Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Viime kesänä kävin moottoripyörällä Puolassa. On muuten moottoriteitä ihan jonkun verran ja hienot kyltit kuinka eu mahdollisti tämänkin tien.
Ärsyttävää ettei vastaavia näy samassa mittakaavassa täällä.
Ja olen tietoinen Vaalimaan motarista.

Tarpeen tullen lisätään vaan lisää reittipisteistä, jotta kierretään haluttu reitti. Virallinen syyhän voi olla lehtopöllön havainnointi pellon reunassa tai halutaan nähdä se Ruotsin kuninkaan kusikivi.
Pöllön katsominen ei mielestäni olisi riittävä syy automatkaan. Saati minkään kusi tai paskapaikan katsominen. Mutta esim. matka luonnonsuojelualueelle harvinaista eläimistöä katsomaan olisi. Jos "painava syy autolla matkustamiseen" tulisi voimaan niin moni yrittäisi keksiä juuri tuollaisia erinäisiä verukkeita huviajelulle. Eli koittaisi valehdella että automatkalla on joku tarkoitus. Tämä tulisi ottaa järjestelmän suunnittelussa huomioon ja toki myös sanktioiden määräytymisessä. Kuten jo sanoin niin jatkuville huviajelijoille voitaisiin ehkä määrätä rankkojakin rangaistuksia.

Pöllön katsominen ei mielestäni olisi riittävä syy automatkaan. Saati minkään kusi tai paskapaikan katsominen. Mutta esim. matka luonnonsuojelualueelle harvinaista eläimistöä katsomaan olisi. Jos "painava syy autolla matkustamiseen" tulisi voimaan niin moni yrittäisi keksiä juuri tuollaisia erinäisiä verukkeita huviajelulle. Eli koittaisi valehdella että automatkalla on joku tarkoitus. Tämä tulisi ottaa järjestelmän suunnittelussa huomioon ja toki myös sanktioiden määräytymisessä. Kuten jo sanoin niin jatkuville huviajelijoille voitaisiin ehkä määrätä rankkojakin rangaistuksia.
Huviajelu voi olla monella arvokkaampia asia kuin ajaminen johonkin luonnosuojelualueelle eläimiäkatseleen.

Mutta alkaa mennä jo ohi otsikon, politiikka puolelle, sieltä katsella sopivaa politiikka ketjua.

Painava syys autolla ajelulle? Vakavia onnettomuuksia tapahtuu yöllä nuorilla kuljettajille, osassa on kuljettajan henkilökohtainen painavasyy, mutta olisko kuitenin kokemattomuus, kuolemattomuus, painvalta tuntuva syy, ne riskit. Nuoria voi valistaa, jatkuvaa joka vuosi uusisukupolv, joten jatkuvaa työtä. Kieltääkkin voi, mutta tällä saralla lasken toiveen tekniikkaan.

Vartuneemmat, jotkut iki nuoria, jos nuoreten valistus tehoaa, niin se kantaa myöhemmäksikin. En tässäkään nyt näe sitä onko painavaa syytä ajaa. Ajaa pitää, kunnes ne robottiautot valtaa markkinan. Sitä ennen valistus, ja valvonta, osa ottaa riskejä ihan tietoisesti aikuisenkin, mutta ilmeisesti paljon kuljettajia jotka ei tiedosta riskejä, ja siksi ottavat.

Turvallisuudella on hintansa, eli sitä verrataan hengen, terveyden arvoon, hintaa.
Kun otetaan huomioon suomen aatamin aikainen autokanta ja surkean näköinen tulevaisuuden taloustilanne, niin turha odottaa kovin kummoista teknologista kehitystä suomen autokannalle.

Sitten taasen jos puhutaan kehittyneistä itse ajavista autoista, niin itse ajavat autot yleisenä autokantana eivät ole tulossa pitkään aikaan suomeen. Siis todella pitkään aikaan. Ja pitää ottaa huomioon myös se että jos kehittyneet itse ajavat autot joskus laajasti yleistyisivät, niin se ei automaattisesti tarkoittaisi esim. alempia ajonopeuksia kehittyneille itse ajaville autoille vaan luultavasti kovempia ajonopeuksia koska itse ajavat AI robottiautot tekevät taatusti huomattavasti vähemmän ajovirheitä kuin ihmiset sekä vielä tärkeämpänä pointtina eivät ole tunteidensa ja/tai esim. väsymyksen "vankeja" kuten ihmiskuskit.

Sitten taas jos mietitään liiketalousmielessä itse ajavia autoja niin yleisesti olisi aina parempi mitä nopeammin tavara sekä ihmiset liikkuvat. Firmalle joka myy fyysisiä tuotteita olisi parempi että esim. jakeluauto saisi jaettua tuotteen vastaanottajalle erittäin nopeasti. Jos henkilöautot olisivat itse ajavia niin toki myös jakeluautot yms. olisi myös. Eli itse ajavilla autoilla haettaisiin ensisijaisesti tehokkuutta bisnesmielessä. Ja toki myös ihmisten liikuttaminen olisi tehokkaampaa.

Kyllä tuossa on taas saanut ihmetellä esimerkiksi näitä ihmisten ajonopeuksia. Esimerkiksi taajama- ja työmaa-alueilla kun itse ajelee suunnilleen rajoitusten mukaan taakse kertyy usein jonoa, etenkin noiden työmaa-alueiden tapauksessa. Sitten taas kun on tullut tuossa ajeltua maantietä 100 km/h rajoituksella siten, että itsellä todellista nopeutta joku 100-103, niin jatkuvasti saa olla kärkkymässä ohituspaikkaa, kun varmaan 90% tuntuu ajavan hitaammin.

En tiedä noudatanko sitten itse vain rajoituksia liian orjallisesti. Uskoisin kuitenkin, että pääsääntöisesti nuo alemmat rajoitukset esimerkiksi taajamissa on ihan syystäkin, kun on paljon jalankulkijoita ja kapeammat tiet ym.

Mietityttää, että millä tasolla suurella osalla autoilijoista ylipäätään on tuo ympäristön ja muun liikenteen havainnointi, kun vaikka tuolla suojateiden keskellä uskalletaan päästellä suhteellisen kovaa vauhtia, ja sitten kuitenkin kuivalla kesäkelillä jossain leveällä maantiellä keskellä pöpelikköä se uskallus loppuukin kesken? Onko tässä sitten vain kyseessä se, ettei kiinnosta muu kuin oma napa? Maantiellä pelätään esim. hirviä, mutta taajamissa ei pelota kun jalankulkija jää kuitenkin kakkoseksi, vai mikä tässä oikein on? Voi tietenkin olla, ettei moni mieti asiaa näinkään pitkälle, ja ajelee ihan puhtaasti joidenkin primitiivisten vaistojen varassa.

Tuossa tuli käytyä taas kaupassa ja 60km/h alueella bimme puski ensin hanuriin kiinni ja sitten heittämällä hetken päästä ohi. Harmi kun noita poliiseja ei riitä oikeasti liikennevalvontaan. Tuollakin tiellä on paljon fillaristeja, kapeahko tie ja piennarta ei käytännössä ole ollenkaan.

Mietityttää, että millä tasolla suurella osalla autoilijoista ylipäätään on tuo ympäristön ja muun liikenteen havainnointi, kun vaikka tuolla suojateiden keskellä uskalletaan päästellä suhteellisen kovaa vauhtia, ja sitten kuitenkin kuivalla kesäkelillä jossain leveällä maantiellä keskellä pöpelikköä se uskallus loppuukin kesken? Onko tässä sitten vain kyseessä se, ettei kiinnosta muu kuin oma napa? Maantiellä pelätään esim. hirviä, mutta taajamissa ei pelota kun jalankulkija jää kuitenkin kakkoseksi, vai mikä tässä oikein on? Voi tietenkin olla, ettei moni mieti asiaa näinkään pitkälle, ja ajelee ihan puhtaasti joidenkin primitiivisten vaistojen varassa.

Taitaa olla vaan niin, että suurella osalla tuolla ei liiku päässä muut kuin silmät, ja osalla ei ole nekään, kun istutaan auton rattiin. Ajosuorite on pakollinen paha, johon suhtaudutaan yltä välinpitämättömästi kuin käsien pesuun, vaikka operoidaan tappavan vaarallista konetta. Autokoulun jälkeen ei ole mitään motivaatiota kehittyä lajissa, pikemminkin päinvastoin.

Nämä ihmiset eivät todennäköisesti ajaisi, jos olisi hyviä vaihtoehtoja.

Edit aika kaukana mikä ärsyttää kuskeissa, arvoin autonomiset autot ketjun

Kun otetaan huomioon suomen aatamin aikainen autokanta ja surkean näköinen tulevaisuuden taloustilanne, niin turha odottaa kovin kummoista teknologista kehitystä suomen autokannalle.
Jos nämä "eroikoiset" loppuu, tai no niistä huolimatta.

No jos vuosikymmennen vaihteessa on markkinolla tason 3 ajoneuvoja, jos ei joka reitille, mutta kuitenin siellä missä liikenenttä, niin se myös vauhdittaa niiden kysyntää. Tosin kysyntä painoa voi alkaa purkautua jo sitä ennen. Toki nykyisissäkin autoissa on turva ominaisuuksia enemmän kuin 6v vanhoissa.

Siitä 10v lisää, niin liikkuva autokanta on ihan jotan muuta kuin tänäpäivänä.

Sitten taasen jos puhutaan kehittyneistä itse ajavista autoista, niin itse ajavat autot yleisenä autokantana eivät ole tulossa pitkään aikaan suomeen. Siis todella pitkään aikaan. Ja pitää ottaa huomioon myös se että jos kehittyneet itse ajavat autot joskus laajasti yleistyisivät, niin se ei automaattisesti tarkoittaisi esim. alempia ajonopeuksia kehittyneille itse ajaville autoille vaan luultavasti kovempia ajonopeuksia koska itse ajavat AI robottiautot tekevät taatusti huomattavasti vähemmän ajovirheitä kuin ihmiset sekä vielä tärkeämpänä pointtina eivät ole tunteidensa ja/tai esim. väsymyksen "vankeja" kuten ihmiskuskit.
.....

Jos se taso 3 rynnii, eli autot kykenevät tunnistaa vaaratilanteet ja siitä vähän lisää, kykenevät keskyttää ajamisen ilman kuskia, niin aika lyhyt porras robottiautoihin. Ja tänäpäivänä Suomessa piloteissa voidaan mennä etävalvottuna, eli tasolla neljä voidaan se ongelmatilanteesta poistuminen toteuttaa etänä.

Ja tavarankuljetuksessa, niin tänäpäivänä Suomessa tälläkn hetkillä, satoja, jollei enemmänkin robottikulkijoita toimittaa kuluttajille heidän tlauksiaan, ympäri Suomea.

Joo, veikkaan ettei minä minä minä -kansaa paljoa autonomiset autot kiinosta, sehän olisi kuin istuisi junassa. Tulin pohjosesta Turkuun ja ohi, niin huomasi että aika tasausesti riitti 80-työmaa-alueella kaikille 100, ja satasen alueella 120. Ja vilkuissa vikaa valtaosalla, se on se 7 sekunin viive tullut niihin viiksiin...

Taitaa olla vaan niin, että suurella osalla tuolla ei liiku päässä muut kuin silmät, ja osalla ei ole nekään, kun istutaan auton rattiin. Ajosuorite on pakollinen paha, johon suhtaudutaan yltä välinpitämättömästi kuin käsien pesuun, vaikka operoidaan tappavan vaarallista konetta. Autokoulun jälkeen ei ole mitään motivaatiota kehittyä lajissa, pikemminkin päinvastoin.

Nämä ihmiset eivät todennäköisesti ajaisi, jos olisi hyviä vaihtoehtoja.
Tämä, olen muutaman kerran tullut eri kollegan kyydillä töihin ja en oikeasti enää mieti miksi liikenne on tuollaista kuin se on.

Ajamisessa ei ole mitään logiikkaa, mitään ei ennakoida vaikka itse näen tilanteen jo 10-20s ennen, niin hänelle esim. se rekka ja kaistan vaihto tulee aina yllätyksenä, ensimmäinen reaktio on jarru, sitten lähdetään vaihtaa kaistaa ja sitten puolikas vilkku ja sitten ihmetellään kun valot vilkkuu ja torvi soi.

Olen yrittänyt muutaman kerran vähän avata syitä miksi näin tapahtuu, mutta he vain kuittaa, että kai sitä kaistaa saa vaihtaa! :facepalm:

Viimeksi muokattu:

Mitä kehitystä oikein pitäisi tapahtua?
Yli 90% suomen liikenteessä henkilöautoilla ajetuista kilometreistä ajetaan autoilla joissa on ABS-jarrut, luistonesto ja useita turvatyynyjä. Nämä on turvallisuuden kannalta oleelliset asiat.

Itse en ainakaan kaipaa uusien autojen "valitetaan kaikesta automaattisesti"-ominaisuuksisa. Omassa autossa ei ole kaikkia niitä typeryyksiä mitä EU pakottaa aivan uusiin autoihin turvallisuuden nimissä, mutta silti sekin välillä alkaa piippaamaan että "matkustajalla ei ole turvavyötä" kun olen heittänyt repun repsikan penkille, ja auto luulee reppua matkustajaksi.

Itse pidän ehkä tärkeimpänä varusteena ESP:tä, mutta silti ihmettelen, että miten ihmiset onnistuu saamaa tuollaisella varusteella varustetun auton kaiteeseen suoralla tiellä, kun itse en saa edes rata olosuhteissa tuollaista autoa lähtemään lapasesta vaikka ajan kuinka ylikovaa ja oikein yritän saada sen luistoon.

Itse pidän ehkä tärkeimpänä varusteena ESP:tä, mutta silti ihmettelen, että miten ihmiset onnistuu saamaa tuollaisella varusteella varustetun auton kaiteeseen suoralla tiellä, kun itse en saa edes rata olosuhteissa tuollaista autoa lähtemään lapasesta vaikka ajan kuinka ylikovaa ja oikein yritän saada sen luistoon.
Ota radalla puhelin toiseen käteen ja kokeile uudestaan.

Itse en ainakaan kaipaa uusien autojen "valitetaan kaikesta automaattisesti"-ominaisuuksisa. Omassa autossa ei ole kaikkia niitä typeryyksiä mitä EU pakottaa aivan uusiin autoihin turvallisuuden nimissä, mutta silti sekin välillä alkaa piippaamaan että "matkustajalla ei ole turvavyötä" kun olen heittänyt repun repsikan penkille, ja auto luulee reppua matkustajaksi.
"Valitetaan" kuuluisi varmaan olla valitaan mutta joo, samoilla linjoilla ja rajanveto nykyisen kulkineen suhteen meni meillä niinkin triviaaleissa avustimissa kuin kaistavahdissa ja automaattisessa liikennemerkkien tunnistamisessa, joita ei pidetty hankintavaiheessa välttämättöminä eikä niitä ole kaivattu senkään jälkeen. Repsikan paikan turvavyöhälytinkään ei ole noin herkkä - eikä toisaalta reppukaan kymmeniä kiloja painava...

Asiaan palatakseni ne autot, jotka joskus äkkijarruttelevat syystä tai toisesta edessä jonkun automaation ohjaamana yllättävät tai joskus vähän ärsyttävätkin. Vika ei siis välttämättä ole kanssa-autoilijoissa eli siinä mielessä hivenen ot - ja onneksi näitä tilanteita sattuu hyvin harvoin eteen.

Viimeksi muokattu:
Viime kesänä kävin moottoripyörällä Puolassa. On muuten moottoriteitä ihan jonkun verran ja hienot kyltit kuinka eu mahdollisti tämänkin tien.
Ärsyttävää ettei vastaavia näy samassa mittakaavassa täällä.
Ja olen tietoinen Vaalimaan motarista.
Alkaa niitä näkymään sitten, kun ollaan EU:ssa suhteellisesti yhtä köyhiä kuin puolalaiset noita rakennettaessa.

Miten sen "köyhyyden" sitten mittaakin. Joka tapauksessa ei ole oltu niin monasti EU:n yhteisellä kukkarolla kuin muutama muu maa. Kohta saattaa olla aihetta myöntää tilanne ja pakko...

Ei nyt ehkä ihan tätä ketjua ellei ärsytä vanhemmilla autoilla ajajat. Mutta eihän siis suomella ole velkaa mitenkään erityisen paljon. Valtio on velkainen mutta yhteiskunnalla kansalaisten ja yritysten osalta velkaa on vähän. Se kun katsotaan yhtä mittaria voi johtaa kovasti harhaan.

Mutta tänään ärsytti Audi-kuski. Oli 60 rajoitus ja keltaiset viivat ja ajelin pakettiauton perässä. Sain vilkunkin päälle mutta enhän minä risteyksessä lähde vielä ohittamaan (ei ollut nopeuskaan toki vielä muuttunut). Sieltä se risteyksessä puikkasi pedaali lattiassa ohi.

Viimeksi muokattu:
Puolassa A2:lla (Varsova-Berliini) rekat. Kaksi kaistaa, rajoitus 140, oikealla puolella raskas liikenne menee 80-95 ja vasen kaista pumppaa 50-150 kun aina välillä joku yhdistelmä innostuu vaihtamaan ohituskaistalle ja sitten jarrutetaan. Ja se hemmetin rekkajuna on varmaan satoja kilsoja pitkä, välillä muutaman sadan metrin aukkoja. Ihan hienoja teitä, mutta on niitä käyttäjiäkin ja iso osa maksullisia huom!. Ne perusmalliset kantatiet on sitten vähän eri näköisiä keskimäärin..

Se mikä oli tuolla harvinaisempaa, on suomalainen tyyli ajaa fiiliksellä: ajat motarilla vasemmalla kaistalla jonkun hitaan ohittajan kiinni. Ensin ”ohittaja” nostaa todellisen nopeuden 115, sitten kun pääsee viimein rekasta ohi niin vaihdetaan kaistaa, mutta ruvetaan silti puolustamaan omaa sijoitusta. Eli nostetaan vauhtia kympillä, jos sinä roisto yrität mennä ohi. Jos menet ohi, vaihdat kaistaa ja jatkat 130, roikutaan perässä seuraavaan ylämäkeen. Jos ohitat 135, tyyppi jää jatkamaan matkaa alkuperäisellä vauhdilla. Ja mitä pienempi ja/tai halvempi auto nopeammalla on, sitä herkemmin roikutaan perässä eikä haluta päästää eteen. Pololla piti aikoinaan vetää aika kovaa ohituskaistalla että näistä sankareista pääsi ohi ilman blokkausyrityksiä. Tldr: saat ajaa hitaasti, mutta jos taustapeilissä on auto - väistä, ajat hitaammin.

Vaimo sanoi, että moottoritiekäytös muuttui aika paljon kun vaihdettiin Audi A6 → Toyota Auris. Tojolla sai kuulema tosissaan kengittää, jos halusi hituroista ohitse.

Se mikä oli tuolla harvinaisempaa, on suomalainen tyyli ajaa fiiliksellä: ajat motarilla vasemmalla kaistalla jonkun hitaan ohittajan kiinni. Ensin ”ohittaja” nostaa todellisen nopeuden 115, sitten kun pääsee viimein rekasta ohi niin vaihdetaan kaistaa, mutta ruvetaan silti puolustamaan omaa sijoitusta. Eli nostetaan vauhtia kympillä, jos sinä roisto yrität mennä ohi. Jos menet ohi, vaihdat kaistaa ja jatkat 130, roikutaan perässä seuraavaan ylämäkeen. Jos ohitat 135, tyyppi jää jatkamaan matkaa alkuperäisellä vauhdilla. Ja mitä pienempi ja/tai halvempi auto nopeammalla on, sitä herkemmin roikutaan perässä eikä haluta päästää eteen. Pololla piti aikoinaan vetää aika kovaa ohituskaistalla että näistä sankareista pääsi ohi ilman blokkausyrityksiä. Tldr: saat ajaa hitaasti, mutta jos taustapeilissä on auto - väistä, ajat hitaammin.
Oliko tällä edellä mainitulla tiellä myös 140km/h:n nopeusrajoitus?

Puolassa A2:lla (Varsova-Berliini) rekat. Kaksi kaistaa, rajoitus 140, oikealla puolella raskas liikenne menee 80-95 ja vasen kaista pumppaa 50-150 kun aina välillä joku yhdistelmä innostuu vaihtamaan ohituskaistalle ja sitten jarrutetaan. Ja se hemmetin rekkajuna on varmaan satoja kilsoja pitkä, välillä muutaman sadan metrin aukkoja. Ihan hienoja teitä, mutta on niitä käyttäjiäkin ja iso osa maksullisia huom!. Ne perusmalliset kantatiet on sitten vähän eri näköisiä keskimäärin..
Onko sinulla mielestäsi yksityishenkilönä enempi kiire, että ne rekat joiden kyydissä on tuhansien ihmisten tuotteet joutaisivat odottaa että yksin sinä pääset nopeammin perille? Sekö vituttaa?

Vaimo sanoi, että moottoritiekäytös muuttui aika paljon kun vaihdettiin Audi A6 → Toyota Auris. Tojolla sai kuulema tosissaan kengittää, jos halusi hituroista ohitse.

Nämä on kyllä mielestäni ihan höpöhöpöjuttuja.
Meillä on ollut 65hv Volkkarista 400 heppaseen tsunamiturboon kaikenlaista ja työn puolesta on tullut ajettua 800hv Porscheilla ja Plaidi tesloilla yms.

Mitään eroa en huomaa ihmisten liikennekäyttäytymisessä vaan ihan samanlaisia idiootteja tunareita muut siellä liikenteessä on oli alla lada tai lambo.

Oma teoriani on se ettei vaan osata ajaa niillä hitailla autoilla ja sen takia luullaan että muut "kisaavat" kun ei saada sitä omaa kippoa kiihtymään. Sitten jollain tehokkaammalla laitteella "peli" tuntuu helpommalta kun voimareserviä on enemmän.
Aika usein ihmiset menee tilanteisiin ihan liian hitaasti.

Pyöräilijöitä ja sähkölautoja väistävät autoilijat ärsyttävät. Päälle ei saa ajaa, sehän on selvä, mutta kun selvästi ennalta hidastetaan ja sitten pysähdytään. Ainahan ei tiedä skuutilla tulijan ajopelin luokitusta, eikä lasten kohdalla voi olettaa mitään, mutta kun iso korsto tulee vuokralaudalla, niin tässä ei ole yhtään mitään epäselvää. Silti pysähdytään ja pysäytetään autoliikenne kahteenkin suuntaan, kun ei ne uskalla toiseenkaan suuntaan ajaa, kun joku jo antoi ymmärtää ja tilaa. Kolme tapausta tänään. Ärs.

Onko sinulla mielestäsi yksityishenkilönä enempi kiire, että ne rekat joiden kyydissä on tuhansien ihmisten tuotteet joutaisivat odottaa että yksin sinä pääset nopeammin perille? Sekö vituttaa?
Toi on kyl aika yleinen ajatus, et rekoilla on kiire ja ne on träkeitä. Mut kyl mä nään sen toisinkin eihän se oo yksityisautoiliajn vikaa, et infra on suunniteltu niin et rekkojen pitää ohitella toisiaan ja hidastaa kaikkia. Sitä paitsi, moni rekka ajaa ihan turhaan toisen perässä, ku se olis voinu jädä sille omalle kaistalle. Kyl se vaan on, et molemmat osapuolet vois paratnaa käytöstä.

Voi olla että vihjaakin mutta olen itsekin huomannut että se itselläsi alla oleva auto vaikuttaa paljonkin siihen miten muut sinuun liikenteessä suhtautuu. Auto ei ole aina vain auto.
Kyllä. Mulla oli joskus ~15v sitten Lancer Evo IX. Ajelin kyllä ihan asiallisesti liikenteessä, maantiellä yleensä sen 5-10km/h yli rajoitusten. Annas olla, kun tuli varsinkin joku keskinkertainen keski-ikäinen perheenisä metallinsinisella Octavia RS:llään, niin niiden oli aina pakko roikkua ihan takapuskurissa kiinni, sitten tarpeeksi pitkän suoran koittaessa kihnuttaa väkisten ohi vain jäädäkseen sitten eteen hidastelemaan.
Joillain Toyota/VW-kuskeilla esiintyi myös vastaavaa käytöstä, varmaan muillakin mutta nuo on jäänyt mieleen. En mä tietenkään noista provosoitunut, joskus naureskelin, joskus pidin lähinnä säälittävinä. Kisaaminen kuuluu radoille ja muutenkin olisi ollut aivan turhaa, kun tiesi miten olisi käynyt.

Kyllä. Mulla oli joskus ~15v sitten Lancer Evo IX. Ajelin kyllä ihan asiallisesti liikenteessä, maantiellä yleensä sen 5-10km/h yli rajoitusten. Annas olla, kun tuli varsinkin joku keskinkertainen keski-ikäinen perheenisä metallinsinisella Octavia RS:llään, niin niiden oli aina pakko roikkua ihan takapuskurissa kiinni, sitten tarpeeksi pitkän suoran koittaessa kihnuttaa väkisten ohi vain jäädäkseen sitten eteen hidastelemaan.
Joillain Toyota/VW-kuskeilla esiintyi myös vastaavaa käytöstä, varmaan muillakin mutta nuo on jäänyt mieleen. En mä tietenkään noista provosoitunut, joskus naureskelin, joskus pidin lähinnä säälittävinä. Kisaaminen kuuluu radoille ja muutenkin olisi ollut aivan turhaa, kun tiesi miten olisi käynyt.
Tuollaisten amisautojen ohi menen minäkin mielelläni jos mahdollisuus tulee, sillä kuljettajaprofiiliin liittyy melko paljon piittaamattomuutta ja arvaamattomuutta mm. mainitsemiisi Skoda-kuskeihin verrattuna. Ei vaan huvita ajaa sellaisen auton takana, jonka ajaminen ei ole ennalta arvattaa.

Henkilökohtaisesti tietysti pahoittelen jos tämä profilointi menee kohdallasi ohisektorille. Jokaista kuljettajaa on mahdotonta tuntea, ja useimmista ajattelen pelkästään hyvää, mutta tietynlainen profilointi on tarpeen, jotta liikenne säilyy ennakoitavana. Bemarien vilkunkäyttö on ehkä se tunnetuin esimerkki.

Nämä on kyllä mielestäni ihan höpöhöpöjuttuja.
Meillä on ollut 65hv Volkkarista 400 heppaseen tsunamiturboon kaikenlaista ja työn puolesta on tullut ajettua 800hv Porscheilla ja Plaidi tesloilla yms.

Mitään eroa en huomaa ihmisten liikennekäyttäytymisessä vaan ihan samanlaisia idiootteja tunareita muut siellä liikenteessä on oli alla lada tai lambo.

Oma teoriani on se ettei vaan osata ajaa niillä hitailla autoilla ja sen takia luullaan että muut "kisaavat" kun ei saada sitä omaa kippoa kiihtymään. Sitten jollain tehokkaammalla laitteella "peli" tuntuu helpommalta kun voimareserviä on enemmän.
Aika usein ihmiset menee tilanteisiin ihan liian hitaasti.
Itse olen havainnut kyllä erilaista kohtelua riippuen mikä auto alla. Jos yhtään ”kisaisempi” auto itsellä niin sitä kiusataan ja härnätään vaikka kuinka, vaikka itse ajelisi ihan asiallisesti. Nykyään on kaksi autoa taloudessa ja niilläkin huomaa eron; Corollan eteen puikataan kolmion takaa paljon herkemmin. Kai se mielikuva hidastelevasta Toyota-kuskista on niin vahva.

Koulussa aikanaan opettaja kertoi, että tästä olisi ihan tutkimusdataakin, mutta enpä asiaa ole sen enempää itse selvittänyt.

Ja aikanaan toimin kaverille kuskina hänen istuessaan repsikkan ja jäänyt mieleen, kun hän pyysi ohittaan aina jos sattui joku ”halpa rupu” oleen eessä. Oltiin toki varmaan 18-20v jannuja silloin.

Skodakuskit eivät kyllä erotu enää nykyään positiivisessa mielessä. Ehkä joskus näin on ollutkin, mutta eivät enää.

Mutta noin yleisesti tehokkaat autot ovat se juttu nykyään(kin?). Ennen ollut lähinnä Teslat jotka välillä koheltavat, mutta ev6 ja vastaavat muut tehokkaat sähkikset ovat nostaneet päätään myös.

Sinänsä tuntuu olevan se juttu , että kun sitä tehoa on niin sitä käytetään tyhmissä paikoissa (ohituskieltoalue ja 100m myöhemmin saisi ihan laillisestikin ohittaa). Nopeuden vauhdin muutos on myös niin voimakas että kun sitä vilkkua vaan ei voi ajoissa näyttää niin on lähinnä tuurista kiinni jos edessä olija sillä kymmenyksellä tulee vilkaisemaan kun pedaali lyödään lattiaan.

Teho ei todellakaan tunnu nostavan turvallisuutta kun sitä kompensoidaan ihan muulla.

En sitten tiedä käyvätkö Porsce -kuskit ennemmin radalla kun niiden sekoilua ei näe koskaan.

Viimeksi muokattu:
Yksin minä? No kyllä siinä vasemman kaistan letkassa oli aika monta sataa muutakin sekä flixbussit ja pakut, arkipäivänä ihan varmaan huviajelulla oltiin kaikki. Miten paljon nopeammin sen _yhden_ rekan rojut pääsevät perille, jos ko. yksityishenkilö kihnuttaa kuormurillaan parin kollegansa ohi ja ohitukseen menee rajoittimen takia kilometreja? Ja päästyään parin kollegansa ohi, seuraava kollega on tientukkeena parin sadan metrin päässä. Toista tämä 500 km ajan niin varmasti säästyy yhden kuljetuksen osalta merkittäviä määriä aikaa ja polttoainetta. Ainakin Varsova-Poznan väli oli käytännössä kahta pumppaavaa jonoa. Onneksi tuolla, kuten muissakin sivistymaissa, on pahiten ruuhkautuvilla alueilla kielletty kuorma-autoilta se vasen kaista. Elefentenrennen…

Ehkä oli epäselvästi muotoiltu, mutta pointtihan tässä ja noissa elefanttikylteissä on se, että nuo turhat ohitukset ovat iso turvallisuusriski ja hyöty on olematon, noilla liikennemäärillä. Kummallakaan kaistalla ei pysty ohittelemalla voittamaan käytännössä mitään.

Oliko tällä edellä mainitulla tiellä myös 140km/h:n nopeusrajoitus?
Jeps. Mutta väljemmillä osuuksilla nopeudet aika kovia, nopeat autot ajavat erittäin reilua ylinopeutta tuon päälle. Toisaalta malttavat odottaa yllättävän hyvin jos joku ohittelee hitaammin.
Pistää miettimään onko meikäläiset suhteellisen alhaiset rajoitukset huono asia liikennekäyttäytymisen kannalta. Tuolla tuntui että jos joku menee kovempaa tai hitaampaa, ihan sama, ei ruveta roikkumaan tai kiihdyttämään rinnalla.

Jeps. Mutta väljemmillä osuuksilla nopeudet aika kovia, nopeat autot ajavat erittäin reilua ylinopeutta tuon päälle. Toisaalta malttavat odottaa yllättävän hyvin jos joku ohittelee hitaammin.
Pistää miettimään onko meikäläiset suhteellisen alhaiset rajoitukset huono asia liikennekäyttäytymisen kannalta. Tuolla tuntui että jos joku menee kovempaa tai hitaampaa, ihan sama, ei ruveta roikkumaan tai kiihdyttämään rinnalla.
En tiedä mistä suomalaisten ajotapa on periytynyt, mutta ei se sovellu ollenkaan noihin koviin nopeuksiin. Perässä roikkuminen liian lyhyin turvavälein ja itsekäs muita huomioimaton käytös tekee mahdottomaksi suomessa koskaan nostaa nopeusrajoituksia.

Toinen yhtä iso osa ongelmaa on täysin soveltumaton tiestö noihin isompiin nopeuksiin. Tarvittaisiin leveämmät kaistat ja enemmän kaistoja tai vähintään ohituskaistat maan päästä päähän. Teiden kunnon pitäisi olla ihan toista luokkaa. Valitettavasti meillä ei ole varaa tälläiseen lähi vuosikymmeninä.

Muutamana kesänä huomannut Tesla-kuskeilla sellaista, että kun olen moottoripyörällä lähtenyt ohittamaan esim. maantiellä, niin Tesla ruvennut kiihdyttämään rinnalla. :facepalm:

Viikoittain kulkemallani reitillä on sellainen risteys, jossa on kaksi kaistaa, mutta liikennevalojen jälkeen hetken päästä nämä kaksi kaistaa muuttuvat yhdeksi. Käyttäytyminen tässä risteyksessä on sellaista, että 95 % autoilijoista ryhmittyvät jo ennen liikennevaloristeystä pelkästään oikealle kaistalle, jolloin siinä käy melkeinpä aina niin, että kun vihreät vaihtuvat, niin kaikki eivät ehdi risteyksen läpi.

Yleensä kun tulen tuohon risteykseen, niin vasen kaista on joko kokonaan tyhjä tai sitten siinä on 1 auto. Joskus hyvin hyvin harvoin vasemmalla kaistalla on ollut 2 autoa.

Pyöräilijöitä ja sähkölautoja väistävät autoilijat ärsyttävät. Päälle ei saa ajaa, sehän on selvä, mutta kun selvästi ennalta hidastetaan ja sitten pysähdytään. Ainahan ei tiedä skuutilla tulijan ajopelin luokitusta, eikä lasten kohdalla voi olettaa mitään, mutta kun iso korsto tulee vuokralaudalla, niin tässä ei ole yhtään mitään epäselvää. Silti pysähdytään ja pysäytetään autoliikenne kahteenkin suuntaan, kun ei ne uskalla toiseenkaan suuntaan ajaa, kun joku jo antoi ymmärtää ja tilaa. Kolme tapausta tänään. Ärs.
Joutuu niitä varomaan aika useinkin. Eräs pyöräilijä ajoi renkaan puoliksi ajotielle ja hyppäsi sitten pyörän selästä, luuli varmaan että tarjoan hänelle tietä. No kyllähän siinä äkkijarrutuksen joutui tekemään kun näytti että alle tulee. Menin silti ohitse, hiljempää vauhtia.
Toinen syy miksi varon on että jotkut ajaa kovaa vauhtia suojatien lähelle, ja sitten pomppaavat pyörän selästä taluttamaan. Syke nousi ei-niin kauan sitten kun olin jo tehnyt päätöksen ajaa ohi, ja sitten tämä pyöräilijä sprinttaa oikein suojatien yli, ihan kuin yrittäisivät juosta alle. Sai jo pari jalkaa suojatielle kun ohitin autolla.

Viikoittain kulkemallani reitillä on sellainen risteys, jossa on kaksi kaistaa, mutta liikennevalojen jälkeen hetken päästä nämä kaksi kaistaa muuttuvat yhdeksi. Käyttäytyminen tässä risteyksessä on sellaista, että 95 % autoilijoista ryhmittyvät jo ennen liikennevaloristeystä pelkästään oikealle kaistalle, jolloin siinä käy melkeinpä aina niin, että kun vihreät vaihtuvat, niin kaikki eivät ehdi risteyksen läpi.

Yleensä kun tulen tuohon risteykseen, niin vasen kaista on joko kokonaan tyhjä tai sitten siinä on 1 auto. Joskus hyvin hyvin harvoin vasemmalla kaistalla on ollut 2 autoa.
ja valojen jälkeen kaikki yrittää vetää välit kiinni, että ei vahingossakaan pääse väliin!!! :hammer:

Mission impossible: ohituspäätöksen peruuttaminen. Eli selkeytettynä on täysin mahdoton ajatus, kun lähdetään ohittamaan, niin tilanteen muuttuessa se ohitus muuttuisikin tarpeettomasti, niin ohituksesta luovutaan. Esimerkkinä vaikka 80->100-alueelle siirtyminen. Ajelen yleensä tikkari+10 vakkarilla todellista. Käytössä kohtuullisen rivakasti kiihtyvä peli jonka kanssa en hannaile kun nopeusrajoitus muuttuu. Jos tässä nopeuden vaihtokohdassa nelikaistaisella joku päättää lähteä ohi, niin se on saatettava p*rkele loppuun ajamalla kohtuutonta ylinopeutta, jonka jälkeen siirrytään eteen ja tiputetaan nopeus tikkari+5 todellista. Ai että mää sanon...tänä aamuna viimeksi.

Jos tässä nopeuden vaihtokohdassa nelikaistaisella joku päättää lähteä ohi, niin se on saatettava p*rkele loppuun ajamalla kohtuutonta ylinopeutta, jonka jälkeen siirrytään eteen ja tiputetaan nopeus tikkari+5 todellista. Ai että mää sanon...tänä aamuna viimeksi.
Välillä joutuu tekemään näiden eteen liittyvien ja hidastavien kanssa että siirtyy itse suoraan ohituskaistalle. Yleensä se kaasu löytyy jännä kyllä siinä vaiheessa taas kun siirryt ohituskaistalle.

Ymmärtääkseni EU alueella laajasti rekkoilla 80km/h ajoneuvo kohtainen rajoitus, Suomessa ja varmaan muuallakkin pidettävä riittävät turvavälit , siis vielä se tila että väliin mahtuu henkilöauto. Toisin sanoen rekalla ei pitäisi olla mitään tarvetta ohittaa toista rekkaa joka ajaa suht tarkkaan rajoitustenmukaan. (ruuhkista voi keksiä omat juttunsa)

Ja kuten moni huomannut, niin viimevuosina rekkojen kiirettä on vähentänyt energiakulutus optimointi, missä eco vakakrilla menevän rekan vaihtelu vaihtelee varsin huomattavasti alle korkein turvallisen sallitun.

Muutamana kesänä huomannut Tesla-kuskeilla sellaista, että kun olen moottoripyörällä lähtenyt ohittamaan esim. maantiellä, niin Tesla ruvennut kiihdyttämään rinnalla. :facepalm:

Tesloja alkaa olemaan kuskeilla jotka aiemmin suosivat bemareita. Väitän silti että Tesloja on paljon ihan kunnon kuskeilla. Oletan ettei kohtaamisissasi ole Tesla avustimien sekoiluja.

Kyllähän rekat vaihtavat paikkaa ihan polttoainekulujen takia. Tai tältä se ainakin näyttää kun vaihtavat "vetoautoa" aina silloin tällöin. Niin täällä kuin keskieuroopassakin. Ohittaminen toki kestää pitkään, mutta kyllä se ihan sallittua on ellei sitä ole erikseen kielletty (kuten esim. joidenkin liittymien ja tunnelien kohdalla on).

Kyllähän rekat vaihtavat paikkaa ihan polttoainekulujen takia. Tai tältä se ainakin näyttää kun vaihtavat "vetoautoa" aina silloin tällöin. Niin täällä kuin keskieuroopassakin. Ohittaminen toki kestää pitkään, mutta kyllä se ihan sallittua on ellei sitä ole erikseen kielletty (kuten esim. joidenkin liittymien ja tunnelien kohdalla on).
Saksassa noita rekkojen ohituksia kutsutaan "Elefantenrennen"eiksi :)

Kilpalijoiden välillä (siis eri maksajat) ihan ajatusta, jos pari autoa peräkanaa ja ajetaan senverran hiljaisella ja lyhyttä, vetoa vuoroa voi vaihtaa muulla tavalla. Josta ajatus sitten pomppasi kuinkapaljon se vaikuttaa, se tiedossa että jos sen lisäksi ajetaan aivan peräkanaa, niin on merkitystä, mutta jos ajetaan suomalaisin säännöin, lisäksi meidän lyhyet motarit. Tietenkin hinoajatus suomalaiseten yrittäjien kannalta että ulkomaalaiset jos muutaman kymmenenn kilometriä satamasta/terminaalista lähdön jälkeen menevät vapaaehtoisesti keulille, tosin voisivat sitten säätää sen vakkerin niin että suomaalinen kuski pysyy perässä :-) ja voisivat siellä terminaalissa sopia järjestyksen ja lähteä sillä.

Lisäksi se vetoapua saava voisi muutaman litran siinä vuoronvaihdossa uhrata hidastamiseen , että ystävä pääsee ripeasti keulille.

Eilen törmäsin oikeen helmeen. Vanhempi nainen uudehkon Volvon ratissa, minkä perässä ajoin kolmen liikenneympyrän läpi.
Hän ajoi liikenneympyrään ja pysähtyi antamaan oikealta liikenneympyrään tuleville tietä.

Eilen törmäsin oikeen helmeen. Vanhempi nainen uudehkon Volvon ratissa, minkä perässä ajoin kolmen liikenneympyrän läpi.
Hän ajoi liikenneympyrään ja pysähtyi antamaan oikealta liikenneympyrään tuleville tietä.
Ossoomista ja onnistumisen illoo ihan koko rahalla. Noi aiheuttaa kans hauskoja tilanteita, joskaan eivät yleensä vaaranna, kun ihminen näkee "ekaa kertaa" ns vapaa oikeelle. Siinä seisotaan tasan niin pitkään kunnes valo suoraan vaihtuu vihreeks.

No siis polttoainetta säästyy about 10% siellä 30 metrin päässäkin vielä. Että onhan tuolla nyt merkittävä vaikutus muuallakin kuin tappituntumalla ja siis johtuen vähentyneestä turbulenssissa myös edessä oleva hyötyy joitakin prosentteja/osia.

En sitten tiedä onko firmojen ohjeistuksessa erikseen suositeltu tuota (olettaisin että on) vai onko pelkästään rekkakuskien kommunikoinnin ja yhteistyön varassa kun noita kuljetusalan firmoja on ihan kiitettävän paljon.

Ossoomista ja onnistumisen illoo ihan koko rahalla. Noi aiheuttaa kans hauskoja tilanteita, joskaan eivät yleensä vaaranna, kun ihminen näkee "ekaa kertaa" ns vapaa oikeelle. Siinä seisotaan tasan niin pitkään kunnes valo suoraan vaihtuu vihreeks.
Hauskoja hetkiä oli joo, kun liikenneympyrään pyrkineet ihmettelivät mukana myös, että mitä helkuttia.
Sitten meinas pelti rytistä, kun tööttäsin tälle rouvalle kolmannessa ympyrässä, että meneppäs nyt ja siitä innostuneena ampaisi melkein keulan pois eräältä "oikealta tulevalta".

Olin viikonloppuna liikkeellä moottoripyörällä ja tässä linkin kiertoliittymässä eräs naikkonen tempaisi yht'äkkiä jarrut lukkoon kesken ympyrän kierron ja alkoi peruuttamaan päästäkseen edellisestä liittymästä ympyrästä pois.
Meinasi peruuttaa prätkän keulaan, onneksi on hyvä äänimerkki olemassa pyörässä.
Kaiken maailman ääliöitä tie päällään kantaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
309 320
Jäsenet
83 483
Uusin jäsen
UwU_LoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom