Avaan lisää tuota sekvenssi-ajatteluani ja miksi siitä olisi hyötyä teorian omaksumiselle. Toivottavasti foorumi ei sotke ascii-taidetta, jonka laitoin koodi-kenttään.
Koodi:
|a-bc-d-ef-g-|a-bc-d-ef-g-| < - A molli
|x-xx-x-xx-x-|x-xx-x-xx-x-|
x Sävel
- väli (puolisävelaskel, yksi nauhanväli)
| oktaavin raja, lähinnä selvennykseksi
|x-xx-x-xx-x-|x-xx-x-xx-x-|
|c-d-ef-g- a-bc| < - C duuri
|x-xx-x-xx -x-|x-xx-x-xx-x-|
|f-g-aa# c- d-ef| < - F duuri
Tässä asiaa tarkastellaan kitaran näkökulmasta, teorian perusteiden oppimiseksi. A-molli tuli valittua alkupisteeksi, koska se on aakkosten ensimmäinen ja helppo merkitä kirjaimilla tekstiin. Lisäksi en käytä suomalaissaksalaista h-merkintää nuotista b, loogisuuden nimessä.
Kun on valittu alkupisteeksi A-molli, niin sekvenssistä muodostuu yllä koodissa olevan näköinen. Laitoin sen yläpuolelle sävelet näkyville, niin ne löytyvät myös kitaran A-kieleltä helposti. Kuvassa x tai - vastaavat siis yhtä nauhanväliä, | on vain ylimääräinen rajamerkintä. Vastaavat siis kitarassa otelaudan alkua/12. nauhaa/loppua.
Sekvenssin käyttöä demonstroi tässä kaksi esimerkkiä,joista ensimmäisessä soitetaankin sekvenssiä aloittaen 3. sävelestä, jolloin muodostuu duuri ( C ).
Jälkimmäisessä esimerkissä aloitetaa myös sekvenssin 3.sta sävelestä, mutta niin, että kitaran otelaudalla soitto alkaa f-nuotista, jonka "päälle" mielessään siirtää tuon sekvenssin. Ikäänkuin laittaisi sabluunan otelaudan päälle.
Hyötynä siis eri duurien ja mollien löytäminen otelaudalta helposti vain siirtymällä soittamaan pohjanuotin kohdalle. Ajatuksen tasolla siis irtaudutaan opettelemasta ulkoa jokaisen eri sävellajin nuotit erikseen muistiin, sen sijaan haetaan pohjasävel otelaudalta ja soitetaan järjestelmän mukaisesti. Jatkoa ajatellen, moodit ovat tässä jo valmiiksi läsnä, lisäksi perus kolmisointujen muodostaminen satunnaiseen sävellajiin sujuu valitsemalla sekvenssitä 1. 3. ja 5. sävel, ja tarkistamalla otelaudalta, mitkähän ne sitten ovat.
Olen ihan tarkoituksella valinnut yhdeltä kieleltä soittamisen tähän, jotta asian pystyy hahmottamaan omin silmin helposti, kun samalla soittaa kitaraa. Jotta oppisi otelaudalta sävelten paikat, kannattaa soittaessaan lausua hiljaa soitetun sävelen nimi, niin se iskostuu nopeammin tajuntaan.