Mikä auto minulle?

Tavaratilassa ehkä isoin ero Zoen hyväksi. Zoessa on korkea ajoasento ja etupenkkien korkeutta ei saa säädettyä, joten se puoli kannattaa testata että mitä siitä tykkää.
No siinähän se ero sitten tuli. Tavaratilan koko itselle evvk, mutta kuskin penkki ja ympäristö täytyy olla kunnossa. Ei e-208 kuskin penkin osalta lähellekään täydellinen ollut, mutta ainakin säädettävämpi.

e: Pieni tavaratilahan noissa molemmissa on, kauppakassit mahtuu ja muu on ongelma. Siinä mielessä siis evvk. En ole/ollut mitään vahinkovankkuria rattaiden kuljetukseen ostamassa..
 
Lexus CT200h kokemuksia kellään? Luotettava ja kohtuu edullinen kulkine hakusessa. Näissä ilmeisesti sama toyotan hybriditekniikka kuin esim Auriksessa tai Priuksessa? Kuullut että nuo toyotan versiot olisivat edullisia pitää ja luotettavia, mutta ulkonäöltä ja sisätiloiltaan eivät ole ihan sitä mitä haen... Lexuksen huollossa pieni "Lexus-lisä" Toyotaan verrattuna? Tää olis tulossa paikkaamaan kahta pajalla seisovaa baijerilaista, joten tuskin huoltokulut tulee yllättämään.

Huomenna menossa koeajamaan vm 2015, jonka mittarilukema karvan alle 100tkm. Onko jotain erityistä johon kiinnittää huomiota koeajolla? Myynti-ilmon perusteella kohtalaisen karvalakkiyksilö kyseessä, mutta itsellä ei tässä vaiheessa tarvetta millekään erityisvarusteille. Vastaavan ikäisen Priuksen kyydissä on tullut istuttua, niin tuo CVT:n toiminta on tuttua.
 
Lexus CT200h kokemuksia kellään? Luotettava ja kohtuu edullinen kulkine hakusessa. Näissä ilmeisesti sama toyotan hybriditekniikka kuin esim Auriksessa tai Priuksessa? Kuullut että nuo toyotan versiot olisivat edullisia pitää ja luotettavia, mutta ulkonäöltä ja sisätiloiltaan eivät ole ihan sitä mitä haen... Lexuksen huollossa pieni "Lexus-lisä" Toyotaan verrattuna? Tää olis tulossa paikkaamaan kahta pajalla seisovaa baijerilaista, joten tuskin huoltokulut tulee yllättämään.

2014 CT oli 3,5 vuotta kilometrit 24k-140k. Molemmat rengaskerrat piti tuolla välillä uusia, mitään muita kuluvia osia ei tai ylimääräisiä korjauksia ei ollut. Ohjaamo toki näyttää vähän vanhahtavalta, mutta on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin vastaavan ikäisessä Auriksessa. Alcantra-istuimet vallan mainiot ja penkinlämmittimet tehokkaat, joskin säädön 26 pykälää on vähän yliampuvaa. ;) Bensaa meni keskimäärin 5,0 l/100 km (kesä/talvi +-0,2).

Ainakin Oulussa huollot oli sinänsä ihan samanhintaiset kuin vastaavalla Auriksella, mutta kun Lexuksen huoltohintaan kuului aina päiväksi sijaisauto ja auton pesu, niin niillähän sai 70 € 'alennusta' joka kerta verrattuna Toyotan huoltoon.
 
Hakusessa n. 10-13k€ plug-in hybridiauto. Voisi olla farmarityyppinen mutta muut isot takakonttilaiset käy myös. Mitä malleja voisin alkaa katsomaan? Mikä mittarilukema noissa kannattaa olla takarajana ja toimiiko noissa ylipäätänsä akku käytettynä?
 
Missä tämän hetkisistä (kohtuuhintaisista) autoista on parhaat turvavarusteet, erityisesti muiden tiellä liikkujien kannalta? Eri kaikenlaiset törmäysvaroittimet, tutkat ynnä muut. Liekö Yaris ja Toyota Safety Sense se paras vaihtoehto?
 
Missä tämän hetkisistä (kohtuuhintaisista) autoista on parhaat turvavarusteet, erityisesti muiden tiellä liikkujien kannalta? Eri kaikenlaiset törmäysvaroittimet, tutkat ynnä muut. Liekö Yaris ja Toyota Safety Sense se paras vaihtoehto?
Ootko käynyt Toyota-myyjällä kuuntelemassa korvat täyteen paskaa? Kysymyksen muotoilu on hieman outo. Kaikissa uudemmissa alkaa olla ihan riittävän hyvät palikat, toki hintaahan noista sitten tulee. Euro NCAP tuloksista löytynee tarkempaa tietoa, jos haluaa. Kannattaa muistaa, että arvostelu on elänyt vuosien varrella, joku 2005 viiden tähden vehje voisi olla nykyään vaikka kolme tähteä, kun ”rangaistaan” tiettyjen varusteiden puutteesta. Siinäkin mielessä tuloksista kannattaa katsoa muutakin kuin tähdet, itse en ainakaan ole ihan kaikista perseensuristimista sitä mieltä, että sellaisen puuttuminen olisi rankaisun paikka.
 
pakko laittaa toiseksi autoksi webastollinen auto. Hinta alle 4k e. Tulee lähinnä itelle että pääsee töihin ja koiran kans mettään. Eli farkku, viisovinen, maasturi. Vähän katsellu niin monenlaista pösöä (406,407, 3008) löytys läheltäki webastolla. Mutta mutta, onko noi pösöt niin paskoja kuin sanotaan, vai onko se tuossa hintaluokassa kaikki samaa paskaa?

Omasta kokemuksesta voin suositella Pösöä. Itse ajelin n. 110K ja 4 vuotta 04-vuotisella 607 diesel pösöllä (eli 2.2L DW12-moottori). Ei voi muuta kuin kehua. Erittäin luotettava vekotin. Kohtuu pieniruokainen auton kokoon nähden, mutta laiskahan tuo oli. Tosin laiskuus johtui myös perinteisestä (hyvästä) automaattilootasta (zf4hp20).
 
Ootko käynyt Toyota-myyjällä kuuntelemassa korvat täyteen paskaa? Kysymyksen muotoilu on hieman outo.
En, vaan vanhemmalla iällä tuore kuski, joka halua minimoida riskit liikenteessä. Uskon pystyväni ajamaan turvallisesti, mutta haluan maksimoida mahdollisuuteni. Minua ei niinkään huoleta oma kohtalo vaan se, että en aiheuta kenellekään muulle liikenteessä haittaa toiminnallani. Joten siksi nuo kaikenlaiset törmäysvaroittimet, kuolleen kulman varoittimet ym kiinnostaa.

Toyota tuli siksi mieleen, että se tulee nettiautossa useimmiten vastaan kun rastittelee hakuehtoihin kaikenlaisia turvaominaisuuksia.
 
En, vaan vanhemmalla iällä tuore kuski, joka halua minimoida riskit liikenteessä. Uskon pystyväni ajamaan turvallisesti, mutta haluan maksimoida mahdollisuuteni. Minua ei niinkään huoleta oma kohtalo vaan se, että en aiheuta kenellekään muulle liikenteessä haittaa toiminnallani. Joten siksi nuo kaikenlaiset törmäysvaroittimet, kuolleen kulman varoittimet ym kiinnostaa.

Toyota tuli siksi mieleen, että se tulee nettiautossa useimmiten vastaan kun rastittelee hakuehtoihin kaikenlaisia turvaominaisuuksia.
Jos uutta ostamassa niin melkeen kaikki nuo turvaominaisuudet jo pakollisia ja vanhemmissa paremmissa varustelu tasoissa. Terve järki kanssa hyvä turvavarustelu tuolla liikenteessä kaiken maailman töhöä liikenteessä.
 
Jos uutta ostamassa niin melkeen kaikki nuo turvaominaisuudet jo pakollisia ja vanhemmissa paremmissa varustelu tasoissa. Terve järki kanssa hyvä turvavarustelu tuolla liikenteessä kaiken maailman töhöä liikenteessä.
On niissä silti eroja. Mondeossa ei esimerkiksi reagoinut mitenkään ja toisissa liian myöhään xD
Nissanissa oli testin perusteella yksi parhaimmista jalankulkija-turvajärjestelmistä.
 
Euro NCAP sivut kannattaa mennä perkaamaan jos aihealue kiinnostaa. Kaikki uudet myytävät autot, viimeistään lisävarustelistalta napattuna "safety pack" ovat turvallisia.

Dacia pienellä debatoinnilla, mutta ei mennä siiihen.
 
Ainakin tuossa meidän 2018 mallin Yariksessa tuo tutka pelasti jalankulkijan parkkihallissa kun hyppäsi yht´äkkiä eteen ja auto teki jarrutuksen kun kun itse juuri katsoin toiseen suuntaan peruuttavaa autoa.

Sähköllä liikkuva auto on paha kun ei pidä mitään ääntä
 
Ainakin tuossa meidän 2018 mallin Yariksessa tuo tutka pelasti jalankulkijan parkkihallissa kun hyppäsi yht´äkkiä eteen ja auto teki jarrutuksen kun kun itse juuri katsoin toiseen suuntaan peruuttavaa autoa.

Sähköllä liikkuva auto on paha kun ei pidä mitään ääntä
Ovat ne alkaneet pitää. EU vaatii kun nyt tulee uusia tyyppihyväksyttyjä.
 
Ovat ne alkaneet pitää. EU vaatii kun nyt tulee uusia tyyppihyväksyttyjä.

Juu uusissa, mutta tuolla on kymmeniä tuhansia autoja jotka ei pidä...

Toki kävelijältäkin olettaisi että katsoo taakse ennen kuin hyppää ajoväylälle
 
Uutta autoa olisi tässä muutaman kuukauden sisällä tarkoitus tilailla. On vaan vaihtoehtoja sen verran reilusti että kysellääs täälläkin mielipiteitä.

Kriteerit:

-Hinta max 33-34t€
-bensa automaatti, mieluiten kevyt tai lataushybridi.
-farmari
-tehoa +140hv

Siinäpä tärkeimmät, varusteitahan nyt saa oman mielen mukaan raksittua.

Autoja mitä tullut kateltua: Ford Focus, Seat leon, kia ceed, hyundai i30. Nämä menisi tuohon budjettiin hyvin. Eniten kiinnostaisi focus, mutta sitä ei saa hybridi automaatti yhdistelmällä sekä samanlaisilla varusteilla hinta kohoaa näistä korkeimmaksi. Seat kiinnostaisi seuraavana ja varsinkin lataushybridinä. Huonona puolena ei oikeen innosta tuo lähes kaikkien toimintojen laittaminen näytön kautta käytettäväksi ja tuo hybridi tekniikka vie reilu 100l peräkontin tilasta pois. (Lastenrattaita ja paria koiraa kuskailtava säänöllisesti). Kia ja hyundai paperilla hyviä vaihtoehtoja mutta jotenkin eivät saa ostokuumetta aikaan. Kai sitä vaan pitäisi kaikki käydä koeajamassa ja sen jälkeen päätös tehdä.

Muitakin vaihtoehtoja saa toki ehdottaa.
Kannattaa ilman muuta mennä koittamaan kaikki autot, mitä olet miettinyt. Fiksuimmat ostajat saattavat käydä koittamassa sen 10 eri mallia ja kertovatkin tästä suoraan myyjälle, että haluavat parhaan mahdollisen auton juuri heille. Itse myös katsoisin vähän sitä, mitä varusteita saa "hinnat alkaen" ja mitä paketteja on pakko ottaa.

Kian ja Hyundain etuna pidempi takuu (en muista onko Seatillakin nykyisin 5v), se ei kata ihan kaikkea, esimerkiksi soittimen hajoamista 2 vuoden jälkeen.
Suosittelen koittamaan myös Toyota Corollan 2.0 hybrid farmarin.

Ja tosiaan hybrideistä sen verran, että lataushybridi tarkoittaa ulkoa ladattavaa, täyshybridi itselataavaa ja osittain (n. 2 kilometriä kerrallaan) sähköllä kulkevaa. Kevythybridi taas sitä, että auto ei kulje lainkaan sähköllä, vaan sähköä käytetään vain apuna liikkeellelähdöissä, kutsuisin tätä nimityksellä "vähän parempi start-stop".
 
Uutta autoa olisi tässä muutaman kuukauden sisällä tarkoitus tilailla. On vaan vaihtoehtoja sen verran reilusti että kysellääs täälläkin mielipiteitä.

Kriteerit:

-Hinta max 33-34t€
-bensa automaatti, mieluiten kevyt tai lataushybridi.
-farmari
-tehoa +140hv

Siinäpä tärkeimmät, varusteitahan nyt saa oman mielen mukaan raksittua.

Autoja mitä tullut kateltua: Ford Focus, Seat leon, kia ceed, hyundai i30. Nämä menisi tuohon budjettiin hyvin. Eniten kiinnostaisi focus, mutta sitä ei saa hybridi automaatti yhdistelmällä sekä samanlaisilla varusteilla hinta kohoaa näistä korkeimmaksi. Seat kiinnostaisi seuraavana ja varsinkin lataushybridinä. Huonona puolena ei oikeen innosta tuo lähes kaikkien toimintojen laittaminen näytön kautta käytettäväksi ja tuo hybridi tekniikka vie reilu 100l peräkontin tilasta pois. (Lastenrattaita ja paria koiraa kuskailtava säänöllisesti). Kia ja hyundai paperilla hyviä vaihtoehtoja mutta jotenkin eivät saa ostokuumetta aikaan. Kai sitä vaan pitäisi kaikki käydä koeajamassa ja sen jälkeen päätös tehdä.

Muitakin vaihtoehtoja saa toki ehdottaa.

Ehdotukseni mitä kokeilla on Suzuki Swace hybrid. Teknisesti siis muuten sama auto kuin Corolla 1.8 Hybrid farmari, mutta hybridiakku taitaa olla isompi kuin Corollassa(?).
Hinta 26990 sisältäen kahdet renkaat, Suzuki-tarjoukset — Tuusulan Ykkösauto – Mazda myynti ja huolto
Vakiona esim adaptiivinen vakkari ja peruutuskamera. Tavaratilaakin 596 litraa. Ei mikään sykähdyttävä auto, mutta eipä nuo muutkaan ehdokkaat ole. Tekniikka pitäisi olla ok kun Toyotan tekniikkaa.
 
Ehdotukseni mitä kokeilla on Suzuki Swace hybrid. Teknisesti siis muuten sama auto kuin Corolla 1.8 Hybrid farmari, mutta hybridiakku taitaa olla isompi kuin Corollassa(?).

Kyllä se on teknisesti ihan 1:1 Corollan kanssa. Vain infotainmentin ja fyysisten paikkojen logot ja keulan muovit on erilaiset.
 
Uskaltaako 2012-2016 Prius plussaa ostaa paljon ajettuna, missä kohtaa alkaa voimalinja happanemaan? Miettinyt väliaikaiseksi (ehkä 1-2v) autoksi tuollaista Prius plussaa ja aika paljon ajettuja on ellei pistä jenejä likoon enemmän. Uskaltaako hyvän huoltokirjan omaavaa 250k rullattua ostaa, 8v voimalinja takuu taitaa noissa olla eli joku 2014-> olisi siinä mielessä turvallinen.
 
Eihän kaks ja puol oo vielä mitään. :confused: Mistä lähin alle puol milliä, säännöllisesti huollettuna on "paljon ajettu?"
 
Uskaltaako 2012-2016 Prius plussaa ostaa paljon ajettuna, missä kohtaa alkaa voimalinja happanemaan? Miettinyt väliaikaiseksi (ehkä 1-2v) autoksi tuollaista Prius plussaa ja aika paljon ajettuja on ellei pistä jenejä likoon enemmän. Uskaltaako hyvän huoltokirjan omaavaa 250k rullattua ostaa, 8v voimalinja takuu taitaa noissa olla eli joku 2014-> olisi siinä mielessä turvallinen.

Voimalinjahan noissa on niin yksinkertainen ettei se mene rikki. Akku toki hiipuu jossain välissä, ehkä tuohon nähden tuplakilometrien jälkeen. Hybriditakuun kanssa kannattaa katsoa, että on suomiauto, ulkomaantuonneissa se ei ole voimassa toisin kuin sisarmerkillä.
 
Voimalinjahan noissa on niin yksinkertainen ettei se mene rikki. Akku toki hiipuu jossain välissä, ehkä tuohon nähden tuplakilometrien jälkeen. Hybriditakuun kanssa kannattaa katsoa, että on suomiauto, ulkomaantuonneissa se ei ole voimassa toisin kuin sisarmerkillä.

Ok kiitos. Onko tuota mitenkään mahdollista testata missä kunnossa akku on ja onko sen vaihtaminrn kuinka kallista?
 
Ok kiitos. Onko tuota mitenkään mahdollista testata missä kunnossa akku on ja onko sen vaihtaminrn kuinka kallista?
Eipä noita ole tarpeen testailla. Katsot vaan, että on Toyota Auto Finlandin maahantuoma, ja että akkutakuu on voimassa (se on voimassa onnistuneen akkutestin jälkeen 12 kk kerrallaan 10v/350 tkm asti). Jos edellinen omistaja ei ole käyttänyt testissä ja takuu ei siten ole voimassa, niin takuun saa kuitenkin jatkumaan onnistuneen testin jälkeen. Huonompi homma, jos ei menekään läpi, eli kannattaa ostaa vain takuullinen. Noiden 2012-2016 rekisteröityjen takuut loppuvat 2022-2026, tai viimeistään 350 tkm kohdalla.

Voihan sen akun testata melko monivaiheisella kuormitustestillä OBD-lukijan ja sovelluksen avulla, mutta en oikein näe järkeä alkaa hieromaan takuullisen kanssa. Se kestää takuuajan, tai jos ei, niin menee maahantuojan piikkiin. Sitten jos 11-25 -vuotiaana sattuisi hyytymään, niin uuden saa parilla tonnilla.


Edit. Espoossa merkkihuollossa käyttäminen maksaa vähintään 150-170 € (Muuralan Autohuolto Espoo). Sillä saa öljynvaihdon, virallisen akkutestin ja pienemmän huollon (1 v/15 tkm välein). Iso huolto (2 v/30 tkm välein) maksaa 310-4xx €. Ylähaarukkaan menee silloin, kun vaihdetaan platinatulpat 90 tkm välein.

Huoltokuluissa positiivista on se, että puuttuu mm:
-kytkin/momentinmuunnin
-heikko kaksoismassavauhtipyörä
-vaihdelaatikko vaihtuvine rataskosketuksineen
-alimittainen ja kuluva starttimoottori
-alimittainen laturi (löytyy 60 kW:n generaattori, jota kuormitetaan maks. 25 kW:lla ja lyhyitä aikoja)
-jakohihna/heikko jakoketju
-apulaitteiden moniurahihna (ilmastoinnin kompura toimii ilman remmiä suoraan akkusähköllä, joten jäähdytys toimii myös polttomoottorin ollessa sammuneena)
-moottoriöljyä ei tarvitse lisätä kesken vaihtovälin (Itse en enää jaksa edes sohia öljytikulla kuin huollon jälkeen ja juuri ennen huoltoa, tai ennen erittäin pitkää reissua. Astrassa oli aina suppilo valmiina takakontissa...)

Lisäksi jarrulevyt näyttäisivät itselläni Auriksessa kestävän yli auton mielekkään käyttöiän, eli edessä 300 tkm ja takana 600 tkm. Normiajossa jarruille ei regenin ansiosta juuri ole käyttöä, mutta polkaisen voimakkaammin kerran viikossa ja aina pesun/kovan sateen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta autoa olisi tässä muutaman kuukauden sisällä tarkoitus tilailla. On vaan vaihtoehtoja sen verran reilusti että kysellääs täälläkin mielipiteitä.

Kriteerit:

-Hinta max 33-34t€
-bensa automaatti, mieluiten kevyt tai lataushybridi.
-farmari
-tehoa +140hv

Siinäpä tärkeimmät, varusteitahan nyt saa oman mielen mukaan raksittua.

Autoja mitä tullut kateltua: Ford Focus, Seat leon, kia ceed, hyundai i30. Nämä menisi tuohon budjettiin hyvin. Eniten kiinnostaisi focus, mutta sitä ei saa hybridi automaatti yhdistelmällä sekä samanlaisilla varusteilla hinta kohoaa näistä korkeimmaksi. Seat kiinnostaisi seuraavana ja varsinkin lataushybridinä. Huonona puolena ei oikeen innosta tuo lähes kaikkien toimintojen laittaminen näytön kautta käytettäväksi ja tuo hybridi tekniikka vie reilu 100l peräkontin tilasta pois. (Lastenrattaita ja paria koiraa kuskailtava säänöllisesti). Kia ja hyundai paperilla hyviä vaihtoehtoja mutta jotenkin eivät saa ostokuumetta aikaan. Kai sitä vaan pitäisi kaikki käydä koeajamassa ja sen jälkeen päätös tehdä.

Muitakin vaihtoehtoja saa toki ehdottaa.

Ehdottomasti vaan käyt koeajamassa. Mutta sen sanon että nuo kian GDI koneet ei ole mitenkään kestäviä olleet.
 
Siskon puolesta kyselen:

Mikä olisi aktiiviselle koiraharrastajalle sopiva menopeli näillä preferensseillä:
Hintaluokka noin 20-25 k€
Vähän ajettu
Uudehko, noin pari vuotta?
Automaatti olisi tietysti kiva
Kohtuullinen tavaratila, jossa takaluukku aukeaa lattian tasolta, jolloin koirien on helppo hypätä sisään
Maavaraa saisi olla vähän tavallista enemmän

Itse olen vähän ehdotellut Partneria tai Berlingoa tai joku 308 farkku. Hinta/km/uudehko -vaatimukset karsii Volvot ym. "laatumerkit" vaihtoehdoista.
 
Siskon puolesta kyselen:

Mikä olisi aktiiviselle koiraharrastajalle sopiva menopeli näillä preferensseillä:
Hintaluokka noin 20-25 k€
Vähän ajettu
Uudehko, noin pari vuotta?
Automaatti olisi tietysti kiva
Kohtuullinen tavaratila, jossa takaluukku aukeaa lattian tasolta, jolloin koirien on helppo hypätä sisään
Maavaraa saisi olla vähän tavallista enemmän

Itse olen vähän ehdotellut Partneria tai Berlingoa tai joku 308 farkku. Hinta/km/uudehko -vaatimukset karsii Volvot ym. "laatumerkit" vaihtoehdoista.

Kerta pösö jo tarjolla niin kannattaa myös uudempi 2008 vilkaista. Siinäkin on jo aika paljon autoa rahalle tarjolla. Peräkonttiin saa jokusella kympillä vielä semmosen ulosvedettävän maton elukoita varten. Varmaan muillakin merkeillä.
 
Sitten vielä noi opelin astrat 25k saa suhteellisen tuoretta farkkua mihin ainakin 1sakemanni mahtuu ihan mukavasti. Toki maavara ihan perus henkilöauto tasoa.
 
Ei se maavara ole mikään dealbreaker. Mukava lisäbonus tietysti mutta ei välttämätön. Focus ja Kadjar on kyllä hyvinkin potentiaalisia. Dusterissa joskus käynyt kaupassa istumassa ja ehkä vähän turhan muovinen vaikutelma. Mutta varmasti rahalle siinä vastinetta saa.

2008 on kyllä nätti vaihtoehto hintaansa nähden. Omakin vaimo on autoa ostamassa ja tuo 2008 voisi hänelle olla passeli.
 
Oma köyhän perheen pikkuautoa ollaan vaihtamassa hieman suurempaan. Vaihteistona manuaali ja valoina LED ja/taiXenonit
Vuoden 2015 tai uudempi ja hinta maksimissaan 16 000€ mieluummin alle. Muutama Volvo V40 ja BMW 2 löytynyt.

Mutta sitten tuntuu löytyvän uudempaa Seattia ja Opelia pienemmillä kilometreillä samaan/haluttuun hintaan
Opel Astra Opel Astra 2018, Porvoo, 14800 € - katso kaikki kuvat tästä!
Seat Leon SEAT Leon 2019, Vantaa, 15800 € - katso kaikki kuvat tästä!

Ford Focusta jota käyty kattomassa tuntui ovien sisätilan peitemuovit lähtevän irti ja heiluivat.
Seat Leonissa mietityttää takaluukun avaus tuosta logosta. Kertyykö sinne vettä sisään?
Opelissa valoautomatiikka ainakin olisi pieni kiusa, mutta onko noista opeleissa ja Seateissa jotain muuta ikävää? Paljon autoja pienillä kilometreillä ja vain muutaman vuoden vanhoja, niin herättää vähän epäilyksiä.

Pyydän anteeksi nyt heikkoa kirjoitusta.
Mutta olisin tosi kiinnostunut jos omistit suht uuden Opelin tai Seat Leonin, niin miksi vaihdoit/myit sen pois. Itse en autoa osta, enkä aja, vaan teen taustatyötä hankintaa varten
 
Itse olen vannoutunut nissan/toyota ihminen ollut about aina. Lopulta nissanit ruostuivat alta, niin siirryin sinkkikorisiin toyotoihin. Autoina ovat tylsiä, mutta toimivia ja riittävän laadukkaan oloisia/kestävät käyttöä. Astrassa temppuili sähköt (puhallin, lasinpyyhkimet ja jotain oli muutakin), leonissa moottoriohjaimessa häikkää -> kulutti bensaa n.2l enemmän bensaa kuin piti. Octaviassa taas ei toiminut aina starttaus, mutta kulutus oli kohdallaan.

Nuo Opel astra 2010, skoda octavia 2016 ja seat leon 2019 olivat äskettäin, mutta sitten siirryin pitkän Toyota Avensis kokemuksen jälkeen (noita oli n.5 putkeen, 3kpl t25:ia ja 2kpl t27 korisia) 2014 hybrid aurikseen ja olen todella tyytyväinen! Ei ainoatakaan vikaa, mutta matalaprofiilirenkaat meluavat (tämä toki enemmän renkaiden ominaisuus kuin auton vika).
 
Jättäsin kyllä tuon BMW ja Volvot pois. ns. Premium merkkien Hinnat alkaen malleja.
Itsehän ajelin 2016 1.6 bensa manuaali astralla 2016-2020 25k eikä auto käynyt pajalla kuin huolloissa. pelkkää kaupunki ajoa siis.
 
Siskon puolesta kyselen:

Mikä olisi aktiiviselle koiraharrastajalle sopiva menopeli näillä preferensseillä:
Hintaluokka noin 20-25 k€
Vähän ajettu
Uudehko, noin pari vuotta?
Automaatti olisi tietysti kiva
Kohtuullinen tavaratila, jossa takaluukku aukeaa lattian tasolta, jolloin koirien on helppo hypätä sisään
Maavaraa saisi olla vähän tavallista enemmän

Itse olen vähän ehdotellut Partneria tai Berlingoa tai joku 308 farkku. Hinta/km/uudehko -vaatimukset karsii Volvot ym. "laatumerkit" vaihtoehdoista.

Meillä oli hakusessa alle 20 k€ maksava, kohtuullisesti ajettu katumaasturi. Kian Sportage ja Hyundain Tucson olivat ennen koeajoa ykkösvaihtoehdot. Sitten joku kehotti kokeilemaan Volvon XC60:stä ja sitten eivät korealaiset olleet enää vaihtoehto. Toki muutama tonni piti nostaa "kipurajaa" ja miettiä uudelleen se kohtuullinen ajomäärä. Mutta kun katsoi, minkälaisia ajomääriä noilla Volvoilla veivataan,niin 200 tkm ei enää tuntunutkaan pelottavalta. Nyt on 2 kk aikana rullattu Volvolla jo reilu 5 tkm ja hymy ollut huulilla koko ajan.
 
Meillä oli hakusessa alle 20 k€ maksava, kohtuullisesti ajettu katumaasturi. Kian Sportage ja Hyundain Tucson olivat ennen koeajoa ykkösvaihtoehdot. Sitten joku kehotti kokeilemaan Volvon XC60:stä ja sitten eivät korealaiset olleet enää vaihtoehto. Toki muutama tonni piti nostaa "kipurajaa" ja miettiä uudelleen se kohtuullinen ajomäärä. Mutta kun katsoi, minkälaisia ajomääriä noilla Volvoilla veivataan,niin 200 tkm ei enää tuntunutkaan pelottavalta. Nyt on 2 kk aikana rullattu Volvolla jo reilu 5 tkm ja hymy ollut huulilla koko ajan.
Onko tämä uusi korimalli Thorvaloilla vai vanha ja mikä kone?
 
Onko tämä uusi korimalli Thorvaloilla vai vanha ja mikä kone?
Thor-valoista en tiedä, mutta 2014 eli facelift-malli (leveveämpi etusäleikkö, kulmikkaat pakoputken päät) mutta kuitenkin siis nk "ykköskoppainen". Koneena D5244T12 eli 2,4 litrainen, 5-sylinterinen tuplaturbolla. Viritysaste D4 eli 181 hv ja 420 Nm.
 
Koneena D5244T12 eli 2,4 litrainen, 5-sylinterinen tuplaturbolla. Viritysaste D4 eli 181 hv ja 420 Nm.
Luulisi olevan kestävä kun noin hemmetin matalaviritteinen. Kilpailijoilla otetaan 2,1 litraisesta ulos 210hv ja 500Nm... :D

Itsellä loppui aikanaan kiinnostus Volvon dieseleihin kun ei löytynyt yhtään tehomalla, edes Polestarina. (Toki D6 (?) hybridi oli V60:ssä, mutta sen maine on hieman... "ryvettynyt" ja auto liian pieni.)

Ei tainnut tuo ongelma korjaatua edes 90-malleissa ennen kuin dieseleistä luovuttiin?
 
Onhan Vollella vielä dieseleitä, D3/D4 yleisin, mutta esim 90 sarjassa D5. Ei se nyt mikään 540d Bemari ole, mutta...
 
Luulisi olevan kestävä kun noin hemmetin matalaviritteinen. Kilpailijoilla otetaan 2,1 litraisesta ulos 210hv ja 500Nm... :D

Itsellä loppui aikanaan kiinnostus Volvon dieseleihin kun ei löytynyt yhtään tehomalla, edes Polestarina. (Toki D6 (?) hybridi oli V60:ssä, mutta sen maine on hieman... "ryvettynyt" ja auto liian pieni.)

Ei tainnut tuo ongelma korjaatua edes 90-malleissa ennen kuin dieseleistä luovuttiin?
Joo, sillähän ne kestää jos vaan öljyjä ja remmejä muistaa vaihdella riittävän usein. Volvo-korjaajan kehotuksesta tuli päädyttyä tuohon "isolohkoon" eikä siihen 2,0 4-syl versioon. Moottorinohjauksen karttoja muuttamalla saa halutessaan helposti lisää tehoa ja vääntöä. Esim maltilliset +65 hv ja +80 Nm kustantaa n. 500€.
 
Vaivattomasti tuo 2,4l D4 vie ainakin V60/CC koppaa lastuttamattakin. XC60 on kyllä hieman laiskempi painonsa takia ja kuluttaa enemmän soppaakin. En itsekään tuota 2l D4 suosittelisi jos 2,4l on vaihtoehtona, vaikka pääseehään silläkin. On vaan työkonemaisempi eikä käsittääkseni tosiaan niin kestävä. Molemmat löytyy pihasta niin on tullu vertailtua.

Toki ei ne mitään urheiluvehkeitä ole ja varmasti valoista häviää "bimmereille".

Itsellä tuli muutama vuosi sitten vaihto XC60->V60CC, kun V60CC oli melkein 10ke halvempi, kiihtyi paremmin ja kulutti vähemmän kuin ekvivalentti XC60. Toki miinuspuolella hieman pienempi takakontti ja takapenkki, vaan hyvin on riittänyt meidän käyttöön.
 
Oma köyhän perheen pikkuautoa ollaan vaihtamassa hieman suurempaan. Vaihteistona manuaali ja valoina LED ja/taiXenonit
Vuoden 2015 tai uudempi ja hinta maksimissaan 16 000€ mieluummin alle. Muutama Volvo V40 ja BMW 2 löytynyt.

Mutta sitten tuntuu löytyvän uudempaa Seattia ja Opelia pienemmillä kilometreillä samaan/haluttuun hintaan
Opel Astra Opel Astra 2018, Porvoo, 14800 € - katso kaikki kuvat tästä!
Seat Leon SEAT Leon 2019, Vantaa, 15800 € - katso kaikki kuvat tästä!

Ford Focusta jota käyty kattomassa tuntui ovien sisätilan peitemuovit lähtevän irti ja heiluivat.
Seat Leonissa mietityttää takaluukun avaus tuosta logosta. Kertyykö sinne vettä sisään?
Opelissa valoautomatiikka ainakin olisi pieni kiusa, mutta onko noista opeleissa ja Seateissa jotain muuta ikävää? Paljon autoja pienillä kilometreillä ja vain muutaman vuoden vanhoja, niin herättää vähän epäilyksiä.

Pyydän anteeksi nyt heikkoa kirjoitusta.
Mutta olisin tosi kiinnostunut jos omistit suht uuden Opelin tai Seat Leonin, niin miksi vaihdoit/myit sen pois. Itse en autoa osta, enkä aja, vaan teen taustatyötä hankintaa varten
Opeleita on muistaakseni myyty paljon liisareina. Muutenkin ollut hyvin myyvä malli, koska varustelu ja hinnat kohdanneet uutena. Seatissa saa luukun lukon auki myös avaimesta, eli jäätyminen tuskin ongelma? Mutta jos vaihtoehtoina on siis Astra, Leon tai V40 niin sen enempää miettimättä ottaisin Volvon. Ajomukavuus ihan eri luokkaa. Tyyppivikoina on ainakin vikaantuvat lukot, jotka maksaa kyllä hunajaa vaihtaa, mutta muuten luotettavia vehkeitä. Dieseleissä kannattaa ajaa säännöllisesti pidempää matkaa, jotta DPF puhdistuu. Automaateista kannattaa välttää powershift-vaihteistoja, mutta ilmeisesti manuaaleja etsit?
 
Opelissa valoautomatiikka ainakin olisi pieni kiusa, mutta onko noista opeleissa ja Seateissa jotain muuta ikävää? Paljon autoja pienillä kilometreillä ja vain muutaman vuoden vanhoja, niin herättää vähän epäilyksiä.

Mä ostin 2016 vuoden Astran farkun (1.4 bensa-turbo automaattivaihteilla) reilun vuoden ikäisenä ja 25tkm ajettuna. Nyt on noin 80tkm mittarissa ja aika huoleton auto tuo on ollut, öljyn tasokaan ei käytännössä katsoen laske ollenkaan huoltojen välillä. Ainoa "ylimääräinen" huolto tuli tänä kesänä kun pitit tehdä jarruremppa taakse, kun jarrut oli jumittunut ja syönyt palat loppuun. Määräaikaishuollossahan ei mitään herkistelyjä tehdä jos ei erikseen tilaa ja maksa niin enpä tajunnut...

Lisäksi oma-aloitteisesti teetin vaihteistoöljynvaihdon noin 75tkm kohdalla. Ei kuulu huolto-ohjelmaan, koska "öljy kestää vaihteiston eliniän", mutta mm. merkkifoorumilla kirjoittelevan Opel-mekaanikon mukaan tuota elinikää voi pidentää kun vaihtelee öljyjä silloin tällöin.. 250 euroa maksoi niin mieluummin maksan sen, etenkin kun vaihteiston toiminta sulavoitui huomattavasti öljynvaihdon jälkeen. Manuaalit voi pärjätä ilman öljynvaihtoja, mutta sama kaveri suosittelee pistämään ne uusiksi esim. 200 tkm kohdalla jos meinaa ajaa autolla vielä pitkään.

Eniten vitutusta on aiheuttanut tuo päiväajovalojen valoisuustunnistin, joka omassa autossa vaihtelee yömoodiin aivan liian kirkkailla keleillä, eikä tajua pätkääkään matalalta paistavan auringon päälle. Myös start-stop on omassa autossani mallia "moottori sammuu heti kun rengas pysähtyy", noita systeemejä on lukemani mukaan olemassa myös rauhallisempaa mallia missä on pieni viive pysähdyksessä ennen kuin moottori sammuu. Omani siis sammuuttaa moottorom mm. pysähtyessä ennen kuin kerkeät sammuttamaan auton virta-avaimesta, tai jos haluat peruuttaa parkkiruuttuun niin moottori sammutetaan ennen kuin kerkeät saada pakkia silmään jne niin tulee otettua ko. ominaisuus aina pois päältä lähtiessä. Toki manuaalit varmaan pysyy päällä jos kytkin on pohjassa niin ei ole ehkä niin ongelma manuaaleilla.

Muutoin tuo on ollut ihan mallikas auto ja olen tykännyt siitä, jaksaa ajaa pidempääkin matkaa kun on tukeva menemään :tup:
 
Kiitoksia vastanneille. Huoleni ja epäilyni Opeleista hieman kariutui. Ja Toyota Auris olisi tietysti se varma ja toimiva, mutta myös kallis/vähän myynnissä, mutta niitäkin löytyi pari vaihtoehtoa.

Mites Ford Focus. Katsomassani yksilössä siis noi sisätilojen ovien päällä olevat muovi tuntui heiluvan aikalailla, eli kuuluisi varmasti sitä mukavaa muovin kitinää ja ratinaa. Onko tuo tyypillistä tuolle mallille, vai tuliko liikkeessä kehno yksilö vastaan? Onko jotain muuta mainittavaa Focuksesta? Fiesta testattu ja todettu sisätiloilta liian pieneksi. Siis on isompi kuin nykyinen käytössä oleva ajopeli, mutta nyt vaihdetaan auto varmasti mukavempaan, kun kerran voi.

Ranskalaisista saa kanssa kommentoida, itse hankin niitä vain kiskalta, mutta nyt en siis ole ostaja, niin niiden ongelmista varsinkin saa kertoa :). Onko Viganen vielä 2000 -luvun maineensa veroinen?
 
Ranskalaisista saa kanssa kommentoida, itse hankin niitä vain kiskalta, mutta nyt en siis ole ostaja, niin niiden ongelmista varsinkin saa kertoa :). Onko Viganen vielä 2000 -luvun maineensa veroinen?

Minulla on '15 mallin Clio, ajettu noin 58tkm. Ei minkäänlaista vikaa autossa vaan ainoastaan huoletonta ajoa kakkosautona.

Lisäksi löytyy '16 vuoden Espace jossa ei vian vikaa.

Uskoisin että uusin Megane on täysin samaa maata, luotettava kulkine.
 
Kiitoksia vastanneille. Huoleni ja epäilyni Opeleista hieman kariutui. Ja Toyota Auris olisi tietysti se varma ja toimiva, mutta myös kallis/vähän myynnissä, mutta niitäkin löytyi pari vaihtoehtoa.

Mites Ford Focus. Katsomassani yksilössä siis noi sisätilojen ovien päällä olevat muovi tuntui heiluvan aikalailla, eli kuuluisi varmasti sitä mukavaa muovin kitinää ja ratinaa. Onko tuo tyypillistä tuolle mallille, vai tuliko liikkeessä kehno yksilö vastaan? Onko jotain muuta mainittavaa Focuksesta? Fiesta testattu ja todettu sisätiloilta liian pieneksi. Siis on isompi kuin nykyinen käytössä oleva ajopeli, mutta nyt vaihdetaan auto varmasti mukavempaan, kun kerran voi.

Ranskalaisista saa kanssa kommentoida, itse hankin niitä vain kiskalta, mutta nyt en siis ole ostaja, niin niiden ongelmista varsinkin saa kertoa :). Onko Viganen vielä 2000 -luvun maineensa veroinen?
Edeltävän sukupolven Focuksella rullasin 10 tkm motaria ja yllättävän hyvä oli. Ei nitissyt tai natissut. Kulutus litraisella koneella oli kova, yli 7 l/100 km. Mutta siis 99% pelkkää motaria ja kesärajoituksin (luovasti soveltaen). Uusimman Focuksen olen käynyt liikkeessä katsomassa ja koeajamassa, en huomannut mitään muovien heiluntaa yms. ja olen aikalailla tarkka laatuvaikutelmasta. Ehkäpä sulla oli "yksilö"? Sain tuon 10 tkm ajon jälkeen käyttööni toisen yksilön, jolla ajoin tasan 330 km ja vaadin eri auton tilalle. Ihmeellinen pintakova nypyttäjä vaikka periaateessa piti olla ihan sama auto kuin tuo aiempi. Väittivät myöhemmin, että renkaissa ei olisi ollut mitään ongelmaa, tiedä siitä sitten... Vanhemman mallinen Focus (2019 vahtui uudempaan?) on jotenkin vähän vastenmielinen sisäolemukseltaan vaikka siis muuten oli "ihan ok". Katselisin ehkä uusinta korimallia, jos budjettiin saa venymään moisen.
 
Lexus CT200h kokemuksia kellään? Luotettava ja kohtuu edullinen kulkine hakusessa. Näissä ilmeisesti sama toyotan hybriditekniikka kuin esim Auriksessa tai Priuksessa? Kuullut että nuo toyotan versiot olisivat edullisia pitää ja luotettavia, mutta ulkonäöltä ja sisätiloiltaan eivät ole ihan sitä mitä haen... Lexuksen huollossa pieni "Lexus-lisä" Toyotaan verrattuna? Tää olis tulossa paikkaamaan kahta pajalla seisovaa baijerilaista, joten tuskin huoltokulut tulee yllättämään.

Huomenna menossa koeajamaan vm 2015, jonka mittarilukema karvan alle 100tkm. Onko jotain erityistä johon kiinnittää huomiota koeajolla? Myynti-ilmon perusteella kohtalaisen karvalakkiyksilö kyseessä, mutta itsellä ei tässä vaiheessa tarvetta millekään erityisvarusteille. Vastaavan ikäisen Priuksen kyydissä on tullut istuttua, niin tuo CVT:n toiminta on tuttua.
2014 CT oli 3,5 vuotta kilometrit 24k-140k. Molemmat rengaskerrat piti tuolla välillä uusia, mitään muita kuluvia osia ei tai ylimääräisiä korjauksia ei ollut. Ohjaamo toki näyttää vähän vanhahtavalta, mutta on huomattavasti miellyttävämpi käyttää kuin vastaavan ikäisessä Auriksessa. Alcantra-istuimet vallan mainiot ja penkinlämmittimet tehokkaat, joskin säädön 26 pykälää on vähän yliampuvaa. ;) Bensaa meni keskimäärin 5,0 l/100 km (kesä/talvi +-0,2).

Ainakin Oulussa huollot oli sinänsä ihan samanhintaiset kuin vastaavalla Auriksella, mutta kun Lexuksen huoltohintaan kuului aina päiväksi sijaisauto ja auton pesu, niin niillähän sai 70 € 'alennusta' joka kerta verrattuna Toyotan huoltoon.

Sama kärry kiinnostelisi, mutta ostopäätös on ollut jäissä, koska ulkomaisilla foorumeilla/Youtubessa on paljon juttua EGR:n tukkeutumista ja sitä myöten kansipahvin antautumisesta. Koskee ainakin vm. 2011-2014 CT/Auriksia/Priuksia. Joitain parannuksia tehty vasta 2015 vuoden malleihin. Täytyy vielä tutkiskella kuinka todennäköisestä sattumuksesta tässä oikein on kyse, ellei jollain satu olemaan parempaa tietoa?
 
Onko nykypäivänä enää dieselin omistamisessa järkeä? Oma ajo on pääsääntöisesti 15km työmatkaa suuntaansa, mutta kilometrejä tulee silti päälle 30tkm vuodessa muiden reissujen yhteydeksissä. Kova himo on nykyinen ajan syömä bensakottero vaihdella n. 6000€ dieselkäyttikseen, niin olisko näistä suosituksia? Taloudellisuus ei niin litran päälle ole, mutta sellainen ~5l/100km olisi mieleinen. Nyt katsellut aika pitkälti kaikkea, mutta mielenkiinnon on herättänyt Opel Insignia. Volvot, Mersut, Audit ym on jo koettu, eikä tähän hintaluokkaan tahdo oikein sopivan mallista löytyvän. Saab voisi olla, mutta tahtoo olla melko vanhoja ja paljon ajettuja tarjolla. Kulkupuoli ei niin määritä, vaan se että autolla pääsisi laiskanpulleasti perille asti ja mahdollisimman mukavasti. Vetotapa, vaihteisto, ym. menee kriteereinä muiden varusteiden alle, tähän hetkeen arvostaa hiljaisuutta, hyvää ergonomiaa ja mukavia penkkejä. Paljon tulee kuitenkin etelästä lappiin ajettua ja tuo on se matka missä ne auton ominaisuudet korostuu ja osaa tehdä ajamisesta jopa tuskaa.
 
Onko nykypäivänä enää dieselin omistamisessa järkeä? Oma ajo on pääsääntöisesti 15km työmatkaa suuntaansa, mutta kilometrejä tulee silti päälle 30tkm vuodessa muiden reissujen yhteydeksissä. Kova himo on nykyinen ajan syömä bensakottero vaihdella n. 6000€ dieselkäyttikseen, niin olisko näistä suosituksia? Taloudellisuus ei niin litran päälle ole, mutta sellainen ~5l/100km olisi mieleinen. Nyt katsellut aika pitkälti kaikkea, mutta mielenkiinnon on herättänyt Opel Insignia. Volvot, Mersut, Audit ym on jo koettu, eikä tähän hintaluokkaan tahdo oikein sopivan mallista löytyvän. Saab voisi olla, mutta tahtoo olla melko vanhoja ja paljon ajettuja tarjolla. Kulkupuoli ei niin määritä, vaan se että autolla pääsisi laiskanpulleasti perille asti ja mahdollisimman mukavasti. Vetotapa, vaihteisto, ym. menee kriteereinä muiden varusteiden alle, tähän hetkeen arvostaa hiljaisuutta, hyvää ergonomiaa ja mukavia penkkejä. Paljon tulee kuitenkin etelästä lappiin ajettua ja tuo on se matka missä ne auton ominaisuudet korostuu ja osaa tehdä ajamisesta jopa tuskaa.

Kyllähän tuo Volvolta tai Mersulta kuulostaa, jos tuollaista budjettia tarjolla.

Mersu E200-E220 tai V70. BMW:ltä kair 3.0 litraiset alkaa olla ok jo jossain välissä ja niissäkin on hyvät penkit.

Ite jahkailen täällä myös omien ostosten kanssa. Sähköauto (Tesla) jo kiinnostelis, kun ajoa tulee niin paljon jo tällä hetkellä.. 55tuhatta/23kk toistaiseksi. Myös 2-litraa vähemmän kuluttava diesel voisi olla kiinnostava, mutta hinnat pomppaa tuonne 16 000e kieppeille jo niissä ja sitten kyllä pitäisi adaptiivista vakkariakin löytyä jo jne.
Saksan Model Y ehkä eniten kiinnostelee. ID.4 ja Enyaqqia kävin jo koeajamassa, mutta mielestäni Tesla tarjoaa maantiejyrälle enemmän valueta jo sillä, että osaa seurata normaaleja kaistoja itsekseen - siinä missä kaistallapitoavustimet vaan seilailee.
--
Model Y "Berlin Made" -voisi olla se "the dream", ehkä käytetty Model S/3..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 610
Viestejä
4 512 738
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom