Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nyt kun autonvalmistajat laiskoina tunkee autonsa täyteen toistaan isompia näyttöjä ja pelejä, olisiko paikallaan vaikka joku kissan kokoinen varoitus pitkin näitä screenejä, että ajovalot/takavalot ei pala ja ok:ta kuittaamalla tämä korjaantuisi. Jos ei kerta opita niitä yksinkertaisia merkkivaloja tulkitsemaan.
Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
 
Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
Jos nykyautossa ne ei kestä auton oletettu elinikää, niin suunnittelu virhe. Led takavalot tehonkulutukseltaa polttiksessa hukkuu kohinaan, jos ne säästää perus aineellisten vahinkojen lisäksi yhden vakavan onnettomuuden kerran pariinvuoteen, niin mitä sillä rahalla polttaa niitä valoja, satoja miljoonia tunteja, vai enemmän?

Hehkulankojen kanssa jää toki vähemmälle, mutta sen ikäluokan autoissa ne taitaa palaa kokoajan.

Pimeänä olossa on yksi perusteltu syy, jossain ympäristössä , oloissa , missä muuten hyvä näkyvyys, niin jarruvalot, hätävilkut, voivat hätä tilassa ehkä erottua pimeästä perästä paremmin. Mutta se hyöty on poltettu sillä hetkellä kun se peri kerran unohtuu pimeäksi kun olisi tarkoitus ne valot olla.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Omassa autossa tosiaan takavalot ja ajovalot palavat aina yhtäaikaa, eli sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että vain jommat kummat palaisivat. Lisäksi valokytkimessä on ajon aikana vain kaksi mahdollista tilaa: auto ja päällä. Auto-tilassa oletuksena palaa vain päiväajovalot, mutta hämärällä ja sateella syttyy ajovalot ja takavalot ja näistä syttyy silloin myös merkkivalo mittaristoon. Päällä-tilassa sitten ajo- ja takavalot ovat pakotettuna päällä. Lisäksi jos auto on pysähdyksissä, niin kytkimen taakse ilmestyy myös off-tila, jolla saa valot pois päältä, mutta heti jos auto liikkuu, niin valot syttyvät päälle, eikä siis auto liikkuessa off-tilaa voi edes kytkeä.

Aikaisemmissa autoissani viimeisen 17 vuoden ajalla taas takavalot ovat palaneet aina, myös silloin kun ajovalot ovat pois päältä. Sitä vanhemmista autoista en enää muista.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Kuvailet sitä ongelmaa, on autoja joissa ei kerrotan palaako takavalot, kuljettajan pitää luottaa siihen ja oppii luottamaan että ne palaa, sitten toinen auto missä on merkkivalo valoja varten, ja pitää siitä tarkistaa että palaa. se voi olla merkkikohtainen ja sijaita missä sijaitsee.
Joissain se merkkivalo on mittariston valo, tai siis jos mittaristo valaista kokonaan, näyttö päällä, niin takavalot myös palaa... Toyotassa taasen sillä ei mitään yhteyttä siihen.

Ilmeisesti takavalojen palaminen voi liittyä muita juttuja, esim se tilanne kun käyt parkissa katsomassa takaa, ei välttämättä vastaa tilannetta ajossa.

Ennen liikkelle lähtöä tai liikkeellä ollessa voi renata valokytkimiä, toimiiko pitkät , sen merkkivalo usein aika selkeä.


Oman vakkariauton toiminnot jos muistaa ihan luovutuksen yhteydessä käydä myyjän kanssa, ja erikseen myöhemmin omatoimisesti, vaikka jonkun kaverin avustuksella. Tai jos itse menee kaverin perässä niin antaa palautetta. hei sulla toimii takavalot, tai sun autossa näköjään automatiikalla pimeä perä päivällä, mites hyvin se automatiikka toimii.

Tiettävästi joissain autoissa on niin että jos vääntää nupista ajovalot päälle, niin niissä ei ole sitä vanhaa valo automatiikkaa joka sammuttaa ne virroista ja muistaa seuraavana päivänä. Mistä tulee sitten niitä unohduksia.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Omassa autossa tosiaan takavalot ja ajovalot palavat aina yhtäaikaa, eli sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että vain jommat kummat palaisivat. Lisäksi valokytkimessä on ajon aikana vain kaksi mahdollista tilaa: auto ja päällä. Auto-tilassa oletuksena palaa vain päiväajovalot, mutta hämärällä ja sateella syttyy ajovalot ja takavalot ja näistä syttyy silloin myös merkkivalo mittaristoon. Päällä-tilassa sitten ajo- ja takavalot ovat pakotettuna päällä. Lisäksi jos auto on pysähdyksissä, niin kytkimen taakse ilmestyy myös off-tila, jolla saa valot pois päältä, mutta heti jos auto liikkuu, niin valot syttyvät päälle, eikä siis auto liikkuessa off-tilaa voi edes kytkeä.

Aikaisemmissa autoissani viimeisen 17 vuoden ajalla taas takavalot ovat palaneet aina, myös silloin kun ajovalot ovat pois päältä. Sitä vanhemmista autoista en enää muista.
Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.

Ajovaloille on merkkivalo, mutta idiootit ei tätä osaa?
 
Onhan niille varmaan / aina(?) jokin symboli, mutta esim. oma vuoden ikäinen Kamiq kertoo automaattisen ajovalojen syttymisen ainoastaan valokytkimessä. Mittaristossa tai näytöissä ei näy hitoksenkaan merkkiä siitä, että ajovalot olisivat syttyneet automaattisesti. Asia on mainittu ohjekirjassa yhdellä ainoalla rivillä.

1746278837577.png
 
Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.

Ajovaloille on merkkivalo, mutta idiootit ei tätä osaa?
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
 
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Kelasin pari viimeistä sivua enkä ihan tuollaista väitettä löytänyt, jos ajovaloilla et tarkoita päiväajovaloja.

Päiväajovaloilla takavalojen palaminen on hyvin kirjavaa ja monessa automallissa ne eivät pala aina.

Autoissa niihin liittyvä automatiikkan toimivuus on hyvin kirjavaa, ja voi vaihdella saman mallin eri yksilöiden välillä. ja valojen käytettävyys vaihtelee paljon. Ja kuten ketjussa tullut ilmi niin kaikissa autoissa ei ole sitä merkkivaloa mistä selviää palaako takavalot (ja osassa siitä indikoi asia mikä toisessa ei). ja koska monissa autoissa automatiikka toimii hienosti ja tai takana käytännössä palaa valot ainakin kun ajossa, ja tai jos mittaristossa valot. Joten ei pidä hämmästyä jos joku hyvässä luulossa ajaa perä pimeänä.


Onhan se suunnittelut törkeydet ketjun aihe jos päiväajovaloilla varustettu auto on perä piemeänä vesisateella, ydin ongelma ei ole huonot merkkivalot, vaan umpisurkea toteutus.
 
Onhan se suunnittelut törkeydet ketjun aihe jos päiväajovaloilla varustettu auto on perä piemeänä vesisateella, ydin ongelma ei ole huonot merkkivalot, vaan umpisurkea toteutus.
Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).
 
Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).
Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.
 
Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.
Nuo ominaisuudet on koodattu autoihin maahantuojan haluamien asetusten mukaan ja tuon valoautomatiikan saisi varmaan koodattua autoosi sellaiseksi, että valot palaisivat päiväaikaan auto-asetuksella.
Aikoinani omistamastani Bmw:stä hajosi valokytkin siten, että mittarivalot eivät palaneet kun valot olivat kytketty (toimivat parkkien kanssa), niin vaihdatin siihen uuden kytkimen. Tämän jälkeen autosta katosi valoautomatiikka, joka olisi kyllä Marmorilla koodattu takaisin reiluun 100 euron hintaan (tämä siis vajaa 20 vuotta takaisin).
 
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?

PÄIVÄNVALOT ovat asia erikseen!
 
Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?

PÄIVÄNVALOT ovat asia erikseen!
Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:
Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
 
...

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Jätit lainaamatta sen viestin mihin hän vastasi.

Olipas ylimielinen kommentti. Et ilmeisesti ole kovin paljoa rankkasateilla ajellut autolla, jos et ymmärrä että vesimassan läpi valoton auto ei aina näy.

Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot. Samoin autossa on aina olemassa kytkin, jolla valot saa päälle. Lisäksi se on kuljettajan vastuulla tietää, milloin autossa palaa mikäkin valo, tai on palamatta. Se ei ole mikään selitys, että kuljettaja ei tietäisi, palaako valot vai ei.


Eli asiayhteyteen liittyen, hänen autossaan ei ole merkkivaloa palaako takavalot (*. Ajovalojen merkkivalo hänellä on.

Se meni ohi onko hänen autossaan päiväajovalot ja jos on niin palaako silloin takavalot. Todennäköisesti ne takavalot palavat silloin kuin ajovalot päällä

(*
Tai sitten asiasta indigoidaan niin epäselvästi ettei omistaja tiedä.
 
Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:

Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.

Merkkivalo voi olla mittaristossa, tai valokytkimessä mikä on yleensä ratin vasemmalla puolella.

Jos merkkivalo ei pala, niin käytössä on päivänvalot ja silloin monessa autossa ei takavalot pala, Toyotaakin ne saa palamaan aina jos haluaa, mutta harva tajuaa haluta.
 
Tuo valot päälle kun sataa on lähinnä saksalaisten autojen ominaisuus. Ainakaan oma korealainen tai katsellut japanilaiset merkit eivät valoja päälle laita. Myöskin hämäräsensoreissa aasialaisilla on aika samanlainen käytös, eli hajavaloa kun on riittävästi (vaikka olisi sumuista tai sateista ja näkyvyys heikko) niin ajovalot eivät syty (jolloin takavalot eivät pala). Omassa Kiassa maahantuoja on koodannut takavalot aina päällä oleviksi, mutta mikään vakio ominaisuus se ei ko. mallillakaan ole.

Itse tulee silloin tällöin tilanteita jossa ajovalot laitan päälle manuaalisesti, mutta koska takavalot palavat joka tapauksessa niin yleensä liittyy auringon nousun ja laskun aikoihin kun tien varressa olevien puiden varjot saavat auton vaihtelemaan valojen tilaa ees ja taas.
 
Eli asiayhteyteen liittyen, hänen autossaan ei ole merkkivaloa palaako takavalot (*. Ajovalojen merkkivalo hänellä on.

Se meni ohi onko hänen autossaan päiväajovalot ja jos on niin palaako silloin takavalot. Todennäköisesti ne takavalot palavat silloin kuin ajovalot päällä

Päiväajovalot eivät ole ajovalot. Ajovalojen merkkivalo ei pala jos pelkät päiväajovalot ovat päällä. Näin ollen jos kirjottaja väittää, että hän ei merkkivalosta tiedä palaako takavalot, niin silloin väite pitää sisällään sen, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalot palavat.
 
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.

Merkkivalo voi olla mittaristossa, tai valokytkimessä mikä on yleensä ratin vasemmalla puolella.

Jos merkkivalo ei pala, niin käytössä on päivänvalot ja silloin monessa autossa ei takavalot pala, Toyotaakin ne saa palamaan aina jos haluaa, mutta harva tajuaa haluta.

Juurikin näin. Joten jos kirjoittaja väittää, että merkkivaloista ei tiedä palaako takavalot, niin kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu. Minun mielestäni kuljettajalla on aina mahdollisuus varmistaa joko mittaristosta tai sitten valokytkimestä, palaako takavalot. Joten pimeällä perällä ajaminen on aina joko tietoinen valinta, tai sitten kyse on välinpitämättömyydestä.

Tuo valot päälle kun sataa on lähinnä saksalaisten autojen ominaisuus. Ainakaan oma korealainen tai katsellut japanilaiset merkit eivät valoja päälle laita. Myöskin hämäräsensoreissa aasialaisilla on aika samanlainen käytös, eli hajavaloa kun on riittävästi (vaikka olisi sumuista tai sateista ja näkyvyys heikko) niin ajovalot eivät syty (jolloin takavalot eivät pala). Omassa Kiassa maahantuoja on koodannut takavalot aina päällä oleviksi, mutta mikään vakio ominaisuus se ei ko. mallillakaan ole.

Juuri näin. Eli kun on tilanne, missä takavaloja pitäisi käyttää, niin kuljettaja näkee mittaristosta palavatko ne takavalot vai ei. Ja jos ei pala, niin on kuljettajan vastuulla kääntää ne valokytkimestä päälle.
 
Päiväajovalot eivät ole ajovalot.
No tuolloin oli puhe takavaloista ja ei hän tai muutkaan väittele että siitä onko ajovalot ja päiväajovalot sama asia.


Ajovalojen merkkivalo ei pala jos pelkät päiväajovalot ovat päällä. Näin ollen jos kirjottaja väittää, että hän ei merkkivalosta tiedä palaako takavalot, niin silloin väite pitää sisällään sen, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalot palavat.

Ahaa, tuollainen lokiikka. Itselle synty mielikuva että kommentoi nimenomaan takavaloista kertovaa merkkivaloa. Tyyliin Toyota esimerkki. Tuostakin (Toyota takavalo) merkistä kirjavia toteutuksia, joku kertoi että hänellä palaa valokytkimessä, joillain kytkimessä palaa valot aina jos mittareissakin, jollain kun sisällä tarpeeksi hämärää jne.


kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi, (Koska niin kirjavia toteutuksia niin en uskalla väittää että joka autossa niin olisi jos jokin tyypillisen "lyhyet" ajovalot merkkivalon tyylinen merkki loistaa niin myös takana valot loistaisi.)


Edit:
Muuten millainen se Toyotan ajovalojen merkkivalo on ? Tämä alkaa kyllä menne auto suunnittelun kukkaset ketjuun. En ole ihan varma onko Toyotassa tuo takavalon merkkivalo lähinnä parkit, eli vain jos ei ajovaloa, / eikä päiväajovaloja. No jos parkit niin edessä lähinnä kirkkaus juttu.
 
Viimeksi muokattu:
kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi

Jos väittää, että ajovalojen palaessa ei voi tietää palaako takavalot, niin kyllähän silloin nimenomaan väittää, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalotkin palavat.

Mutta en jatka tästä enempää, kun tällä vääntämisellä ei ole mitään merkitystä käsiteltävän asian kanssa.
 
Nyt en taas ymmärrä joidenkin kärsivällisyyttä. 30-rajoitus asuinalueella, jossa on paljon lapsia liikkeellä ja näen jo kaukaa, että pakukuski tulee todella kovaa ja liimautuu luonnollisesti aivan perseeseen. Rajoitus nousi 40 ja väliä ei oikeasti ollut varmaan 1-2 metriä enempää. En nähnyt edes pakun ajovaloja peileistä.

Risteys tulee, isken vilkun päälle ja alan jarruttamaan ja paku oikein nytkähtää hätäjarrutuksen takia ja kuski soittaa torvea. Jos itse ajat aivan perseessä kiinni, etkä saa yhtään aikaa reagoida sen takia, niin miksi soitat vielä torvea muille. Ei varmaan edes nähnyt vilkkuani, kun ajoi niin takapuskurissa kiinni. Tuo on varmaan stereotyyppinen aggressiivinen pakukuski, joka ei mielestään tee virheitä ja kaikki on muiden syytä :think:

Sain kerran hyvin paljon tyydytystä, kun mersu roikkui työmaa-alueella aivan puskurissa kiinni ja kun yhtäkkiä eteen tuli punaisella maalilla merkattu terävä reuna, jarrutin vanteiden pelastamiseksi voimakkaasti. Mersu väisti vastaantulijoiden kaistalle, pysähtyi ja sammui siihen. Silti ei oppinut mitään, kun hetken kuluttua oli taas takapuskurissa kiinni.
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä

Millaista riskiä tarkoitat ?

Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
 
Millaista riskiä tarkoitat ?

Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
83kmh mulla on vakkarissa. Eihän siinä olisi ongelmaa jos on kilometri tolkulla suoraa mut harvemmin sitä täällä lapissa on vaan kaarteita kokoajan ja tuollaisen 34m yhdistelmän ohittaminen ottaa jo oman aikansa joten sen kaasupolkimen voisi painaa pohjaan ja mennä rivakasti ohi eikä könnäämällä
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
Sanohan, kun ammattimies olet, niin häiritseekö sellaiset perskärpäsiksi jäävät? Itse vähän tähän syyllistyn, että mieluummin ajan perässä samaa nopeutta rekan kanssa adaptiivisella vakkarilla kuin ohitan. Ei ole tapana lähteä kiireessä, joten köröttely ei haittaa. Mutta usein miettinyt, että ärsyttääkö se sitä rekkakuskia.
 
Millaista riskiä tarkoitat ?

Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
vahinko postaus
 
Sanohan, kun ammattimies olet, niin häiritseekö sellaiset perskärpäsiksi jäävät? Itse vähän tähän syyllistyn, että mieluummin ajan perässä samaa nopeutta rekan kanssa adaptiivisella vakkarilla kuin ohitan. Ei ole tapana lähteä kiireessä, joten köröttely ei haittaa. Mutta usein miettinyt, että ärsyttääkö se sitä rekkakuskia.
Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takana :) Toki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
Mutku ohittaessa ei saa ajaa ylinopeutta 😇. Kerran tosin taisi vahingossa prätkällä hieman lipsahtaa...
 
83kmh mulla on vakkarissa. Eihän siinä olisi ongelmaa jos on kilometri tolkulla suoraa mut harvemmin sitä täällä lapissa on vaan kaarteita kokoajan ja tuollaisen 34m yhdistelmän ohittaminen ottaa jo oman aikansa joten sen kaasupolkimen voisi painaa pohjaan ja mennä rivakasti ohi eikä könnäämällä

Tuo kaasupoljin pohjaan tuo erilaisia mielikuvia, sen että kiihdytetään reippaasti järkevään ohitusnopeuteen, että sitten heihin jotka tuikkaa vajaalla pätkällä rajulla ylinopeudella ohi. jossa paikataan vaarallista virhettä toisella vaarallisella virheellä.

Lappi toki etelän kateelliselle maaineessa hyvistä teistä, mutta tulee kyllä mieleen nekin pätkät missä pohja alkaneet antaa periksi , kapeat pientareet ja ratin takana tulee mieleen vähän siirtyä vasemmalle, samalla kun joku ohittaa...

Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takana :) Toki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.

Tässä kai se että pysyy siellä takana näkyvänä kuljettajalle, eli riittävä turvaväli.

Pitkien välimatkojen alueella se ohittaminen voi houkuttaa, 80 vs 100 tekee jo jonkin verran jollain > 100km vedoilla, mutta jos väli on sellainen missä rekkaa peräedellä 5 minuutin välein , eikä oikein ohistuspaikkoja, niin happanee se ohituksen hyöty.

Toki lapissa ne tikkarit on vain viitteellisiä. :-)
 
Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takana :) Toki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.
Nuo kärrissä roikkujat on niitä pahimpia letkankerääjiä. Kivaa koettaa letkasta ohi kun olemattomien turvavälien takia sinne väleihin on ahdasta mennä. Ainakin täällä etelässä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus ajaa rekan kärryssä kiinni vaikkei ole mitään ohitusaikeita. Tuossa taannoin joku veti ihan henkilöautolla kärryä, taakse pakkautui kaksi autoa kärryyn kiinni, mutta se vajaan kilsankaan suora ei houkuttanut ohittamaan. (Saavutin tätä kolonnaa vasta tässä kohdin) Itse ohitellessa joutui sitten ahtaaseen väliin sovittamaan itsensä kärryn ja takana ajavan väliin kun ei koko letkaa kerrallakaan viitsinyt ohittaa.

Luulisi näidenkin oppivan kun etenkin talvisin sieltä yhdistelmän kärristä rymisee jäätä ja muuta tavaraa joka kuopassa ja kesällä ohittajat pälähtää siihen keulan eteen "välipysäkille"
 
Tuo kaasupoljin pohjaan tuo erilaisia mielikuvia, sen että kiihdytetään reippaasti järkevään ohitusnopeuteen, että sitten heihin jotka tuikkaa vajaalla pätkällä rajulla ylinopeudella ohi. jossa paikataan vaarallista virhettä toisella vaarallisella virheellä.

Lappi toki etelän kateelliselle maaineessa hyvistä teistä, mutta tulee kyllä mieleen nekin pätkät missä pohja alkaneet antaa periksi , kapeat pientareet ja ratin takana tulee mieleen vähän siirtyä vasemmalle, samalla kun joku ohittaa...



Tässä kai se että pysyy siellä takana näkyvänä kuljettajalle, eli riittävä turvaväli.

Pitkien välimatkojen alueella se ohittaminen voi houkuttaa, 80 vs 100 tekee jo jonkin verran jollain > 100km vedoilla, mutta jos väli on sellainen missä rekkaa peräedellä 5 minuutin välein , eikä oikein ohistuspaikkoja, niin happanee se ohituksen hyöty.

Toki lapissa ne tikkarit on vain viitteellisiä. :-)
Juuriki että otetaan se reipas ohitusnopeus eikä se että madellaan hitaasti sieltä ohi. Ihan jo pelkästään seki että jos huonolla tuurilla sattuu vielä rengas räjähtämään siinä kun kivasti matelet ohi niin se energia on oikeasti aika iso mikä räjähdyksestä tulee(ei tämä tarkoita että ajetaan paskoilla renkailla tms mut niitä nyt vaan räjähtelee yllättäenki) ja että kun jokainen menee rivakasti ohi niin mahdollistaa senki että jonoja ei syntyisi.

Itse tykänny aina ajaa ettei itsellä ole välittömästi edessä ketään jolloin porot yms näkee helpommin ja vaikka se lätkä olis 80kmh niin olen aina menny ohi yhdistelmistä ja ottanu heti riittävän välimatkan ja jatkanu taas normaalia matkanopeutta. Nykyisin kun näen se todellisuuden rekan ratista kun mennään kantokuormilla ja kun täällä ei oo aakeeta laakeeta niin kyllä nuo vehkeet kuolee isoissa ylämäissä ja taas toisaalta kun alamäki on tulossa niin pakko ottaa vauhti pois ennen mäkeä että saa puhtaasti rullata mahdollisimman paljon
 
Juuriki että otetaan se reipas ohitusnopeus eikä se että madellaan hitaasti sieltä ohi. Ihan jo pelkästään seki että jos huonolla tuurilla sattuu vielä rengas räjähtämään siinä kun kivasti matelet ohi niin se energia on oikeasti aika iso mikä räjähdyksestä tulee(ei tämä tarkoita että ajetaan paskoilla renkailla tms mut niitä nyt vaan räjähtelee yllättäenki) ja että kun jokainen menee rivakasti ohi niin mahdollistaa senki että jonoja ei syntyisi.

En muista tarinaa että ohittaessa olisi ohitettavan rengas räjähtänyt ja vakavaa vahinkoa ohittajalle, niitä tarinoita kun syliin on renkaita tai osia tullut. Siinä kai vauhti lisää riskiä/vaaaraa.




Itse tykänny aina ajaa ettei itsellä ole välittömästi edessä ketään jolloin porot yms näkee helpommin ja vaikka se lätkä olis 80kmh niin olen aina menny ohi yhdistelmistä ja ottanu heti riittävän välimatkan ja jatkanu taas normaalia matkanopeutta. Nykyisin kun näen se todellisuuden rekan ratista kun mennään kantokuormilla ja kun täällä ei oo aakeeta laakeeta niin kyllä nuo vehkeet kuolee isoissa ylämäissä ja taas toisaalta kun alamäki on tulossa niin pakko ottaa vauhti pois ennen mäkeä että saa puhtaasti rullata mahdollisimman paljon

Turvallisuus edellä tuosta voi olla montaa mieltä.

Kun noista tehottomista päästiin, niin tuli pidemmät, raskaammat ja nykyään kun tulleet säästövakkarit niin nuo mäkihidastelut tullee muita ärsyttään. Mikä varmaan lisää niitä ohitteluita.

Heikoimmalla kelillä en edellä menevää rekkaa nyt huonona pidä, jos siis pitää vauhdin, ajatus se että siellä ammattilainen joka ehkä tuntee reitin, ja näkee, valvoo edellä, ja moni varoittaakin jos jotain varoitettavaa. Takana joo, lyhyillä valoilla, mutta se edessä oleva tie on vapaa.
 
No tuolloin oli puhe takavaloista ja ei hän tai muutkaan väittele että siitä onko ajovalot ja päiväajovalot sama asia.




Ahaa, tuollainen lokiikka. Itselle synty mielikuva että kommentoi nimenomaan takavaloista kertovaa merkkivaloa. Tyyliin Toyota esimerkki. Tuostakin (Toyota takavalo) merkistä kirjavia toteutuksia, joku kertoi että hänellä palaa valokytkimessä, joillain kytkimessä palaa valot aina jos mittareissakin, jollain kun sisällä tarpeeksi hämärää jne.


kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi, (Koska niin kirjavia toteutuksia niin en uskalla väittää että joka autossa niin olisi jos jokin tyypillisen "lyhyet" ajovalot merkkivalon tyylinen merkki loistaa niin myös takana valot loistaisi.)


Edit:
Muuten millainen se Toyotan ajovalojen merkkivalo on ? Tämä alkaa kyllä menne auto suunnittelun kukkaset ketjuun. En ole ihan varma onko Toyotassa tuo takavalon merkkivalo lähinnä parkit, eli vain jos ei ajovaloa, / eikä päiväajovaloja. No jos parkit niin edessä lähinnä kirkkaus juttu.
Toytassa on ihan sama merkkivalo kuin muissa. Kun etuvalot palaa, takavalot palaa. Ja esim Corollasta on mittaristossa, ei missään piilossa. Pakko sanoa, Corolla on auto missä olen joutunut eniten lyömään valoja päälle manuaalisesti.
 
En muista tarinaa että ohittaessa olisi ohitettavan rengas räjähtänyt ja vakavaa vahinkoa ohittajalle, niitä tarinoita kun syliin on renkaita tai osia tullut. Siinä kai vauhti lisää riskiä/vaaaraa.






Turvallisuus edellä tuosta voi olla montaa mieltä.

Kun noista tehottomista päästiin, niin tuli pidemmät, raskaammat ja nykyään kun tulleet säästövakkarit niin nuo mäkihidastelut tullee muita ärsyttään. Mikä varmaan lisää niitä ohitteluita.

Heikoimmalla kelillä en edellä menevää rekkaa nyt huonona pidä, jos siis pitää vauhdin, ajatus se että siellä ammattilainen joka ehkä tuntee reitin, ja näkee, valvoo edellä, ja moni varoittaakin jos jotain varoitettavaa. Takana joo, lyhyillä valoilla, mutta se edessä oleva tie on vapaa.
On nuita räjähtämisiä sattunu ohitustilanteessa. Entisessä duunissa noista oli ihan koulutusmateriaaleissaki juttua(raskaanpuolen rengasasentajana)

76t massat tuli 2013 ja näihin tuli minimitehot millä tuo täyttyy ja taas pidemmät yhdistelmät 2019 lakiin(aiemmin oli poikkeusluvilla sekä kokeilussa pienessä osassa toimijoita ja oli aika tarkkaan rajattu missä sai ajaa).

Tuo topografinen vakkarin idea on juuri vaikuttaa polttoainekustanuksiin ja näin ollen päästöihin. En muista enää tuota vaikutusta kulutukseen mut on siis huomattava ettei puhuta mistää deseistä vaan useista litroista. Samalla toimii myös toisinpäin eli ylämäkeen tultaessa kerää vauhdin maksimiin
 
Toytassa on ihan sama merkkivalo kuin muissa. Kun etuvalot palaa, takavalot palaa. Ja esim Corollasta on mittaristossa, ei missään piilossa. Pakko sanoa, Corolla on auto missä olen joutunut eniten lyömään valoja päälle manuaalisesti.
Tuota ajovalojen merkkivaloa ilmeisesti kommentoit ? Tässä kaivelin sopukoista hybridi corollaa ja kaivoin oikein manuaalin. Niin en löytänyt varmistusta tuolle ajovalojen merkkivalolle, kun ei ollut lainkaan sitä mainittu. Sitä taisi olla että takavalojen merkkivalon sijainti taisi vähän selaita, vai sekoitanko johonkin toiseen malliin.

Ja taidat tuota ilta-ajon etuvaloja kommentoida, että jos ne palaa niin sitten palaa takanakin, muutenhan Toyota on nimenomaan tunnettu siitä että perä on piemeänä päiväajovalojen kanssa.
 
Tuota ajovalojen merkkivaloa ilmeisesti kommentoit ? Tässä kaivelin sopukoista hybridi corollaa ja kaivoin oikein manuaalin. Niin en löytänyt varmistusta tuolle ajovalojen merkkivalolle, kun ei ollut lainkaan sitä mainittu. Sitä taisi olla että takavalojen merkkivalon sijainti taisi vähän selaita, vai sekoitanko johonkin toiseen malliin.

Ja taidat tuota ilta-ajon etuvaloja kommentoida, että jos ne palaa niin sitten palaa takanakin, muutenhan Toyota on nimenomaan tunnettu siitä että perä on piemeänä päiväajovalojen kanssa.
Ns. "oikeat" ajovalot päällä, palaa merkkivalo, lyhyet sekä takavalot.
 
Ns. "oikeat" ajovalot päällä, palaa merkkivalo, lyhyet sekä takavalot.
Olet vakuuttavan varma etä noin on Corolla hybreideissä

En tähän väliin pääse aitoa pällisteleen ja yritin löytyy kuvaa. Kaukovaloautomatiikalle on kuvake, sumuvaloille on kuvake, takavaloille on kuvake. Siis olisi kovin outoa jos ei ole, mutta nyt vain pinttynyt epäilys ja yritin löytyy sitä kuvaa. Löyty pätkää missä sumarit mutta ei ajovalojen kuvaketta, saako tojotoissa sumarit päälle ilman ajovaloja ?

Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin :tup:
Onko noissa ollut valoautomatiikkaa vakiona ? (mielikuva että vanhoissa tajotoissa ei ollut)

Mikähän ketju tähän aiheeseen sopisi.
 
Just eilen ajoin pakulla Tre-Sjoki-Tre välin, mennessä kuru / virrat kautta ja takaisin tullessa kolmostietä.
Hiukan rasittavaa pakulla lähteä ohittamaan kun rekan perässä kurun tiellä kaksi perskärpästä ihan rekan vaunussa kiinni eikä ohi uskalleta lähteä. Rajotuksena 100 niin syötin sitten koko paskasta ohi varmaan 150km/h kun ihan toivotonta lähteä ohittamaan tollasta comboa nopeusrajoituksen puitteissa.
 
1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.
 
1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.

Olen ymmärtänyt että se on ihan erillinen rele takavaloille, jota ohjataan päivänvaloilla, näin saadaan takavalot aina päälle. 160€ maksoi toyotalla asennus.
 
Ehkä menee jo pitkäksi tässä ketjussa, jatkoin autosuunnitteluin kukkasiin
1746366752887.png
Auriksen manuaalista.

Ja siis oikeat ajovalot päällä takana paistavat valot kyllä. Automatiikkakin ne siis sytyttää, kun on tarpeeksi hämärää, mutta hämärällä, sumussa tai sateella naksautan valot pysyvästi ja varmasti päälle aina, jotta ne takavalotkin ovat päällä eikä jää päiväajovaloille missään tilanteessa. En koe tätä ihan mahdottoman vaikeaksi, vaikka ketjun mukaan asia on jotenkin ilmeisen vaikeaksikin koettu. Marmorilta kysyin, eikä heidän mukaansa automatiikkaa voi muuttaa siten, että päiväajovaloilla olisi myös perä valaistu.

Sinulla paljon kokmusta tuosta, onko ajamissasi autossa se ajovalojen merkkivalo ? tuo takavalojen merkkivalo, siis tuo (2) kuvake on, onko digitaalinen mittarista ja onko se kaikissa tiloissa aina samassa paikkaa ?

Mutta tämän ketjun ydin aiheet, takavalot ei pala sateella / pyyhkijöiden mukaan automatiikalla.

Kerroit että kytket käsin ajovalot päälle, onko tuossa mallissa valomuisti, siis se tominta että ajovalot sammuu jos autonkin sammuttaa, ja jos käynnistää niin syttyy päälle, ei siis tarvi käsin niitä ajovaloja kytkeä pois. Ymmärtääkseni osassa Tojotoja joutuu ne käsin kytkee pois.
 
Jatkoin tämäkin Toyota kukkaset tuonne tekniikka ketjuun
Ei hitto Carinalla ajeleminen on helppoa, tarvi kun kääntää avaimesta käyntiin :tup:

Noin se on Toyotoissakin. Automaattiasennossa valinta aina ja kovaa ajoa.

Carina on vanha Toyotan malli (wiki).
Mutta oliko niissä valoautomatiikkaa, jos ei niin yhtä pimeenä, tai pimeempänä takavalot kuin nyky Toyotoissakin.

(Tämä lähti nimenomaan siitä että Toyotan valo automatiikka ei toimi)
 
Jos et pysty havainnoimaan edessäsi valotonta autoa niin silloin sun ei ole turvallista autoilla. Ne kuskit ei sitä näe palaako niillä takavalot.

Kuskin nyt vain tulee tietää milloin takavalot palavat ja milloin ei. Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, pelkät päivähuomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja. Ja tämä on kuljettajan vastuulla.

Jos tämä suunnaton kognitiivinen ponnistus ei kuskilta luonnistu, niin silloin hänen ei ole turvallista autoilla vaan parempi vaihtoehto on julkinen liikenne tai takapenkki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 434
Viestejä
4 764 609
Jäsenet
77 456
Uusin jäsen
AkiNieminen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom