Kitaran soittaminen

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 896
Tullut taas elektropoppia ym. tehtyä ja kitara jäänyt, mutta tänään otin kitaran ja tuli vähän nauhoteltua/demoteltua. Tässä pieni pätkä (jotain melometallia), jota en vielä hyväksyisi ihan oikeaan nauhoitukseen, mutta menee nyt:

 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
952
Se nyt vain näyttää siltä että rentona se ei ole. Jossain kohdissa ilman että edes soitit, näytti että plektrakäsi vapisee.

Itse suhtaudun plektraotteeseen vähän kuin piirtämiseen. Monesti ote plektrasta on samanlainen kuin lyihykynää pitäessä. Mulla esim kynä on kolmen sormen otteella, niin että ote on peukalo/keskisormi ja etusormi vain tukee, kuten plektrakin usein (varsinkin rytmittelyssä). Joillain taas kynä kädessä kahden peukku/etusormi -otteella kuten plektrakin.

Sitten mitä siihen otteen vahvuuteen tulee, niin ota se lyijykynä käteen ja piirrä jotain kevyttä hahmotusta. Et paljoa purista tai paina? Hyvä, siirrät saman sihen plektraotteeseen.

Tietty välillä voi puristaa enemmän ja ns pickata täysillä, mutta se on sitten sitä hetkittäistä dynamiikan kontrollia.

Suosittelen kyllä siirtymään noista tappometallisoundeista välillä ihan perussoundiin. Vaikka joku kiva JCM800, missä sitä dynamiikkaa löytyy. Eli ihan kevyellä tatsilla soundi on melkein puhdas ja sitten tiukemmin soittaessa säröytyy kivasta.

EDIT: Tästä kohdasta näkee kun käsi vapisee
Mä vaihtaisin kans ton "oppikirja-jazz" plektraotteen heti sellaiseen yleisempään tapaan mitä kitaristeilla yleensä näkee. En ole koskaan tajunnut miksi tuota tapaa ylipäänsä kukaan suosittelee. Mulla oli joskus vanha kitaransoiton oppikirja ja siinäkin tuota tapaa opetettiin ja saman tien junnuna totestin etten ainakaan tuolleen pysty soittamaan. Ja jos kitara on yhtään alempana kuin kainalossa niin eihän käsi edes taivu tuollaiseen asentoon.

Tehtiin taas 5kpl Alice Cooperia. Pari tunnettua ja pari ei-niin-tunnettua
Vahvaa suorittamista. Teitkö itse myös rummut ja bassotkin vai miten? Laulu on myös hyvin onnistunut joten kehut siitäkin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 680
Mä vaihtaisin kans ton "oppikirja-jazz" plektraotteen heti sellaiseen yleisempään tapaan mitä kitaristeilla yleensä näkee.
Mihin yleisempään tapaan? En minä näe tuossa otteessa mitään vikaa eikä sitä kitaraa tartte mistään polvista pystyäkään soittamaan. Muutenkin toi plekuote on hyvin yksilöllinen juttu ja jos se jotenkin suht oppikirjamaisesti on opeteltu ja sillai toimii, niin minä en todellakaan lähtis repimään sitä uusiksi ilman tosi pätevää syytä. Jos minä esim. rupean sotkemaan keskisormea plekusta kiinni pitämiseen, niin kaikki hajoaa. Itellä pleku etusormen ja peukun välissä ja keskisormi saattaa vähän tukea etusormea, mutta ei koske plektraan.

Mutta se on kyllä ongelma, jos plekusta puristaa liikaa tai ranne ja käsivarsi ei pysy rentona. Siihen noissa aikaisemmissa, mihin itekin puutuin, ymmärtääkseni viitattiin ja siihen minusta kyllä kannattaa kiinnittää huomiota. Saa sitä plekuotettaankin mallailla, jos tietää mitä tekee ja se ote oikeasti jarruttaa soittoa, mutta ainakin itellä hukkaan heitettyä aikaa, kun palautuu luonnostaan tuohon, mitä se nyt on aina ollut.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
952
Mihin yleisempään tapaan? En minä näe tuossa otteessa mitään vikaa eikä sitä kitaraa tartte mistään polvista pystyäkään soittamaan. Muutenkin toi plekuote on hyvin yksilöllinen juttu ja jos se jotenkin suht oppikirjamaisesti on opeteltu ja sillai toimii, niin minä en todellakaan lähtis repimään sitä uusiksi ilman tosi pätevää syytä. Jos minä esim. rupean sotkemaan keskisormea plekusta kiinni pitämiseen, niin kaikki hajoaa. Itellä pleku etusormen ja peukun välissä ja keskisormi saattaa vähän tukea etusormea, mutta ei koske plektraan.

Mutta se on kyllä ongelma, jos plekusta puristaa liikaa tai ranne ja käsivarsi ei pysy rentona. Siihen noissa aikaisemmissa, mihin itekin puutuin, ymmärtääkseni viitattiin ja siihen minusta kyllä kannattaa kiinnittää huomiota. Saa sitä plekuotettaankin mallailla, jos tietää mitä tekee ja se ote oikeasti jarruttaa soittoa, mutta ainakin itellä hukkaan heitettyä aikaa, kun palautuu luonnostaan tuohon, mitä se nyt on aina ollut.
Tarkoitin tuota käsi nyrkissä ja pleku etusormen ja peukalon välissä. Harva silleen tuntuu luonnostaan soittavan vaan nämä musaopistot tuota suosittelee. Mut ihan kuin vain.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 680
Tarkoitin tuota käsi nyrkissä ja pleku etusormen ja peukalon välissä. Harva silleen tuntuu luonnostaan soittavan vaan nämä musaopistot tuota suosittelee. Mut ihan kuin vain.
Onhan tuollai soittajia vaikka millä mitalla. Vaikka Govan pykälän pätevämmistä.

Olennaista on minusta se rento ote ja rentous soittokädessä. Ei se, että toi ite ote plekusta pitäs olla just niin kuin jollekin muulle sattuu sopimaan.

muoks. onhan noita muut sormet viuhkanakin soittajia paljon, mutta alan pikkaisen kallistumaan siihen suuntaan, että se voi vähän haitata semmoista rentoa ranteen liikettä nopeammissa jutuissa, vaikka noi sormet pyrkii itelläkin herkästi aukeamaan.

Noiden muiden sormien suhteen aattelisin ite, että on miten luonnostaan on, kunhan on sillai rennosti, että ne saa nopsaan käyttöön, kun tarvii soittaa jotain hybridijuttuja, eikä siis missään puristuksessa nyrkissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
952
Otinpa eri kulmista kuvia miten mulla monesti plektra.
Kyllä suurin osa taitaa pitää sitä tuohon suuntaan vivahde-eroilla ainakin oman kokemukseni mukaan mitä rock-pop-metallia seurannut soittajana ja kuuntelijana 30 vuotta. Verrokiksi siis tuo edellä puhuttu käsi nyrkissä tekniikka. Vaikka onkin henkilökohtainen juttu niin näin se vaan noissa musatyyleissä menee.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 680
No Kososen Mikko kotimaiselta pop-rock -kentältä vielä tuohon käsi suht supussa tyyliseen soittoon. Kanssa sieltä aikas pätevästä päästä. Tuo argumentti ei vaan kanna minusta, että niitä sormia pitäs väkisin aukoa (kunhan ne ei tosiaan oo missään krampissa puristuksissa nyrkissä).

Keskisormi jos on plekussa kiinni etusormen kanssa, niin rajoittaa vähän sorminsoittoa, chet atkins -tyylisiä juttuja, tiettyjä kantrijuttuja jne., joihin tarvii sormia (myös sitä keskisormea) plekun matkassa, mutta riippuu sit omasta musatyylistä onko väliä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 896
Minäkin pidän vaan peukalolla ja etusormella. Piti ihan kitara ottaa käteen, että mites minä soitankaan. Mitään oppeja en ole saanut, mikä nyt ei välttämättä hyvä ole. Keskisormen ottaminen mukaan tuntuu oudolle.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 660
Viestejä
4 323 469
Jäsenet
72 068
Uusin jäsen
M.M

Hinta.fi

Ylös Bottom