Mikä auto minulle?

Hakusessa olisi auto seuraavilla kriteereillä:

-Hinta max 3000€
-Diesel farkku
-Mahdollisimman "uusi" ja luotettavalla tekniikalla, kilometrilukemalla ei niin väliä.
-Mielellään suht pienellä verolla, eli ei 3.0 TDI vehkeitä

Tällä hetkellä alla Toyota Avensis vm. 2004 1.6 VVT-i, mutta kilometrejä tulee vuodessa sen verran, että Dieseliin vaihdettaessa säästöt alkaa olla jo melko tuntuvat. En kuitenkaan ymmärrä diesel vehkeiden päälle hirveästi kun aina on bensalla toimiva vekotin ollut alla. Katsellut alustavasti Volvo V50/Kia Ceed/VW Golf/Hyundai i30, mutta päätös tuntuu hankalalta. VAG konsernin tekeleistä on jäänyt paha maku suuhun menneisyydessä, mutta bensalla toimivia on nämä sysipaskat versiot itsellä olleet.
Minulla on budjettiluokan ratkaisuna 2015 vm. Opel Corsa Van. 2 vuotta sitten maksoin 5000 euroa, mutta nyt en ole seurannut hintoja. Verot ja vakuutukset on pienet, dieseliä menee noin 4 l/100 km eikä mitään kalliita vikoja ole ainakaan vielä tullut 50 000 km:n ajoilla. Eipä tuo mikään mukavin ole ajaa, mutta on ainakin halpa.
 
Jos sillä 3000€ saa 400tkm ajetun dieselin niin ei se sen varmempi ole kuin 300tkm ajettu Avensis. Tuo on aivan tuurin kauppaa että säästätkö vaihtamalla koska ei tarvitse kummoista olla kun menee 1000€ korjauksiin.
 
Mites tommosessa 2007 vuosmallin Renault Clio 1.2 16V 5d autossa kestää moottori kun ajettu jo 260tkm, ilmeisesti D4F kone, myyjä ei tiennyt rempoista enempää, kehui vaan, edullinenhan tuo olisi ja käyttöön tarkoitettu
 
Jos myyjä ei ”tiedä” tai ei tiedä rempoista, niin kumpikin vaihtoehto taitaa olla ihan yhtä huolestuttava. Toisaalta eihän tuolla Cliolla voi olla touhutonnia enempää hintaa? Eli jos et tarkastelussa vikaa löydä ja leimaakin on, niin… On tuossa toki paljon muutakin mahdollisesti rikki menevää. Esim. kytkin manuaalilootassa pitäisi noilla kilsoilla melkein olla jo vaihdettu. Ja kaikki pyöräntuennan nivelet kannattaa katsoa, tulee äkkiä hintaa, jos itse ei tee vaihtoja ja leima lähellä.
 
Jos sillä 3000€ saa 400tkm ajetun dieselin niin ei se sen varmempi ole kuin 300tkm ajettu Avensis. Tuo on aivan tuurin kauppaa että säästätkö vaihtamalla koska ei tarvitse kummoista olla kun menee 1000€ korjauksiin.

No siis, kyllä tuolla lähelle 3000€ saa jo paljon vähemmän ajettua kiisseliä:


Tossa nyt muutama, mutta kun ei itsellä ole kokemusta kiisseleistä enkä tiedä mitkä koneet/mallit on pommeja ja mitkä luotettavia.
 
Suunnitelmissa on auton vaihto kohtuullisen kustannustehokkaaseen siirtymävälineeseen (siinä määrin miten uudehko auto voi olla kustannustehokas). Ei siis tarvitse kommentoida ajettavuutta sen kummemmin. Ajotuntuman saan itse tutkailtua, mutta osaako kukaan sanoa kokemuksesta Toyota Yaris Hybridin ohituskiihtyvyydestä (noin vm. 2018 / 2019)? ...
Itse itselleni vastaten. Päädyin sitten vm 2016 Auris Hybridiin tuon Yariksen sijasta. Ehkä vielä aika ei ollut tarpeeksi kypsä siirtyäkseni niin pienen auton käyttäjäksi.

Nyt tässä viikon kuluessa on pari pientä ärsytystä tuossa Auriksessa. Navi herjaa jokaisella liikkeelle lähdöllä kuinka se / Toyota ei ole vastuussa kartan tietojen aiheuttamista haitoista. Tuo tosin häviää näytöltä itsekseen, mutta heti perään tulee sitten herja mahdollisista kuluista, kun soitin on yhdistetty nettiin puhelimen bluetoothin kautta. Toi pitää aina hyväksyä, jos soittimesta haluaa katsoa jotain muuta kuin ilmoituksen.

Autossa häiritsee myös rekoista tuttu piippaus peruutusvaihteen ollessa päällä. Tässä se tosin piippaa jatkuvasti autossa sisällä. Ilmeisesti tuon muutos vaatii käynnin huollossa ja se on normaalilla huotovälillä tulossa vasta ensi keväänä (toivottavasti). Ominaisuutena on taas se, että takavaloja ei saa päälle päiväajovalojen kanssa. Sateessa tuo vaan pitää muistaa itse pakottamalla ajovalot päälle.

Hieman epäilystä on taas herättänyt auton haasteet mennä EV-tilaan. Keskikonsolin napista ei mene edes heti virtojen kytkemisen jälkeen vaan näytölle tulee ilmoitus liian alhaisesta akkujen latauksesta vaikkakin näytöllä näkyy kaksi palkkia vajaa täydet (taitaa tarkoittaa normaalitilanteen täyttä latausta). Eco tilassa pelkällä sähköllä pääsee juuri ja juuri rullaten pois parkkiruudusta, mutta bensamoottori käynnistyy heti, kun yrittää vähänkin kiihdyttää ryömintänöpeudesta. Ajon aikana auto kyllä vaihtelee EV-tilaa päälle ja pois. Silloinkin tosin vähänkään pintakaasua kovempi painallus käynnistää bensamoottorin.
 
Hakusessa olisi auto seuraavilla kriteereillä:

-Hinta max 3000€
-Diesel farkku
-Mahdollisimman "uusi" ja luotettavalla tekniikalla, kilometrilukemalla ei niin väliä.
-Mielellään suht pienellä verolla, eli ei 3.0 TDI vehkeitä

Tällä hetkellä alla Toyota Avensis vm. 2004 1.6 VVT-i, mutta kilometrejä tulee vuodessa sen verran, että Dieseliin vaihdettaessa säästöt alkaa olla jo melko tuntuvat. En kuitenkaan ymmärrä diesel vehkeiden päälle hirveästi kun aina on bensalla toimiva vekotin ollut alla. Katsellut alustavasti Volvo V50/Kia Ceed/VW Golf/Hyundai i30, mutta päätös tuntuu hankalalta. VAG konsernin tekeleistä on jäänyt paha maku suuhun menneisyydessä, mutta bensalla toimivia on nämä sysipaskat versiot itsellä olleet.

Mihin perustat tuon 95 sopimattomuuden autoosi? Ainoastaan Toyotan 2.0 ja 2.4 litrainen eivät ole virallisesti 95e10 yhteensopivia. Kokeilisin kyllä ensin puoli tankkia 95 ja siitä täysin 95e10 käyttöön, jos osa ongelmaa on 98 korkeampi hinta...


"
Toyota
Uudet autot: Kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa malleissa voidaan käyttää E10-polttoainetta.

Käytetyt autot: 1.1.1998 jälkeen valmistetuissa autoissa voidaan käyttää E10-polttoainetta seuraavin poikkeuksin:

  • Avensis 2,0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi: heinäkuu 2000 – lokakuu 2008
  • Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2003 – lokakuu 2008
Käytetyt autot: 1.1.1998 ennen valmistetuissa autoissa ei voida käyttää E10-polttoainetta. 98E soveltuu käytettäväksi näissä autoissa."

 
Mihin perustat tuon 95 sopimattomuuden autoosi? Ainoastaan Toyotan 2.0 ja 2.4 litrainen eivät ole virallisesti 95e10 yhteensopivia. Kokeilisin kyllä ensin puoli tankkia 95 ja siitä täysin 95e10 käyttöön, jos osa ongelmaa on 98 korkeampi hinta...


"
Toyota
Uudet autot: Kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa malleissa voidaan käyttää E10-polttoainetta.

Käytetyt autot: 1.1.1998 jälkeen valmistetuissa autoissa voidaan käyttää E10-polttoainetta seuraavin poikkeuksin:

  • Avensis 2,0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi: heinäkuu 2000 – lokakuu 2008
  • Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi: kesäkuu 2003 – lokakuu 2008
Käytetyt autot: 1.1.1998 ennen valmistetuissa autoissa ei voida käyttää E10-polttoainetta. 98E soveltuu käytettäväksi näissä autoissa."


Siis kyllä tuohon virallisten papereiden mukaan E10 käy, mutta käytännössä aiheuttaa ainakin omassa mallissa nykimistä ja tuntuu käyvän huonommin. Eikä hintaero 95 ja 98 välillä ole mikään päätähuimaava muutenkaan.
 
Hieman epäilystä on taas herättänyt auton haasteet mennä EV-tilaan. Keskikonsolin napista ei mene edes heti virtojen kytkemisen jälkeen vaan näytölle tulee ilmoitus liian alhaisesta akkujen latauksesta vaikkakin näytöllä näkyy kaksi palkkia vajaa täydet (taitaa tarkoittaa normaalitilanteen täyttä latausta). Eco tilassa pelkällä sähköllä pääsee juuri ja juuri rullaten pois parkkiruudusta, mutta bensamoottori käynnistyy heti, kun yrittää vähänkin kiihdyttää ryömintänöpeudesta. Ajon aikana auto kyllä vaihtelee EV-tilaa päälle ja pois. Silloinkin tosin vähänkään pintakaasua kovempi painallus käynnistää bensamoottorin.

Ei sen pitäisi kyllä sanoa, että akku liian tyhjä tuossa tilanteessa, vaan vain geneerinen ilmoitus, että enpäs mene. Vanhemmissa vuosimalleissa EV-pakotus oli paljon sallivampi, sillä pääsi kylmästäkin lähtiessä akun tyhjäksi eteenpäinkin ennenkuin polttis käynnistyi. Mutta sitten softia pävitettiin ja jo kaasupolkimen hipaisu D valittuna saattaa tuoda lämpimälläkin säällä näyttöön ilmoituksen 'kaasupoljinta painettiin liikaa, ev-mode meni pois'. Että sinänsä ominaisuus, ei vika. Osta seuraavaksi täyssähkö tai edes plugari, jos haluat ajaa sähköllä oikeasti.
 
Siis kyllä tuohon virallisten papereiden mukaan E10 käy, mutta käytännössä aiheuttaa ainakin omassa mallissa nykimistä ja tuntuu käyvän huonommin. Eikä hintaero 95 ja 98 välillä ole mikään päätähuimaava muutenkaan.
Siksi ehditinkin, että tankkaat aluksi sekaseoksen. Jos tankkaat tyhjään tankkiin 95, ehkä se moottorinohjaus menee aluksi 98n säädöillä. Toki jos vika kestää koko tankin, niin muuta vikaa.
 
Osta seuraavaksi täyssähkö tai edes plugari, jos haluat ajaa sähköllä oikeasti.
Lähinnä tuossa EV-tilan toimimattomuudessa ihmetytti, että eikö sen pitäisi toimia edes jossain tilanteessa, jos sen mahdollistava nappikin on olemassa. Tuo EV-tila ei toimi vaikka autolla olisi ajettu ensin esim. 30 min 30-60 rajoitusalueella vaihtelevaa ajoa ja ilmastoinnin ottaisi pois päältä. Tuossahan ei ole muutenkaan isompaa järkeä ajella paljoa pelkällä sähköllä, kun kohta ne akut pitää latailla bensan voimin jokatapauksessa. Kunhan ihmetyttää akkujen tilanne vaikkakin keväällä auton huollossa akut oli mitattu ja todettu toimiviksi.

Muutenkin tämä on välimallin kulkine ennen kuin esim. täyssähköiset autot ovat paremmin hinnoiteltuja suhteessa "normiautoihin" nähden. Tekniikan kehittyessä olettaisin hintojen tulevan alaspäin ja latausinfrakin alkaa olemaan suotuisa näin kerrostaloasujalle. Jotain oli otettava kulkineeksi siksi aikaa. Plugarit tuntuvat olevan väliinputoajia yhditelmänä perushybridien sekä täyssähköautojen huonoja puolia. On niissä hyvätklin puolensa, mutta ei se 50km sähköllä paljoa lämmitä, jos tuosta joutuu maksamaan vaikka 5k€ ylimääräistä ostohinnassa. Ei etenkään, jos kotipihassa sitä ei saa ladattua jokaisena päivänä.
 
Lähinnä tuossa EV-tilan toimimattomuudessa ihmetytti, että eikö sen pitäisi toimia edes jossain tilanteessa, jos sen mahdollistava nappikin on olemassa. Tuo EV-tila ei toimi vaikka autolla olisi ajettu ensin esim. 30 min 30-60 rajoitusalueella vaihtelevaa ajoa ja ilmastoinnin ottaisi pois päältä.

Kyllä sen toki pitäisi toimia näin lämpimillä kesäkeleillä enimmäkseen, kunhan akussa on sähköä. Ilmastoinnin ei pitäisi vaikuttaa myöskään mitään käytökseen näillä keleillä, pakkasen puolella lämmityksen päälläolo käynnistää moottorin.
 
Lähinnä tuossa EV-tilan toimimattomuudessa ihmetytti, että eikö sen pitäisi toimia edes jossain tilanteessa, jos sen mahdollistava nappikin on olemassa. Tuo EV-tila ei toimi vaikka autolla olisi ajettu ensin esim. 30 min 30-60 rajoitusalueella vaihtelevaa ajoa ja ilmastoinnin ottaisi pois päältä. Tuossahan ei ole muutenkaan isompaa järkeä ajella paljoa pelkällä sähköllä, kun kohta ne akut pitää latailla bensan voimin jokatapauksessa. Kunhan ihmetyttää akkujen tilanne vaikkakin keväällä auton huollossa akut oli mitattu ja todettu toimiviksi.

Muutenkin tämä on välimallin kulkine ennen kuin esim. täyssähköiset autot ovat paremmin hinnoiteltuja suhteessa "normiautoihin" nähden. Tekniikan kehittyessä olettaisin hintojen tulevan alaspäin ja latausinfrakin alkaa olemaan suotuisa näin kerrostaloasujalle. Jotain oli otettava kulkineeksi siksi aikaa. Plugarit tuntuvat olevan väliinputoajia yhditelmänä perushybridien sekä täyssähköautojen huonoja puolia. On niissä hyvätklin puolensa, mutta ei se 50km sähköllä paljoa lämmitä, jos tuosta joutuu maksamaan vaikka 5k€ ylimääräistä ostohinnassa. Ei etenkään, jos kotipihassa sitä ei saa ladattua jokaisena päivänä.
Peruutuspiippaus otettiin pyynnöstäni ensimmäisessä huollossa pois.

Oletko katsellut tehomittaria ajaessasi?

Jos et ole painanut EV-nappia:
-sallittu tehoalue ulottuu vain "eco" -sanan C-kirjaimeen asti, eli siihen eco-alueen puolittavaan viivaan asti (=50 % eco-alueesta). Jos menet millinkin yli, niin polttis käynnistyy
-tehoa on käytettävissä tyyliin enintään 8 kW
-jos nopeusmittari menee yli 75 km/h, niin polttis käynnistyy
-käyttötilanteet (joissa mennään sähköllä ilman EV-nappia) mm: hidastukset, nopeuden ylläpito, alamäet, liikenneympyrät, risteykset, ruuhka, parkkialueet ja -hallit, pihat, mäkkäri.

Jos olet painanut EV-nappia:
-sallittu tehoalue kattaa noin 60-80 % eco-alueesta
-tehoa on käytettävissä enintään 21 kW
-jos nopeusmittari menee yli 40-45 km/h, niin polttis käynnistyy
-käyttötilanteet mm: ripeämpi/mäkisempi auton liikuttelu pihoissa/autokaistoilla sekä talvella liian täyden akun tyhjentäminen määränpäätä lähestyessä, jos ajoa ei ole tiedossa parin tunnin sisään. Kylmällä polttis käynnistyy, vaikka akku olisi täynnä, joten mieluummin hyödyntää akkua sen edellisen ajon lopussa.
 

Liitteet

  • Auris EV-alueet.jpg
    Auris EV-alueet.jpg
    120,4 KB · Luettu: 47
Peruutuspiippaus otettiin pyynnöstäni ensimmäisessä huollossa pois.

Oletko katsellut tehomittaria ajaessasi?

Jos et ole painanut EV-nappia:
...

Jos olet painanut EV-nappia:
...
Ecolla mentäessä en pääse näillä lämpimillä keleillä edes taloyhtiön parkkipaikalta pois ilman, että polttomottori käynnistyy. Ehkä koskematta kaasupolkimeen voisi päästä kadulle asti, mutta siellä on juuri tarpeeksi loiva ylämäki, että kaasuun on koskettava ja silloin viimeistään polttomottori hörähtää käyntiin. Ja näin siis ihan minimaalisella pintakaasun painamisella. Liikkeellä ollessa Eco-tilassa EV-valo kyllä syttyy ja tasaisella voi rullailla / mennä pintakaasulla ehkä satoja metrejä EV-palaen mittaristossa (Eco tila siis valittuna). Taaskin kaasua vähänkin enemmän kuin rullaamisen ylläpitoon vaadittava määrä painaessa sammuu EV-valo.

EV-tilaa napista painaen en siis ole saanut kertaakaan päälle omistettuani auton nyt hieman vajaan viikon. Aina mittariin tulee ilmoitus liian alhaisesta latauksesta / jännitteestä. En nyt muista sanatarkasti mittariston ilmoitusta. Ei lähde päälle vaikka mittaristossa palaisi EV-valo (Eco-tila valittuna). Autossa on normaalit sähkölaitteet päällä ja ilmastointia on kokeiltu pitää päällä sekä pois.

Helteiden pitäisi huomenna hieman hellittää ja teen sitten uusia kokeiluja josko lämpölilalla on mitään vaikutusta.
 
Peruutuspiippaus otettiin pyynnöstäni ensimmäisessä huollossa pois.

Oletko katsellut tehomittaria ajaessasi?

Jos et ole painanut EV-nappia:
-sallittu tehoalue ulottuu vain "eco" -sanan C-kirjaimeen asti, eli siihen eco-alueen puolittavaan viivaan asti (=50 % eco-alueesta). Jos menet millinkin yli, niin polttis käynnistyy
-tehoa on käytettävissä tyyliin enintään 8 kW
-jos nopeusmittari menee yli 75 km/h, niin polttis käynnistyy
-käyttötilanteet (joissa mennään sähköllä ilman EV-nappia) mm: hidastukset, nopeuden ylläpito, alamäet, liikenneympyrät, risteykset, ruuhka, parkkialueet ja -hallit, pihat, mäkkäri.

Jos olet painanut EV-nappia:
-sallittu tehoalue kattaa noin 60-80 % eco-alueesta
-tehoa on käytettävissä enintään 21 kW
-jos nopeusmittari menee yli 40-45 km/h, niin polttis käynnistyy
-käyttötilanteet mm: ripeämpi/mäkisempi auton liikuttelu pihoissa/autokaistoilla sekä talvella liian täyden akun tyhjentäminen määränpäätä lähestyessä, jos ajoa ei ole tiedossa parin tunnin sisään. Kylmällä polttis käynnistyy, vaikka akku olisi täynnä, joten mieluummin hyödyntää akkua sen edellisen ajon lopussa.

Hyvät selitykset. Lisätään muutama lisäkokemus TNGA autoista eli C-HR ja Corolla Hybrid. Eihän sitä EV-modea mihinkään ole tarvinnut, mutta kyllä se sen saa aktivoitua muutamalla reunaehdolla ilman suurempia ongelmia. Nopeus täytyy olla alta 40 mielellään lämpimällä koneella ja pohjalla muutama polttisvedätys ettei olla valmiiksi akun alapuoliskolla. Lähinnä parkkitalossa, kunnon liikenneruuhkassa tullut testattua. Lisäksi liikenneympyrä - hidastetöyssy - liikenneympyrä - hidastetöyssy... -ajoon 30-50 alueella EV-moodi tuntui toimivan hyvin.

Nyt tuli testattua C-HR:llä ihan testaamisen ilosta ja tässä omat mietteet.

-EV-moodissa kaasua saa antaa jopa ECO-alueen ylärajalle asti, mutta kaasu pitää höllätä ennen 40 tai moodi tippuu pois päältä. ECO-alueen alaneljänneksellä voi kiihdytystä jatkaa vaikkapa alamäkeen yli 45+ mutta eipähän se siitä juuri kiihdy. Normaalissa moodissa pääsisi verkkaisesti kiihdyttämään vähän suurempaankin nopeuteen. kiihdyttelyt tulisi joka tapauksessa hoitaa polttiksella, eli eipä tässä mitään menetä.
-Kaasua pitää annostella jouhevasti. Lyhytkin nopea survaisu käynnistää polttomoottorin "kaasua painettu liian voimakkaasti saattelemana".

@-T-
Tulee mieleen, että ehkä ajotyylisi ei ole vielä ihan mukautunut itselataavalle hybridille optimaaliseksi. Täytyy ymmärtää, että liikennevalot ja ylämäet on ne parhaat paikat vedättää polttis päällä energiaa akkuun päin. Jos heti kiihdytyksen jälkeen nostat jalan kaasulta sähkömoodiin, ei siellä ole myöhemmin ylimääräistä varausta sähköllä vauhdin ylläpitoon. Pelkkä jarrutusenergian regenerointi ei riitä, se on vain extraa.

Pyri siihen, että kun polttis on käynnissä ja saavutat tavoitenopeuden 50-80 km/h pidä kaasua yli ECO alueen alimman neljänneksen ettei moottori sammu. Vauhti ei nouse, mutta akku latautuu. Kun näet, että kohta pitää mahdollisesti hiljentää valoihin tai käännökseen, niin ennakoivasti jalka hetkeksi pois kaadulta ja tämän jälkeen vauhdin ylläpitoa sähköllä. Aika nopeasti tämä alkaa tulla selkärangasta ja ajamisesta tulee ennakoivan jouhevaa.

Toyotat ei tuota akun varausta näytä yhtä tarkasti kuin korealaiset, joissa se on jaettu 3:n kolmannekseen. Akun pitkäikäisyyden kannalta pysytään lähinnä keskikolmanneksella. Kaksi palkkia Toyotassa on käsittääkseni jossain keski- ja alakolmanneksen rajalla, eli siitä alaspäin ei mennä kuin erityistilanteissa. Siksi se EV-moodikaan ei aktivoidu vaikka akussa on vielä näennäisesti varausta.

Lisäksi ethän vain aja B-moodissa?
 
Viimeksi muokattu:
@-T-
Tulee mieleen, että ehkä ajotyylisi ei ole vielä ihan mukautunut itselataavalle hybridille optimaaliseksi. Täytyy ymmärtää, että liikennevalot ja ylämäet on ne parhaat paikat vedättää polttis päällä energiaa akkuun päin. Jos heti kiihdytyksen jälkeen nostat jalan kaasulta sähkömoodiin, ei siellä ole myöhemmin ylimääräistä varausta sähköllä vauhdin ylläpitoon. Pelkkä jarrutusenergian regenerointi ei riitä, se on vain extraa.

Pyri siihen, että kun polttis on käynnissä ja saavutat tavoitenopeuden 50-80 km/h pidä kaasua yli ECO alueen alimman neljänneksen ettei moottori sammu. Vauhti ei nouse, mutta akku latautuu. Kun näet, että kohta pitää mahdollisesti hiljentää valoihin tai käännökseen, niin ennakoivasti jalka hetkeksi pois kaadulta ja tämän jälkeen vauhdin ylläpitoa sähköllä. Aika nopeasti tämä alkaa tulla selkärangasta ja ajamisesta tulee ennakoivan jouhevaa.

Toyotat ei tuota akun varausta näytä yhtä tarkasti kuin korealaiset, joissa se on jaettu 3:n kolmannekseen. Akun pitkäikäisyyden kannalta pysytään lähinnä keskikolmanneksella. Kaksi palkkia Toyotassa on käsittääkseni jossain keski- ja alakolmanneksen rajalla, eli siitä alaspäin ei mennä kuin erityistilanteissa. Siksi se EV-moodikaan ei aktivoidu vaikka akussa on vielä näennäisesti varausta.

Lisäksi ethän vain aja B-moodissa?
Ongelmana / ihmetyksenä siis lähinnä tuon "pakotetun" EV-tilan päälle menemättmyys. Ei ole vielä löytynyt tilannetta jossa se jäisi päälle eikä valittaisi alhaisesta latauksen tasosta. Itse hybridi-toiminta tuntuu olevan OK ja autolla pääsee maltillisiin kulutuslukemiin etenkin omissa pääasiassa 30-60 km/h rajoitusalueilla ajaessa (ajotietokoneen mukaan, ensimmäinen täysi tankillinen on vasta nyt menossa). Polttomoottorikin sammuu usein ja pelkällä sähköllä saa tasaisella ylläpidettyä nopeutta. Eco-tilassa pelkällä sähköllä ajo paikaltaan lähtiessä on haasteellinen jo senkin takia, että pienikin mäki / liikennettä tukkimaton kiihdytysnopeus aiheuttaa tehomittarin nousun yli "Eco-viivan". Eipä sitä ole tarkoitettukaan toimimaan muuten.

Ei ole B-moodi käytössä. Tämä taitaa olla vaan "vuoristoon" sopiva tila.
 
@-T-

Tuo B-moodi aiheuttaa pienellä otannalla sekaannusta vanhemmassa väessä. Moottorijarruttaa tehostetusti kuin sähköauto, mutta oikeasti energia hukataan pääasiassa polttiksen pumppaushäviöihin.

Kesäkelillä, jos on tarkoitus käyttää EV-moodia seuraavassa startissa ajaisin viimeisen lähestymisen polttis päällä kuten normaalia automaattia. Viimeisestä hidastuksesta vielä energiat akkuun ja akussa pitäisi olla varausta yli puolen välin. Ei tuo C-HR:kään sähkömoodiin mene jos lähestyminen on tehty sähköajoa korostaen. Talvella kannattaa aina ajaa akku "tyhjäksi" että on varaa ladata kylmästartissa.

Yksi EV-moodin estävä tekijä on tuulilasin defogger. Onko tuulilasin puhallus manuaalisesti tai automaattisesti päällä startissa? Ioniqissa automaattinen kosteusanturi tuulilasissa on aika herkkä, sen saa onneksi pois päältä riippumatta onko ilmastointi autolla. Tähän voisi auttaa myös sisäilmasuodattimen vaihto.

20210609_130204.jpg


20210609_130304.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksia?

- Mielellään max. 35-50k pinnassa
- PHEV
- Farkku
- Sopivan tilava
- Saisi olla myös ryhdikkyyttä ja ajettavuutta

Alustavasti katsonut Octavia Combi Style, Seat Leon ST FR. Seat on ehkä aavistuksen lapsellinen. Mitä muita vaihtoehtoja tässä luokassa on? V60 tai Arteon voisivat olla myös kivoja, mutta hinta karkaa vähän.
 
SEAT Leon e-hybrid jommalla kummalla varustetasolla.

...mut varaudu sitte odottamaan, taitaa vaivata silti kaikkia valmistajia nyt samat ongelmat.

Passattia saa myös, samalla varauksella.
 
^^Millainen ajoprofiili ja latausmahdollisuudet keskimäärin ja onko väliä pääseekö sähköllä vai ei?
 
Latausmahdollisuudet melko huonot, eli perus 8A Schuko käytössä kotona. Ajoprofiilissa perus päivittäiset ajot yleisesti max. 40km, ellei ole jotain reissua tiedossa.
 
Suosituksia?

- Mielellään max. 35-50k pinnassa
- PHEV
- Farkku
- Sopivan tilava
- Saisi olla myös ryhdikkyyttä ja ajettavuutta

Alustavasti katsonut Octavia Combi Style, Seat Leon ST FR. Seat on ehkä aavistuksen lapsellinen. Mitä muita vaihtoehtoja tässä luokassa on? V60 tai Arteon voisivat olla myös kivoja, mutta hinta karkaa vähän.

Passat GTE?
Noin 48 k€ uutena.
 
Latausmahdollisuudet melko huonot, eli perus 8A Schuko käytössä kotona. Ajoprofiilissa perus päivittäiset ajot yleisesti max. 40km, ellei ole jotain reissua tiedossa.

Hyvähän tuo 8A lataus on...plugarin kanssa tehokkaamman kotilatauksen hyöty on aika marginaalinen. Korealaista en ottaisi kun käyttävät polttista lyhyilläkin matkoilla, mutta muuten varmaan sopii mikä vaan ajossa sattuu miellyttämään noista mainitsemistasi. Enemmän maksamalla olennaisesti parempaa alkaa varmaan saamaan vasta tulevassa C-mersussa eikä senkään isompi akku välttämättä hyödytä paljoa tuolla ajoprofiililla.
 
Vanhasta Avensiksesta (2006, 300 tkm) alkaa kai aika jättää. Ainakin paljon huoltoa olisi tiedossa, mm. iskunvaimentimet, pientä sähkövikaa... odotettavissa olevien remonttien hinta nousee aika korkeaksi. Sinänsä täysin riittävä auto itselleni, eli mitään autokuumetta ei ole. Kannattaako tuosta edelleen pitää kiinni ja lyödä tiskiin sen verran euroja, kuin korjaaminen vaatii, vai joko olisi syytä harkita vaihtoa? (Paikkaa tai taitoa ei korjaustoimenpiteille hirveästi löydy, varsinkaan, jos homma vaatii enemmän kuin parkkiruudun verran tilaa.)

Jos auto vaihtuu, niin seuraavanlainen toivomuslista olisi:
- farmari, jossa kunnollinen tavaratila
- ei diesel
- mahdollisimman luotettava ja pitkäikäinen
- edulliset kokonaiskustannukset ja helppo ylläpito (ettei jokaista polttimon vaihtoa varten tarvitse varata aikaa korjaamolle)
- 10 - 15 k€

Merkillä ei sinänsä ole mitään väliä, eli kaikki Daciasta alkaen käy. VAG-härveleistä huonoja kokemuksia, mutta eiköhän sellaistakin voisi harkita. Ajotuntumalta ja tekniikalta tuo Avensis on ollut täysin riittävä, eli mitään ihmeellistä ajokokemusta en kaipaa. Vakionopeussäätimiä, automaattivaihteistoa tms. hienouksia en ole käyttänyt ja mieluummin maksan luotettavuudesta kuin ominaisuuksista. Onko parempi vaan ajaa Avensiksella, vai löytyykö em. kriteereillä mitään järkeviä vaihtoehtoja? Toki ymmärrän, ettei kukaan voi mitään varmaa luvata esim. luotettavuuden suhteen.
 
Vanhasta Avensiksesta (2006, 300 tkm) alkaa kai aika jättää. Ainakin paljon huoltoa olisi tiedossa, mm. iskunvaimentimet, pientä sähkövikaa... odotettavissa olevien remonttien hinta nousee aika korkeaksi. Sinänsä täysin riittävä auto itselleni, eli mitään autokuumetta ei ole. Kannattaako tuosta edelleen pitää kiinni ja lyödä tiskiin sen verran euroja, kuin korjaaminen vaatii, vai joko olisi syytä harkita vaihtoa? (Paikkaa tai taitoa ei korjaustoimenpiteille hirveästi löydy, varsinkaan, jos homma vaatii enemmän kuin parkkiruudun verran tilaa.)

Jos auto vaihtuu, niin seuraavanlainen toivomuslista olisi:
- farmari, jossa kunnollinen tavaratila
- ei diesel
- mahdollisimman luotettava ja pitkäikäinen
- edulliset kokonaiskustannukset ja helppo ylläpito (ettei jokaista polttimon vaihtoa varten tarvitse varata aikaa korjaamolle)
- 10 - 15 k€

Merkillä ei sinänsä ole mitään väliä, eli kaikki Daciasta alkaen käy. VAG-härveleistä huonoja kokemuksia, mutta eiköhän sellaistakin voisi harkita. Ajotuntumalta ja tekniikalta tuo Avensis on ollut täysin riittävä, eli mitään ihmeellistä ajokokemusta en kaipaa. Vakionopeussäätimiä, automaattivaihteistoa tms. hienouksia en ole käyttänyt ja mieluummin maksan luotettavuudesta kuin ominaisuuksista. Onko parempi vaan ajaa Avensiksella, vai löytyykö em. kriteereillä mitään järkeviä vaihtoehtoja? Toki ymmärrän, ettei kukaan voi mitään varmaa luvata esim. luotettavuuden suhteen.

Hyundai i40

Helppoa ylläpitoa ei taida olla tarjolla enää missään nykyautossa.
 
T27 Avensis. Kannata oikein muita edes miettiä.

Lisäksi tuo t27 on auto verrattuna tuohon t25 mikä on hirveä laitos verrattuna saman ikäisiin eurooppalaisiin. Eikä ole edes mitenkään paha ruostumaan enää verrattuna vaikka vag konsernin tuotoksiin. Tuli itsekkin laitettua t27 vm 2012 fl kk sitten tosin diesel, mutta suosittelen katsomaan siitä ylöspäin, kun tehtaan varustetasoissa oli paljon paremmat varusteet kuin pre-fl P-kamerat, navi, vakkari, bt handsfree, webasto etc. Ei se toki mikään BMW ole ajettavuudeltaan, mutta iso steppi eteenpäin vanhemmista.
 
Ok, kiitos näistä! Täytyy ottaa kaikki ehdotukset pohdintaan. T27 toki vahva vaihtoehto, mutta eivät nuo muutkaan huonoilta vaikuta.
 
Latausmahdollisuudet melko huonot, eli perus 8A Schuko käytössä kotona.
Sehän on oikein hyvä, olettaen ettei ole mitään 2h ajastinta. Ja jos ei töpseli näytä aivan räjähtäneeltä harakanpesältä, niin voi siitä ottaa esim. 12A, jolla tehoa tulee jo 50% lisää.

Yritin sanoa taloyhtiölle että schuko riittäisi mun täyssähkärin latauksiinkin, mutta väkisin halusivat hommata Type2-pöntöt.
 
Hakusessa olisi auto seuraavilla kriteereillä:

-Hinta max 3000€
-Diesel farkku
-Mahdollisimman "uusi" ja luotettavalla tekniikalla, kilometrilukemalla ei niin väliä.
-Mielellään suht pienellä verolla, eli ei 3.0 TDI vehkeitä

Tällä hetkellä alla Toyota Avensis vm. 2004 1.6 VVT-i, mutta kilometrejä tulee vuodessa sen verran, että Dieseliin vaihdettaessa säästöt alkaa olla jo melko tuntuvat. En kuitenkaan ymmärrä diesel vehkeiden päälle hirveästi kun aina on bensalla toimiva vekotin ollut alla. Katsellut alustavasti Volvo V50/Kia Ceed/VW Golf/Hyundai i30, mutta päätös tuntuu hankalalta. VAG konsernin tekeleistä on jäänyt paha maku suuhun menneisyydessä, mutta bensalla toimivia on nämä sysipaskat versiot itsellä olleet.
Itse todennut vm. 2007-> Mondeon tarjoavan todella hyvän vastineen rahalle dieselinä siellä 3-6k€ hintaluokassa. Myös Ford Focusta uskallan suositella 3k€ hintaluokassa niin dieselinä kuin bensana. Focusta taitaa saada jotain 250 tkm ajettuakin 3k€ hintaluokkaan. Perusvarmaa tekniikkaa, halvat osat ja pienet vakuutusmaksut. Joko Fordin omalla 1.8 TDCI dieselillä jossa ei mm. hiukkassuodatinta riesana, myös 1.6 ja 2.0 PSA yhteistyönä tehdyt TDCI-koneet on hyviä. 1.6-litranen diesel noista pieniruokasin.

Vielä jos on jo kuluvia osia kuten kaksoismassavauhtipyörä sekä kytkin uusittu jo valmiiksi, niin säästää suuren summan. Monesti näissä on jo paljon kulutustavaraa uusittu alustaan jos ajomäärät siellä 150-300 tkm. 1.8 TDCI on myös pitkällä hihnanvaihtovälillä ja todistetusti myös kestää tuon välin (10v/200 tkm).
 
Itse todennut vm. 2007-> Mondeon tarjoavan todella hyvän vastineen rahalle dieselinä siellä 3-6k€ hintaluokassa. Myös Ford Focusta uskallan suositella 3k€ hintaluokassa niin dieselinä kuin bensana. Focusta taitaa saada jotain 250 tkm ajettuakin 3k€ hintaluokkaan. Perusvarmaa tekniikkaa, halvat osat ja pienet vakuutusmaksut. Joko Fordin omalla 1.8 TDCI dieselillä jossa ei mm. hiukkassuodatinta riesana, myös 1.6 ja 2.0 PSA yhteistyönä tehdyt TDCI-koneet on hyviä. 1.6-litranen diesel noista pieniruokasin.

Vielä jos on jo kuluvia osia kuten kaksoismassavauhtipyörä sekä kytkin uusittu jo valmiiksi, niin säästää suuren summan. Monesti näissä on jo paljon kulutustavaraa uusittu alustaan jos ajomäärät siellä 150-300 tkm. 1.8 TDCI on myös pitkällä hihnanvaihtovälillä ja todistetusti myös kestää tuon välin (10v/200 tkm).

Tuolla budjetilla tsekkaisin myös ranskiksia ja vaikka volvo v50 tuolla samalla 2.0 Hdi/Tdci. Itse ajoin Peugeot 407 250tkm-300tkm kaksoimassa/kytkin viallisena ostin joten sen vaihdoin heti, mutta muuten pelkkää kulutusosaa vaihtamalla eli jarruja, pyöränlaakereita, alustanosia, sekä tyyppiviat korjaamalla (ilmastoinnin läpän liimaus, takavalon maadotus). On monien foorumeiden mukaan surkeimpia autoja mitä tehty. ;)Ranskalaisten nopea arvonpudotus tarjoaa niitä huomattavasti vähemmän ajettuna ja uudempana kuin muita merkkejä tuohon hintaan. Osin siitä syystä autoa vaihtaessa pihaan tuli Toyota, koska arvo säilyy paljon paremmin vaikka lienee dieselit huonompia koneita kuin nuo Psa-Ford yhteistyökoneet.
 
Moro,

Nyt tarvis emännälle uutta rautaa alle.. Nykyinen Audi jättää kohta tielle joten pakko katsoa uutta.. Pidemmittä puhetta kriteereihin:

- 4000€ (joustaa tarpeen mukaan jos löytyy helmi, mutta ei paljoa).
- Mieluiten Audi, mutta kaikille merkeille avoin. Joten toivottavasti otatte tämän huomioon :).
- Työ- ja vapaa-ajan käyttö. Ajoa tulee siis 20000 - 30000 vuodessa näin karkea arvio. Kaupunki, motari, maantiet.
- Mieluiten bensiini.
- Vaihteistolla ei väliä.
- Moottorilla ei niinkään väliä. Kunhan toimii ja on luotettava.
- Autossa saisi olla tavaratilaa. Eli jos meikäläisen Hyundai i20 vertaa niin saa olla isompi. Koko vähintään i30 luokkaa tai mielellään jopa isompi.
- Ulkonäöllä ei niin suurta merkitystä.
- Hyvästä mukitelineestä plussaa :D.
- Koko Suomi ostoalueena. Kyllä täältä etelästä lähtee helmen perässä ajelemaan.

Kerron toki lisää jos tarvetta mutta jos näillä pääsisi jo eteenpäin hankinnassa. Kiitos :).

Tuli jo tutkittua muutamaa Audia ja Fordia sekä Mazdaa. Ainakin tällänen osu silmään: https://www.nettiauto.com/mazda/6/12191976
 
Viimeksi muokattu:
Moro,

Nyt tarvis emännälle uutta rautaa alle.. Nykyinen Audi jättää kohta tielle joten pakko katsoa uutta.. Pidemmittä puhetta kriteereihin:

Kerron toki lisää jos tarvetta mutta jos näillä pääsisi jo eteenpäin hankinnassa. Kiitos :).

Tuli jo tutkittua muutamaa Audia ja Fordia sekä Mazdaa. Ainakin tällänen osu silmään: https://www.nettiauto.com/mazda/6/12191976

Noita katselisin, jos olisin itse tuollaista noin 5 k€ audia ostamassa ja A3 ei olisi vaihtoehto.

https://www.nettiauto.com/audi/a4/12163419

https://www.nettiauto.com/audi/a4/12137146

https://www.nettiauto.com/audi/a4/12093744

Sitten jos haluaa hyvää halvalla, niin joku tuollainen Mondeo on hyvä, kunhan ei ole happamaksi päässyt.
Mk1 Mazda kutoset ruostuvat aivan liikaa, siinä pitää olla tarkkana, jos sellaista hamuaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mondeota en ostaisi 1.8 duratechilla. 2.0 ei syö öljyä, 1.8 todennäköisesti syö.
 
Mondeota en ostaisi 1.8 duratechilla. 2.0 ei syö öljyä, 1.8 todennäköisesti syö.

Parilla kaverilla on aikoinaan ollut useampia tuollaisella 1.8 Duratec koneella varustettuja Mondeoita ( 110 ja 125 hp ) muistaakseni vuosilta 2002-2005, eikä niissä ole esiintynyt öjynsyöntiä, ei uutena eikä vanhana.
Toki 2.0 on kaikin puolin parempi kone, varsinkin tuo 110 hp on aika luuska lastatun farmarikorin kanssa.
 

C5:selle ja 607:lle pisteet, mutta delffiini primera kannattaa jättää muiden kiusaksi, nissanilla kävi joku käsittämätön tason lasku tuon auton kanssa.

Näin 106:sia pösöjä 2 kpl omistavana tuo 607 rupesi jo vähän houkuttelemaan, vaikka en ranskiksia harrastakkaan ( no ehkä vähän ja vahingossa ) valitettavasti on vaan tila Toyotakin pihassa melkein käyttämättä ja ajot hoituvat pääosin pakulla.
 
Olishan se kiva, että olis oikea moottorikin autossa (v6). Primeralle ainakin jyrkkä ei, mitään hyvää en ole tuosta mallista kuullut, mielummin ottaa riskin vaikka ranskalaisen kanssa sitten.
 
Vähän silmaillyt uutta Sandero Stepwayta eläkeläiskäyttöön. 5v takuu ja kohtuuhinta varusteltunakin vähän houkuttaisi. Onko Dacia-henkilöitä jakamaan kokemuksia?
 
Työkaverilla on ollut 2019 diesel logan stepway uudesta asti ja on ollut erittäin tyytyväinen, nyt mittarissa 65tkm

Radion vaihtoi parempaan heti alkuunsa ja paransi pyöränkoteloiden äänieristystä.
 
Vähän silmaillyt uutta Sandero Stepwayta eläkeläiskäyttöön. 5v takuu ja kohtuuhinta varusteltunakin vähän houkuttaisi. Onko Dacia-henkilöitä jakamaan kokemuksia?

Muutamalla tutulla on ja molemmat tosi tyytyväisiä, Kyllä niissä taitaa jotain muutakin hyvää olla kuin halpa hinta tai sitten on vaan odotukset matalalla. Toki niissä on vähän vanhempaa tekniikkaa niin ei isompia murheita. Automiesten ego varmaan suurin este merkin kasvulle. Kannattaisi brändätä Dacia suosiolla en-välitä-paskaakaan-mitä-muut-ajattelee henkilöille :)
 
Onko Dacia-henkilöitä jakamaan kokemuksia?

Dusterilla lähipiirissä tuli ajettua 7v ja 230tkm. Laakeri uusittiin muistaakseni taakse kerran ja sähkölasi(?) edestä meni, tai siis sen moottori. Muuten perushuolloilla. Ei ainakaan tämä henkilö ollut muuta kuin tyytyväinen. Nyt sillä on uudempi Dusteri alla ja ajelee. Aika pitkälti hän se on näin et koirat haukkuu ja Dacia kulkee. Äänieristys huono, vanhentunut fiilis, mutta kaikki vaan toimii riippumatta missä sillä menee.
 
Vähän silmaillyt uutta Sandero Stepwayta eläkeläiskäyttöön. 5v takuu ja kohtuuhinta varusteltunakin vähän houkuttaisi. Onko Dacia-henkilöitä jakamaan kokemuksia?

Kannattaa noita katsastustilastojakin vähä tutkailla. Kolmevuotiassa autoissa Dacia merkkinä on viiden huonoimman joukossa ja viisivuotiaissa kolme huonointa autoa onkin jo Daciaa. Sandero oli huonoin hulppealla 29,3 hylkyprosentilla.

Paranee jo henkseleitä paukutella jos leiman saa.
 
Taas tää "en ymmärrä mitä katsastuksessa ylipäätään tutkitaan" trollaus.

Joo, jos montuissa kolisevan Renaultin tuotteen vie uunona katsastukseen, voi joutua teettämään muutaman kympin niveljumpan osilla joita myy jokainen autovaraosaliike + työveloitus jossain pienessä AD autokorjaamossa ja sen uusintanäytön.
Ymmärrän erinomaisesti lämmittävän moraalisäteilyn kuukauden vanhalla leimalla kun kaksoismassa, jakopää tai DSG palkitsee useamman tuhannen remppakuluilla samanikäisessä kilpailijakonsernin tuotteessa; "Mut hei, onpa ainaki katsastuksesta läpi kjeh kjeh."
 
Onko kokemuksia Mazda Kolmosesta? 2014.
Jos tuo nyt on samaa mallia kuin mitä vaimolla oli, niin jäätävän äänekäs. Ainakin automaatin kanssa vähän hengettömän oloinen, mutta kyllähän sillä ajeli. Ei tainnu meillä viihtyä kuin vuoden verran - sinä aikana ei ongelmia.
 
Taas tää "en ymmärrä mitä katsastuksessa ylipäätään tutkitaan" trollaus.

Joo, jos montuissa kolisevan Renaultin tuotteen vie uunona katsastukseen, voi joutua teettämään muutaman kympin niveljumpan osilla joita myy jokainen autovaraosaliike + työveloitus jossain pienessä AD autokorjaamossa ja sen uusintanäytön.
Ymmärrän erinomaisesti lämmittävän moraalisäteilyn kuukauden vanhalla leimalla kun kaksoismassa, jakopää tai DSG palkitsee useamman tuhannen remppakuluilla samanikäisessä kilpailijakonsernin tuotteessa; "Mut hei, onpa ainaki katsastuksesta läpi kjeh kjeh."

Tämähän se, ja taitaa olla aika julkista tietoa että Daciassa nuo muutaman kympin korjaukset katsastusta varten on niitä mitkä johtaa hylkyyn. Voisin hyvin nähdä itseni Dusterin omistajana, jos niitä saisi automaattina. Mielestäni kelpo vehkeitä kun hintaa katsoo, ja miksi maksaa liikaa.
 
Nonniin, omat arpomiset päättyi sitten Seat Leon ST malliin, riittävät tilat, hyvä ajettavuus verrattuna edeltäjiin ja muutenkin yleisvaikutelma oli ok. 2.0 TDI manuaalina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 491
Viestejä
4 506 554
Jäsenet
74 427
Uusin jäsen
Maikson35

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom