Sakko vilkun käyttämättömyydestä käännyttäessä sivutielle tulee hiukan outoon valoon, kun muistellaan korkeimman oikeuden päätöstä, jossa vilkun käyttö ei muuta väistämisvelvoitetta:
9.5.1994 | Ennakkopäätökset | Korkein oikeus | Finlex
Tuon mukaan vilkun käytöllä ei ole juuri muuta merkitystä, kuin varoittaa takan tulevaa, että ollaan kääntymässä ja hidastamassa. Sitä varten on kuitenkin olemassa jarruvalot. Voisi väittää, että pikemminkin pitäisi sakottaa vilkun käyttämisestä, koska se voi houkutella pahaa aavistamattoman kansa-autoilijan turmiolliseen tekoon.
Vilkku on nimenomaan tarkoitettu varoittamaan. erittäin tärkeä väline, isoa apu käyttäjälle ja muuille.
Jarruvalot ei kerro kääntymisestä, ja vilkkuun liittyen niin ne syttyy vastaa jarruapainaessa tai riittävästi hidastaessa, eli jos olet kääntyessä niin paljon myöhemmin kuin vilkun olet kytkenyt, jos ajatuksesi on se että kääntyessä, kaistaa vaihtessa jne niin aloitat muutamaa sekunttia aiemmin jarrujen polkemisen menee vähän vaikeaksi, ja varsinkin silloin jos samaan aikaa pitäisi rullata, tai jopa kiihdyttää.
Lisäksi jarruvalot näkyy vain taakse, vilkku näkyy eteen, sivulle.
kuin varoittaa takan tulevaa
Ei, vain takana tulevia, vaan sillä varoitetaan, viestiään myös edellä meneville, vastaantuleville, muista suunnista liikkuville.
Myös se että vilkku ei ole päällä on viesti, jos kaikki noudattaisi, niin se olisi viesti,lupaus että menee suoraan.
Kyllä, kyllä, mutta että sakotetaan teosta, joka ennemminkin parantaa liikenneturvallisuutta kuin heikentää sitä? Mielestäni sakkoja pitää jakaa myös suuntamerkin virheellisestä käytöstä. Etenkin kaksipyöräisisä näyttää jäävän vilkku helposti päälle, joka on vaarallista.
Suuntamerkkin suurin virheellinen käyttö on se että sitä ei ole ajoissa kytketty, ja kuljettaja kääntyy, siirtyy sivusuunnassa jne. Harvinain, mutta voi joskus käydä on se että näytetään väärään suuntaan.
Se on totta että vilkkuvoi unohtua, varsinkin sellaisilla ajoneuvoilla joissa sen päälläoloa kuljettaja ei oikein havitse, varsinkin yhdessä sen kanssa että se ei normihenkilöauton tapaa palauden lainkaan, tai huonosti.
Tuo ei ole kovinkaan vaarallista, haitta lähinnä se että vie jonkinverran enemmän muun liikenteen huomiota, jonkinlaista hidastuvuutta. Näitä joskus tapaa, mutta hyvin harvinaista verrattuna niihin oikeisiin vilkkun käyttö/käyttämättömyys virheisiin.
Tuossa oli olennaista se, että siellä oli bussipysäkki minne oltiin menossa. Nopeuden ja etäisyyksien takia suuntamerkki oli perusteltu jo ennen huoltsikkaa. Liikenneympyrässä ei vastaavaa tilannetta käytännössä voi olla.
Väistämisvelvollisuus ei poistu millään, mutta syyllisyys voi kääntyä osittain, jos vastapuoli laiminlyö velvollisuuksiaan osaltaan. Etuajo-oikeutettu voidaan katsoa jopa ainoaksi syylliseksi, muttei varmaan pelkän vilkun takia.
Jep. Jos ei käytä vilkkua, niin se tarkoittaa että kuljettaja ajoneuvoineen jatkaa suoraan, jos se kuitenkin kääntyy ja kääntyvillä olisi etuajo-oikeus, ja seuraisi onnettomuus väistämisvelvollisen kanssa, niin en tiedä millainen tarina pitäisi keksiä että siitä vilkuttomasta kääntyjästä tulisi syyllinen. Kokenut tiellä liikkuja kokemuksen pohjalta tietää että moni kääntyy ilman vilkkua, arkipäivää.
(Siis kyllä tuollaisia paikkoja on, mutta en tähän hätään keksinyt hyvää esimerkkiä)