Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Saa nähdä miten tekniikka kehittyy ja saadaanko täyssähköisille henkilö- ja hyötyautoille sellaista vetokykyä ja rangea, ettei polttomoottoriautoja enää 2030 jälkeen tarvita. Tällä hetkellä tuossa on vielä plugareiden mentävä aukko.

Ainakin matkailuajoneuvoissa homma on ihan täysin lastenkengissä, joitain konsepteja on tehty ja toki esim. Tesla Model X:llä voi vetää yli 2000kg vaunua mutta onko se sitten mielekästä puuhaa kun pitää hankkia 100k€ auto ja silti pysähdellä 100-150km välein 30min lataustauoille.
Jäkin näistä suomalaisista autolehdustä juuri testasi tuota caravan matkailua sähköautolla, ja suurimmaksi ongelmaksi nostivat esiin latauspisteet jotka ovat pääsääntöisesti normaali parkkiruutuja joiden päässä on töpseli, niin että yhdistelmä pitää katkaista aina lataamisen ajaksi.

Nämä kusenhajuisten lasikuitulaatikoiden vetäjät on heittämällä ehkä 0,5% koko automarkkinasta, maailmalla vielä vähemmän. En usko, että ketään oikeasti kiinnostaa. Sen takia ei noita koukkujakaan pahemmin ole sähköautoissa näkynyt vaikkei sille mitään teknistä estettä ole ollut. Tekniikka soveltuu äärimmäisen huonosti tuollaisten suuren tuulipinta-alan omaavien rakennelmien vetämiseen.
Ikävä kyllä ne laatikot ei ole lasikuitua, josta ne hajuhaitat yleensä juontavat.

Ne laatikot ovat kuitenkin länsimaissa suosittuja, eli samalla alueilla joissa suurin kysyntä sähköautoille on olemassa.

Voisiko ratkaisu olla sitten jonkinlainen asuntovaunuun asennettava polttomoottorigeneraattori, joka pystyy ajonaikana ruokkimaan vetoautoa?

Teollisuudella on erillinen sähkövero - on ihan se ja sama paljonko kuluttajien sähkön verotusta nostetaan, se ei vaikuta mitenkään teollisuuden sähkön käyttöön. Sama tilanne on melkein kaikissa muissakin EU-maissa.
Teollisuuden oma verokanta koskee vain jotain energiaintensiivistä valtavaa teollisuuslaitosta, jotka vielä yleensä tuottavatkin sen oman sähkönsä, käytännössä kuitenkin suurinosa suomalaisesta teollisuutta on erilaisissa pienyrityksissä joiden sähköliittymät ovat ihan normaaleja kuluttajaliittymiä. Yritysten sähköliittymät voidaan alkaa erottelemaan, mutta hintaa tulee sillekin byrokratialle.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Teollisuuden oma verokanta koskee vain jotain energiaintensiivistä valtavaa teollisuuslaitosta, jotka vielä yleensä tuottavatkin sen oman sähkönsä, käytännössä kuitenkin suurinosa suomalaisesta teollisuutta on erilaisissa pienyrityksissä joiden sähköliittymät ovat ihan normaaleja kuluttajaliittymiä. Yritysten sähköliittymät voidaan alkaa erottelemaan, mutta hintaa tulee sillekin byrokratialle.
Liki kaikki liittymät on tarkkaan mitattu, etäluettavia mittareitakin on jo päivitetty uuteen.
Jos pienemissä mittareissa ei vielä ole loistehojen mittausta, niin veron osalta tarkoittaa lähinnä sitä että masettu turhasta veroa, joten ei sinänsä ongelma verojen palautamisessa.
Energian suuntakin pystytään mittaamaan.

Eli kun on voitu mitata kulutus, on voitu mitata vero, niin ei ole ollut mikään ongelma tehdä niitäenergiaveron palautuksia.

Se mikä on ongelma, niin on se jos ja kun sitä energiaan käytetään eritarkoituksiin, eli jos halutaan nimenomaan ajoneuvokäyttöön käytetty energiaa kohdella toisin, niin se vaatii sen että latauspitää olla mittaroitu. teknisesti ja käytettävyydeltään varmaan parasta toteuttaa ajoneuvossa kokonaan tai osittain. Jos EU alueella asiaa halutaan tukea niin tuskin ongelma, mutta jos kansallisesti niin näin pienelle maalle vaikeampi -> matkaan sidottu alkaa oleen kilpailukykyinen (rautaahan on)
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
513
Ollaan katsottu autoa meidän perheelle. Vähän kiinnostaisi E85 hybridi, mutta näitä ei ole käytettyinä saatavilla.
Onkohan tähän jotain syytä? Lakiteknistä tai taloudellista, koska ei mun mielestä mitään teknistä syytä sinänsä pitäisi olla.

Moniin hybrideihin saisi kyllä asennettua tollaisen flexfuel - boksin. Eikä edes maksaisi montaa euroa (alta 500€, ja siihen saisi sen 200€ tukeakin).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Ollaan katsottu autoa meidän perheelle. Vähän kiinnostaisi E85 hybridi, mutta näitä ei ole käytettyinä saatavilla.
Onkohan tähän jotain syytä? Lakiteknistä tai taloudellista, koska ei mun mielestä mitään teknistä syytä sinänsä pitäisi olla.

Moniin hybrideihin saisi kyllä asennettua tollaisen flexfuel - boksin. Eikä edes maksaisi montaa euroa (alta 500€, ja siihen saisi sen 200€ tukeakin).
Ei ole taloudellisesti järkevää tehdä tehtaalta valmista flexfuel-autoa, kysyntä on liian vähäistä. Tavalliset tehtaan flexfuelit voi laskea yhden käden sormilla, puhumattakaan sellaisista jotka ovat samalla hybridejä.
Monet flexfuel-boksit eivät sitten sovi suoraan autoihin missä on polttoaineen suorasuihkutus. Tai eivät ainakaan Toyota/Lexus hybrideihin.

Ja nyt pandemian aikana sekä kiitos hallituksen, uusiutuvat polttoaineet ovat kallistuneet melkolailla eikä RE85 maksa enää 1.10e/litra kuten ennen. Nykyhinnoilla 1.25e+ se on aikalailla +/- 0 joten ei tule kuolettamaan ikinä muutossarjan hintaa. Lisäksi tihentyneet öljynvaihdot mutta ehkä tulee lämmin tunne kun käyttää uusiutuvaa polttoainetta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Juu biopolttoaineiden käytöstä pitäisi palkita autolijoita, ei rankaista. Mut perus Suomijuttuja toki nämä. Mitäs yrität puhdistaa maailmaa, tollo! :D
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
509
20210920_212927.jpg

Poliisillakaan ei enää pinkka kestä käyttää kalliimpaa biodieseliä autoissaan, vaikka maailma ei nyt pelastukaan.

Vaikka menee jo offiksi taas ketjun aiheesta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
116
Onko muilla asennettuna Toyota hybrid autoon webastoa? Toyota asentaa autoihin ns. tehoakun, kun tilattaessa halutaan webasto asennettuna. Kiinnostaisi tietää minkä kokoisen akun Toyota on asentanut tehoakkuna Toyota Auris farmariin. Itse harkitsen webaston asennuttamista ja kaikista asennusliikeistä on tullut tieto, että alkuperäinen AGM 35AH akku on webaston kanssa käytettäväksi liian pieni, joten selvittelen minkä kokoisen akun saisin Auriksen akkumonttuun mahtumaan.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Onko muilla asennettuna Toyota hybrid autoon webastoa? Toyota asentaa autoihin ns. tehoakun, kun tilattaessa halutaan webasto asennettuna. Kiinnostaisi tietää minkä kokoisen akun Toyota on asentanut tehoakkuna Toyota Auris farmariin. Itse harkitsen webaston asennuttamista ja kaikista asennusliikeistä on tullut tieto, että alkuperäinen AGM 35AH akku on webaston kanssa käytettäväksi liian pieni, joten selvittelen minkä kokoisen akun saisin Auriksen akkumonttuun mahtumaan.
RAV4:ssa tulee myös isompi kiinnityslaatikko käsittääkseni niihin OEM asennuksiin, eikä taida isompi akku mahtua ilman jyrsimisiä siihen perusakun pohjalevylle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Kuinka moni käyttää moottorin viikoittain kuumaksi? Jos aikoo pitää autoa pidempään jatkuva sähköajo voi aiheuttaa hallaa polttomoottorille. Kosteutta voi kondensoitua moottorin sisälle ja kylmäkäynnistyksissä pääsee bensaa öljyn sekaan, joka ajan kanssa ohentaa öljyä ja heikentää voitelua.
Vissiin se olis kai hyvä ajella polttis kuumaksi kerta viikkoon, ei ole 1,5l 3-cyl ainoa mikä ongelmista kärsii. Yhteinen nimittäjä tietty bmw-tekniikka.

016A1C6D-5564-444D-BB31-687960E54336.png
7634BAA0-BCA3-4EE6-89D9-C2FE719A8CF9.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Mikähän siinä on, että tuo meitin Jazz Hybrid peruuttaessa lähtee järjestään aika vauhdilla liikkeelle? Hiukan kun hipaisee peruutusvaihteella kaasua, niin auto liikkuu metrin verran taaksepäin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Olisko kiinteä välitys "peruutusvaihteessa" eli ei mene CVT:n läpi voima kuten eteenpäin ajaessa? En siis tiedä, arvailen vaan. Monestihan hybridit peruuttaa pelkällä sähköllä, eli polttis ei osallistu auton liikuttamiseen taaksepäin lainkaan.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Mikähän siinä on, että tuo meitin Jazz Hybrid peruuttaessa lähtee järjestään aika vauhdilla liikkeelle? Hiukan kun hipaisee peruutusvaihteella kaasua, niin auto liikkuu metrin verran taaksepäin.
Eikös näissä riitä yleensä että löysää vaan jarrun niin lähtee hissukseen ryömimään taaksepäin? Eli kaasuun ei tarvitse koskea ollenkaan, paitsi jos haluaa pakittaa rivakammin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Olisko kiinteä välitys "peruutusvaihteessa" eli ei mene CVT:n läpi voima kuten eteenpäin ajaessa? En siis tiedä, arvailen vaan. Monestihan hybridit peruuttaa pelkällä sähköllä, eli polttis ei osallistu auton liikuttamiseen taaksepäin lainkaan.
Ehkä, ehkä. Mitenköhän tällaista saisi kompensoitua? Ei sitä viitsisi jarrua aina pitää hiukan painettuna peruutuksen aikana, eikä tunnu oikein suunnittelun mukaiselta toimminnaltakaan.

Jotenkin sellainen fiilis, että missaan jotain ilmiselvää.
Eikös näissä riitä yleensä että löysää vaan jarrun niin lähtee hissukseen ryömimään taaksepäin? Eli kaasuun ei tarvitse koskea ollenkaan, paitsi jos haluaa pakittaa rivakammin.
Niin minäkin oletin, mutta kun peruutuksella nostaa jarrun ylös, ei auto liikahda mihinkään. D vaihteella kylläkin lähtee ryömimään eteenpäin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
@SheikYerbouti

Veikkaisin sähköistä käsijarrua jos tapahtuu vain parkkiruudusta peruuttaessa. -> Vapauta käsijarru napista ennen kun lähdet liikkeelle tai hyväksy nykyinen automaattinen toiminta. Mahdollisesti toimintaa startissa voi myös säätää näillä ohjeilla. En tiedä onko näin Jazzissa. Honda Information Center - Electric Parking Brake with Automatic Brake Hold

Tai mäkilähtöavustin (autohold), jos meno on tökkivää liikkeelle lähdössä suunnasta riippumatta. Toyotan ja Korealaisten hybrideissä en näe mäkiavustimille yleisesti tarvetta. Hyvin jyrkässä mäessä voi käyttää, jos epäilee valumista, mutta muuten tappaa voimalinjan yleisen sulavuuden.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Veikkaisin sähköistä käsijarrua jos tapahtuu vain parkkiruudusta peruuttaessa. -> Vapauta käsijarru napista ennen kun lähdet liikkeelle tai hyväksy nykyinen automaattinen toiminta
Ai perhana, olisiko noin yksinkertaista. Selittäisi kyllä asian. Edellisen auton kanssa tottui siihen, että sähköinen käsijarru kytkeytyy pois aina samantien D/B/R valittaessa. Joten ei sitä tosiaan tule erikseen otettua pois liikkeelle lähdettäessä, mutta kytkettyä kyllä aina päälle pysäköinnin jälkeen.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kannattaa katsoa ohjekirjasta käsijarrun toiminta ettei tule yllätyksiä. Kun ajoin Outlanderin ekan kerran pesukadulle tuli kiire etsiä miten auton saa vapaalle: N-valinta täytyy olla valittuna kepistä useampi sekunti ennen kuin se aktivoituu. Toinen yllätys tuli kun ajoin ulos ja jarrutin kevyesti (jotta vedet lähtee levyistä) kaasupoljin painettuna, ilmeisesti auto tulkitsi sen niin että kyseessä on hätäjarrutus ja auto pysähtyi kuin seinään.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Skodan hybridillä ei ainakaan pysty tekemään tarkaa peruutusta jarrullisen kärryn kanssa kun automaattinen käsijarru päällä. Kaasua pitää painaa liikkeelle lähdössä niin paljon että auto syöksähtelee. Automaattisen käsijarrun kun laittaa pois päältä, niin ei ole mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mä kun luulin että automaattinen käsijarru lähtee heti kun vaihteen siirtää pois P:ltä. Ehkä kyseessä on jokin mäkilähtöavustin mikä pitää voittaa kaasun käytöllä?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Joo, on mäkilähtöavustin+automaattinen käsijarru. Pitää auton siis paikoillaan myös tasaisella automaattisesti aina kun auto pysäytetään. Vaihteen asennolla ei ole väliä. Ilman kärryä toimii jouhevasti, mutta jarrulisen kärryn kanssa peruuttamisesta tulee semmoista pomppimista, että tuota varustetta ei voi pitää päällä.

Edellinen auto oli polttomoottorimersu. Siinä tasaisen maan paikallaan pito kytkeytyi, kun pysätyessä lopuksi polkaisi jarrua vähän voimakkaammin. Se toimi myös kärryn kanssa sujuvasti.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Joo, on mäkilähtöavustin+automaattinen käsijarru. Pitää auton siis paikoillaan myös tasaisella automaattisesti aina kun auto pysäytetään. Vaihteen asennolla ei ole väliä. Ilman kärryä toimii jouhevasti, mutta jarrulisen kärryn kanssa peruuttamisesta tulee semmoista pomppimista, että tuota varustetta ei voi pitää päällä.

Edellinen auto oli polttomoottorimersu. Siinä tasaisen maan paikallaan pito kytkeytyi, kun pysätyessä lopuksi polkaisi jarrua vähän voimakkaammin. Se toimi myös kärryn kanssa sujuvasti.
Veikkaan että tässä on nyt vähän nimeämisepäselvyyttä. Itse en sanoisi tuota käsijarruksi, vaan ihan erilliseksi toiminnoksi.

Ainakin Omassa Volvossa tuo kuvaamasi ominaisuus löytyy nimellä Auto Hold tai ohjekirjasta ”automaattinen jarru seistessä”. Ja tosiaan jos pistää päälle niin ottaa tasaisellakin kiinni pysähdyttäessä ja sytyttää jarruvalot, menee myös nopsempaan vois päältä kuin käsijarru.

Automaattinen käsijarru on sitten erikseen, menee päälle kun auto sammutetaan ja irtoaa kun ekan kerran lähtee liikkeelle, ei sytytä jarruvaloja.

Ja mäkikähtöavustin on sitten kolmas näistä kahdesta erillinen, ja aktivoituu vain mäissä ja vain valitun vaihteen menosuuntaa vastaan, ei toimi vapaalla (ja luovuttaa jonkin ajan jälkeen), eli ei sovellu paikallaan pitoon odotuksessa.

Skoda taitaa olla kaksoikytkin mikä yhdistettynä tuohon holdiin ja kärryyn voisi kuvitellakin olevan vähän turhan rykäisten lähtevä, vai lähteekö tuo aina sähköllä liikkeelle?
 
Viimeksi muokattu:

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
Onko täällä keskusteltu Renault Arkanan täyshybridistä (ei plug-in), en ainakaan haulla löytänyt? Kiinnostaa aikas paljon enkä äkkiseltään löydä mitään sudenkuoppia. Vai onki niin että Esson baarista Pertsa sanoi että ranskalaiset automaattisesti paskoja?


 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Eikai siinä ole muuta kuin auto tilaukseen, jos tuntuu hyvälle ja varsinkin jos tulee liisariksi tai autoa on tarkoitus pitää max. takuuajan tai vähän päälle.

Ei nuo ransakalaiset tosiaan ole kaikissa luotettavuus- ja katsastustilastoissa kovin hyvin pärjänneet, mutta kyllä niilläkin varmasti pärjää. Sama juttu autotelhtien talvitesteissä, että ei siellä ole koskaan Renaultteja kärkipaikoilla näkynyt.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Onko täällä keskusteltu Renault Arkanan täyshybridistä (ei plug-in), en ainakaan haulla löytänyt? Kiinnostaa aikas paljon enkä äkkiseltään löydä mitään sudenkuoppia. Vai onki niin että Esson baarista Pertsa sanoi että ranskalaiset automaattisesti paskoja?


Eipä ole tullut aikaisemmin tällainen vastaan. Pari vuotta vanhana voi olla aika hyvä hinta-ominaisuus suhde, mutta ensiostaja saa varautua reippaaseen arvonalenemaan.

Sisätiloiltakaan ei vaikuta perinteiseltä Renaultilta mikä positiivista. Koreassako tuo on suunniteltu ja valmistettu?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 797
Huhhuh. Tänään tuli tilattua Kiia Ceed Plugin farkku vm. 22. Toiveissa on, että kulutus putoaisi 2014 auriksen n. 5:stä litrasta 2:n paikkeille tai alle. En ole autoa edes koeajanut, mutta moottori tuli sentään koeponnistettua xceed mallilla (sellainen esittelyauto oli plugin hybridinä esillä). Aika näyttää mihin tuli aijoitettua :D

Mikäli se ketään kiinnostaa, niin toimitusaika on n. 2viikkoa maahantuojalta
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
Huhhuh. Tänään tuli tilattua Kiia Ceed Plugin farkku vm. 22. Toiveissa on, että kulutus putoaisi 2014 auriksen n. 5:stä litrasta 2:n paikkeille tai alle. En ole autoa edes koeajanut, mutta moottori tuli sentään koeponnistettua xceed mallilla (sellainen esittelyauto oli plugin hybridinä esillä). Aika näyttää mihin tuli aijoitettua :D

Mikäli se ketään kiinnostaa, niin toimitusaika on n. 2viikkoa maahantuojalta
Eikun vaan kokemuksia sitten tänne.
Millaiselle ajoprofiilille on tulossa ja onnistuuko lataukset niin kotona kuin työpaikalla?
Hybrideissähän kulutus riippuu todella paljon siitä ajetaanko enemmän kaupungissa vai maantiellä, pitkää matkaa vai pätkää ja miten lataukset onnistuu kussakin määränpäässä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
^Kian tapauksessa sekin ratkaisee aika paljon että pelaileeko kahden piuhan kanssa talvella tai onko lämmintä tallia kun sähkölämmitys puuttuu autosta. Siitä voi varmaan lähteä että vaikka ajaisi vain "pelkällä sähköllä" niin bensaa menee silti n. litra sataselle ja siitä sitten lähdetään ylöspäin kun ylitetään akun kantama.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Onkos kellään vielä kokemusta Volvon "long range" hybrideistä?

Itsellä oli laina-autona tuollainen T6 V60 tältä vuodelta (ei long range) ja ajettuani sillä suht rauhallisesti mutta nopeasti 140km oli kulutus noin 8-9l/100km, eli aika huono vaikka sain auton akku täynnä. Ei kai tuolla oikeasti pääse kuin sen maks. 30km akulla ja omalle noin 110km päiväajolle on kyllä liikaa.

Tuollainen "Long range" 80-90km akulla voisi näkyäkin kulutuksessa, jos jaksaisi kummassakin päässä ladata akun täyteen. Mites noissa hybrideissä, käynnistyykö moottori aina jos ajelee +100km/h?

Vai olisikohan se suoraan siirryttävä sähköautoon?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Onkos kellään vielä kokemusta Volvon "long range" hybrideistä?

Itsellä oli laina-autona tuollainen T6 V60 tältä vuodelta (ei long range) ja ajettuani sillä suht rauhallisesti mutta nopeasti 140km oli kulutus noin 8-9l/100km, eli aika huono vaikka sain auton akku täynnä. Ei kai tuolla oikeasti pääse kuin sen maks. 30km akulla ja omalle noin 110km päiväajolle on kyllä liikaa.

Tuollainen "Long range" 80-90km akulla voisi näkyäkin kulutuksessa, jos jaksaisi kummassakin päässä ladata akun täyteen. Mites noissa hybrideissä, käynnistyykö moottori aina jos ajelee +100km/h?

Vai olisikohan se suoraan siirryttävä sähköautoon?
Ei noita kai ole vielä ollut lehdistönkään ajettavissa. "Long rangen" akku taitaa olla hieman alle tuplat vanhaan verrattuna eli jos vanhalla pääsi 30km niin tuolle voit ehkä laskea 60km. Plugareilla voi pääsääntöisesti kyllä ajaa sähköllä ainakin 120km/h. "Long rangen" sähkömoottori on tuntuvasti tehokkaampi kuin pieniakkuisen vanhan eli senkin puolesta sähköajon pitäisi sujua paremmin.

Jos mahdollista niin täyssähköön siirtyminen kyllä kuulostaa ihan hyvältä idealta tai kannattaa ainakin kokeilla plugaria perusteellisesti ja mielellään talvella.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Onkos kellään vielä kokemusta Volvon "long range" hybrideistä?

Itsellä oli laina-autona tuollainen T6 V60 tältä vuodelta (ei long range) ja ajettuani sillä suht rauhallisesti mutta nopeasti 140km oli kulutus noin 8-9l/100km, eli aika huono vaikka sain auton akku täynnä. Ei kai tuolla oikeasti pääse kuin sen maks. 30km akulla ja omalle noin 110km päiväajolle on kyllä liikaa.

Tuollainen "Long range" 80-90km akulla voisi näkyäkin kulutuksessa, jos jaksaisi kummassakin päässä ladata akun täyteen. Mites noissa hybrideissä, käynnistyykö moottori aina jos ajelee +100km/h?

Vai olisikohan se suoraan siirryttävä sähköautoon?
Ne muistaakseni tulee vuoden vaihteessa myyntiin nämä uudet, isommalla akulla olevat mallit.

Mutta ihan hyvän kulutuksen olet saanut T6:lla 140km matkalle. Itse ajoin Turusta Mikkeliin 7.1 l/100. Tuossa nyt kuitenkin on motaria aika pitkät siivut ja vakkarissa oli +10 yli nopeusrajoituksen koko matkan.

edit. T8 lla siis ajelen itse.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Ei noita kai ole vielä ollut lehdistönkään ajettavissa. "Long rangen" akku taitaa olla hieman alle tuplat vanhaan verrattuna eli jos vanhalla pääsi 30km niin tuolle voit ehkä laskea 60km. Plugareilla voi pääsääntöisesti kyllä ajaa sähköllä ainakin 120km/h. "Long rangen" sähkömoottori on tuntuvasti tehokkaampi kuin pieniakkuisen vanhan eli senkin puolesta sähköajon pitäisi sujua paremmin.

Jos mahdollista niin täyssähköön siirtyminen kyllä kuulostaa ihan hyvältä idealta tai kannattaa ainakin kokeilla plugaria perusteellisesti ja mielellään talvella.
Kesäkelissä pääsee sen 40 tällä nykyisellä. Talvella ei mihinkään eli se sähkömoottori on vaan apuna käytännössä.

Talvella tarkoitan semmoista -10 ja kylmempää.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 797
Eikun vaan kokemuksia sitten tänne.
Millaiselle ajoprofiilille on tulossa ja onnistuuko lataukset niin kotona kuin työpaikalla?
Hybrideissähän kulutus riippuu todella paljon siitä ajetaanko enemmän kaupungissa vai maantiellä, pitkää matkaa vai pätkää ja miten lataukset onnistuu kussakin määränpäässä.
Työmatka on 35km, mutta lataus onnistuu vain omassa päässä. Toki pääasiassa ajan nykyään enää nurkka-ajoa, kun on siirrytty työssäkin hybridimalliin, eli etätöihin.
Tuplajohdotuksella on tarkoitus autoa pitää talvella, jotta kulutuksen saisi pidettyä aisoissa

Edit. Jotta totuus ei unohtuisi, niin auriksella on kulutus ollut 5,0l/100km. Viimeaikoina ei ole jaksanut kitsastella kaasulla, niin keskikulutus on noussut, ollen nyt jo 5,5l/100
 
Viimeksi muokattu:

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Mites noissa samaisissa T6/T8 Volvoissa taikka vastaavissa turbo-pluggareissa yleensä: kuinka nopsasti nuo heräävät hybridi-unesta täydelle teholle?

Meinaan jos ajetaan sähköautona rekan perassa ja turbo on täysin seis ja kone pois päältä niin voisi äkkiseltään kuvitella, että hetki menee ennen kuin sieltä täysi teho saadaan ulos ja riittävä ahtopaine aikaan?

Kiihdyttelyvideoita on netti täynnä, mutta niissä aina laitetaan ensinnä sporttimoodi päälle, jolloin polttis on valmiina, harva testaa sitä normiajon ohitustilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Mites noissa samaisissa T6/T8 Volvoissa taikka vastaavissa turbo-pluggareissa yleensä: kuinka nopsasti nuo heräävät hybridi-unesta täydelle teholle?

Meinaan jos ajetaan sähköautona rekan perassa ja turbo on täysin seis ja kone pois päältä niin voisi äkkiseltään kuvitella, että hetki menee ennen kuin sieltä täysi teho saadaan ulos ja riittävä ahtopaine aikaan?

Kiihdyttelyvideoita on netti täynnä, mutta niissä aina laitetaan ensinnä sporttimoodi päälle, jolloin polttis on valmiina, harva testaa sitä normiajon ohitustilannetta.
Vetää kyllä heti maksimit kun kone kerkeää pomppaamaan sopiville kierroksille, ei noissa mitään turboviivettä ole. Tunnettavissa mutta tuskin järkevästi mitattavissa oleva aika.
Tämä kokemus siis bemarista.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Kyllä se moottori lähtee vetämään aikalailla välittömästi kun painaa kaasun tarpeeksi alas. Tosin jos tulee tarvetta ohitella ni kyllä se poweri moodi tulee laitettua päälle ennakkoon.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sen vähän mitä seatilla oon ajanu niin kyllä se aika välittömältä tuntuu. Akun loppumisen ja koneen käynnistymisen huomaa oikeastaan kierroslukumittarista, neula pomppaa 0 -> 2k x/min.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Onko noista facelift Passateista erikokoisilla akuilla versioita ja jos on niin mistä ne erottaa? Yhdessä arvostelussa ainakin mainittuin että 10 kWh (7 kWh käytettävissä) on ollut ekoissa ja sitten sen jälkeen tullut 13 kWh akku?

Tulikohan se facelift 2019 kun akkukoko vaihtui 10kwh to 13kwh. Ulkoisesti erottaa kun etupuskurin alaosa mustaa muovia ilmanottoaukon ympärillä aina DRL:lle asti, takana iso Passat teksti keskellä kontinluukkua. Sisältä erottaa kun analogisen kellon tilalla on Passat teksti.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
796
Mites noissa samaisissa T6/T8 Volvoissa taikka vastaavissa turbo-pluggareissa yleensä: kuinka nopsasti nuo heräävät hybridi-unesta täydelle teholle?

Meinaan jos ajetaan sähköautona rekan perassa ja turbo on täysin seis ja kone pois päältä niin voisi äkkiseltään kuvitella, että hetki menee ennen kuin sieltä täysi teho saadaan ulos ja riittävä ahtopaine aikaan?

Kiihdyttelyvideoita on netti täynnä, mutta niissä aina laitetaan ensinnä sporttimoodi päälle, jolloin polttis on valmiina, harva testaa sitä normiajon ohitustilannetta.
T8:ssa on (oli) vielä remmiahdin lisänä.
Itse suosin kanssa ajomoodin valintaa manuaalisesti power/polestar kun näyttää että tarvitsee ohitella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
Vetää kyllä heti maksimit kun kone kerkeää pomppaamaan sopiville kierroksille, ei noissa mitään turboviivettä ole. Tunnettavissa mutta tuskin järkevästi mitattavissa oleva aika.
Tämä kokemus siis bemarista.
Eikö tuossa kuitenkin jokusen sekunnin viive ole, kun se kone sieltä heräilee ja kerää kierrokset, vrt. että kone olisi jo käynnissä? Entä kylmällä koneella, antaako silloinkin täydet tehot?

Itsellä vain Outlanderista kokemusta, ja siinä on parin sekunnin viive kun polttis potkaistaan käyntiin, jotta saadaan täydet tehot. Ja jos kone on kylmänä, niin ei anna edes kaikkea ulos. Ja myös viive on tällöin selkeästi pidempi.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
796
Eikö tuossa kuitenkin jokusen sekunnin viive ole, kun se kone sieltä heräilee ja kerää kierrokset, vrt. että kone olisi jo käynnissä? Entä kylmällä koneella, antaako silloinkin täydet tehot?

Itsellä vain Outlanderista kokemusta, ja siinä on parin sekunnin viive kun polttis potkaistaan käyntiin, jotta saadaan täydet tehot. Ja jos kone on kylmänä, niin ei anna edes kaikkea ulos. Ja myös viive on tällöin selkeästi pidempi.
On siinä pieni viive, eikä anna kylmänä kaikkea.
Kylmänä lisäksi pitää kauheata meteliä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Itsellä vain Outlanderista kokemusta, ja siinä on parin sekunnin viive kun polttis potkaistaan käyntiin, jotta saadaan täydet tehot. Ja jos kone on kylmänä, niin ei anna edes kaikkea ulos. Ja myös viive on tällöin selkeästi pidempi.
En ymmärrä täysin mitä tarkoitat viiveellä. Sitä että moottori käynnistyy kun painat ajopolkimen pohjaan? Se on ennemminkin 0,2 sekuntia ja mitään tuskin huomaisi jos ei olisi mittaria.

Ja kyllä ne kierrokset kylmänäkin ihan tappiin nousevat (en tiedä kertooko mittari kierrosnopeuden vai generaattorin tehon, kw taitaa siinä lukea, ja eikö toi ole suhteessa sama asia) joten eiköhän sieltä tule kaikki ulos vai olenko missannut jotain? Vai meinaatko että sähkömoottoreille menevää virtaa jotenkin jarrutetaan bensakoneen ollessa kylmä? Oma perse ei tunnista mutta voihan se olla.

Moottorin ääni mitä sitä nyt kuuluu taitaa tosiaan olla kylmänä karkeampi.

Vuosimalli 2019 itsellä, jotain muutoksia on kyllä tehty vanhempaan mutta lähinnä EV ja Sport napit kai.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
634
En ymmärrä täysin mitä tarkoitat viiveellä. Sitä että moottori käynnistyy kun painat ajopolkimen pohjaan? Se on ennemminkin 0,2 sekuntia ja mitään tuskin huomaisi jos ei olisi mittaria.

Ja kyllä ne kierrokset kylmänäkin ihan tappiin nousevat (en tiedä kertooko mittari kierrosnopeuden vai generaattorin tehon, kw taitaa siinä lukea, ja eikö toi ole suhteessa sama asia) joten eiköhän sieltä tule kaikki ulos vai olenko missannut jotain? Vai meinaatko että sähkömoottoreille menevää virtaa jotenkin jarrutetaan bensakoneen ollessa kylmä? Oma perse ei tunnista mutta voihan se olla.

Moottorin ääni mitä sitä nyt kuuluu taitaa tosiaan olla kylmänä karkeampi.

Vuosimalli 2019 itsellä, jotain muutoksia on kyllä tehty vanhempaan mutta lähinnä EV ja Sport napit kai.
Kyllähän se polttis sieltä heti käynnistyy, mutta onhan siinä ihan selkeä viive siihen kun alkaa tehoja löytymään. Jos verrataan siis siihen, että painat polkimen pohjaan polttiksen jo ollessa käynnissä.
Ja jos vaikka olet päätynyt maantielle ajelemaan kertaakaan käynnistämättä polttista, ja sitten tulee äkillinen tarve kaikille tehoille, niin viive on selkeästi suurempi.

Ja tuossa My19 mallissa taisi tulla mm. isompi polttis 2.0->2.4, isompi akku 12kWh->13.8kWh ja tehokkaampi takamoottori(+10%).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Aika nilkka suorana oot painanut menemään, kun mulla on sama kone ilman sähköherkkuja ja menee 125 km/h motarirallissa sen 8 litraa, 80 km/h maantiellä 6 litraa.
Ihan normaalisti kotiin kolmostietä 135km/h mittarissa motarilla ja siinä kohtaa oli tosiaan jo akku loppu, eli raahattiin sitä lisäpainoa mukana. Akun ollessa täynnä yritin saada sen kestämään mutta aika äkkiähän se menee. Onneksi oma vanhempi diisselivolvo menee vielä sen 6l/100km kun ajelee reippaasti moottoritiellä. Kai sitä kaasua voisi hillitäkin, mutta reaalikulutus laskee maksimissaan alle litran, joten en oikein näe hyötyä himmailla vaan muiden ripeästi ajavien matkassa mennään. Sitten kun polttoaineen hinta on 2€/l voi alkaa katselemaan sähköautoa suoraan.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Ihan normaalisti kotiin kolmostietä 135km/h mittarissa motarilla ja siinä kohtaa oli tosiaan jo akku loppu, eli raahattiin sitä lisäpainoa mukana. Akun ollessa täynnä yritin saada sen kestämään mutta aika äkkiähän se menee. Onneksi oma vanhempi diisselivolvo menee vielä sen 6l/100km kun ajelee reippaasti moottoritiellä. Kai sitä kaasua voisi hillitäkin, mutta reaalikulutus laskee maksimissaan alle litran, joten en oikein näe hyötyä himmailla vaan muiden ripeästi ajavien matkassa mennään. Sitten kun polttoaineen hinta on 2€/l voi alkaa katselemaan sähköautoa suoraan.
No siis eihän näitä lataushybridejä ole suunniteltu mihinkään motari-ajeluun. Siis bensan säästöstä jos puhutaan. Ja edelleen tuo sun kulutus on oudon korkea jos mittarinopeutta on 135. Itse ajoin sen yllä mainitun pätkän pitkät motari-osuudet 130 mittarissa.

Auto käytön mukaan. Meidän ajoista 95% on taajamaa/keskustaa niin hyvin toimii sähköllä. Jollain muulla ajoprofiililla sitten muunlaista vehjettä.

edit. Ja unohtui sanoa että sehän näissä lataushybrideissä on parasta just omassakin käytössä että jos tarvii pitkää matkaa ajaa niin polttomoottori toimii ja bensaa saa asemalta :)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
No siis eihän näitä lataushybridejä ole suunniteltu mihinkään motari-ajeluun. Siis bensan säästöstä jos puhutaan. Ja edelleen tuo sun kulutus on oudon korkea jos mittarinopeutta on 135. Itse ajoin sen yllä mainitun pätkän pitkät motari-osuudet 130 mittarissa.

Auto käytön mukaan. Meidän ajoista 95% on taajamaa/keskustaa niin hyvin toimii sähköllä. Jollain muulla ajoprofiililla sitten muunlaista vehjettä.

edit. Ja unohtui sanoa että sehän näissä lataushybrideissä on parasta just omassakin käytössä että jos tarvii pitkää matkaa ajaa niin polttomoottori toimii ja bensaa saa asemalta :)
Kyllä ne Volvolla huoltomiehetkin sanoi, että tuolla T6 V60 mallilla pidemmän matkan kulutus oli kympissä kun neljä ukkoa kyydissä ja matkakamat + kaljaa kontti täys, eli ei kiitos tällaiselle ihmiselle, joka ajaa 110+ km päivässä ja monesti jotain tavaraa kyydissä, eikä latauspaikkaa joka pysähdyksellä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
164
No on tuossa nyt kyllä jotain outoa, kun massan vaikutus kulutukseen maantieajossa on aika pieni. Edellistä V90 T5:ta eli sama bensakone kuin T6 Twin Enginessä ei kyllä saanut kaupungin ulkopuolella viemään kymppiä vaikka parhaansa yritti. XC90 T8 vie lähemmäs kympin reippailla kesäisillä moottoritienopeuksilla, mutta siinä onkin kokoa ja otsapinta-alaa enemmän
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Kyllä ne Volvolla huoltomiehetkin sanoi, että tuolla T6 V60 mallilla pidemmän matkan kulutus oli kympissä kun neljä ukkoa kyydissä ja matkakamat + kaljaa kontti täys, eli ei kiitos tällaiselle ihmiselle, joka ajaa 110+ km päivässä ja monesti jotain tavaraa kyydissä, eikä latauspaikkaa joka pysähdyksellä.
Täyssähköön vaan suoraan, jos lataukset hoituu kotona. Vaikka vähän hurjalta tuo sun kulutus kuulostaakin, itse ajellut V60 T8:lla 130-160km pätkää 4,5-5,8l/100km kun lähtö täydellä akulla (perhe + viikonlopun kamat kyydissä). Tyhjällä akulla lähdettäessä lukema samalla matkalla ollut 6,2-6,8l, jota en pidä ollenkaan pahana 390heppaiselle ja reilun parin tonnin painoiselle autolle. Volvo osaa optimoida akun käyttöä kun laitat naviin kohteen vaikka kuinka tuttu reitti olisi tiedossa. Esim omalla siirtymällä säästelee akkua siihen kohtaan kun mennään kaupunkien ja kylien läpi. Motaria ei ole ko. matkalla, pääosin 100 rajoituksella olevaa maantietä, 110-120 vakkarissa ja ohi mennään kun sopiva paikka tulee ja eteen ilmestyy autoa. Pitkäaikainen keskikulutus näyttää 4,1l lukemaa kun arkiajot menee sähköllä, lataus kotona.

Tyytyväinen olen kyllä volvoon ollut, joskin realisoitunut tässä vajaan vuoden plugarilla ajelulla, että omaan ajoprofiiliin sopisi myös täyssähköinen auto ja sellainen tulee varmaan seuraavaksi hankittua.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Täyssähköön vaan suoraan, jos lataukset hoituu kotona. Vaikka vähän hurjalta tuo sun kulutus kuulostaakin, itse ajellut V60 T8:lla 130-160km pätkää 4,5-5,8l/100km kun lähtö täydellä akulla (perhe + viikonlopun kamat kyydissä). Tyhjällä akulla lähdettäessä lukema samalla matkalla ollut 6,2-6,8l, jota en pidä ollenkaan pahana 390heppaiselle ja reilun parin tonnin painoiselle autolle. Volvo osaa optimoida akun käyttöä kun laitat naviin kohteen vaikka kuinka tuttu reitti olisi tiedossa. Esim omalla siirtymällä säästelee akkua siihen kohtaan kun mennään kaupunkien ja kylien läpi. Motaria ei ole ko. matkalla, pääosin 100 rajoituksella olevaa maantietä, 110-120 vakkarissa ja ohi mennään kun sopiva paikka tulee ja eteen ilmestyy autoa. Pitkäaikainen keskikulutus näyttää 4,1l lukemaa kun arkiajot menee sähköllä, lataus kotona.

Tyytyväinen olen kyllä volvoon ollut, joskin realisoitunut tässä vajaan vuoden plugarilla ajelulla, että omaan ajoprofiiliin sopisi myös täyssähköinen auto ja sellainen tulee varmaan seuraavaksi hankittua.
Tässä se korkea kulutus tulee tosta 135km/h nopeudesta. 80/100 nopeuksilla kulutus lienee ihan asiallinen, mutta motarinopeus pompsauttaa kyllä kulutusta ylös reippaasti. Oma X3 hybridikin on menee 160km mökkimatkan 80-100km/h menomatkan täydellä akulla 4.5l/100km ja tyhjällä akulla paluu 6.5l/100km. Motarilla sitten kulutus painuu lähemmäs 10l/100km tyhjällä akulla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 270
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom