Mikä auto minulle?

Caddy tai vastaava pakupohjainen laitos? Tourneo connect, berlingo/combo ja sukulaiset. Autotyyppisistä Peugeot 5008 ja em. C5-aircross. X-trail 7-paikkaisena. Touran. Zafira, Galaxy, S-max ja C-max jos löytää hyväkuntoisen? Isommat suvit varmaan kalliita ja paljon ajettuja.

Varmaan kannattaa funtsia miten tuo orkesteri sijoitellaan, yli 5 istuinta ois hyvä jos/kun on mahdollisuus sijoittaa aikuinen s.e. on näköyhteys lapsiin. Toki jos apparin paikalla isofix niin sekin antaa vaihtoehtoisia istuinjärjestelyjä, siis jos taakse mahtuu aikuinen istuinten jatkoksi helpommin kuin 3 istuinta riviin.

Pakutyyppisiin saa helpommin kyytiin sekä tavaraa että ihmisiä samanaikaisesti. Jos 7-paikkaisesta nyppäsee yhden takarivin penkin pois niin sen paikalle saa kasattua vaunut ja muut romut. Ja vaikka jääkaapin. Jättää silti keskiriville yhden paikan tilaa.

Tietty riippuu kuljetusten (huudon) määrästä ja pituudesta. Ehkä vois myös miettiä että ottais suosiolla jonkun tilavan vanhemman kärryn ja ei välittäisi naapureiden mielipiteistä. Veikkaisin että uudehkot/siistit/vähänajetut tila-autot on hinnoissaan, kun niitä on aika vähän uutena myynnissä ylipäätään.
Kiitos kattavasta vastauksesta, hyvin pitkälti samoja asioita oon tässä pyöritellyt. Tuolla budjetilla ja noilla vaatimuksilla ei ulkonäöllisesti kenenkään mielestä hienoa autoa saa. Mennään semmoisella, joka on mahdollisimman käytännöllinen. Kaikelle ylimääräiselle kyllä tulee käyttöä ja ei kiinnosta ottaa lainaakaan.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta, hyvin pitkälti samoja asioita oon tässä pyöritellyt. Tuolla budjetilla ja noilla vaatimuksilla ei ulkonäöllisesti kenenkään mielestä hienoa autoa saa. Mennään semmoisella, joka on mahdollisimman käytännöllinen. Kaikelle ylimääräiselle kyllä tulee käyttöä ja ei kiinnosta ottaa lainaakaan.
Toi laina on aina sellainen jota itsekin "hikoilen" mietin ja näen painajaisia. 🤣

Ehkä se että kouluaikoina matikka ei ollut se vihatuin aine. 😅
 
Kiitos kattavasta vastauksesta, hyvin pitkälti samoja asioita oon tässä pyöritellyt. Tuolla budjetilla ja noilla vaatimuksilla ei ulkonäöllisesti kenenkään mielestä hienoa autoa saa. Mennään semmoisella, joka on mahdollisimman käytännöllinen. Kaikelle ylimääräiselle kyllä tulee käyttöä ja ei kiinnosta ottaa lainaakaan.
Noissa isommissa autoissa (Ford Galaxy, S-Max, VW Sharan/Alhambra) tuppaa tosi usein olemaan diisseli. Me ollaan vastaavalla kooonpanolla arvostettu isoa tilaa ja muunneltavuutta, 5 vuotta ollut alla nyt diesel Alhambra, 20tkm vuosi ajolla. Ekat 2 vuotta selvittiin keskiluokan farkulla. Jos olis ylimääräistä Kia PV5 kiinnostelisi nyt. Käytettyjä täyssähkö Maxus Eunukkeja taitaa saada aika edukkaasti, muttei mitään käryä millaisia pommeja ovat. Valitettavasti ainakin PSA-konsernin PureTech bensat on olleet vähän huonomaineisia kuten vanhat THP:tkin.

Perheautoista löytyy juttua myös täällä:
 
Noissa isommissa autoissa (Ford Galaxy, S-Max, VW Sharan/Alhambra) tuppaa tosi usein olemaan diisseli. Me ollaan vastaavalla kooonpanolla arvostettu isoa tilaa ja muunneltavuutta, 5 vuotta ollut alla nyt diesel Alhambra, 20tkm vuosi ajolla. Ekat 2 vuotta selvittiin keskiluokan farkulla. Jos olis ylimääräistä Kia PV5 kiinnostelisi nyt. Käytettyjä täyssähkö Maxus Eunukkeja taitaa saada aika edukkaasti, muttei mitään käryä millaisia pommeja ovat. Valitettavasti ainakin PSA-konsernin PureTech bensat on olleet vähän huonomaineisia kuten vanhat THP:tkin.

Perheautoista löytyy juttua myös täällä:
Joo, on kyllä tympeän vähän vaihtoehtoja. Ajetaan jo nyt maksimissaan 10tkm vuoteen, saati sitten kaksosten synnyttyä. Ei saa diisselistä mitenkään itelle järkevää vehjettä, tällä hetkellä ehkä Citroen e-Berlingo tai vastaava vehje näyttää meille parhaalta vaihtoehdolta.
 
Moro!

Kaksoset tulossa ja 2-vuotias löytyy ennakkoon, uus auto pitäis siis hommata. Kriteerit on kuitenkin melko vaikeat, eli tarvisi taakse 3 turvaistuinta, automaatti ja ei diisseliä. Onko ehdotuksia?

E: budjetti ihan maksimissaan 20t.
Toyota Proace City Verso ei ole vielä mainittu.
 
Noita on niin eri spekseillä vaikka merkki olisi sama. Se halvin liikkeestä ostettu saman merkin erkkasarja on todennäköisesti silti parempi kuin autossa jo oleva. Ja teknisesti ottaen subbarin olemassaoloa ei ns. pitäisi edes huomata vaan sen pitäisi integroitua täysin muihin kaiuttimiin. Lisäksi Mazdan rengasmelun kanssa pitää alapäätä olla aivan valtavasti että se tulee rengasmelun yli.
Ei se ykköskoppanen kutonen pahameluinen ollut, kakkonen kai se pahempi oli. Ja subi oli tosiaan joku kuustuumanen muoviämpärissä josta oikein kiusaamalla sai jotain *plärt* ääniä aikaiseksi, hyvä, oikeinsäädetty subi on ihan eri asia.
 
Budjetti max.40k€.
2+3 perhekoko, joten tilava auto saisi olla. Enyaq ja id.4 kiinnostelis, mutta lyhyt takuu (budjetissa olevissa jo loppunut) ei vedä sen takia puoleensa. Eli haluaisin tilavan ja pitkällä takuulla olevan auton:
BYD Seal U
Kia EV3
Toyota bZ4X
MG S5

Tällaisia olen katsellut, muissa pitkä tehdastakuu ja Toyotalla oma "relax". Uskaltaako sen varaan laskea?
 
Budjetti max.40k€.
2+3 perhekoko, joten tilava auto saisi olla. Enyaq ja id.4 kiinnostelis, mutta lyhyt takuu (budjetissa olevissa jo loppunut) ei vedä sen takia puoleensa. Eli haluaisin tilavan ja pitkällä takuulla olevan auton:
BYD Seal U
Kia EV3
Toyota bZ4X
MG S5

Tällaisia olen katsellut, muissa pitkä tehdastakuu ja Toyotalla oma "relax". Uskaltaako sen varaan laskea?
Toyotan sähköautosta mulla ei ole kokemusta, mutta relax on toiminut hyvin. Edellisestä Lexuksesta vaihdettiin peruutuskamera kokonaan Toyotan piikkiin (normaalisti työt veloitetaan) ja Corollasta petti sähköisen takaluukun pumput ja nekin meni relaxin piikkiin, töistä piti pulittaa joku satku; ilman relaxia ois ollu melkein kahden tonnin keikka.
 
Budjetti max.40k€.
2+3 perhekoko, joten tilava auto saisi olla. Enyaq ja id.4 kiinnostelis, mutta lyhyt takuu (budjetissa olevissa jo loppunut) ei vedä sen takia puoleensa. Eli haluaisin tilavan ja pitkällä takuulla olevan auton:
BYD Seal U
Kia EV3
Toyota bZ4X
MG S5

Tällaisia olen katsellut, muissa pitkä tehdastakuu ja Toyotalla oma "relax". Uskaltaako sen varaan laskea?
Eikö 40k€ saa jo uutta bz4x?

Muita en edes harkitsisi!
 
Budjetti max.40k€.
2+3 perhekoko, joten tilava auto saisi olla. Enyaq ja id.4 kiinnostelis, mutta lyhyt takuu (budjetissa olevissa jo loppunut) ei vedä sen takia puoleensa. Eli haluaisin tilavan ja pitkällä takuulla olevan auton:
BYD Seal U
Kia EV3
Toyota bZ4X
MG S5

Tällaisia olen katsellut, muissa pitkä tehdastakuu ja Toyotalla oma "relax". Uskaltaako sen varaan laskea?
Me hankittiin tällä viikolla 2022 Toyota Rav4 plug-in hybridi. Arkiajot menee sähköllä ja sukureissut itä Suomessa bensalla. Meitä myös 2+3.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta, hyvin pitkälti samoja asioita oon tässä pyöritellyt. Tuolla budjetilla ja noilla vaatimuksilla ei ulkonäöllisesti kenenkään mielestä hienoa autoa saa. Mennään semmoisella, joka on mahdollisimman käytännöllinen. Kaikelle ylimääräiselle kyllä tulee käyttöä ja ei kiinnosta ottaa lainaakaan.
Älä osta öljykylpy hihnallisia Peugeot, Citroen ja Ford moottorilla varustettuja autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Älä osta öljykylpy hihnallisia Peugeot, Citroen ja Ford moottorilla varustettuja autoja.

Hae Saksasta Nissan Townstar, Renault Kangoo tai Mercedes-Benz Citan 1.3 Tce bensa moottorilla. Kaikki ovat samoja autoja eri paketissa.

Nissaneissa on 5 vuoden takuu, joka toimii myös Suomessa.
Tässäkin kysyjä ampuu itseään nilkkaan kun poissulkee dieselkäyttöiset laitteet pois. En oikein ymmärrä miksi pitää käyttövoiman perusteella sulkea kokonaisuuksia pois jos kuitenkin ilmeisesti Bensa / Kaasu / RE85 kelpaavat?
Mikä siinä dieselissä nyt niin kammoksuttaa? Puoli vuotta eteenpäin ja diesel on taas halpaa. Kilometriveron tullessa dieseli kokee renesanssin ja ulkomailta roudataan taas pää märkänä näitä.
 
Diesel ei tule olemaan halpaa vuosiin ja sen saastelaitteet ei tykkää ellei saa ajoa väh.kerran kuukaudessa +30km yhtämittaa.

Kaupunkiajoon ongelmien hakemista.
 
Adblue ongelmat ja onhan tuo lyhyellä matkalla aika tympeä laitos. Ei lämpene millään ilman webastoa. Tykkään dieselistä heti kun pääsee pidemmälle reissulle, mutta työmatkarallissa on omat mutkansa.
 
Aika usein dieselissä on webasto ellei lohkolämppäriä ole. Molemmilla auton saa lämpimäksi.
Ja jos on pätkäajoa ja pelkkä webasto, on siltikin mahdollista tökätä auto vaikka ylläpitolaturiin silloin tällöin ellei nyt ihan kadunvarressa ole parkissa.
 
Tässäkin kysyjä ampuu itseään nilkkaan kun poissulkee dieselkäyttöiset laitteet pois. En oikein ymmärrä miksi pitää käyttövoiman perusteella sulkea kokonaisuuksia pois jos kuitenkin ilmeisesti Bensa / Kaasu / RE85 kelpaavat?
Mikä siinä dieselissä nyt niin kammoksuttaa? Puoli vuotta eteenpäin ja diesel on taas halpaa. Kilometriveron tullessa dieseli kokee renesanssin ja ulkomailta roudataan taas pää märkänä näitä.
Ajetaan tällä hetkellä jo alle 10tkm vuodessa, kaksosten synnyttyä varmaan vielä reilusti vähemmän. On jotenkin hyvin vaikea perustella itselle diisseliä.
 
Moro!

Kaksoset tulossa ja 2-vuotias löytyy ennakkoon, uus auto pitäis siis hommata. Kriteerit on kuitenkin melko vaikeat, eli tarvisi taakse 3 turvaistuinta, automaatti ja ei diisseliä. Onko ehdotuksia?

E: budjetti ihan maksimissaan 20t.
Toyota Verso 1.8 bensa, tai Prius + jos et tarvitse koukkua.
 
tavaraa vaihtoautona"lisia Peugeot, Citroen ja Ford moottorilla varustettuja autoja.

Älä osta öljykylpy hihnallisia Peugeot, Citroen ja Ford moottorilla varustettuja autoja.
Vieläkin ongelmia näissä stellantiksen 1.3l bensaturboissa? Tutuilla noita 1.2 ja niissä ainut onglema ollut kallis hihnanvaihto ja apit sekä sähkölaitteet muuttuu ranskalaisiksi.
 
Kävin potkimassa 2022 vm. Ford Kuga 2,5 Hybrid (HEV) 190hv CVT AWD Titanium täyshybridin renkaita joka koeajon perusteella vaikutti oikein kivalta vehkeeltä. Onkos täällä foorumillaisilla minkäänlaisia mielipiteitä kyseisestä autosta ja löytyisikö vastaavassa hintaluokassa (20-25k) joitain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Katumaasturihan auton ei ole pakko olla mutta tuo sattui istumaan aika hyvin hintahaarukkaan. Käyttötarpeesta sen verran että kilometrejä vuoteen tulee noin 15 000 km josta suuri osa kaupunkiajoa. Perheessä 2 aikuista, koira ja lähiaikoina myös 1 lapsukainen. Haussa siis luotettava perhe-auto jolla ei myöskään jää jalkoihin ohitustilanteissa.

Ladattavaa hybridiä en taida uskaltaa käytettynä ostaa kun pelottaa mahdolliset takuuajan ulkopuolella ilmenevät akkuongelmat liikaa.

EDIT: Kävin myös koeajamassa Toyota Corollaa mutta siinä häiritsi liikaa rengasmelu ohjaamoon sekä se etten suht pitkänä ihmisenä meinannut mahtua ratin taakse ilman että pää osuu kattoon. Myös 1,8 litrainen kone tuntui melko laiskalta varsinkin maantienopeuksissa.
 
Ollaan pitkään harkittu uutta toyota bz4x touring tai uusi rav4. Mitä muuta toyota-uskovainen voisi katsoa? Siis Toyotan luotettavuus ja 10v/200tkm relax takuu painaa. Neliveto+vetomassa 1500kg, jonkunlainen maavara+etälämmitys kännykällä talvella kriteerit. Kaikilla autoilla se onnistuu, mutta joka vuosi käyty myös Euroopassa omalla autolla. 20tkm vuoteen kilsat, okt, sähköauton lataus on jo. Ei välttämättä.tarvi olla ihan uusi.
 
Ollaan pitkään harkittu uutta toyota bz4x touring tai uusi rav4. Mitä muuta toyota-uskovainen voisi katsoa? Siis Toyotan luotettavuus ja 10v/200tkm relax takuu painaa. Neliveto+vetomassa 1500kg, jonkunlainen maavara+etälämmitys kännykällä talvella kriteerit. Kaikilla autoilla se onnistuu, mutta joka vuosi käyty myös Euroopassa omalla autolla. 20tkm vuoteen kilsat, okt, sähköauton lataus on jo. Ei välttämättä.tarvi olla ihan uusi.
bz4x uusimmassa faceliftissä jo niin vakuuttava kampe että voit surutta ostaa Toyotan
 
Ollaan pitkään harkittu uutta toyota bz4x touring tai uusi rav4. Mitä muuta toyota-uskovainen voisi katsoa? Siis Toyotan luotettavuus ja 10v/200tkm relax takuu painaa. Neliveto+vetomassa 1500kg, jonkunlainen maavara+etälämmitys kännykällä talvella kriteerit. Kaikilla autoilla se onnistuu, mutta joka vuosi käyty myös Euroopassa omalla autolla. 20tkm vuoteen kilsat, okt, sähköauton lataus on jo. Ei välttämättä.tarvi olla ihan uusi.
Ei kai Toyota-uskovaiselle voi tarjota kuin Toyotaa tai jos haluaa lähteä hulluttelemaan niin Lexusta. Lexuksella on sama relax-takuu, mutta lähtöhinta on noissa isommissa autoissa aika tuuhea. NX:ssä on samat vetomassat ja varmaan maavaratkin kuin RAV4:ssa.
 
Vieläkin ongelmia näissä stellantiksen 1.3l bensaturboissa? Tutuilla noita 1.2 ja niissä ainut onglema ollut kallis hihnanvaihto ja apit sekä sähkölaitteet muuttuu ranskalaisiksi.
En ole perehtynyt 1.3 Stellantiksen bensarurboihin. Ketju niissä taitaa olla, mutta ei niitä taida olla juuri asennettu tilaviin perheautoihin.
 
Ostohousut jalassa ja valinta näyttää
osuvan Toyota bz4x autoon. Onkohan tuonti autossa ilp vakiona, niinkuin Suomesta ostetussa? Ärsyttävän huonosti ilmoittavat tietoja nettiautossa. Näitähän on todella paljon tarjolla, niin siksi erimallien varusteista saisivat selkeästi laittaa. 24-25 malleissa ei taida olla mitään eroa? Onkos Subaru Solterra sama auto/samalla Subarun "relaxilla"?

(2. pohdinnassa vielä myös Kia ev3, koska iso tavaratila pitää olla. Myös byd Seal u on takaraivossa ,mutta kaikkein vähiten kiinnostava)

Niin ja vetokoukku pitää saada asennettua, ei varmaan näihin ole ongelma jälkiasentaa...
 
Näin sivuhuomiona, on huvittavaa kun keskusteluissa ILP:n puute on ongelma. Samaan aikaan toisessa keskustelussa ILP on se itse ongelma koska hajoaa ja korjauskulut.

Miten voi aina ollu niin että oli kummin päin tahansa, niin aina se vaihtoehto on huonompi :D
 
Ostohousut jalassa ja valinta näyttää
osuvan Toyota bz4x autoon. Onkohan tuonti autossa ilp vakiona, niinkuin Suomesta ostetussa? Ärsyttävän huonosti ilmoittavat tietoja nettiautossa. Näitähän on todella paljon tarjolla, niin siksi erimallien varusteista saisivat selkeästi laittaa. 24-25 malleissa ei taida olla mitään eroa? Onkos Subaru Solterra sama auto/samalla Subarun "relaxilla"?

(2. pohdinnassa vielä myös Kia ev3, koska iso tavaratila pitää olla. Myös byd Seal u on takaraivossa ,mutta kaikkein vähiten kiinnostava)

Niin ja vetokoukku pitää saada asennettua, ei varmaan näihin ole ongelma jälkiasentaa...
Kannattaa olla tarkkana tuosta minkä vuotinen malli on. Mallivuosi ja vuosimalli ovat eri asia. 2024 mallivuoden autossa on parempi 3.5kw (latausluukussa lukee bev) latauksenaikainen lämmitys vs vanha 500w (latausluukussa lukee electric). Talvikylmissä 500w lämmityksellä saa odottaa pikalaturilla jopa pari tuntia. Itsellä on vuosimallin 2024, mutta sen mallivuosi on 2023, joten kylmälataus on kuraa. Edes merkkiliikkeessä ei tiedetty tätä latausluukun bev/electric eroa latauksen aikaisessa lämmityksessä. Nii epäilen että muissakaan ei olla perillä.
Huomioi lisäksi 1-vaihe ja 3-vaihelataus. Alkuun oli 1 vaihelatauksella. Eli kotona lataus melko hidasta. 3 vaihelatauksella joka reiässä on pinni autossa. 1 vaihelatauksella 2 paikkaa tyhjiä.

Eikö subarun care sähköautoille tullut voimaan vasta 2025 aikaan, ei käsittääkseni takautuvasti.

Tuontiauton varusteista ei tietoa.

Koukun asennus ei pitäisi olla ongelma. Varmista etukäteen kuitenkin. Vetomassat vaan nelivedolla ja jarrullisen vaatimaton 750kg.
 
Näin sivuhuomiona, on huvittavaa kun keskusteluissa ILP:n puute on ongelma. Samaan aikaan toisessa keskustelussa ILP on se itse ongelma koska hajoaa ja korjauskulut.

Miten voi aina ollu niin että oli kummin päin tahansa, niin aina se vaihtoehto on huonompi :D
Riippuu merkistä. Teslassa se on kallis remontti takuun jälkeen. Toyotassa jos huoltaa merkkiliikkeessä saa mielenrauhan 10v/200tkm. Ja range paranee ilpillä.
 
Kannattaa olla tarkkana tuosta minkä vuotinen malli on. Mallivuosi ja vuosimalli ovat eri asia. 2024 mallivuoden autossa on parempi 3.5kw (latausluukussa lukee bev) latauksenaikainen lämmitys vs vanha 500w (latausluukussa lukee electric). Talvikylmissä 500w lämmityksellä saa odottaa pikalaturilla jopa pari tuntia. Itsellä on vuosimallin 2024, mutta sen mallivuosi on 2023, joten kylmälataus on kuraa. Edes merkkiliikkeessä ei tiedetty tätä latausluukun bev/electric eroa latauksen aikaisessa lämmityksessä. Nii epäilen että muissakaan ei olla perillä.
Huomioi lisäksi 1-vaihe ja 3-vaihelataus. Alkuun oli 1 vaihelatauksella. Eli kotona lataus melko hidasta. 3 vaihelatauksella joka reiässä on pinni autossa. 1 vaihelatauksella 2 paikkaa tyhjiä.

Eikö subarun care sähköautoille tullut voimaan vasta 2025 aikaan, ei käsittääkseni takautuvasti.

Tuontiauton varusteista ei tietoa.

Koukun asennus ei pitäisi olla ongelma. Varmista etukäteen kuitenkin. Vetomassat vaan nelivedolla ja jarrullisen vaatimaton 750kg.
Kiitos, nyt tuli tärkeää infoa. Yövuorossa tutkailin tarkemmin ja onhan nuo ensimmäiset mallit aika raakileita. Tuo Subara info piti sinulla paikkansa myös.
Pitää lähteä viikonloppuna tutustumaan Toyotaan ja Kiaan, joka vaikuttaa kokoajan paremmalle, mutta sisätilojen koko täytyy tarkistaa. Harmi kun Byd:ia ei ole lähikaupungissa näkyvillä, se olisi paperilla mielenkiintoinen kuitenkin. Toki jälleenmyyntiarvo kiinalaisissa on varmaan kysymysmerkki... On tämä."vaikeata" kun kaikissa on jotain hyvää ja huonoa.
 
Eikö subarun care sähköautoille tullut voimaan vasta 2025 aikaan, ei käsittääkseni takautuvasti.
En tiennytkään tällaisesta, mutta siellä se seisoo Subarun sivuilla. Subaru Safe on voimassa vain mallivuodesta 2026 eteenpäin, eli vanhat mallit eivät tätä saa. Poikkeaa siis tältä osin Toyotan vastaavasta.
 
Tammikuussa tulee 2 vuotta 2 hengen taloudessa päätökseen Mokka-e:n kanssa Beely-leasingilla. Tuo on maksanut 517 €/kk ilman veroja, käyttövoiman latausta ja vakuutusta. Auto itsessään on ollut ihan okei -- on melko eteläeurooppalainen malli, kun ei ole penkinlämmitintä ratinlämmittäjästä puhumattakaan, pieni kaupunkiautohan tuo on. Ajoa tulee noin 2000 km/kk tammi-huhtikuu ja syys-joulukuu -väleillä. Nuo väliajat, eli talvi- ja kesälomat ajoa tulee sitten huomattavasti vähemmän, vaihtelee suuresti. 20 tkm/v ei ole riittänyt, vaan on jouduttu ottamaan 25 tkm/v. Tuo sama kaava jatkuu kevääseen 2027, jonka jälkeen ajomäärät hyvin todennäköisesti laskevat, mutta tätä on mahdoton ennustaa vielä tässä vaiheessa.

Bannattujen listalla on kuulemma Teslat ja kiinalaiset. Alustavasti on katsottu paperilla Volvo C40, Skoda Enyaq, VW ID.4 ainakin, mitään ei ole vielä koeajettu. Ajan itse noin 90 % kaikista ajoista ja pitkänä arvostan isoja sisätiloja, auton korkeutta eli maavaraa, hyviä ominaisuuksia (sähköisiäkin) penkeiltä. Nämä tosin keskustelevat huonosti pienen kuukausihinnan kanssa yhteen. Kotona latauksesta huolehtii Defa Power 16A-virralla (kyllä, vain yksivaiheisena). Mokan takaluukku on niin uskomattoman ahdas, että iso pullokassi kirraa hattuhyllyyn luukun laittaessa kiinni, mutta ihmisiä autolla kuljetetaan niin harvoin, että realistisesti isoille tiloille on hyvin vähän käyttöä.

Liisari kuulemma jatkossakin, mutta olen itse miettinyt, että olisiko käytetyn (takuulla) osto omaksi kuitenkin harkittava vaihtoehto. Tuosta 2000 km/kk -ajoista kertyy km-korvauksia 0,15 €/km, joten se hiukan antaa isoja kuukausimaksuja "anteeksi".

Haaveissani laittaisin itse jonkun IX-katumaasturin tai vastaavan premium-pelin alle, mutta tuollaisessa ollaan niin kaukana järkihankinnasta, että how about no.
Asiahan jäi tuolloin täysin pöydälle saamattomuuden takia, mutta nyt leasing on irtisanottu ja palautuspäiväksi valikoitunut 29.6., joten on syytä edistää tai muuten polkupyörä on ainoa vaihtoehto.

Kiinalaisrajoitukset lähti, eli ei väliä enää merkillä. Seuraavan vuoden ajan vielä n. 20 000 km/v, sitten todennäköisesti jotain selkeästi vähemmän. Sijainti pääkaupunkiseutu.

BYD ATTO 3 36-48 kk, 20 k km/v, 417 €/kk


Mites Ford Explorer?
Kiva ja hieno, mutta hintaluokka järjellä perustellen on turhan korkea.
3V/50TKM ajettuja iX:iä näkyy lähtevän alkaen ~40 000 eurosta. i1X:iä näkyy olevan allekin 40k€ pyynnillä ja vuoden uudempana tai vähän vähemmän ajettuna. Jos tässä uuteen Exploreriin tms. vertailee, niin tuskinpa premium juuri kalliimmaksi tulee, ehkä jopa halvemmaksi, jos ajattelee BMW:n vs Fordin vaihtoarvoa 3-5 vuoden kuluttua.
40 k € automobiili on tosiaan liian kallis, kun tavoite on vähentää autoilun kustannuksia.

Olen lähtenyt oletuksesta, että vakuutus, verot, pesut, renkaat, käyttövoima, renkaanvaihdot ovat vakio ja hintaero tulee Beelyn kuukausimaksuista / autolainasta ja korosta. Nyt tuo summa on 517 €/kk liikkui auto pihasta tai ei. 400 €/kk maksava esimerkkiauto lainalla säästäisi n. 1400 € vuodessa, mutta tuolla rahalla pitäisi kattaa katsastukset, määräaikaishuollot ja korjaukset. Leasingista porsi ilmastointi juuri ja on menossa marmorille korjaukseen. Toki vaikka tilanne liisarin ja oman välillä olisi +/- 0, maksaahan siinä teoriassa omaisuutta itselleen. Oletuksena, että kun auto on oma, sillä on myös jotain arvoa.

Mikäli oma tulee, on käsirahan osuus 0 € ja viimeisen erän hinta 0 €. Leasingissa on se, että mikäli lusikat menevät jakoon, ei autoa tarvitse enää kumpainenkaan ja yksin maksettavana noin 500-600 €/kk autosta jota ei tarvitse onkin jo keskivertoa isompi murhe. :kahvi:
Enkö nyt ymmärrä jotain, eikö Volvo juurikin ole Kiinalainen?

Ruotsalainen mielikuva.

Melko sitkeä mielikuva jos on ollut jo 15 vuotta Kiinalainen.
Ehkä 2000-luvulla muistan kuulleeni miten turvallinen Volvo tulee niinkin läheltä kuin Ruotsista ja niin paljon autot aiheena kiinnostavat, että tuo on se "viimeisin tieto".
 
Asiahan jäi tuolloin täysin pöydälle saamattomuuden takia, mutta nyt leasing on irtisanottu ja palautuspäiväksi valikoitunut 29.6., joten on syytä edistää tai muuten polkupyörä on ainoa vaihtoehto.

Kiinalaisrajoitukset lähti, eli ei väliä enää merkillä. Seuraavan vuoden ajan vielä n. 20 000 km/v, sitten todennäköisesti jotain selkeästi vähemmän. Sijainti pääkaupunkiseutu.

BYD ATTO 3 36-48 kk, 20 k km/v, 417 €/kk



Kiva ja hieno, mutta hintaluokka järjellä perustellen on turhan korkea.

40 k € automobiili on tosiaan liian kallis, kun tavoite on vähentää autoilun kustannuksia.

Olen lähtenyt oletuksesta, että vakuutus, verot, pesut, renkaat, käyttövoima, renkaanvaihdot ovat vakio ja hintaero tulee Beelyn kuukausimaksuista / autolainasta ja korosta. Nyt tuo summa on 517 €/kk liikkui auto pihasta tai ei. 400 €/kk maksava esimerkkiauto lainalla säästäisi n. 1400 € vuodessa, mutta tuolla rahalla pitäisi kattaa katsastukset, määräaikaishuollot ja korjaukset. Leasingista porsi ilmastointi juuri ja on menossa marmorille korjaukseen. Toki vaikka tilanne liisarin ja oman välillä olisi +/- 0, maksaahan siinä teoriassa omaisuutta itselleen. Oletuksena, että kun auto on oma, sillä on myös jotain arvoa.

Mikäli oma tulee, on käsirahan osuus 0 € ja viimeisen erän hinta 0 €. Leasingissa on se, että mikäli lusikat menevät jakoon, ei autoa tarvitse enää kumpainenkaan ja yksin maksettavana noin 500-600 €/kk autosta jota ei tarvitse onkin jo keskivertoa isompi murhe. :kahvi:





Ehkä 2000-luvulla muistan kuulleeni miten turvallinen Volvo tulee niinkin läheltä kuin Ruotsista ja niin paljon autot aiheena kiinnostavat, että tuo on se "viimeisin tieto".
Volvo on nykyään pörssiyhtiö, ja suurin osa sen omistuksesta on Kiinassa. Esim. se EX30 on oikeasti Zeekr, Volvon kuorilla. Se, että onko se hyvä tai huono, jätän lukijan päätettäväksi.

Mikäs se auton max budjetti on? Tesla Model 3 saa nollakorolla tällä hetkellä ja auton lähtöhinta on alle 40 tonnia.
 
Volvo on nykyään pörssiyhtiö, ja suurin osa sen omistuksesta on Kiinassa. Esim. se EX30 on oikeasti Zeekr, Volvon kuorilla. Se, että onko se hyvä tai huono, jätän lukijan päätettäväksi.

Mikäs se auton max budjetti on? Tesla Model 3 saa nollakorolla tällä hetkellä ja auton lähtöhinta on alle 40 tonnia.
Volvon sähkiksissä käytetään polttisautojen alimitoitettuja vetoakseleita. Kestävät muutaman vuoden ja kaikki vetarit vaihtoon.
 
Volvon sähkiksissä käytetään polttisautojen alimitoitettuja vetoakseleita. Kestävät muutaman vuoden ja kaikki vetarit vaihtoon.

XC40 ja [Siintomaan] Polestar 2 tuosta ainakin ovat kärsineet. Mutta käyttävätkö vielä vai ovatko korjanneet faceliftin yhteydessä, kun veto siirtyi edestä taakse?
 
Ainakin mitä noita polestar 2 keskustelupalstoja seurannut niin aikalailla vm 21-23 niin enemmän sääntö kuin poikkeus että vetarit menee vaihtoon 60-120tkm.. 24vm eteenpäin paha sanoa, nimenomaan facelift malli. Muuten olisi varmaan polestar pihassa jo ellei tuota vetari ongelmaa olisi, rajoittaa kyllä ostohalukkuutta kun tiedossa että vetarit menee vaihtoon.
 
Periaatteessa vetariongelma on hyvin pieni ongelma, jos kohtuuhintaista tarvikeosaa alkaa tulla markkinoille, eli malli vähän vanhenee. Tarvikevetarithan ovat vanhemmille malleille jopa halpoja ja vetarit pääasiassa helppoja vaihtaa. Mutta eiväthän tyyppiviat koskaan hauskoja ole.
 
Taisi joku tarvikehinta, mitä lukenut ja nähnyt jossain olla luokkaa 850€ per pääty, marmorilla sitten 1500€ luokkaa per pääty. Että ei tuo nyt ihan mikään pieni kustannus ole laittaa korjauksiin 27-35k eur autossa.
 
Onko Polestarissa jotenkin erityisen hankalasti vetarit? Eikö tuollaisen nyt vaihda tunkin varassa tunnissa...? Noin tuoreita autojakin vielä että tuskin on mitään pulttejakaan kauheammin jumissa.
 
Harkinnassa BMW 318i E90 sedan, 2009, ajettu n. 190 tkm. Huoltohistoriat löytyy.

Onko tuommosesta kokemuksia?
Tuo on siis kahden litran vaparilla rivinelosella oleva perusmalli.
 
Harkinnassa BMW 318i E90 sedan, 2009, ajettu n. 190 tkm. Huoltohistoriat löytyy.

Onko tuommosesta kokemuksia?
Tuo on siis kahden litran vaparilla rivinelosella oleva perusmalli.
Minulla oli E91 eli farkkuna sama laitos. Tykkäsin kyllä, mutta piti asuinpaikan vaihdon myötä siirtyä nelikkoon. Jos oikein muistan, oli kilsoja 80 tkm ostaessa ja 140 tkm luopuessa. NOx-anturi siitä meni ja se taitaa olla vähän tyyppivika. Ei anna siitä moottorin vikavaloa, mutta Bemarin omalla softalla näkee kyllä. Ei ehkä tullut edes OBD:n kautta luettavaa vikakoodia. Korjaus maksoi pienellä pajalla 800 euroa (piirikortillinen alkuperäisosa 650 ja 2 h työtä), mutta siitä on aikaa 8 vuotta.
 
Onko kellään kokemuksia Polestar 4:stä? Olisiko tuo käypäinen päivitys Volvo XC60:lle? Tavaratila taitaa hieman kutistua ja takalasi puuttuu, mutta onko nuo muuten ok vehkeitä? Takavetomallikin taitaisi riittää, kun noissahan taitaa molemmat pyörät vetää? Alkupään versioissa vissiin softabugeja, mutta joko pahimmat on korjattu?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemuksia Polestar 4:stä? Olisiko tuo käypäinen päivitys Volvo XC60:lle? Tavaratila taitaa hieman kutistua ja takalasi puuttuu, mutta onko nuo muuten ok vehkeitä? Takavetomallikin taitaisi riittää, kun noissahan taitaa molemmat pyörät vetää? Alkupään versioissa vissiin softabugeja, mutta joko pahimmat on korjattu?

Polestar 2 ainakin iso pettymys vrt. Volvoon. Halpaa kiinapaskaa joka paikka täynnä, epämukava alusta ja halpa tunnelma. En tiedä nelosesta mutta ainakin XC60 valovuoden edellä laadussa Polestar 2:sta.
 
Polestar 2 ainakin iso pettymys vrt. Volvoon. Halpaa kiinapaskaa joka paikka täynnä, epämukava alusta ja halpa tunnelma. En tiedä nelosesta mutta ainakin XC60 valovuoden edellä laadussa Polestar 2:sta.
Täytynee käydä joku päivä katsomassa. PS4 on kuitenkin rakennettu alusta asti vatkaajaksi, siinä missä PS2 taitaa lainata tekniikkaa polttiksista (esim. yllämainitut vetariongelmat). Muu "laatu" pitää kai itse kokea. Volvon EX60 olisi mielenkiintoinen, mutta noita ei vielä saa käytettynä pitkään aikaan ja uutta varten täytyisi myydä molemmat munuaiset. Audin e-tronit olisi käytettyinä kohtuu hintaisia, mutta ei oikein säväytä ja kantamakin aika pieni noissa 2023-2024 malleissa (tekoälyn mukaan tekniikka vuodelta 2018 tjsp).
 
Viimeksi muokattu:
Täytynee käydä joku päivä katsomassa. PS4 on kuitenkin rakennettu alusta asti vatkaajaksi, siinä missä PS2 taitaa lainata tekniikkaa polttiksista (esim. yllämainitut vetariongelmat). Muu "laatu" pitää kai itse kokea. Volvon EX60 olisi mielenkiintoinen, mutta noita ei vielä saa käytettynä pitkään aikaan ja uutta varten täytyisi myydä molemmat munuaiset. Audin e-tronit olisi käytettyinä kohtuu hintaisia, mutta ei oikein säväytä ja kantamakin aika pieni noissa 2023-2024 malleissa (tekoälyn mukaan tekniikka vuodelta 2018 tjsp).
e-tronit on kai aika ongelmapesäkkeitä, sille käytettyjen halvalle hinnalle on syynsä. Akku noissa on isohko, mutta kulutus on nykymittapuulla iso niin range jää vaisuksi.

Itsekin noita jossain vaiheessa vilkuilin, mutta totesin, että liikaa saa jännittää, milloin tulee jokin kallis remppa eteen.

Sähkömoottorien rakenne on siis sellanen, ettei se ole jäähdytysnesteiden osalta täysin tiivis; takamoottorille on tehty keruusäiliö jäähdytinnesteelle ja sitä pitää tyhjennellä tasaisin väliajoin. Etumoottorille sen sijaan tyhjennettävää säiliötä ei ole, ja jos nestettä kertyy liiaksi, se rikkoo moottorin. Takamoottorinkaan koontisäiliö ei takaa, että moottori pysyy ehjänä. Nää on näitä VAG-konsernin ekoja sähkömoottoreita ja ilmeisesti uudemmissa autoissa on fiksummin toteutettu jäähdytys.

Nää moottorit ei ole kyseisen auton ainoa sudenkuoppa, mutta varmaan kallein yksittäinen remontti, jos noita joutuu vaihdattamaan.
 
Toisaalta etronin kohdalla voi olla tiedetyt viat parempi kuin monen muun mallin tuntemattomat viat. Noita on kuitenkin ollut käytössä aika paljon ja lataus on latauskäyrän osalta edelleen parenpi kuin näissä uusissa 400v autoissa. Noihin moottoreihin on mielestäni (myös siihen eteen) olemassa ratkaisuja joilla sitä vikaantumista voi estää. Kulutus on korkeahkoa, mutta ei kuitenkaan olla tolkuttomissa lukemissa normaalissa käytössä. Akkukin ottaa kylmänä virtaa vastaan ihan hyvin.

Kyllähän tuollaisella paljon mieluummin ajelee kuin jollain vanhalla Teslalla.
 
Täytynee käydä joku päivä katsomassa. PS4 on kuitenkin rakennettu alusta asti vatkaajaksi, siinä missä PS2 taitaa lainata tekniikkaa polttiksista (esim. yllämainitut vetariongelmat). Muu "laatu" pitää kai itse kokea. Volvon EX60 olisi mielenkiintoinen, mutta noita ei vielä saa käytettynä pitkään aikaan ja uutta varten täytyisi myydä molemmat munuaiset. Audin e-tronit olisi käytettyinä kohtuu hintaisia, mutta ei oikein säväytä ja kantamakin aika pieni noissa 2023-2024 malleissa (tekoälyn mukaan tekniikka vuodelta 2018 tjsp).
Meb pohjaiset diudit luotettavampaa tekniikkaa, ei tosin itsellä tietoa miten vertautuu mukavuudessa ja laadussa fatroniin. Etron nimillä myös nuo mebbi pohjaiset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 078
Viestejä
5 239 716
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom