Ei ole 10k remontti, vaan 1,5-2,2k. Akuko90 linkkasi Taloustaidon jutun, jossa sanotaan:
"
TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön
Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa."
Sen 12 V akun pienuus ei haittaa, koska sillä ei pyöritetä polttomoottoria, ja lisäksi se latautuu aina virtojen ollessa päällä 14,8 voltilla. Siis myös silloin kun seistään liikennevaloissa ja vaikka polttomoottori olisi sammuneena.
Aurikseni pikkuakku on alkuperäinen ja ollut käytössä 64 kk. Viime talvena auto seisoi pakkasessa ulkona useasti 2-3 vk. Silti auto käynnistyi 3 vk seisonnan jälkeen normaalisti@-22 C. Akun jännite on kyllä totuttua alhaisempi ollut jo uutenakin, mutta toimivuuteen sillä ei ole vaikutusta. Viiden vuoden kohdalla latasin ensimmäistä kertaa ulkopuolisella laturilla, koska halusin kokeilla CTEKin elvytystoimintoa. Toinen syy oli, että kaverin Auris ei käynnistynyt 8-vuotiaalla akulla 3 vk seisonnan jälkeen pahimmilla pakkasilla.
Tuota 8v akkua lukuunottamatta Auristen akkujen tyhjentyminen seisonnan aikana on ollut historiaa 02/2014 päivityksen jälkeen.
Toyota has developed a permanent solution to the 12 volt flat battery issue that has left some owners unable to start their Toyota Auris models.
mag.toyota.co.uk