan ajasta kaksinkertaisella teholla tarvittavaan verrattuna.

ja lediajureita tai stepupuppeja on hyvin pienitehosiakin, saatavuus ei vaan ole niin hyvä.
Erittäin hyvä pointti ja teknisesti aivan totta. Minun kohteessani se ei vain mene ihan noilla muuttujilla.

Kun kärryä vedetään moottoripyörällä, valaisimet (pitäisi) olla e-hyväksyttyjä, eli silloin ne on mitoitettu palamaan 14V jännitteellä sellaisella kirkkaudella, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin hehkulankapolttimon valovirtaa

Kun kärryä vedetään polkupyörällä, valaisimille ei ole mitään vaatimuksia, kunhan jotain on. Eli polkupyörällä toivon mukaan riittää luokkaa 9V paristo, jolloin tehohäviö on laskennallistakin pienempi.

Moottoripyörällä ei tosiaan ole sen kummoisempia tehovaatimuksia, kunhan pyörään ei tarvitse asentaa vahvistimia. Enduron jännitteensäädin perinteisesti polttaa magneeton ylimääräisen tehon lämmöksi.

Vastuksen etu on myös hinta, fyysinen koko ja toimintavarmuus tuollaisessa kohteessa, joka seisoo ympäri vuoden milloin missäkin.
 
Toisessa ketjussa oli puhetta, että hakkurivirtalähteet eivät tykkää toimia huonon invertterin perässä (kanttiaalto vs siniaalto)

Mistä tämä toimimattomuus voisi johtua? Itelläni oli käsitys, että hakkurit tyypillisesti tasasuuntaavat syöttöjännitteen heti ensimmäiseksi, jolloin aallonmuodolla ei luulisi olevan merkitystä
 
Toisessa ketjussa oli puhetta, että hakkurivirtalähteet eivät tykkää toimia huonon invertterin perässä (kanttiaalto vs siniaalto)

Mistä tämä toimimattomuus voisi johtua? Itelläni oli käsitys, että hakkurit tyypillisesti tasasuuntaavat syöttöjännitteen heti ensimmäiseksi, jolloin aallonmuodolla ei luulisi olevan merkitystä
Häiriönpoistokonkat/kelat siellä varmaan ainakin pitävät sellaista ääntä että jostain lyö kohta läpi. Nopeasti pätkitty virta saa kelan toimimaan kuten sytytyspuolan ja silloin alkaa olla eristeet kovilla suhteessa siihen mitä ne on mitoitettu kestämään.
 
Miten kannattaisi tehdä seuraavanlainen projekti:

Tavoitteena luoda pieni kone, joka pyöräyttää askelmoottoria 360-astetta kun painaa napista.
Nopeuden ja ajan kuinka kauan kierros kestää, pitäisi olla myös helposti säädettävissä.

Mistä lähteä liikkeelle?
 
Miten kannattaisi tehdä seuraavanlainen projekti:

Tavoitteena luoda pieni kone, joka pyöräyttää askelmoottoria 360-astetta kun painaa napista.
Nopeuden ja ajan kuinka kauan kierros kestää, pitäisi olla myös helposti säädettävissä.

Mistä lähteä liikkeelle?

Joko on tiedossa kuinka suurta asiaa pitää pyörittää ja kuinka nopeasti ?
Kummassakin ääripäässä pitää tehdä asioita eri tavalla ja eri raudalla.
Joku arduino/esp/jne ohjelmoitava piiri ja sen lisäksi sopiva moottori ja ohjain on kuitenkin se mistä kannattaa lähteä liikkeelle.
Tässähän nopeus ja aika ovat tavallaan sama asia jos matka on aina 1 kierros, toinen siis pitäisi riittää.
Vaadittu nopeus ja massa vaikuttavat moottorin ja ohjaimen valintaan mutta koodi saattaa pysyä suunnilleen samana mahdollisia kiihdytyksiä lukuunottamatta.
 
Joko on tiedossa kuinka suurta asiaa pitää pyörittää ja kuinka nopeasti ?
Kummassakin ääripäässä pitää tehdä asioita eri tavalla ja eri raudalla.
Joku arduino/esp/jne ohjelmoitava piiri ja sen lisäksi sopiva moottori ja ohjain on kuitenkin se mistä kannattaa lähteä liikkeelle.
Tässähän nopeus ja aika ovat tavallaan sama asia jos matka on aina 1 kierros, toinen siis pitäisi riittää.
Vaadittu nopeus ja massa vaikuttavat moottorin ja ohjaimen valintaan mutta koodi saattaa pysyä suunnilleen samana mahdollisia kiihdytyksiä lukuunottamatta.
n. 50-200g on massa ja 1-2min per kierros.
Joo arduinon laitan tuosta tilaukseen.
 
Onko kukaan rakennellut työpöytiä tai penkkejä? Tarvitsisin varmaan kaksi erillistä. Toinen elektroniikka, 3D-tulostis yms, piennäpertämiselle sekä toinen puutöihin. Jotain yksinkertaista, mutta toimivaa. Mikä on edes oikea sana suomeksi workbenchille? Joku yksinkertainen design riittäisi kunhan on tukeva ja saa puuta kiinni sahattavaksi ja höylättäväksi, sekä kesäisin saa siirrettyä ulos kahden ihmisen voimin. Tuo työpöytä onkin sitten paljon yksinkertaisempi suunnitella ja toteuttaa. Kunhan on tilaa valolle, sekä takaseinä johon saa eniten käytetyt rojut helposti saataville.

Edit: Höyläpenkki on suomalainen nimi puusepän työtasolle.
 
Viimeksi muokattu:
n. 50-200g on massa ja 1-2min per kierros.
Joo arduinon laitan tuosta tilaukseen.

2min / kierros on jo aika hidas. Pitäisikö liikkeen olla myös tasaista vai saako askeltaa ?
Normaalilla askelmoottorilla (siis 200 askelta/kierros) tulee siis 200 askelta / 120 sekuntia = ~1.7 askelta sekunnissa -> aika vähän ja liike on varmasti nykivää.
Mikroaskellus auttaa vähän mutta ei silläkään saa noin hiljaa ajettua tasaisesti. Käytännön järkevä vaihtoehto on sopiva alennusvaihde jolloin moottori saa kiertää nopeammin ja liike on tasaisempi.
Toinen mikä auttaa on 400 askeleen moottori.
Jos pykälät ei haittaa niin sitten menee helposti vain moottorilla mutta rakenteesta johtuen askelmoottori ei oikeastaan koskaan pyöri nykimättä hiljaisilla nopeuksilla.
 
Millähän hakusanalla/-sanoilla pitää hakea, että löytäisi 12v tuulettimen "suunnan kääntöön" sopivan kytkimen?

Käyttötapaus, pakun väliseinässä on takatilaan 2 x tuuletin (mitä lie n. 15x15 laitetuulettimia) puhaltamassa vesikiertoisen lämmittimen yhteydessä. Ohjataan kiertokytkimellä, jossa asennot 0, I (toinen päällä) ja II (molemmat puhaltaa). Tämä asennus oli siis pakun tullessa meille.

Tarve olisi saada joissain tilanteissa tuulettimet imemään, mikä siis onnistunee kääntämällä miinus ja plus. Löytyykö tähän tarkoitukseen kytkintä? Muistaakseni (kerran olen avannut) kiertokytkimelle tulee plus ja siitä lähtee kaksi erillistä plussaa, I ja II omat johdot. Helpointa olisi siis varmaan "kääntää" - ja + ennen tuota kytkintä? Eli sisään + ja -, ja sen mukaan onko kytkin "imu" vai "puhallus" asennossa, ulos tulee (+ ja -) tai (- ja +). Ja tästä eteenpäin toinen johto vie virran (tai maan) molemmille tuulettimille toiseen johtoon ja toinen johto vie kiertokytkimelle sisääntuloon maan tai virran ja kiertokytkin jakelee eteenpäin asennon (I tai II) mukaan joko toiselle tai molemmille. Tai miten muuten tuon toteuttaisi?

Pieni selailu mm. motonet/kärkkäinen/puuilo ei tuottanut mulle ahaa-ilmiötä.

Edit: Tarkennuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 704
Viestejä
4 563 120
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom