Mikä auto minulle?

Tämähän se, ja taitaa olla aika julkista tietoa että Daciassa nuo muutaman kympin korjaukset katsastusta varten on niitä mitkä johtaa hylkyyn. Voisin hyvin nähdä itseni Dusterin omistajana, jos niitä saisi automaattina. Mielestäni kelpo vehkeitä kun hintaa katsoo, ja miksi maksaa liikaa.
Kyllä niitä on tehtaalla linjan päästä pukattu ulos automaattilaatikolla mutta toinen asia on sitten kuinka monta on tänne soviet finlandiaan päätynyt.
 
Kyllä niitä on tehtaalla linjan päästä pukattu ulos automaattilaatikolla mutta toinen asia on sitten kuinka monta on tänne soviet finlandiaan päätynyt.

Juu, siis etuveto automaagia on tuotu virallisesti suomeen. Nelivetona ei kait koskaan. Muiden maiden markkinoista en tiedä. Tietty en etuvetoista mitään mukamaasturia ostaisi. Automaatti nyt on vähän must juttu muutenkin ainakin itselle.
 
Joku kauppakassi pitäisi hommata. Hintaa voisi olla maksimissaan 7-8k. Toki mielellään vähemmän. Mitä muita hyviä vaihtoehtoja on kuin Yaris ja Jazz? Oulun seudulta nyt katsellut, mutta toki kauempaakin voin hakea.
 
Tollanen kutoskoppa on yllättävän tilava sisältä ja paljon mukavampi ajella kun moni muu. Jos on tietoinen riskeistä niin mikäs tollasella on ajellessa, hyvällä tuurilla omalle kohdalle ei satu mitään kalliimpaa remppaa ja käyttökulut on silloin edullisia. Itse en ainakaan jaksa ostaa aina sitä millä on "halvinta varmasti ajella".
 
No en kyllä ite laittais 7.5k euroa kiinni kohteeseen joka hyvällä tuurilla ei olekkaan ihan sysipaska syntyessään.
 
Minä taas haluaisin nyt sellaista, mikä olis kohtuu huoletonta ainakin isommista rempoista. Pari lasta turvaistuimissa ja 20000€ käytössä. Passat GTE vai Outlander PHEV vai joku muu? Paljon lyhyttä ajoa taajamassa, jolloin ainakin polttoainekuluissa säästäisi yli 1000€ vuodessa nykyiseen autoon verrattuna.

Mikäs olis taas 3000-4000€ hintaluokassa hyvä pienempi auto, missä olis maavaraa vähän enemmän metsäautoteille. Nelivedolle ei välttämättä tarvetta, mutta tietysti plussaa. Kunhan nyt pääsis jotenkin tukkirekan painamista urista huolimatta perille ilman että pohja raapii maata. Tuossa hintaluokassa ilman nelivetoa on tyyliin 100 kertaa enemmän tarjontaa. Merkillä ei mitään väliä, mutta olis kiva jos ei tarvis koko aikaa korjata. Pienistä käyttökuluista plussaa. Joku Dacia tai Suzuki? Harvemmin on korkeaa maavaraa tullut mietittyä niin nyt lyö aika tyhjää.
 
Se Dacia Sandero korkeampana Stepway mallina. :comp: Suzukia ei saa noin halvalla, tätä nykyistä Vitaraa.
 
Mondeota en ostaisi 1.8 duratechilla. 2.0 ei syö öljyä, 1.8 todennäköisesti syö.

1.8 ja 2l melkein sama kone, eikä ne mitään öljyä syö jos pidetty huolta, eli öljyt vaihdettu ajallaan ja oikeat öljyt.

Nimimerkillä edellinen oli 300tkm ajettu 1.8 mondeo mikä ei syönnyt öljyä.
 
Minä taas haluaisin nyt sellaista, mikä olis kohtuu huoletonta ainakin isommista rempoista. Pari lasta turvaistuimissa ja 20000€ käytössä. Passat GTE vai Outlander PHEV vai joku muu? Paljon lyhyttä ajoa taajamassa, jolloin ainakin polttoainekuluissa säästäisi yli 1000€ vuodessa nykyiseen autoon verrattuna.

Mikäs olis taas 3000-4000€ hintaluokassa hyvä pienempi auto, missä olis maavaraa vähän enemmän metsäautoteille. Nelivedolle ei välttämättä tarvetta, mutta tietysti plussaa. Kunhan nyt pääsis jotenkin tukkirekan painamista urista huolimatta perille ilman että pohja raapii maata. Tuossa hintaluokassa ilman nelivetoa on tyyliin 100 kertaa enemmän tarjontaa. Merkillä ei mitään väliä, mutta olis kiva jos ei tarvis koko aikaa korjata. Pienistä käyttökuluista plussaa. Joku Dacia tai Suzuki? Harvemmin on korkeaa maavaraa tullut mietittyä niin nyt lyö aika tyhjää.

Jos yhdistät nuo kaksi tarvetta, niin silloin Outlander, muuten Passat on mukavampi.

Suzuki Jimny on juuri oikea valinta pieneksi metsäautoksi, taikka sitten ostaa suosiolla jonkun vanhemman ison maasturin tai lava-auton.
Nissan Patrol / Pickup, Mitsubishi Pajero / L200, Land Rover Freelander / Discovery 2:nen tai vähän enemmän budjettia ja Land Cruiser tai Hilux.
 
No en kyllä ite laittais 7.5k euroa kiinni kohteeseen joka hyvällä tuurilla ei olekkaan ihan sysipaska syntyessään.
Toinen mikä on, niin voi olla "hieman" haasteellista saada tuollaista ujutettua myöhemmin vaihdossa edes merkkiliikkeeseen.
 
Toinen mikä on, niin voi olla "hieman" haasteellista saada tuollaista ujutettua myöhemmin vaihdossa edes merkkiliikkeeseen.

Merkkiliikkeet tunkevat tänä päivänä tuollaiset suoraan huutokauppaan, eivät ota edes takapihalle seisomaan mutta kelpaavat kuitenkin vaihdossa.
 
Farkkua hakusessa automaattilaatikolla budjetilla 20-25k.

Auris, Corolla, Golf ja Octavia ovat pyörineet viime aikoina eniten mielessä ja järki puoltaisi Toyotaa, mutta tunne vaggilaisia lähinnä paremman ajotuntuman takia. Corolla tosin on vielä koeajamatta.

Vuosimallit ovat pyörineet 2016 ja uudemmissa, joten 1.0 ja 1.4 TSI:t lienevät aivan hyviä koneita, vai onko näiden välillä isoa eroa luotettavuudessa? 1.0 olisi koeajojen perusteella aivan riittäviä omaan tarpeeseen.

Passat GTE kiinnostaa myös kovasti, mutta hieman epäilyttää ovatko 2016-2018 vajaa 100k ajetut yksilöt järkeviä ostoksia? Akkutakuuta olisi toki vielä muutama vuosi jäljellä.
 
Merkkiliikkeet tunkevat tänä päivänä tuollaiset suoraan huutokauppaan, eivät ota edes takapihalle seisomaan mutta kelpaavat kuitenkin vaihdossa.

Meinasinkin sanoa, että tuon takia ei tarvitse jättää ”hyvää” volkkaria ostamatta. Kaikki romut kyllä kelpaa ja taitaapa noista saada paremman hinnan huutokaupassa muutenkin.
 
Merkkiliikkeet tunkevat tänä päivänä tuollaiset suoraan huutokauppaan, eivät ota edes takapihalle seisomaan mutta kelpaavat kuitenkin vaihdossa.
No lähinnä siis hain, että rahallista hyötyä tuollaisen paskan vaihdossa antamisesta ei saa, voi olla jopa päinvastoin.
 
No jaa, liikkeet taitavat nykypäivänä suurimmaksi osaksi tajuta sen että ongelma ei liene ihan niin suuri kuin nettifoorumeilla annetaan ymmärtää. Katso vaikka huviksesti paljonko käytettyjä TSI vehkeitä on liikeissä myynnissä. En muista juurikaan tapauksia joissa olisi TSI / DSG yhdistelmästä edes hyvitetty vähemmän kuin muista verrokkiautoista. Nettifoorumeilla näistäkin varoitellaan mutta totuus taitaa olla toinen.
 
No jaa, liikkeet taitavat nykypäivänä suurimmaksi osaksi tajuta sen että ongelma ei liene ihan niin suuri kuin nettifoorumeilla annetaan ymmärtää. Katso vaikka huviksesti paljonko käytettyjä TSI vehkeitä on liikeissä myynnissä. En muista juurikaan tapauksia joissa olisi TSI / DSG yhdistelmästä edes hyvitetty vähemmän kuin muista verrokkiautoista. Nettifoorumeilla näistäkin varoitellaan mutta totuus taitaa olla toinen.

Tilastollisesti tarkastellen näissä TSI koneissa ja DSG vaihteistoissa taitaa olla joku prosentti enemmän vikoja, kuin autonvalmistuksessa keskimäärin esiintyy, mutta valmistusmäärään suhteutettuna viallisia yksilöitä on kuitenkin vähän ja ongelma näyttäytyy foorumikirjoittelun takia suurempana, kuin se on oikeasti.

Toki täytyy muistaa, että TSI ja DSG nimillä myydään ja on myyty laajaa skaalaa moottoreita sekä vaihteistoja, joista osassa vikaprosentti on ollut korkeampi kuin toisissa, kun taas osassa ko. nimillä myydyistä tuotteista ei ole ollut vikoja käytännössä ollenkaan.
 
Farkkua hakusessa automaattilaatikolla budjetilla 20-25k.
Jos mulla olisi budjetti 25 tonnia ja hakisi keskikokoista bensahybridiä niin ostaisin melkeen C 350h:n. 2016 malleja saa alle 100tkm ajettuna ~25 tonniiin, on varmasti hiljaisempi kuin Toyota, yhdistetty teho 270+hv ja kiihtyy 6,2 0-100, vaihteistona sulava 7G Tronic. Toki sähköllä ajaa "vain" 20-30km.
 
Mitä ihmettä. Suurin osa autoista on liikkeds myynnissä ellei nyt puhuta jostain halpiksista. Ei tuo ole mikään perustelu.
Myyjän kannalta oleellista on liikkuuko ne autot sieltä pihasta. Jos (ja kun) ei liiku, niin myyjän kiinnostus ottaa niitä lisää riviin on 0. Onhan tuo netti täynnä 300+ tkm ajettua diesel-ranskistakin, mutta tuskin nekään kuumaa myyntikamaa on. Tämä oli siis vastaus siihen, että niitä autoja liikkeissä on paljon. Sanoisin, että mitä enemmän autoa on vaihdossa liikkeissä, niin sen huonompi sen kannalta kuka yrittää päästä autostaan eroon. Ihan niissäkin autoissa, joissa menekkiä on.

e: Näkeekö joku alan ihminen paljonko vagin ”pommivuosien” myyntiajat ovat suhteessa ehjiin autoihin?
 
Ei käytännössä juurikaan eroa muuhun kalustoon. VAG tavara varsinkin Skoda on erittäin kaupallista jos puhutaan tällaisista 0-5v ikäisistä käytetyistä autoista. Ei pahaa sanottavaa VW:stä ja Audistakaan, Seatista ei kauheasti ole kokemusta.
 
Ei käytännössä juurikaan eroa muuhun kalustoon. VAG tavara varsinkin Skoda on erittäin kaupallista jos puhutaan tällaisista 0-5v ikäisistä käytetyistä autoista. Ei pahaa sanottavaa VW:stä ja Audistakaan, Seatista ei kauheasti ole kokemusta.
Sattumalta rajasit pahimmat VAGin pommivuodet pois? Keskusteluhan lähti ehdotetusta 2009 1.4 TSI mallista ja mielestäni niistä (TSI + DSG + sähköt +...) me tässä juuri puhuttiin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Noita 12-15v ikäisiä myy lähinnä jobikset. Ikä ja ajokilometrit alkaa olla sitä luokkaa että kuluttajansuojakin on melko olematon vaikka auto laukeaisi 5kk päästä ostamisesta. Eiköhän niitä siis jobiksetkin mielellään kauppaa.
 
Noita 12-15v ikäisiä myy lähinnä jobikset. Ikä ja ajokilometrit alkaa olla sitä luokkaa että kuluttajansuojakin on melko olematon vaikka auto laukeaisi 5kk päästä ostamisesta. Eiköhän niitä siis jobiksetkin mielellään kauppaa.
Ei tainnut ihan nuo sun vuosien laskemiset oikein... 2011 oli vielä ainakin rallati-rallati ketjut. 2013 tuli uusi kone hihnalla? Joka tapauksessa se pointti nyt vaan oli, että ei noista rahojansa takaisin juuri saa, jos kätensä paskaan erehtyy pistämään. Vaikka se kone nyt jollain ihmeellä sattuis kestämään ja sähkösarjat ei olisi poikki jne. Tonnilla-parilla nyt vois kokeilla onneaan, mutta 7,5 k€ on vaan ihan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin oliko sulla nyt jotain faktaa että noi ei kelpaa liikkeisiin ja / tai liikkeet hyvittävät näistä vähemmän kuin mielestäsi pitäisi?
En ole vielä missään tällaiseen törmännyt oikeassa elämässä.
Ja mikä tää sähkösarja juttu nyt oli? Joku ihan uus vika taas VAG maailmaan lisää?
 
Niin oliko sulla nyt jotain faktaa että noi ei kelpaa liikkeisiin ja / tai liikkeet hyvittävät näistä vähemmän kuin mielestäsi pitäisi?
En ole vielä missään tällaiseen törmännyt oikeassa elämässä.
Ja mikä tää sähkösarja juttu nyt oli? Joku ihan uus vika taas VAG maailmaan lisää?
No onhan noita valituksia tullut foorumeilla(kin) vastaan :confused: Ja paska hyvitys nyt on suoraa seurausta siitä, että kauppias laskee "jos se laukee paljonko joudun maksamaan" vähennyksen tarjoukseen - Jos siis edes huolii. Omakohtaista kokemusta hyvityksistä ei ole, kun lähinnä tuurilla 2009 väistin TSI DSG luodin. Luulis ovien johtojen paukkulankojen katkeamisten olevan myös yleistä tietoa :confused: Onhan tälläkin foorumilla ihan oma ketju VAGin paskalaadusta. Mut ei mun tarkoitus ollut tästä mitenkään vängätä, kunhan totesin, että rikkoutumisen lisäksi on riski myös eroon pääsemisestä.
 
Jos mulla olisi budjetti 25 tonnia ja hakisi keskikokoista bensahybridiä niin ostaisin melkeen C 350h:n. 2016 malleja saa alle 100tkm ajettuna ~25 tonniiin, on varmasti hiljaisempi kuin Toyota, yhdistetty teho 270+hv ja kiihtyy 6,2 0-100, vaihteistona sulava 7G Tronic. Toki sähköllä ajaa "vain" 20-30km.

Tämä onkin aivan mielenkiintoinen vaihtoehto.
 
Hatchback hakusessa. Bensakoneella & automaattivaihteilla. Budjettina 15-20k.
Volkswagen Golf tai Mazda3?
 
Itse ostaisin jonkun "itselataavan" hybridin tuolla rahalla. Muutenkin niin tylsiä autoja kaikki, niin olis sama säästää bensaakin.
 
Suzuki Jimny on juuri oikea valinta pieneksi metsäautoksi, taikka sitten ostaa suosiolla jonkun vanhemman ison maasturin tai lava-auton.
Nissan Patrol / Pickup, Mitsubishi Pajero / L200, Land Rover Freelander / Discovery 2:nen tai vähän enemmän budjettia ja Land Cruiser tai Hilux.

Kiitos ehdotuksista. Haussa ei kuitenkaan ollut varsinaisesti kunnon maasturi, jolla pitäisi päästä oikeasti vähän hankalampiin paikkoihin vaan auto missä olisi vähän korkeampi maavara. Omat palstat ovat melko hyvien metsäautoteiden varrella, mutta "normaalien" henkilöautojen maavara meinaa välissä loppua kesken. Vähän tässä googlaillut ja ainakin Golffiin on saanut lisävarusteena korotetun alustan, mutta niitäkin on aika vähän tarjolla.

Onko mitään sivustoa, missä pystyisi hakemaan automalleja maavaran mukaan?
 
Kiitos ehdotuksista. Haussa ei kuitenkaan ollut varsinaisesti kunnon maasturi, jolla pitäisi päästä oikeasti vähän hankalampiin paikkoihin vaan auto missä olisi vähän korkeampi maavara. Omat palstat ovat melko hyvien metsäautoteiden varrella, mutta "normaalien" henkilöautojen maavara meinaa välissä loppua kesken. Vähän tässä googlaillut ja ainakin Golffiin on saanut lisävarusteena korotetun alustan, mutta niitäkin on aika vähän tarjolla.

Onko mitään sivustoa, missä pystyisi hakemaan automalleja maavaran mukaan?

Älä nyt turhaan jätä hankintaa puolitiehen ja hanki jotain korotettua vajaavetoa, vaan osta kerralla kunnollinen, niin ei tarvitse olla heti vaihtamassa siihen nelivetoon.

Tuossa olisi esimerkiksi yksi kohtuu vähän ajettu Jimny.
Jimny on siitä hyvä, että se on helppo korjata ja hinta ei tahdo tippua vaikka ajaisit 50-100 tkm mittariin ja pitäisit autoa 3-4 vuotta.

Normi henkilöautossa se korotettu alusta on luokkaa 20-30 mm, eli vaikutus on melko minimaalinen, pakuissa ( varsinkin kuormajousilla ) on parempi maavara, eli jos vajaavetoisen haluat, niin katso T4 Transportteri tai Toyota Hiace.

Tuossa muutamia vaihtoehtoja:

https://www.nettiauto.com/toyota/4runner/12209017

https://www.nettiauto.com/toyota/hilux/12212668

https://www.nettiauto.com/subaru/forester/12106745

https://www.nettiauto.com/toyota/hiace/12176793

https://www.nettiauto.com/toyota/hiace/12172674

https://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/12175082

https://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/12187624

https://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/12145764
 
Älä nyt turhaan jätä hankintaa puolitiehen ja hanki jotain korotettua vajaavetoa, vaan osta kerralla kunnollinen, niin ei tarvitse olla heti vaihtamassa siihen nelivetoon.

Ymmärrän kyllä tuon pointin, mutta omaan käyttöön ne eivät sovi. Metsäautotiet joissa joudun melko harvoin ajamaan ovat yleensä ihan ok kunnossa. Ainoastaan maavaraa toivoisin välissä lisää, mutta nelivetoa en välttämättä tarvitse. Siirtymät näille teille ovat 250km ja 70km maantietä. Autoa olisi tarkoitus käyttää 95% ajasta työmatkoihin tai kauppakassina. Tuollaisissa kunnollisissa nelivedoissa ei vaan omassa käytössä ole mitään järkeä. Jimny on kyllä ihan symppis auto ja niitä olenkin välissä vähän katsonut. Tosin sen ominaisuudet menisi omassa käytössä vähän hukkaan, mutta harrasteena se olisi tietty ihan kiva.
 
Ymmärrän kyllä tuon pointin, mutta omaan käyttöön ne eivät sovi. Metsäautotiet joissa joudun melko harvoin ajamaan ovat yleensä ihan ok kunnossa. Ainoastaan maavaraa toivoisin välissä lisää, mutta nelivetoa en välttämättä tarvitse. Siirtymät näille teille ovat 250km ja 70km maantietä. Autoa olisi tarkoitus käyttää 95% ajasta työmatkoihin tai kauppakassina. Tuollaisissa kunnollisissa nelivedoissa ei vaan omassa käytössä ole mitään järkeä. Jimny on kyllä ihan symppis auto ja niitä olenkin välissä vähän katsonut. Tosin sen ominaisuudet menisi omassa käytössä vähän hukkaan, mutta harrasteena se olisi tietty ihan kiva.

Allroad A6 ilma-alustallahan olisi juuri tarpeeseen sopiva, hinnat tosin eri luokassa mitä kysytty tai ikä ja kilometrin turhan paljon. Mutta muita vastaavia XC70 Volvo ja Scout skodat.
 
Meillä oli 2005 facelift diesel crv ja oli ehdottomasti yksi positiivisemmin yllättäneistä autoista mitä olen omistanut. Kävin koeajamassa mersuja 203, 204, 211, vw tiguan, kia ix35 jne nelivetoa etsiessäni ja tarkoituksella jätin Hondat väliin kun kuulemma olivat niin karmeita ajaa ja meluisia.

Yllätys olikin sitten melkoinen kun Honda ei hävinnytkään ajovakaudessa juurikaan mk3 mondeolle ja oli sisämelultaankin ehkä jopa aavistuksen hiljaisempi. Hitaaksi haukuttu nelivetojärjestelmäkin toimii 99% ajasta huomaamattomasti ja siten kuin odottaakin, ainoastaan tiukassa paikassa esim. Lumipöperössä jonkin kiinnijuuttuneen repimisessä tuo viive tuli haitallisesti esiin.

Itse ainakin oman ex-yksilön perusteella uskallan suositella.
 
xc70 volvo vaan noilla spekseillä. Kaikessa käytössä hyvä eikä ylläpito ole ominaisuuksiin nähden mitenkään kallista vaikka ostaisi vähän vanhemman / enemmänkin ajetun. Lisäksi jälleenmyyntiarvo säilyy loistavana. Ehdotetut japsit on kyllä sitten taas yli 20km siirtymillä melko tuskaisia, poikkeuksena ehkä legacy / outback.
 
Suzukilla on 4Grip, josta löytyy Lianaa ja SX4:aa, mutta onko noilla mukava hinkuttaa 250 kilometrin siirtymiä.

Entäs Hondan CR-V, Kian Sportage, Subarun Forester jne. mukamaasturit?


Tai villinä korttina

Meilläkin oli ostoslistalla automaattivaihteinen Sportage tai Tucson. Kokeiltiin ensin 4WD Sportage, sitten etuvetoinen DCT-Tucson ja sitten vielä raadin suosituksesta XC60. Volvoon sitten päädyttiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 505 912
Jäsenet
74 423
Uusin jäsen
tosaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom