Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei se ollut ylimielinen kommentti, sun pitää pystyä pysäyttämään autosi turvallisesti vaikkei edessäolevalla ole valoja. Siellä voi olla myös hirvi, jokin hajonnut auto, este tiellä tai ihminen joissa ei ole valoja muutenkaan. Jos tuntuu turvattomalta niin ajat liian suurella tilannenopeudella.

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Mitä ihmettä sekoitat tähän jotain omia kuvitelmiasi auton pysäyttämisestä kun sellaisesta ei ollut mitään mainintaa. Nämä valottomat eivät ajaneet edes samalla kaistalla. Ajoin itse oikeaa kaistaa pitäen sen verran etäisyyttä, että näen tarpeeksi eteeni. Nämä valottomat ajoivat ohitseni vasenta kaistaa, jolloin havainnoin selkeästi sen, että auton ei tarvinnut kovin pitkälle ajaa, kun se todellakin katosi näkyvistä.

Osoittaa ihmeellistä piittaamattomuutta, että täällä oikein puolustelet perä pimeänä ajamista.

Omassa autossa mittaristossa palaa vihreä merkkivalo merkiksi siitä, että ajovalot palavat. Ja kun ajovalot palavat, niin silloin palavat myös takavalot. Jos jossain autossa takavalot eivät pala samaan aikaan kuin ajovalot, niin silloin kuljettajan vastuulla on kääntää/painaa sitä kytkintä, jolla takavalot saa päälle. Eli kuljettajalla on aina mahdollisuus tietää, palaako takavalot vai ei. Jos ei tiedä, niin se on kuljettajan piittaamattomuutta ja laiskuutta.

Omalla autollani en pysty sateella edes ajamaan perä pimeänä, vaikka haluaisin.
 
Mitä tulee koviin pakkasiin, niin moottorin käyttäminen sen takia ettei tulisi ongelmia on aika turhaa tämän vuosituhannen autoilla ja moottoriöljyillä. Suosittelen ostamaan uuden akun jos auto ei lähde käyntiin pakkasella kauppakäynnin jälkeen.
Kyllä sitä vettä kondensoituu öljyn sekaan ja jos konetta/öljyjä ei ajeta kunnolla lämpöiseksi niin se ei sieltä poistu. Mutta ei sitä tarvitse lämpöiseksi ajaa tyhjäkäynnillä missään marketin parkissa. Akku ei myöskään tykkää, jos ajellaan vain lyhyttä pätkää, kun ei kerkeä latautumaan. Tähänkin ratkaisuksi mielummin kunnon ajolenkki yhdistettynä siihen kauppreissuun tai mahdollisuuksien mukaan ylläpitolaturi.

Itse en kyllä ole huomannut että tyhjäkäyttäminen olisi mitenkään yleistä tai aiheuttaisi ongelmia/häiriötä. Muutaman kerran ihmetellyt kun jotkut vanhemmat herrasmiehet ajaa parkkiin marketin ovien vierustalle(missä ei todellakaan ole ruutua) ja istuvat käyvässä autossa pidemmän aikaa kun rouva käy ostoksilla. Yleensä vielä häiritsevät muuta liikennettä tällä toiminnalla. En ymmärrä miksi siihen ovelle pitää jäädä tapittamaan, jos oma tai emännän liikkuminen on vaivalloista niin voi siihen ovelle palata noutamaan myöhemminkin.
 
En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän.

Siksi myös laitan auton käyntiin ennen kuin putsaan lumia tms.

https://www.is.fi/autot/art-2000000707269.html

"VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka."

Yhden talven aikana jos tulee vaikka 50 kylmäkäynnistystä, niin se on aika raskasta moottorille.

Linkissä ynnäilty värikkäitä lukuja, ilman esilämmitystä vuotuiset käynnistykse vastaisi jotain 40 000, 60 000 vuotuisia kilometrejä, -20 uhkailtiin jo konerikko.

Jos esilämmitykseen, lohkolämmitin tai polttoainelämmitin, niin sähköistä suotellaan meidän talvessa, päästöjen ja sen moottirin säästämisen kannalta. Mutta on tuolla liikenteessä autoja joilla sen satakunta kylmäkäynnistystä vuodessa, niin jos eivät ole niitä pommeja mitkä muutenkin porsii, niin kyllä niihin sen lisäksi kiertyy myös niitä oikeita kilometrejä satojatuhansia ja sen moottorin takia eivät paaliin joudu.

Tähän tyhjäkäynti keskusteluun liittyen esilämmitys taitaa vähentää niitä syitä käyttää tyhjäkäyntiä, Oma lukunsa sitten ne jotka esilämmittää sitä koppiakin >puolituntia polttoaine lämmittimellä, jollain virtaa vievällä puhaltimella sitä lähi marketti käyntiävarten.

Ei se ollut ylimielinen kommentti, sun pitää pystyä pysäyttämään autosi turvallisesti vaikkei edessäolevalla ole valoja. Siellä voi olla myös hirvi, jokin hajonnut auto, este tiellä tai ihminen joissa ei ole valoja muutenkaan. Jos tuntuu turvattomalta niin ajat liian suurella tilannenopeudella.

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Takavalot on sitä varten että se auto on paremmin havaittavissa takaa päin, jos siihen väliin hyppää hirvi niin parantaa myös sen hirven havaittavuutta.

Tässä yhteydessä vielä kerrottiin että se valoton auto nostatti vesisumua, mikä vaikeutti sitä havaintoa.


Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Se on totta että päiväalojen myötä niin takavalojen palamattomuuden arvaaminen kuskin paikalta on vaikeampaa. Eli tuolla liikenteessä on paljon kuljettajia jotka eivät välttämättä edes tiedosta että takana pimee perä. Varsinkin heissä jotka sen koulutuksen saaneet ennen noita valoja. ja tuntemattoman auton rattiin noustessa ei ole perehdetetty/perehdytty.

Takasumu valo, sille on kuitenkin ihan vakiintunut merkki, ja valokytkimessä myös vakiintuneet merkinnät , jos auto asennosta on epävarma. Ja jos ei yksinään jonon kärjessä , vaan on sitä edessäkin menevää liikennettä niin voisi toivoa että se helpottaa arviointi miten hyvä näkyvyys.

Virheitä, mokia sattuu, mutta ehkä parempi miettiä miten voisin tehdä paremmin, eikä välinpitämöttämästi.
 
Virheitä, mokia sattuu, mutta ehkä parempi miettiä miten voisin tehdä paremmin, eikä välinpitämöttämästi.

Minä en usko että kyse olisi vain virheistä, vaan kyse on välinpitämättömyydestä. Ei välitetä edes ottaa selvää, miten auton valot toimivat, vaan hypätään vaan rattiin ja ollaan kiinnostuttu ainoastaan siitä, mitä itse näkee eteenpäin.

Mielestäni kenenkään ei pitäisi ajaa autolla, jos ei tiedä miten sen valot toimivat.
 
Bensiksellä istuminen vs. vessassa käyminen on kaksi eri asiaa ja erittäin harvoin on sellaiset säät ettei koira pärjäisi autossa vessakäynnin verran.

Esim. nopeasti googlaamalla löydetyssä uutisjutussa mainittu tutkimus on todennut että 10 minuutissa auton lämpötila nousee auringossa 11 astetta. Eli parin minuutin kusellä käynti tai hätäostoksen teko kesken mökkimatkan onnistuu ihan hyvin pitämättä autoa käynnissä. Autosta tulee nopeasti surmanloukku viileänäkin kesäpäivänä – tuttu kikka on tehoton pelastaja Toisessa artikkelissa lämpimänä kesäpäivänä oli lämpö noussut 13 astetta samassa ajassa. Kello käyntiin, ovet ja ikkunat kiinni – katso kuinka lämpö nousee auringonpaisteeseen pysäköidyssä autossa, testiryhmä kesti 25 minuuttia

Mitä tulee tuohon esimerkkiisi, niin itse koiranomistajana olen mökkireissut järjestänyt niin että ostan vain nopeasti pilaantuvat matkalla kotiin tai mökille ja muut erikseen normiostosten yhteydessä. Paljon vaivattomampaa muutenkin kun ei tarvitse murehtia mitään suuria ostoksia pidemmän ajomatkan kesken. Tuohon riittää useimmiten se parin minuutin ostosreissu ja jos puoliso on mukana voi hän olla koirien kanssa. Sähköauton tai hybridin mahdolliset ominaisuudet tietenkin tekevät elämästä helpompaa, mutta ei se nyt niin vaikeaa ole ilman sellaista.

Mitä tulee koviin pakkasiin, niin moottorin käyttäminen sen takia ettei tulisi ongelmia on aika turhaa tämän vuosituhannen autoilla ja moottoriöljyillä. Suosittelen ostamaan uuden akun jos auto ei lähde käyntiin pakkasella kauppakäynnin jälkeen.
Miksi bemareiden moottorit on hybrideissä ruosteessa sisältä, koska moottoria ei käytetä tarpeeksi kuumaksi ja öljyn sekaan jää vettä.
 
Entä jos järjestäisi elämänsä niin ettei tarvitse mennä bensikselle istumaan kun koira on mukana? Ei tarvitse rikkoa mitään pykäliä :o
Ei sinne bensikselle istuskelemaan mennä vaan ihan vessassa käymään. Ja jostain se sapuskakin pitänee hakea kun mökille suuntaa? En mä ainakaan erikseen ilman koiraa lähde ensin kauppaan ja vasta sitten nokka kohti mökkiä.

Ja kuten tossa alempana tuli esiin niin joo, akkukaupassa saa käydä ainakin mun ajoilla aika usein jos jokapaikkaan sammuttelisi talven pakkasilla. Vajaasti ladattu akku kiteytyy ja sen elinikä on murto-osa akusta joka on pidetty pääsääntöisesti täynnä. Taitaa olla tuolla pohjoisessa ainoa kansanosa joka tämänkin asian on sisäistänyt kunnolla.

Sehän on sitten eri asia jos oikeasti tuntitolkulla käytetään sitä autoa ilman syytä huvikseen. Joskushan noita kakaroita näkee kauppojen pihalla jauhamassa mutta aika marginaalinen ilmiö ainakin täällä.
 
Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot.

Eipä näe, yleensä toyotia missä perä pimeänä koska mittaristossa valot palaa, mutta valo nuppi voi olla silti siinä asennossa että perä on pimeänä
 
En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän.
Huom, jutussa puhutaan kylmäkäynnistyksestä, ei ajosta, käynnistyksestä. Voit toki linkittää jutun jossa mainitaan erikseen että kylmäajo kuluttaa sitä moottoria, huvittaa vaan kun linkität jutun joka kertoo eri asiaa mihin itse vastaat.
 
Huom, jutussa puhutaan kylmäkäynnistyksestä, ei ajosta, käynnistyksestä. Voit toki linkittää jutun jossa mainitaan erikseen että kylmäajo kuluttaa sitä moottoria, huvittaa vaan kun linkität jutun joka kertoo eri asiaa mihin itse vastaat.

Vastasin viestiin missä oli linkki otsikolla

"auton esilämmitys ei juuri vähennäkään polttoaineen kulutusta"​


Miten mun vastaus ei liity tuon otsikon aiheeseen?
 
Vastasin viestiin missä oli linkki otsikolla

"auton esilämmitys ei juuri vähennäkään polttoaineen kulutusta"​


Miten mun vastaus ei liity tuon otsikon aiheeseen?
No kumpi sitä moottoria nyt sitten kuluttaa, se että sen käynnistää kylmänä, vai sekö että sillä ajaa kylmänä? Vai kuluuko saman verran jos tyhjäkäy kylmänä (jos nyt jätetään ne korkeat kierrokset pois)?
 
Eipä näe, yleensä toyotia missä perä pimeänä koska mittaristossa valot palaa, mutta valo nuppi voi olla silti siinä asennossa että perä on pimeänä

Mittaristossa voi palaa valot, mutta vain nämä valot merkitsee ajovaloista ja siitä että onko ne päällä vai ei. Toki idiootti toyota kuski ei tätä ymmärrä, koska syyt...

aergh.png
 
No kumpi sitä moottoria nyt sitten kuluttaa, se että sen käynnistää kylmänä, vai sekö että sillä ajaa kylmänä? Vai kuluuko saman verran jos tyhjäkäy kylmänä (jos nyt jätetään ne korkeat kierrokset pois)?
Et vastannut mut kysymykseen? Haluat vain vängätä :facepalm:
 
Ei sinne bensikselle istuskelemaan mennä vaan ihan vessassa käymään. Ja jostain se sapuskakin pitänee hakea kun mökille suuntaa? En mä ainakaan erikseen ilman koiraa lähde ensin kauppaan ja vasta sitten nokka kohti mökkiä.

Jos eläinkuljetuksia tekee säännöllisesti ja hankkii välineet, ja suunnittelee reitin niin että joutuu sitä ajoneuvon polttista käyttää toistuvasti jossain kaupan pihassa sentakia, niin ehkä se on seuraus jostain musuta mokasta jota sitten paikkaillaan toisella mokalla.


Ja kuten tossa alempana tuli esiin niin joo, akkukaupassa saa käydä ainakin mun ajoilla aika usein jos jokapaikkaan sammuttelisi talven pakkasilla. Vajaasti ladattu akku kiteytyy ja sen elinikä on murto-osa akusta joka on pidetty pääsääntöisesti täynnä. Taitaa olla tuolla pohjoisessa ainoa kansanosa joka tämänkin asian on sisäistänyt kunnolla.

En tiedä missäpäin Suomea ajelet, ja ilmeisesti ei ole sitä lämmitystolppaa ja ei sellaista mahkua hankki, näitä kohteita voi olla pohjoisessakin. Ja pohjoisessakin voi olla lyhyttä ajoa, vaikka etelässä kuvitellaan että pitkät välimatkat kaikilla. Jotkut pakkasen lataus haastetta paikkaavat akkun eristämisellä, ja lämmityksellä.

En tiedä mikä auto nyt on kyseessä, ja mitä suuruus luokkaa tarkoitat murto-osalla, jos sen akun ajaa kerran talveen niin tyhjäksi että menee vaihtoon, niin jotain kannattaa tehdä. Akuissakin on eroja, ja joihinkin autoihin saa kohtuu vaivaa isomman akun, joihinkin onkin sitten isompi jumppa. Mutta ehkä sitten vähän väärä autovalinta jos sillä ei pärjää niissä omissa arkiajoissa.

Jos perusteella sillä että optimoi jonkin polttiksen akun elinkaarta paristavuodesta viiteen vuoteen käyttämällä autoa tyhjäkäynnillä kauppan parkkiksella, niin no. Parempi selitys on se että käyttää mukavuushaluisena, sen takia että auto pysyy lämpöisenä. Sitä varten varmaan monelle muitakin vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Et vastannut mut kysymykseen? Haluat vain vängätä :facepalm:
No kun en tarkoittanut mitään polttoaineenkulutusta, vaan tätä: "En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän." Ja sitten linkitit sen artikkelin. Mut joo jätetään vaan väliin kun on näin vaikeaa.

Edit ahaa tajusin, dunlop luuli että viittaan toisen kirjoittajan artikkeliin, vaikka kirjoitin selkeästi että "linkität jutun...". Ymmärrän hyvin että on vaikeuksia jos ei tiedä edes mihin artikkeliin viittaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mittaristossa voi palaa valot, mutta vain nämä valot merkitsee ajovaloista ja siitä että onko ne päällä vai ei. Toki idiootti toyota kuski ei tätä ymmärrä, koska syyt...

aergh.png
Nämä merkkivalot pitäisi stantardisoida, niin että riippumatta autosta aina samasta merkistä näkisi tilanteen.
 
Nämä merkkivalot pitäisi stantardisoida, niin että riippumatta autosta aina samasta merkistä näkisi tilanteen.
No eikö kaikissa autoissa ole jo jompikumpi, tai molemmat merkkivalot?

Eriasia, ymmärtääkö se irma 58v mitä mikäkin tarkoittaa. Tavan tallaaja ei ymmärrä puoliakaan auton merkkivaloista.
 
Mittaristossa voi palaa valot, mutta vain nämä valot merkitsee ajovaloista ja siitä että onko ne päällä vai ei. Toki idiootti toyota kuski ei tätä ymmärrä, koska syyt...

aergh.png

Tietämätön, perinteiset Toyota kuskit ovat aikanaan saaneet valo automatiikkaa, ja mittarivalot ovat olleet sen perinteinen mikä viestinyt että ainakin jotain palaa takanakin, tuon valmistajan otti takapakkia kun tuli ne päiväajovalot. Jos omistajakin on perehdetetty niin että automatiikka (jos autossa), niin homma mennyt monessa kohtaa pieleen. (taisi se ajovalo automatiikka olla välillä pois) Alla ihan Tojon manuaalista kuvat selityksineen.

kuva_2025-05-03_114416515.png

Jos ei ole tapana kytkeä ajovaloja lähtiessä, eikä ole tapana käydä tarkastuslistaa läpi, niin on hyvin ymmärettävää että kuski ei herkästi kiinnitä huomiota miten alle olevassa autossa valot palaa, vaikka olisi tietoinen mallin pimeä perä ominaisuudesta.

Jos ihan selkeä keli milloin takana pitäisi olla valot ja edellä olevalla ei ole, niin kannusta siitä huomauttaan, kyllä ne yleensä syttyy, taviksilla pian, joillain useamman kerran jälkeen.

Jos valoista puhe, niin omalukunsa, enemmän omistajan piikkiin menevä, on ne autot missä vartavasten nähty vaivaa että saatu keltaiset "vilkku" valot palaan kokoajan.
 
Nyt kun autonvalmistajat laiskoina tunkee autonsa täyteen toistaan isompia näyttöjä ja pelejä, olisiko paikallaan vaikka joku kissan kokoinen varoitus pitkin näitä screenejä, että ajovalot/takavalot ei pala ja ok:ta kuittaamalla tämä korjaantuisi. Jos ei kerta opita niitä yksinkertaisia merkkivaloja tulkitsemaan.

Tai sitten auton käyttöönotossa olisi pakollinen hassun hauska tutustumispeli, jossa auto testaa että ymmärrät eri merkit, jotta pääset liikkeelle.
 
No eikö kaikissa autoissa ole jo jompikumpi, tai molemmat merkkivalot?

Eriasia, ymmärtääkö se irma 58v mitä mikäkin tarkoittaa. Tavan tallaaja ei ymmärrä puoliakaan auton merkkivaloista.
Ei ole. Ehkä et ole ajanut montaa eri automerkkiä, jos tämä ei ole tuttua?
 
Nyt kun autonvalmistajat laiskoina tunkee autonsa täyteen toistaan isompia näyttöjä ja pelejä, olisiko paikallaan vaikka joku kissan kokoinen varoitus pitkin näitä screenejä, että ajovalot/takavalot ei pala ja ok:ta kuittaamalla tämä korjaantuisi. Jos ei kerta opita niitä yksinkertaisia merkkivaloja tulkitsemaan.
Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
 
Ei niitä valoja kannata kuitenkaan valosan aikaan turhaan polttaa. Lyhentää polttimoiden ikää ja haaskaa energiaa.
Jos nykyautossa ne ei kestä auton oletettu elinikää, niin suunnittelu virhe. Led takavalot tehonkulutukseltaa polttiksessa hukkuu kohinaan, jos ne säästää perus aineellisten vahinkojen lisäksi yhden vakavan onnettomuuden kerran pariinvuoteen, niin mitä sillä rahalla polttaa niitä valoja, satoja miljoonia tunteja, vai enemmän?

Hehkulankojen kanssa jää toki vähemmälle, mutta sen ikäluokan autoissa ne taitaa palaa kokoajan.

Pimeänä olossa on yksi perusteltu syy, jossain ympäristössä , oloissa , missä muuten hyvä näkyvyys, niin jarruvalot, hätävilkut, voivat hätä tilassa ehkä erottua pimeästä perästä paremmin. Mutta se hyöty on poltettu sillä hetkellä kun se peri kerran unohtuu pimeäksi kun olisi tarkoitus ne valot olla.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Omassa autossa tosiaan takavalot ja ajovalot palavat aina yhtäaikaa, eli sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että vain jommat kummat palaisivat. Lisäksi valokytkimessä on ajon aikana vain kaksi mahdollista tilaa: auto ja päällä. Auto-tilassa oletuksena palaa vain päiväajovalot, mutta hämärällä ja sateella syttyy ajovalot ja takavalot ja näistä syttyy silloin myös merkkivalo mittaristoon. Päällä-tilassa sitten ajo- ja takavalot ovat pakotettuna päällä. Lisäksi jos auto on pysähdyksissä, niin kytkimen taakse ilmestyy myös off-tila, jolla saa valot pois päältä, mutta heti jos auto liikkuu, niin valot syttyvät päälle, eikä siis auto liikkuessa off-tilaa voi edes kytkeä.

Aikaisemmissa autoissani viimeisen 17 vuoden ajalla taas takavalot ovat palaneet aina, myös silloin kun ajovalot ovat pois päältä. Sitä vanhemmista autoista en enää muista.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Kuvailet sitä ongelmaa, on autoja joissa ei kerrotan palaako takavalot, kuljettajan pitää luottaa siihen ja oppii luottamaan että ne palaa, sitten toinen auto missä on merkkivalo valoja varten, ja pitää siitä tarkistaa että palaa. se voi olla merkkikohtainen ja sijaita missä sijaitsee.
Joissain se merkkivalo on mittariston valo, tai siis jos mittaristo valaista kokonaan, näyttö päällä, niin takavalot myös palaa... Toyotassa taasen sillä ei mitään yhteyttä siihen.

Ilmeisesti takavalojen palaminen voi liittyä muita juttuja, esim se tilanne kun käyt parkissa katsomassa takaa, ei välttämättä vastaa tilannetta ajossa.

Ennen liikkelle lähtöä tai liikkeellä ollessa voi renata valokytkimiä, toimiiko pitkät , sen merkkivalo usein aika selkeä.


Oman vakkariauton toiminnot jos muistaa ihan luovutuksen yhteydessä käydä myyjän kanssa, ja erikseen myöhemmin omatoimisesti, vaikka jonkun kaverin avustuksella. Tai jos itse menee kaverin perässä niin antaa palautetta. hei sulla toimii takavalot, tai sun autossa näköjään automatiikalla pimeä perä päivällä, mites hyvin se automatiikka toimii.

Tiettävästi joissain autoissa on niin että jos vääntää nupista ajovalot päälle, niin niissä ei ole sitä vanhaa valo automatiikkaa joka sammuttaa ne virroista ja muistaa seuraavana päivänä. Mistä tulee sitten niitä unohduksia.
 
Onko nyt tosiaan niin, että on autoja, joissa ei ole mitään merkkivaloa takavaloille siinä tapauksessa, että autossa ajovalot ja takavalot voivat palaa eri aikaan? Sen ymmärrän, että autoissa, joissa takavalot palavat AINA kun ajovalot palavat, niin tätä takavalojen erillistä merkkivaloa ei ole, vaan löytyy pelkästään ajovalojen merkkivalo, koska siitä silloin tietää että takavalot palavat.

Omassa autossa tosiaan takavalot ja ajovalot palavat aina yhtäaikaa, eli sellaista tilannetta ei ole olemassakaan, että vain jommat kummat palaisivat. Lisäksi valokytkimessä on ajon aikana vain kaksi mahdollista tilaa: auto ja päällä. Auto-tilassa oletuksena palaa vain päiväajovalot, mutta hämärällä ja sateella syttyy ajovalot ja takavalot ja näistä syttyy silloin myös merkkivalo mittaristoon. Päällä-tilassa sitten ajo- ja takavalot ovat pakotettuna päällä. Lisäksi jos auto on pysähdyksissä, niin kytkimen taakse ilmestyy myös off-tila, jolla saa valot pois päältä, mutta heti jos auto liikkuu, niin valot syttyvät päälle, eikä siis auto liikkuessa off-tilaa voi edes kytkeä.

Aikaisemmissa autoissani viimeisen 17 vuoden ajalla taas takavalot ovat palaneet aina, myös silloin kun ajovalot ovat pois päältä. Sitä vanhemmista autoista en enää muista.
Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.

Ajovaloille on merkkivalo, mutta idiootit ei tätä osaa?
 
Onhan niille varmaan / aina(?) jokin symboli, mutta esim. oma vuoden ikäinen Kamiq kertoo automaattisen ajovalojen syttymisen ainoastaan valokytkimessä. Mittaristossa tai näytöissä ei näy hitoksenkaan merkkiä siitä, että ajovalot olisivat syttyneet automaattisesti. Asia on mainittu ohjekirjassa yhdellä ainoalla rivillä.

1746278837577.png
 
Päivänvalojen kanssa takavalojen ei ole pakko palaa, mutta kun ajovalot on päällä, niin kaikki valot palaa.

Ajovaloille on merkkivalo, mutta idiootit ei tätä osaa?
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
 
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Kelasin pari viimeistä sivua enkä ihan tuollaista väitettä löytänyt, jos ajovaloilla et tarkoita päiväajovaloja.

Päiväajovaloilla takavalojen palaminen on hyvin kirjavaa ja monessa automallissa ne eivät pala aina.

Autoissa niihin liittyvä automatiikkan toimivuus on hyvin kirjavaa, ja voi vaihdella saman mallin eri yksilöiden välillä. ja valojen käytettävyys vaihtelee paljon. Ja kuten ketjussa tullut ilmi niin kaikissa autoissa ei ole sitä merkkivaloa mistä selviää palaako takavalot (ja osassa siitä indikoi asia mikä toisessa ei). ja koska monissa autoissa automatiikka toimii hienosti ja tai takana käytännössä palaa valot ainakin kun ajossa, ja tai jos mittaristossa valot. Joten ei pidä hämmästyä jos joku hyvässä luulossa ajaa perä pimeänä.


Onhan se suunnittelut törkeydet ketjun aihe jos päiväajovaloilla varustettu auto on perä piemeänä vesisateella, ydin ongelma ei ole huonot merkkivalot, vaan umpisurkea toteutus.
 
Onhan se suunnittelut törkeydet ketjun aihe jos päiväajovaloilla varustettu auto on perä piemeänä vesisateella, ydin ongelma ei ole huonot merkkivalot, vaan umpisurkea toteutus.
Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).
 
Joo, tässähän ei tarvita edes mitään sensoria. Kytketään vaan valot, kun pyyhkimet on päällä (jatkuvassa moodissa).
Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.
 
Jaa eikö tämä ole tyyliin pakollinen ominaisuus, jos on auto jossa on "auto"-asetus valoille? Jos meikäläisen yli 20v vanhassa saksalaisessa on moinen ominaisuus, että valot syttyvät kun vettä alkaa sataa ja kytket pyyhkimet edes tihkuasetukselle niin miten ihmeessä se ei ole niin jokaisessa autossa nykypäivänä jossa on valoautomatiikkaa.. Tosin itselle tuolla ei ole merkitystä kun pitää jokatapauksessa kääntää valot erikseen päälle täällä Suomessa; auto-asetuksella päiväsaikaan ei pala minkäännäköiset valot mihinkään suuntaan kun on uitettu auto saksasta ja siellä ei ajovalojen käyttö päivällä ollut silloin aikanaan pakollista.
Nuo ominaisuudet on koodattu autoihin maahantuojan haluamien asetusten mukaan ja tuon valoautomatiikan saisi varmaan koodattua autoosi sellaiseksi, että valot palaisivat päiväaikaan auto-asetuksella.
Aikoinani omistamastani Bmw:stä hajosi valokytkin siten, että mittarivalot eivät palaneet kun valot olivat kytketty (toimivat parkkien kanssa), niin vaihdatin siihen uuden kytkimen. Tämän jälkeen autosta katosi valoautomatiikka, joka olisi kyllä Marmorilla koodattu takaisin reiluun 100 euron hintaan (tämä siis vajaa 20 vuotta takaisin).
 
Tässä ketjussa useampi on nyt sanonut että joissain autoissa takavalot eivät pala, vaikka ajovalot ovat päällä. Enkä voi väittää vastaan kun en ole kaikkia maailman autoja kokeillut.
Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?

PÄIVÄNVALOT ovat asia erikseen!
 
Missä autossa AJOVALOJEN kanssa ei takavalot pala?

PÄIVÄNVALOT ovat asia erikseen!
Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:
Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
 
...

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:

Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?

Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Jätit lainaamatta sen viestin mihin hän vastasi.

Olipas ylimielinen kommentti. Et ilmeisesti ole kovin paljoa rankkasateilla ajellut autolla, jos et ymmärrä että vesimassan läpi valoton auto ei aina näy.

Lisäksi osoittaa ymmärryksen puutetta autojen toiminnasta, jos kuvittelet että kuski ei näe palaako takavalot. Mittaristosta näkee AINA, palaako takavalot. Samoin autossa on aina olemassa kytkin, jolla valot saa päälle. Lisäksi se on kuljettajan vastuulla tietää, milloin autossa palaa mikäkin valo, tai on palamatta. Se ei ole mikään selitys, että kuljettaja ei tietäisi, palaako valot vai ei.


Eli asiayhteyteen liittyen, hänen autossaan ei ole merkkivaloa palaako takavalot (*. Ajovalojen merkkivalo hänellä on.

Se meni ohi onko hänen autossaan päiväajovalot ja jos on niin palaako silloin takavalot. Todennäköisesti ne takavalot palavat silloin kuin ajovalot päällä

(*
Tai sitten asiasta indigoidaan niin epäselvästi ettei omistaja tiedä.
 
Minunkin mielestä takavalot palavat aina, jos ajovalot ovat päällä.

Mutta esim. tässä kommentissa annetaan ymmärtää, ettei niin olisi:

Sillä jos takavalot palavat aina kun ajovalot palavat, niin silloinhan se ajovalojen merkkivalo kertoo myös että takavalot palavat. Ja tjkoo väitti ettei merkkivalon perusteella voi tietää palaako takavalot vai ei, joten tästä teen tulkinnan, että hänen mielestään takavalot voivat olla pimeät vaikka ajovalot ovat päällä.
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.

Merkkivalo voi olla mittaristossa, tai valokytkimessä mikä on yleensä ratin vasemmalla puolella.

Jos merkkivalo ei pala, niin käytössä on päivänvalot ja silloin monessa autossa ei takavalot pala, Toyotaakin ne saa palamaan aina jos haluaa, mutta harva tajuaa haluta.
 
Tuo valot päälle kun sataa on lähinnä saksalaisten autojen ominaisuus. Ainakaan oma korealainen tai katsellut japanilaiset merkit eivät valoja päälle laita. Myöskin hämäräsensoreissa aasialaisilla on aika samanlainen käytös, eli hajavaloa kun on riittävästi (vaikka olisi sumuista tai sateista ja näkyvyys heikko) niin ajovalot eivät syty (jolloin takavalot eivät pala). Omassa Kiassa maahantuoja on koodannut takavalot aina päällä oleviksi, mutta mikään vakio ominaisuus se ei ko. mallillakaan ole.

Itse tulee silloin tällöin tilanteita jossa ajovalot laitan päälle manuaalisesti, mutta koska takavalot palavat joka tapauksessa niin yleensä liittyy auringon nousun ja laskun aikoihin kun tien varressa olevien puiden varjot saavat auton vaihtelemaan valojen tilaa ees ja taas.
 
Eli asiayhteyteen liittyen, hänen autossaan ei ole merkkivaloa palaako takavalot (*. Ajovalojen merkkivalo hänellä on.

Se meni ohi onko hänen autossaan päiväajovalot ja jos on niin palaako silloin takavalot. Todennäköisesti ne takavalot palavat silloin kuin ajovalot päällä

Päiväajovalot eivät ole ajovalot. Ajovalojen merkkivalo ei pala jos pelkät päiväajovalot ovat päällä. Näin ollen jos kirjottaja väittää, että hän ei merkkivalosta tiedä palaako takavalot, niin silloin väite pitää sisällään sen, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalot palavat.
 
Ei voi olla, jos ajovalojen merkkivalo on päällä, eli ajovalot palaa, silloin palaa myös takavalot.

Merkkivalo voi olla mittaristossa, tai valokytkimessä mikä on yleensä ratin vasemmalla puolella.

Jos merkkivalo ei pala, niin käytössä on päivänvalot ja silloin monessa autossa ei takavalot pala, Toyotaakin ne saa palamaan aina jos haluaa, mutta harva tajuaa haluta.

Juurikin näin. Joten jos kirjoittaja väittää, että merkkivaloista ei tiedä palaako takavalot, niin kirjoittaja ei tiedä mistä puhuu. Minun mielestäni kuljettajalla on aina mahdollisuus varmistaa joko mittaristosta tai sitten valokytkimestä, palaako takavalot. Joten pimeällä perällä ajaminen on aina joko tietoinen valinta, tai sitten kyse on välinpitämättömyydestä.

Tuo valot päälle kun sataa on lähinnä saksalaisten autojen ominaisuus. Ainakaan oma korealainen tai katsellut japanilaiset merkit eivät valoja päälle laita. Myöskin hämäräsensoreissa aasialaisilla on aika samanlainen käytös, eli hajavaloa kun on riittävästi (vaikka olisi sumuista tai sateista ja näkyvyys heikko) niin ajovalot eivät syty (jolloin takavalot eivät pala). Omassa Kiassa maahantuoja on koodannut takavalot aina päällä oleviksi, mutta mikään vakio ominaisuus se ei ko. mallillakaan ole.

Juuri näin. Eli kun on tilanne, missä takavaloja pitäisi käyttää, niin kuljettaja näkee mittaristosta palavatko ne takavalot vai ei. Ja jos ei pala, niin on kuljettajan vastuulla kääntää ne valokytkimestä päälle.
 
Päiväajovalot eivät ole ajovalot.
No tuolloin oli puhe takavaloista ja ei hän tai muutkaan väittele että siitä onko ajovalot ja päiväajovalot sama asia.


Ajovalojen merkkivalo ei pala jos pelkät päiväajovalot ovat päällä. Näin ollen jos kirjottaja väittää, että hän ei merkkivalosta tiedä palaako takavalot, niin silloin väite pitää sisällään sen, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalot palavat.

Ahaa, tuollainen lokiikka. Itselle synty mielikuva että kommentoi nimenomaan takavaloista kertovaa merkkivaloa. Tyyliin Toyota esimerkki. Tuostakin (Toyota takavalo) merkistä kirjavia toteutuksia, joku kertoi että hänellä palaa valokytkimessä, joillain kytkimessä palaa valot aina jos mittareissakin, jollain kun sisällä tarpeeksi hämärää jne.


kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi, (Koska niin kirjavia toteutuksia niin en uskalla väittää että joka autossa niin olisi jos jokin tyypillisen "lyhyet" ajovalot merkkivalon tyylinen merkki loistaa niin myös takana valot loistaisi.)


Edit:
Muuten millainen se Toyotan ajovalojen merkkivalo on ? Tämä alkaa kyllä menne auto suunnittelun kukkaset ketjuun. En ole ihan varma onko Toyotassa tuo takavalon merkkivalo lähinnä parkit, eli vain jos ei ajovaloa, / eikä päiväajovaloja. No jos parkit niin edessä lähinnä kirkkaus juttu.
 
Viimeksi muokattu:
kukaan ei kai väittänyt että normi ajovalojen päällä ollessa takavalot ei palaisi

Jos väittää, että ajovalojen palaessa ei voi tietää palaako takavalot, niin kyllähän silloin nimenomaan väittää, että takavalot eivät palaisi silloin kun ajovalotkin palavat.

Mutta en jatka tästä enempää, kun tällä vääntämisellä ei ole mitään merkitystä käsiteltävän asian kanssa.
 
Nyt en taas ymmärrä joidenkin kärsivällisyyttä. 30-rajoitus asuinalueella, jossa on paljon lapsia liikkeellä ja näen jo kaukaa, että pakukuski tulee todella kovaa ja liimautuu luonnollisesti aivan perseeseen. Rajoitus nousi 40 ja väliä ei oikeasti ollut varmaan 1-2 metriä enempää. En nähnyt edes pakun ajovaloja peileistä.

Risteys tulee, isken vilkun päälle ja alan jarruttamaan ja paku oikein nytkähtää hätäjarrutuksen takia ja kuski soittaa torvea. Jos itse ajat aivan perseessä kiinni, etkä saa yhtään aikaa reagoida sen takia, niin miksi soitat vielä torvea muille. Ei varmaan edes nähnyt vilkkuani, kun ajoi niin takapuskurissa kiinni. Tuo on varmaan stereotyyppinen aggressiivinen pakukuski, joka ei mielestään tee virheitä ja kaikki on muiden syytä :think:

Sain kerran hyvin paljon tyydytystä, kun mersu roikkui työmaa-alueella aivan puskurissa kiinni ja kun yhtäkkiä eteen tuli punaisella maalilla merkattu terävä reuna, jarrutin vanteiden pelastamiseksi voimakkaasti. Mersu väisti vastaantulijoiden kaistalle, pysähtyi ja sammui siihen. Silti ei oppinut mitään, kun hetken kuluttua oli taas takapuskurissa kiinni.
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä

Millaista riskiä tarkoitat ?

Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
 
Millaista riskiä tarkoitat ?

Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
83kmh mulla on vakkarissa. Eihän siinä olisi ongelmaa jos on kilometri tolkulla suoraa mut harvemmin sitä täällä lapissa on vaan kaarteita kokoajan ja tuollaisen 34m yhdistelmän ohittaminen ottaa jo oman aikansa joten sen kaasupolkimen voisi painaa pohjaan ja mennä rivakasti ohi eikä könnäämällä
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
Sanohan, kun ammattimies olet, niin häiritseekö sellaiset perskärpäsiksi jäävät? Itse vähän tähän syyllistyn, että mieluummin ajan perässä samaa nopeutta rekan kanssa adaptiivisella vakkarilla kuin ohitan. Ei ole tapana lähteä kiireessä, joten köröttely ei haittaa. Mutta usein miettinyt, että ärsyttääkö se sitä rekkakuskia.
 
Millaista riskiä tarkoitat ?

Ilmeisesti mietit jotain kaksikaistaista valtatietä, jossa yksikaista suuntaansa, näin kesäaikaan satkun rajoitus ja itse ajelet todellista suurinpiirtein 80km/h, ja joku lähtee myöhässä ja alkuaankin vajaalla ohistupaikalla junnaan jotain reilua yhdeksää kymppiä , ei saa vauhtia, eikä tajua keskeyttää ja nakyvyys alkaa hiipuun, jolloin joudut miettiin jatkaako se vai keskeyttääkö se.
vahinko postaus
 
Sanohan, kun ammattimies olet, niin häiritseekö sellaiset perskärpäsiksi jäävät? Itse vähän tähän syyllistyn, että mieluummin ajan perässä samaa nopeutta rekan kanssa adaptiivisella vakkarilla kuin ohitan. Ei ole tapana lähteä kiireessä, joten köröttely ei haittaa. Mutta usein miettinyt, että ärsyttääkö se sitä rekkakuskia.
Ei ainaskaan minua ellei ole ihan kärryssä kiinni mut mikäs siinä jos tykkää siitä että yhdistelmän vauhti putoaa ylämäissä ja ajelee itse takana :) Toki pitäisi pelisilmää siellä takana ettei keräille sitten letkaa sinne taakse. Itse saatan vetää p-paikalle myös jos letkaa alkaa kerääntymään ja etummaiset ei tohi lähteä ohi.
 
Yksi raivostuttavin asia mitä itse koen liikenteessä on ohitustilanteet. Aina kironnu letkassa sitä kun jengi ei mene vauhdilla ohi ja nykyisin kun itse ajan yhdistelmää niin on se vähän aina kylmäävää kun jengi tulee matelemalla ohi ja näin luodaan turhia riskejä
Mutku ohittaessa ei saa ajaa ylinopeutta 😇. Kerran tosin taisi vahingossa prätkällä hieman lipsahtaa...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
284 943
Viestejä
4 895 042
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom