Mikä auto minulle?

On karmeita vehkeitä nämä, pysyisin loitolla.

Vielä tohon Hybridi Naurikseen, ole tosiaan tarkka sen hybridiakkutestitositteen kanssa. Se on oltava merkkiliikkeestä jotta takuu on voimassa. Tosiaan jos noi lasahtaa (hyvin epätodennäköistä) niin se on 10k remontti jos koko akusto pitää vaihtaa. Toisekseen nuissa Toyon hybrideissä on talvikeleihin liian pieni 12V akku. Aika monilla on ollut ongelmia saada auto liikkeelle kylmällä jos se on seisonut pitempään ajamatta (lue: yli viikko). Akkulaturi lienee hyvä olla varalta jos ajoa ei valtavasti aina tule.
Ei ole 10k remontti, vaan 1,5-2,2k. Akuko90 linkkasi Taloustaidon jutun, jossa sanotaan:

"TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa."

Sen 12 V akun pienuus ei haittaa, koska sillä ei pyöritetä polttomoottoria, ja lisäksi se latautuu aina virtojen ollessa päällä 14,8 voltilla. Siis myös silloin kun seistään liikennevaloissa ja vaikka polttomoottori olisi sammuneena.

Aurikseni pikkuakku on alkuperäinen ja ollut käytössä 64 kk. Viime talvena auto seisoi pakkasessa ulkona useasti 2-3 vk. Silti auto käynnistyi 3 vk seisonnan jälkeen normaalisti@-22 C. Akun jännite on kyllä totuttua alhaisempi ollut jo uutenakin, mutta toimivuuteen sillä ei ole vaikutusta. Viiden vuoden kohdalla latasin ensimmäistä kertaa ulkopuolisella laturilla, koska halusin kokeilla CTEKin elvytystoimintoa. Toinen syy oli, että kaverin Auris ei käynnistynyt 8-vuotiaalla akulla 3 vk seisonnan jälkeen pahimmilla pakkasilla.

Tuota 8v akkua lukuunottamatta Auristen akkujen tyhjentyminen seisonnan aikana on ollut historiaa 02/2014 päivityksen jälkeen.

 
Ei ole 10k remontti, vaan 1,5-2,2k. Akuko90 linkkasi Taloustaidon jutun, jossa sanotaan:

"TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa."

Sen 12 V akun pienuus ei haittaa, koska sillä ei pyöritetä polttomoottoria, ja lisäksi se latautuu aina virtojen ollessa päällä 14,8 voltilla. Siis myös silloin kun seistään liikennevaloissa ja vaikka polttomoottori olisi sammuneena.

Aurikseni pikkuakku on alkuperäinen ja ollut käytössä 64 kk. Viime talvena auto seisoi pakkasessa ulkona useasti 2-3 vk. Silti auto käynnistyi 3 vk seisonnan jälkeen normaalisti@-22 C. Akun jännite on kyllä totuttua alhaisempi ollut jo uutenakin, mutta toimivuuteen sillä ei ole vaikutusta. Viiden vuoden kohdalla latasin ensimmäistä kertaa ulkopuolisella laturilla, koska halusin kokeilla CTEKin elvytystoimintoa. Toinen syy oli, että kaverin Auris ei käynnistynyt 8-vuotiaalla akulla 3 vk seisonnan jälkeen pahimmilla pakkasilla.

Tuota 8v akkua lukuunottamatta Auristen akkujen tyhjentyminen seisonnan aikana on ollut historiaa 02/2014 päivityksen jälkeen.


Mulla on faijalla uusi hybridi Corolla (vm2020) ja siitä akku tyhentyi kun seisoi pakkasessa pari viikkoa. Joutui ostamaan sitten laturin varalle. Samaten Lexus-forumilta lukenut samoista ongelmista IS 300h:n kanssa. Ehkäpä noissa on sitten jotakin eroa vrt. Aurikseen. :confused:
 
Autot ovat yksilöitä. Mitä enemmän autolla on ajettu, sitä tärkeämpää on koeajaa auto huolellisesti. Minimissään se 45min. Itse pidän rajana 220tkm, eli sen yli en autoja osta, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö ihan toimivia yksilöitä noissakin kilometreissä ole ajossa.

On niitä isommillakin kilsoilla olevia vielä liikenteessä. Jollekin autolle 200 tkm alkaa olla paljon, toiselle se on vasta kevyt sisäänajo.
V70 @ 744 tkm
 
5 autoa olen omistanut ja kaikki on olleet ihan yhtä surkeita. Ainakin omalla tuurilla on ihan sama onko auto yli vai alle 10v tai ajettu 100k tai 300k niin aina on jotain. Jokainen auto on jättänyt tiellekkin ainakin kerran, parhaimmat (pahimmat) useamman kerran. Tosin lasken tiellejäännin myös sellaiseksi, että nipinnapin on kotiin päästy ja siihen on auto jäänyt.

Tähän olisi kiintoisaa kuulla autojen merkit ja mallit?

Itse kun siirryin VAG:sta Volvoon, niin 10 vuotta nyt menty ilman tien varteen jäämistä (-98 V70 2.4 bensa, -12 V50 D3, -15 XC60 D5, kaikki automaatteja). Ei tarkoita etteikö vikoja olisi mutta toistaiseksi on aina perille päästy. Toki olen perehtynyt suht tarkasti kulloisenkin mallin tyyppivikoihin ja valinnut sieltä sen "parhaan" moottorin ja vaihteiston yhdistelmän.
 
Suunnilleen sen 160 autoa omistaneena ja sen lisäksi lähipiirin autoilua seuranneena on vain todettava että Toyotalla (ei d4d) ne ongelmattomimmat kilometrit tulee, tietysti noissakin voi sattua ne 1.6 ja 1.8 öljysyöpöt kohdalle.

Suurimmat ongelmat ovat olleet volkkareissa ja volvoissa (2001-2006) nämäkin johtuvat vain siitä että sattui huonot yksilöt kohdalle.

Siltikin tällä hetkellä pihasta löytyy -06 octavia(447tkm) ja -08 tiquan

Mutta jokatapauksessa, oma suositukseni olisi joku 150-250tkm ajettu 2013-> hybridi auris josta löytyy merkkihuollon akkutarkistuspaperit. Tälläkin hetkellä näkyy olevan 10500€ hintaan 2017 facelift mallinen 257tkm ajettu Seinäjoella. Akkutakuutakin on jos vain paperit löytyvät.

Ei se mikään ässämersun tai mondeon tasoinen kulkine ole mutta ei siinä ole mitään varsinaisen häiritsevääkään, siihen moottorin ääneen ja kuminauhamaisuuteenkin tottuu.
 
Siltikin tällä hetkellä pihasta löytyy -06 octavia(447tkm) ja -08 tiquan

Millaisia kokemuksia Tiguanista? Pitäisi itselle arkiajokki hommata T4 Caravellen jälkeen ja tuollaisia sivusilmällä katsellut, kun pienemmälläkin omat ajelunsa pärjäisi. -06 RS Octavia TDI on ollut aiemmin ja sitten Audeja monenlaisia, että sikäli näistä aikakautensa vehkeistä on kokemusta ja tietämystä.
 
Tähän olisi kiintoisaa kuulla autojen merkit ja mallit?
  • Daewoo Matiz (lämppärin kenno)
  • Volvo S40 Mk 1 (hihnapyörä>moniurahihna poikki)
  • Lexus Ls400 (avain rikkoontui)
  • Pösö 307cc (taka-akseli irtosi)
  • MB CLK W208 (kampiakselin hihnapyörä)
Itse en varmaan katselisi muita kuin Toyotaa tai jotain muuta japsia jos pitäisi saada oikeasti luotettava auto a->b ajamiseen ilman sen suurempia intohimon kohteita. Mutta Toyota varsinkin on harmillisen kallis suomessa käytettynä ostaa.
 
Volvo s80 - 08 2.5t nyt ajellut 130-250tkm. Öljynvaihtojen lisäksi mennyt etujarrulevyt, parit palat, takakontin johtosarja 60€ Volvolta, bensanpaineanturi 100€ ja tietysti jakopään vaihto 250€ ja e85 muutossarja 125€. Alustassa kaikki alkuperäistä.

Että jos ei jaksa kitua tojotassa, niin ei nuo volvotkaan kalliita ole ylläpitää. Toki bensa tuolle maistuu, tai nykyään e85.
 
Millaisia kokemuksia Tiguanista? Pitäisi itselle arkiajokki hommata T4 Caravellen jälkeen ja tuollaisia sivusilmällä katsellut, kun pienemmälläkin omat ajelunsa pärjäisi. -06 RS Octavia TDI on ollut aiemmin ja sitten Audeja monenlaisia, että sikäli näistä aikakautensa vehkeistä on kokemusta ja tietämystä.
Vikoja ei ole meillä nyt vuoden(16tkm, 264tkm kokonaisuudessaan) aikana ollut yhtäkään, polttoainetta vie ~7,5l/100km tiptronicilla. Ohjauksen keskialue tunnoton, periaatteessa ihan ok autona mutta jo viikon omistuksen jälkeen halusin myydä pois, on vain jotenkin niin mitäänsanomaton kaikilta osin. Tiptronicci momentinmuuntimesta huolimatta on tässä melkoisen töksähtelevä ja taloudelliseksi ohjelmoitu, ainakin kaupunkiajossa.

Kääntösäde on ehkä jopa suurempi kuin s60/v70 eli kilpaillaan rahtilaivan kanssa ketteryydessä.

Tuo 447tkm ajettu -06 neliveto octavia on huomattavasti jämäkämpi ja vakaampi ajettava.
 
pakko laittaa toiseksi autoksi webastollinen auto. Hinta alle 4k e. Tulee lähinnä itelle että pääsee töihin ja koiran kans mettään. Eli farkku, viisovinen, maasturi. Vähän katsellu niin monenlaista pösöä (406,407, 3008) löytys läheltäki webastolla. Mutta mutta, onko noi pösöt niin paskoja kuin sanotaan, vai onko se tuossa hintaluokassa kaikki samaa paskaa?
 
pakko laittaa toiseksi autoksi webastollinen auto. Hinta alle 4k e. Tulee lähinnä itelle että pääsee töihin ja koiran kans mettään. Eli farkku, viisovinen, maasturi. Vähän katsellu niin monenlaista pösöä (406,407, 3008) löytys läheltäki webastolla. Mutta mutta, onko noi pösöt niin paskoja kuin sanotaan, vai onko se tuossa hintaluokassa kaikki samaa paskaa?
Mk4 mondeo. Dw10c jumal dieselillä tietysti.
 
Paljonko kannattaa maksaa rahoituksesta? Pankki tarjoo 15000,- 18kk maksuajalla, jolloin todellinen vuosikorko on 4,7%. Eikös tuo ole vähän yläkanttiin näillä koroilla?
 
Paljonko kannattaa maksaa rahoituksesta? Pankki tarjoo 15000,- 18kk maksuajalla, jolloin todellinen vuosikorko on 4,7%. Eikös tuo ole vähän yläkanttiin näillä koroilla?
Ihan sikakallista ja aika lyhyen maksuajan olet laittanut. Tuo on ihan kuin ottaisi vakuudettoman kulutusluoton.
 
pakko laittaa toiseksi autoksi webastollinen auto. Hinta alle 4k e. Tulee lähinnä itelle että pääsee töihin ja koiran kans mettään. Eli farkku, viisovinen, maasturi. Vähän katsellu niin monenlaista pösöä (406,407, 3008) löytys läheltäki webastolla. Mutta mutta, onko noi pösöt niin paskoja kuin sanotaan, vai onko se tuossa hintaluokassa kaikki samaa paskaa?

Eipä ne oo sen kummempia ku muutkaan tuon hintaset romut. Dw10 koneella niin kestääkin.
 
Paljonko kannattaa maksaa rahoituksesta? Pankki tarjoo 15000,- 18kk maksuajalla, jolloin todellinen vuosikorko on 4,7%. Eikös tuo ole vähän yläkanttiin näillä koroilla?
Oletko ostamassa käytettyä? Meneekö vaihdossa mitään?
Mitä liike tarjoaa?
 
On karmeita vehkeitä nämä, pysyisin loitolla.

Vielä tohon Hybridi Naurikseen, ole tosiaan tarkka sen hybridiakkutestitositteen kanssa. Se on oltava merkkiliikkeestä jotta takuu on voimassa. Tosiaan jos noi lasahtaa (hyvin epätodennäköistä) niin se on 10k remontti jos koko akusto pitää vaihtaa. Toisekseen nuissa Toyon hybrideissä on talvikeleihin liian pieni 12V akku. Aika monilla on ollut ongelmia saada auto liikkeelle kylmällä jos se on seisonut pitempään ajamatta (lue: yli viikko). Akkulaturi lienee hyvä olla varalta jos ajoa ei valtavasti aina tule.
Minulla v. 2017 Auris. Ei ole kovillakaan pakkasilla ollut ongelmia, auto ulkona ollut, ei ole ollut tarvetta sitä pikkuakkua ladata. Tosin päivittäin ollut ajossa, n. 70km vuorokaudessa.
 
Löytyy tollainen Ford Focus vuodelta 2007 varustettu 2.0 litran moottorilla, kilometrejä nyt 210tkm. Syö öljyä, kävi ilmi että liike laittoi jotain 5w40 litkua kun ymmärtääkseni tämä moottori on erityisen tarkka öljystään.
Vaihdatin öljyt 1000km sitten ja taas mittari näyttää alhaista öljytasoa. Nyt on ford formula f 5w30
Leimaa puoli vuotta ja koskaan ei ole kyllä mikään merkkivalo syttynyt tauluun. Eli pitäisikö tämä ajaa leiman loppuun ja unohtaa koko auto?
Harmillisesti 900 euroa olen kerennyt sijoittamaan jo auton korjauksiin. Yksi oli mm vuotava venakopan tiiviste mutta eipä ole vaikuttanut öljynkulutukseen.
 
Löytyy tollainen Ford Focus vuodelta 2007 varustettu 2.0 litran moottorilla, kilometrejä nyt 210tkm. Syö öljyä, kävi ilmi että liike laittoi jotain 5w40 litkua kun ymmärtääkseni tämä moottori on erityisen tarkka öljystään.
Vaihdatin öljyt 1000km sitten ja taas mittari näyttää alhaista öljytasoa. Nyt on ford formula f 5w30
Leimaa puoli vuotta ja koskaan ei ole kyllä mikään merkkivalo syttynyt tauluun. Eli pitäisikö tämä ajaa leiman loppuun ja unohtaa koko auto?
Harmillisesti 900 euroa olen kerennyt sijoittamaan jo auton korjauksiin. Yksi oli mm vuotava venakopan tiiviste mutta eipä ole vaikuttanut öljynkulutukseen.
Siis hetkinen, ei mitään muuta vikaa kuin se että syö öljyä? Halvinta paskaöljyä vaan sisään mitä Rusta/Puuilo/Motonet yms tarjoaa. Ei tarvitse edes öljynvaihtoa tehdä, sen kuin vaihtaa suodattimen vaikka 10tkm välein.
Eihän sitä nyt sen takia kannata paalata...
 
Siis hetkinen, ei mitään muuta vikaa kuin se että syö öljyä? Halvinta paskaöljyä vaan sisään mitä Rusta/Puuilo/Motonet yms tarjoaa. Ei tarvitse edes öljynvaihtoa tehdä, sen kuin vaihtaa suodattimen vaikka 10tkm välein.
Eihän sitä nyt sen takia kannata paalata...
Eipä muuta vikaa. Uskon, että takalaakerit ja takaiskunvaimentajat menevät hylkyyn katsastuksessa, mutta nehän ovat kulutusosia.
En toki ollut paalamassa, mutta lähinnä jos syö öljyä noin paljon näillä kilsoilla, niin kannattaako edes korjailla ihmeemmin?
 
Melko yleistä noissa 1.8 ja 2.0 koneissa että aloittaa tuon öljynsyönnin noilla kilsoilla.

Meillä oli kaksi vuotta mondeo joka killitti öljyä reilun litran tonnille mutta ei se missään muussa näkynyt, ei edes savuuttanut. Naapurilla on ollut vastaava jo varmaan viisi vuotta ja hyvin kulkee. Kannattaa käyttää siltikin sitä ford formula f(tai luokiltaan vastaavaa) öljyä koska se siinä toimii parhaiten, muuten alkavat vähitellen nostajat raksuttamaan jne. halpaakinhan se on.

Lopulta noissa kuulemma pettää kampiakselin laakerit täysin yllättäen, ei ole omaa kokemusta siitä mutta parilla tuttavalla on, epäilen tosin että ei ole vain seurattu öljyjä.
 
Tuosta 1.8 koneesta olen kuullut pelkkää huonoa. 2 litraisesta en lukenut enkä kuullutkaan.
Sama tässä focuksessa: Ei savuta eikä muutenkaan huomaa. Just tänään hain 5 litran ämpärin tuota ford formulaa. Ikuinen mysteeri ollut kuinka paljon on mittatikun väli.. 5 litran säiliöstä pitää aika rauhallisesti kaataa.

Täytyy myöntää että alkuun en seurannut lainkaan öljyä. Nyt se on viikottaista hupia, jes. Milloin mittaristoon syttyy alhaisen öljynpaineenvalo?

Eli: ei tarvi uutta autoa ostaa, riittää että lisäilee öljyä :D Täytyy joskus muistaa tänne päivitellä että milloin se levis.
 
Löytyy tollainen Ford Focus vuodelta 2007 varustettu 2.0 litran moottorilla, kilometrejä nyt 210tkm. Syö öljyä, kävi ilmi että liike laittoi jotain 5w40 litkua kun ymmärtääkseni tämä moottori on erityisen tarkka öljystään.
Vaihdatin öljyt 1000km sitten ja taas mittari näyttää alhaista öljytasoa. Nyt on ford formula f 5w30
Leimaa puoli vuotta ja koskaan ei ole kyllä mikään merkkivalo syttynyt tauluun. Eli pitäisikö tämä ajaa leiman loppuun ja unohtaa koko auto?
Harmillisesti 900 euroa olen kerennyt sijoittamaan jo auton korjauksiin. Yksi oli mm vuotava venakopan tiiviste mutta eipä ole vaikuttanut öljynkulutukseen.
Tuota tekee myös oma 220tkm ajettu 08 vuoden 1.8 Mazda 6, sama moottorihan tuo ilmeisesti on ja yleinen ominaisuus. Tänään viimeksi lisäsin öljyä. Mazdan manuaali suosittelee 5W-30, 10W-40 tai 5W-20 öljyä, itse ajattelin tässä lähiviikkoina laittaa juurikin 5W-40 öljyt sisään ja katsoa miten käy.
 
Mulla oli 1.8 mondeo johon tein 190tkm kohdalla moottorin huuhteluun ja ajoin sillä 300tkm asti eikä koskaan syönyt öljyä, ehkä millin kaksi hupeni.

Laittakaa aina sitä foordin öljyä, muuten menee lopullisesti. Siitä toi vika alun alkaen johtuukin, väärä öljy ja liian pitkä vaihtoväli.
 
Nyt alkaa palamaan hihat jo 2004 1.4 bensaboran kanssa (300tkm lähenee, todella hyvä auto ollut tähän asti, mutta vaihtoaika alkaa olla lähellä) ja olen noita 1.4 tsi volsuja/skodia katsellut, olikos se niin että näissä 2013-> eteenpäin olevat tsi koneet alkavat olemaan jo ihan luotettaviakin laitteita? Porukoilla on -10 Jetta 1.4 tsi koneella, mihin autoliike vielä kustansi tuon öljynsyöntiongelman.
Tarkoitus siis ostaa manuaali-autoa ainakin tällä tiedolla, tietysti jos löytyy luotettava TSI+DSG yhdistelmä, niin mikäs siinä.
 
Pitäisi hankkia vanhan astran tilalle joku vähän parempi ja tehokkaampi, nykyisessä heppoja vain noin 64 ja tekisi mieli vähän enemmän hevosia.


Mikä olisi hyvä, luotettava, nopea ja suht edullinen (max 6k€)? Tulee ajeltua noin 12k/km vuodessa. En tiedä autoista mitää joten kaikki neuvot on tervetulleita!

Onko tämä mistään kotoisin?
 
Viimeksi muokattu:
Uutta autoa olisi tässä muutaman kuukauden sisällä tarkoitus tilailla. On vaan vaihtoehtoja sen verran reilusti että kysellääs täälläkin mielipiteitä.

Kriteerit:

-Hinta max 33-34t€
-bensa automaatti, mieluiten kevyt tai lataushybridi.
-farmari
-tehoa +140hv

Siinäpä tärkeimmät, varusteitahan nyt saa oman mielen mukaan raksittua.

Autoja mitä tullut kateltua: Ford Focus, Seat leon, kia ceed, hyundai i30. Nämä menisi tuohon budjettiin hyvin. Eniten kiinnostaisi focus, mutta sitä ei saa hybridi automaatti yhdistelmällä sekä samanlaisilla varusteilla hinta kohoaa näistä korkeimmaksi. Seat kiinnostaisi seuraavana ja varsinkin lataushybridinä. Huonona puolena ei oikeen innosta tuo lähes kaikkien toimintojen laittaminen näytön kautta käytettäväksi ja tuo hybridi tekniikka vie reilu 100l peräkontin tilasta pois. (Lastenrattaita ja paria koiraa kuskailtava säänöllisesti). Kia ja hyundai paperilla hyviä vaihtoehtoja mutta jotenkin eivät saa ostokuumetta aikaan. Kai sitä vaan pitäisi kaikki käydä koeajamassa ja sen jälkeen päätös tehdä.

Muitakin vaihtoehtoja saa toki ehdottaa.
 
Peugeot 508? Kohta taitaa olla tulossa myös uudistunut 308. Molemmista hybridit saatavilla, mutta 508 osalta menee yli budjetin.
 
Ranskalaisia autoja tullut välteltyä, mutta omaan silmään kyllä näistä vaihtoehdoista tyylikkäimmän näköinen tuo uusi 308. Täytyypä tutustua tarkemmin
 
Onkohan sähköautot jo sen verran kehittyneet että voisi harkita sellaista.

Pisin ajo jota tulee välillä tehtyä on 270km suuntaansa. Säännöllisesti kuitenkin 230km ja 150km. 150km välillä ei ole minkäänlaisia latureita ja perillä on 22kW latureita tarjolla. Pidemmässä matkassa on jopa super charger sekä 22kW tarjolla juuri siinä huoltsikalla jossa pysähdymme tyypillisesti. Muilla huoltsikoilla sitten laajempi valikoima.

Renault Zoe on kooltaan sellainen joka voisi kiinnostaa ehkä vähän liian pieni. Joku Focus, Mazda3, i30 hatchback kokoinen olisi varmaan jees hinta.

Mutta jos tuota Zoen matkalaskuria katsoo niin näin kesäisin 120 rajoituksilla taitaa olla siinä rajoilla että tankillisella pääsisi. Pitäisi katsoa monta KM mitäkin rajoitusta matkalla on ja sitten verrata miten nopeasti laturit lataavat että kauan joutuu pysähtymään jos joutuu.

Mitähän muita malleja kannattaa katsella? Tuo Zoen about 30k on ihan jees.

Ainiin, en ole tyyppi joka vaihtaa autoa usein. Onko jo dataa kauan sähköautoa voi käyttää tai onnistuuko akkujen vaihto järkevään hintaan vaikka 10v päästä? Sama bensaromu ollut kohta 15v.
 
Kokeile sähköautoleasingia ensin, niin tiedät miten homma toimii ja onko ne sähköautot mieluisia? Pääsee helposti eroon esim 2v päästä.
 
Onkohan sähköautot jo sen verran kehittyneet että voisi harkita sellaista.

Pisin ajo jota tulee välillä tehtyä on 270km suuntaansa. Säännöllisesti kuitenkin 230km ja 150km. 150km välillä ei ole minkäänlaisia latureita ja perillä on 22kW latureita tarjolla. Pidemmässä matkassa on jopa super charger sekä 22kW tarjolla juuri siinä huoltsikalla jossa pysähdymme tyypillisesti. Muilla huoltsikoilla sitten laajempi valikoima.

Renault Zoe on kooltaan sellainen joka voisi kiinnostaa ehkä vähän liian pieni. Joku Focus, Mazda3, i30 hatchback kokoinen olisi varmaan jees hinta.

Mutta jos tuota Zoen matkalaskuria katsoo niin näin kesäisin 120 rajoituksilla taitaa olla siinä rajoilla että tankillisella pääsisi. Pitäisi katsoa monta KM mitäkin rajoitusta matkalla on ja sitten verrata miten nopeasti laturit lataavat että kauan joutuu pysähtymään jos joutuu.

Mitähän muita malleja kannattaa katsella? Tuo Zoen about 30k on ihan jees.

Ainiin, en ole tyyppi joka vaihtaa autoa usein. Onko jo dataa kauan sähköautoa voi käyttää tai onnistuuko akkujen vaihto järkevään hintaan vaikka 10v päästä? Sama bensaromu ollut kohta 15v.
Zoe on hintaansa nähden parhaasta päästä toimintamatkan osalta. Se saattaa kuitenkin olla vähän liian rajoilla. Kannattaa testata juuri sinun reitillä ABRP:lla talvella/sateella/vastatuulella ja eri maksiminopeuksilla. Se osaa ottaa huomioon nopeusrajoitukset (ja voit itse säätää paljonko ajat ali- tai ylinopeutta sekä kattonopeuden). Jos range ei riitä, niin sovellus näyttää sopivan latauspaikan ja lataukseen tarvittavan ajan.

Jos Zoe on liian haastava, ja halusit myös hieman isompaa autoa, niin seuraava askel on Leaf 62 kWh. Hinta on heinäkuun loppuun asti 34 k€ tuki huomioituna. Eipä tuo toisaalta mene motaria kuin 20 km pidemmälle kuin paras Zoe, mutta joskus se on pienestä kiinni. Etenkin jos pitkiä tulee säännöllisesti ja usein.



Edit. Kolmas askel on tuen jälkeen 35-36 k€ maksava ID.3 Pro 58 kWh. Taas motarimatkaan tulee 20 km lisää, eli jopa 40 km enemmän kuin Zoella. Näiden jälkeen tulevat korealaiset 64 kWh:n akulla, eli Kia Soul, Niro, Kona.
 
Viimeksi muokattu:
Zoe on hintaansa nähden parhaasta päästä toimintamatkan osalta. Se saattaa kuitenkin olla vähän liian rajoilla. Kannattaa testata juuri sinun reitillä ABRP:lla talvella/sateella/vastatuulella ja eri maksiminopeuksilla. Se osaa ottaa huomioon nopeusrajoitukset (ja voit itse säätää paljonko ajat ali- tai ylinopeutta sekä kattonopeuden). Jos range ei riitä, niin sovellus näyttää sopivan latauspaikan ja lataukseen tarvittavan ajan.

Olen nyt kesän ajan ajellut Zoe ZE50:llä muutamia sellaisiakin reissuja, että on joutunut latailemaan välillä. Juuri menin Helsingistä Mikkeliin 230km helteessä ilmastointi säädettynä 20 asteeseen ja nopeusrajoitusten mukaan niin että 120 alueella suunnilleen koko matka mittarivirhe huomioiden vakkari nopeusrajoituksessa. Maantiepätkällä satasta mutta välillä jonoihin juuttuneena. Olisi sillä sen 40km vielä maantietä ajanut ilman suurempaa jännitystä, jos perillä olisi varma latauspaikka, mutta sen verran rajoilla varmaan, että jossain toisissa olosuhteissa olisi varmaan kesälläkin joutunut säästelemään tai pitämään nopean latausstopin välillä.

Zoen 22kW:n AC-lataus on muuten yllättävän suuri etu. Lähes kaikki muut sähköautothan ottavat vaihtovirtaa maksimissaan puolet tuosta, mutta suurin osa asiointilatureista tarjoaa tuon kokonaan, että yhdestäkin vaiheesta saa riittävästi. Ainakin minulla siirtymillä on usein ollut tilanne, että vähän tarvitsee lisää virtaa, mutta ei ihan täyttä akullista ja niissä tapauksissa tuo tehokas AC-lataus antaa rutkasti enemmän vaihtoehtoja taukopaikaksi eikä muutenkaan tarvitse stressata niin paljoa siitä, että pikalaturit saattavat olla varattuina. Ja tulee vielä halvemmaksi. Lisäksi kun vielä odottelen taloyhtiön latauspaikan valmistumista, tuon kanssa on ollut varsin helppoa hoitaa muutkin lataukset ihan normaalin marketti/kauppakeskusasioinnin yhteydessä.

DC-lataus Zoessa onkin sitten aika hidas, maksimissaan karvan alle 50kW ja kuten muissakin, hidastuu vielä loppua kohti ja kaiken kukkuraksi vielä lisävaruste, jonka olomassaolo kannattaa tarkistaa ostaessa. Sen takia Zoe ei ole ihan parastaan näyttänyt esimerkiksi Tesla-Björinin 1000km testeissä. Toisaalta kun range on aika hyvä, ei tuo pikalatauksen hitaus tunnu kuin vasta aika pitkillä matkoilla, joissa pitäisi ladata useampaan kertaan lähes tyhjästä (lähes) täyteen. Aika paljon pikalatauksen nopeudesta puhutaan, mutta Zoen kanssa kokisin sen ongelmana vain, jos säännöllisesti pitäisi yli 400km matkoja tehdä ja niillä olisi vielä jonkinlainen kiire.

Muuten Zoe on kokeisekseen aika tilava auto, mutta kooltaan tietenkin pikkuauto. Esimerkiksi ID.3 on kyllä selvästi tilavampi. Toisaalta Zoe on aika korkea, joten sen mittasuhteet saattavat kuvissa hämätä. Mikään mopoauto se ei ole, ja esimerkiksi reilusti Peugeot e-208:aa tilavampi. Konakin tuntui isommalta lähinnä ulkomitoiltaan. Kannattaa käydä jossain katsomassa, jos koko mietityttää. Mobiiliappi bugailee joskus, mutta näin kesähelteillä tärkein, eli ilmastoinnin etäkäynnistys on kyllä toiminut. Hyvä auto omiin tarpeisiini ja maksuhaluuni nähden, mutta tarpeita on monenlaisia. Ostopäätöstä tehdessäni ehkä eniten punnitsin, että olisiko ID.3 ollut lisähinnan arvoinen itselläni.
 
Suosittelen kokeilemaan tuota Zoea vaikka Metroauton autovuodeksi-kampanjalla. Hinta ei päätä huimaa, 249 e/kk. On tosin tuo edellinen korimalli, jos sen hyväksyy. Tuossa on juuri se varsin hyödyllinen 22 kW AC-lataus, joten asiointilatauksista kerkeää saamaan ihan reilusti rangea. Ja ihan kivat varusteet vakiona noissa. Esimerkkiauto: SMU-499
 
Suosittelen kokeilemaan tuota Zoea vaikka Metroauton autovuodeksi-kampanjalla. Hinta ei päätä huimaa, 249 e/kk. On tosin tuo edellinen korimalli, jos sen hyväksyy. Tuossa on juuri se varsin hyödyllinen 22 kW AC-lataus, joten asiointilatauksista kerkeää saamaan ihan reilusti rangea. Ja ihan kivat varusteet vakiona noissa. Esimerkkiauto: SMU-499

Näyttäisi siltä että tällä mallilla Zoea 230km matka kesällä vaatii vähintään 50 minuutin pysähdyksen joka kissojen kanssa ei kyllä ole mahdollista. Tuolla Zoe 50 pääsisi 20 minuutin pysähdyksellä joka on vielä ihan kohtuullinen varsinkin jos ilmastointia voi pitää päällä samalla. Vaihtoehtoisesti voi körötellä 70km/h mikä on vähän vaarallista 120 alueella ja nykyään kai laitontakin.

Jos rinnalla pitäisi vielä tuon bensa auton niin sitten voisi kyllä ottaa kokeiluun ja katsoa miten kaupunki ajossa ja lyhyemmillä maantie pätkillä tuo pelittää.

Ehkä järkevämpi kuitenkin katsoa vähintään Zoe 50, ID.3 tai korealaisia tosin ne ovat ulkoisesti jo epämiellyttävän isoja.
 
Zoe ZE50 on muutenkin aika reilusti päivitetty ZE40:stä. Vanhemman kokemuksia ei kannata muutenkaan ihan yksi yhteen soveltaa uuteen. Ilmeisesti Suomeen tuotiin vanhaa mallia vielä viime hetkellä kohtalaisen kokoinen erä ja niitä vieläkin yritetään tyrkyttää ympäriinsä. Ainakin itselläni aika selkeästi ZE50 kelpasi yleiskäyttöiseksi ainoaksi autoksi, kun taas ZE40 olisi voinut kelvata ehkä pieneksi kakkosautoksi lähinnä kaupunkikäyttöön, jos pitäisi toista autoa.
 
Näyttäisi siltä että tällä mallilla Zoea 230km matka kesällä vaatii vähintään 50 minuutin pysähdyksen joka kissojen kanssa ei kyllä ole mahdollista.

Joo tuo mun suositus oli siis yleisesti sähköautoon tutustumiseen tarkoitettu auto. Jos on tarkoitus vuoden ympäri tarkoitus ajella noita 270 ja 230 km matkoja niin sitten ottaisin itse kyllä jonkun nopeammalla pikalatauksella olevan, jos stopit haittaa.

Testasin ihan mielenkiinnosta mitä ABRP näyttää 230 km matkalle tuolle ZE40-mallille, Helsingin keskusta -Mikkeli keskusta tuolla ZOE:lla 20 asteen lämpötilassa ja näyttäisi että 12% jäisi ilman taukoja:
A Better Routeplanner

Keskivauhdiksi tulee 76,6 km/h.
 
Näyttäisi siltä että tällä mallilla Zoea 230km matka kesällä vaatii vähintään 50 minuutin pysähdyksen joka kissojen kanssa ei kyllä ole mahdollista. Tuolla Zoe 50 pääsisi 20 minuutin pysähdyksellä joka on vielä ihan kohtuullinen varsinkin jos ilmastointia voi pitää päällä samalla. Vaihtoehtoisesti voi körötellä 70km/h mikä on vähän vaarallista 120 alueella ja nykyään kai laitontakin.

Uudessakaan Zoessa ei muuten taida pystyä käyttämään ilmastoinnin jäähdytystä latauksen aikana. En ole kokeillut menisikö kikkailemalla, mutta ymmärsin että vain sisätilan lämmitys ja puhallus ilman jäähdytystä toimisi, koska samaa ilmalämpöpumppua käytetään siinä akun jäähdytykseen latauksen aikana. Toisaalta 230km pitäisi kyllä onnistua useimmissa tapauksissa ilman edes 20 minuutin latausta ZE50:llä ja pahimmillaankin ihan pienellä vauhdin säätelyllä, ei siis lähellekään millään 70km/h köröttelyllä. Moottoritienopeuksissa kymppikin pois matkavauhdista tekee jo ihmeitä rangelle, jos siihen on tarvetta.
 
Joo tuo mun suositus oli siis yleisesti sähköautoon tutustumiseen tarkoitettu auto. Jos on tarkoitus vuoden ympäri tarkoitus ajella noita 270 ja 230 km matkoja niin sitten ottaisin itse kyllä jonkun nopeammalla pikalatauksella olevan, jos stopit haittaa.

Testasin ihan mielenkiinnosta mitä ABRP näyttää 230 km matkalle tuolle ZE40-mallille, Helsinki-Mikkeli tuolla ZOE:lla 20 asteen lämpötilassa ja näyttäisi että 12% jäisi ilman taukoja:
A Better Routeplanner

Keskivauhdiksi tulee 76,6 km/h.

270km matka on sellainen harvinaisuus että en sitä ottaisi harkinnassa mukaan. Tuo Helsinki Mikkeli matka olisi sellainen jota haluaisin ajaa useamminkin, mutta nykyisellä melkein 20 vuotta vanhalla romulla tuo on vähän raskas. Karmea rengasmelu sisälle, vakionopeuden säädin seilaa, ohittaminen vaarallista 80-120km alueella paskan kiihtyvyyden vuoksi, iso bensan kulutus, 120kmh ratti vispaa ikävästi jne. Kokonaisuudessaan epämiellyttävä kokemus. Onneksi tuolla matkalla on pääsääntöisesti kahta kaistaa. Yleensä tyydyn ajamaan köröttelijöiden perässä kunnes tulee ohituskaista.

Uudessakaan Zoessa ei muuten taida pystyä käyttämään ilmastoinnin jäähdytystä latauksen aikana. En ole kokeillut menisikö kikkailemalla, mutta ymmärsin että vain sisätilan lämmitys ja puhallus ilman jäähdytystä toimisi, koska samaa ilmalämpöpumppua käytetään siinä akun jäähdytykseen latauksen aikana. Toisaalta 230km pitäisi kyllä onnistua useimmissa tapauksissa ilman edes 20 minuutin latausta ZE50:llä ja pahimmillaankin ihan pienellä vauhdin säätelyllä, ei siis lähellekään millään 70km/h köröttelyllä. Moottoritienopeuksissa kymppikin pois matkavauhdista tekee jo ihmeitä rangelle, jos siihen on tarvetta.

Yleensä pysähdytään vähintään kerran tuolla matkalla vessaan ja ehkä vähän ostetaan jotain juotavaa tai syötävää. Siinä kerkeen aina sen 10 minsaa vartin varmaan latailla.

Pitää leikkiä tuolla laskurilla enemmän. Jos ottaa huomioon vaikka vartin pysähdyksen niin ei välttämättä tarvitse hirveästi edes ajaa hitaammin. Jos tosiaan ajaa 120 alueilla 10km alle rajoituksen se ei matkaa juurikaan pidennä varsinkin jos koko pysähdyksen skippaa.
 
Mikään mopoauto se ei ole, ja esimerkiksi reilusti Peugeot e-208:aa tilavampi.
Mulla on kyllä eri fiilis näistä kahdesta :confused: Zoe tuntui ahdistavalta vaikka Miihinkin on tottunut. Ulkomitoiltaan Zoe ja 208 ovat korkeutta lukuun ottamatta käytännössä identtiset, että varmaan se korkeus antaa sulle vaikutelman tilasta.
 
Yleensä pysähdytään vähintään kerran tuolla matkalla vessaan ja ehkä vähän ostetaan jotain juotavaa tai syötävää. Siinä kerkeen aina sen 10 minsaa vartin varmaan latailla.

Pitää leikkiä tuolla laskurilla enemmän. Jos ottaa huomioon vaikka vartin pysähdyksen niin ei välttämättä tarvitse hirveästi edes ajaa hitaammin. Jos tosiaan ajaa 120 alueilla 10km alle rajoituksen se ei matkaa juurikaan pidennä varsinkin jos koko pysähdyksen skippaa.

Tuo ABRP:n käyttämä referenssikulutus ZE50:lle, eli 200wh/km @110km/h tuntuu näin kesäkokemusten perusteella vähän korkealla. Muutaman kerran olen mitannut keskikulutusta motaripätkillä ja joku 170-180 kieppeillä on ollut toteutunut itselläni hyvissä olosuhteissa ja kyllä siinä keskinopeus on 110 paremmalla puolella ollut, vaikka liikenteen takia jotain hidasteita olisikin. Toki hyvä reittiä ja latauksia suunnitellessa, että arvioi konservatiivisesti, mutta varmaan hyvä tietää että parempaankin voi päästä. Väittäisin että viimeistään sillä vartin latauksella pääsee Mikkeliin säällä kuin säällä vaikka lataisi vain 22kW ja vaatii vähän varmuusrajaa kun huonommissa olosuhteissa nopeus hidastuu sopivasti.

Ei tuo sähköautoilu oikeasti niin vaikeaa ole, jos ei ole ihan joka minuuttia matka-ajasta tarpeen optimoida, mutta pakko myöntää että hyötyä on, jos päässälasku sujuu edes joten kuten ja mielummin vielä niin, että ei koe sitä vastenmieliseksi, jos joutuu suunnitelmien tai olosuhteiden muuttuessa siihen laskutouhuihin yllättäen matkallakin. Toisaalta pitkälle pääsee sillä, että lataa aina kun on siihen sopiva tauko ja miettii latauksia enemmän vasta jos se ei tunnu riittävän.
 
Mulla on kyllä eri fiilis näistä kahdesta :confused: Zoe tuntui ahdistavalta vaikka Miihinkin on tottunut. Ulkomitoiltaan Zoe ja 208 ovat korkeutta lukuun ottamatta käytännössä identtiset, että varmaan se korkeus antaa sulle vaikutelman tilasta.

Tavaratilassa ehkä isoin ero Zoen hyväksi. Zoessa on korkea ajoasento ja etupenkkien korkeutta ei saa säädettyä, joten se puoli kannattaa testata että mitä siitä tykkää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 505 296
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom