Ok kiitos. Onko tuota mitenkään mahdollista testata missä kunnossa akku on ja onko sen vaihtaminrn kuinka kallista?
Eipä noita ole tarpeen testailla. Katsot vaan, että on Toyota Auto Finlandin maahantuoma, ja että akkutakuu on voimassa (se on voimassa onnistuneen akkutestin jälkeen 12 kk kerrallaan 10v/350 tkm asti). Jos edellinen omistaja ei ole käyttänyt testissä ja takuu ei siten ole voimassa, niin takuun saa kuitenkin jatkumaan onnistuneen testin jälkeen. Huonompi homma, jos ei menekään läpi, eli kannattaa ostaa vain takuullinen. Noiden 2012-2016 rekisteröityjen takuut loppuvat 2022-2026, tai viimeistään 350 tkm kohdalla.
Voihan sen akun testata melko monivaiheisella kuormitustestillä OBD-lukijan ja sovelluksen avulla, mutta en oikein näe järkeä alkaa hieromaan takuullisen kanssa. Se kestää takuuajan, tai jos ei, niin menee maahantuojan piikkiin. Sitten jos 11-25 -vuotiaana sattuisi hyytymään, niin uuden saa parilla tonnilla.
Toyota-merkkihuolto on tunnettu laadustaan ja ammattitaidostaan. Säännöllisellä huollolla ylläpidät autosi turvallisuutta ja luotettavuutta.
www.toyota.fi
Edit. Espoossa merkkihuollossa käyttäminen maksaa vähintään 150-170 € (Muuralan Autohuolto Espoo). Sillä saa öljynvaihdon, virallisen akkutestin ja pienemmän huollon (1 v/15 tkm välein). Iso huolto (2 v/30 tkm välein) maksaa 310-4xx €. Ylähaarukkaan menee silloin, kun vaihdetaan platinatulpat 90 tkm välein.
Huoltokuluissa positiivista on se, että puuttuu mm:
-kytkin/momentinmuunnin
-heikko kaksoismassavauhtipyörä
-vaihdelaatikko vaihtuvine rataskosketuksineen
-alimittainen ja kuluva starttimoottori
-alimittainen laturi (löytyy 60 kW:n generaattori, jota kuormitetaan maks. 25 kW:lla ja lyhyitä aikoja)
-jakohihna/heikko jakoketju
-apulaitteiden moniurahihna (ilmastoinnin kompura toimii ilman remmiä suoraan akkusähköllä, joten jäähdytys toimii myös polttomoottorin ollessa sammuneena)
-moottoriöljyä ei tarvitse lisätä kesken vaihtovälin (Itse en enää jaksa edes sohia öljytikulla kuin huollon jälkeen ja juuri ennen huoltoa, tai ennen erittäin pitkää reissua. Astrassa oli aina suppilo valmiina takakontissa...)
Lisäksi jarrulevyt näyttäisivät itselläni Auriksessa kestävän yli auton mielekkään käyttöiän, eli edessä 300 tkm ja takana 600 tkm. Normiajossa jarruille ei regenin ansiosta juuri ole käyttöä, mutta polkaisen voimakkaammin kerran viikossa ja aina pesun/kovan sateen jälkeen.