Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ongelmat alkaa siitä kun ihmisten pääsääntöinen reaktio on painaa jarrua kiihdytyskaistalla, vaikka edessä olisi tilaa, eikä olla edes vielä ylinopeuden puolella.
Minusta suurin osa ongelmista motarilla alkaa siitä kun ei ole turvavälejä, ja liitytään suoraan puskurin eteen takaisin ohituskaistalta.
 
Ongelmat alkaa siitä kun ihmisten pääsääntöinen reaktio on painaa jarrua kiihdytyskaistalla, vaikka edessä olisi tilaa, eikä olla edes vielä ylinopeuden puolella.
Motarilla menevälle ne mielittävämpiä jotka littyy taakse,ei roiski niista saumoista kiviä niskaan.

Liittyjän kannalta, jos rampilla katsonut paikan ja vauhdin kohdilleen, niin helpompi siinä kiihdytyskaista alussa jo se paikkaa ottaa pienellä himmaamisella. Edelyttää toki että tähdännyt vähän pitkäksi, sinne välin etureunaan ja siinä onnistunut. On sitten ramppeja ja kelejä jolloin mennään jokatapauksessa pidemmälle kiihdytyskaistalle.



Minusta suurin osa ongelmista motarilla alkaa siitä kun ei ole turvavälejä, ja liitytään suoraan puskurin eteen takaisin ohituskaistalta.

Meinasin syyttää sanojaa, oma vika jos e ole turvaväli edessä, mutta ilmeisesti tarkoitit rampilta tulevaa possujunaa missä useampikin auto tunkee siihen edessä olevaan väliin(*, sen perus tohon lisäksi joka isoonkin väliin haluaa nimenomaan vaihtaa etupuskua hipoen. Tästä sitten se versio joka ihan siellä motorilla ohittaa jokaisen auton yksi kerralla palautuen oikealla ohitetun nokan eestä. Nämä ilmeisesti niitä boomereita, jotka käyneet autokoulun kurssin joskus 70-80 luvulla.


(*
Tämä sinänsä ennustettavaa kun sen junan näkee ajoissa ja on niitä tilanteita missä vasemmalla kaistalle vaihtoon kannattaa valmistautua ajoissa ja tarpeen mukaan toteuttaa jos tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä kyllä mitään liityntäkaistaa, pientä turvaväliä tai tilannetta tarvitse että motarilla vaihdetaan kaistaa heti etupuskurin eteen. Ihan normaalia toimintaa täysin tyhjälläkin motarilla.

Joskus väläyttelen huvikseni pitkiä jos tie muuten on tyhjä, mutta tuskin ymmärtävät mitä tuli tehtyä tyhmästi.
 
Joskus väläyttelen huvikseni pitkiä jos tie muuten on tyhjä, mutta tuskin ymmärtävät mitä tuli tehtyä tyhmästi.
Tämä kanantettavaa, veikkaan että eivät tee sitä pahantahtoisuuttaan, vaan ihan sen takia että taaksepäin sitä etäisyyttä on vaikea arvioida ja osaamattomuuttaan tekevät niin. Pieni vilautus saa kuskin miettimään. Joku hokaa heti ja pyytää anteeksi. Monella toki menee ohi, mutta jos viestiä saa toistuvasti niin eikähän se siitä.
 
Tämä kanantettavaa, veikkaan että eivät tee sitä pahantahtoisuuttaan, vaan ihan sen takia että taaksepäin sitä etäisyyttä on vaikea arvioida ja osaamattomuuttaan tekevät niin. Pieni vilautus saa kuskin miettimään. Joku hokaa heti ja pyytää anteeksi. Monella toki menee ohi, mutta jos viestiä saa toistuvasti niin eikähän se siitä.
Itse kyllä muistelen, että ihan tuota autokoulussakin jo muinoin opeteltiin, että milloin siihen ohitettavan eteen sopii tunkea takaisin. Lisäopintoja taitaisivat jotkun tienkäyttäjät tarvita.
 
Itse kyllä muistelen, että ihan tuota autokoulussakin jo muinoin opeteltiin, että milloin siihen ohitettavan eteen sopii tunkea takaisin. Lisäopintoja taitaisivat jotkun tienkäyttäjät tarvita.

Kurssitusta ilman muuta, siis jokin käytännön kädestäpitäen opetus, väleistä jauhetaan eri medioissa, palstoilla ja sitkeessä esim motarilla se tapa että vaihdetaan eteen kun peilistä näkyy valot, joka palsta opetuksen mukaan autokoulussa opetettu ihan muihin tilanteisiin.

Kädestäpitäen opetuksella haen sitä että oppilas laitetaan ohitettavaan autoon, ja toinen simuloi miten hän ajoi, lisättynä parilla kivellä ja kuravedellä.
Toinen se turavaväli, kaikki toki tietää hyvän kelin minimi suositukset, mutta jos ei ole mitään referenssiä, niin millä sen tuolla tienpäällä oikein arvioit, jos ei ole sitä minimiä koskaan nähnyt ja sitä mikä olisi siitä vähän reilumpi.

Ja kuka uskoo, hyvinhän se mennyt siinä kontissa, eli joku ajosimulaattori, missä kuski testaa ensin aidolla kahdella sekunnilla ja hän tekee kosketusnäyttö tehtävän, jossa algoritmi sitten aiheuttaa sen yllättävän tilanteen, sen jälkeen testaa neljällä sekunnilla.
 
Itse kyllä muistelen, että ihan tuota autokoulussakin jo muinoin opeteltiin, että milloin siihen ohitettavan eteen sopii tunkea takaisin. Lisäopintoja taitaisivat jotkun tienkäyttäjät tarvita.
Ainoa vaan, että autokoulun opeissa se kaistalle paluu taitaa tapahtua ihan turhan ajoissa 4-kaistaisen tien tarpeisiin nähden.
 
