Mites vanhemmassa Skodassa on ?No missä autossa ei ole?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites vanhemmassa Skodassa on ?No missä autossa ei ole?
Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.Nyt kun autonvalmistajat laiskoina tunkee autonsa täyteen toistaan isompia näyttöjä ja pelejä, olisiko paikallaan vaikka joku kissan kokoinen varoitus pitkin näitä screenejä, että ajovalot/takavalot ei pala ja ok:ta kuittaamalla tämä korjaantuisi. Jos ei kerta opita niitä yksinkertaisia merkkivaloja tulkitsemaan.
Jos nykyautossa ne ei kestä auton oletettu elinikää, niin suunnittelu virhe. Led takavalot tehonkulutukseltaa polttiksessa hukkuu kohinaan, jos ne säästää perus aineellisten vahinkojen lisäksi yhden vakavan onnettomuuden kerran pariinvuoteen, niin mitä sillä rahalla polttaa niitä valoja, satoja miljoonia tunteja, vai enemmän?Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.
Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.
Omassa autossa tosiaan takavalot ja ajovalot palavat aina yhtäaikaa, eli sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että vain jommat kummat palaisivat. Lisäksi valokytkimessä on ajon aikana vain kaksi mahdollista tilaa: auto ja päällä. Auto-tilassa oletuksena palaa vain päiväajovalot, mutta hämärällä ja sateella syttyy ajovalot ja takavalot ja näistä syttyy silloin myös merkkivalo mittaristoon. Päällä-tilassa sitten ajo- ja takavalot ovat pakotettuna päällä. Lisäksi jos auto on pysähdyksissä, niin kytkimen taakse ilmestyy myös off-tila, jolla saa valot pois päältä, mutta heti jos auto liikkuu, niin valot syttyvät päälle, eikä siis auto liikkuessa off-tilaa voi edes kytkeä.
Aikaisemmissa autoissani viimeisen 17 vuoden ajalla taas takavalot ovat palaneet aina, myös silloin kun ajovalot ovat pois päältä. Sitä vanhemmista autoista en enää muista.
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.
Ajovaloille on merkkivalo, mutta idiootit ei tätä osaa?
Kelasin pari viimeistä sivua enkä ihan tuollaista väitettä löytänyt, jos ajovaloilla et tarkoita päiväajovaloja.Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Kanssa-autoilijoissa on niin himmeitä kynttilöitä, että mielestäni kannattaa polttaa valoja molemmissa päissä.Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).Onhan se suunnittelut törkeydet ketjun aihe jos päiväajovaloilla varustettu auto on perä piemeänä vesisateella, ydin ongelma ei ole huonot merkkivalot, vaan umpisurkea toteutus.
Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).
Nuo ominaisuudet on koodattu autoihin maahantuojan haluamien asetusten mukaan ja tuon valoautomatiikan saisi varmaan koodattua autoosi sellaiseksi, että valot palaisivat päiväaikaan auto-asetuksella.Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.
Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?
PÄIVÄNVALOT ovat asia erikseen!
Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
Jätit lainaamatta sen viestin mihin hän vastasi....
Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:
Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Olipas ylimielinen kommentti. Et ilmeisesti ole kovin paljoa rankkasateilla ajellut autolla, jos et ymmärrä että vesimassan läpi valoton auto ei aina näy.
Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot. Samoin autossa on aina olemassa kytkin, jolla valot saa päälle. Lisäksi se on kuljettajan vastuulla tietää, milloin autossa palaa mikäkin valo, tai on palamatta. Se ei ole mikään selitys, että kuljettaja ei tietäisi, palaako valot vai ei.
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.
Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:
Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Eli asiayhteyteen liittyen, hänen autossaan ei ole merkkivaloa palaako takavalot (*. Ajovalojen merkkivalo hänellä on.
Se meni ohi onko hänen autossaan päiväajovalot ja jos on niin palaako silloin takavalot. Todennäköisesti ne takavalot palavat silloin kuin ajovalot päällä
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.
Merkkivalo voi olla mittaristossa, tai valokytkimessä mikä on yleensä ratin vasemmalla puolella.
Jos merkkivalo ei pala, niin käytössä on päivänvalot ja silloin monessa autossa ei takavalot pala, Toyotaakin ne saa palamaan aina jos haluaa, mutta harva tajuaa haluta.
Tuo valot päälle kun sataa on lähinnä saksalaisten autojen ominaisuus. Ainakaan oma korealainen tai katsellut japanilaiset merkit eivät valoja päälle laita. Myöskin hämäräsensoreissa aasialaisilla on aika samanlainen käytös, eli hajavaloa kun on riittävästi (vaikka olisi sumuista tai sateista ja näkyvyys heikko) niin ajovalot eivät syty (jolloin takavalot eivät pala). Omassa Kiassa maahantuoja on koodannut takavalot aina päällä oleviksi, mutta mikään vakio ominaisuus se ei ko. mallillakaan ole.
No tuolloin oli puhe takavaloista ja ei hän tai muutkaan väittele että siitä onko ajovalot ja päiväajovalot sama asia.Päiväajovalot eivät ole ajovalot.
Ajovalojen merkkivalo ei pala jos pelkät päiväajovalot ovat päällä. Näin ollen jos kirjottaja väittää, että hän ei merkkivalosta tiedä palaako takavalot, niin silloin väite pitää sisällään sen, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalot palavat.
kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
83kmh mulla on vakkarissa. Eihän siinä olisi ongelmaa jos on kilometri tolkulla suoraa mut harvemmin sitä täällä lapissa on vaan kaarteita kokoajan ja tuollaisen 34m yhdistelmän ohittaminen ottaa jo oman aikansa joten sen kaasupolkimen voisi painaa pohjaan ja mennä rivakasti ohi eikä könnäämälläMillaista riskiä tarkoitat ?
Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
Sanohan, kun ammattimies olet, niin häiritseekö sellaiset perskärpäsiksi jäävät? Itse vähän tähän syyllistyn, että mieluummin ajan perässä samaa nopeutta rekan kanssa adaptiivisella vakkarilla kuin ohitan. Ei ole tapana lähteä kiireessä, joten köröttely ei haittaa. Mutta usein miettinyt, että ärsyttääkö se sitä rekkakuskia.Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
vahinko postausMillaista riskiä tarkoitat ?
Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takanaSanohan, kun ammattimies olet, niin häiritseekö sellaiset perskärpäsiksi jäävät? Itse vähän tähän syyllistyn, että mieluummin ajan perässä samaa nopeutta rekan kanssa adaptiivisella vakkarilla kuin ohitan. Ei ole tapana lähteä kiireessä, joten köröttely ei haittaa. Mutta usein miettinyt, että ärsyttääkö se sitä rekkakuskia.
Mutku ohittaessa ei saa ajaa ylinopeuttaYksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
83kmh mulla on vakkarissa. Eihän siinä olisi ongelmaa jos on kilometri tolkulla suoraa mut harvemmin sitä täällä lapissa on vaan kaarteita kokoajan ja tuollaisen 34m yhdistelmän ohittaminen ottaa jo oman aikansa joten sen kaasupolkimen voisi painaa pohjaan ja mennä rivakasti ohi eikä könnäämällä
Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takanaToki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.
Nuo kärrissä roikkujat on niitä pahimpia letkankerääjiä. Kivaa koettaa letkasta ohi kun olemattomien turvavälien takia sinne väleihin on ahdasta mennä. Ainakin täällä etelässä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus ajaa rekan kärryssä kiinni vaikkei ole mitään ohitusaikeita. Tuossa taannoin joku veti ihan henkilöautolla kärryä, taakse pakkautui kaksi autoa kärryyn kiinni, mutta se vajaan kilsankaan suora ei houkuttanut ohittamaan. (Saavutin tätä kolonnaa vasta tässä kohdin) Itse ohitellessa joutui sitten ahtaaseen väliin sovittamaan itsensä kärryn ja takana ajavan väliin kun ei koko letkaa kerrallakaan viitsinyt ohittaa.Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takanaToki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.
Juuriki että otetaan se reipas ohitusnopeus eikä se että madellaan hitaasti sieltä ohi. Ihan jo pelkästään seki että jos huonolla tuurilla sattuu vielä rengas räjähtämään siinä kun kivasti matelet ohi niin se energia on oikeasti aika iso mikä räjähdyksestä tulee(ei tämä tarkoita että ajetaan paskoilla renkailla tms mut niitä nyt vaan räjähtelee yllättäenki) ja että kun jokainen menee rivakasti ohi niin mahdollistaa senki että jonoja ei syntyisi.Tuo kaasupoljin pohjaan tuo erilaisia mielikuvia, sen että kiihdytetään reippaasti järkevään ohitusnopeuteen, että sitten heihin jotka tuikkaa vajaalla pätkällä rajulla ylinopeudella ohi. jossa paikataan vaarallista virhettä toisella vaarallisella virheellä.
Lappi toki etelän kateelliselle maaineessa hyvistä teistä, mutta tulee kyllä mieleen nekin pätkät missä pohja alkaneet antaa periksi , kapeat pientareet ja ratin takana tulee mieleen vähän siirtyä vasemmalle, samalla kun joku ohittaa...
Tässä kai se että pysyy siellä takana näkyvänä kuljettajalle, eli riittävä turvaväli.
Pitkien välimatkojen alueella se ohittaminen voi houkuttaa, 80 vs 100 tekee jo jonkin verran jollain > 100km vedoilla, mutta jos väli on sellainen missä rekkaa peräedellä 5 minuutin välein , eikä oikein ohistuspaikkoja, niin happanee se ohituksen hyöty.
Toki lapissa ne tikkarit on vain viitteellisiä.![]()
Juuriki että otetaan se reipas ohitusnopeus eikä se että madellaan hitaasti sieltä ohi. Ihan jo pelkästään seki että jos huonolla tuurilla sattuu vielä rengas räjähtämään siinä kun kivasti matelet ohi niin se energia on oikeasti aika iso mikä räjähdyksestä tulee(ei tämä tarkoita että ajetaan paskoilla renkailla tms mut niitä nyt vaan räjähtelee yllättäenki) ja että kun jokainen menee rivakasti ohi niin mahdollistaa senki että jonoja ei syntyisi.
Itse tykänny aina ajaa ettei itsellä ole välittömästi edessä ketään jolloin porot yms näkee helpommin ja vaikka se lätkä olis 80kmh niin olen aina menny ohi yhdistelmistä ja ottanu heti riittävän välimatkan ja jatkanu taas normaalia matkanopeutta. Nykyisin kun näen se todellisuuden rekan ratista kun mennään kantokuormilla ja kun täällä ei oo aakeeta laakeeta niin kyllä nuo vehkeet kuolee isoissa ylämäissä ja taas toisaalta kun alamäki on tulossa niin pakko ottaa vauhti pois ennen mäkeä että saa puhtaasti rullata mahdollisimman paljon
Toytassa on ihan sama merkkivalo kuin muissa. Kun etuvalot palaa, takavalot palaa. Ja esim Corollasta on mittaristossa, ei missään piilossa. Pakko sanoa, Corolla on auto missä olen joutunut eniten lyömään valoja päälle manuaalisesti.No tuolloin oli puhe takavaloista ja ei hän tai muutkaan väittele että siitä onko ajovalot ja päiväajovalot sama asia.
Ahaa, tuollainen lokiikka. Itselle synty mielikuva että kommentoi nimenomaan takavaloista kertovaa merkkivaloa. Tyyliin Toyota esimerkki. Tuostakin (Toyota takavalo) merkistä kirjavia toteutuksia, joku kertoi että hänellä palaa valokytkimessä, joillain kytkimessä palaa valot aina jos mittareissakin, jollain kun sisällä tarpeeksi hämärää jne.
kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi, (Koska niin kirjavia toteutuksia niin en uskalla väittää että joka autossa niin olisi jos jokin tyypillisen "lyhyet" ajovalot merkkivalon tyylinen merkki loistaa niin myös takana valot loistaisi.)
Edit:
Muuten millainen se Toyotan ajovalojen merkkivalo on ? Tämä alkaa kyllä menne auto suunnittelun kukkaset ketjuun. En ole ihan varma onko Toyotassa tuo takavalon merkkivalo lähinnä parkit, eli vain jos ei ajovaloa, / eikä päiväajovaloja. No jos parkit niin edessä lähinnä kirkkaus juttu.
On nuita räjähtämisiä sattunu ohitustilanteessa. Entisessä duunissa noista oli ihan koulutusmateriaaleissaki juttua(raskaanpuolen rengasasentajana)En muista tarinaa että ohittaessa olisi ohitettavan rengas räjähtänyt ja vakavaa vahinkoa ohittajalle, niitä tarinoita kun syliin on renkaita tai osia tullut. Siinä kai vauhti lisää riskiä/vaaaraa.
Turvallisuus edellä tuosta voi olla montaa mieltä.
Kun noista tehottomista päästiin, niin tuli pidemmät, raskaammat ja nykyään kun tulleet säästövakkarit niin nuo mäkihidastelut tullee muita ärsyttään. Mikä varmaan lisää niitä ohitteluita.
Heikoimmalla kelillä en edellä menevää rekkaa nyt huonona pidä, jos siis pitää vauhdin, ajatus se että siellä ammattilainen joka ehkä tuntee reitin, ja näkee, valvoo edellä, ja moni varoittaakin jos jotain varoitettavaa. Takana joo, lyhyillä valoilla, mutta se edessä oleva tie on vapaa.
Tuota ajovalojen merkkivaloa ilmeisesti kommentoit ? Tässä kaivelin sopukoista hybridi corollaa ja kaivoin oikein manuaalin. Niin en löytänyt varmistusta tuolle ajovalojen merkkivalolle, kun ei ollut lainkaan sitä mainittu. Sitä taisi olla että takavalojen merkkivalon sijainti taisi vähän selaita, vai sekoitanko johonkin toiseen malliin.Toytassa on ihan sama merkkivalo kuin muissa. Kun etuvalot palaa, takavalot palaa. Ja esim Corollasta on mittaristossa, ei missään piilossa. Pakko sanoa, Corolla on auto missä olen joutunut eniten lyömään valoja päälle manuaalisesti.
Ns. "oikeat" ajovalot päällä, palaa merkkivalo, lyhyet sekä takavalot.Tuota ajovalojen merkkivaloa ilmeisesti kommentoit ? Tässä kaivelin sopukoista hybridi corollaa ja kaivoin oikein manuaalin. Niin en löytänyt varmistusta tuolle ajovalojen merkkivalolle, kun ei ollut lainkaan sitä mainittu. Sitä taisi olla että takavalojen merkkivalon sijainti taisi vähän selaita, vai sekoitanko johonkin toiseen malliin.
Ja taidat tuota ilta-ajon etuvaloja kommentoida, että jos ne palaa niin sitten palaa takanakin, muutenhan Toyota on nimenomaan tunnettu siitä että perä on piemeänä päiväajovalojen kanssa.
Olet vakuuttavan varma etä noin on Corolla hybreideissäNs. "oikeat" ajovalot päällä, palaa merkkivalo, lyhyet sekä takavalot.
Onko noissa ollut valoautomatiikkaa vakiona ? (mielikuva että vanhoissa tajotoissa ei ollut)Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin![]()
Auriksen manuaalista.![]()
Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.
Auriksen manuaalista.![]()
Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.
Sinulla paljon kokmusta tuosta, onko ajamissasi autossa se ajovalojen merkkivalo ? tuo takavalojen merkkivalo, siis tuo (2) kuvake on, onko digitaalinen mittarista ja onko se kaikissa tiloissa aina samassa paikkaa ?
Mutta tämän ketjun ydin aiheet, takavalot ei pala sateella / pyyhkijöiden mukaan automatiikalla.
Kerroit että kytket käsin ajovalot päälle, onko tuossa mallissa valomuisti, siis se tominta että ajovalot sammuu jos autonkin sammuttaa, ja jos käynnistää niin syttyy päälle, ei siis tarvi käsin niitä ajovaloja kytkeä pois. Ymmärtääkseni osassa Tojotoja joutuu ne käsin kytkee pois.
Noin se on Toyotoissakin. Automaattiasennossa valinta aina ja kovaa ajoa.Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin![]()
Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin![]()
Noin se on Toyotoissakin. Automaattiasennossa valinta aina ja kovaa ajoa.
Carina on vanha Toyotan malli (wiki).
Mutta oliko niissä valoautomatiikkaa, jos ei niin yhtä pimeenä, tai pimeempänä takavalot kuin nyky Toyotoissakin.
(Tämä lähti nimenomaan siitä että Toyotan valo automatiikka ei toimi)
Jos et pysty havainnoimaan edessäsi valotonta autoa niin silloin sun ei ole turvallista autoilla. Ne kuskit ei sitä näe palaako niillä takavalot.
Mitä helvettiä tostakin pitäisi ymmärtää? Onko ne valot päällä vai ei, tai onko mitkäkin valot milloinkin päällä ei edes ole nykyautossa niin yksiselitteistä, kun kaikenmaailman automatiikka yliajaa kuskin hartaasti esittämät toiveet joskus jollakin logiikalla, joskus jollain toisella.Auriksen manuaalista.![]()
Manuaalissa on toki muitakin sivuja (kuten viitattu s. 199), mutta mikä kohta noista on erityisen epäselvä?7 00520
Mitä helvettiä tostakin pitäisi ymmärtää? Onko ne valot päällä vai ei, tai onko mitkäkin valot milloinkin päällä ei edes ole nykyautossa niin yksiselitteistä, kun kaikenmaailman automatiikka yliajaa kuskin hartaasti esittämät toiveet joskus jollakin logiikalla, joskus jollain toisella.
No esimerkiksi älyavainjärjestelmä.Manuaalissa on toki muitakin sivuja (kuten viitattu s. 199), mutta mikä kohta noista on erityisen epäselvä?