@-T-
Tulee mieleen, että ehkä ajotyylisi ei ole vielä ihan mukautunut itselataavalle hybridille optimaaliseksi. Täytyy ymmärtää, että liikennevalot ja ylämäet on ne parhaat paikat vedättää polttis päällä energiaa akkuun päin. Jos heti kiihdytyksen jälkeen nostat jalan kaasulta sähkömoodiin, ei siellä ole myöhemmin ylimääräistä varausta sähköllä vauhdin ylläpitoon. Pelkkä jarrutusenergian regenerointi ei riitä, se on vain extraa.
Pyri siihen, että kun polttis on käynnissä ja saavutat tavoitenopeuden 50-80 km/h pidä kaasua yli ECO alueen alimman neljänneksen ettei moottori sammu. Vauhti ei nouse, mutta akku latautuu. Kun näet, että kohta pitää mahdollisesti hiljentää valoihin tai käännökseen, niin ennakoivasti jalka hetkeksi pois kaadulta ja tämän jälkeen vauhdin ylläpitoa sähköllä. Aika nopeasti tämä alkaa tulla selkärangasta ja ajamisesta tulee ennakoivan jouhevaa.
Toyotat ei tuota akun varausta näytä yhtä tarkasti kuin korealaiset, joissa se on jaettu 3:n kolmannekseen. Akun pitkäikäisyyden kannalta pysytään lähinnä keskikolmanneksella. Kaksi palkkia Toyotassa on käsittääkseni jossain keski- ja alakolmanneksen rajalla, eli siitä alaspäin ei mennä kuin erityistilanteissa. Siksi se EV-moodikaan ei aktivoidu vaikka akussa on vielä näennäisesti varausta.
Lisäksi ethän vain aja B-moodissa?