Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei siinä ole mitään ihmeellistä, väistämisvelvollisen tehtävä on AINA huolehtia että hän väistää KAIKKIA MUITA.Sakko vilkun käyttämättömyydestä käännyttäessä sivutielle tulee hiukan outoon valoon, kun muistellaan korkeimman oikeuden päätöstä, jossa vilkun käyttö ei muuta väistämisvelvoitetta:
9.5.1994 | Ennakkopäätökset | Korkein oikeus | Finlex
Tuon mukaan vilkun käytöllä ei ole juuri muuta merkitystä, kuin varoittaa takan tulevaa, että ollaan kääntymässä ja hidastamassa. Sitä varten on kuitenkin olemassa jarruvalot. Voisi väittää, että pikemminkin pitäisi sakottaa vilkun käyttämisestä, koska se voi houkutella pahaa aavistamattoman kansa-autoilijan turmiolliseen tekoon.
Kyllä, kyllä, mutta että sakotetaan teosta, joka ennemminkin parantaa liikenneturvallisuutta kuin heikentää sitä? Mielestäni sakkoja pitää jakaa myös suuntamerkin virheellisestä käytöstä. Etenkin kaksipyöräisisä näyttää jäävän vilkku helposti päälle, joka on vaarallista.Ei siinä ole mitään ihmeellistä, väistämisvelvollisen tehtävä on AINA huolehtia että hän väistää KAIKKIA MUITA.
Vilkku voi jäädä vahingossa päälle, mutta väistämisvelvollisen pitää huolehtia omista velvollisuuksista ja liikennemerkki on pakottava, vilkku vain varoittava.
Kyllä, kyllä, mutta että sakotetaan teosta, joka ennemminkin parantaa liikenneturvallisuutta kuin heikentää sitä? Mielestäni sakkoja pitää jakaa myös suuntamerkin virheellisestä käytöstä. Etenkin kaksipyöräisisä näyttää jäävän vilkku helposti päälle, joka on vaarallista.
Sama kuin minihameista liikenteessä. Vie muiden huomion pois sieltä missä sen pitäisi olla.Mikä vilkun päällä olemisesta tekee vaarallisen?
Kaistan vaihtaminen ilman vilkkua taas on vaarallista.
Tämä on kyllä yllättävän yleistä. Välillä näkyny myös tilanteita, missä kuski vilkuttaa vasemmalle ja poistuu ensimmäisestä. Ei mitään järkeä vilkutella ylimääräisiä, vilkku oikealle ku poistuuMielenkiintoista, että liikenneympyröissä edelleen näkee autoilijoita jotka käyttävät vasenta vilkkuvaloa. Enkä puhu nyt keski-ikäisistä vaan ihan nuoremmista jälkipolvista. Eikö tätä ole autokouluissa huomauteltu vilkun käyttötarpeesta?
Tuossa oli olennaista se, että siellä oli bussipysäkki minne oltiin menossa. Nopeuden ja etäisyyksien takia suuntamerkki oli perusteltu jo ennen huoltsikkaa. Liikenneympyrässä ei vastaavaa tilannetta käytännössä voi olla.Sakko vilkun käyttämättömyydestä käännyttäessä sivutielle tulee hiukan outoon valoon, kun muistellaan korkeimman oikeuden päätöstä, jossa vilkun käyttö ei muuta väistämisvelvoitetta:
9.5.1994 | Ennakkopäätökset | Korkein oikeus | Finlex
Tuon mukaan vilkun käytöllä ei ole juuri muuta merkitystä, kuin varoittaa takan tulevaa, että ollaan kääntymässä ja hidastamassa. Sitä varten on kuitenkin olemassa jarruvalot. Voisi väittää, että pikemminkin pitäisi sakottaa vilkun käyttämisestä, koska se voi houkutella pahaa aavistamattoman kansa-autoilijan turmiolliseen tekoon.
Esimerkkipätkällä on kesät talvet 80km/h. Nopeusero varmaan noin 10 km/h ennen kuin pääsin rinnalle. Tämän jälkeen oikean kaistan sankari lisää vauhtiaan varmaan sen 20km/h ja siirryn takaisin oikealle kaistalle, jolloin vauhti palaa siihen alkuperäiseen ja sama toistuu pariin kertaan. Moottoritiellä ei tule mitään henkistä hoppua ja vakkari pitää nopeuden tasaisena. Edellä olevan vauhti muuttui, eikä se johtunut tunteesta.
Pahoillani, ei ollut tarkoitettu nimimerkillesi, vaan yleisempää pohdintaa.Missä välissä kerroin panikoineeni saatikka ajaneen ylinopeutta? Eikä ohitusta tarvitse tehdä suurella nopeuserolla jos tiellä on hyvin tilaa ohittaa sillä vauhdilla millä on edellisen saavuttanut. Kilpailuvietti on taas joku oma keksintösi. Itse tapaan ajaa vakkari päällä ja jos saavutan hitaamman niin menen ohi.
Näkee tuota Etelä-Euroopassakin. Ja siellä tavallaan on joku järkikin, kun ympyrät on isompia ja niissä voi mennä useampi rinnakkain. Sillä vasemmalle vilkuttamalla voi kertoa muille, että minä en ole heti seuraavassa ulostulossa poistumassa.Tämä on yleistynyt viimeisen vuosikymmenen aikana. Monessa Afrikan ja Aasian maassa tuo on se tapa vilkuttaa, ja kun Yangoja katsoo niin kyllä tieliikennekulttuuri todella on tältäkin osin aiempaa rikkaampaa.
Vaarallista on, kun suuntamerkin käyttö ei ole yksiselitteistä.Mikä vilkun päällä olemisesta tekee vaarallisen?
Kaistan vaihtaminen ilman vilkkua taas on vaarallista.
Aivosolujen puute, sama kuin se kun vilkuttavat myöhässä liikenneympyrästä jo melkein pois ollessa.Mielenkiintoista vilkuttamista näkee aika usein maanteillä ja moottoriteillä. Ohittamista ei kehdata vilkuttaa, mutta se että palataan omalle kaistalle, sitä mainostetaan ja pitkään. Missä toki on logiikkaa, ohittaminen kun onkin usein yllätys, ja omalle kaistalle paluu taas päivänselvyys.
Niin oli bussipysäkki. Mutta virhe oli siinä, että vilkutettiin siinä vaiheessa, kun oli muitakin vaihtoehtoja, kuin kääntyminen bussipysäkille.Tuossa oli olennaista se, että siellä oli bussipysäkki minne oltiin menossa. Nopeuden ja etäisyyksien takia suuntamerkki oli perusteltu jo ennen huoltsikkaa. Liikenneympyrässä ei vastaavaa tilannetta käytännössä voi olla.
Väistämisvelvollisuus ei poistu millään, mutta syyllisyys voi kääntyä osittain, jos vastapuoli laiminlyö velvollisuuksiaan osaltaan. Etuajo-oikeutettu voidaan katsoa jopa ainoaksi syylliseksi, muttei varmaan pelkän vilkun takia.
Vilkku on nimenomaan tarkoitettu varoittamaan. erittäin tärkeä väline, isoa apu käyttäjälle ja muuille.Sakko vilkun käyttämättömyydestä käännyttäessä sivutielle tulee hiukan outoon valoon, kun muistellaan korkeimman oikeuden päätöstä, jossa vilkun käyttö ei muuta väistämisvelvoitetta:
9.5.1994 | Ennakkopäätökset | Korkein oikeus | Finlex
Tuon mukaan vilkun käytöllä ei ole juuri muuta merkitystä, kuin varoittaa takan tulevaa, että ollaan kääntymässä ja hidastamassa. Sitä varten on kuitenkin olemassa jarruvalot. Voisi väittää, että pikemminkin pitäisi sakottaa vilkun käyttämisestä, koska se voi houkutella pahaa aavistamattoman kansa-autoilijan turmiolliseen tekoon.
Ei, vain takana tulevia, vaan sillä varoitetaan, viestiään myös edellä meneville, vastaantuleville, muista suunnista liikkuville.kuin varoittaa takan tulevaa
Kyllä, kyllä, mutta että sakotetaan teosta, joka ennemminkin parantaa liikenneturvallisuutta kuin heikentää sitä? Mielestäni sakkoja pitää jakaa myös suuntamerkin virheellisestä käytöstä. Etenkin kaksipyöräisisä näyttää jäävän vilkku helposti päälle, joka on vaarallista.
Tuossa oli olennaista se, että siellä oli bussipysäkki minne oltiin menossa. Nopeuden ja etäisyyksien takia suuntamerkki oli perusteltu jo ennen huoltsikkaa. Liikenneympyrässä ei vastaavaa tilannetta käytännössä voi olla.
Väistämisvelvollisuus ei poistu millään, mutta syyllisyys voi kääntyä osittain, jos vastapuoli laiminlyö velvollisuuksiaan osaltaan. Etuajo-oikeutettu voidaan katsoa jopa ainoaksi syylliseksi, muttei varmaan pelkän vilkun takia.
Ei se nyt se ongelma ole. Mietihän vähän mitä sen vilkun on tarkoitus viestittää muille tienkäyttäjille, aikomusta kääntyä. Se on sen takana tulevan ongelma mikäli ajaa niin lähellä että pitää panikoitua kääntyykö se tuohon jo.Niin oli bussipysäkki. Mutta virhe oli siinä, että vilkutettiin siinä vaiheessa, kun oli muitakin vaihtoehtoja, kuin kääntyminen bussipysäkille.
Jälleen vihani Toyota ihmisiä ja autoja kohtaan kasvoi.Jostain syystä aina kun haen ruokaa kotiin, niin eteeni eksyy joku Toyota kuski ajamaan alinopeutta ja pizza jäähtyy.
Siis puhut tuosta tapauksesta missä huoltoaseman pihalta tullut oli törmännyt yleisellä tiellä liikkuneeseen ajoneuvoon.Niin oli bussipysäkki. Mutta virhe oli siinä, että vilkutettiin siinä vaiheessa, kun oli muitakin vaihtoehtoja, kuin kääntyminen bussipysäkille.
Vilkku on ihan kiva juttu kertomaan, että ollaan tekemässä jotakin. Jarruvalot sitten kertovat viimeistään, että perässätulijankin on syytä tehdä ehkä jotakin. Mutta kyse oli siitä, miten sivutieltä tulevan pitäisi tulkita suuntamerkin käyttöä.Vilkku on nimenomaan tarkoitettu varoittamaan. erittäin tärkeä väline, isoa apu käyttäjälle ja muuille.
Jarruvalot ei kerro kääntymisestä, ja vilkkuun liittyen niin ne syttyy vastaa jarruapainaessa tai riittävästi hidastaessa, eli jos olet kääntyessä niin paljon myöhemmin kuin vilkun olet kytkenyt, jos ajatuksesi on se että kääntyessä, kaistaa vaihtessa jne niin aloitat muutamaa sekunttia aiemmin jarrujen polkemisen menee vähän vaikeaksi, ja varsinkin silloin jos samaan aikaa pitäisi rullata, tai jopa kiihdyttää.
Tässä ei ollut nyt kyse perässätulijoista, vaan sivutieltä pääväylälle liittyvistä.Ei se nyt se ongelma ole. Mietihän vähän mitä sen vilkun on tarkoitus viestittää muille tienkäyttäjille, aikomusta kääntyä. Se on sen takana tulevan ongelma mikäli ajaa niin lähellä että pitää panikoitua kääntyykö se tuohon jo.
Vilkku on ihan kiva juttu kertomaan, että ollaan tekemässä jotakin. Jarruvalot sitten kertovat viimeistään, että perässätulijankin on syytä tehdä ehkä jotakin. Mutta kyse oli siitä, miten sivutieltä tulevan pitäisi tulkita suuntamerkin käyttöä.
Eli tiedämme että se ei välttämättä jatka suoraan, voimme olla ns heräillä ja seurata mitä se tekee, kääntykö ennen meitä, mahdollisesti jatkaa suoraa ja hidastaa , joten jos hänen jälkeen on tilaa, niin huomioimme että menee meidän ohi hitaammin kuin muuten oilisi odotus.Mutta kyse oli siitä, miten sivutieltä tulevan pitäisi tulkita suuntamerkin käyttöä.
No näin. Mutta jos et voi luottaa suuntamerkin käyttämiseen, vesittyy koko homma. Eli sanktiot kaikissa väärinkäyttötilanteissa.Vilkun käyttämisen ydin.
Jos vilkku ei ole päällä, niin mennään/menee suoraan, jos tekee jotain muuta niin sitten rikkoo liikennesääntöjä. Jos ihmiset käyttäisi vilkkua oikein, niin tämä olisi homman ydin. Mutta tuohon ei voi luottaa.
Sitten esimerkkejä mitä vilkkun päällä ololla. viestitään.
Jos vilkku on päällä, jos se ei ole unohtunut, vaan tarkoituksella niin varoittaa, viestiin jostain, aikeesta siirtyä sivusuunnassa, aikeista kääntyä, jne. Kiittää , näyttää että tilaa ohittaa jne.
Liikenneympyrä esimerkkejä
...jos odotetaan siinä kolmiontakana, niin jos ymprässä menee auto joka ei vilkuta, niin "tiedetään" että se jatkaa suoraan. Jos se vilkuttaa vasemmalle, niin jatkaa suoraan ohitsemme, ehkä siirtymässä vasemmalla, mutta sääntöjen mukaan ei ole kääntymässä oikealle.
Jos edelleen ollaan kolmion takana odottamassa, yksikaistaisessa ympyrässä lähestyy joku joka kytkee vilkun oikealla, jos lähellä meidän liittymää, niin periaatteessa olettaa että jatkaa suoraan , mutta kokemuksesta tiedämme että voi kääntyäkkin, varsinkin ruuhkassa seuraamme poistuuko ennen meitä vai jatkaako suoraan, jos jatkaa meidän ohi, niin varaudumme siihen että saattaa poistua seuraavasta liittymästä. (jos liittymme sen perään niin tärkeä tieto)
Jos vasemmalta ympyrässä meitä lähestyy ajoneuvo jossa vilkku edellisen risteyksen kohdalla kytkettynä, niin varsin todennäköistä että poistuu meidän liittymästä, joten seuraamma häntä ja jos niin tekee saatamme päästä itse ympyrään. Voi toki jatkaa vielä suoraan.
Eli tiedämme että se ei välttämättä jatka suoraan, voimme olla ns heräillä ja seurata mitä se tekee, kääntykö ennen meitä, mahdollisesti jatkaa suoraa ja hidastaa , joten jos hänen jälkeen on tilaa, niin huomioimme että menee meidän ohi hitaammin kuin muuten oilisi odotus.
No näin. Mutta jos et voi luottaa suuntamerkin käyttämiseen, vesittyy koko homma. Eli sanktiot kaikissa väärinkäyttötilanteissa.
Kuitenkin liikenteen sujumisen kannalta suuntamerkkiin luottaminen mm. liikenneympyröissä ja risteyksissä olisi mainio juttu. Ja sanktion aihe, jos siinä töppää.Käytännössä kyse on yhdestä virheestä, siitä ettei sitä vilkkua käytetä ajoissa tai lainkaan.
Hyvin harvinaista että joku vilkuttaa vasemmalle ja kääntyykin oikealle, no eroaako siitä ettei käytä vilkkua, no joo vähän.
Jos ajatuksesi että sit' maksulappua tarjottaisiin tiukalle kädellä, niin se aika sama mihin liittymään, nelikaista suoralle yms. tarkkailu piste, niin pysäytyspaikalla liki kaikki jotka eivät ajaneet suoreen. Jos samaan laittaisi vielä turvaväli valvonnan, niin loputkit autot saisi pysäyttää
Olisi toki hienoa jos vilkunkynkäyttö kulttuuri paranisi. Poliisit nyt ei jaksa sitä käsityötä tehdä, ja eihän ne itsekkään osaa sitä vilkkua käyttää.
Kuitenkin liikenteen sujumisen kannalta suuntamerkkiin luottaminen mm. liikenneympyröissä ja risteyksissä olisi mainio juttu. Ja sanktion aihe, jos siinä töppää.
Väistämisvelvollisuus ei koske vain niitä, ketkä ovat ehtineet ympyrään. Olet kärkikolmion velvoittamana väistämisvelvollinen muihin nähden aivan kuten normaalissa risteyksessä, riippumatta heidän väistämisvelvollisuuksistaan. Jos kuvittelen esittämäsi skenaarion, niin jos vasemmalta tuleva auto tulee sellaista vauhtia, ettet ehdi hänen eteensä häiriötä aiheuttamatta, et voi edetä laiminlyömättä väistämisvelvollisuuttasi.Liikenneympyröistä tuli taas mieleen nämä turhan odottajat. Monesti näkee näitä, jotka pysähtyvät ympyrän suulle odottamaan vasemmalta tulevaa autoa, joka ei ole edes vielä ehtinyt ympyrään.
Monesti näissä liikenneympyröissä menisi nätisti vetoketjuna autot läpi jos ihmiset osaisi painaa kaasua ja hahmottaa liikennettä, mutta kuten itsekkin monesti sanonut, ihmiset painaa AINA mielummin jarrua kuin kaasua ja sitten jonot seisoo kun yksi tai kaksi hönöä ei uskalla mennä. Liikenne välillä vaatii hieman ripeyttä ja moni ei vain kykene nopeisiin liikkeisiin.Väistämisvelvollisuus ei koske vain niitä, ketkä ovat ehtineet ympyrään. Olet kärkikolmion velvoittamana väistämisvelvollinen muihin nähden aivan kuten normaalissa risteyksessä, riippumatta heidän väistämisvelvollisuuksistaan. Jos kuvittelen esittämäsi skenaarion, niin jos vasemmalta tuleva auto tulee sellaista vauhtia, ettet ehdi hänen eteensä häiriötä aiheuttamatta, et voi edetä laiminlyömättä väistämisvelvollisuuttasi. Asiantuntija @Antti Alien voi halutessaan tarkentaa.
Samaa mieltä siitä, että turhat odottajat ärsyttää. Se että on asetettu väistämisvelvollisen asemaan, ei tarkoita sitä, että pitää odottaa jotakuta väistettävää ennen kuin saa edetä.
Näin on. Liikenneympyrä on maksimaaliselta läpivetokyvyltään ylivertainen liikennevalo-ohjattuun risteykseen verrattuna. Sinne vaan sekaan rajoituksen sallimalla vauhdilla, ja väistämisvelvollisuuksia noudattaen. Jos säännöt on selkäytimessä, ei tuossa pitäisi olla mitään vaikeaa. Paitsi niille, jotka silti jäävät odottamaan vuoronumeroaan tulostettavaksi kolmion tolpalta.Monesti näissä liikenneympyröissä menisi nätisti vetoketjuna autot läpi jos ihmiset osaisi painaa kaasua ja hahmottaa liikennettä, mutta kuten itsekkin monesti sanonut, ihmiset painaa AINA mielummin jarrua kuin kaasua ja sitten jonot seisoo kun yksi tai kaksi hönöä ei uskalla mennä. Liikenne välillä vaatii hieman ripeyttä ja moni ei vain kykene nopeisiin liikkeisiin.
Hyvä esimerkki tuossa kotikulmilla kun tullaan motarilta ramppia ylös ja käännytään vasemmalle normaalin + risteyksen kautta, ruuhka-aikana tuossa saattaa olla 200m jono kun siellä on muutama hönö välissä jotka saattaa seisoa jopa minuutin odottamassa ISOA väliä mihin mennä. Samalla itse olisin mahtunut niistä 20 mahdollisesta paikasta jokaiseen.
Nämä nyt tilanteita missä ei jalankulkijoita, jos jalankulkijoita liikkuu samassa risteyksessä, niin toki varovaisuus kunniaan.
Väistämisvelvollisuus ei koske vain niitä, ketkä ovat ehtineet ympyrään.
Niin on. Tilannenopeus on näissä ratkaiseva tekijä. Jos vasemmalta tuleva ajaa rajoituksen mukaan, ja sinä kiihdytät pysähdyksistä eteen siten, että se vaatii vasemmalta tulijalta minkäänlaista reagointia, olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi riippumatta siitä, mikä on vasemmalta tulijan sijainti suhteessa hänen kolmioonsa.Jokainen tulee liikenneympyrään kärkikolmion takaa, joten jos ehdit ympyrään ennen sitä vasemmalta tulevaa, niin silloin se vasemmalta tuleva tulee ympyrään myös kärkikolmion takaa, jolloin hän on velvollinen väistämään siellä jo olevia.
Niin on. Tilannenopeus on näissä ratkaiseva tekijä. Jos vasemmalta tuleva ajaa rajoituksen mukaan, ja sinä kiihdytät pysähdyksistä eteen, olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi riippumatta siitä, mikä on vasemmalta tulijan sijainti suhteessa hänen kolmioonsa.
Vielä parempi on, kun väistää vain kaikkia joiden matka häiriintyisi eteen ajaessasi.Nyrkkisääntö pitäisi olla, että liikenneympyrän eteen pysähdytään odottamaan vain sellaisia autoja, jotka ovat jo oman liittymäsi ja edellisen liittymän välissä. Ei muita. Muussa tapauksessa liikenne puuroutuu, eikä etene niinkuin se on tarkoitettu.
Vielä parempi on, kun väistää vain kaikkia joiden matka häiriintyisi eteen ajaessasi.
Mutta joo, samaa mieltä siitä, ettei niitä väistettäviä pidä ehdoin tahdoin jäädä odottelemaan.
Jep. Kirjoitin myös tuosta äsken analogiseen sävyyn, mutta päädyin poistamaan kun en jaksa sitä jeesustelua joka siitä alkaa.Samaa turhaa odottelua monesti suojateillä, kun pysähdytään suojatien eteen odottelemaan jalankulkijoita, jotka ovat vielä kaukana suojatiestä.
Mites skenaario, joka tapahtuu tosielämässä itselleni hyvin usein: olen menossa ympyrään, vasemmalta tulee joku arviolta 50km/h, ajan ympyrään omaa n. 10-20km/h vauhtia koska ehdin hyvin tämän kaahaajan edelle, mutta toki usein jossain kohtaa ympyrää tämä saavuttaa minut ja joutuu hidastamaan vauhtiaan.Jos kuvittelen esittämäsi skenaarion, niin jos vasemmalta tuleva auto tulee sellaista vauhtia, ettet ehdi hänen eteensä häiriötä aiheuttamatta, et voi edetä laiminlyömättä väistämisvelvollisuuttasi.
Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta tuohon on poikkeus. Tai tarkennus, ihan miten vaan.Jep. Kirjoitin myös tuosta äsken analogiseen sävyyn, mutta päädyin poistamaan kun en jaksa sitä jeesustelua joka siitä alkaa.
Jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku, mutta suojatien eteen ei pidä pysähtyä odottamaan josko sieltä joku tulisi. Paitsi jos viereisellä kaistalla on pysähtynyt ajoneuvo. Silloin on pakko pysähtyä, vaikkei jalankulkijoita olisikaan.
27 §Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
Oikein hyvä tarkennus ja täsmälleen oikeaan paikkaan. En osannut tuollaista tilannetta edes ajatella, kuten lihavoidussa kohdassa esitit.Menee vähän pilkunviilaamiseksi, mutta tuohon on poikkeus. Tai tarkennus, ihan miten vaan.
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.Mites skenaario, joka tapahtuu tosielämässä itselleni hyvin usein: olen menossa ympyrään, vasemmalta tulee joku arviolta 50km/h, ajan ympyrään omaa n. 10-20km/h vauhtia koska ehdin hyvin tämän kaahaajan edelle, mutta toki usein jossain kohtaa ympyrää tämä saavuttaa minut ja joutuu hidastamaan vauhtiaan.
Meneekö väärin?
On noita tullut vastaan. En nyt tietenkään vaan saa heti päähäni, että missä.Oikein hyvä tarkennus ja täsmälleen oikeaan paikkaan. En osannut tuollaista tilannetta edes ajatella, kuten lihavoidussa kohdassa esitit.
Onko tuollaisia järjestelyjä olemassa? Helsingissä on useita jotka voisivat olla, mutta ne ovat kaikki valo-ohjattuja. Mutta jos valot ovat poissa käytöstä, niin tuosta pykälästä tulee jokseenkin relevantti niissäkin risteyksissä.
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.
Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.
Jos tätä laajennetaan koskemaan mitä tahansa risteystä tai vaikka kaistanvaihtoa, jossa taaemmainen joutuu hidastamaan, niin siinä on mahdollisesti tullut tehtyä virhearviointi. Toisaalta jos vaihdat kaistaa jonkun eteen monta kymmentä metriä hänen edellään ja takaa tullut ottaa pian kiinni nopeuserosta johtuen, niin vaihto on ollut mahdollisesti turvallinen ja liikennesääntöjen mukainen. Oma nopeus tai takaa tulevan nopeus voi olla tilannekohtaisesti väärä, joten kumpi tahansa voi erilaisissa skenaarioissa joutua syytetyksi liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.Joo. Jos hän joutuu hidastamaan vuoksesi, ajaessaan muuten liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten puitteissa, niin näin toimien olet laiminlyönyt väistämisvelvollisuutesi.
Onhan. Kärkikolmion osoittama väistämisvelvollisuus ei poistu millään liikennemerkillä* kenenkään muun tienkäyttäjän suhteen....hänellä ei ole mitään väistämisvelvollisuutta tätä myöhemmin ympyrään tulijaan kohtaan.
Mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Jos hän on ehtinyt ajaa ympyrään ennenkuin tämä toinen tulee ympyrään, niin hänellä ei ole mitään väistämisvelvollisuutta tätä myöhemmin ympyrään tulijaa kohtaan.
Verrataan tilanteeseen, jossa liityt motarille, luonnollisesti kolmion takaa. Tulet motarille, etkä häiritse ketään, mutta jonkin ajan päästä sinut saavuttaa joku joka ajaa kovempaa kuin sinä. Et sinä silloinkaan ole väistämisvelvollisuuttasi rikkonut.
Älä mene toisen eteen jos se häiritsee häntä, sinua tai molempia. Ei se ole sen vaikeampaa.Jos tätä laajennetaan koskemaan mitä tahansa risteystä tai vaikka kaistanvaihtoa, jossa taaemmainen joutuu hidastamaan, niin siinä on mahdollisesti tullut tehtyä virhearviointi. Toisaalta jos vaihdat kaistaa jonkun eteen monta kymmentä metriä hänen edellään ja takaa tullut ottaa pian kiinni nopeuserosta johtuen, niin vaihto on ollut mahdollisesti turvallinen ja liikennesääntöjen mukainen. Oma nopeus tai takaa tulevan nopeus voi olla tilannekohtaisesti väärä, joten kumpi tahansa voi erilaisissa skenaarioissa joutua syytetyksi liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Tai otetaan vaikka ihan tavallinen risteys, jossa itse ajan risteävällä tiellä vaikka sen kympin yli rajoituksen. Eteen kääntyy auto, jonka saavutan muutamassa sekunnissa ja joudun hiljentämään sanotaan vaikka mitaarimaksimiin tai hieman alle. Johonkin kohtuu tyypilliseen taajamanopeuteen. Tekikö hän väärin? Entä jos olisin saavuttanut vasta 10 sekuntia kääntymisen jälkeen? Yritän vain sanoa, etten pidä tätä asiaa erilaisten tilanteiden ja tilannenopeuksien takia yksiselitteisenä. Jos ympyrään kaahaa viittäkymppiä, niin ei se poliisi silitä kolaritilanteessa päätä, vaan lätkäisee mahdollisesti sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Kerran jossain Helsingin keskustan tasa-arvoisessa risteyksessä hölläsin vauhtia ennen risteystä, mutta kun en havainnut siinä näkyvällä osuudella lähestyvää ajoneuvoa, niin jatkoin matkaa. Sieltä tuli joku ihan hirveetä kyytiä ja joutui mun takia vähän hidastamaan. Mun olis silloin pitänyt varmistua asiasta paremmin, mutta se toinen tuli sellaista vauhtia, että olis mahdollisesti saanut hänkin sakot, koska tilannenopeus oli ainakin mun silmin liian kova. Saattoi olla yksisuuntainen mitä itse ajoin, joten jos oli vaikka woltti- tai taksikuski, niin saattoi tuntea alueen ja ettei hänellä ole väistämisvelvollisuutta muita ajoneuvoja kohtaan. Oli kuitenkin ympäristöön nähden odottamattoman kova vauhti, eikä se olis millään kerennyt pysäyttää, jos nurkan takaa olisi tullut jalankulkija eteen.
Onhan. Kärkikolmion osoittama väistämisvelvollisuus ei poistu millään liikennemerkillä* kenenkään muun tienkäyttäjän suhteen.
* Paitsi etuajo-oikeutta osoittava liikennemerkki, joita ei kärkikolmion välittömässä jälkeisyydessä ole yhtäkään kappaletta tässä maassa siten, että se poistaisi väistämisvelvollisuuden kuten edellisessä merkissä on osoitettu.
Älä mene toisen eteen jos se häiritsee häntä, sinua tai molempia. Ei se ole sen vaikeampaa.
Motarivertaus olisi sellainen että tulet rampilta, vaihda sinne motarille ja asiallista nopeutta ajanut joutuu hiljentämään takiasi. Eli ajat liian lähellä sen eteen.
En tiedä sinusta miten toimit, mutta jos itse näen jonkun kaahaavan ympyrään kovaa vauhtia, niin jään odottamaan, vaikka "normitilanteessa" menisinkin silloin. Ihan sen takia että nämä kovaa ajavat vaarantavat liikennettä, ja se väistämisvelvollisuus ei poistu sillä että toinen kuski perseilee.Tuo sinun argumenttisi ontuu, sillä se perustuu siihen, että sillä myöhemmin tulevalla kärkikolmio ei merkkaisikaan mitään, koska hän ajaa kovempaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.