Ainoa vaan, että autokoulun opeissa se kaistalle paluu taitaa tapahtua ihan turhan ajoissa 4-kaistaisen tien tarpeisiin nähden.
Voi hyvinkin olla mutta siltikkään 2-kaistaisellakaan ei tulla takaisin ohitettavan puskuria hipoen, mitä taas motarillakin joskus näkee/kokee.
 
Ainoa vaan, että autokoulun opeissa se kaistalle paluu taitaa tapahtua ihan turhan ajoissa 4-kaistaisen tien tarpeisiin nähden.
Hyvä nyrkkisääntö liikenteessä ylipäätään on tämä: älä häiritse muita. Siihen kuuluu myös kiveniskemät ja vesisuihkut. Jos et ole kehdannut investoida kuraläppiin, niin on suotavaa pitää enemmän väliä.

Valitettavasti 80 % kuskeista menee vain jonkun muun antamien ohjeiden mukaan ottamatta lainkaan vastuuta omasta ajokäyttäytymisestään. Tämä jos mikä on sellainen kohta, jonka soisi muuttuvan.
 
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kokovartalokyrpä, joka ohittaa kilometrikaupalla vieressä ja tilanne päättyy (ilman minun reaktiota) siihen, että blokkaantuisin oikean kaistan hitaamman taakse. Tai ei sen tarvitse edes kovinkaan pitkäkään ohitus olla, jos sen vaan tekee sellaisella nopeudella, että päätyy syyttä blokkaamaan toisen.
Usein tilanne on päinvastainen. Kun saavuttaa edelläajavan auton selvällä nopeuserolla ja siirtyy ohituskaistalle samalla nopeudella, niin tällöin tuon ohitettavan auton "adaptiivinen vakionopudensäädin" lyö löylyä kiukaaseen. Monesti tilanne päättyy juuri tuonkaltaiseen blokkaamiseen, mutta olen myös useita kertoja palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle kun sinne on tullut hyvin tilaa. Sitten taas muutaman kilometrin päästä sama toistuu, parhaimmillaan kolmekin kertaa muutaman kilometrin matkalla.
 
Tänään tuli tehtyä hieman turha ohitus. Motarilla saavutin hiljalleen edessä ajavaa. Olikohan juuri joku 5 km/h eroa. Pysyttelin muutamat rekkojen tai hitaampien ajoneuvojen ohitukset perässä, kunnes aukesi sellainen suora, ettei takaa ollut kukaan ottamassa kiinni, eikä ollut ohitettaviakaan lähellä. Nää on näitä pidempiä ohituksia, joihin tulee lähdettyä lähinnä silloin, jos tiedän että matkaa on vielä reilusti lähellä. Paitsi että muistin vasta ohituksen jälkeen, että mun pitikin poiketa yhdessä paikassa ja vaihdoin tyyliin seuraavasta liittymästä jo pois. En ollut lähelläkään missata liittymää, eikä tarvinnut keulaa hipoen tai kiihdyttäen päästä ohi, mutta kun jouduin vielä hidastamaan vähän ennen liittymää ja se ohittamani auto otti kiinni muutamissa sekunneissa, niin oli siinä vähän hölmö olo.

Tämä nyt vaan esimerkkinä, kun noita ohituksia ihmetellään porukassa. SIlloin tällöin tulee tilanteita, joissa syystä tai toisesta havahtuu siihen poistumistarpeeseen hieman myöhään.
 
Usein tilanne on päinvastainen. Kun saavuttaa edelläajavan auton selvällä nopeuserolla ja siirtyy ohituskaistalle samalla nopeudella, niin tällöin tuon ohitettavan auton "adaptiivinen vakionopudensäädin" lyö löylyä kiukaaseen. Monesti tilanne päättyy juuri tuonkaltaiseen blokkaamiseen, mutta olen myös useita kertoja palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle kun sinne on tullut hyvin tilaa. Sitten taas muutaman kilometrin päästä sama toistuu, parhaimmillaan kolmekin kertaa muutaman kilometrin matkalla.
Kuulostaa kyllä ihan keksityltä nämä sinun muutaman kilometrin matkalla. Motarilla se auto liikkuu about 2 km minuutissa, niin paskat sinä mihinkään oikeanpuoleiselle kaistalle montaa kertaa palaa lyhyellä matkalla. Huomattavasti harvempi ongelma tämä sinun kuvaamasi on (vaikka ihan todellinen) kuin blokkaajat, jotka eivät osaa ohittaa. Rikesakon rajalla 0-10 km/h yli ajavat ovat kaikkein avuttomimpia, kun sakon pelko vie järjenkäytön nollaan. On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa joko 10-15 alle tai 20 yli rajoituksen, jolloin joko sinua ei juuri ohitella tai kaikkein surkeimmatkin ohittajat saavat riittävän nopeuseron ripeään ohitukseen. Jos ajaa alinopeudella, niin parasta olisi löytää joku toyota siihen eteen veturiksi blokkaamaan eteen liittymiset.
 
Kuulostaa kyllä ihan keksityltä nämä sinun muutaman kilometrin matkalla. Motarilla se auto liikkuu about 2 km minuutissa, niin paskat sinä mihinkään oikeanpuoleiselle kaistalle montaa kertaa palaa lyhyellä matkalla. Huomattavasti harvempi ongelma tämä sinun kuvaamasi on (vaikka ihan todellinen) kuin blokkaajat, jotka eivät osaa ohittaa. Rikesakon rajalla 0-10 km/h yli ajavat ovat kaikkein avuttomimpia, kun sakon pelko vie järjenkäytön nollaan. On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa joko 10-15 alle tai 20 yli rajoituksen, jolloin joko sinua ei juuri ohitella tai kaikkein surkeimmatkin ohittajat saavat riittävän nopeuseron ripeään ohitukseen. Jos ajaa alinopeudella, niin parasta olisi löytää joku toyota siihen eteen veturiksi blokkaamaan eteen liittymiset.
Taisi kirjoitukseni osua maaliin? Kannattaa hankkia sellainen auto josta löytyy toimiva vakionopeudensäädin.
Kehä 1 ja Kehä 3 välinen matka on muutaman kilometrin. Tuolla välillä näitä likistäjiä pisaa, mutta on toki poikkeuksellista, että useamman kerran joutuu aloittamaan saman auton ohittamista. Ohittaminen melkein tyhjällä moottoritiellä ei sitäpaitsi juurikaan vaadi osaamista. Kuulisin mielelläni myös, miksi mielestäsi ohittajan pitäisi ajaa ylinopeutta vaikka siihen ei ole tarvetta? Aina voi vaihtaa takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Jos kasetti ei tätä kestä, on syytä miettiä kannattaako hypätä auton rattiin.
On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa liikennesääntöjen mukaan kuin yrittää olla minuutti aikaisemmin kotona.
 
Taisi kirjoitukseni osua maaliin? Kannattaa hankkia sellainen auto josta löytyy toimiva vakionopeudensäädin.
Kehä 1 ja Kehä 3 välinen matka on muutaman kilometrin. Tuolla välillä näitä likistäjiä pisaa, mutta on toki poikkeuksellista, että useamman kerran joutuu aloittamaan saman auton ohittamista. Ohittaminen melkein tyhjällä moottoritiellä ei sitäpaitsi juurikaan vaadi osaamista. Kuulisin mielelläni myös, miksi mielestäsi ohittajan pitäisi ajaa ylinopeutta vaikka siihen ei ole tarvetta? Aina voi vaihtaa takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Jos kasetti ei tätä kestä, on syytä miettiä kannattaako hypätä auton rattiin.
On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa liikennesääntöjen mukaan kuin yrittää olla minuutti aikaisemmin kotona.
No ei kyllä valitettavasti osunut. Trollauksesi haisi jo ekasta viestistä muutaman kilsan päähän ja nimimerkkisi on myöskin trollauksesta tuttu. Hieno väitemuotoinen kysymys, ei tässä ohittajan ylinopeudesta puhuttu. Sulta tais mennä trollauskonsepti vähän sekaisin, kun et muistanut, että minä olin siellä oikealla kaistalla ohitettavana. Ei siis tarve palata mihinkään takaisin ;)

Riippuu vähän missä kohtaa kehien väliä puhut, mutta en nyt tuota ihan muutamaksi kilometriksi luonnehtisi esim. 1-tiellä. Ymmärrän kyllä kokemuksesi jossain Tuusulanväylällä, kun sinne mahtuu aikamoista hiihtäjää joukkoon. Jos nyt edes todellisista tapahtumista siis puhuit.
 
No ei kyllä valitettavasti osunut. Trollauksesi haisi jo ekasta viestistä muutaman kilsan päähän ja nimimerkkisi on myöskin trollauksesta tuttu. Hieno väitemuotoinen kysymys, ei tässä ohittajan ylinopeudesta puhuttu. Sulta tais mennä trollauskonsepti vähän sekaisin, kun et muistanut, että minä olin siellä oikealla kaistalla ohitettavana. Ei siis tarve palata mihinkään takaisin ;)
Tiedätkö mitä trollaus on? Pistäpä nyt jokin linkki missä olen sellaiseen syyllistynyt.
Sitten itse asiaan ettei mene aiheen sivuun. Kirjoitin siitä, että olet siellä oikealla kaistalla ja toinen on menossa ohi. Tämä käy ilmeisesti sielun päälle ja alat lisäämään nopeutta jottei ohitus onnistu. Tämän jälkeen palaan taaksesi oikealle kaistalle, koska en omaa tarvetta olla jonon ensimmäinen, vaan riittää, että voin ajaa omaa vauhtiani liikennesääntöjä noudattaen sinne minne olen menossa. Enkä tiedä mihin olit palaamassa takaisin saatikka oliko sille tarvetta.
Hieno väitemuotoinen kysymys, ei tässä ohittajan ylinopeudesta puhuttu.
Eikö?
On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa joko 10-15 alle tai 20 yli rajoituksen, jolloin joko sinua ei juuri ohitella tai kaikkein surkeimmatkin ohittajat saavat riittävän nopeuseron ripeään ohitukseen.

Riippuu vähän missä kohtaa kehien väliä puhut, mutta en nyt tuota ihan muutamaksi kilometriksi luonnehtisi esim. 1-tiellä. Ymmärrän kyllä kokemuksesi jossain Tuusulanväylällä, kun sinne mahtuu aikamoista hiihtäjää joukkoon. Jos nyt edes todellisista tapahtumista siis puhuit.
Ei ole kyse Turunväylästä, vaikkei sekään paljon muutamasta kilometristä poikkea. Eikä Tuusulanväylä ole ainoa paikka jossa tällaista tapahtuu, se oli vain esimerkkinä.
 
Sitten itse asiaan ettei mene aiheen sivuun. Kirjoitin siitä, että olet siellä oikealla kaistalla ja toinen on menossa ohi. Tämä käy ilmeisesti sielun päälle ja alat lisäämään nopeutta jottei ohitus onnistu. Tämän jälkeen palaan taaksesi oikealle kaistalle, koska en omaa tarvetta olla jonon ensimmäinen, vaan riittää, että voin ajaa omaa vauhtiani liikennesääntöjä noudattaen sinne minne olen menossa.

Sunnuntaina motarilla ajelin iltasella vakionopeudella, ja hämmentävästi olin menossa yhden auton ohi useamman km/h erolla, mutta ennen välin syntymistä tämä sitten kiihdytti pikkuhiljaa rinnalle. Ajeltiin siinä noin kilometri, kunnes sitten palasi edelliseen vauhtiinsa ja jäi taakse. Takaa ei tullut ketään, niin mulle oli ihan sama, että meneekö kovempaa vai hiljempaa, kunhan joskus pääsen takaisin oikealle kaistalle.

Kai sillä jokin syy oli, ehkä, en alkanut kuikuilemaan ulkonäköä tai ilmettä.
 
Tämä on se lauma ilmiö. Parveilu, kilpailu johtajuudesta, se tahdosta riippumaton meno lauman dynamiikan mukaan kuin villihevoset tai parveilevat linnut/kalat. Ovat yksilöitä kunnes jotain tapahtuu ja sitten liikutaan kuin harmooninen yksikkö kohti tavoitetta, jota kukaan laumassa ei edes tajua. Ei se kuski voi sille mitään. Todennäköisesti hän ei edes tajunnut tehneensä mitään. Heräsi, kun huomasi nopeuden olevan ennemmän kuin mitä on tottunut ajamaan. Tuo käy minulle lähes 90% todennäköisyydellä. Perä tulee vastaan, menen vasemmalle ja yhtäkkiä on hankalaa päästä ohi. Pakko painaa kaasujalkaa vähän syvemmälle. Ehkä jopa päiväsakkorajaa hipoen. Sitten olet ohi. Hetkessä katoaa ohitettava taustapeilistä, vaikka olet pudottanut nopeuden siihen, millä saavutit ohitettavan.
Tai jos saavutat jonkun kaksikaistaisella ei motarilla. Jos ajat perässä, niin se lähes sata varmasti antaa nopeutensa vain vajota alle kymmenen rajoituksesta. Mutta jos siirryt vasemmalle, niin yhtäkkiä se kaasujalka löytyy ja hetkessä mennään vähintään kymppi yli rajoituksen. Eli tavallaan aivan sama mitä teet. Aina homma kusee. Enää ei oikein jaksa tuota edes ihmetellä. Vähän kuin hengitys nukkuessa.

Tai suojatie. Jos annat tietä, niin ne ei tahdo edes mennä yli. Se on kuin joku hidastettu teatteri. Mutta auta armias, jos arvioit että ehdit mennä ennen jalankulkijaa, niin ne suorastaan juoksee siihen auton alle närkästyneenä, että etkö sinä osaa väistää jalankulkijaa?
Your damned if do and if you dont.
 
Tuo ohituskaistan alussa kiihtyminen on kanssa kummaa puuhaa. Viimeksi tuuloksen ja lahden välillä 100 rajotus alkoi n.2km ennen ohituskaistaa. Ajelin jonkun passatin perässä ~80kmh edeltävän rajoituksen mukaan, tuo satasen lätkä ei vaikuttanut menoon yhtään. Mutta odotas kun ohituskaista alkaa, sai kirnuta ohi 130kmh ja toinen tulee rinnalla ja perässä ihan sujuvasti. Tätä "iloa" jatkui n.2km kunnes seuraava 80 alue tuli ja tuo jäi taas köröttelemään kun itse jatkoin sakkorajalla.

Ihmettelen kyllä suuresti miten vaikeaa se on A. seurata nopeusrajoituksia (jos siitä oli kyse) B. olla kirittämättä ohituskaistalla C. Ajaa edes loogisesti samaa vauhtia saman rajoituksen alueella.
 
Tuo ohituskaistan alussa kiihtyminen on kanssa kummaa puuhaa. Viimeksi tuuloksen ja lahden välillä 100 rajotus alkoi n.2km ennen ohituskaistaa. Ajelin jonkun passatin perässä ~80kmh edeltävän rajoituksen mukaan, tuo satasen lätkä ei vaikuttanut menoon yhtään. Mutta odotas kun ohituskaista alkaa, sai kirnuta ohi 130kmh ja toinen tulee rinnalla ja perässä ihan sujuvasti. Tätä "iloa" jatkui n.2km kunnes seuraava 80 alue tuli ja tuo jäi taas köröttelemään kun itse jatkoin sakkorajalla.

Ihmettelen kyllä suuresti miten vaikeaa se on A. seurata nopeusrajoituksia (jos siitä oli kyse) B. olla kirittämättä ohituskaistalla C. Ajaa edes loogisesti samaa vauhtia saman rajoituksen alueella.

Tai tämä. Usein joudun näitä ohituskaistateitä ajamaan. 100 rajoitus ja 90/95 ajetaan letkassa jonkun perässä. Ohituskaista alkaa ja 120km lasissa et tahdo päästä tuosta tollosta ohi. Ainakaan, jos olit tarpeeksi kaukana jonossa, niin et päässyt ohi. Sitten heti kaistan loputtua putoaa se sankarin nopeus taas siihen 90 kilsaa tunnissa. Siis oikeasti? Olisi kiva tietää hemmon ajatuksia, mutta tuskin osaa lukea tai kirjoittaa tälle saitille.
 
Kuulostaa kyllä ihan keksityltä nämä sinun muutaman kilometrin matkalla. Motarilla se auto liikkuu about 2 km minuutissa, niin paskat sinä mihinkään oikeanpuoleiselle kaistalle montaa kertaa palaa lyhyellä matkalla....


Taisi kirjoitukseni osua maaliin? Kannattaa hankkia sellainen auto josta löytyy toimiva vakionopeudensäädin.
Kehä 1 ja Kehä 3 välinen matka on muutaman kilometrin. Tuolla välillä näitä likistäjiä pisaa, mutta on toki poikkeuksellista, että useamman kerran joutuu aloittamaan saman auton ohittamista....

Kesärajoitus 120km/h niin se on aika tarkkaan se parikilometriä minuutissa.
Jos nopeuseroa parikymppiä ja lähdet ohittaa turvavälin päästä, niin siinä menee se reilu puolisen minuutti laatu vakkareilla että ollaan rinnan. Kuvaa sitä tunnetta, kaveri näyttää tulevan peräedellä vastaan, mutta kun tehdään ohituspäätös , niin tulee vähän henkistä hoppua ja tunne että edellä oleva lisännyt vauhtia, vaikka mikään ei ole muuttunut.

Jos tuossa päättää perua ohittamisen, himmaa kolmekymppiä, kympin alle edelläolevan, niin jos mennään laatuvakkereilla, niin heilahtaa aikaa vielä enemmän ja tunne että edellä oleva hidastaa. Jos muutama on kolmekilometrä niin sehän melkein jo poltettu tuohon yhteen yriytkseen



Huomattavasti harvempi ongelma tämä sinun kuvaamasi on (vaikka ihan todellinen) kuin blokkaajat, jotka eivät osaa ohittaa. Rikesakon rajalla 0-10 km/h yli ajavat ovat kaikkein avuttomimpia, kun sakon pelko vie järjenkäytön nollaan. On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa joko 10-15 alle tai 20 yli rajoituksen, jolloin joko sinua ei juuri ohitella tai kaikkein surkeimmatkin ohittajat saavat riittävän nopeuseron ripeään ohitukseen. Jos ajaa alinopeudella, niin parasta olisi löytää joku toyota siihen eteen veturiksi blokkaamaan eteen liittymiset.
Jos ajelee motaria vakkarilla, jos nyt vakaa sellainen on, niin jos ohittaja ajaa ylinopeutta, niin ohihan se menee ja katoaa maisemaan, en hahmota mikä tressi siitä tulee jos se ylinopeus on noin maltillinen.

Tietenkin yksilöä voi pelottaa jos rinnalla menee samaan suuntaan auto, onhan nopeudet isompia kuin taajamassa. Jos siltä tuntuu niin voi siellä motarilla valita sen raskaanliikenteen vauhdin, mutta sitten voi joku onnibussi lähteä ohittaa.

Vauhdin lisääminen noin, ylinopeus noin yleistäen ei ehkä ole tuollaisille tunteille hyvä ratkaisu.


Ohittaminen melkein tyhjällä moottoritiellä ei sitäpaitsi juurikaan vaadi osaamista. Kuulisin mielelläni myös, miksi mielestäsi ohittajan pitäisi ajaa ylinopeutta vaikka siihen ei ole tarvetta? Aina voi vaihtaa takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Jos kasetti ei tätä kestä, on syytä miettiä kannattaako hypätä auton rattiin.
On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa liikennesääntöjen mukaan kuin yrittää olla minuutti aikaisemmin kotona.

Painikointi , tressi, ei tosiaankaan ole hyvä syy ylinopeudelle, jos saavuttaa jonkun pienellä nopeuserolla, niin vaihtoehto listalla on se napsu pari pois vakkarista, toki kilpailuvietti monella vie, ja pakko yrittää ohi.
 
Tai tämä. Usein joudun näitä ohituskaistateitä ajamaan. 100 rajoitus ja 90/95 ajetaan letkassa jonkun perässä. Ohituskaista alkaa ja 120km lasissa et tahdo päästä tuosta tollosta ohi. Ainakaan, jos olit tarpeeksi kaukana jonossa, niin et päässyt ohi. Sitten heti kaistan loputtua putoaa se sankarin nopeus taas siihen 90 kilsaa tunnissa. Siis oikeasti? Olisi kiva tietää hemmon ajatuksia, mutta tuskin osaa lukea tai kirjoittaa tälle saitille.
On myös erittäin mukavaa kun tämmöinen pääsee ohituskaistalla lipumaan ohi kun ajat itse vakkarilla etkä ohita ketään. Yhtäkkiä ollaankin siinä edessä tölväämässä sitten kun se kaista on päättynyt. Tämä toteutuu hienosti esimerkiksi vitostiellä Heinolan ja Mikkelin välissä varalaskupaikalla, jonka jälkeen moottoritie muuttuu maantieksi. (Varalaskupaikalla on jo 100kmh rajoitus).

Nuo on muuten paskamaisia nuo kaistat joille tullaan 80 alueelta ja ohituskaistasta alkaa se 100 rajotus. Rajotus kun vaihtuisi vähän aiemmin niin kerkeisi vähän kattelemaan kuka siellä ajaa satasta ja kuka ei. Nyt kun rajotus vaihtuu vasta ohituskaistan alussa ja kaikki säntäävät päiväsakkorajalle niin yritä nyt sitten päätellä kuka näistä ajaa satasta vielä kaistan päätyttyäkin.

Maantielläkin pääsee aika pitkälle kun ajaa sen rajotus + ~10kmh ja ohittaa ihan suorilta kaikki mitkä yhtään epäilyttää tai vauhti jojoilee muutenvaan. Noita tuon lahdentien tapauksia näkee hyvin harvakseltaan, 99% autoilijoista meno loppuu siihen ohituskaistan päätyyn.
 
On myös erittäin mukavaa kun tämmöinen pääsee ohituskaistalla lipumaan ohi kun ajat itse vakkarilla etkä ohita ketään. Yhtäkkiä ollaankin siinä edessä tölväämässä sitten kun se kaista on päättynyt. Tämä toteutuu hienosti esimerkiksi vitostiellä Heinolan ja Mikkelin välissä varalaskupaikalla, jonka jälkeen moottoritie muuttuu maantieksi. (Varalaskupaikalla on jo 100kmh rajoitus).

Nuo on muuten paskamaisia nuo kaistat joille tullaan 80 alueelta ja ohituskaistasta alkaa se 100 rajotus. Rajotus kun vaihtuisi vähän aiemmin niin kerkeisi vähän kattelemaan kuka siellä ajaa satasta ja kuka ei. Nyt kun rajotus vaihtuu vasta ohituskaistan alussa ja kaikki säntäävät päiväsakkorajalle niin yritä nyt sitten päätellä kuka näistä ajaa satasta vielä kaistan päätyttyäkin.

Maantielläkin pääsee aika pitkälle kun ajaa sen rajotus + ~10kmh ja ohittaa ihan suorilta kaikki mitkä yhtään epäilyttää tai vauhti jojoilee muutenvaan. Noita tuon lahdentien tapauksia näkee hyvin harvakseltaan, 99% autoilijoista meno loppuu siihen ohituskaistan päätyyn.

Resepti näihin on, ohi vain kaikista...
 
Resepti näihin on, ohi vain kaikista...

Tämä synnyttää sitä kritisoitua tunnetta, jonoutumista, lähestyy ohituskaista, jengiä lähtee ohittaa, käytännössä vaihdetaan paikkaa jonossa, ja kun ohituskaista alkaa päättymään, ryhmitytään uudestaan jonoon ja perässä sitten joudutaan polkemaan jarrua että välit kohdilleen.

(jos siis puhe nyt näistä missä 80 -> 100 -> 80, ja rajoituksen mukaan ajeleva ha jono)
 
Mulla on tapana pidemmässä reissuajossa mennä näistä "ohituskaistalla kovempaa, muualla hiljempaa"-vatkaajille ihan reilusti ohi siellä ohituskaistalla, vaikka oma nopeus kohoaisikin yli sakkorajan. Sen kun tietää satavarmasti, että jos ei mene, niin sitten taas madellaan kunnes seuraava ohituskaista taas tulee. Vähän niinkuin aikoinaan kouluttaja mainitsi: "Näytöt on jo annettu, enää on turha harrastaa mitään gloryhunttia"

Harmittavaa kyllä, että näin joutuu tekemään.
 
Tai tämä. Usein joudun näitä ohituskaistateitä ajamaan. 100 rajoitus ja 90/95 ajetaan letkassa jonkun perässä. Ohituskaista alkaa ja 120km lasissa et tahdo päästä tuosta tollosta ohi. Ainakaan, jos olit tarpeeksi kaukana jonossa, niin et päässyt ohi. Sitten heti kaistan loputtua putoaa se sankarin nopeus taas siihen 90 kilsaa tunnissa. Siis oikeasti? Olisi kiva tietää hemmon ajatuksia, mutta tuskin osaa lukea tai kirjoittaa tälle saitille.

Näitä on niin paljon, ettei mene edes yksittäistapauksina. Tuntuu että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ohituskaistan kohdalla nostetaan nopeutta ja heti kun ohituskaista päättyy, niin nopeus lasketaan takaisin sinne reilusti alle sallitun.
 
Näitä on niin paljon, ettei mene edes yksittäistapauksina. Tuntuu että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ohituskaistan kohdalla nostetaan nopeutta ja heti kun ohituskaista päättyy, niin nopeus lasketaan takaisin sinne reilusti alle sallitun.

Parhaat ohituskaistat alkaa ylämäkeen. Hitaat pysyy hitaina, ja jos on vaikka joku ylämäkeen kovasti hidasteleva rekka niin useampi (~kaikki halukkaat) ehtii ohi.

Huonoimmat s.e. siinä on 80 sitä ennen, ja pieni matka satasta, ja sitten ohituskaista. Se alinopeuttakin ajava nostaa (ihan oikein, mielestäni) nopeuttaan ajovauhtiinsa (joskin turhan moni yli), ja ehtii kauas ennen kuin perässä menevät pääsevät satasen alueelle.
 
Näitä on niin paljon, ettei mene edes yksittäistapauksina. Tuntuu että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ohituskaistan kohdalla nostetaan nopeutta ja heti kun ohituskaista päättyy, niin nopeus lasketaan takaisin sinne reilusti alle sallitun.

Mutta miksi? Itse toimin toisella tavalla. Jos minusta joku haluaa ohi, niin painan kytkintä ja teen ohituksen mahdollisimman helpoksi.
Lähinnä talvisin käy, kun tiet ovat liukkaat ja jotkut tykkää vetää kesänopeuksilla. Se toinen kaista on usein vielä täynnä röpöä jäätä, niin hirvittää se heittelehtivä auto siinä ja toivoo sen nopeasti pääsevän ohi. Tai kun vetää venettä.
 
Näitä on niin paljon, ettei mene edes yksittäistapauksina. Tuntuu että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ohituskaistan kohdalla nostetaan nopeutta ja heti kun ohituskaista päättyy, niin nopeus lasketaan takaisin sinne reilusti alle sallitun.

Ihan aidosti on tuollaisia, tietenkin jos ohituskaista pätkällä on korkeampi rajoitus, niin luonnollista että nostetaan nopeutta. Mutta jos rajoitus on sama niin onko noita niin paljoa, mutuilen että iso osa on myös sitä tunnetta, jos sitä nopeuseroa on se parikymppiä, niin kestäähän se ja tulee tunne että kiihdyttääkö se toinen.
Jos taasen ei itse ole toisena jonossa, vaan kolmantena niin meneehän siinä vielä enemmän aikaa.

Mutta on ihan oikeasti on niitäkin autoja joilla se vauhti kiihtyy, Toyota mainittu esimerkkinä joissa se vakkarin kerrottu pumppaava, eli kuski voi vetää vakkarilla ja romun automatiikka saattaa nostaa sitä vauhti muutaman napsun, joka voi luoda tunteen että se nyt polkee enemmänkin. Ja sitten on niitä yhdenpolkimen ajajia, jotka ajaa jalkakaasulla, niin se vauhti nyt vaan on pumppaavaa, ilman tarkoitusta. Osaavan kuskin pitäisi toki vähän löysätä jos ohituskaista osuus alkaa näkymään ja takavasemmalla/rinnalla joku ohittaa.

Ohittajissa on sitten se ryhmä jotka ohistuskaista osuudella pakko ohittaa, mutta ei kuitenkaan sitä matkavauhtia ole niin paljoa että katosia maisemaan ilman että tarvii itse höllätä vakkaria.

Omalukunsa sitten he jotka pidemmässä jonossa vain siirtyvät jonossa toiseen kohtaan, ja poistuvat reitiltä 10-20km sisään, ilman että olisi edes ollut näkymää paremmasta. Tarkoitan sen tapaisi tilanteita missä olisi pitänyt nähdä että tiellä on liikennettä niin paljon, mukaan lukien raskastakin että ohittelu aiheuttaa vain pumppaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan aidosti on tuollaisia, tietenkin jos ohituskaista pätkällä on korkeampi rajoitus, niin luonnollista että nostetaan nopeutta. Mutta jos rajoitus on sama niin onko noita niin paljoa, mutuilen että iso osa on myös sitä tunnetta, jos sitä nopeuseroa on se parikymppiä, niin kestäähän se ja tulee tunne että kiihdyttääkö se toinen.

Ei se mitään tunnetta ole, kun ajat tuollaisen perässä 100 km/h rajoituksella ja mittari näyttää 95 km/h, mutta sitten ohituskaistalla et pääse samasta autosta ohi, vaikka nostat mittarinopeuden 120 km/h. Kyllä se on ihan totista totta. Ja näitä on joka ikisellä reissulla, joilla joutuu ajamaan näitä kaksikaistaisia teitä, joissa on välillä ohituskaistoja.
 
Ratkaisu voisi olla eri nopeusrajoitukset ohituskaistojen aikana. Ohituskaistalle 120 rajoitus kun "suoraan" menevällä ajoradalla olisi se normaali rajoitus.
 
Ei se mitään tunnetta ole, kun ajat tuollaisen perässä 100 km/h rajoituksella ja mittari näyttää 95 km/h, mutta sitten ohituskaistalla et pääse samasta autosta ohi, vaikka nostat mittarinopeuden 120 km/h. Kyllä se on ihan totista totta. Ja näitä on joka ikisellä reissulla, joilla joutuu ajamaan näitä kaksikaistaisia teitä, joissa on välillä ohituskaistoja.
Pahin tämmöinen tapaus oli Mersukuski, joka ajoi yksikaistaisella tiellä selvästi alle nopeusrajoituksen ja ohituskaistoilla tykitti varmaan 140 lasissa. Seurauksena ohitin saman Mersun lyhyellä pätkällä kolmesti, kun tuli kahdesti uudestaan ohi ohituskaistalla. Vikan ohituksen jälkeen ajoin loppumatkan vähän kovempaa, ettei Mersu päässyt enää hiillostamaan.

Joko kuski oli täysi mulkku tai sitten ajoi ihan laput silmillä täysin fiiliksen mukaan. Ohituskaistan alkaessa ensimmäinen ajatus on, että "hei edessä on autoja ja tässä on ohituskaista, nyt voi ohittaa". Yksikaistaisen tien alkaessa ja keskikaiteen puuttuessa tuli turvaton olo ja alitajuntaisesti lasketaan vauhti alinopeuteen.
 
Jos ohituskaistatie jonoutuu pahasti, niin ohittelusta ei ole suuremmin hyötyä muuta kuin psykologisesti, eli matka lähinnä tuntuu etenevän paremmin. Vähentää stressiä, jos pystyy asennoitumaan ruuhkaliikenteessä niin, ettei ohittele, vaikka se henkisesti vähän vaikeaa onkin.

Kerran tultiin kahdella autolla Lapista hiihtoloman päättymisruuhkissa etelään ja jossain puolessa matkassa toinen autokunta alkoi vetää reippaasti ohitellen ja toinen jonossa körötellen, niin olisikohan perillä ollut tilanne lopulta sellainen, että n. 500 km aikana ehti tulla vain joitain minuutteja eroa. Toki jos tie on pääasiassa tyhjä, niin asia on eri.
 
Ratkaisu voisi olla eri nopeusrajoitukset ohituskaistojen aikana. Ohituskaistalle 120 rajoitus kun "suoraan" menevällä ajoradalla olisi se normaali rajoitus.
Ei kyllä perseilyä poista. Suurin osa näistä mitä itselle käynyt on tapahtuneet suht rauhallisella tiellä. Ajotaipumukset vaan on kuskeilla ihan päin persettä.
 
Paljon tuntuu olevan myös näitä "aina 90km/h" kuskeja. 100 alueella 90. 80 alueella 90. Tulee vastaan joku kylä jonka kohdalla rajoitus tippuu 60 niin edelleen se sama 90. Noin vähän kärjistäen.

Aiheuttaa joskus vittumaisia tilanteita. Menet itse 100 alueella ohi. Tulee 80 alue niin kohta se on takapuskurissa kiinni ja menee jopa ohikin. Ja sama voi toistua.
 
Nyt muutaman kerran on käynyt niin että olen ajanut auton perässä joka jarruttelee tyhjällä suoralla tiellä, mutkittelee juuri ja juuri kaistojen välissä seilaten.
Aikani noiden perässä ajettuani olen soittanut hätäkeskukseen ja kertonut kuinka auto ei meinaa pysyä kaistallaan yms.
Olen sitten noita seurannut aikani ja nyt useamman kerran kun epäilty auto on pysähtynyt niin kuskin paikalta on hypännyt Wolt kuski.
En tiedä mitä helvettiä tekevät siellä ohjaamossa että auto ei pysy kaistallansa.
Kai ne sitten puhelinta räplää.
Poliisia en ole koskaan nähnyt puhelun jälkeen pysäyttävän autoa, mutta toivottavasti edes pienen puhuttelun pitäisivät näille suhareille.
Tuolla menolla vielä joku jää alle.
 
Nyt muutaman kerran on käynyt niin että olen ajanut auton perässä joka jarruttelee tyhjällä suoralla tiellä, mutkittelee juuri ja juuri kaistojen välissä seilaten.
Aikani noiden perässä ajettuani olen soittanut hätäkeskukseen ja kertonut kuinka auto ei meinaa pysyä kaistallaan yms.
Olen sitten noita seurannut aikani ja nyt useamman kerran kun epäilty auto on pysähtynyt niin kuskin paikalta on hypännyt Wolt kuski.
En tiedä mitä helvettiä tekevät siellä ohjaamossa että auto ei pysy kaistallansa.
Kai ne sitten puhelinta räplää.
Poliisia en ole koskaan nähnyt puhelun jälkeen pysäyttävän autoa, mutta toivottavasti edes pienen puhuttelun pitäisivät näille suhareille.
Tuolla menolla vielä joku jää alle.
Eikä ole vain wolttikuskit tai "taksiammattilaiset", vaan ihan perus Pertit näpräämässä luuria. Olispa aina appari mukana joka vois napsia näistä kuvia ja olis sellainen julkinen häpeäpaalu, joka olisi nimetty raflaavasti, vaikka että "lapsesi voi jäädä rattijuopon tai hänen alleen, opeta varovaisuutta" tai "Mitä yhteistä on hänellä ja rattijuopolla? Kumpikaan ei välttämättä kerkeä reagoimaan tietä ylittävään lapseesi".
 
Kesärajoitus 120km/h niin se on aika tarkkaan se parikilometriä minuutissa.
Jos nopeuseroa parikymppiä ja lähdet ohittaa turvavälin päästä, niin siinä menee se reilu puolisen minuutti laatu vakkareilla että ollaan rinnan. Kuvaa sitä tunnetta, kaveri näyttää tulevan peräedellä vastaan, mutta kun tehdään ohituspäätös , niin tulee vähän henkistä hoppua ja tunne että edellä oleva lisännyt vauhtia, vaikka mikään ei ole muuttunut.
Esimerkkipätkällä on kesät talvet 80km/h. Nopeusero varmaan noin 10 km/h ennen kuin pääsin rinnalle. Tämän jälkeen oikean kaistan sankari lisää vauhtiaan varmaan sen 20km/h ja siirryn takaisin oikealle kaistalle, jolloin vauhti palaa siihen alkuperäiseen ja sama toistuu pariin kertaan. Moottoritiellä ei tule mitään henkistä hoppua ja vakkari pitää nopeuden tasaisena. Edellä olevan vauhti muuttui, eikä se johtunut tunteesta.
Jos tuossa päättää perua ohittamisen, himmaa kolmekymppiä, kympin alle edelläolevan, niin jos mennään laatuvakkereilla, niin heilahtaa aikaa vielä enemmän ja tunne että edellä oleva hidastaa. Jos muutama on kolmekilometrä niin sehän melkein jo poltettu tuohon yhteen yriytkseen
Ohituksen peruutuksessa ei ollut tarvetta hiljentää kun kyseessä oli moottoritie, vaan matka jatkui sillä samalla vauhdilla kunnes rajoitus nousi Kehä 3 kohdalla 100km/h.
Painikointi , tressi, ei tosiaankaan ole hyvä syy ylinopeudelle, jos saavuttaa jonkun pienellä nopeuserolla, niin vaihtoehto listalla on se napsu pari pois vakkarista, toki kilpailuvietti monella vie, ja pakko yrittää ohi.
Missä välissä kerroin panikoineeni saatikka ajaneen ylinopeutta? Eikä ohitusta tarvitse tehdä suurella nopeuserolla jos tiellä on hyvin tilaa ohittaa sillä vauhdilla millä on edellisen saavuttanut. Kilpailuvietti on taas joku oma keksintösi. Itse tapaan ajaa vakkari päällä ja jos saavutan hitaamman niin menen ohi.
 
Esimerkkipätkällä on kesät talvet 80km/h. Nopeusero varmaan noin 10 km/h ennen kuin pääsin rinnalle. Tämän jälkeen oikean kaistan sankari lisää vauhtiaan varmaan sen 20km/h ja siirryn takaisin oikealle kaistalle, jolloin vauhti palaa siihen alkuperäiseen ja sama toistuu pariin kertaan. Moottoritiellä ei tule mitään henkistä hoppua ja vakkari pitää nopeuden tasaisena. Edellä olevan vauhti muuttui, eikä se johtunut tunteesta.

Ohituksen peruutuksessa ei ollut tarvetta hiljentää kun kyseessä oli moottoritie, vaan matka jatkui sillä samalla vauhdilla kunnes rajoitus nousi Kehä 3 kohdalla 100km/h.

Missä välissä kerroin panikoineeni saatikka ajaneen ylinopeutta? Eikä ohitusta tarvitse tehdä suurella nopeuserolla jos tiellä on hyvin tilaa ohittaa sillä vauhdilla millä on edellisen saavuttanut. Kilpailuvietti on taas joku oma keksintösi. Itse tapaan ajaa vakkari päällä ja jos saavutan hitaamman niin menen ohi.
Kuulostaa hyvältä jos seuraa edellä kulkevaa liikennettä. Toivottavasti osaat katsoa myös taaksepäin.
 
Mielenkiintoista, että liikenneympyröissä edelleen näkee autoilijoita jotka käyttävät vasenta vilkkuvaloa. Enkä puhu nyt keski-ikäisistä vaan ihan nuoremmista jälkipolvista. Eikö tätä ole autokouluissa huomauteltu vilkun käyttötarpeesta?
 
Mielenkiintoista, että liikenneympyröissä edelleen näkee autoilijoita jotka käyttävät vasenta vilkkuvaloa. Enkä puhu nyt keski-ikäisistä vaan ihan nuoremmista jälkipolvista. Eikö tätä ole autokouluissa huomauteltu vilkun käyttötarpeesta?
Autokoulusta muistan että näin saa toimia, mutta oma opettaja ei suositellut hämmennyksen minimoimiseksi.
 
Mielenkiintoista, että liikenneympyröissä edelleen näkee autoilijoita jotka käyttävät vasenta vilkkuvaloa. Enkä puhu nyt keski-ikäisistä vaan ihan nuoremmista jälkipolvista. Eikö tätä ole autokouluissa huomauteltu vilkun käyttötarpeesta?
Tämä on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Monessa Afrikan ja Aasian maassa tuo on se tapa vilkuttaa, ja kun Yangoja katsoo niin kyllä tieliikennekulttuuri todella on tältäkin osin aiempaa rikkaampaa.
 
Juu, ei vilkun käyttö ole laitonta, eikä se välttämättä tarkoita että joku on jonnekin kääntymässä.
 
Miten muuten toisin päin, eli jos käännyt ilman vilkkua, niin onko se virhemaksun arvoinen suoritus?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 953
Viestejä
4 895 519
Jäsenet
78 899
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom