Kitaran soittaminen

Ehkä tehokkain biisien treenauskikka mitä tähän päivään mennessä oon itselleni hiffannut: guitar prohon tabien (eka tosin tsekkaa että on ok / tekee muokkaukset) sekaan syöttää biisin ilman kitaroita ja sitten synkkaa tabut täysin biisin kanssa. Lisäksi metronomi hakkaa taustalle siis nyt vasta tässä kohtaa tajuaa kuinka hemmetisti tuo metronomi vaan auttaa, että pysyy taimissa :D
 
Lisää räpellystä. Tätä olis voinu treenaa vähä pidempään ja tabitkaan ei taida iha oikein olla mut menoa se ei haittaa


 
Ehkä tehokkain biisien treenauskikka mitä tähän päivään mennessä oon itselleni hiffannut: guitar prohon tabien (eka tosin tsekkaa että on ok / tekee muokkaukset) sekaan syöttää biisin ilman kitaroita ja sitten synkkaa tabut täysin biisin kanssa. Lisäksi metronomi hakkaa taustalle siis nyt vasta tässä kohtaa tajuaa kuinka hemmetisti tuo metronomi vaan auttaa, että pysyy taimissa :D
En hahmota, mitä se metronomi enää taustalla jeesaa, jos sulla on biisissä / taustassa jo rummut.. menee itelle vähän kakofoniaksi, jos seassa raikaa vielä klikki.
 
En hahmota, mitä se metronomi enää taustalla jeesaa, jos sulla on biisissä / taustassa jo rummut.. menee itelle vähän kakofoniaksi, jos seassa raikaa vielä klikki.

Joissakin biisuissa on vaan kohtia missä on kitara joten ainakin niissä auttaa.

Ja kyllä se muutenkin ihan selvästi etenkin sooloissa. Pysyn taimissa paljo paremmin jos siellä on rumpujen lisäksi vielä metronomi.

Mut parastahan se on treenaa sillee miten parhaalta tuntuu :)
 
Ja kyllä se muutenkin ihan selvästi etenkin sooloissa. Pysyn taimissa paljo paremmin jos siellä on rumpujen lisäksi vielä metronomi.

Mut parastahan se on treenaa sillee miten parhaalta tuntuu :)
Jos laitat vaan jonkun suht simppelin rumpubiitin itelles soimaan, niin onko sen kanssa jotenkin hankalampi soittaa jotain komppia tai melodiaa rytmissä kuin metronomin? Noi sunkin linkkailemat biisit on tuommosta suhteellisen simppeliä, varmaan suurimmaksi osaksi tasajakoista paahtoa, jossa ei tarvii miettiä mitään semmosta, että rumpali ja basisti soittais jossain muussa jaossa, missä kitarat menee tmv. monimutkaisempaa, niin en tosiaan tajua, mitä se metronomi tuossa enää jeesaa, kun sulla on rumpalin basari ja virveli siellä jo hakkaamassa rytmiä.

Saa reenata ihan miten haluaa, mitäs se mulle kuuluu, miten nää haluat himassa soittaa, mutta viimeistään muiden kanssa soitellessa pitäs sit pystyä kuunteleen niitä muita soittajia ja sitä rumpaliakin, joka kertoo sit rytmin.
 
Onhan tuote kavereide kanssa soiteltua autotallissa :) Mut tälläisiin kuvattuihin coverivetoihin kun haen ”täydellistä taimia” niin huomaan että auttaa.

Lisää sekoilua:

 
...kavereiden kanssa tullut soiteltua autotallissa...

Kannattaa pyytää rumpalia , opettelemaan polkemaan basari tai haitsupedalia, aina fillien aikana. Jos ei tee niin jo. Mikään meinaan ei ole "mukavempaa", kuin rumpali - jonka pitäisi pitää sitä tempoa yllä - intoutuu vetämään ylipitkiä fillejä, joka väliin. Ja heiluu kuin heinämies, kiihtyvällä tahdilla virvelin & tomien kimpussa. Ja muut soittajat on "ööö.... ...tota... ...missä helvetissä me taas mennään / ollaan?".
 
Basistin homma fillien aikana pitää loppuremmi ns. ojennuksessa, laulaja voi sitten kiljaista fillin tyynnyttyä säkeistön käyntiin :)
 
Kannattaa pyytää rumpalia , opettelemaan polkemaan basari tai haitsupedalia, aina fillien aikana. Jos ei tee niin jo. Mikään meinaan ei ole "mukavempaa", kuin rumpali - jonka pitäisi pitää sitä tempoa yllä - intoutuu vetämään ylipitkiä fillejä, joka väliin. Ja heiluu kuin heinämies, kiihtyvällä tahdilla virvelin & tomien kimpussa. Ja muut soittajat on "ööö.... ...tota... ...missä helvetissä me taas mennään / ollaan?".

Millaisia rumpaleita teillä on ollut? :D

Black metallia soitin bändissä ja ei mitään klikkejä tai muita kikkoja, mutta hyvin pysyttiin yhdessä niin treeneissä kuin livenä.
 
Tässä coverien soittamisessa on se jännä puoli, että kun katsoo ja kuuntelee noita vanhempia teoksia niin sitä kuulee enemmän ja paremmin kaikki virheet ja sekoilut. Eli tää on vähä tällästä "tiedostamatonta" eteenpäin tekemistä jatkuvasti. Mut se prosessi on tosi hidasta, jolloin sitä ei ns. h-hetkellä edes tajua, että jotain tekee vähä paremmin. Välil tulee takapakkia tai on pikkuse liian vaikea biisi soittaa omiin taiitoihin. Välillä ei jaksa kiinnittää huomioo niin paljo virheisiin ja antaa olla seassa, jne..

Ja sit samalla pyrkii imee tietoa/taitoa tekniikoihin, teoriaan sekä soundiin/mixaamiseen liittyvää juttua.

On tää tekeminen aika kompleksista loppupeleissä.
 
En hahmota, mitä se metronomi enää taustalla jeesaa, jos sulla on biisissä / taustassa jo rummut.. menee itelle vähän kakofoniaksi, jos seassa raikaa vielä klikki.
Kyllä klikki jeesaa vaikka rummut onkin taustassa. Välillä ne soittaa esim puolitempoa jolloin klikki tuo lisää iskuja väleihin ja helpompi pitää soitto nipussa. Tämä nyt lähinnä levynauhoituksissa, muuten bändisoitossa syytä kyetä vetämään pelkkien rumpujen kanssa.
 
Kyllä klikki jeesaa vaikka rummut onkin taustassa. Välillä ne soittaa esim puolitempoa jolloin klikki tuo lisää iskuja väleihin ja helpompi pitää soitto nipussa. Tämä nyt lähinnä levynauhoituksissa, muuten bändisoitossa syytä kyetä vetämään pelkkien rumpujen kanssa.
No, jokainen tekee tietty ihan just sillai, miten saa raitansa parhaiten talteen himassa.

Minä aattelen ehkä enemmän niin, että jos soitan aidon taustaraidan / rumpujen päälle, niin siitä saa vähän enemmän energiaa ja fiilistä ja silloin kuuntelee mieluusti niitä rumpuja ja muuta taustaa. Ottoja sen verran, että menee taimissa ja soundaa hyvältä. Jos taas pitää saada joku juttu mikroskooppisen tarkasti nauhalle, niin silloin soittaa sen vaikka pelkän klikin kanssa ja mutettaa häiritsevät raidat veks.
 
No, jokainen tekee tietty ihan just sillai, miten saa raitansa parhaiten talteen himassa.

Minä aattelen ehkä enemmän niin, että jos soitan aidon taustaraidan / rumpujen päälle, niin siitä saa vähän enemmän energiaa ja fiilistä ja silloin kuuntelee mieluusti niitä rumpuja ja muuta taustaa. Ottoja sen verran, että menee taimissa ja soundaa hyvältä. Jos taas pitää saada joku juttu mikroskooppisen tarkasti nauhalle, niin silloin soittaa sen vaikka pelkän klikin kanssa ja mutettaa häiritsevät raidat veks.
Kuten sanoit jokainen tekee sillai et saa raitansa parhaiten talteen.

Klikistä harvemmin on kuitenkaan haittaa jos rummut on soitettu kunnolla, ja monesti helpottaa soittamaan tiukemmin. Tietenkin jos häiritsee fiilistä joka taas heikentää omaa soittoa niin kannattaa mennä ilman.
 
^ niin, kuten tuolla edellä, niin ite en kaipaa mihinkään tasatahtipaahtometalliin klikkejä välttämättä sotkemaan, kun rytmi on muutenkin niin itsestään selvä. Kommenttihan oli just tuommoiseen perus tasajakoisiin paahtoihin liittyen.
 
^ niin, kuten tuolla edellä, niin ite en kaipaa mihinkään tasatahtipaahtometalliin klikkejä sotkemaan, kun rytmi on muutenkin niin itsestään selvä. Kommenttihan oli just tuommoiseen perus tasajakoisiin paahtoihin liittyen.
Auttaa se klikki pysymään taimissa esim fillien ja taukojen aikana. Ei sitä koko aikaa tarvitse mutta jos se ei haittaa niin siellähän se voi pyöriä. Ja jos tempo on hidas mut tulee nopeeta soittoa niin klikin voi tuplata helpottamaan mukana pysymistä. Makuasioitahan nämä on ja tärkeintä että on taimissa hommat.
 
Joo, kyllähän se metronomi mullakin nauhoittaessa aina nakuttaa, oli sitten minkälaista nauhoitettavaa vain. Tottunut siihen että se siellä on.
Sitten taas riippuen vähän mitä tekee, joutuu väkisinkin laittamaan metronomin kiinni. Esimerkiksi jossain 16 jaollisissa tahtilajeissa, niin sekoittaa vain pakkaa.
Onneksi tuollaisia ei kauheasti tule vastaan vaikka välillä itse niitä tehnyt.
 
Yritän nyt saada itseäni opiskelemaan nuoteista soittamista, mutta bassolla, koska treeneissä on tullut tarvetta soittaa suoraan nuoteista kappaleita, ilman etukäteistreenausta. Bassoavain, eli f-avain osoittaa tietysti f:n paikan viivastolla ja siten viivaston keskimmäinen viiva on d:n paikka. Mutta onko tuo d basson kaulalla sama, kuin avoin D-kieli, kuten luulen?
 
Yritän nyt saada itseäni opiskelemaan nuoteista soittamista, mutta bassolla, koska treeneissä on tullut tarvetta soittaa suoraan nuoteista kappaleita, ilman etukäteistreenausta. Bassoavain, eli f-avain osoittaa tietysti f:n paikan viivastolla ja siten viivaston keskimmäinen viiva on d:n paikka. Mutta onko tuo d basson kaulalla sama, kuin avoin D-kieli, kuten luulen?

Kyllä. Toki tietysti kuin kitarallakin, nuotit kirjoitetaan oktaavia korkeammalle. Käytännössä siis basson avoin D-kieli on sama sävel kun se ekan ala-apuviivan alla oleva D.

EDIT: Sitten kun F avain on hanskassa niin tutustumaan eri C avaimiin. Hitto meinaa joskus pää mennä sekaisin noiden kanssa. Käytännössä jos jotain pitää kirjoittaa C avaimelle, niin teen sen jollain muulla avaimella ja sitten muuttaa oikeaksi.

1717664211156.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Toki tietysti kuin kitarallakin, nuotit kirjoitetaan oktaavia korkeammalle. Käytännössä siis basson avoin D-kieli on sama sävel kun se ekan ala-apuviivan alla oleva D.
Kiitos. Just tämä „kirjoitetaan oktaavia korkeammalle“ synnytti epävarmuutta minulle, että mistä oktaavista tuo keskiviivan d sitten oikeasti soitetaankaan. Ennen opettelua kun on saatava perusoletukset selviksi!
 
Kiitos. Just tämä „kirjoitetaan oktaavia korkeammalle“ synnytti epävarmuutta minulle, että mistä oktaavista tuo keskiviivan d sitten oikeasti soitetaankaan. Ennen opettelua kun on saatava perusoletukset selviksi!
F-avaimella keskiviivan D soitetaan A-kielen viidennestä nauhasta tai vapaalta D kieleltä. Tällöin ensimmäisellä ala-apuviivalla oleva E on vapaa alakieli normaalissa vireessä. Sitä en muista miten noi menee teoriapohjalta, mutta noin niitä nuoteista soitetaan.
 
Lissää sekoilua


Mistä nuo tabut vai teetkö itse? Kuinka työlästä se on? Ihan korvakuulolta? Ei ihan kauheesti oo tota levyä tullut kuunneltua mutta kuullosti oudolta muutama kohta ja vertasin levyversioon niin olit ottanut vissiin vapauksia tai sitten kuullut väärin? Toi alkuriffi esim tappingin jälkeen menee erilailla alkuperäisessä
 
Mistä nuo tabut vai teetkö itse? Kuinka työlästä se on? Ihan korvakuulolta? Ei ihan kauheesti oo tota levyä tullut kuunneltua mutta kuullosti oudolta muutama kohta ja vertasin levyversioon niin olit ottanut vissiin vapauksia tai sitten kuullut väärin? Toi alkuriffi esim tappingin jälkeen menee erilailla alkuperäisessä

Löysin tabut netistä joita sai korjaa aika paljon heti alkuun eli oli vähä hutastu. Alkeellisella korvakuulotaidolla sitte menin muokkailee :D Tiesin jo kuvausvaiheessa ettei varmasti oo täysin oikein tabut.

Riippuu biisistä ja tabuista. Mitään en oo alusta lähtien viel tehnyt mut joihinkin on saanut puoli biisiä tehdä täysin uusiks.

Joten vapauksia otan jos en oikein saa selkoa meneekö niin tai näin.

E: On toi aika työlästä jo pelkästää editoida noita korvakuulolla. Puhumattakaan, että rupeisi alusta lähti tekemään tabui. Ei näillä taidolla. Ehkä muutaman vuoden päästä kun on tullut osaamista lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa jaksoi jotain nauhoitella. Alice Cooperin Billion Dollar Baby. Koitin vähän hakea tuota tuon ajan soundia.
Tämähän meni Amplitube 5 ja signaaliketju meni näin:

Kitara -> '65 Super Reverb (Volume 10/10, Treble 10/10, Middle 0/10, Bass 0/10, Reverb 1/10) + 4x10" Super Reverb kaappi pienellä huonekaiulla
Ei mitään muuta. Tietty joihinkin kohtiin meni wah ja sitten loppusoolossa heitin hivenen tubescreameria eteen ja pikkusen delayn. Vaikkei ois viimeisiä tarttenut.

Rummuille en jaksanut tehdä yhtään mitään. Soolot meni samalla tuijottaen tabulatuureja :D

 
Tuossa muuten kun oli nuotintamisesta puhetta niin Guitar Pro 8 on pirun näppärä siinä kun importtaa audioraidan, jonka sitten saa synkattua niin että tahdit menee oikein (toki vaatii manuaalista korjailua jos/kun ei ole klikkiin vedetty).
About päivässä tein kokonaisen Alice Cooper biisin nuotit.

Tässä esimerkkikuvaa
1718456650050.png
 
Eka coveri, mitä ei löytynyt YouTubesta muiden tekeminä. Norjalainen TNT ja ekan levyn "Knights of The New Thunder" avausviisu "Deadly Metal".
Bändi siis mallia "jonnet ei muista". Huh mikä levy. Tony Harnellin ääni ja Ronni LeTekrön soolot.

Itse tosiaan nuotinsin biisin kokonaan tänään. Ehkä siksi ei covereita ole kun ei ollut tabulatuureja tarjolla :D
 
Tuosta saattaa tulla uusi clapton ..todella... 7 vuotiaalla on soitto ja esiintyminen hallinnassa .

 
@Markqq Katselin taas noita sun videoita. Oot kehittynyt hyvin kyllä. Silmiin pistä tuossa sun pickaus -videossa että jotenkin helkkarin jännittyneeltä näyttää plektrakäsi. En tiedä onko itsellä joku ihan oma tyyli, mutta käsi mulla vain roikkuu rentona ja plektrasta on niin kevyt ote, että jos hivenenkään keventäisi, plektra tippuisi. Tästä syytä en oikein millään ohkaisilla enää osaakaan soittaa.

Sitten tuista sun Pinch Harmonics videosta, että käsitteet kuntoon. Harmonics, eikä harmonies. Harmonics on huiluäänet ja harmonies on taas rinnakkaisäveliä. Tekniikka vie aikaa, ja sitten huomaat ettei sitä gainia tartte vaan ne lähtee vaikka akustisellakin. Sitten kun vielä hiffaa kohdat mistä tulee mikäkin. Samalla lailla ne menee kuin otelaudan kohdalla avoimet huiluäänet. Tyyliin G kielen 4. nauhan huiluääni on H (B) - nuotti. Siis sama kuin ylä e-kielen 19. nauha. Nyt etsit G -kieleltä missä olisi nauha 29. Jossain siinä kaulamikin oikeassa reunassa. Paina siitä kevyesti huiluääni ja pickaa: tadaa sama ääni. Nyt sitten Vasen käsi hittoon ja etsit sen huiluäänikohdan ja peukalolla ikäänkuin tekee sen saman, eli kuvitellun nauhan kohdalla painaa niin tulee se ääni.
 
Kuka on tarpeeksi sekaisin coveroimaan Arcturusta ja yhtä maailman hienoimmista biiseistä (mistä myös nimimerkkini johtaa)??
Taitaapi olla ensimmäinen tubessa

 
@Markqq Katselin taas noita sun videoita. Oot kehittynyt hyvin kyllä. Silmiin pistä tuossa sun pickaus -videossa että jotenkin helkkarin jännittyneeltä näyttää plektrakäsi. En tiedä onko itsellä joku ihan oma tyyli, mutta käsi mulla vain roikkuu rentona ja plektrasta on niin kevyt ote, että jos hivenenkään keventäisi, plektra tippuisi. Tästä syytä en oikein millään ohkaisilla enää osaakaan soittaa.

Sitten tuista sun Pinch Harmonics videosta, että käsitteet kuntoon. Harmonics, eikä harmonies. Harmonics on huiluäänet ja harmonies on taas rinnakkaisäveliä. Tekniikka vie aikaa, ja sitten huomaat ettei sitä gainia tartte vaan ne lähtee vaikka akustisellakin. Sitten kun vielä hiffaa kohdat mistä tulee mikäkin. Samalla lailla ne menee kuin otelaudan kohdalla avoimet huiluäänet. Tyyliin G kielen 4. nauhan huiluääni on H (B) - nuotti. Siis sama kuin ylä e-kielen 19. nauha. Nyt etsit G -kieleltä missä olisi nauha 29. Jossain siinä kaulamikin oikeassa reunassa. Paina siitä kevyesti huiluääni ja pickaa: tadaa sama ääni. Nyt sitten Vasen käsi hittoon ja etsit sen huiluäänikohdan ja peukalolla ikäänkuin tekee sen saman, eli kuvitellun nauhan kohdalla painaa niin tulee se ääni.

Kyl toi mun pikkauskäsi on rentona. Tosin jotkut biisut mitä veivailen näyttäis että vedetään aika taitojen ääripäässä. Varmasti ajallaan rentoutuu sit enemmän. Mut kiitos muuten tuosta termien oikaisusta. Eipä kukaa muu mulle ole tuota maininnu, enkä ole itse edes hiffannut kunnes nyt :D

Tässä taas pari coveria mitä en vissii tänne muistanut laittaa jos jotakuta kiinnostelee näitä katsella, ei pakko :) Kyl toi Amon Amarthin koko discography on työn alla coveeraa. En tiiä mitä mä sen jälkee soittelisin :D





PS. Olin tuossa pari viikkoa sitten kystan poistossa eli kaulalta leikattiin iso kysta oikealta puolelta. 20cm viilto ja epäkäshermo katkes jota nyt sitte kuntoutan. Eli jos näyttää tulevat videot joskus heinäkuun jälkeen enemmän tai vähemmän haparalta tai jäykältä pikkauskäden suhteen niin se johtuu aivan siitä, että käsi ei pelitä ihan täysillä.
 
Kyl toi mun pikkauskäsi on rentona. Tosin jotkut biisut mitä veivailen näyttäis että vedetään aika taitojen ääripäässä.
Katoin tota samaa oikean käden rentoutta jo ihan alusta alkaen ja vaikka oot varmasti menny siinä eteenpäin, niin kyllä siinä on yhtä varmasti vielä työstettävääkin. Ihan noiden videoidenkin perusteella.

Ja toi on oikeasti ihan hemmetin tärkeä juttu, mihin on itekin vasta heränny kunnolla nyt kolmatta kertaa tai mitä lie soittamista uudelleen aloittaessa. Se kaikki kangertelu soitossa johtuu hemmetin usein siitä, että paikat alkaa jäkittään, kun tulee haastavia kohtia tai tempo nousee. Miksi ois tosi tärkeä reenata niin, että paikat pysyy rentona eikä kiirehtiä tempojen kanssa, jos siitä seuraa vaan, että paikat jäykistyy ja menee puuroksi.

Itelle on toiminu speed burstit tuossa edellisessä. Ts. samaa juttua vuorotellen hitaasti ja joko täyteen tempoon tai vähän nopeammin (pyrkien siihen täyteen tempoon). Tuollai huomaa helpommin sen, jos alkaa tulemaan jännityksiä, kuin niin, että koittas vaan pikata tasaisesti johonkin nopeampaan tempoon ja kasvattaa tempoa. Idea varastettu Ben Ellerin videosta.

Ja noita nopeampia jaksoja voi alkaa sit kasvattamaan, kunnes jossain kohtaa pitäs päätyä siihen, että se joku tietty juttu (pikkauskuvio, licki jne.) pysyy rentona halutussa tempossa.

Ja tota voi reenata varmasti monella tapaa, mutta vahva suositus pitää tuo koko ajan mielessä reenatessa, koska toi paikkojen jäkittäminen tulee takuuvarmasti rajoittamaan soittoa, jos siitä ei opettele poies.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilua irtoaako Guitar Rig 7 mukiinmenevää metallisoundia

Perussoundi on kyllä hyvä mutta ehkä vähempi gain olis riittäny. Toi vapaa e kieli menee aika tukkoon tolla säröllä ja staccato jää siten vähän pehmeeksi.
Tässä on semmonen 'harva' särösoundi vrt itse suosimani tiheämpi kun riffejä äänää. En tiedä miten noi muodostuu ja mikä mallinnuksen osa sitä säätää (putki/päätesärö?). Mutta ehdottomasti nimenomaan loputtoman kokeilun ja etsimisen arvoinen seikka. Ja kun eri aiheisiin (lead/riffi/soinnut) tarvitaan eri sointia ja käyttäytymistä niin onhan siinä hakemista :)
 
Tässä tone vähä sukkas. Välillä ei osu iha nappiin ku kokeilee erilaisia juttuja.

 
Tässä tone vähä sukkas. Välillä ei osu iha nappiin ku kokeilee erilaisia juttuja.
Ei kai näitä kukaan soundien takia kattele saatika kuuntele ilman tuota videota. Näissähän suurin anti potentiaaliselle katsojalle varmaan tabit ja mieluusti tietty se, että ne ois suunnilleen oikein :D

Tällä kertaa kiinnitin soitossa huomiota vibratoihin ja bendeihin. Niissä ois varmaan ite kullakin työmaata, mutta suosittelen kiinnittämään huomiota. Ei ehkä tän tyylisessä metallissa niin suuressa roolissa, mutta kaikenlaisessa melodiasoitossa, bluesissa jne. hyvin olennaisia juttuja, että ois melodinen vibrato ja bendit (+ bendattu vibrato) tikissä.

--

Ite koittanu työstää jäkityksiäni. Ostin myös jonkun Leslie-plugarin Eventiden alesta + Missioniin pedaalin cortexille, kun Source Audion pedaali laukes. Ja se mun tuorein customikin alkaa varmaan valmistumaan tässä lähiviikkoina, mikä ihan hauskaa, vaikka oonkin nyt ollu aika pitkään suht tyytyväinen tuohon kitara-arsenaalini. HSS / SSS strato tulee kyllä vielä hankittua, mutta vaan joku budjettipeli versus esim. Suhr vähän vielä mietinnässä.
 
Päätettiin tuon hepun kanssa, jonka kanssa tehtiin noita Alice covereita, että lähdetään kokeilemaan omia. Itsellä löytyy pöytälaatikosta
kasa tietyn teeman biisejä, joten ei muuta kuin nauhoituksia menemään.

Vähän ongelmia heti alkuun, kun piti seiskakielinen vetästä Drop A:han. Just siihen vaihdoin kielet muutenkin ja laittelin matalimmaksi vähän
pykälää paksumpaa, mutta silti semmoinen spagetti A -vireessä. Noh, onneksi löytyi kiertotie tuohon ja eipä noita droppibiisejä taida olla kuin
pari.

Katsotaan mitä tästäkin tulee..
 
Päätettiin tuon hepun kanssa, jonka kanssa tehtiin noita Alice covereita, että lähdetään kokeilemaan omia. Itsellä löytyy pöytälaatikosta
kasa tietyn teeman biisejä, joten ei muuta kuin nauhoituksia menemään.

Vähän ongelmia heti alkuun, kun piti seiskakielinen vetästä Drop A:han. Just siihen vaihdoin kielet muutenkin ja laittelin matalimmaksi vähän
pykälää paksumpaa, mutta silti semmoinen spagetti A -vireessä. Noh, onneksi löytyi kiertotie tuohon ja eipä noita droppibiisejä taida olla kuin
pari.

Katsotaan mitä tästäkin tulee..
Kuinka paksua vaijeria laitoit tuohon A kieleen?
 
Kyl toi mun pikkauskäsi on rentona.

Se nyt vain näyttää siltä että rentona se ei ole. Jossain kohdissa ilman että edes soitit, näytti että plektrakäsi vapisee.

Itse suhtaudun plektraotteeseen vähän kuin piirtämiseen. Monesti ote plektrasta on samanlainen kuin lyihykynää pitäessä. Mulla esim kynä on kolmen sormen otteella, niin että ote on peukalo/keskisormi ja etusormi vain tukee, kuten plektrakin usein (varsinkin rytmittelyssä). Joillain taas kynä kädessä kahden peukku/etusormi -otteella kuten plektrakin.

Sitten mitä siihen otteen vahvuuteen tulee, niin ota se lyijykynä käteen ja piirrä jotain kevyttä hahmotusta. Et paljoa purista tai paina? Hyvä, siirrät saman sihen plektraotteeseen.

Tietty välillä voi puristaa enemmän ja ns pickata täysillä, mutta se on sitten sitä hetkittäistä dynamiikan kontrollia.

Suosittelen kyllä siirtymään noista tappometallisoundeista välillä ihan perussoundiin. Vaikka joku kiva JCM800, missä sitä dynamiikkaa löytyy. Eli ihan kevyellä tatsilla soundi on melkein puhdas ja sitten tiukemmin soittaessa säröytyy kivasta.

EDIT: Tästä kohdasta näkee kun käsi vapisee
 
^ ei mitään omaperäisintä matskua tai huikeinta soittoa, mutta kuulosti oikeasti livenä vedetyltä, mikä kai nykyään piristävää, ettei kaikki tubeen videoita työntävät korjaile soittoaan jälkeenpäin superkliiniseksi.

Ja siis asiallista soittoa joka tapauksessa.
 
Tullut taas elektropoppia ym. tehtyä ja kitara jäänyt, mutta tänään otin kitaran ja tuli vähän nauhoteltua/demoteltua. Tässä pieni pätkä (jotain melometallia), jota en vielä hyväksyisi ihan oikeaan nauhoitukseen, mutta menee nyt:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom