Mikä auto minulle?


Onkos tuollaisessa yksilössä mitään järkeä?

Yksilössä ei ole muuta vikaa kuin ETG-"automaatti" joka on oikeasti robotisoitu manuaalilaatikko. On ajotuntumaltaan hyvin mielenkiintoinen, toki jos muuten on mieluinen auto niin kannattaa sen tuntumaa käydä kokeilemassa koeajolla, mutta itse en henkilökohtaisesti sellaista ostaisi, koska ei vaan sovi omalle ajotyylille.
 
Noniin, olis ensimmäisen auton hankinta edessä näin vanhuusiällä (40 vuotta ja risat). Varmaan ensin alle jonkinlainen testiauto, oppii sitten mitä oikeasti autolta tarvitsee/haluaa. Toiveet:

- pieni
- edullinen
- automaatti
- mahdollisimman vähän kuluttava (halaan puita ja äänestän vihreitä)

Tarkoituksena kulkea työmatkaa noin 25 km suuntaansa pari kertaa viikossa ja muutama pidempi reissu Suomessa ja naapurimaihin.

Vaikka halu olla ideologinen on ymmärrettävä, niin kannattaa kuitenkin miettiä auton omistamisen ja käytön kokonaiskuvaa. Nimittäin jos noiden pidempien reissujen tekeminen on tärkeä osa oman auton omistamista, niin pohtisin sopivaa autoa jopa enemmän niiden kantilta. Esim. kerran jos hurauttaa Etelä-Suomesta Lappiin ja takaisin niin se vastaa jo kolmen-neljän kuukauden edestä työmatka-ajoja n. 100 km/vko. Vaikka tuota työmatka-ajoa voisi hyvin huristella pikkukinnerillä, niin sen verran armollinen kannattanee olla itselleen että ainakin ihan pienimmät A-segmentin cityautot jättää laskuista pidempiä reissuja suunnitellessa kuten nimimerkki Kvarkkikin yllä vihjasi.

Mutta käy tosiaan vain liikkeissä koeistumassa eri merkkejä ja malleja monipuolisesti, ja sitten koeajamassa niitä mitkä tuntuu sopivalta. Koeistunnalla voi jo tehdä esiraakkausta, eli jos ensivaikutelma kuskin penkkiin istahtaessa antaa sellaisen perstuntuman että tämä ei ole minun auto, niin sitten se tuskin on eikä sitä välttämättä kannata edes koeajaa. Voi toki olla sinun kohdallasi vaikeaa tämä jos aiempaa vertailupohjaa ei oikein vielä ole, ja jostainhan se on tosiaan aloitettava kuten itsekin sanoit. Kun sopivia kandidaatteja löytyy niin pyri pääsemään ajamaan niillä tarpeeksi pitkät koeajot mahdollisimman monipuolisesti erilaisia teitä ja nopeuksia. Aina tämä ei ole mahdollista jos liike antaa alkuun käydä vain lyhyellä lenkillä, mutta jos tosiaan nuo pitkät reissut ovat iso osa autolle tulevista kilometreistä ja ajotunneista, niin pyydä pidempää koeajoa viimeistään siinä vaiheessa kun löytyy se yksilö josta olisit valmis lyömään rahaa tiskiin ja käy heittämässä sillä vielä useamman sadan kilometrin lenkki putkeen. Ja nyt kun on parhaat mahdolliset ajokelit niin koita samalla myös pohtia millainen auto on käyttää (lämmitys jne) ja ajaa talvella vaikka sen näkee ja kokee vasta sitten.
 
Tuli hommattua mökki ja sinne tulee ajeltua nyt joka viikonloppu 150km yhteen suuntaan. Karkeasti puolet 80km/h pikkuteitä, puolet 120km/h motaria ja loppu 10km pientä hiekkatietä.
Ihan kauheasti muuta ajoa ei nyt tule. Peräkärry olisi tarkoitus hommata, joten sen verran vetomassaa oltava, että saa remppatavaroita yms. kuljetettua.
Omat mieltymykset: automaatti, mukava ajaa, tilaa ja penkkiä 190cm rungolle. Budjettina 15-20k.
Passat / Suberb
 
Veljelle uutta autoa hakusessa seuraavilla kriteereillä:

- Bensa ja manuaali
- porras- tai viistoperä
- hinta max 3000€

Ranskalaisissa saisi paljon autoa rahalle mutta sähkövioilla pelotellaan, käynyt mielessä hankkia vain perustylsä VW Golf, pienet huollot onnistuu itseltä. Edellinen auto Mazda 6 2.3 2005 joka teknisesti erittäin luotettava mutta bensankulutus liian korkea.
 
Veljelle uutta autoa hakusessa seuraavilla kriteereillä:

- Bensa ja manuaali
- porras- tai viistoperä
- hinta max 3000€

Ranskalaisissa saisi paljon autoa rahalle mutta sähkövioilla pelotellaan, käynyt mielessä hankkia vain perustylsä VW Golf, pienet huollot onnistuu itseltä. Edellinen auto Mazda 6 2.3 2005 joka teknisesti erittäin luotettava mutta bensankulutus liian korkea.

Eipä noissa nykyranskalaisissa sähköviat ole sen kummempia kuin saksalaisissakaan ja tosiaan saa paljon uudemman auton alle tuossa hintaluokassa.
 
Yksilössä ei ole muuta vikaa kuin ETG-"automaatti" joka on oikeasti robotisoitu manuaalilaatikko. On ajotuntumaltaan hyvin mielenkiintoinen, toki jos muuten on mieluinen auto niin kannattaa sen tuntumaa käydä kokeilemassa koeajolla, mutta itse en henkilökohtaisesti sellaista ostaisi, koska ei vaan sovi omalle ajotyylille.

@SheikYerbouti
Viime viikolla rapisi itsellä ennakkoluulot jonkin verran automatisoitua manuaalia kohtaan, kun oli Fiat 500 1.2 69Hv Duotronic vuokrauskäytössä. Onhan se hidas ja vähän töksähtävä vaihtamaan, mutta toisaalta hitaassa taajama-ajossa pitää kierrokset kuskia tunnollisemmin Ecoalueella automaattisesti. Ainakin Fiatissa oli loogisesti toimiva manuaalipuoli, josta oli ihan hauska vaihtaa pienempää liikenneympyrään.


-Vedä keppiä kuskiin päin vaihtaaksesi manuaalille ja takaisin
- Eteen pienemmälle
-taakse suuremmalle

Toki omaan makuun sulavuus/käyttömukavuusjärjestys on moderni hybridi > DSG > perus momentinmuunnin > robo, mutta tuollaisessa hinnat alkaen perusautossa ihan OK kompromissi. Varsinkin kun Pösön moottori on moderni 3 sylinterinen vs Fiatin "ikivanha" 4 sylinterinen ja varusteltu vakkarilla.

Jos et ole ajanut PSA:n autolla selvitä myyjältä tai itse kuinka se vakkari toimii. Looginen ja hyvä ergonomia kun opettelee, mutta keskellä motaria ei välttämättä aukea.

 
Viimeksi muokattu:
Omien kokemuksieni perusteella uskaltaisin väittää että enemmän sähkövikoja on siinä kolmen tonnin Golfissa kuin ranskalaisessa, yksilöstä toki riippuen mutta johtosarjat/ohjainboksit ovat melkoista kakkaa tuon ikäluokan vageissa.

Tällä hetkellä pihassa

-oma octavia -06, johtosarjat murenee saranoiden kohdalta, Keskuslukituksen boksi reistaa.

-naapurin passat 2011, moottorin ohjainlaitevika, sade/kondensiovesi tehnyt tuhojaan piirilevylle. Tyyppivika.

Ranskalaisten kohdalla pelkoni kohdistuisivat sinne thp, vti ja tce moottoreiden suuntaan.
 
Kiitoksia vastauksista, katsellut siis +200tkm ajettuja 2005-2008 vuosimallin autoja ja netistä kun lukee palstoja niin sähköviat siellä suurimpina murheina näyttäisi olevan ranskalaisten kohdalla, tuon ikäiset saksalaiset on vaan aika karvalakkeja tuhnuilla moottoreilla.
 
Viimeksi muokattu:

Onkos tuollaisessa yksilössä mitään järkeä?
Yksilössä ei ole muuta vikaa kuin ETG-"automaatti" joka on oikeasti robotisoitu manuaalilaatikko. On ajotuntumaltaan hyvin mielenkiintoinen, toki jos muuten on mieluinen auto niin kannattaa sen tuntumaa käydä kokeilemassa koeajolla, mutta itse en henkilökohtaisesti sellaista ostaisi, koska ei vaan sovi omalle ajotyylille.

ETGn pitäisi olla parempi kuin vanhemman BMP-robottivaihteiston. Toiminnasta kiihdytyksissä en tiedä (BMP saattoi vähän moottorijarruttaa vaihtaessaan), mutta esimerkiksi paikallaan tuon pitäisi ryömiä tyhjäkäynnillä oikean automaatin tapaan. Varmaan kuitenkin hitaampi kuin DSG. Eli koeajolle testaamaan erilaisia tilanteita jos vielä kiinnostaa.
 
VTS on citroenissa se tehokkaampi malli, VTI pelkkä varustelu.
Jos viittasit viestiini moottoreista niin tarkoitin psa:n 1.6 vti moottoria joka taitaa olla myös bmw:llä käytössä. Näissä tahtoo olla ongelmia reilun öljynkulutuksen kanssa.
 
Kiitoksia vastauksista, katsellut siis +200tkm ajettuja 2005-2008 vuosimallin autoja ja netistä kun lukee palstoja niin sähköviat siellä suurimpina murheina näyttäisi olevan ranskalaisten kohdalla, tuon ikäiset saksalaiset on vaan aika karvalakkeja tuhnuilla moottoreilla.
Mitä malleja/foorumeita olet katsellut? Ranskisfoorumeita ihan tarpeeksi katsellut ja en kyllä ole samaa mieltä kanssasi. Toki sekin vaikuttaa minkä sähköviaksi tulkitsee. Varmasti löytyy jotain tyyppivikoja kuten suolakylvystä hajoavat moottorituulettimen etuvastukset, mutta en nyt tuollaista pitäisi minkään tason ongelmana.
 
ETGn pitäisi olla parempi kuin vanhemman BMP-robottivaihteiston. Toiminnasta kiihdytyksissä en tiedä (BMP saattoi vähän moottorijarruttaa vaihtaessaan), mutta esimerkiksi paikallaan tuon pitäisi ryömiä tyhjäkäynnillä oikean automaatin tapaan. Varmaan kuitenkin hitaampi kuin DSG. Eli koeajolle testaamaan erilaisia tilanteita jos vielä kiinnostaa.

Mitään DSG tai robottilaatikkoa ei saa ryömittää pitkiä matkoja tai pitää kaasulla paikoillaan ylämäessa, kuluu kytkinlevyt hyvin nopeasti.
 
Mitä malleja/foorumeita olet katsellut? Ranskisfoorumeita ihan tarpeeksi katsellut ja en kyllä ole samaa mieltä kanssasi. Toki sekin vaikuttaa minkä sähköviaksi tulkitsee. Varmasti löytyy jotain tyyppivikoja kuten suolakylvystä hajoavat moottorituulettimen etuvastukset, mutta en nyt tuollaista pitäisi minkään tason ongelmana.
Tällä hetkellä kaksi autoa mitä olen eniten katsonut ovat Citroen C4 VTS ja Renault Laguna:


Merkkikohtaisia foorumeita olen lueskellut ja sieltä katsonut yleisimpiä vikoja mitä näissä esiintynyt, toki foorumeilla on aina vain se äänekäs vähemmistö jolla on ongelmia, tuntuu vaan olevan edelleen yleinen mielipide että ranskalaisissa on huonot sähköt.
 
Ranskalaisissa on lähinnä erikoiset sähköt. Tuon ikäisessä C4 sitikassa ei toimi ajovalojen korkeussäätö jos tuhkakupin polttimo ei ole ehjä. Tosin tuo kyseinen yksilö on xenoneilla, joten tätä ongelmaa siinä ei ole.

Minulla oli pari viikkoa kakkosautona C4, tosin VTR eli laiskemmalla koneella. Penkit olivat ihan ok, mutta muuten en tykännyt autosta yhtään.
 
Jos viittasit viestiini moottoreista niin tarkoitin psa:n 1.6 vti moottoria joka taitaa olla myös bmw:llä käytössä. Näissä tahtoo olla ongelmia reilun öljynkulutuksen kanssa.
Viittasin kyllä.
Mulla oli C4 2.0 koneella, ajoin sillä 180tkm ennen vaihtoa ja se ei syönyt öljyä yhtään.
Pienemmistä koneista ei ole tietoa toimivuudesta.
 
Laatu vaihtelee aika paljon ranskalaisissa, tuo Laguna vois olla ihan ok. Pösö 307cc oli minulla just tuota ikäluokkaa, ja se oli kyllä aika katastrofi autona. Ihan ihmeellisiä vikoja koko ajan ja aika tylsä ja huono ajaakin. Ja niitä sähkövikojakin oli vaikka kuinka monta, yleensä joku liitin siellä oli viallisena tai kontaktit. Parasta oli kun myin auton niin sille oli ostajan jälkeen tullut vielä uusi ostaja, joka soitti sitten minulle ja uhkasi polttaa koko auton, kun oli sähkövika iskenyt ja auto jättänyt kaupan parkkipaikalle. Semmoista se joskus on. No en tiedä miten kävi loppujen lopuksi auton kanssa, mutta eipä se omistaja kovin iloiselta puhelimessa kuulostanut. Itselleni yksi ja sama kun olin jo siirtynyt eteenpäin ranskalaisten parista Mersuun, joka ei kyllä sekään nyt ihan viaton ole ollut.
 
p
Tällä hetkellä kaksi autoa mitä olen eniten katsonut ovat Citroen C4 VTS ja Renault Laguna:


Merkkikohtaisia foorumeita olen lueskellut ja sieltä katsonut yleisimpiä vikoja mitä näissä esiintynyt, toki foorumeilla on aina vain se äänekäs vähemmistö jolla on ongelmia, tuntuu vaan olevan edelleen yleinen mielipide että ranskalaisissa on huonot sähköt.
Tuota yksilöä ei kannata sit ainakaan C4:sta ostaa. Varmana saat sähkövikaa :D Maadotushan tuon ikäisissä voi aiheuttaa ylläreitä ja kuten jo mainittiin, niin hieman erikoisia syy-seurauksia voi olla, jotka täytyy kaaviosta selvittää. Esim. tuossa C5:n rämässä ilmastointikompura estyy, jos flektin etuvastuksista toinen on poikki. Itse flekti pyörii silti, mut eri nopeudella. Tämä ei silti tee itse sähköistä vikaherkempiä. Tuon ikäiset sitikan koneet, varsinkin 2.0 on hyvin janoisia.
 
Tällä hetkellä kaksi autoa mitä olen eniten katsonut ovat Citroen C4 VTS ja Renault Laguna:


Merkkikohtaisia foorumeita olen lueskellut ja sieltä katsonut yleisimpiä vikoja mitä näissä esiintynyt, toki foorumeilla on aina vain se äänekäs vähemmistö jolla on ongelmia, tuntuu vaan olevan edelleen yleinen mielipide että ranskalaisissa on huonot sähköt.

Niin himpun vaihtelee tosiaan malleittain tosiaan parit psa:n mallit polttaa takavaloista maat jonka takia valot ei pala, uusi liitin/ lisämaadotus aika halpa korjata vs. Ohjainboksi ja johtosarja viat monista muista merkeistä. ( Käytännössä menee kerran autonelin iän aikana.) Tosiaan Peugeot 407 tuli ajettua 250-300 tkm ja ainoa sähkövika oli tyyppivika takavalomaadotus johon löytyi käytännössä ilmainen korjauskeino merkkifoorumeilta.
 
Veljelle pariksi vuodeksi käyttöön autoa, jolla tekisi pari kertaa vuodessa 500+ km reissuakin. Lähinnä haussa joku kompakti, turvallinen ja luotettava pikkulaatikko. Hintaluokkaa alle 10 000 euroa. Mitä enemmän alle, sitä parempi. Mielellään bensa tai bensa/hybridi. Tarttis vielä olla automaatilla.

Kiitos jos jaksatte auttaa. Osataan me itsekin nettiautoa selata, mutta ei me sieltä osata bongata kuin hienon näköiset.
 
Veljelle pariksi vuodeksi käyttöön autoa, jolla tekisi pari kertaa vuodessa 500+ km reissuakin. Lähinnä haussa joku kompakti, turvallinen ja luotettava pikkulaatikko. Hintaluokkaa alle 10 000 euroa. Mitä enemmän alle, sitä parempi. Mielellään bensa tai bensa/hybridi. Tarttis vielä olla automaatilla.

Kiitos jos jaksatte auttaa. Osataan me itsekin nettiautoa selata, mutta ei me sieltä osata bongata kuin hienon näköiset.
Jos vaan pariksi vuodeksi niin varmaan leasing paras ja vaivattomin ratkaisu :think:
 
Veljelle pariksi vuodeksi käyttöön autoa, jolla tekisi pari kertaa vuodessa 500+ km reissuakin. Lähinnä haussa joku kompakti, turvallinen ja luotettava pikkulaatikko. Hintaluokkaa alle 10 000 euroa. Mitä enemmän alle, sitä parempi. Mielellään bensa tai bensa/hybridi. Tarttis vielä olla automaatilla.

Kiitos jos jaksatte auttaa. Osataan me itsekin nettiautoa selata, mutta ei me sieltä osata bongata kuin hienon näköiset.
Hybrideistä varmaan Toyota Prius tai Honda Insight tuossa hintaluokassa. Taitaa Yaris Hybridien hinnat olla kanssa nipin napin alle 10k.


Bensa-autoista melkein mikä vaan japanilainen yleensä luotettava, kunhan huollettu täsmällisesti. Koneen saa rikki ajamalla samalla kuralla 45tkm. Suosisin itse vapaasti hengittäviä 1,6 + koneita uusien turbojen sijaan. Avensis, Corolla, Accord, Civic, Qashqai (vain man.), Mazdat (ruostevarauksin) ym. loistopelejä.
 
Hybrideistä varmaan Toyota Prius tai Honda Insight tuossa hintaluokassa. Taitaa Yaris Hybridien hinnat olla kanssa nipin napin alle 10k.


Bensa-autoista melkein mikä vaan japanilainen yleensä luotettava, kunhan huollettu täsmällisesti. Koneen saa rikki ajamalla samalla kuralla 45tkm. Suosisin itse vapaasti hengittäviä 1,6 + koneita uusien turbojen sijaan. Avensis, Corolla, Accord, Civic, Qashqai (vain man.), Mazdat (ruostevarauksin) ym. loistopelejä.
Tämä oli erittäin avulias vastaus, kiitos paljon! Jos oletetaan, että on täsmällisesti huollettu masiina, vaikka sitten Corolla, niin paljonko pitäisitte sellaisena kilometrimääränä, että on parempi hypätä seuraavaan vaihtoehtoon? Olettaen, että hinta/kilometrimäärä olisivat oikeassa suhteessa.
 
Tämä oli erittäin avulias vastaus, kiitos paljon! Jos oletetaan, että on täsmällisesti huollettu masiina, vaikka sitten Corolla, niin paljonko pitäisitte sellaisena kilometrimääränä, että on parempi hypätä seuraavaan vaihtoehtoon? Olettaen, että hinta/kilometrimäärä olisivat oikeassa suhteessa.

Tarkoitatko nyt perus bensa-autossa vai hybridissä?
 
Itse uskaltasin ajaa autolla kuin autolla 350-400 000km. Jos on ei ole kyse mistään pommiksi tiedetystä joka on jo alunperin vika-altis rakenteeltaan.
 
Kyllä tuollaiset määrät alkaa olla jo paljon jollekin kaupungissa pörräävälle pikkukipolle, isolle maaseudulla käytetylle diesel-volvolle kevyt sisäänajo. 200 tkm manuaalilootissa kytkinremppa voi olla ajankohtainen. Riippuu tosi paljon kuka sitä on ajanut. Kytkimeltään rempattu on tietysti parempi vaihtoehto, jos sellaisen onnistuu löytämään. Automaattilootien kestävyys on vähän 1x2. Kannattanee varmuudeksi googletella ostosta ennen ko. merkillä esim. "Citroen C4 automatic gearbox problem" tuottanee tulosta, kun siinä on ollut tyyppivikaa AL4:n solenoideissa.

Yleensäkin kaikki huoltovälit kannattaa selvittää tarkkaan (itse auton huoltovihosta, ei myyjän kertomana). 60/100/150 tkm ja 5/10 v on aika tyypillisiä isompia huoltoja. Sinällään on ihan ok ostaa auto, jossa esim. jakopää+vesipumppu -remontti tulossa, mutta silloin sen hinta pitää olla verrokkeihin nähden selvästi halvempi, noin tonnilla selvinnee yleensä (mut vaihteluväli on iso).

Renkaiden kunto tietysti pitää katsoa, vähintään pinnan/nastojen määrä ja nelinumeroinen viikkovuosi DOT-koodi renkaan kyljestä. 10 v. talvirengas on hyvä tinkivaltti. Katso kaikki renkaat/vanteet. Pintanaarmuja varmaan vanteiden ulkoreunalta löytyy, mutta mitään isompaa muodonmuutosta ei saisi olla. Jotkun millejä syvät naarmutkin alkaa jo haitata.
 
Jos on hybridiakkutesti suoritettu ajallaan niin akustossa on 10v takuu. En huolehtisi niistä ainakaan. Toitsun hybridi on varmasti luotettavin saatavilla oleva hybriditekniikka. En ole Avensiksella ajanut mutta onhan tuo Auris aika "lulla" ajaa ja melutaso korkeahko kun vauhti kasvaa, hybridi 1.6 koneella(vai oliko 1.8) ainakin todella löysä, ääni kasvaa mutta auto ei liiku juuri mihinkään. Kaupungissa todella mukava kyllä kun saa sähköllä valutella. Luotettavampaa autoa tosin tuskin muualta saa.
 
Tämä oli erittäin avulias vastaus, kiitos paljon! Jos oletetaan, että on täsmällisesti huollettu masiina, vaikka sitten Corolla, niin paljonko pitäisitte sellaisena kilometrimääränä, että on parempi hypätä seuraavaan vaihtoehtoon? Olettaen, että hinta/kilometrimäärä olisivat oikeassa suhteessa.
Autot ovat yksilöitä. Mitä enemmän autolla on ajettu, sitä tärkeämpää on koeajaa auto huolellisesti. Minimissään se 45min. Itse pidän rajana 220tkm, eli sen yli en autoja osta, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö ihan toimivia yksilöitä noissakin kilometreissä ole ajossa. Isommat kilometrit tarkoittaa toki isompaa riskiä korjauksille ja huolloille. Lisäksi, jos ostaa liikkeestä tarkoittaa se sitä, että mitä enemmän ajettu auto on kyseessä sitä pienempi on liikkeen virhevastuun osuus vikatapauksessa.

Pieni lisähuomio että vuosimallin 2007-2012 bensiini Corolla / Auris käyttää robottivaihteistoa. Koeaja huolella, kaikki eivät siitä tykkää. Meno on kohtuullisen nykivää.
 
Autot ovat yksilöitä. Mitä enemmän autolla on ajettu, sitä tärkeämpää on koeajaa auto huolellisesti. Minimissään se 45min. Itse pidän rajana 220tkm, eli sen yli en autoja osta, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö ihan toimivia yksilöitä noissakin kilometreissä ole ajossa. Isommat kilometrit tarkoittaa toki isompaa riskiä korjauksille ja huolloille.
Itse olen aina mieltänyt asian itselleni niin, että joko ostaa ~150tkm tai alle ajetun, tai sitten tähtää suoraan 250tkm+, tarkastaen tehdyt huollot.

Isoimmat ja kalliimmat huollot tulevat ensimmäisen kerran vastaan siinä 200tkm hujakoilla, ja siihen mennessä on myös jo voinut esim. laatikko irtisanoutua jos on irtisanoutuakseen. Tuon verran ajetun auton kun ostaa iloisena, niin hyvällä tuurilla tulee kaikki rempat itselleen, kun taas 250tkm rullatussa ne on todennäköisesti jo tehty alta pois ja paljon kilometrejä on vielä edessä. Vaikea näitä enemmän ajettuja on toki arvioida, jos auton aiemman historian aikana on laiminlyöty kaikki öljynvaihdosta alkaen, niin isoista rempoista huolimatta voi odottaa melkoinen työmaa kun kaikki muutkin osastot alkaa hajoilemaan.
 
Pieni lisähuomio että vuosimallin 2007-2012 bensiini Corolla / Auris käyttää robottivaihteistoa. Koeaja huolella, kaikki eivät siitä tykkää. Meno on kohtuullisen nykivää.

On karmeita vehkeitä nämä, pysyisin loitolla.

Vielä tohon Hybridi Naurikseen, ole tosiaan tarkka sen hybridiakkutestitositteen kanssa. Se on oltava merkkiliikkeestä jotta takuu on voimassa. Tosiaan jos noi lasahtaa (hyvin epätodennäköistä) niin se on 10k remontti jos koko akusto pitää vaihtaa. Toisekseen nuissa Toyon hybrideissä on talvikeleihin liian pieni 12V akku. Aika monilla on ollut ongelmia saada auto liikkeelle kylmällä jos se on seisonut pitempään ajamatta (lue: yli viikko). Akkulaturi lienee hyvä olla varalta jos ajoa ei valtavasti aina tule.
 
5 autoa olen omistanut ja kaikki on olleet ihan yhtä surkeita. Ainakin omalla tuurilla on ihan sama onko auto yli vai alle 10v tai ajettu 100k tai 300k niin aina on jotain. Jokainen auto on jättänyt tiellekkin ainakin kerran, parhaimmat (pahimmat) useamman kerran. Tosin lasken tiellejäännin myös sellaiseksi, että nipinnapin on kotiin päästy ja siihen on auto jäänyt.
 
On karmeita vehkeitä nämä, pysyisin loitolla.

Vielä tohon Hybridi Naurikseen, ole tosiaan tarkka sen hybridiakkutestitositteen kanssa. Se on oltava merkkiliikkeestä jotta takuu on voimassa. Tosiaan jos noi lasahtaa (hyvin epätodennäköistä) niin se on 10k remontti jos koko akusto pitää vaihtaa. Toisekseen nuissa Toyon hybrideissä on talvikeleihin liian pieni 12V akku. Aika monilla on ollut ongelmia saada auto liikkeelle kylmällä jos se on seisonut pitempään ajamatta (lue: yli viikko). Akkulaturi lienee hyvä olla varalta jos ajoa ei valtavasti aina tule.

En olisi Toyotan tai Kia/Hyundai itselataavan akun hinnasta niin huolissani. Kymppitonneista puhutaan Plugin:ien tapauksissa jos kokio akusto uusitaan, itselataavan muutama touhutonni.

 
En olisi Toyotan tai Kia/Hyundai itselataavan akun hinnasta niin huolissani. Kymppitonneista puhutaan Plugin:ien tapauksissa jos kokio akusto uusitaan, itselataavan muutama touhutonni.



Juu perustan ton arvion vaan ku tiedän että Lexuksen tapauksessa noi akustojen rempat on sitä kymppitonnia. Voihan ne toitsulla olla vähän halvempia. Mutta kuten sanottu, kunhan se akkutestitosite vaan löytyy niin eipä tolla väliä.
 
On karmeita vehkeitä nämä, pysyisin loitolla.

Vielä tohon Hybridi Naurikseen, ole tosiaan tarkka sen hybridiakkutestitositteen kanssa. Se on oltava merkkiliikkeestä jotta takuu on voimassa. Tosiaan jos noi lasahtaa (hyvin epätodennäköistä) niin se on 10k remontti jos koko akusto pitää vaihtaa. Toisekseen nuissa Toyon hybrideissä on talvikeleihin liian pieni 12V akku. Aika monilla on ollut ongelmia saada auto liikkeelle kylmällä jos se on seisonut pitempään ajamatta (lue: yli viikko). Akkulaturi lienee hyvä olla varalta jos ajoa ei valtavasti aina tule.
Ei ole 10k remontti, vaan 1,5-2,2k. Akuko90 linkkasi Taloustaidon jutun, jossa sanotaan:

"TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa."

Sen 12 V akun pienuus ei haittaa, koska sillä ei pyöritetä polttomoottoria, ja lisäksi se latautuu aina virtojen ollessa päällä 14,8 voltilla. Siis myös silloin kun seistään liikennevaloissa ja vaikka polttomoottori olisi sammuneena.

Aurikseni pikkuakku on alkuperäinen ja ollut käytössä 64 kk. Viime talvena auto seisoi pakkasessa ulkona useasti 2-3 vk. Silti auto käynnistyi 3 vk seisonnan jälkeen normaalisti@-22 C. Akun jännite on kyllä totuttua alhaisempi ollut jo uutenakin, mutta toimivuuteen sillä ei ole vaikutusta. Viiden vuoden kohdalla latasin ensimmäistä kertaa ulkopuolisella laturilla, koska halusin kokeilla CTEKin elvytystoimintoa. Toinen syy oli, että kaverin Auris ei käynnistynyt 8-vuotiaalla akulla 3 vk seisonnan jälkeen pahimmilla pakkasilla.

Tuota 8v akkua lukuunottamatta Auristen akkujen tyhjentyminen seisonnan aikana on ollut historiaa 02/2014 päivityksen jälkeen.

 
Ei ole 10k remontti, vaan 1,5-2,2k. Akuko90 linkkasi Taloustaidon jutun, jossa sanotaan:

"TOYOTA: Silloin kun hybridi ei ole pistokkeesta ladattava vaan se latautuu auton liikkuessa, akku on kapasiteetiltaan vain puolentoista kilowattitunnin luokkaa ja hinnaltaan 1 500–2 200 euroa. Toyotan viestintäpäällikön Pekka Karvisen mukaan korkeajänniteakun vaihtoaika vaihtelee mallista riippuen 1,3 tunnin ja 2,5 tunnin välillä, joten vaihtotyön hinta liikkuu korjaamon tuntiveloituksen mukaan 150–400 eurossa."

Sen 12 V akun pienuus ei haittaa, koska sillä ei pyöritetä polttomoottoria, ja lisäksi se latautuu aina virtojen ollessa päällä 14,8 voltilla. Siis myös silloin kun seistään liikennevaloissa ja vaikka polttomoottori olisi sammuneena.

Aurikseni pikkuakku on alkuperäinen ja ollut käytössä 64 kk. Viime talvena auto seisoi pakkasessa ulkona useasti 2-3 vk. Silti auto käynnistyi 3 vk seisonnan jälkeen normaalisti@-22 C. Akun jännite on kyllä totuttua alhaisempi ollut jo uutenakin, mutta toimivuuteen sillä ei ole vaikutusta. Viiden vuoden kohdalla latasin ensimmäistä kertaa ulkopuolisella laturilla, koska halusin kokeilla CTEKin elvytystoimintoa. Toinen syy oli, että kaverin Auris ei käynnistynyt 8-vuotiaalla akulla 3 vk seisonnan jälkeen pahimmilla pakkasilla.

Tuota 8v akkua lukuunottamatta Auristen akkujen tyhjentyminen seisonnan aikana on ollut historiaa 02/2014 päivityksen jälkeen.


Mulla on faijalla uusi hybridi Corolla (vm2020) ja siitä akku tyhentyi kun seisoi pakkasessa pari viikkoa. Joutui ostamaan sitten laturin varalle. Samaten Lexus-forumilta lukenut samoista ongelmista IS 300h:n kanssa. Ehkäpä noissa on sitten jotakin eroa vrt. Aurikseen. :confused:
 
Autot ovat yksilöitä. Mitä enemmän autolla on ajettu, sitä tärkeämpää on koeajaa auto huolellisesti. Minimissään se 45min. Itse pidän rajana 220tkm, eli sen yli en autoja osta, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö ihan toimivia yksilöitä noissakin kilometreissä ole ajossa.

On niitä isommillakin kilsoilla olevia vielä liikenteessä. Jollekin autolle 200 tkm alkaa olla paljon, toiselle se on vasta kevyt sisäänajo.
V70 @ 744 tkm
 
5 autoa olen omistanut ja kaikki on olleet ihan yhtä surkeita. Ainakin omalla tuurilla on ihan sama onko auto yli vai alle 10v tai ajettu 100k tai 300k niin aina on jotain. Jokainen auto on jättänyt tiellekkin ainakin kerran, parhaimmat (pahimmat) useamman kerran. Tosin lasken tiellejäännin myös sellaiseksi, että nipinnapin on kotiin päästy ja siihen on auto jäänyt.

Tähän olisi kiintoisaa kuulla autojen merkit ja mallit?

Itse kun siirryin VAG:sta Volvoon, niin 10 vuotta nyt menty ilman tien varteen jäämistä (-98 V70 2.4 bensa, -12 V50 D3, -15 XC60 D5, kaikki automaatteja). Ei tarkoita etteikö vikoja olisi mutta toistaiseksi on aina perille päästy. Toki olen perehtynyt suht tarkasti kulloisenkin mallin tyyppivikoihin ja valinnut sieltä sen "parhaan" moottorin ja vaihteiston yhdistelmän.
 
Suunnilleen sen 160 autoa omistaneena ja sen lisäksi lähipiirin autoilua seuranneena on vain todettava että Toyotalla (ei d4d) ne ongelmattomimmat kilometrit tulee, tietysti noissakin voi sattua ne 1.6 ja 1.8 öljysyöpöt kohdalle.

Suurimmat ongelmat ovat olleet volkkareissa ja volvoissa (2001-2006) nämäkin johtuvat vain siitä että sattui huonot yksilöt kohdalle.

Siltikin tällä hetkellä pihasta löytyy -06 octavia(447tkm) ja -08 tiquan

Mutta jokatapauksessa, oma suositukseni olisi joku 150-250tkm ajettu 2013-> hybridi auris josta löytyy merkkihuollon akkutarkistuspaperit. Tälläkin hetkellä näkyy olevan 10500€ hintaan 2017 facelift mallinen 257tkm ajettu Seinäjoella. Akkutakuutakin on jos vain paperit löytyvät.

Ei se mikään ässämersun tai mondeon tasoinen kulkine ole mutta ei siinä ole mitään varsinaisen häiritsevääkään, siihen moottorin ääneen ja kuminauhamaisuuteenkin tottuu.
 
Siltikin tällä hetkellä pihasta löytyy -06 octavia(447tkm) ja -08 tiquan

Millaisia kokemuksia Tiguanista? Pitäisi itselle arkiajokki hommata T4 Caravellen jälkeen ja tuollaisia sivusilmällä katsellut, kun pienemmälläkin omat ajelunsa pärjäisi. -06 RS Octavia TDI on ollut aiemmin ja sitten Audeja monenlaisia, että sikäli näistä aikakautensa vehkeistä on kokemusta ja tietämystä.
 
Tähän olisi kiintoisaa kuulla autojen merkit ja mallit?
  • Daewoo Matiz (lämppärin kenno)
  • Volvo S40 Mk 1 (hihnapyörä>moniurahihna poikki)
  • Lexus Ls400 (avain rikkoontui)
  • Pösö 307cc (taka-akseli irtosi)
  • MB CLK W208 (kampiakselin hihnapyörä)
Itse en varmaan katselisi muita kuin Toyotaa tai jotain muuta japsia jos pitäisi saada oikeasti luotettava auto a->b ajamiseen ilman sen suurempia intohimon kohteita. Mutta Toyota varsinkin on harmillisen kallis suomessa käytettynä ostaa.
 
Volvo s80 - 08 2.5t nyt ajellut 130-250tkm. Öljynvaihtojen lisäksi mennyt etujarrulevyt, parit palat, takakontin johtosarja 60€ Volvolta, bensanpaineanturi 100€ ja tietysti jakopään vaihto 250€ ja e85 muutossarja 125€. Alustassa kaikki alkuperäistä.

Että jos ei jaksa kitua tojotassa, niin ei nuo volvotkaan kalliita ole ylläpitää. Toki bensa tuolle maistuu, tai nykyään e85.
 
Millaisia kokemuksia Tiguanista? Pitäisi itselle arkiajokki hommata T4 Caravellen jälkeen ja tuollaisia sivusilmällä katsellut, kun pienemmälläkin omat ajelunsa pärjäisi. -06 RS Octavia TDI on ollut aiemmin ja sitten Audeja monenlaisia, että sikäli näistä aikakautensa vehkeistä on kokemusta ja tietämystä.
Vikoja ei ole meillä nyt vuoden(16tkm, 264tkm kokonaisuudessaan) aikana ollut yhtäkään, polttoainetta vie ~7,5l/100km tiptronicilla. Ohjauksen keskialue tunnoton, periaatteessa ihan ok autona mutta jo viikon omistuksen jälkeen halusin myydä pois, on vain jotenkin niin mitäänsanomaton kaikilta osin. Tiptronicci momentinmuuntimesta huolimatta on tässä melkoisen töksähtelevä ja taloudelliseksi ohjelmoitu, ainakin kaupunkiajossa.

Kääntösäde on ehkä jopa suurempi kuin s60/v70 eli kilpaillaan rahtilaivan kanssa ketteryydessä.

Tuo 447tkm ajettu -06 neliveto octavia on huomattavasti jämäkämpi ja vakaampi ajettava.
 
pakko laittaa toiseksi autoksi webastollinen auto. Hinta alle 4k e. Tulee lähinnä itelle että pääsee töihin ja koiran kans mettään. Eli farkku, viisovinen, maasturi. Vähän katsellu niin monenlaista pösöä (406,407, 3008) löytys läheltäki webastolla. Mutta mutta, onko noi pösöt niin paskoja kuin sanotaan, vai onko se tuossa hintaluokassa kaikki samaa paskaa?
 
pakko laittaa toiseksi autoksi webastollinen auto. Hinta alle 4k e. Tulee lähinnä itelle että pääsee töihin ja koiran kans mettään. Eli farkku, viisovinen, maasturi. Vähän katsellu niin monenlaista pösöä (406,407, 3008) löytys läheltäki webastolla. Mutta mutta, onko noi pösöt niin paskoja kuin sanotaan, vai onko se tuossa hintaluokassa kaikki samaa paskaa?
Mk4 mondeo. Dw10c jumal dieselillä tietysti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 883
Viestejä
4 749 655
Jäsenet
77 406
Uusin jäsen
TA2025

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom