Kitaran soittaminen

Pikkurillillä ja nimettömällähän on sitten sama koukistajalihas, miksi ne haluais usein toimia kimpassa, jos nyt joku ihmettelee, että onpas vaikea saada niitä toimimaan itsenäisesti. Oli näköjään mainittu tuossa alla olevassa artikkelissakin, muistin tuon jostain ihan muusta yhteydestä.

Mutta siis tommonen tuli vastaan, jos haluaa kuivaharjoitella. Kai noi ihan fiksuja voi olla, mutta ite en oo kyllä juuri tehnyt ja edelleen on vaikeaa star trekit, vaikka kitara ollu kourassa ekaa kertaa 30 vuotta sitten. Noi Federleyn reenit kyllä menee sen enempää ihmettelemättä.

 
Melodia harjoituksia on hyvä ottaa yhdellä kielellä ja sitten lisää niitä kieliä kun on korvalle tuttu miten mennään ja löytää ne oikeat sävelet helpommin. Itse asiassa ihan samalla lailla noita opeteltiin kun tyttö aloitti viulun. Siinä tosin jousitekniikka on about 100 x vaikeampaa kuin plektra. Tätä kuullut muidenkin suusta kun kitaran ohella viuluun tartuttu sillä oletuksella että helppo nakki.
 
Unohtui vielä tärkeä esitaito eli otelautakädellä täytyy onnistua Star Trek tervehdys.. Tähän ei tartte kitaraa ollenkaan :D Itse opein vasta noin 15 vuotta sitten. Eka kitara hommattu vuonna 1995 eli on vähän hukkaan menneitä vuosia takana. Mutta eka Trekki tervehdys ja siitä sitten parantamaan noita käden hermotuksia ja rikkomaan sitä syntymän jälkeen kehittynyttä automatiikkaa.

Mä en pysty vieläkään tekemään Spock greetingiä, se kyllä hankaloittaa tiettyjä asioita soittamisessa.
 
Mä en pysty vieläkään tekemään Spock greetingiä, se kyllä hankaloittaa tiettyjä asioita soittamisessa.
Helppo taito kuitenkin oppia. Siitä seuraavaksi sitten etusormi ja pikkurill mahdollisimman etäälle toisistaan ja keskari ja nimetön yhteen. Ja liuttaa sitten pitkin otelautaa sormet tuolla tavalla...

Mutta joo mun pointti tuossa on vain saada sormet tarkemmin hyvälle kohdalle nauhojen suhteen kun painetaan kieliä alas sointuja muodostettaessa ja vaihdettaessa toiseen sointuun. Helpottaa hommaa kun saa niitä omia sormia ohjattua halutusti.
 
Minä oon kyllä vahvasti sitä mieltä, että kaikkein eniten hyötyy vaan treenistä soittimen kanssa. Jos haluaa noita kuivaharjoitteita vaikka nyt bussissa tehdä, niin ei siitä varmaan haittaakaan ole, mutta noi sointuotteissa ja soitossa muuten tarvittavat kulmatkin on niin spesifejä, ettei niitä oikein reenaa muuten kuin soittimen kanssa. Ja mistä kontrolli soittoon tulee, niin näppivoimista. Soitossa tarvittavaa näppivoimaa ei tule muuten kuin soittamalla.

Kaivaa vaikka jonkun jazz-sointutaulukon tai tsekkaa joitain jazz-kiertoja, niin noissa saa kyllä nopsaan sormiakrobatiatreeniä ja vaikka ei kykenis tempoon soittamaan, niin noita otteita ja sointuvaihdoksia voi mallailla hitaasti, että sormet alkaa tottumaan otteisiin ja alkaa suostumaan menemään paikoilleen.

Esim. tuo (kuvassa E) maj9 voi olla vähän veemäinen alkuun pikkuriilin ja nimettömän indepenssin kannalta. Siinä vois olla jo yksi treeni, kun vaihtaa tuota otetta jonkun toisen soinnun kanssa niin, että loksahtelevat sujuvasti paikalleen.

Ja siis tuo kutospositiosta otettu ote eli ylärivin keskimmäinen, mitä tarkoitin. Sormitushan tuossa siis A-kielelle keskisormi, D-kielelle etu, G-kielelle pikkurilli ja H-kielelle nimetön.

1726201459741.png
 
Koko barret alkaa olla aika harvinaista herkkua soitossa, ite en edes muista koska olisin soittanu oikeasti koko barrea oikein missään. Sointukäännöksiä kannattaa alkaa tavailemaan, niinkuin tuossa ylempänäkin heitettiin, mutta siihen ei tarvi mitään hienoja jazz sointuja vaan joku suuri laulukirja ja sitten lähtee kattelemaan ne soinnut niin että tarvii mahdollisimman vähän liikuttaa vasenta kättä. Toki hiton tylsää alussa, mutta vanhempi soitto-oppilas kiittää sitten vuoden parin päästä.
 
Helppo taito kuitenkin oppia. Siitä seuraavaksi sitten etusormi ja pikkurill mahdollisimman etäälle toisistaan ja keskari ja nimetön yhteen. Ja liuttaa sitten pitkin otelautaa sormet tuolla tavalla...

Mutta joo mun pointti tuossa on vain saada sormet tarkemmin hyvälle kohdalle nauhojen suhteen kun painetaan kieliä alas sointuja muodostettaessa ja vaihdettaessa toiseen sointuun. Helpottaa hommaa kun saa niitä omia sormia ohjattua halutusti.

Ei välttämättä jos sun käden fysiologia on tietynlainen. Tästä oli tyyliin joku dokumenttikin.

Believe me, oon yrittänyt opetella tuota pennusta asti, mun kädet ei taivu tuohon. Kitaraa oon soittanut on/off jotakin 20v ilman että pystyn tekemään Spock-tervehdystä. :) Tekee joistakin hammer/pull-off linjoista haastavaa jos nimettömällä joutuu pulloffin tekemään.
 
Eipä niitä "hienoja" jazz-sointujakaan kannata pelätä, koska tonaalisuus jää aika kapeaksi, jos oma repertuaari on vaan nuotiopiirisointuja. Nimim. kokemusta on ja käy tylsäksi ennen pitkää.

Barre-soinnut varmaan isoimmassa roolissa, kun vedetään jotain akkarikomppia. Sähkökitaralla kompit saattaa monesti olla vähän erilaisia ja kaikenlaisilla pienemmillä kolmisoinnuilla ja niiden käännöksillä, vitosilla yms. pelataan paljon enemmän.
 
Ei välttämättä jos sun käden fysiologia on tietynlainen. Tästä oli tyyliin joku dokumenttikin.
Joo, kyllä toi mullakin on vaikeampaa kuin jollain toisella ehkä. Näköjään nykyään saa spockit tehtyä kohtuu ok ja nimenomaan otelautakädellä - joskus aikaisemmin ei.

(Ja ainoa, mitä oon reenannu, on tota soittamista, että ehkäpä se sormien independenssi kehittyy tosiaan ihan soittamisenkin kautta.)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo käden koko, se miten yleensä rakenteellisesti sormet liikkuu yms, vaikuttaa soittamisen tapaan ja "helppouteen". Itsellä esim on lyhyehköt sormet eli ei tosiaan montaa nauhaväliä kata kurotettunakaan, plus kun sormet hieman kaartuu päässä sivusuunnassa niin se vielä korostaa tuota/vie sitä tehokasta ulottuvuutta pois.

Plus harmittavasti juuri vasen käsi ollut itsellä aina huonompi sormien liikkuuvuuden suhteen, ilmeisesti lapsuuden vamma tms jonka takia pikkusormi/nimetön eivät liiku toisistaan erillään vaan jänne tms väkisinkin vie toista toisen mukana jossain kohtaa liikerataa. Kun taas oikeassa voi sormia oikeastaan erillään käskeä.
 
Ei välttämättä jos sun käden fysiologia on tietynlainen. Tästä oli tyyliin joku dokumenttikin.
Varmaan osittain totta tuokin. Itsellä hermoradat vastaa enemmistöväestöä. Sitten on olemassa jotain henkilöitä jotka pystyvät suoristamaan nimettömänsä kämmenselän suuntaiseksi kun muu käsi on nyrkissä. Itse koittanut tätä tehdä ja ei onnistu.

Tätä sormien käskyttystä vaikka Spock -tervehdystä kun treenaa, niin auttaa välillä myös vastakkainen liike. Eli laita toisen käden avulla toisen käden sormet tuohon tervehdykseen ja sitten alat liikuttamaan nimetöntä ja pikkurilliä yhdessä kohti keskisormea. Ja tavallaan jos annat käden vaikka roikkua alaspäin ja liikuttelen vähän etusormea, niin saattaa joku muu sormi tehdä liikkeen myös. Kaiken sen liikkeen mitä muut sormet tekevät, mutta et käskenyt niitä tekemään pystyt oppimaan, että saat ne tekemään halutessasi niitä liikkeitä. Samaa pätee esim varpaisiin, mutta on itselle ainakin huomattavasti hankalampaa.

Varpaita liikuttelen selkäongelmien takia. Saa tarkistettua että hermoradat selässä on edelleen kunnossa.
 
Koko barret alkaa olla aika harvinaista herkkua soitossa, ite en edes muista koska olisin soittanu oikeasti koko barrea oikein missään. Sointukäännöksiä kannattaa alkaa tavailemaan, niinkuin tuossa ylempänäkin heitettiin, mutta siihen ei tarvi mitään hienoja jazz sointuja vaan joku suuri laulukirja ja sitten lähtee kattelemaan ne soinnut niin että tarvii mahdollisimman vähän liikuttaa vasenta kättä. Toki hiton tylsää alussa, mutta vanhempi soitto-oppilas kiittää sitten vuoden parin päästä.

Pianolla olin vähän laiska opettelemaan käännöksiä, mutta nyt päätin kitaran kanssa toimia toisin. Onhan se helvetin tylsää, mutta uskon sen sitten maksavan takaisin myöhemmin. Toki pitää varmaan joku neljän kierron biisi vaikka opetella ja painaa sitä sitten eri käännöksin. Saisi vähän vaihtelua välillä. Nyt on E, A ja D -kielien C-duurin mukaiset sävelet jokseenkin muistissa. Olen laittanut tietokoneen näytölle pyörimään näitä C-duurin mukaisia säveliä n. 1.5-2 sekunnin intervallilla ja näpyttelen niitä nyt eri kohdista. Sitten esim. 3 peräkkäistä välillä jne. N. 15-60min/ päivä pyrin näppäilemään. Ajatus, että parin viikon päästä voisi siirtyä sointuihin ja sitten aina välillä tekee tätäkin.
 
Nopee lurautus taas valmiin taustan päälle:


Queenin, ehkä pykälän kulutettu, Bohemian Rhapsody soolo siis. Ei jotenkin mee tajuntaan, miten se yks korkealta laskeva luritus oikeasti menee, niin tuossa jotain vähän sinne päin ja soundit tällä kertaa Neuralin Tone King kolmosesta. Harvemmin oon löytänyt tuolta mitään käyttökelpoista, mutta nyt kun satuin tuohon soundiin törmäämään, niin toimi omaan korvaan tuolla ylärekisterissä kivasti tuon levyn "vanhan" soundin kanssa.

muoks. tuo ihan loppu ei taida ihan osua iskuille ja muutenkin oli vähän haastava seurata tosta taustasta taimia, mutta meni niin vähillä otoilla, että saa olla noin.. pitää muutenkin lähtee meneen ihan just.

Toinen muoks. on kai tuo riittävän lähellä tähän tarkoitukseen :D
 
Viimeksi muokattu:
Nopee lurautus taas valmiin taustan päälle:


Queenin, ehkä pykälän kulutettu, Bohemian Rhapsody soolo siis. Ei jotenkin mee tajuntaan, miten se yks korkealta laskeva luritus oikeasti menee, niin tuossa jotain vähän sinne päin ja soundit tällä kertaa Neuralin Tone King kolmosesta. Harvemmin oon löytänyt tuolta mitään käyttökelpoista, mutta nyt kun satuin tuohon soundiin törmäämään, niin toimi omaan korvaan tuolla ylärekisterissä kivasti tuon levyn "vanhan" soundin kanssa.

muoks. tuo ihan loppu ei taida ihan osua iskuille ja muutenkin oli vähän haastava seurata tosta taustasta taimia, mutta meni niin vähillä otoilla, että saa olla noin.. pitää muutenkin lähtee meneen ihan just.

Toinen muoks. on kai tuo riittävän lähellä tähän tarkoitukseen :D

Komia veto! Kai sitä omaa tekemistä kohtaan on aina vähän kriittisempi, mut itelle uppos ku väärä raha. :thumbsup: :D
 
Vasemman käden "aukeaminen" vaatii reilusti aikaa. Siihen voi mennä useita vuosia, että jokainen sormi venyy mukavasti erilleen kaveristaan. Jos ei kauheasti treenaa ilkeiden venytysten biisejä, niin vuosikymmenienkään soitto ei takaa aukeamista. Ainakin itse huomaan että ihmisluonne on sen verran laiska ja mukavuudenhaluinen, että epämukavat venytykset saattaa johtaa biisin skippaamiseen ellei opettaja pakota. Sormien liikkuvuudessakin voi olla eroja, mutta en ihan heti laittaisi omien fysiologisten puutteiden syyksi.
 
Kiitos kommentoijille, enköhä mä löydä tuon polun teoriaan tässä.

Välil on kyl hyvä pysähtyy ja miettii mitä on tullut tehtyä. Tässä aika lailla pari vetoa tasan kaksi vuotta sitten, huomioiden että biisien omat kitarat mölisee taustalla. Muistelen, että noi coverit oli jotain yli-inhimillistä keskittymistä + saatoin aika raa asti korjailla virheitä sieltä seasta. Nykyään ku soittelee "samantasoisia biisejä" niin paljo rennompi ote ja saa melkee kerralla "purkkiin":

- Tässä etenkin tuon nopeamman riffin osalta pikkauskäsi on yhtä jäpittämistä :D Mennään aivan taidon ylärajoilla
- Toinen poiminta

Ja nyt jos tsekkaa vaikka ton edellissivulle linkatun coverin tai tämän (molemmat soitettu joskus 2kk sitten, viiveellä tulee julkasut) niin on tässä eteenpäi menty aika urakalla sekä taidoissa että soundissa:


Taidot varmasti kehittyis nopeammin jos olis enemmä aikaa soittaa. Arkityö, aikuisuuden velvollisuudet, arjen treenailut, muu elämä. Niin välillä ei vaan jää aikaa tai ylipäätään energiaa päivässä treenailla.
 
Komia veto! Kai sitä omaa tekemistä kohtaan on aina vähän kriittisempi, mut itelle uppos ku väärä raha. :thumbsup: :D
Tattis ja piti tuota tummennettua vielä kommentoida lyhyesti, että joo, varmasti moni on aika kriittinen omia vetojaan kohtaan, mutta tuo oman soittonsa nauhoittaminen on kyllä muutenkin aika raaka peli, kun jokainen rasaus tai vikasohaisu kuuluu, taimi jos heittää, niin kuuluu jne. Nykyään saa kyllä jo otettua aika lunkisti nuo otot ja elettyä sen kanssa, mitä sieltä nyt minäkin päivänä tulee.

Tuo soolohan ei ole mikään kauhean vaikea, mutta itellä oli pitkään haasteena saada noita bendattuja vibratoja ns. musikaalisiksi ja tuo kuulostaa aika paskalta, jos noi vibratot ei oo kunnossa.
 
Tattis ja piti tuota tummennettua vielä kommentoida lyhyesti, että joo, varmasti moni on aika kriittinen omia vetojaan kohtaan, mutta tuo oman soittonsa nauhoittaminen on kyllä muutenkin aika raaka peli, kun jokainen rasaus tai vikasohaisu kuuluu, taimi jos heittää, niin kuuluu jne. Nykyään saa kyllä jo otettua aika lunkisti nuo otot ja elettyä sen kanssa, mitä sieltä nyt minäkin päivänä tulee.

Tuo soolohan ei ole mikään kauhean vaikea, mutta itellä oli pitkään haasteena saada noita bendattuja vibratoja ns. musikaalisiksi ja tuo kuulostaa aika paskalta, jos noi vibratot ei oo kunnossa.

Itselle ainakin iskee hermostuneisuus pintaan aina, kun pitäisi jotain nauhoittaa tai esittää yleisölle(piano), kai tuotakin vain pitäisi tehdä niin lieventyisi. Toisaalta soittelu lähinnä omaa mielenterveyttä tasapainottamaan, niin ei jaksa stressata.

Kitaran kanssa nyt vähän sellainen pikkupoikamainen innostus ja tämä muiden osaaminen vain kasvattaa omaa nälkää. Mahtava näitä on kuunnella, lisää vain jakoon jos jaksat!. :thumbsup: :giggle:
 
Kiitos kommentoijille, enköhä mä löydä tuon polun teoriaan tässä.

Välil on kyl hyvä pysähtyy ja miettii mitä on tullut tehtyä. Tässä aika lailla pari vetoa tasan kaksi vuotta sitten, huomioiden että biisien omat kitarat mölisee taustalla. Muistelen, että noi coverit oli jotain yli-inhimillistä keskittymistä + saatoin aika raa asti korjailla virheitä sieltä seasta. Nykyään ku soittelee "samantasoisia biisejä" niin paljo rennompi ote ja saa melkee kerralla "purkkiin":

- Tässä etenkin tuon nopeamman riffin osalta pikkauskäsi on yhtä jäpittämistä :D Mennään aivan taidon ylärajoilla
- Toinen poiminta

Ja nyt jos tsekkaa vaikka ton edellissivulle linkatun coverin tai tämän (molemmat soitettu joskus 2kk sitten, viiveellä tulee julkasut) niin on tässä eteenpäi menty aika urakalla sekä taidoissa että soundissa:


Taidot varmasti kehittyis nopeammin jos olis enemmä aikaa soittaa. Arkityö, aikuisuuden velvollisuudet, arjen treenailut, muu elämä. Niin välillä ei vaan jää aikaa tai ylipäätään energiaa päivässä treenailla.


Mahtavaa settiä! Aloittelijana mukava huuli pyöreänä ihmetellä muiden analysointia ja havaintoja. Oppii ehkä kiinnittämään huomiota tiettyihin seikkoihin ja soittaminen / tekniikka avautuu paremmin myös nyanssien puolesta. Vaikka siis valovuosien päässä itsellä vastaavat mahdollisuudet. Kauanko noiden opettelemiseen on kulunut aikaa vai pystytkö tabeista esim.(?) soittamaan lähes mitä vain "lennosta"? Vai miten tuo oppimisprosessi on mennyt?
 
Ajattelin hommata mallintavien kautta soitteluun Focusrite Scarlett 2i2 4th Generation. Onko mitään valitettavaa kyseisessä tuotteessa? Lieneekö lähiaikoina tulossa uutta mallia tästäkin, en ainakaan löytänyt nopealla haulla mitään huhuja.
 
Ajattelin hommata mallintavien kautta soitteluun Focusrite Scarlett 2i2 4th Generation. Onko mitään valitettavaa kyseisessä tuotteessa? Lieneekö lähiaikoina tulossa uutta mallia tästäkin, en ainakaan löytänyt nopealla haulla mitään huhuja.
No itseä haittaa aina tuon Scarletin ostaminen :D Samassa hintaluokassa vaihtoehtoja löytyy. Mukana tuleva softapaketti voi vaikuttaa. Joidenkin mukana tulee uutta guitarrig 7 lite versiota jne.

Itse audiopuolessa näissä vehkeissä ei paljoa kehitystä tapahdu. Eli jos softapaketilla ei tee mitään, niin vanhempi mk3 versio on kanssa yhtä hyvä jos sen saa halvemmalla. Kato tuubista, onko tuohon mk4 versioon tullut jotain ominaisuutta/liitintä jota kaipaat. Mutta siis latenssi, signaalin laatu ja kaikki siihen äänen laatuun vaikuttavat asiat on samaa kuin vanhemmissakin malleissa.
 
Ajattelin hommata mallintavien kautta soitteluun Focusrite Scarlett 2i2 4th Generation. Onko mitään valitettavaa kyseisessä tuotteessa? Lieneekö lähiaikoina tulossa uutta mallia tästäkin, en ainakaan löytänyt nopealla haulla mitään huhuja.
Mallintavien kautta soitteluun siis tarkoittaa kitaraplugareita, että voit soittaa tietokoneen kautta?

Varmaan tuohon tarkoitukseen menee melkein mikä vaan vehje, jossa tarvittavat sisääntulot, suunnilleen fiksu latenssi ja ajurit jotain sellaista, etteivät kaada konetta koko aikaa, mutta kahto nyt vertailun vuoksi vaikka Motu M2:kin. Motussa mukavaa etupaneelin näyttö, joka kertoo selkeästi, jos sisääntuleva signaali liian kuuma ja lisäksi takapanelissa myös virtanappi, jolla saa virrat veks ja joka ilm. jostain syystä harvinaista herkkua näissä työpöytä audio interfaceissa. Ottaa kyllä virtanapista huolimatta virrat USB:stä, ettei tartte erillistä virtalähdettä.

Nauhoitettuna jälki on tuollaista, mitä noi mun kötöstykset on. Olen miettiny päivittää, mutta lähinnä sen takia, että sais leikkiä noiden laitteiden kanssa, eikä siksi, että ois jotain todellista tarvetta.
 
No itseä haittaa aina tuon Scarletin ostaminen :D Samassa hintaluokassa vaihtoehtoja löytyy. Mukana tuleva softapaketti voi vaikuttaa. Joidenkin mukana tulee uutta guitarrig 7 lite versiota jne.

Itse audiopuolessa näissä vehkeissä ei paljoa kehitystä tapahdu. Eli jos softapaketilla ei tee mitään, niin vanhempi mk3 versio on kanssa yhtä hyvä jos sen saa halvemmalla. Kato tuubista, onko tuohon mk4 versioon tullut jotain ominaisuutta/liitintä jota kaipaat. Mutta siis latenssi, signaalin laatu ja kaikki siihen äänen laatuun vaikuttavat asiat on samaa kuin vanhemmissakin malleissa.
Olisiko heittää jotain vaihtoehtoja jotka näkisit mielekkäämpänä? Tärkein asia on hyvä latenssi ja se ettei tarvitse säätää kuin minimit ja homma toimii.
 
Pari vuotta oli minulla Scarlet 2i2 2th generation. Ei ongelmaa latenssin tai ajureiden kanssa. Nyt on Audientin id14 Mk2. Ei ongelmia latenssin tai ajureiden kanssa. Sanovat, että tässä on erityisen hyvä instrumenttitulon kitaralle. Oikein tyytyväinen ollut.

Kaverilla on Universal Audion Volt-äänikorttia. Ei ongelmia siinäkään. Tuolla parin sadan euron hujakoilla on valikoimaa.
 
Olisiko heittää jotain vaihtoehtoja jotka näkisit mielekkäämpänä? Tärkein asia on hyvä latenssi ja se ettei tarvitse säätää kuin minimit ja homma toimii.
Omaa kokemusta ei ole, mutta tätä varmaan itse lähtisin nykyisin testaamaan Arturia Minifuse 2 -äänikortti USB-C-väylään, valkoinen 149,00

!50 euroa. Löytyy samaan hintaan myös mustana. Onhan tossa Scarletin mk4 versiossa juuri tuohon signaalien tason tarkkailuun tullut parannusta mk3 versioon nähden, mutta samalla siitä saa kyllä pulittaa aikapaljon enemmän.

edit lisäys. Säätämään joutuu kuitenkin jonkinverran vaikka Scarletissa hyvät mittarit onkin. Dawissa itsessääs sitten äänitettäessä taas lisää säädettävää. Sanoisin että lopuksi aina täytyy nauhoittaa puhdas pätkä täysillä rämpyttäen ja katsoa itse signaalia, että tallentui hyvin ilman huippuvoimakkuuksien leikkaantumisia.
 
Ei saanu ASR:n testissä mitään älyttömän mairittelevia arvioita tuo Arturia. Googlasin siis lähinnä, millainen tuo kuulokepuoli tuossa on, ja ei nähtävästi kauhean häävi, mutta ajanee kyllä edelliseen tarpeeseen ihan hyvin asiansa tuokin. Eikä siis noiden ASR:n speksirunkkaustestien perusteella tartte kaikkea arvottakaan.

Oon ite sitä RME:n babyface pro kakkosta (tai jopa sitä mikä UCX III olikaan) vähän himoinnu, mutta järki voittanu, kun liitännät piisannu toistaiseksi, tykkään tosta Motun selkeästä näytöstä, jolla säätää input gain ja toi on pelannu musan kuuntelussakin riittävän hyvin, että toi "hifidac" jääny vaan seisomaan.

Ostin sen Roden NT-2A mikinkin, tai saatoin jo sanoakin siitä, mutta oli sen verran erikoinen myyjä, että eilen se nyt viimein lähti sitten postiin..
 
Viimeksi muokattu:
Itse ollut tyytyväinen Steinberg ur22 MK2 boksiin. Sillon kun hankin ton niin ainakin internetin mukaan näissä oli paremmat Windows ajurit kuin scarleteissa jotka taas oli maceille sopivammat mutta varmaan oikeasti molemmat toimii.
 
Kai se on aika sama minkä audiointerfacen hankkii siellä 150-200e luokassa. Enemmän se on siitä kiinni mitä tarttee. Kuinka monta soitinta samaan aikaan sisään? Jos vain kitaraa itse soittelee niin eipä noita tartte monia. Kuulokeliitäntöjen kanssa sama. Tartteeko MIDIä?

Mulla esim. Motu M4 ja siinäkin liikaa itselle, mutta tulipahan hankittua joskus. Tuota ennen oli joku M-Audio mistä oli yksi kanava mykistynyt ja muutenkin vähän kököt preampit.
Turha näitä vaihdella jos ei nimenomaan tartte jotain tiettyä ominaisuutta ja jos ei rikki mene. Motussa Loopback on ihan lyömätön ominaisuus myös, kun sitä tarttee aina välillä ja säätö sen ansiosta tippuu murto-osaan aiemmista sekoiluista. Kai sitä löytyy muiltakin valmistajilta.
 
Mitä nyt ei oo vielä sanottu, niin ehkä se kannattaa myös pikkaisen future prooffata, jos jonkun audio interfacen ostaa. Tyyliin siis vaikka nyt ei tarttis sisääntulon kuin kitaralle, niin ehkä jatkossa jonkun toisenkin instrumentin tai mikrofonin samaan aikaan ts. ostaa ny samalla sitten jonkun parilla sisääntulolla versus ne ihan halvimmat, joissa vain yksi.

Toi midi kanssa ja soittajalla vaikuttaa varmaan ekana käytännössä siihen, haluaako pystyä vaihtelemaan esim. presettejä jollain midi controllerilla tai hallittemaan jotain softa-wahia tai -whammya midin yli. Noita ekspressiopedaaleitakin on kyllä näköjään suoraan USB:hen meneviä, mutta siis tuossa Motun M2:ssa on midi-liitännät. Audientissä tai tuossa Focusritessä näköjään ei.
 
Olen tuolla ToneLib GFX:llä kepitellyt menemään metallimättöä pääasiassa ja tykästynyt preseteistä etenkin Superb leadiin ja No more watsiin. Mitä muita yhtä hyviä ilmaisia ja helppokäyttöisiä softia on olemassa? Entä mitä saan lisäksi, jos hommaan esim. maksullisen Bias FX 2:n? Onko äänenlaatu/mallinnus jotenkin parempaa maksullisissa? Ei oikein hirveästi ole eroa ainakaan Youtubevideoiden perusteella mielestäni.
 
Entä mitä saan lisäksi, jos hommaan esim. maksullisen Bias FX 2:n? Onko äänenlaatu/mallinnus jotenkin parempaa maksullisissa? Ei oikein hirveästi ole eroa ainakaan Youtubevideoiden perusteella mielestäni.
En tunne noita ilmaisvekottimia, kun itellä käytössä vain ja ainoastaan Neural DSP:n plugareita, mutta eikö noista maksullisista saa jotain trialia kokeiluun? Sillähän sen luulis selviävän, kun testaa.

Featureitahan yleensä saa maksamalla lisää, vaikka softan moottori olis sama.
 
Ajattelin hommata mallintavien kautta soitteluun Focusrite Scarlett 2i2 4th Generation. Onko mitään valitettavaa kyseisessä tuotteessa? Lieneekö lähiaikoina tulossa uutta mallia tästäkin, en ainakaan löytänyt nopealla haulla mitään huhuja.
Jonkun verran noista korteista löytyy eroja. Esim kuinka paljon kuulokevahvistimessa on ruutia. Julian Krause niminen hemppa on niitä ansiokkaasti vertaillut.
Scarletilla pärjää aivan varmasti tuossa hintaluokassa.

Edit. tarviiko esim kahta kuulokeliitäntää (jos vaikka saat houkuteltua vokalistin paikalle)? Itse tykkään siitä kun säätimet on laitteen päällä eikä sivussa. Käytössäni on SSL 2+ jossa kuulokevahvistimen teho vähän siinä ja siinä vaikka muuten ihan alright.
 
Viimeksi muokattu:
Ja nimenomaan MIDI liitännät nyt on jäänne jostain jeesuksen ajoilta, eli jos sattuu olemaan jotain masiinoita, missä on vain ja ainoastaan midiliitäntä niin silloin niistä on etua. Tai jos sulla on joku 90 luvun kitaramultiefekti mitä haluaa käyttää kontrollerina niin siitä sitten.
Kuitenkin se kaikki oleellinen liikkunut USB:n kautta jo pari vuosikymmentä. Onnea nykyaikaisen ohjaimen etsimiseen missä DIN5 liitäntä on jotenkin oleellisen tärkeä.

Muistaakseni vuosituhannen vaihteessa itsellä oli viimeksi midipiuhat käytössä tietokoneen kanssa.

Joskus kun oli Digitech GSP1101 eikä siihen kontrolleria, niin tuli kokeiltua joku Bossin GT-sarjalainen laittaa kiinni.
 
Olen tuolla ToneLib GFX:llä kepitellyt menemään metallimättöä pääasiassa ja tykästynyt preseteistä etenkin Superb leadiin ja No more watsiin. Mitä muita yhtä hyviä ilmaisia ja helppokäyttöisiä softia on olemassa? Entä mitä saan lisäksi, jos hommaan esim. maksullisen Bias FX 2:n? Onko äänenlaatu/mallinnus jotenkin parempaa maksullisissa? Ei oikein hirveästi ole eroa ainakaan Youtubevideoiden perusteella mielestäni.

Minulla on Bias FX 2 elite. Ihan mahdottoman paljoa en alkuun lämmennyt, mutta sitten tuli jokin iso päivitys, jossa oli useampi vahvistinmalli laitettu uusiksi ja ne on kyllä mielestäni erinomaisia. Guitar match on ehdoton siinä ainakin omalla kitarallani. Saa paljon paremman soundin. 179 euroa juuri nyt. Kannattaako maksaa niin en osaa sanoa kyllä. Testaamaan vaan! Hyvä myös miettiä, että tarvitseeko omaan käyttöön kymmenittäin eri mallinnuksia vai riittääkö yksi/kaksi hyvää.
 
Jotkuthan esiintyykin pelkän läppärin avulla ja USB-protokolla ei tue kuin 3m tiedonsiirtoa, että jos on tarvetta pidemmille vedoille, niin sitten tarvii jonkun aktiivisen extenderin.

Mutta näemmä noita switchereitä, jotka osaa midi-signaalia lähettää, on nykyään USB-liitäntääkin lukuisia.
 
mulla on tuo Audient iD4 joka on tarpeeksi hyvä kaikin puolin yhden ihmisen tarpeisiin, tosin nykyään kun Helix on tuo päävahvari, niin tuota tulee käytettyä lähinnä kaiuttimien edessä tuottamaan ääntä videoihin ja musiikin kuunteluun :)

Edellinen oli steinbergin UR22 mkII mutta huomasin siinä aika ikävän ominaisuuden... Sen virtaliitin oli täysin yhteensopiva mun läppärin virtaliittimen kanssa muuten, mutta läppärin virtaslähde antoi sitten noin tuplavoltit...
 
Ja yhden kitaran soittaminen ei edes tarvitse mitään USB 3.0:a vaan ennemmin silloin kun sulla on se 32+ raitaa tulee kerralla sisään voi tulla ongelmia jos mennään USB 2.0.

Mutta nää on näitä. Ehkä joku kultakorva huomaa valtavat erot jos USBn tyrkkää USB 2.0 reikään :D
 
Ja yhden kitaran soittaminen ei edes tarvitse mitään USB 3.0:a vaan ennemmin silloin kun sulla on se 32+ raitaa tulee kerralla sisään voi tulla ongelmia jos mennään USB 2.0.

Mutta nää on näitä. Ehkä joku kultakorva huomaa valtavat erot jos USBn tyrkkää USB 2.0 reikään :D

Audient kannattaa laittaa usb-ceehen. Ei ole hyvä, jos niin pientä tökkii isompaan reikään. :p

Tämä muuten huomiona littyen Audientin ID14 Mk2 -äänikorttiin. Usb-C oltava tai ainakin suositus on ja piuha tulee siihen.
 
Audient kannattaa laittaa usb-ceehen. Ei ole hyvä, jos niin pientä tökkii isompaan reikään. :p

Tämä muuten huomiona littyen Audientin ID14 Mk2 -äänikorttiin. Usb-C oltava tai ainakin suositus on ja piuha tulee siihen.

Niin, oli se liitin mikä tahansa. Yhtä lailla se toimii jos sulla on USB A <-> USB C piuha.

Ja onhan tuolla audientin sivullakin: USB In Audio: Explained

1726399060545.png

1726399071261.png
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä myös miettiä, että tarvitseeko omaan käyttöön kymmenittäin eri mallinnuksia vai riittääkö yksi/kaksi hyvää.
Piti tähän kirjoitella, että toisaalta pärjäis varmaan aika vähällä, toisaalta kiva kun on vaihtoehtoja. Mullon tuossa Quad Cortexissa yks metallipreset perustuen Pliniin (eli modattuun 5150:ään). Siihen voi polkea päälle chorukset ja dilsat, jos tarvii. Lisäksi yks perus cleani, en edes muista mihin sen tein, ehkä Bogneriin. Noilla varmaan pärjäis yksinään, jos rupeais taas veivaan Metallica-covereita tai instrumentaaliheviä bändin kanssa, niinku junnuna.

Mut näissä nauhoitteluissa on taas kiva, kun saa soundia vähän laidasta laitaan. Onks mulla ny 8 noita Neuralin plugareita, joissa on kaikissa vähän oman tyyppisiä juttuja ja oma soundi ja kyllä noita suht laajasti tulee käytettyä ja varsinkin, jos coveroi / nauhoittelee jotain muutakin kuin metallia.

Pitäs kokeilla voisko tuosta Cortexista ottaa vaan wahin ja loput plugarista.. Tarvis saada Dream Theaterin Lines In The Sandin välisoolo nauhalle, mihin tarttee wahia ja liian laiska aina kytkeen tota Quad Cortexia äänikortiksi, kun joutuu veivaan johtojen kanssa.

muoks. joku RME:n insinööri tokas, ettei USB-C:stä oo mitään varsinaista hyötyä ja oliko vielä, että mielestänsä A on luotettavampi. Kysyttiin siis miksi eivät oo USB-C:tä laittaneet uusiin interfaceihinsa.
 
Niin, oli se liitin mikä tahansa. Yhtä lailla se toimii jos sulla on USB A <-> USB C piuha.

Ja onhan tuolla audientin sivullakin: USB In Audio: Explained

1726399060545.png

1726399071261.png

Joo toimii varmasti. Tollanen myös liittyen minun äänikorttiin. Jostain luin alkujaan, että ceetä suositeltiin enemmänkin, mutta olipa miten oli. Muuta piuhaa ei mukana tullutkaan, joten sillä mennään täällä.

The small rounded USB-C is the newest connector type for USB and is now being found on more and more computers. The iD14 MKII will work perfectly on a USB-C port and the extra power provided by a USB-C port even allows for a little more volume from the headphone amplifier!
 
Minulla on Bias FX 2 elite. Ihan mahdottoman paljoa en alkuun lämmennyt, mutta sitten tuli jokin iso päivitys, jossa oli useampi vahvistinmalli laitettu uusiksi ja ne on kyllä mielestäni erinomaisia. Guitar match on ehdoton siinä ainakin omalla kitarallani. Saa paljon paremman soundin. 179 euroa juuri nyt. Kannattaako maksaa niin en osaa sanoa kyllä. Testaamaan vaan! Hyvä myös miettiä, että tarvitseeko omaan käyttöön kymmenittäin eri mallinnuksia vai riittääkö yksi/kaksi hyvää.
ikmultimedialta total studio max 4 200 egee + alvit. Kamaa saa älyttömästi. Suurin osa tietenkin vanhaa, mitä ei enää päivitetä. Mutta tonex max ja ampltibe v2 max kitaristeille ja sitten track-s mixaukseen.

Mutta kantsii ottaa kokeiluun blue cat audion Axiom. Sen saa nyt 200 egeen + alv. Siitä kokeilee guitar legends presettejä. Mutta on hieman hankala käytettävä alkuun, mutta kyllä sen oppii. Tässä tosin se huono puoli, että ei tarjoa mitään siihen jälkimiksaukseen. Siihenkin tosin sitten on hyviä ilmaisia plugareita. Mutta blue cat audio axiom jokatapauksessa testiin, kun testaus ei mitään maksa. Voi sitten verrata tarjoaako joku muu mitään parempaa/enempää.
 
Jos itseltä kysytään, mitä soittaa, vastaus on aina: Jotain uutta & omaa. Toisinaan lukitaan soinnut, johonkin skaalaan ja jos syntyy jotain, niin syntyy.

#123-2024.jpg

(Miten saa GP8:n näyttämään soinnut GP5 tyyliin, eli "E7-5" eikä "E7b5"?. Jälkimmäinen kun menee tolla resolla vähän liian epäselväksi, kuten näkyy.)
 
Viimeksi muokattu:
Jos itseltä kysytään, mitä soittaa, vastaus on aina: Jotain uutta & omaa. Toisinaan lukitaan soinnut, johonkin skaalaan ja jos syntyy jotain, niin syntyy.

#123-2024.jpg

(Miten saa GP8:n näyttämään soinnut GP5 tyyliin, eli "E7-5" eikä "E7b5"?. Jälkimmäinen kun menee tolla resolla vähän liian epäselväksi, kuten näkyy.)

Klikkaat sen soinnun näkyviin (A) ja sitten vaihdat nimen mieleiseksi. Nuo yleisimmät lukee ihan siellä vaihtoehtoina.

1726455387935.png


EDIT: Parantaisin ulkoasua tuohon että nuo kitaran matalat nuotit olisi varsi alaspäin. Olisi selkeämmän näköinen =)
 
Viimeksi muokattu:
Piti tähän kirjoitella, että toisaalta pärjäis varmaan aika vähällä, toisaalta kiva kun on vaihtoehtoja. Mullon tuossa Quad Cortexissa yks metallipreset perustuen Pliniin (eli modattuun 5150:ään). Siihen voi polkea päälle chorukset ja dilsat, jos tarvii. Lisäksi yks perus cleani, en edes muista mihin sen tein, ehkä Bogneriin. Noilla varmaan pärjäis yksinään, jos rupeais taas veivaan Metallica-covereita tai instrumentaaliheviä bändin kanssa, niinku junnuna.

Mut näissä nauhoitteluissa on taas kiva, kun saa soundia vähän laidasta laitaan. Onks mulla ny 8 noita Neuralin plugareita, joissa on kaikissa vähän oman tyyppisiä juttuja ja oma soundi ja kyllä noita suht laajasti tulee käytettyä ja varsinkin, jos coveroi / nauhoittelee jotain muutakin kuin metallia.

Pitäs kokeilla voisko tuosta Cortexista ottaa vaan wahin ja loput plugarista.. Tarvis saada Dream Theaterin Lines In The Sandin välisoolo nauhalle, mihin tarttee wahia ja liian laiska aina kytkeen tota Quad Cortexia äänikortiksi, kun joutuu veivaan johtojen kanssa.

muoks. joku RME:n insinööri tokas, ettei USB-C:stä oo mitään varsinaista hyötyä ja oliko vielä, että mielestänsä A on luotettavampi. Kysyttiin siis miksi eivät oo USB-C:tä laittaneet uusiin interfaceihinsa.
Onnistuisko midi expression pedaali äänikorttiin ja plugarilla sit wahit?

Noi Neuralit on kyl laatukamaa ja jos sulla on niitä nippu niin luulis taipuvan kaikkeen.

Hommasin Source Audion Ultrawaven ja siinäkin oli USB B mini, normi B olis ollut liian iso. Oletan että tarkoitit laitteen päätä ja B:tä kun A on yleensä tietokoneen päässä. B ja mini on hyvät mut micro aika surkee ja siihen nähden C on parannus, mut ei varmaan B ja miniin verrattuna kun on mekaanisesti heikompi.
 
Onnistuisko midi expression pedaali äänikorttiin ja plugarilla sit wahit?

Esim tai sitten suoraan koneeseen kiinni. Joskus itse mietin tuota USB boss pedaalia (EV-1 WL), mutta en kokenut kuitenkaan järkeväksi ostaa kun wahia juurikaan jaksa polkea.

Joskus vedän wahit syntikan Mod Wheelillä, joskus jos sattuu olemaan IK:n pedaali kiinni niin sillä, mutta useimmiten vatkaan automaation hiirellä pedaalia heilutellen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 368
Viestejä
4 510 437
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom