Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Piti tämän väittelyn lukemisen jälkeen ihan käydä tarkistamassa oman Toyotan valotoiminta. Olen tietenkin perehtynyt siihen aiemmin, mutta täältä sai kuvan että toiminta olisi erilaista kuin ajattelin sen olevan.

Valot automaatilla palaa takavalot aina ja ajovalot syttyvät hämärässä. Ajovalojen syttymiskynnystä voi säätää ja säätö on keskivaiheella. Ajossa se on niin herkkä että ei tarvitse olla kuin vähän paksumpi pilvipeite niin valot palaa. Pitkät syttyvät vain pimeällä ja silloinkin ainoastaan jos auto ei havaitse vastaantulevaa liikennettä.

Ehkä puhe on jostain muusta mallista, vuosimallista tai varustelutasosta. Valot saa edelleen olla automaatilla.. 🤷
 
7 00520

Mitä helvettiä tostakin pitäisi ymmärtää? Onko ne valot päällä vai ei, tai onko mitkäkin valot milloinkin päällä ei edes ole nykyautossa niin yksiselitteistä, kun kaikenmaailman automatiikka yliajaa kuskin hartaasti esittämät toiveet joskus jollakin logiikalla, joskus jollain toisella.
Nyt joudun vähän kuvan perusteella avaamaan.
Autossa monitoimi viiksi, sen nupissa pieni merkki, nuppi kiertämällä kun siirtää sen merkin symbolien kohdalla niin toiminnallisuus tekstissä kerrottu

Automaatti asenossa kaikki valot, eli rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, päiväajovalo, ajovalo ja mittariston valota kytkeytyvät päälle ja pois automaattisesti. Mittariston valon näkee silmillä, takavaloille oma merkkivalo, muuten sitten vain luotettava.

2 kohta varmaan selkeä, eli se mitä listattu, merkkivalo riippuu versiosta.

3 kohdassa syttyvät rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, ajovalo , mittariston valo ja ajovalot, eli tämä se varma valinta.



4 kohta taitaa olla ns nolla asento, mutta auto pakko kytkee päiväajovalot, mutta miten mittaristo ?

Eli kuten kirjoitit kuljettaja esittää toiveita auto tekee mitä tekee. Ja selittää hyvin miksi juurikin tojot on perä pimeenä.

No esimerkiksi älyavainjärjestelmä.

Ei kuulosta kovin älykkäältä järjestelmältä.
Siinä kuvaillaan tarkkaan milloin automatiikka on päällä, kansankielellä silloin kun virta päällä, perinteisellä avaimella väännetty ko asentoon, ja modernilla avaimella kun napista painetti virrat päälle.

Tekstittäjän ongelma on se että samasta mallista on pieniä versioeroja, ohjeet kansainvälisiä vaikka käännettyjä, käänettäessä pitää myös varautua kokoonpano muutoksiin. Termitkin pitäisi olla selkeitä mutta myös tuotetta tuntemattomalla yksiselitteisiä.

Älyavainjärjestelmässä harvoin ajovaloja ohjaa, voi olla poistumis ja lähestymisvaloja, perinteisimmissäkin ollut siihen liittyvää. Mutta perus toiminnallisuus liittyy lukitukseen ja ajonestoon/sallimiseen.
 
Nyt joudun vähän kuvan perusteella avaamaan.
Autossa monitoimi viiksi, sen nupissa pieni merkki, nuppi kiertämällä kun siirtää sen merkin symbolien kohdalla niin toiminnallisuus tekstissä kerrottu

Automaatti asenossa kaikki valot, eli rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, päiväajovalo, ajovalo ja mittariston valota kytkeytyvät päälle ja pois automaattisesti. Mittariston valon näkee silmillä, takavaloille oma merkkivalo, muuten sitten vain luotettava.

2 kohta varmaan selkeä, eli se mitä listattu, merkkivalo riippuu versiosta.

3 kohdassa syttyvät rekisterikilevenvalo, takavalo, etuseisontavalo, ajovalo , mittariston valo ja ajovalot, eli tämä se varma valinta.



4 kohta taitaa olla ns nolla asento, mutta auto pakko kytkee päiväajovalot, mutta miten mittaristo ?

Eli kuten kirjoitit kuljettaja esittää toiveita auto tekee mitä tekee. Ja selittää hyvin miksi juurikin tojot on perä pimeenä.


Siinä kuvaillaan tarkkaan milloin automatiikka on päällä, kansankielellä silloin kun virta päällä, perinteisellä avaimella väännetty ko asentoon, ja modernilla avaimella kun napista painetti virrat päälle.

Tekstittäjän ongelma on se että samasta mallista on pieniä versioeroja, ohjeet kansainvälisiä vaikka käännettyjä, käänettäessä pitää myös varautua kokoonpano muutoksiin. Termitkin pitäisi olla selkeitä mutta myös tuotetta tuntemattomalla yksiselitteisiä.

Älyavainjärjestelmässä harvoin ajovaloja ohjaa, voi olla poistumis ja lähestymisvaloja, perinteisimmissäkin ollut siihen liittyvää. Mutta perus toiminnallisuus liittyy lukitukseen ja ajonestoon/sallimiseen.
Juu. Liian vaikeaa tuo on. Onneksi oma auto tekee kaiken kuten pitää ilman älyjärjestelmiä.
 
Juu. Liian vaikeaa tuo on. Onneksi oma auto tekee kaiken kuten pitää ilman älyjärjestelmiä.
Keyless on siis älyjärjestelmä? Minulla ei ole enää vuosiin ollut autoa jossa auto käynnistetään avainta kääntämällä.

Cliossa ja Espacessa "avain" on aina jossain taskussa/repussa/laukussa. Espace käynnistetään napista ja saamaan aikaan painetaan jarrupoljin pohjaan. Manuaali Cliossa pitää vielä painaa myös kytkin pohjaan mikäli autoa ei ole jätetty vapaalle.

Toki virrat saa päälle myös työntämällä avainkortti kortinlukijaan.

Valot ovat kummassakin autossa aina Auto-asennossa. Valoisalla säällä edessä palaa päiväajovalot ja perä pimeänä. Päivän hämärtyessä ajovalot menevät päälle sekä takavalot takana. Mittaristoon syttyy ajovalojen merkkivalot.

Talvella käytännössä aina on ajovalot päällä pl. aurinkoiset talvipäivät.

Näistä asioista tehdään aivan liian iso asia. Jätä valot automaattiselle asetukselle ja jos syystä tai toisesta automatiikka ei "osaa" vaihtaa ajovaloja päälle niin tee se itse.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
276 454
Viestejä
4 765 709
Jäsenet
77 461
Uusin jäsen
bitsumishi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom