Pienten kysymysten ketju

Jos perus laitetuuletin kyseessä niin ei voi napaisuutta kääntää. Ei tapahdu mitään tai hajoaa tuulettimet jos napaisuutta kääntää. Jos on jotain vanhoja hiiliharjamoottoreita niin toki toimii mut vaikee kuvitella ett niitä nykyään järin monessa paikkaa enää on laitetuulettimissa.
 
Mitenkäs tuollainen 6 napainen toimii? Jos en nyt ihan väärin ajattele, niin tuo siis antaa molemmille tuulettimille oman virtapiirin ulos, eli sekä miinus ja plus, napaisuus riippuu kytkimen asennosta. Tällä en siis voisi säätää, että vain toinen olisi päällä paitsi laittamalla lisäkytkimen toiselle?

Jos perus laitetuuletin kyseessä niin ei voi napaisuutta kääntää. Ei tapahdu mitään tai hajoaa tuulettimet jos napaisuutta kääntää. Jos on jotain vanhoja hiiliharjamoottoreita niin toki toimii mut vaikee kuvitella ett niitä nykyään järin monessa paikkaa enää on laitetuulettimissa.

Joo, pitänee tuo kokeilla ennenkuin alkaa säätämään enempää. Mitä tarkoittaa "vanhoja"? Tuo lisälämmitin lienee luokkaa 15v vanha.
 
Kun asennat tuon kytkimen ennen sitä kiertokytkintä, se vaikuttaa molempien toimintaan.

Moottorin johdot kytkimen keskinastoihin ja kytkimen ristikkäisiin nurkkiin, toisiin plussat ja miinukset.

Luulin että olet jo tarkistanut moottorin olevan harjallinen, jonka suunta vaihtuu napaisuutta kääntämällä? Lukeeko siinä brushless?
 
Kun asennat tuon kytkimen ennen sitä kiertokytkintä, se vaikuttaa molempien toimintaan.

Moottorin johdot kytkimen keskinastoihin ja kytkimen ristikkäisiin nurkkiin, toisiin plussat ja miinukset.

Luulin että olet jo tarkistanut moottorin olevan harjallinen, jonka suunta vaihtuu napaisuutta kääntämällä? Lukeeko siinä brushless?

En ole tarkastanut hyrriä, oletin vaan että suunnan vaihto onnistuu napaisuutta vaihtamalla. Ovat siis väliseinässä, liimamassalla kiinnitetyn ritilän takana. Liitteenä kuva siis systeemistä ja tavoitteesta. En nyt ilman rautalankaa hoksaa miten tuo 6-napainen pitäisi kytkeä siten että toiminta olisi entisen kaltaista (molemmat sammuksissa (asento 0), toinen pyörii (asento I), molemmat pyörii (asento II)) mutta suunnan vaihto olisi mahdollista.

Lämmitin on siis tämän tyyppinen, merkistä/mallista ei tietoa. Kenno, jonka läpi kaksi ropellia puhaltaa ohjaamosta ilmaa takatilaan: 1,7 kW lämmitin Silencio 2 12V Kalori - Mepratuote venetarvikkeet
 

Liitteet

  • Tuulettimet.png
    Tuulettimet.png
    34,7 KB · Luettu: 36
En ole tarkastanut hyrriä, oletin vaan että suunnan vaihto onnistuu napaisuutta vaihtamalla. Ovat siis väliseinässä, liimamassalla kiinnitetyn ritilän takana. Liitteenä kuva siis systeemistä ja tavoitteesta. En nyt ilman rautalankaa hoksaa miten tuo 6-napainen pitäisi kytkeä siten että toiminta olisi entisen kaltaista (molemmat sammuksissa (asento 0), toinen pyörii (asento I), molemmat pyörii (asento II)) mutta suunnan vaihto olisi mahdollista.

Lämmitin on siis tämän tyyppinen, merkistä/mallista ei tietoa. Kenno, jonka läpi kaksi ropellia puhaltaa ohjaamosta ilmaa takatilaan: 1,7 kW lämmitin Silencio 2 12V Kalori - Mepratuote venetarvikkeet
1726133928555.png
 
Kuvat puhaltimista tänne niin tääl osataan sanoa kohtuu heti onko kyseessä perus "laitetuulettimet" joiden pyörimissuuntaa ei voi kääntää.
 
en nyt kyl oo varma voiko tollasta puhallinta edes ajaa takaperin kun ei ne lavat kai edes miten tehokkaasti toimi väärään suuntaan.kai sieltä jonkun lehmänhönkän väärään suuntaan saa muttei läheskään sitä mitä ooikein päin.ainakin tollasta pöytä tuuletinta hypistelin käsissä enkä saanut oikeen mitään ilmavirtaa takaperin kun kädellä anto vauhtia , etuperin tunsi kumminkin ilman liikkuvan.
 
Tämän parempaan en tähän hätään kerennyt. Ristikon saa vielä irti näköjään ruuveilla, jos sen alta paljastuisi jotain merkintöjä ropellin keskiöstä. Tuo on kuitenkin ihan lattian rajassa puoliksi apparien "tuplapenkin" ja käsijarrun takana, joten tuonne turaamaan pääseminen on ihan hiukan työlästä.

Kokonaisuus tässä siis seuraavaa: Takatilassa kuljetetaan koiraa/koiria. Tuo väliseinässä oleva kenno on ilman sulkuventtiiliä mikä tarkoittaa, että se kuumenee aina ajettaessa, koska jäähdytinneste kiertää sielläkin. Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi, lämmittäen takatilaa. Spekuloin, että edes pieni ropellien liike "väärään suuntaan" vähentäisi tuota takatilan lämmitystä jossain määrin.

Letkut on autokorjaamon vilkaisun mukaan asennettu siten "fiksusti", että kierron katkaisu mahdollisesti aiheuttaisi ongelmia nesteen kululle. Eli "oikea" ratkaisu, hanan/sulkuventtiilin asentaminen noihin hytissä oleviin letkuihin vaatisi vähän enemmän letkutöitä kuin vain sen venttiilin asentamisen. Pidemmällä tähtäimellä tämä tulee kuitenkin tehtäväksi, mikäli tätä autoa vielä pitää. Toiseen vaihtoa tässä on kuitenkin mietitty, eikä juuri nyt muutenkaan aikataulut anna myöten viedä autoa korjaamolle seisomaan, niin jonkunlaista pikafiksiä harkitsen, joka auttaisi seuraavan kuukauden aikana edes jonkun verran.
 

Liitteet

  • Ropellit.jpg
    Ropellit.jpg
    320,7 KB · Luettu: 54
Pikasesti arvattuna ei voi pyörittää kun yhteen suuntaan, jos kytkee polarisaation väärin päin niin eivät toimi tai palavat.

Näyttää perus harjattomilta laitetuulettimilta.
 
Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi,

Pahvia ja teippiä tuo varmaan tahtois pikakorjaukseksi. Sopivan kokoinen peitelevy pahvista ja tuulettimien runkoon teipillä kiinni. Jesari ei varmaan kestä pehmenemättä, niin alumiiniteippiä tmv. paremmin lämpöä kestävää. Tavaratilan puolelta blokkaus saattaisi olla vielä helpompi toteuttaa?
 
Tämän parempaan en tähän hätään kerennyt. Ristikon saa vielä irti näköjään ruuveilla, jos sen alta paljastuisi jotain merkintöjä ropellin keskiöstä. Tuo on kuitenkin ihan lattian rajassa puoliksi apparien "tuplapenkin" ja käsijarrun takana, joten tuonne turaamaan pääseminen on ihan hiukan työlästä.

Kokonaisuus tässä siis seuraavaa: Takatilassa kuljetetaan koiraa/koiria. Tuo väliseinässä oleva kenno on ilman sulkuventtiiliä mikä tarkoittaa, että se kuumenee aina ajettaessa, koska jäähdytinneste kiertää sielläkin. Kun hytissä tuuletin puhaltaa ilmaa, vanha poistuu luonnollisesti helpointa tietä, kennon läpi, lämmittäen takatilaa. Spekuloin, että edes pieni ropellien liike "väärään suuntaan" vähentäisi tuota takatilan lämmitystä jossain määrin.

Letkut on autokorjaamon vilkaisun mukaan asennettu siten "fiksusti", että kierron katkaisu mahdollisesti aiheuttaisi ongelmia nesteen kululle. Eli "oikea" ratkaisu, hanan/sulkuventtiilin asentaminen noihin hytissä oleviin letkuihin vaatisi vähän enemmän letkutöitä kuin vain sen venttiilin asentamisen. Pidemmällä tähtäimellä tämä tulee kuitenkin tehtäväksi, mikäli tätä autoa vielä pitää. Toiseen vaihtoa tässä on kuitenkin mietitty, eikä juuri nyt muutenkaan aikataulut anna myöten viedä autoa korjaamolle seisomaan, niin jonkunlaista pikafiksiä harkitsen, joka auttaisi seuraavan kuukauden aikana edes jonkun verran.
Joku kolmevarttinen sekotusventtiili jolla neste kierrätetään joko kennon läpi tai sen ohi. Eikai tuossa nyt ole paljoa enempää putkitöitä jos kuitenkin vaivautuu avaamaan? Itse laitoin webaston niin että voi valita joko kajuutan, tai moottorin ja kajuutan
 
Olisko toimivaa vinkkiä saada levynlukija lukee naarmuntuneen dvd-levyn? Olisi tarkoitus saada levyt digioitua pilveen.
 
Olisko toimivaa vinkkiä saada levynlukija lukee naarmuntuneen dvd-levyn? Olisi tarkoitus saada levyt digioitua pilveen.
Toinen lukija.

Joku asema lukee paremmin naarmuuntunutta levyä kuin toinen.

Tietysti levyn pinta puhdistettu sormenjäljistä yms..?
 
mikä olisi hyvä ja halpa säädettävä teholähde. Budjetti 50-60€. Tarve tulee Hondan IMA akun kennojen lataamiseen (noin 16V). Tähän käyttöön voi heittää toki muitakin ratkaisuja mutta tuollaista säädettävää teholähdettä olen pidempään pohtinut, siitä voi olla hyötyä muissakin asioissa. Laitan esimerkiksi yhden mitä löysin:

 
mikä olisi hyvä ja halpa säädettävä teholähde. Budjetti 50-60€. Tarve tulee Hondan IMA akun kennojen lataamiseen (noin 16V). Tähän käyttöön voi heittää toki muitakin ratkaisuja mutta tuollaista säädettävää teholähdettä olen pidempään pohtinut, siitä voi olla hyötyä muissakin asioissa. Laitan esimerkiksi yhden mitä löysin:

Itellä ollu just tollanen päälle vuoden nyt ja ajanu asiansa akkujen latauksessa ja muussa testailussa vallan mainiosti.
 
Itellä ollu just tollanen päälle vuoden nyt ja ajanu asiansa akkujen latauksessa ja muussa testailussa vallan mainiosti.
tuosta löytyikin halvemmalla ja tsekeistä että tulee nopeammin ja ei tule tullimaksuja, jos joku muukin sattumalta tuollaista on vailla. Otin 60V version, sinne asti voi tulla tarve.
 
Mikä tuon nippelin malli on? D tapilla.
Akseli pyörii ~ 270 astetta.

PXL_20241006_160741933.MP.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siis onko tuo potentiometri josta on katkennut säädin (keskellä näyttää vähän siltä kuin siinä olisi ollut jotain)?
 
Niinhän se on potentiometri.. Mistähän saa uuden tilalle? B5k60 haulla en löydä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän se on potentiometri.. Mistähän saa uuden tilalle? B5k60 haulla en löydä.
Ihan en muista oliko tuo tyyppimerkinnän B lineaarinen vai logaritminen potentiometri mutta 5k = 5 kilo-ohmia ja tuosta loppuosan 60 en kanssa osaa sanoa. Muistaakseni B oli lineaarinen potikka ja A logaritminen.
 
Gemini: The "b5k60" potentiometer is a specific type of variable resistor with a resistance of 5k ohms and a 60-degree rotation angle.
Potikka liikkuu käytössä varmaan tuon 60 astetta, irtonaisena sen 270.

Tuo on siis rc ohjaimen kaasun potikka. Arvelin että vika voisi olla tuossa nippelissä kun kaasuttaa välillä liikaa?
 
resistance of 5k ohms and a 60-degree rotation angle.

Kuulostaisi järkevältä. Muutenhan 5.6 k eli 5K6 tai whatever merkintä mitä on tullut vastaan olisi standardin mukainen. Mutta tuo nolla perässä (ikäänkuin kaksi desimaalia) 5K60 ei tunnu oikealta. Joten 5 kohmia ja 60 astetta olisi hyvä selitys.
 
Gemini: The "b5k60" potentiometer is a specific type of variable resistor with a resistance of 5k ohms and a 60-degree rotation angle.
Potikka liikkuu käytössä varmaan tuon 60 astetta, irtonaisena sen 270.

Tuo on siis rc ohjaimen kaasun potikka. Arvelin että vika voisi olla tuossa nippelissä kun kaasuttaa välillä liikaa?
Rc- laitteissa on tähän mennessä vastaan tullut vain 5k potikoita.
Ja lineaarinen.
4.7k tai 5.6k pitäisi käydä tilalle ihan yhtä hyvin, suurimmassa osassa potikka on käyttöjännitteen ja maan välissä ja siitä mitataan jännite -> potikan arvolla ei ole niin suurta merkitystä.

Voi hyvinkin olla, nuo tahtoo vanhemmiten kulua ja silloin arvo pomppii yleensä tietyssä kohdassa, siinä jota on käytetty eniten.

Minkä merkkinen lähetin ?
 
Rc- laitteissa on tähän mennessä vastaan tullut vain 5k potikoita.
Ja lineaarinen.
4.7k tai 5.6k pitäisi käydä tilalle ihan yhtä hyvin, suurimmassa osassa potikka on käyttöjännitteen ja maan välissä ja siitä mitataan jännite -> potikan arvolla ei ole niin suurta merkitystä.

Voi hyvinkin olla, nuo tahtoo vanhemmiten kulua ja silloin arvo pomppii yleensä tietyssä kohdassa, siinä jota on käytetty eniten.

Minkä merkkinen lähetin ?
Mitenhän nuo asteet sitten?
Ei tuo ole vanhakaan, merkkiä made in china :rofl:

Tuossa on toinen samanlainen potikka ja sillä homma toimii. Pitää siis jostain saada vastaava.
 
Mitenhän nuo asteet sitten?
Ei tuo ole vanhakaan, merkkiä made in china :rofl:

Tuossa on toinen samanlainen potikka ja sillä homma toimii. Pitää siis jostain saada vastaava.
On olleet vakio 270 astetta, todennäköisesti tuokin.

Ehkä valmistusmaan laatupotikka ja tunnit täynnä.
Yritä saada se ehjänä pois, kiinnityksen mukaan varmasti löytyy korvaava.
 
On olleet vakio 270 astetta, todennäköisesti tuokin.

Ehkä valmistusmaan laatupotikka ja tunnit täynnä.
Yritä saada se ehjänä pois, kiinnityksen mukaan varmasti löytyy korvaava.
Tuo merkintä vaan hämää että olisi 60 astetta, kun fyysisesti pyörii 270.

Potikka kiristyy muovipalalla ja ruuveilla tuohon koloon.
 
Onko noilla CompuCleaner Xpert ja Original -malleilla paljoa eroa? En osaa sanoa kumman ostaisin.
 
Tuo merkintä vaan hämää että olisi 60 astetta, kun fyysisesti pyörii 270.

Potikka kiristyy muovipalalla ja ruuveilla tuohon koloon.
Merkinnät riippuu ihan valmistajasta. Ilman datalehteä ei voi tietää mitä mikäkin arvo oikeasti tarkoittaa.
20241007_211838.jpg

Tässä esimerkkinä 2 servon potikkaa. K jälkeinen ei ole ainakaan astekulma (näissä arviolta 200 astetta). Eikä myöskään 15.
Monissa on myös KT tai Kt...

Eli hae fyysisesti paikkaan sopiva 4.7k tai 5.6k lineaari joka kääntyy saman verran kuin alkuoeräinen jos 5k ei löydy.
 
tietoa mistäpäin suomea saisi ostettua MG 422C-55ML -suojalakkaa (conformal coating) tai jotain vastaavaan töhnätintä?
 
Löytyy vastaava kiinasta tilauttu, jossa suurennuslasissa on valo.

Noi nipistimet on ihan kuraa ja veteliä, eli samaan aikaa tinaaminen on käytössä mahdotonta kun ne taipuvat alas melko pienestäkin kosketuksesta.

Itselläni on tämmöinen mietinnässä ja siinä on myös tuuletin 😅
Itselläni taitaa olla tuollainen Motonetistä (tai jostain kotimaisesta kivijalasta kuitenkin) hankittu, tosin siinäkin oli valo suurennuslasissa. Ihan rimpula vakiona, käytännössä jokainen liitos piti modata ja sormiruuvit piti vaihtaa ja vähän muutenkin viritellä että sai käyttökelpoisen. En suosittele.

Tuollainen "mustekalamalli" on varmaan paljon parempi, noita on ainakin jotkut tubettajat suositelleet.
 
Onko kelläãn tiedossa mistä saisi typpeä 12bar asti Uudellamaalla?

Kysyin rengasliikkeestä, max 9bar.

Kyseessä enduron takaiskari jonka noin 1desin rakko pitäisi täyttää. Normaali auton venttiili ja iskari on jo pyörässä paikallaan.
 
Onko kelläãn tiedossa mistä saisi typpeä 12bar asti Uudellamaalla?

Kysyin rengasliikkeestä, max 9bar.

Kyseessä enduron takaiskari jonka noin 1desin rakko pitäisi täyttää. Normaali auton venttiili ja iskari on jo pyörässä paikallaan.
Miksi sinne typpeä pitäisi saada?

Kylmälaiteasentajilla ja esim autokorjaamoilla jotka korjaavat ilmastointilaitteita on typpeä korkeapaineisissa pulloissa, joilla testataan kylmälaitteiden tiiviys, tai huuhdellaan niitä. Siinä pullossa on muistaakseni jotain 250bar tjsp uutena.
 
Miksi sinne typpeä pitäisi saada?

Kylmälaiteasentajilla ja esim autokorjaamoilla jotka korjaavat ilmastointilaitteita on typpeä korkeapaineisissa pulloissa, joilla testataan kylmälaitteiden tiiviys, tai huuhdellaan niitä. Siinä pullossa on muistaakseni jotain 250bar tjsp uutena.
Lienee turhaa hifistelyä tuo typpi, mutta motocrossissa/endurossa hyvä jousitus on arvossaan. On jousivoiman säätö, erilliset sisään- ja ulosvaimennuksen säädöt. ja kumipussinkin paine pitäisi pysyä vakiona, vaikka iskari kuumenee. Epäilen että minun ajossa (radallakaan) ei ole mitään väliä.

Kiitos! tuo oli hyvä vinkki, soittelen huomena ainakin muutamaan paikkaan!
Linde/AGA
Soitin Woikoskelle ja heiltä olisi ainakin pitänyt ostaa koko pullo ja sen lisäksi hankkia paineenalennin. Pitää kysyä tuolta saako täyttöpalvelua. Kovin paljoa tästä harrastuksesta ei viitsi maksaa, sillä todennäköisesti iskari toimii pelkällä paineilmallakin riittävän hyvin, eikä rikkoontumisvaaraa pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kelläãn tiedossa mistä saisi typpeä 12bar asti Uudellamaalla?

Kysyin rengasliikkeestä, max 9bar.

Kyseessä enduron takaiskari jonka noin 1desin rakko pitäisi täyttää. Normaali auton venttiili ja iskari on jo pyörässä paikallaan.
Oliko raskaan kaluston rengasliike? Kysy sellaisesta vielä, jos ei ollut.
 
Oliko raskaan kaluston rengasliike? Kysy sellaisesta vielä, jos ei ollut.
Kyllä pitäisi olla, kaveri sanoi että ammttiliikenteessä suurin käytetty paine olisi 8bar.

Joka tapauksessa iskariin menee nyt 150psi normaalia paineilmaa, sillä kurapyöräfoorumilla isommatkin pojat pärjäävät sillä, vaikka iskari on ajon jälkeen 100 astetta. Iskareita on kuulema paistettu uunissa ja mitattu paine-eroja, aivan sama onko typpeä vai paineilmaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 660
Viestejä
4 561 278
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom