Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 14:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Mutta otapa silti vastaan aimo annos halveksuntaa, kun menit takaisin liittymään. Itse ainakin erosin periaatteesta, koska vastustan pakkokastamismeinkinkiä yms, enkä rahan vuoksi.
Kirkko instituutiona on osin varmaan tahtomattaan jumittunut 70-luvun budjetoituihin tuloihin ja menoihin, kustannusindeksikorjattuna tietenkin. Harvoilla on mitään sitä vastaan, että vanhoja kirkkoja ylläpidetään. Mutta kaikenlaiset leirikeskukset, seurakuntakeskukset, kirkkoherranvirastot ym. + niiden pyörittämiseen tarvittava henkilökunta on iso kuluerä ja harvojen hyöty. Ja niiden hyödyntäminen muuhun toimintaan on tosi vaikeaa. Olin mukana yhden tapahtuman järjestämisessä ja seurakunnan leirikeskus oli hyvä (paras) vaihtoehto. Paitsi että ruuat piti tilata seurakunnan kautta ja alkoholi oli aivan ehdoton EI! Urheiluseurat ja puolustusvoimat sitä vähän käyttää + rippileirit, mutta varmaa 40 viikkoa/vuosi käyttämättä ja peruslämmöllä pidettäviä neliöitä aivan mielettömästi.
Täältä näkee viralliset ennusteet ja tilastot:@Lifeless Oliko jossain päivitetty käppyrää siitä paljonko suomalaisia ja helsinkiläisiä kuuluu kirkkoo? Lahinna kinnostaa onko se jo alle puolet koko Suomessa. Stadissa se on muistaakseeni jo alle puolet.
Historiallisesti lauantai on viikon huonoin eropäivä.Mitäs @Lifeless arvioit miten hyvä on että vuoden viimeinen päivä on Lauantai?
Näköjään sitä ollaan sitten iloinen veronmaksaja vielä tämänkin vuoden ajan, taidan laittaa joulukuulle kalenteriin hälytyksen että vetää johdon seinästä joulukuussa.
Aika mielenkiintoista että media on täysin hiljaa aiheesta. Tuosta saisi jo aika mehukkaita klikkiotsikoita aikaan. No, kuten totesinkin jokunen vuosi sitten että epäilen vahvasti että medialla on joku erittäin hyvä syy olla hiljaa näistä. En yhtään ihmettelisi vaikka kyseessä olisi joku voiteluraha. Kyseessä on kuitenkin niin järjestelmällinen radiohiljaisuus että ei voi olla kyse sattumasta.
Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä vähenee edelleen. Vuonna 2022 kirkosta erosi 63 694 ihmistä. Eronneiden määrä kasvoi edellisvuodesta. Vuonna 2021 kirkon jätti 55 848 jäsentä.
No joo, pieniä juttuja jotka ajetaan nopeasti feedistä pois. IS ja IL tuskin revittelevät nytkään. Joku YLE:n pikkujuttu ei juuri mitään pöhinää aiheuta vaikka aihetta pidettäisiinkin etusivulla.Eli mistä ei uutisoida? Ainakin vuoden 2022 eroista on uutisoitu ihan kunnolla ja ihan hiljattain:
![]()
Kirkosta erosi viime vuonna yli 63 000 ihmistä
Evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului viime vuoden lopulla reilut 3,6 miljoonaa henkilöä. Kirkkoon liittyjiä oli reilut 20 000.yle.fi
No joo, pieniä juttuja jotka ajetaan nopeasti feedistä pois. IS ja IL tuskin revittelevät nytkään. Joku YLE:n pikkujuttu ei juuri mitään pöhinää aiheuta vaikka aihetta pidettäisiinkin etusivulla.

Kun homma on jatkunut samanlaisena viimeiset 20 vuotta niin ei ketään kiinnosta lukea uutisia sellaisesta. Eri asia jos eronneissa olisi joku ennätys, tai joku möläyttäisi jotain julkisesti josta tulisi jopku eropiikki. Ennätykset eronneissa näyttää olevan jostain 10v takaa. Muistelen että niistä kyllä uutisoitiin. Nyt ei oikein ole mitään uutisoitavaa. Tai no tähän liittyen suuresta kuolleisuudesta on kyllä uutisoitu, sehän on vähentänyt kirkon jäsenmäärää.Aika mielenkiintoista että media on täysin hiljaa aiheesta. Tuosta saisi jo aika mehukkaita klikkiotsikoita aikaan. No, kuten totesinkin jokunen vuosi sitten että epäilen vahvasti että medialla on joku erittäin hyvä syy olla hiljaa näistä. En yhtään ihmettelisi vaikka kyseessä olisi joku voiteluraha. Kyseessä on kuitenkin niin järjestelmällinen radiohiljaisuus että ei voi olla kyse sattumasta.
Suuri piikki päivä- ja kuukausitasolla tuli aikanaan, kun Päivi Räsänen rajusti yksinkertaistaen "haukkui homoja". Ilmiö on hieman vaikeasti selitettävä, sillä eihän hän ollut kirkon edustaja mölinöissään, ja toisaalta eroaminen moisen takia on jonkinlaista protestiäänestämistä. Ainakaan varmaan monilla impulsiivisesti eronneilla ei liene ollut syytä kuulua kirkkoon myöskään ennen tapahtumaa.Eri asia jos eronneissa olisi joku ennätys, tai joku möläyttäisi jotain julkisesti josta tulisi jopku eropiikki. Ennätykset eronneissa näyttää olevan jostain 10v takaa. Muistelen että niistä kyllä uutisoitiin.
Homous ei ole luonnollista eikä mielestäni kuuluisi yhteiskuntaan. Kunnioitan kyllä LGBTQ+ väen vapaata tahtoa, enkä vastusta heidän agendojaan.Suuri piikki päivä- ja kuukausitasolla tuli aikanaan, kun Päivi Räsänen rajusti yksinkertaistaen "haukkui homoja". Ilmiö on hieman vaikeasti selitettävä, sillä eihän hän ollut kirkon edustaja mölinöissään, ja toisaalta eroaminen moisen takia on jonkinlaista protestiäänestämistä. Ainakaan varmaan monilla impulsiivisesti eronneilla ei liene ollut syytä kuulua kirkkoon myöskään ennen tapahtumaa.
Täällä on olemassa erillinen alue politiikan ja yhteiskunnan aiheille, joihin homouden luonnollisuuden pohdinta mitä suurimmassa määrin kuuluu, jos se nyt ylipäänsä on korrekti aihe. Se, kuuluvatko homot yhteiskuntaan nyt ei ainakaan ole asiallinen keskustelunaihe yhtään sen enempää kuin vaikkapa kuuluvatko juutalaiset yhteiskuntaan. Itse mainitsin asiasta vain käsitelläkseni evlut-kirkosta eroamisen määriä. Päivin tarinat nimittäin olivat syynä yhteen parista isosta tilastopoikkeamasta joskus vuosikymmen takaperin.Homous ei ole luonnollista eikä mielestäni kuuluisi yhteiskuntaan. Kunnioitan kyllä LGBTQ+ väen vapaata tahtoa, enkä vastusta heidän agendojaan.
Joo, muistan tuon kuin eilisen. Itse olin myös aikeissa erota koska tunsin itseni homoseksuaaliksi.Täällä on olemassa erillinen alue politiikan ja yhteiskunnan aiheille, joihin homouden luonnollisuuden pohdinta mitä suurimmassa määrin kuuluu, jos se nyt ylipäänsä on korrekti aihe. Itse mainitsin asiasta vain käsitelläkseni evlut-kirkosta eroamisen määriä. Päivin tarinat nimittäin olivat syynä yhteen parista isosta tilastopoikkeamasta joskus vuosikymmen takaperin.
Väkisinkastamattomille se liittyminen ei ole pelkkä rasti ruutuun ja sillä selvä![]()
Helsingissä syntynyt aloite kaatui kirkolliskokouksessa: parit, joista vain toinen kuuluu kirkkoon, eivät saa tulevaisuudessakaan kirkkohäitä
Enemmistö kannatti muutosta, mutta vaadittavaa kolme neljäsosan määräenemmistöä asia ei saanut puolelleen.www.kirkkojakaupunki.fi
Ote jutusta, ei maksumuuria:
Osa kirkolliskokousedustajista pohti asiaa siitä näkökulmasta, miten asia vaikuttaa jäsenyyteen ja sen motivaatioon.
– Kantani on, että jatkossakin sekä sulhasen että morsiamen tulee olla rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä. Näin säilyy yksi tärkeä syy kuulua ja liittyä kirkkoon. Mikäli hyväksymme, että kihlaparista vain jomman kumman tulee kuulua kirkkoon, se heikentää kirkkoon kuulumisen motivaatiota, mikkeliläinen kirkolliskokousedustaja Eeva-Riitta Hahtola sanoi.
Erikoinen argumentti. Mikäänhän ei estä liittymästä kirkkoon ennen vihkimistä ja eroamasta kirkosta heti vihkimisen jälkeen.
Lasten kiusaaminen ei ole uskonnollisissa piireissä mitenkään epätavallista. Eipä tosin maalaiskouluissakaan. Molemmista on vähäistä kokemusta ja ihmettelen edelleen millaiset aikuiset kehtaavat.Tuli mieleen kun olin ~13 vuotias kun erosin kirkosta niin sai pienessä pitäjässä pienen mylläkän. Minun vanhempia asia ei kiinnostanut, pojalla saa olla omat mielipide ja vakaumus. Mutta koulussa minut otettin kuraattorin ja jonkun seurakunnan työntekijän puhutteluun?!
En tiedä miksi. Ehkä laumaeläimille vakaumus on vieras asia.
edit: 666![]()
Tuli mieleen kun olin ~13 vuotias kun erosin kirkosta niin sai pienessä pitäjässä pienen mylläkän. Minun vanhempia asia ei kiinnostanut, pojalla saa olla omat mielipide ja vakaumus. Mutta koulussa minut otettin kuraattorin ja jonkun seurakunnan työntekijän puhutteluun?!
En tiedä miksi. Ehkä laumaeläimille vakaumus on vieras asia.
edit: 666![]()
Omassa koulussa oli joka aamu jumalanpalvelus kello 9 jolloin kaikki kokoontui keskusaulaan virsaamaan virttä. Kiinnostus tasan 0.Omalla peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla oli samalla luokalla "Pertti" niminen poika. Oli kavereitani myös koulun ulkopuolella. Silloin luokan opettajana oli sellainen eläkeiän kynnyksellä oleva Jyväskylässä ties milloin sota-aikaa ennen seminaarin käynyt kansankynttilä. Suunnilleen jokaisella tunnilla tarinoi opettaja Jeesus juttuja ja vähintään puolisenkymmentä kertaa päivässä veisattiin virsiä ja rukoiltiin. "Pertti-poika" oli jehovan todistajia taustaltaan, joten hän joutui käytävään noin 5-10 kertaa koulupäivän aikana yksinään odottelemaan kun koulutunnilla oli sitä jeesus-satuilua, virrenveisuuta tai rukoiluhetkiä. Joskus meni koko tuntikin "Pertillä" yksin käytävässä. Joskus "Pertti" poika taisi turhautua siihen käytävässä yksin istuskeluun, että lähti omalla luvalla kotiin sieltä kesken koulupäivän. Olisiko niihin aikoihin ollut kun "Pertti" siirrettiin sitten toiselle rinnakkaisluokalle kun kansankynttilä oli ilmeisesti suuttunut siitä kun "Pertti" meni tekemään sellaisen tempun.
Kyllä tuo itsestäkin tuntui jo silloin hyvin epäoikeudenmukaiselta tuollainen lapsen kohtelu. Tuosta lähtien olen vihannut koko peruskoulua ja ollut sitä mieltä että sen laitoksen joutuisi lakkauttaa ja korvata jollakin täyspäisemmän ihmisten koulujärjestelmällä. Yhtä "lämpimästi" olen sen jälkeen suhtautunut myös Suomen ev.lut. kirkkkoon, joka moista sontaa tukee ja on siinä osallisena.
Olen entinen ortodoksi, miksi liittyisin luterilaiseen kirkkoon? Kirkosta eronnut (ortodoksinen kirkko).Erot näyttävät olevan laskemaan päin vuosi vuodelta.
Eroamismahdollisuus pitäisi lopettaa, ja kirkollisveron määrää nostaa.
Täältä pääset liittymään kirkkoon: liitykirkkoon.fi
No hitto. Ei sitten ::smoke.Olen entinen ortodoksi, miksi liittyisin luterilaiseen kirkkoon? Kirkosta eronnut (ortodoksinen kirkko).
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.