Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nyt kun autonvalmistajat laiskoina tunkee autonsa täyteen toistaan isompia näyttöjä ja pelejä, olisiko paikallaan vaikka joku kissan kokoinen varoitus pitkin näitä screenejä, että ajovalot/takavalot ei pala ja ok:ta kuittaamalla tämä korjaantuisi. Jos ei kerta opita niitä yksinkertaisia merkkivaloja tulkitsemaan.
Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
 
Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
Jos nykyautossa ne ei kestä auton oletettu elinikää, niin suunnittelu virhe. Led takavalot tehonkulutukseltaa polttiksessa hukkuu kohinaan, jos ne säästää perus aineellisten vahinkojen lisäksi yhden vakavan onnettomuuden kerran pariinvuoteen, niin mitä sillä rahalla polttaa niitä valoja, satoja miljoonia tunteja, vai enemmän?

Hehkulankojen kanssa jää toki vähemmälle, mutta sen ikäluokan autoissa ne taitaa palaa kokoajan.

Pimeänä olossa on yksi perusteltu syy, jossain ympäristössä , oloissa , missä muuten hyvä näkyvyys, niin jarruvalot, hätävilkut, voivat hätä tilassa ehkä erottua pimeästä perästä paremmin. Mutta se hyöty on poltettu sillä hetkellä kun se peri kerran unohtuu pimeäksi kun olisi tarkoitus ne valot olla.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Omassa autossa tosiaan takavalot ja ajovalot palavat aina yhtäaikaa, eli sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että vain jommat kummat palaisivat. Lisäksi valokytkimessä on ajon aikana vain kaksi mahdollista tilaa: auto ja päällä. Auto-tilassa oletuksena palaa vain päiväajovalot, mutta hämärällä ja sateella syttyy ajovalot ja takavalot ja näistä syttyy silloin myös merkkivalo mittaristoon. Päällä-tilassa sitten ajo- ja takavalot ovat pakotettuna päällä. Lisäksi jos auto on pysähdyksissä, niin kytkimen taakse ilmestyy myös off-tila, jolla saa valot pois päältä, mutta heti jos auto liikkuu, niin valot syttyvät päälle, eikä siis auto liikkuessa off-tilaa voi edes kytkeä.

Aikaisemmissa autoissani viimeisen 17 vuoden ajalla taas takavalot ovat palaneet aina, myös silloin kun ajovalot ovat pois päältä. Sitä vanhemmista autoista en enää muista.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Kuvailet sitä ongelmaa, on autoja joissa ei kerrotan palaako takavalot, kuljettajan pitää luottaa siihen ja oppii luottamaan että ne palaa, sitten toinen auto missä on merkkivalo valoja varten, ja pitää siitä tarkistaa että palaa. se voi olla merkkikohtainen ja sijaita missä sijaitsee.
Joissain se merkkivalo on mittariston valo, tai siis jos mittaristo valaista kokonaan, näyttö päällä, niin takavalot myös palaa... Toyotassa taasen sillä ei mitään yhteyttä siihen.

Ilmeisesti takavalojen palaminen voi liittyä muita juttuja, esim se tilanne kun käyt parkissa katsomassa takaa, ei välttämättä vastaa tilannetta ajossa.

Ennen liikkelle lähtöä tai liikkeellä ollessa voi renata valokytkimiä, toimiiko pitkät , sen merkkivalo usein aika selkeä.


Oman vakkariauton toiminnot jos muistaa ihan luovutuksen yhteydessä käydä myyjän kanssa, ja erikseen myöhemmin omatoimisesti, vaikka jonkun kaverin avustuksella. Tai jos itse menee kaverin perässä niin antaa palautetta. hei sulla toimii takavalot, tai sun autossa näköjään automatiikalla pimeä perä päivällä, mites hyvin se automatiikka toimii.

Tiettävästi joissain autoissa on niin että jos vääntää nupista ajovalot päälle, niin niissä ei ole sitä vanhaa valo automatiikkaa joka sammuttaa ne virroista ja muistaa seuraavana päivänä. Mistä tulee sitten niitä unohduksia.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Omassa autossa tosiaan takavalot ja ajovalot palavat aina yhtäaikaa, eli sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että vain jommat kummat palaisivat. Lisäksi valokytkimessä on ajon aikana vain kaksi mahdollista tilaa: auto ja päällä. Auto-tilassa oletuksena palaa vain päiväajovalot, mutta hämärällä ja sateella syttyy ajovalot ja takavalot ja näistä syttyy silloin myös merkkivalo mittaristoon. Päällä-tilassa sitten ajo- ja takavalot ovat pakotettuna päällä. Lisäksi jos auto on pysähdyksissä, niin kytkimen taakse ilmestyy myös off-tila, jolla saa valot pois päältä, mutta heti jos auto liikkuu, niin valot syttyvät päälle, eikä siis auto liikkuessa off-tilaa voi edes kytkeä.

Aikaisemmissa autoissani viimeisen 17 vuoden ajalla taas takavalot ovat palaneet aina, myös silloin kun ajovalot ovat pois päältä. Sitä vanhemmista autoista en enää muista.
Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.

Ajovaloille on merkkivalo, mutta idiootit ei tätä osaa?
 
Onhan niille varmaan / aina(?) jokin symboli, mutta esim. oma vuoden ikäinen Kamiq kertoo automaattisen ajovalojen syttymisen ainoastaan valokytkimessä. Mittaristossa tai näytöissä ei näy hitoksenkaan merkkiä siitä, että ajovalot olisivat syttyneet automaattisesti. Asia on mainittu ohjekirjassa yhdellä ainoalla rivillä.

1746278837577.png
 
Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.

Ajovaloille on merkkivalo, mutta idiootit ei tätä osaa?
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
 
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Kelasin pari viimeistä sivua enkä ihan tuollaista väitettä löytänyt, jos ajovaloilla et tarkoita päiväajovaloja.

Päiväajovaloilla takavalojen palaminen on hyvin kirjavaa ja monessa automallissa ne eivät pala aina.

Autoissa niihin liittyvä automatiikkan toimivuus on hyvin kirjavaa, ja voi vaihdella saman mallin eri yksilöiden välillä. ja valojen käytettävyys vaihtelee paljon. Ja kuten ketjussa tullut ilmi niin kaikissa autoissa ei ole sitä merkkivaloa mistä selviää palaako takavalot (ja osassa siitä indikoi asia mikä toisessa ei). ja koska monissa autoissa automatiikka toimii hienosti ja tai takana käytännössä palaa valot ainakin kun ajossa, ja tai jos mittaristossa valot. Joten ei pidä hämmästyä jos joku hyvässä luulossa ajaa perä pimeänä.


Onhan se suunnittelut törkeydet ketjun aihe jos päiväajovaloilla varustettu auto on perä piemeänä vesisateella, ydin ongelma ei ole huonot merkkivalot, vaan umpisurkea toteutus.
 
Onhan se suunnittelut törkeydet ketjun aihe jos päiväajovaloilla varustettu auto on perä piemeänä vesisateella, ydin ongelma ei ole huonot merkkivalot, vaan umpisurkea toteutus.
Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).
 
Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).
Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.
 
Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.
Nuo ominaisuudet on koodattu autoihin maahantuojan haluamien asetusten mukaan ja tuon valoautomatiikan saisi varmaan koodattua autoosi sellaiseksi, että valot palaisivat päiväaikaan auto-asetuksella.
Aikoinani omistamastani Bmw:stä hajosi valokytkin siten, että mittarivalot eivät palaneet kun valot olivat kytketty (toimivat parkkien kanssa), niin vaihdatin siihen uuden kytkimen. Tämän jälkeen autosta katosi valoautomatiikka, joka olisi kyllä Marmorilla koodattu takaisin reiluun 100 euron hintaan (tämä siis vajaa 20 vuotta takaisin).
 
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?

PÄIVÄNVALOT ovat asia erikseen!
 
Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?

PÄIVÄNVALOT ovat asia erikseen!
Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:
Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
 
...

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Jätit lainaamatta sen viestin mihin hän vastasi.

Olipas ylimielinen kommentti. Et ilmeisesti ole kovin paljoa rankkasateilla ajellut autolla, jos et ymmärrä että vesimassan läpi valoton auto ei aina näy.

Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot. Samoin autossa on aina olemassa kytkin, jolla valot saa päälle. Lisäksi se on kuljettajan vastuulla tietää, milloin autossa palaa mikäkin valo, tai on palamatta. Se ei ole mikään selitys, että kuljettaja ei tietäisi, palaako valot vai ei.


Eli asiayhteyteen liittyen, hänen autossaan ei ole merkkivaloa palaako takavalot (*. Ajovalojen merkkivalo hänellä on.

Se meni ohi onko hänen autossaan päiväajovalot ja jos on niin palaako silloin takavalot. Todennäköisesti ne takavalot palavat silloin kuin ajovalot päällä

(*
Tai sitten asiasta indigoidaan niin epäselvästi ettei omistaja tiedä.
 
Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:

Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.

Merkkivalo voi olla mittaristossa, tai valokytkimessä mikä on yleensä ratin vasemmalla puolella.

Jos merkkivalo ei pala, niin käytössä on päivänvalot ja silloin monessa autossa ei takavalot pala, Toyotaakin ne saa palamaan aina jos haluaa, mutta harva tajuaa haluta.
 
Tuo valot päälle kun sataa on lähinnä saksalaisten autojen ominaisuus. Ainakaan oma korealainen tai katsellut japanilaiset merkit eivät valoja päälle laita. Myöskin hämäräsensoreissa aasialaisilla on aika samanlainen käytös, eli hajavaloa kun on riittävästi (vaikka olisi sumuista tai sateista ja näkyvyys heikko) niin ajovalot eivät syty (jolloin takavalot eivät pala). Omassa Kiassa maahantuoja on koodannut takavalot aina päällä oleviksi, mutta mikään vakio ominaisuus se ei ko. mallillakaan ole.

Itse tulee silloin tällöin tilanteita jossa ajovalot laitan päälle manuaalisesti, mutta koska takavalot palavat joka tapauksessa niin yleensä liittyy auringon nousun ja laskun aikoihin kun tien varressa olevien puiden varjot saavat auton vaihtelemaan valojen tilaa ees ja taas.
 
Eli asiayhteyteen liittyen, hänen autossaan ei ole merkkivaloa palaako takavalot (*. Ajovalojen merkkivalo hänellä on.

Se meni ohi onko hänen autossaan päiväajovalot ja jos on niin palaako silloin takavalot. Todennäköisesti ne takavalot palavat silloin kuin ajovalot päällä

Päiväajovalot eivät ole ajovalot. Ajovalojen merkkivalo ei pala jos pelkät päiväajovalot ovat päällä. Näin ollen jos kirjottaja väittää, että hän ei merkkivalosta tiedä palaako takavalot, niin silloin väite pitää sisällään sen, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalot palavat.
 
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.

Merkkivalo voi olla mittaristossa, tai valokytkimessä mikä on yleensä ratin vasemmalla puolella.

Jos merkkivalo ei pala, niin käytössä on päivänvalot ja silloin monessa autossa ei takavalot pala, Toyotaakin ne saa palamaan aina jos haluaa, mutta harva tajuaa haluta.

Juurikin näin. Joten jos kirjoittaja väittää, että merkkivaloista ei tiedä palaako takavalot, niin kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu. Minun mielestäni kuljettajalla on aina mahdollisuus varmistaa joko mittaristosta tai sitten valokytkimestä, palaako takavalot. Joten pimeällä perällä ajaminen on aina joko tietoinen valinta, tai sitten kyse on välinpitämättömyydestä.

Tuo valot päälle kun sataa on lähinnä saksalaisten autojen ominaisuus. Ainakaan oma korealainen tai katsellut japanilaiset merkit eivät valoja päälle laita. Myöskin hämäräsensoreissa aasialaisilla on aika samanlainen käytös, eli hajavaloa kun on riittävästi (vaikka olisi sumuista tai sateista ja näkyvyys heikko) niin ajovalot eivät syty (jolloin takavalot eivät pala). Omassa Kiassa maahantuoja on koodannut takavalot aina päällä oleviksi, mutta mikään vakio ominaisuus se ei ko. mallillakaan ole.

Juuri näin. Eli kun on tilanne, missä takavaloja pitäisi käyttää, niin kuljettaja näkee mittaristosta palavatko ne takavalot vai ei. Ja jos ei pala, niin on kuljettajan vastuulla kääntää ne valokytkimestä päälle.
 
Päiväajovalot eivät ole ajovalot.
No tuolloin oli puhe takavaloista ja ei hän tai muutkaan väittele että siitä onko ajovalot ja päiväajovalot sama asia.


Ajovalojen merkkivalo ei pala jos pelkät päiväajovalot ovat päällä. Näin ollen jos kirjottaja väittää, että hän ei merkkivalosta tiedä palaako takavalot, niin silloin väite pitää sisällään sen, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalot palavat.

Ahaa, tuollainen lokiikka. Itselle synty mielikuva että kommentoi nimenomaan takavaloista kertovaa merkkivaloa. Tyyliin Toyota esimerkki. Tuostakin (Toyota takavalo) merkistä kirjavia toteutuksia, joku kertoi että hänellä palaa valokytkimessä, joillain kytkimessä palaa valot aina jos mittareissakin, jollain kun sisällä tarpeeksi hämärää jne.


kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi, (Koska niin kirjavia toteutuksia niin en uskalla väittää että joka autossa niin olisi jos jokin tyypillisen "lyhyet" ajovalot merkkivalon tyylinen merkki loistaa niin myös takana valot loistaisi.)


Edit:
Muuten millainen se Toyotan ajovalojen merkkivalo on ? Tämä alkaa kyllä menne auto suunnittelun kukkaset ketjuun. En ole ihan varma onko Toyotassa tuo takavalon merkkivalo lähinnä parkit, eli vain jos ei ajovaloa, / eikä päiväajovaloja. No jos parkit niin edessä lähinnä kirkkaus juttu.
 
Viimeksi muokattu:
kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi

Jos väittää, että ajovalojen palaessa ei voi tietää palaako takavalot, niin kyllähän silloin nimenomaan väittää, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalotkin palavat.

Mutta en jatka tästä enempää, kun tällä vääntämisellä ei ole mitään merkitystä käsiteltävän asian kanssa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 328
Viestejä
4 761 471
Jäsenet
77 446
Uusin jäsen
Satanen99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom