Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lasten kiusaaminen ei ole uskonnollisissa piireissä mitenkään epätavallista. Eipä tosin maalaiskouluissakaan. Molemmista on vähäistä kokemusta ja ihmettelen edelleen millaiset aikuiset kehtaavat.Tuli mieleen kun olin ~13 vuotias kun erosin kirkosta niin sai pienessä pitäjässä pienen mylläkän. Minun vanhempia asia ei kiinnostanut, pojalla saa olla omat mielipide ja vakaumus. Mutta koulussa minut otettin kuraattorin ja jonkun seurakunnan työntekijän puhutteluun?!
En tiedä miksi. Ehkä laumaeläimille vakaumus on vieras asia.
edit: 666
Tuli mieleen kun olin ~13 vuotias kun erosin kirkosta niin sai pienessä pitäjässä pienen mylläkän. Minun vanhempia asia ei kiinnostanut, pojalla saa olla omat mielipide ja vakaumus. Mutta koulussa minut otettin kuraattorin ja jonkun seurakunnan työntekijän puhutteluun?!
En tiedä miksi. Ehkä laumaeläimille vakaumus on vieras asia.
edit: 666
Omassa koulussa oli joka aamu jumalanpalvelus kello 9 jolloin kaikki kokoontui keskusaulaan virsaamaan virttä. Kiinnostus tasan 0.Omalla peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla oli samalla luokalla "Pertti" niminen poika. Oli kavereitani myös koulun ulkopuolella. Silloin luokan opettajana oli sellainen eläkeiän kynnyksellä oleva Jyväskylässä ties milloin sota-aikaa ennen seminaarin käynyt kansankynttilä. Suunnilleen jokaisella tunnilla tarinoi opettaja Jeesus juttuja ja vähintään puolisenkymmentä kertaa päivässä veisattiin virsiä ja rukoiltiin. "Pertti-poika" oli jehovan todistajia taustaltaan, joten hän joutui käytävään noin 5-10 kertaa koulupäivän aikana yksinään odottelemaan kun koulutunnilla oli sitä jeesus-satuilua, virrenveisuuta tai rukoiluhetkiä. Joskus meni koko tuntikin "Pertillä" yksin käytävässä. Joskus "Pertti" poika taisi turhautua siihen käytävässä yksin istuskeluun, että lähti omalla luvalla kotiin sieltä kesken koulupäivän. Olisiko niihin aikoihin ollut kun "Pertti" siirrettiin sitten toiselle rinnakkaisluokalle kun kansankynttilä oli ilmeisesti suuttunut siitä kun "Pertti" meni tekemään sellaisen tempun.
Kyllä tuo itsestäkin tuntui jo silloin hyvin epäoikeudenmukaiselta tuollainen lapsen kohtelu. Tuosta lähtien olen vihannut koko peruskoulua ja ollut sitä mieltä että sen laitoksen joutuisi lakkauttaa ja korvata jollakin täyspäisemmän ihmisten koulujärjestelmällä. Yhtä "lämpimästi" olen sen jälkeen suhtautunut myös Suomen ev.lut. kirkkkoon, joka moista sontaa tukee ja on siinä osallisena.
Olen entinen ortodoksi, miksi liittyisin luterilaiseen kirkkoon? Kirkosta eronnut (ortodoksinen kirkko).Erot näyttävät olevan laskemaan päin vuosi vuodelta.
Eroamismahdollisuus pitäisi lopettaa, ja kirkollisveron määrää nostaa.
Täältä pääset liittymään kirkkoon: liitykirkkoon.fi
No hitto. Ei sitten ::smoke.Olen entinen ortodoksi, miksi liittyisin luterilaiseen kirkkoon? Kirkosta eronnut (ortodoksinen kirkko).
Kirkkoon liittyminen vasta omalla ilmoituksella ja täysi-ikäisenä ja defautina et kuulu kirkkoon ja kyllä, kirkollisveron määrä pitäis nostaa niin tappiinsa kuin pystyy.Erot näyttävät olevan laskemaan päin vuosi vuodelta.
Jos en olisi eronnut jo 20 vuotta sitten, tekisin sen vuoksesi. Teet hyvää työtä!Erot näyttävät olevan laskemaan päin vuosi vuodelta.
Joku 1.4 - 1.5% on odotettavissa, ja varsin realistinen arvio. Joka sekin on varsin hyvä lukema.Hienoa kun jaksat tehdä näitä päivityksiä Lifeless. Jos tuo 50k menee rikki niin muistutan että sehän on suhteellisesti sitten isompi mälli kuin 50k kolme vuotta sitten. Kun jäsenmäärä tippuu niin siitä vähennettävä 50k on aina suhteessa suurempi luku. Mutta taitaa mennä kirkkaasti yli se 2% kirkon jäsenmäärästä joka eroaa tänä vuonna?
Seurakuntien taloustilanteissa on suuria eroja ja Suomessa on runsaasti seurakuntia, joiden (vero)tulot eivät riitä lähimainkaan ylläpitämään vallitsevaa kulurakennetta. Palkkakulujen ohella runsaat kiinteistökulut nakertavat lovea kassaan. Olennaista on kai se, että kirkko ei toimijana "tuota" mitään. Tai paremminkin: uskomustradition ylläpitäminen ja uskonnon harjoittaminen eivät tuota mitään.Muistan kun itse erosin kirkosta 90-luvun loppupuolella niin joidenkin reaktio oli aika erikoinen. Silloin ev.lut kirkon jäsenmäärä oli huipussaan. Aika hyvin on mun valistus satuolentoja vastaan toiminut (+säästynyt rahat, Ferraria ei tosin ole kuten kaikilla tupakoinnin lopettajilla).
Ehkä seurakunnat rahapulassa alkavat myymään omistamiaan kiinteistöjään kaupunkien keskustoissa. En ole koskaan ymmärtänyt sitä kirkon maallisen mammonan keräystä ja kiskurivuokria, ovatpa joitain yrittäjiä potkineet pois ihan vaan kun eivät sovi heidän hetero kristittyihin arvoihin.