Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

83kmh mulla on vakkarissa. Eihän siinä olisi ongelmaa jos on kilometri tolkulla suoraa mut harvemmin sitä täällä lapissa on vaan kaarteita kokoajan ja tuollaisen 34m yhdistelmän ohittaminen ottaa jo oman aikansa joten sen kaasupolkimen voisi painaa pohjaan ja mennä rivakasti ohi eikä könnäämällä

Tuo kaasupoljin pohjaan tuo erilaisia mielikuvia, sen että kiihdytetään reippaasti järkevään ohitusnopeuteen, että sitten heihin jotka tuikkaa vajaalla pätkällä rajulla ylinopeudella ohi. jossa paikataan vaarallista virhettä toisella vaarallisella virheellä.

Lappi toki etelän kateelliselle maaineessa hyvistä teistä, mutta tulee kyllä mieleen nekin pätkät missä pohja alkaneet antaa periksi , kapeat pientareet ja ratin takana tulee mieleen vähän siirtyä vasemmalle, samalla kun joku ohittaa...

Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takana :) Toki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.

Tässä kai se että pysyy siellä takana näkyvänä kuljettajalle, eli riittävä turvaväli.

Pitkien välimatkojen alueella se ohittaminen voi houkuttaa, 80 vs 100 tekee jo jonkin verran jollain > 100km vedoilla, mutta jos väli on sellainen missä rekkaa peräedellä 5 minuutin välein , eikä oikein ohistuspaikkoja, niin happanee se ohituksen hyöty.

Toki lapissa ne tikkarit on vain viitteellisiä. :-)
 
Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takana :) Toki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.
Nuo kärrissä roikkujat on niitä pahimpia letkankerääjiä. Kivaa koettaa letkasta ohi kun olemattomien turvavälien takia sinne väleihin on ahdasta mennä. Ainakin täällä etelässä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus ajaa rekan kärryssä kiinni vaikkei ole mitään ohitusaikeita. Tuossa taannoin joku veti ihan henkilöautolla kärryä, taakse pakkautui kaksi autoa kärryyn kiinni, mutta se vajaan kilsankaan suora ei houkuttanut ohittamaan. (Saavutin tätä kolonnaa vasta tässä kohdin) Itse ohitellessa joutui sitten ahtaaseen väliin sovittamaan itsensä kärryn ja takana ajavan väliin kun ei koko letkaa kerrallakaan viitsinyt ohittaa.

Luulisi näidenkin oppivan kun etenkin talvisin sieltä yhdistelmän kärristä rymisee jäätä ja muuta tavaraa joka kuopassa ja kesällä ohittajat pälähtää siihen keulan eteen "välipysäkille"
 
Tuo kaasupoljin pohjaan tuo erilaisia mielikuvia, sen että kiihdytetään reippaasti järkevään ohitusnopeuteen, että sitten heihin jotka tuikkaa vajaalla pätkällä rajulla ylinopeudella ohi. jossa paikataan vaarallista virhettä toisella vaarallisella virheellä.

Lappi toki etelän kateelliselle maaineessa hyvistä teistä, mutta tulee kyllä mieleen nekin pätkät missä pohja alkaneet antaa periksi , kapeat pientareet ja ratin takana tulee mieleen vähän siirtyä vasemmalle, samalla kun joku ohittaa...



Tässä kai se että pysyy siellä takana näkyvänä kuljettajalle, eli riittävä turvaväli.

Pitkien välimatkojen alueella se ohittaminen voi houkuttaa, 80 vs 100 tekee jo jonkin verran jollain > 100km vedoilla, mutta jos väli on sellainen missä rekkaa peräedellä 5 minuutin välein , eikä oikein ohistuspaikkoja, niin happanee se ohituksen hyöty.

Toki lapissa ne tikkarit on vain viitteellisiä. :-)
Juuriki että otetaan se reipas ohitusnopeus eikä se että madellaan hitaasti sieltä ohi. Ihan jo pelkästään seki että jos huonolla tuurilla sattuu vielä rengas räjähtämään siinä kun kivasti matelet ohi niin se energia on oikeasti aika iso mikä räjähdyksestä tulee(ei tämä tarkoita että ajetaan paskoilla renkailla tms mut niitä nyt vaan räjähtelee yllättäenki) ja että kun jokainen menee rivakasti ohi niin mahdollistaa senki että jonoja ei syntyisi.

Itse tykänny aina ajaa ettei itsellä ole välittömästi edessä ketään jolloin porot yms näkee helpommin ja vaikka se lätkä olis 80kmh niin olen aina menny ohi yhdistelmistä ja ottanu heti riittävän välimatkan ja jatkanu taas normaalia matkanopeutta. Nykyisin kun näen se todellisuuden rekan ratista kun mennään kantokuormilla ja kun täällä ei oo aakeeta laakeeta niin kyllä nuo vehkeet kuolee isoissa ylämäissä ja taas toisaalta kun alamäki on tulossa niin pakko ottaa vauhti pois ennen mäkeä että saa puhtaasti rullata mahdollisimman paljon
 
Juuriki että otetaan se reipas ohitusnopeus eikä se että madellaan hitaasti sieltä ohi. Ihan jo pelkästään seki että jos huonolla tuurilla sattuu vielä rengas räjähtämään siinä kun kivasti matelet ohi niin se energia on oikeasti aika iso mikä räjähdyksestä tulee(ei tämä tarkoita että ajetaan paskoilla renkailla tms mut niitä nyt vaan räjähtelee yllättäenki) ja että kun jokainen menee rivakasti ohi niin mahdollistaa senki että jonoja ei syntyisi.

En muista tarinaa että ohittaessa olisi ohitettavan rengas räjähtänyt ja vakavaa vahinkoa ohittajalle, niitä tarinoita kun syliin on renkaita tai osia tullut. Siinä kai vauhti lisää riskiä/vaaaraa.




Itse tykänny aina ajaa ettei itsellä ole välittömästi edessä ketään jolloin porot yms näkee helpommin ja vaikka se lätkä olis 80kmh niin olen aina menny ohi yhdistelmistä ja ottanu heti riittävän välimatkan ja jatkanu taas normaalia matkanopeutta. Nykyisin kun näen se todellisuuden rekan ratista kun mennään kantokuormilla ja kun täällä ei oo aakeeta laakeeta niin kyllä nuo vehkeet kuolee isoissa ylämäissä ja taas toisaalta kun alamäki on tulossa niin pakko ottaa vauhti pois ennen mäkeä että saa puhtaasti rullata mahdollisimman paljon

Turvallisuus edellä tuosta voi olla montaa mieltä.

Kun noista tehottomista päästiin, niin tuli pidemmät, raskaammat ja nykyään kun tulleet säästövakkarit niin nuo mäkihidastelut tullee muita ärsyttään. Mikä varmaan lisää niitä ohitteluita.

Heikoimmalla kelillä en edellä menevää rekkaa nyt huonona pidä, jos siis pitää vauhdin, ajatus se että siellä ammattilainen joka ehkä tuntee reitin, ja näkee, valvoo edellä, ja moni varoittaakin jos jotain varoitettavaa. Takana joo, lyhyillä valoilla, mutta se edessä oleva tie on vapaa.
 
No tuolloin oli puhe takavaloista ja ei hän tai muutkaan väittele että siitä onko ajovalot ja päiväajovalot sama asia.




Ahaa, tuollainen lokiikka. Itselle synty mielikuva että kommentoi nimenomaan takavaloista kertovaa merkkivaloa. Tyyliin Toyota esimerkki. Tuostakin (Toyota takavalo) merkistä kirjavia toteutuksia, joku kertoi että hänellä palaa valokytkimessä, joillain kytkimessä palaa valot aina jos mittareissakin, jollain kun sisällä tarpeeksi hämärää jne.


kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi, (Koska niin kirjavia toteutuksia niin en uskalla väittää että joka autossa niin olisi jos jokin tyypillisen "lyhyet" ajovalot merkkivalon tyylinen merkki loistaa niin myös takana valot loistaisi.)


Edit:
Muuten millainen se Toyotan ajovalojen merkkivalo on ? Tämä alkaa kyllä menne auto suunnittelun kukkaset ketjuun. En ole ihan varma onko Toyotassa tuo takavalon merkkivalo lähinnä parkit, eli vain jos ei ajovaloa, / eikä päiväajovaloja. No jos parkit niin edessä lähinnä kirkkaus juttu.
Toytassa on ihan sama merkkivalo kuin muissa. Kun etuvalot palaa, takavalot palaa. Ja esim Corollasta on mittaristossa, ei missään piilossa. Pakko sanoa, Corolla on auto missä olen joutunut eniten lyömään valoja päälle manuaalisesti.
 
En muista tarinaa että ohittaessa olisi ohitettavan rengas räjähtänyt ja vakavaa vahinkoa ohittajalle, niitä tarinoita kun syliin on renkaita tai osia tullut. Siinä kai vauhti lisää riskiä/vaaaraa.






Turvallisuus edellä tuosta voi olla montaa mieltä.

Kun noista tehottomista päästiin, niin tuli pidemmät, raskaammat ja nykyään kun tulleet säästövakkarit niin nuo mäkihidastelut tullee muita ärsyttään. Mikä varmaan lisää niitä ohitteluita.

Heikoimmalla kelillä en edellä menevää rekkaa nyt huonona pidä, jos siis pitää vauhdin, ajatus se että siellä ammattilainen joka ehkä tuntee reitin, ja näkee, valvoo edellä, ja moni varoittaakin jos jotain varoitettavaa. Takana joo, lyhyillä valoilla, mutta se edessä oleva tie on vapaa.
On nuita räjähtämisiä sattunu ohitustilanteessa. Entisessä duunissa noista oli ihan koulutusmateriaaleissaki juttua(raskaanpuolen rengasasentajana)

76t massat tuli 2013 ja näihin tuli minimitehot millä tuo täyttyy ja taas pidemmät yhdistelmät 2019 lakiin(aiemmin oli poikkeusluvilla sekä kokeilussa pienessä osassa toimijoita ja oli aika tarkkaan rajattu missä sai ajaa).

Tuo topografinen vakkarin idea on juuri vaikuttaa polttoainekustanuksiin ja näin ollen päästöihin. En muista enää tuota vaikutusta kulutukseen mut on siis huomattava ettei puhuta mistää deseistä vaan useista litroista. Samalla toimii myös toisinpäin eli ylämäkeen tultaessa kerää vauhdin maksimiin
 
Toytassa on ihan sama merkkivalo kuin muissa. Kun etuvalot palaa, takavalot palaa. Ja esim Corollasta on mittaristossa, ei missään piilossa. Pakko sanoa, Corolla on auto missä olen joutunut eniten lyömään valoja päälle manuaalisesti.
Tuota ajovalojen merkkivaloa ilmeisesti kommentoit ? Tässä kaivelin sopukoista hybridi corollaa ja kaivoin oikein manuaalin. Niin en löytänyt varmistusta tuolle ajovalojen merkkivalolle, kun ei ollut lainkaan sitä mainittu. Sitä taisi olla että takavalojen merkkivalon sijainti taisi vähän selaita, vai sekoitanko johonkin toiseen malliin.

Ja taidat tuota ilta-ajon etuvaloja kommentoida, että jos ne palaa niin sitten palaa takanakin, muutenhan Toyota on nimenomaan tunnettu siitä että perä on piemeänä päiväajovalojen kanssa.
 
Tuota ajovalojen merkkivaloa ilmeisesti kommentoit ? Tässä kaivelin sopukoista hybridi corollaa ja kaivoin oikein manuaalin. Niin en löytänyt varmistusta tuolle ajovalojen merkkivalolle, kun ei ollut lainkaan sitä mainittu. Sitä taisi olla että takavalojen merkkivalon sijainti taisi vähän selaita, vai sekoitanko johonkin toiseen malliin.

Ja taidat tuota ilta-ajon etuvaloja kommentoida, että jos ne palaa niin sitten palaa takanakin, muutenhan Toyota on nimenomaan tunnettu siitä että perä on piemeänä päiväajovalojen kanssa.
Ns. "oikeat" ajovalot päällä, palaa merkkivalo, lyhyet sekä takavalot.
 
Ns. "oikeat" ajovalot päällä, palaa merkkivalo, lyhyet sekä takavalot.
Olet vakuuttavan varma etä noin on Corolla hybreideissä

En tähän väliin pääse aitoa pällisteleen ja yritin löytyy kuvaa. Kaukovaloautomatiikalle on kuvake, sumuvaloille on kuvake, takavaloille on kuvake. Siis olisi kovin outoa jos ei ole, mutta nyt vain pinttynyt epäilys ja yritin löytyy sitä kuvaa. Löyty pätkää missä sumarit mutta ei ajovalojen kuvaketta, saako tojotoissa sumarit päälle ilman ajovaloja ?

Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin :tup:
Onko noissa ollut valoautomatiikkaa vakiona ? (mielikuva että vanhoissa tajotoissa ei ollut)

Mikähän ketju tähän aiheeseen sopisi.
 
Just eilen ajoin pakulla Tre-Sjoki-Tre välin, mennessä kuru / virrat kautta ja takaisin tullessa kolmostietä.
Hiukan rasittavaa pakulla lähteä ohittamaan kun rekan perässä kurun tiellä kaksi perskärpästä ihan rekan vaunussa kiinni eikä ohi uskalleta lähteä. Rajotuksena 100 niin syötin sitten koko paskasta ohi varmaan 150km/h kun ihan toivotonta lähteä ohittamaan tollasta comboa nopeusrajoituksen puitteissa.
 
1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.
 
1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.

Olen ymmärtänyt että se on ihan erillinen rele takavaloille, jota ohjataan päivänvaloilla, näin saadaan takavalot aina päälle. 160€ maksoi toyotalla asennus.
 
Ehkä menee jo pitkäksi tässä ketjussa, jatkoin autosuunnitteluin kukkasiin
1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.

Sinulla paljon kokmusta tuosta, onko ajamissasi autossa se ajovalojen merkkivalo ? tuo takavalojen merkkivalo, siis tuo (2) kuvake on, onko digitaalinen mittarista ja onko se kaikissa tiloissa aina samassa paikkaa ?

Mutta tämän ketjun ydin aiheet, takavalot ei pala sateella / pyyhkijöiden mukaan automatiikalla.

Kerroit että kytket käsin ajovalot päälle, onko tuossa mallissa valomuisti, siis se tominta että ajovalot sammuu jos autonkin sammuttaa, ja jos käynnistää niin syttyy päälle, ei siis tarvi käsin niitä ajovaloja kytkeä pois. Ymmärtääkseni osassa Tojotoja joutuu ne käsin kytkee pois.
 
Jatkoin tämäkin Toyota kukkaset tuonne tekniikka ketjuun
Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin :tup:

Noin se on Toyotoissakin. Automaattiasennossa valinta aina ja kovaa ajoa.

Carina on vanha Toyotan malli (wiki).
Mutta oliko niissä valoautomatiikkaa, jos ei niin yhtä pimeenä, tai pimeempänä takavalot kuin nyky Toyotoissakin.

(Tämä lähti nimenomaan siitä että Toyotan valo automatiikka ei toimi)
 
Jos et pysty havainnoimaan edessäsi valotonta autoa niin silloin sun ei ole turvallista autoilla. Ne kuskit ei sitä näe palaako niillä takavalot.

Kuskin nyt vain tulee tietää milloin takavalot palavat ja milloin ei. Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, pelkät päivähuomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja. Ja tämä on kuljettajan vastuulla.

Jos tämä suunnaton kognitiivinen ponnistus ei kuskilta luonnistu, niin silloin hänen ei ole turvallista autoilla vaan parempi vaihtoehto on julkinen liikenne tai takapenkki.
 
7 00520
1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.
Mitä helvettiä tostakin pitäisi ymmärtää? Onko ne valot päällä vai ei, tai onko mitkäkin valot milloinkin päällä ei edes ole nykyautossa niin yksiselitteistä, kun kaikenmaailman automatiikka yliajaa kuskin hartaasti esittämät toiveet joskus jollakin logiikalla, joskus jollain toisella.
 
7 00520

Mitä helvettiä tostakin pitäisi ymmärtää? Onko ne valot päällä vai ei, tai onko mitkäkin valot milloinkin päällä ei edes ole nykyautossa niin yksiselitteistä, kun kaikenmaailman automatiikka yliajaa kuskin hartaasti esittämät toiveet joskus jollakin logiikalla, joskus jollain toisella.
Manuaalissa on toki muitakin sivuja (kuten viitattu s. 199), mutta mikä kohta noista on erityisen epäselvä?
 
Piti tämän väittelyn lukemisen jälkeen ihan käydä tarkistamassa oman Toyotan valotoiminta. Olen tietenkin perehtynyt siihen aiemmin, mutta täältä sai kuvan että toiminta olisi erilaista kuin ajattelin sen olevan.

Valot automaatilla palaa takavalot aina ja ajovalot syttyvät hämärässä. Ajovalojen syttymiskynnystä voi säätää ja säätö on keskivaiheella. Ajossa se on niin herkkä että ei tarvitse olla kuin vähän paksumpi pilvipeite niin valot palaa. Pitkät syttyvät vain pimeällä ja silloinkin ainoastaan jos auto ei havaitse vastaantulevaa liikennettä.

Ehkä puhe on jostain muusta mallista, vuosimallista tai varustelutasosta. Valot saa edelleen olla automaatilla.. 🤷
 
7 00520

Mitä helvettiä tostakin pitäisi ymmärtää? Onko ne valot päällä vai ei, tai onko mitkäkin valot milloinkin päällä ei edes ole nykyautossa niin yksiselitteistä, kun kaikenmaailman automatiikka yliajaa kuskin hartaasti esittämät toiveet joskus jollakin logiikalla, joskus jollain toisella.
Nyt joudun vähän kuvan perusteella avaamaan.
Autossa monitoimi viiksi, sen nupissa pieni merkki, nuppi kiertämällä kun siirtää sen merkin symbolien kohdalla niin toiminnallisuus tekstissä kerrottu

Automaatti asenossa kaikki valot, eli rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, päiväajovalo, ajovalo ja mittariston valota kytkeytyvät päälle ja pois automaattisesti. Mittariston valon näkee silmillä, takavaloille oma merkkivalo, muuten sitten vain luotettava.

2 kohta varmaan selkeä, eli se mitä listattu, merkkivalo riippuu versiosta.

3 kohdassa syttyvät rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, ajovalo , mittariston valo ja ajovalot, eli tämä se varma valinta.



4 kohta taitaa olla ns nolla asento, mutta auto pakko kytkee päiväajovalot, mutta miten mittaristo ?

Eli kuten kirjoitit kuljettaja esittää toiveita auto tekee mitä tekee. Ja selittää hyvin miksi juurikin tojot on perä pimeenä.

No esimerkiksi älyavainjärjestelmä.

Ei kuulosta kovin älykkäältä järjestelmältä.
Siinä kuvaillaan tarkkaan milloin automatiikka on päällä, kansankielellä silloin kun virta päällä, perinteisellä avaimella väännetty ko asentoon, ja modernilla avaimella kun napista painetti virrat päälle.

Tekstittäjän ongelma on se että samasta mallista on pieniä versioeroja, ohjeet kansainvälisiä vaikka käännettyjä, käänettäessä pitää myös varautua kokoonpano muutoksiin. Termitkin pitäisi olla selkeitä mutta myös tuotetta tuntemattomalla yksiselitteisiä.

Älyavainjärjestelmässä harvoin ajovaloja ohjaa, voi olla poistumis ja lähestymisvaloja, perinteisimmissäkin ollut siihen liittyvää. Mutta perus toiminnallisuus liittyy lukitukseen ja ajonestoon/sallimiseen.
 
Nyt joudun vähän kuvan perusteella avaamaan.
Autossa monitoimi viiksi, sen nupissa pieni merkki, nuppi kiertämällä kun siirtää sen merkin symbolien kohdalla niin toiminnallisuus tekstissä kerrottu

Automaatti asenossa kaikki valot, eli rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, päiväajovalo, ajovalo ja mittariston valota kytkeytyvät päälle ja pois automaattisesti. Mittariston valon näkee silmillä, takavaloille oma merkkivalo, muuten sitten vain luotettava.

2 kohta varmaan selkeä, eli se mitä listattu, merkkivalo riippuu versiosta.

3 kohdassa syttyvät rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, ajovalo , mittariston valo ja ajovalot, eli tämä se varma valinta.



4 kohta taitaa olla ns nolla asento, mutta auto pakko kytkee päiväajovalot, mutta miten mittaristo ?

Eli kuten kirjoitit kuljettaja esittää toiveita auto tekee mitä tekee. Ja selittää hyvin miksi juurikin tojot on perä pimeenä.


Siinä kuvaillaan tarkkaan milloin automatiikka on päällä, kansankielellä silloin kun virta päällä, perinteisellä avaimella väännetty ko asentoon, ja modernilla avaimella kun napista painetti virrat päälle.

Tekstittäjän ongelma on se että samasta mallista on pieniä versioeroja, ohjeet kansainvälisiä vaikka käännettyjä, käänettäessä pitää myös varautua kokoonpano muutoksiin. Termitkin pitäisi olla selkeitä mutta myös tuotetta tuntemattomalla yksiselitteisiä.

Älyavainjärjestelmässä harvoin ajovaloja ohjaa, voi olla poistumis ja lähestymisvaloja, perinteisimmissäkin ollut siihen liittyvää. Mutta perus toiminnallisuus liittyy lukitukseen ja ajonestoon/sallimiseen.
Juu. Liian vaikeaa tuo on. Onneksi oma auto tekee kaiken kuten pitää ilman älyjärjestelmiä.
 
Juu. Liian vaikeaa tuo on. Onneksi oma auto tekee kaiken kuten pitää ilman älyjärjestelmiä.
Keyless on siis älyjärjestelmä? Minulla ei ole enää vuosiin ollut autoa jossa auto käynnistetään avainta kääntämällä.

Cliossa ja Espacessa "avain" on aina jossain taskussa/repussa/laukussa. Espace käynnistetään napista ja saamaan aikaan painetaan jarrupoljin pohjaan. Manuaali Cliossa pitää vielä painaa myös kytkin pohjaan mikäli autoa ei ole jätetty vapaalle.

Toki virrat saa päälle myös työntämällä avainkortti kortinlukijaan.

Valot ovat kummassakin autossa aina Auto-asennossa. Valoisalla säällä edessä palaa päiväajovalot ja perä pimeänä. Päivän hämärtyessä ajovalot menevät päälle sekä takavalot takana. Mittaristoon syttyy ajovalojen merkkivalot.

Talvella käytännössä aina on ajovalot päällä pl. aurinkoiset talvipäivät.

Näistä asioista tehdään aivan liian iso asia. Jätä valot automaattiselle asetukselle ja jos syystä tai toisesta automatiikka ei "osaa" vaihtaa ajovaloja päälle niin tee se itse.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on käsittääkseni seisontavalojen merkkivalo, eikä mikään erillinen takavalojen merkkivalo.
Kuva on ihan käyttöohjeesta teksti selityksineen, ja se myös oikeasti palaa silloin kun takavalot palaa ja toisin päin. (*

Autossa ei ole muuta merkkivaloa joka kertoo onko takavalot päällä vai ei.


(*
No en tiedä sammuuko jos vian takia ei pala, tai joku muu hämy, parempaa ei kuitenkaan ole. Enkä väitä että on joka mallissa/versiossa.
 
Kun ajovalojen symboli palaa kojelaudassa niin silloin ainakin on takavalot myös päällä. Saattaa palaa myös joissain muissakin tilanteissa, mutta tuossa ainakin. Eli jos ei ole varma palaako takana valot, niin kääntelee valokytkimestä sellaisen asennon että kyseinen symboli näkyy, niin sitten palaa.

Eli tämä
1746424457149.png
 
Kuva on ihan käyttöohjeesta teksti selityksineen, ja se myös oikeasti palaa silloin kun takavalot palaa ja toisin päin. (*

Autossa ei ole muuta merkkivaloa joka kertoo onko takavalot päällä vai ei.


(*
No en tiedä sammuuko jos vian takia ei pala, tai joku muu hämy, parempaa ei kuitenkaan ole. Enkä väitä että on joka mallissa/versiossa.
Ei tosiaan ole joka mallissa ja versiossa. Omassa Auriksessa palaa takavalot vaikka tuo ei pala.


Ja sitten aiheeseen:
Mikä helvetti on kun on kuskilla pinna niin kireällä että edellä ajavalla oleva järkevä turvaväli on niin vaikea paikka että vedetään oikealta ihan helvetin täpärästi ohi niin kovaa kuin auto kulkee?

Ajoin siis länäriä vasenta kaistaa jonossa, mittari näyttää 92, eli GPS nopeus 87 km/h. Jonoa jatkuu silmänkantamattomiin ja minulla on edessä n. 2,5-3 sekunnin turvaväli. Taakse konttiin kiinni liimautuu joku ääliö parin metrin päähän kontista. Heti kun oikealla aukeaa edes teoriassa riittävä väli kiihdyttää tämä ääliö sitä kautta ohi melkein vieden puskurit mennessään.

Sen jälkeen olikin kiva ajaa seuraavat 10 km siinä edessä. Autosta päätellen kuitenkin ihminen joka pärjää elämässä, niin vähän kummastelen miten huonosti voi liikennettä ymmärtää.
 
Näistä asioista tehdään aivan liian iso asia. Jätä valot automaattiselle asetukselle ja jos syystä tai toisesta automatiikka ei "osaa" vaihtaa ajovaloja päälle niin tee se itse.
Ongelma vain tuntuu olevan, ettei puolet (kärjistetysti) autoilijoista edes tiedä missä se oman auton valokytkin on tai miten se toimii. Ja jos automatiikka ei pelaa oikein esimerkiksi aurinkoisella kelillä sankassa sumussa tai talvella lumen pöllytessä niin sitten ajellaan tyytyväisenä perä pimeänä kun automatiikan mielestä on tarpeeksi valoisaa...
 
Jatkoin tuonne suunnittelu ketjuun

Kun ajovalojen symboli palaa kojelaudassa niin silloin ainakin on takavalot myös päällä. Saattaa palaa myös joissain muissakin tilanteissa, mutta tuossa ainakin. Eli jos ei ole varma palaako takana valot, niin kääntelee valokytkimestä sellaisen asennon että kyseinen symboli näkyy, niin sitten palaa.

Eli tämä
1746424457149.png
En varma vastasitko tuossa aiempaa keskusteluun , mutta jos kommenttisi liittyy siihen Toyota keskusteluun, niin onko kuvaa siitä Toyotan mittaristosta. (Corolla Hybrid, Auris jne)
 
EDIT: Jatketaanpa sittenkin suunnitteluketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tosiaan ole joka mallissa ja versiossa. Omassa Auriksessa palaa takavalot vaikka tuo ei pala.


Ja sitten aiheeseen:
Mikä helvetti on kun on kuskilla pinna niin kireällä että edellä ajavalla oleva järkevä turvaväli on niin vaikea paikka että vedetään oikealta ihan helvetin täpärästi ohi niin kovaa kuin auto kulkee?

Ajoin siis länäriä vasenta kaistaa jonossa, mittari näyttää 92, eli GPS nopeus 87 km/h. Jonoa jatkuu silmänkantamattomiin ja minulla on edessä n. 2,5-3 sekunnin turvaväli. Taakse konttiin kiinni liimautuu joku ääliö parin metrin päähän kontista. Heti kun oikealla aukeaa edes teoriassa riittävä väli kiihdyttää tämä ääliö sitä kautta ohi melkein vieden puskurit mennessään.

Sen jälkeen olikin kiva ajaa seuraavat 10 km siinä edessä. Autosta päätellen kuitenkin ihminen joka pärjää elämässä, niin vähän kummastelen miten huonosti voi liikennettä ymmärtää.
Kaupallisissa asioissa älykäs, muiden asioiden hahmotuskyky heikko. Siihen lisätään menestymiseen tarvittava itsekkyys, minäminä-asenne. Siirtyy työelämästä työmatkaan sama asenne.
 
Parkkipaikoilla kaahajat. Ihan sama onko marketin parkkipaikalla vai hakemassa koululaisia vai missä, lähes joka kerta saa todistaa jonkun uuvelon kiihdyttelyä siinä. Kovaa voi ajaa jossakin muualla, parkkipaikka on siihen ehkä kaikkein vähiten soveltuva paikka.
 
Parkkipaikoilla kaahajat. Ihan sama onko marketin parkkipaikalla vai hakemassa koululaisia vai missä, lähes joka kerta saa todistaa jonkun uuvelon kiihdyttelyä siinä. Kovaa voi ajaa jossakin muualla, parkkipaikka on siihen ehkä kaikkein vähiten soveltuva paikka.

Parkkikset ovat kyllä omituinen paikka. Omia autojani on kolhittu useasti mutta ainoastaan parkkipaikalla. Oma auto ollut pysäköitynä eli eivät edes voineet sanoa että tilanne tuli jotenkin yllättäen.. Ihmiset ei vaan osaa ajaa. Ainoa positiivinen asia näissä on ollut se, että kun on ollut monenlaista sijaisautoa, on aina ollut ilo päästä takaisin oman kulkineen rattiin.

Ja se on muuten vissi että jos laitat auton koko kentän perimmäiseen nurkkaan niin 99% joku on siinä ihan vieressä kun palaa autolle. Vaikka olisi kuinka tilaa muualla.
 
Alkaa tulla fiilis että Suomi menee kehitysmaa suuntaan myös autoliikenteessä vauhdilla. Perättäisinä päivinä tällaisia täydellisiä idiootteja tullut vastaan, tuntuu että ei ole enää mitään kunnioitusta liikennesääntöjä kohtaan.

Eka teki niin että ohitti ja liittyi takas eteen 5m päähän niin että jouduin hidastamaan. Vitutti tämä toistuva tapaus niin paljon että lähdin kerrankin ohittamaan. Tyyppi tietenkin lisää kaasua kun olen rinnalla, sitten kun seuraavan auton perä alkaa hänelle lähestyä, niin liittyy siihen ohituskaistalle takas suoraan minun eteeni. Ei yhdesti, vaan kahdesti. Kävi välissä oikealla ja taas liittyi eteeni. Sitten pisteenä iin päälle idiootin päästyä toisen auton ohitse tehtyä minulle nämä temput, liittyy tietenkin nokkaa hipoen takaisin oikealle, ja siitä suoraan rampille. Muistutin itseäni monesti tämän episodin aikana, että älä provosoidu lisää, vaarallinen kuski.

Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.
 
Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.

Kerran kävi tuollanen juuri samanlainen tilanne, toinen auto kiireellä ohitti juuri ennen kuin poistui motarilta. Poistuin itsekin ja ajelin perässä ja yllätykseksi lopulta ajettiin samalle parkkipaikalle ja kun noustiin autosta, niin olikin työkaveri. Kysyin sitten että mikäs homma, niin hänen perustelu oli se, että varmuuden vuoksi ohitti vielä motarin puolella, ettei tartte sitten pienemmällä tiellä ohittaa vastaantulevien kaistan kautta.
 
varmuuden vuoksi ohitti vielä motarin puolella, ettei tartte sitten pienemmällä tiellä ohittaa vastaantulevien kaistan kautta.
Jep, kaikki eivät edes tajua että perseilevät. Kortti pois olisi ihan hyvä ratkaisu. Ei pitäisi olla asiaa yleiselle tielle jos ei tajua aiheuttavansa vaaraa.
 
Vilkkailla kehäteillä näkee aika paljon rampeille syöksymisiä, osin se johtunee siitäkin, että porukka ajaa lyhyillä väleillä. Jos satut olemaan väärässä kohtaa yhden kaistan liikaa vasemmalla, niin sieltä ei välttämättä pääse ajoissa ryhmittymään. Tai joku aiemmasta rampista tullut pöllii "sun" paikan.

Ymmärrän tuon motarilla ohittamisen siinä mielessä, että mikään ei vituta niin paljon kuin se, että motarilla arpoo "meneekö ohi vai ei" ja jättää menemättä päätyen jonkun reilua alinopeutta ajavan perään köröttelemään paikassa, jossa on hankala mennä ohi.
 
Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.
Tapahtuu päivittäin työmatkalla: 100 km/h kaksikaistainen (edit: siis nelikaistainen) muuttuu 80-alueeksi ja tikkarista on n. 200m rampille. Jos aamuruuhkassa tosiaan paljon autoja letkassa oikealla, niin usein letka etenee puolisen kilometriä ennen ramppia 80-90 km/h, kun 80-alueelle tulevat hidastavat edessä ja aina löytyy vähintään yksi joka työntää 140 lasissa vasenta kaistaa, hidastamatta myöskään 80-alueella ja syöksyy oikean kaistan läpi rampille, jonka päässä noin 110% todennäköisyydellä joutuu pysähtymään valoihin. Joskus tosiaan keulan ohi vaan hujahtaa auto, ihme ettei tuossa ole sattunut mitään isompaa rytäkkää miesmuistiin. Joillekin se oletettu parinkymmenen sekunnin säästö vaan oikeuttaa käyttäytymään kuin idiootti liikenteessä muista välittämättä
 
Viimeksi muokattu:
Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.

Tästäkin on olemassa pari variaatiota, toinen on vaarallista, toinen, noh, ei ehkä kovin kohteliasta, mutta ei juuri aiheuta vaaraa.


Se, että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että se ramppi alkaa siitä ja jatketaan pois ja muut jää taakse, ei ole kohteliasta ja ns. turhan myöhään oleva liike, mutta ei tuo nyt vaaraa aiheuta.

Se , että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että rampille meno on jo loppumassa ja siellä on muita autoja joiden eteen myös tungetaan, on vaarallista! Onneksi näitä näkee aika vähän.

Kaikista eniten ohittajassa, kuin ohittajassa ärsyttää se, että päästään ohi ja hetken päästä tullaan perä edellä vastaan!?


Turun motarilla näitä idiootteja näkee joka viikko, ensin ajetaan motarilla vasenta kaistaa 120km/h mittarissa (todellinen ~110) siitä kun pääsee ohi ja mennään kehä 3 itään missä 80km/h alue hetken, tulee nämä sankarit samalla 110 nopeudella ohi, mutta parin kilometrin jälkeen kun siellä sillan alla on kamera, niin taas heidät saa ohittaa kun ei uskalleta ajaa 100km/h kameraan. Satasen alue kun loppuu siinä juvanmalmin kohdalla niin tämä jo kaksi kertaa ohitettu tulee taas ohi 100km/h mittarissa, kunnes Petikon kohdalla olevaan kameraan ajellaan niin hiljaa että taas pitää ohittaa ja hetken päästä se tulee uudestaan ohi ja taas kameran kohdalla ajetaan alinopeutta jne!? :facepalm:

ja kun kyseessä ei ole mikään vanha auto, tai kuski, vaan auto missä 100% varmuudella on cruise ja 90% varmuudella adaptiivinen, niin silti se nopeus ei pysy vakiona!? Mitä helvettiä ihmiset tuolla liikenteessä tekee, että se on tuollaista sahaamista, luulisi tuollaisen olevan hirveän raskasta?
 
Tästäkin on olemassa pari variaatiota, toinen on vaarallista, toinen, noh, ei ehkä kovin kohteliasta, mutta ei juuri aiheuta vaaraa.


Se, että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että se ramppi alkaa siitä ja jatketaan pois ja muut jää taakse, ei ole kohteliasta ja ns. turhan myöhään oleva liike, mutta ei tuo nyt vaaraa aiheuta.

Se , että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että rampille meno on jo loppumassa ja siellä on muita autoja joiden eteen myös tungetaan, on vaarallista! Onneksi näitä näkee aika vähän.

Kaikista eniten ohittajassa, kuin ohittajassa ärsyttää se, että päästään ohi ja hetken päästä tullaan perä edellä vastaan!?


Turun motarilla näitä idiootteja näkee joka viikko, ensin ajetaan motarilla vasenta kaistaa 120km/h mittarissa (todellinen ~110) siitä kun pääsee ohi ja mennään kehä 3 itään missä 80km/h alue hetken, tulee nämä sankarit samalla 110 nopeudella ohi, mutta parin kilometrin jälkeen kun siellä sillan alla on kamera, niin taas heidät saa ohittaa kun ei uskalleta ajaa 100km/h kameraan. Satasen alue kun loppuu siinä juvanmalmin kohdalla niin tämä jo kaksi kertaa ohitettu tulee taas ohi 100km/h mittarissa, kunnes Petikon kohdalla olevaan kameraan ajellaan niin hiljaa että taas pitää ohittaa ja hetken päästä se tulee uudestaan ohi ja taas kameran kohdalla ajetaan alinopeutta jne!? :facepalm:

ja kun kyseessä ei ole mikään vanha auto, tai kuski, vaan auto missä 100% varmuudella on cruise ja 90% varmuudella adaptiivinen, niin silti se nopeus ei pysy vakiona!? Mitä helvettiä ihmiset tuolla liikenteessä tekee, että se on tuollaista sahaamista, luulisi tuollaisen olevan hirveän raskasta?
Tiedän kuskeja, jotka ei käytä kruisea, saatikka adaptiivista ikinä, vaikka autosta sellainen löytyy (esim. vaimo). Itse ajan lähes aina adaptiivinen päällä vaikka olisi 40-alue, koska se on ainakin hybridi-volvoissa h*lvetin hyvä (hidastamiseen käytetään regeniä, eikä jarruja)
 
Tästäkin on olemassa pari variaatiota, toinen on vaarallista, toinen, noh, ei ehkä kovin kohteliasta, mutta ei juuri aiheuta vaaraa.


Se, että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että se ramppi alkaa siitä ja jatketaan pois ja muut jää taakse, ei ole kohteliasta ja ns. turhan myöhään oleva liike, mutta ei tuo nyt vaaraa aiheuta.

Se , että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että rampille meno on jo loppumassa ja siellä on muita autoja joiden eteen myös tungetaan, on vaarallista! Onneksi näitä näkee aika vähän.
Unohdit variaation, jossa syöksytään rampille vasurilta autojen välistä. Siinä jos edessä sattuukin olemaan joku landepaukku, joka ei liity rampille heti rampin alussa, niin tulee yllätyksiä. Tämän toki pystyy tekemään ihan vahingossakin, jos on jumittanut jonkun -10 km/h perässä ja alkaa kiihdyttää rampilla rajoitukseen. Jos tämä etana sitten siinä kohtaa päättääkin liittyä rampille, niin... Tämä toki pätee vain paikoissa, joissa vaihdetaan esim. 1-tie -> kehä 3 eli nopeus ei rampilla muutu.

Tuota sinun jälkimmäistä tapausta näkee jatkuvasti 1-tie --> kehä 2 ruuhka-aikoina. Tosin siihen liittyy monesti rekka tms. josta porukka haluaa ohi.
 
Useamman kerran on käynyt niin, että ajan vakkari päällä motarin oikeaa kaistaa ja edellä ajavan perä alkaa lähestyä, joten vaihdan vasemmalle kaistalle. Kun melkein pääsen kohdalle, niin oikealla ajava nostaakin nopeuttaan sen verran, että edetään sitten samaa nopeutta. Sitten minun on pakko pudottaa nopeutta, jotta voin vaihtaa takaisin oikealle niin että turvaväli säilyy. Sitten hetken päästä se edellä ajavan perä alkaa taas lähestyä ja sama toistuu. Ainoa keino päästä tuosta eroon on sitten ohittaa ylinopeudella.
 
Useamman kerran on käynyt niin, että ajan vakkari päällä motarin oikeaa kaistaa ja edellä ajavan perä alkaa lähestyä, joten vaihdan vasemmalle kaistalle. Kun melkein pääsen kohdalle, niin oikealla ajava nostaakin nopeuttaan sen verran, että edetään sitten samaa nopeutta. Sitten minun on pakko pudottaa nopeutta, jotta voin vaihtaa takaisin oikealle niin että turvaväli säilyy. Sitten hetken päästä se edellä ajavan perä alkaa taas lähestyä ja sama toistuu. Ainoa keino päästä tuosta eroon on sitten ohittaa ylinopeudella.
Vastaavaa tapahtuu myös lähes aina työmatkalla, eli päivittäin. Mystinen ilmiö. En tiedä voiko edes aina liittyä "muahan ei ohiteta"-asenteeseen, vaan johonkin laumailmiöön
 
Jos on pienet nopeuserot, niin tuo voi johtua ihan eri autojen vakkarien tarkkuuksista. Esim. Hondassa oli saatanan rasittavaa kun se ryntäs ylämäkeen. Sai helposti 10 km/h eroa johonkin toiseen merkkiin, mikä hidastui mäessä. Seuraavassa alamäessä sitten toisinpäin. Yleensä, jos nopeusero on mitätön, niin ajelen adaptiivisella perässä. Muuten reippaasti ohi. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kokovartalokyrpä, joka ohittaa kilometrikaupalla vieressä ja tilanne päättyy (ilman minun reaktiota) siihen, että blokkaantuisin oikean kaistan hitaamman taakse. Tai ei sen tarvitse edes kovinkaan pitkäkään ohitus olla, jos sen vaan tekee sellaisella nopeudella, että päätyy syyttä blokkaamaan toisen.
 
Useamman kerran on käynyt niin, että ajan vakkari päällä motarin oikeaa kaistaa ja edellä ajavan perä alkaa lähestyä, joten vaihdan vasemmalle kaistalle. Kun melkein pääsen kohdalle, niin oikealla ajava nostaakin nopeuttaan sen verran, että edetään sitten samaa nopeutta. Sitten minun on pakko pudottaa nopeutta, jotta voin vaihtaa takaisin oikealle niin että turvaväli säilyy. Sitten hetken päästä se edellä ajavan perä alkaa taas lähestyä ja sama toistuu. Ainoa keino päästä tuosta eroon on sitten ohittaa ylinopeudella.

Mä painan aina kaasua (jos vain edessä tilaa on) ja menen ohi. Mun ensisijainen tyyli on muutenkin katsoa aina eteenpäin ja etsiä sieltä se väylä mitä pitkin ajaa. Kun liityn motarille, kehälle, tms. yritän aina sovittaa nopeuden muita kovemmaksi (niin että max 10km/h ylinopeutta), että minä voin määrätä sen välin mihin menen.

Ongelmat alkaa siitä kun ihmisten pääsääntöinen reaktio on painaa jarrua kiihdytyskaistalla, vaikka edessä olisi tilaa, eikä olla edes vielä ylinopeuden puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 953
Viestejä
4 895 519
Jäsenet
78 899
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom