Kitaran soittaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 618
Välipornot: Charvel lähti pari viikkoa sitten uudelle omistajalle ja tilalle tuli 1999 Jackson USA SL1 Ghost Flame.


Jaskat on kyllä useimmiten helkkarin hienoja, mutta ei vain sovi omille ulokkeille. RR mulla oli joskus, mutta ei ole ollut superstrat malleja. On niitä tullut kyllä koitettua.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Välipornot: Charvel lähti pari viikkoa sitten uudelle omistajalle ja tilalle tuli 1999 Jackson USA SL1 Ghost Flame.


Onks noissa jaskoissa keskimikin paikka joku omansa vai johtuuko vaan kuvasta? Ainakin tuossa alemmassa näyttäs, että keskimikki ois lähempänä tallamikkiä perinteiseen HSS -superstratoon verrattuna. Mikä sit vähän voi vaikuttaa soundiin.

Toki jos se keskimikki on vielä kaksikelainen, niin perinteisiä kakkosposition soundeja varmaan muutenkaan haeta :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Toisessa 24 nauhaa ja toisessa 22 lienee syy
Ei kai nauhojen lukumäärän pitäs keskimikin paikkaan vaikuttaa.. tuossa 22-nauhaisessa keskimikki näyttää siltä, kuin ois kolmas kela tallamikille :) Missä ei varmaan siinäkään mitään vikaa ainakaan Morsen mielestä, mutta tosiaan (kakkos-, kolmos- ja nelospositioiden) soundi voi olla vähän erilainen kuin keskimikissä, joka on sillai perinteisesti keskellä.

Eikä siis varmaan mitään väliä, kun oletan, ettet noilla peleillä semmoista kamaa hirveästi soittele, joissa noilla positioilla ois kauheasti käyttöä.
 

Kridedude

Näkymätön tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
610
Juu luin hieman kieroon, noissa on kyllä keskenään millilleen keskimikin poterot samassa kohdassa suhteessa tallaan.
Muihin superstratoihin ei ole nyt verrattavaa :) en ole henkkoht kiinnittänyt juurikaan huomiota, toki vaikuttaa varmasti ettei mulla ole HSS mikityksellä oikein kitaroita ollut ennen. Charvel 650XL ja Model 6 oli joskus.

Tallamikki puolitettuna ja yhdistettynä keskimikkiin saan itselle mukavaiset kliinit yms aikaiseksi. Ihan käyttökelpoisia soundeja kaikki. Makuasioita aina toki.


SL1 mikkivalinnat:

1724579594721.png




ja DK1 mikkivalinnat:

1724579786107.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
^ Joo, ehkä se on tosiaan tuo kuva.

Nuo on joo nuo ihan perus HSS-straton kytkennät, joilla saa varsin monipuolisesti eri tarpeisiin soundia. Tykkään itekin cleaneissa käyttää suht paljon nelospositiota ja kakkospositiotakin välistä mausteena, missä sitä "quack" soundia tarvihtee. Toi pelkkä keskimikki meinaa jäädä käyttämättä..
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Tjaa, jatkoin nyt vielä kolmatta vuotta tuolla musaopistolla. Joka vuosi vaihtunut maikka ja hinnat nousee koko ajan, että tätä tarttee varmaan jossain kohtaa arvioida uusiks, mutta nyt riitti vielä motia mennä, kun onhan tuo ihan hauskaa vaan tsekkailla jotain juttuja jonkun kanssa ja jutella musasta. Ja ihan asiallisia tyyppejä ollu kaikki olkoonkin, että eka oli kyllä selkeästi paras opettajana. Menikin sit AMK:iin opettamaan.

Miks tää nyt tuli mieleen, niin tänään pitäs mennä duunien päälle kattomaan, että millainen tää uusin maikka.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Löyty käytetty Roden NT-2A mikrofoni, jonka nappasin. Jos ei ollu huijaus, niin vois kokeilla, millasta rapaa tulee, kun koittaa akkaria nauhoittaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
672
Jos saat piuhalla akkarista signaalin talteen, niin yhdistämällä sen mikrofonin kanssa saat käyttökelpoista tavaraa. Itse olen muuten kokeiluissani saanut talteen vain kielten rapinaa!
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Hyvin tuolla akkari tarttuu. Siihen kaulan loppuosaan tähtäilee. Kompuraa ja reverbiä vähän mausteeksi.
Joo, niin minäkin noista luin, että pitäs ihan ok toimia yksinäänkin. Ymmärtääkseni, jos parempaa jälkeä haluais, niin tarvis ottaa kaverina jollain suuntaavammalla haulikkomikrofonilla tai mitä nää tuubit onkaan nimeltään (ja kattoa noiden paikat kondikseen), mutta ei viiti alkaa tuollaisia säätään, jos ny vähän haluaa jotain akkarikomppia vaan omien kötöstelyjensä taustalle.

Daavidsin Paulilla oli joku ok video muistaakseni tästä, jota vois kurkata muistin virkistämiseksi ja Tommy Emmanuelhan näyttää ottavan kanssa just tuollai nuo studiolivepätkänsä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 400
Mulla alkaa omat "rytmikitaran" taidot olemaan sitä luokkaa, että tekis oikeesti mieli alkaa paneutuu enemmän toho musiikin teoriaan niin tajuaisi jostain jotain.
Mä en oo vieläkää tähä päivään mennessä löytänyt lähdettä mistä mä tajuaisin asioita kunnolla :D Ihan avaruustiedettä mulle. Jotain minor skaaloja soitellut backing trackkiin ja sitte kirjaimet fretboardilta (toki en hyvin ulkoa ku soitan monessa eri vireessä niin ei oo jaksanut opetella). Tablatuureja ossoon jo vääntää ja sitte tahtilajit ymmärrän, mut nää ei nyt auta musan teoriaan noin muuten.


 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
342
Mulla alkaa omat "rytmikitaran" taidot olemaan sitä luokkaa, että tekis oikeesti mieli alkaa paneutuu enemmän toho musiikin teoriaan niin tajuaisi jostain jotain.
Mä en oo vieläkää tähä päivään mennessä löytänyt lähdettä mistä mä tajuaisin asioita kunnolla :D Ihan avaruustiedettä mulle. Jotain minor skaaloja soitellut backing trackkiin ja sitte kirjaimet fretboardilta (toki en hyvin ulkoa ku soitan monessa eri vireessä niin ei oo jaksanut opetella). Tablatuureja ossoon jo vääntää ja sitte tahtilajit ymmärrän, mut nää ei nyt auta musan teoriaan noin muuten.


Pienenä poikana tämmönen kuin Suuri kitarakirja oli kovaa valuuttaa. Nettisivustoista ei oo hajua, mutta luulis olevan kaikenlaista tarjolla. Ketjun aktiivit varmasti tietää.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Eikö näistä ole useampaan kertaan jo kirjoiteltu... Vaikea näin köykäisistä lähtökohdista oikein ehdottaa, mutta joku kitaristille suunnattu peruskurssi mallia Rockway suomeksi tai vaikka Rick Beaton teoriat enkuksi todennäköisesti ok peruspläjäys. Kirjoja on joka lähtöön riippuen mistä kulmasta haluaa asiaa lähestyä. Youtubessa on vaikka mitä, kunhan selaa. Musaopistoissa pystynee soittimen opiskelun lisäksi käymään läpi teoriaa jne.

Minä suosisin noita kursseja ainakin alkuun, koska niissä on todennäköisesti jonkinlainen suht fiksu etenemisjärjestys, missä asioita käydään läpi ja mistä saanee jonkinlaisen fiksun peruskäsityksen. Sen perään voi sitten laajentaa ihan niin paljon kuin riittää aikaa ja mielenkiintoa opiskella ja jatkuvaa oppimistahan se olis tuonkin kanssa ihan niin kuin soittimenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Menköön uuteen viestiin, mutta Rockwaylla on näköjään Musiikin teorian perusteet -kurssi, jolla päässee liikkeelle. Lisäksi näkyy löytyvän blogikirjoituksia, joissa on ihan hyvää tarinaa ja lisää linkkejä uusiin materiaaleihin. Perusteista se kannattaa lähteä liikkeelle tässäkin, koska peruspalasten päälle rakentuu kaikki edistyneempi.

Tuossa tuo Guthrie Govanin eka Creative Guitar pdf:nä, jossa hyvää perusteoriaa kitaristille ja toki kaikenlaista mekaniikka-asiaa ja harjoituksia päälle: https://lucasmartinez.com.br/wp-con...eative_Guitar_1_-_Cutting-Edge_Techniques.pdf. Kakkososa löytyy kanssa ilmaisena pdf:nä, kun googlaa.

Oppimateriaalia, niin ilmaista kuin maksullista, löytyy oikeasti googlella aivan loputtomiin, mutta jos tarvis pystyä kysymään, kun joku juttu ei aukea, niin sitten teoriaa pitäs opiskella jonkun opettajan kanssa ja se varmaan kääntyis sit musaopistojen puolelle. En tiedä onko Rockwaylla jotain chattiaspaa opiskelijoille, enkä jaksa ny googlata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 618
Teoriapuoli on pianon koskettimilla n. 100 kertaa selkeämpää kuin kitaralla. Siitä vain ihmettelemään perusteet ja siitä on helppo siirtää kitaralle kun tietää mistä sävelet löytyy.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Yks monien käyttämä tapa on kanssa sit analysoida vaan kappaleita. Missä sävellajissa mennään, millaisia sointuja, onko ne soinnut jonkun sävelasteikon sointuja vai onko mukana lainasointuja, mitä soitetaan minkäkin soinnun päälle ja millaista vibaa ne antaa (tai vielä analyyttisemmin: missä suhteessa joku soitettu nuotti on pohjalla soivaan sointuun, miksi se sopii alla soivaan sointuun tai mihin asteikkoon tai moodiin se kuuluu), missä tahtilajissa mennään jne. Tähän ei vaan minusta oikein käy mikään monotoninen örinämetalli, vaan ehkä sit mieluummin ammentais jostain melodisesti pikkaisen kompleksisemmasta kamasta ja opettajasta ois todennäköisesti apua ainakin alkuun. Youtuubissa kyllä varmaan myös videoita, joissa puretaan klassikkobiisejä ja käydään läpi mitä niissä tapahtuu.

Tuosta jäänee kokonaisuutena enemmän käteen, kuin että ulkoa opettelee vaan tabeista nuotit tajuamatta yhtään, mitä biisissä oikeasti tapahtuu. Ja sit kun tajuaa, mitä niissä biiseissä oikeasti tapahtuu, niin ne jutut siirtyy muuallekin paremmin kuin silloin, jos lihasmuistissa on vaan läjä lickejä ilman ymmärrystä kontekstista tai miksi ne jossain kohtaa toimii ja jossain toisessa kohtaa ei.

Ja improvisaatiotreeni toimii vähän samalla tavalla. Kiertoja soimaan, lähtien ihan droneista tai yhden soinnun taustoista, ja soittoa niiden päälle tutkien, mitkä jutut toimii, mitkä ei toimi ja miltä eri jutut kuulostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
672
Teorian oppimisessa minulla yksi keskeinen ongelma on ollut muistaa, mitä milläkin sanalla/käsitteellä tarkoitetaan. Joten kannattaa aloittaa lukeminen ihan alusta ja hitaasti. Mikä on oktaavi. Mikä on sävelasteikko. Miksi länsimaisessa musiikissa on valittu seitsemän säveltä (kahdestatoista tarjolla olevasta) per oktaavi. Mikä on se sekvenssi, kun soitetaan sävelasteikon nuotit järjestyksessä lävitse - eli mitkä nuotit ovat puolisävelaskeleen etäisyydellä toisistaan, mitkä kokosävelaskeleen. Ja ymmärtää, että kitaralla yksi nauhanväli tarkoittaa puolisävelaskelta.

Suosittelen tutustumaan A-molliin niin, että soittaa sitä yhdeltä kieleltä ja ajatuksella tarkkailee sävelten välisiä etäisyyksiä. Minulle aukesi teoria paremmin, kun ymmärsin tuon nuottien välisen sekvenssin - eli miten sävellaji rakentuu.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Suosittelen tutustumaan A-molliin niin, että soittaa sitä yhdeltä kieleltä ja ajatuksella tarkkailee sävelten välisiä etäisyyksiä. Minulle aukesi teoria paremmin, kun ymmärsin tuon nuottien välisen sekvenssin - eli miten sävellaji rakentuu.
En oo ihan varma mitä tarkoitat ja miksi juuri A-mollia, mutta jos meinaat sitä, että käy läpi, että miten koko- ja puolisävelaskelet toistuu molliasteikossa, niin kai tuollaikin voi lähteä liikkeelle.

Toinen lienee sit muistaa, että molliasteikossa on aina pieni terssi (eli alennettu kolmonen suhteessa pohjasäveleen) ja luonnollisessa mollissa lisäksi alennettu kutonen ja seiska. Siirtyisin ehkä ite A-molliasteikon ihmettelystä aika nopeasti tutkimaan molli- ja duuriasteikoiden eroja, niin sävelien kuin soinnin, ja opiskelemaan myös rinnakkaismollin käsitteen. Eli kappas kehveliä, A-molliasteikossa ja C-duuriasteikossa on ihan samat sävelet, mutta vähän vaan eri järjestyksessä ja sama pätee jokaiseen muuhunkin sävellajiin ja sen rinnakkaismolliin. Mistä pääsee sit joskus myöhemmin näihin paljon puhuttuihin moodeihin (joita siis duuriasteikko ja luonnollinen mollikin on).

Mut ehkä A-molli (tai se vapaa A-kieli ylipäätään) siitä mukava, jos haluaa opetella samalla intervalleja tuon asteikon lisäksi, eli miksi kutsutaan intervallia joka muodostuu vapaasta A-kielestä ja kolmosnauhalta painettuna, entä nelos- tai vitosnauhalta painettuna jne. Ja intervalleille on varmaan jotain kuuloharjoituksiakin, joita varmaan kannattas ehkä käydä, että korva kertois pienen ja suuren terssin eron, kvartin, ylinousevan kvartin, kvintin, pienen ja suuren sekstin erot ja niin edelleen.

muoks. ja hyvää reeniähän se samalta kieleltä soitto ylipäänsä on, että löytyy intervallit ja asteikot myös yhdeltä kieleltä. Mulla vaan vähän suti tyhjää tuon kanssa, että miten sitä kautta ite hahmottais teoriaa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
672
Mut ehkä A-molli (tai se vapaa A-kieli ja hyvää reeniähän se samalta kieleltä soitto ylipäänsä on, että löytyy intervallit ja asteikot myös yhdeltä kieleltä. Mulla vaan vähän suti tyhjää tuon kanssa, että miten sitä kautta ite hahmottais teoriaa..
Kun sen sekvenssin sisäistää, niin on helppoa siirtää se eri pohjasävelille, eli sävelasteikoille. Lisäksi, sekvenssi toistuu samanlaisena joka oktaaville (määritelmän mukaisesti). Joten jos aloitatkin soittamaan tätä A-mollia sävelen c kohdilta, jatkaen seuraavan oktaavin c:hen, niin mitä juuri soititkaan?

Eli kun tietää, mistä kohtaa sekvenssiä aloittaa(minkä sävelen pitää pohjanuottinaan), niin duurit ja mollit sun muut moodit löytyvät kuin itsestään. Samaten sointujen muodostaminen näyttää loogisemmalta, kun katsoo sävelasteikkoa vain numeerisena jonona.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 577
En oo ihan varma mitä tarkoitat ja miksi juuri A-mollia, mutta jos meinaat sitä, että käy läpi, että miten koko- ja puolisävelaskelet toistuu molliasteikossa, niin kai tuollaikin voi lähteä liikkeelle.

Toinen lienee sit muistaa, että molliasteikossa on aina pieni terssi (eli alennettu kolmonen suhteessa pohjasäveleen) ja luonnollisessa mollissa lisäksi alennettu kutonen ja seiska. Siirtyisin ehkä ite A-molliasteikon ihmettelystä aika nopeasti tutkimaan molli- ja duuriasteikoiden eroja, niin sävelien kuin soinnin, ja opiskelemaan myös rinnakkaismollin käsitteen. Eli kappas kehveliä, A-molliasteikossa ja C-duuriasteikossa on ihan samat sävelet, mutta vähän vaan eri järjestyksessä ja sama pätee jokaiseen muuhunkin sävellajiin ja sen rinnakkaismolliin. Mistä pääsee sit joskus myöhemmin näihin paljon puhuttuihin moodeihin (joita siis duuriasteikko ja luonnollinen mollikin on).

Mut ehkä A-molli (tai se vapaa A-kieli ylipäätään) siitä mukava, jos haluaa opetella samalla intervalleja tuon asteikon lisäksi, eli miksi kutsutaan intervallia joka muodostuu vapaasta A-kielestä ja kolmosnauhalta painettuna, entä nelos- tai vitosnauhalta painettuna jne. Ja intervalleille on varmaan jotain kuuloharjoituksiakin, joita varmaan kannattas ehkä käydä, että korva kertois pienen ja suuren terssin eron, kvartin, ylinousevan kvartin, kvintin, pienen ja suuren sekstin erot ja niin edelleen.

muoks. ja hyvää reeniähän se samalta kieleltä soitto ylipäänsä on, että löytyy intervallit ja asteikot myös yhdeltä kieleltä. Mulla vaan vähän suti tyhjää tuon kanssa, että miten sitä kautta ite hahmottais teoriaa..
Köhöm, rinnakkaissävellaji, ei rinnakkaismolli. Täällä on opiskelijoita paikalla :)

A-molli (ja C-duuri) on siitä selkeä ettei ole ylennettyjä/alennettuja. Näyttää nuotistossa selkeeltä ja pianon koskettimistossa pelkkiä valkoisia näppäimiä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
Köhöm, rinnakkaissävellaji, ei rinnakkaismolli. Täällä on opiskelijoita paikalla
Ihan käypä termi on minusta rinnakkaismollikin ja esiintyy myös oppiteksteissä. Voinet tsekata itsekin.

Varmaan joo virallinen virallinen tuo mainittu, mutta minusta voi käyttää kumpaa hyvänsä, kunhan ymmärtää käsitteen. Intuitiivisempi tuo -molli.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 577
Ihan käypä termi on minusta rinnakkaismollikin ja esiintyy myös oppiteksteissä. Voinet tsekata itsekin.

Varmaan joo virallinen virallinen tuo mainittu, mutta minusta voi käyttää kumpaa hyvänsä, kunhan ymmärtää käsitteen. Intuitiivisempi tuo -molli.
On rinnakkaisduurejakin (niille molleille). Mutta ne on molemmat rinnakkaissävellajeja.
Hyvä näitä on kyllä ottaa haltuun, se on selvä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 747
On rinnakkaisduurejakin (niille molleille). Mutta ne on molemmat rinnakkaissävellajeja.
Hyvä näitä on kyllä ottaa haltuun, se on selvä.
No juu, oot varmaan oikeassa, luin nyt silmät auki viestini ja ehkä se tuossa kontekstissa oli vähän harhaanjohtava. Duuri ja molli on keskenään rinnakkaissävellajeja, jos niillä on sama etumerkki, ja hyvä toki pitää tuo käsitepuoli selkeänä, mutta sitä esiintyy minusta teksteissä tai jutuissa, että sanotaan, että jollain duurilla on jokin rinnakkaismolli.

Mut joo, pääasia, jos tuo käsite vaan aukeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
252 518
Viestejä
4 393 990
Jäsenet
72 998
Uusin jäsen
maeger

Hinta.fi

Ylös Bottom