Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
2 1/2 vuotta taitaa olla pisin käyntiinveto rupeama toistaiseksi Stihlin moottorisahalla, jonka vedin käyntiin 98 tankissa hölskyttelyn jälkeen 3:lla vedolla. Lumilingot seisoo sen vähintään 8 kk. Raivurit voi olla 1 vuotta, eikä yhdessäkään koneessa ole pienintäkään poikkeamaan normaaliin käymiseen polttoaineen osalta, jota automaattisesti käytän vain minimi E98 tasolla. Pienkonebensa säästää ainoastaan tuon 3:nen vedon. Uusin Stihl 261 lähtee kyllä aina ykkösellä, mutta takana on vasta vajaat 2 v, eikä pysty vielä totuutta julistamaan sen osalta. No ainakin vähin määrä etanolia näyttää takaavan parhaan toimintaympäristön moottorille ja sitä myöten paremman saasteettomuuden. E95 viimeisenä tankkiin meillä, oli sitten auto tai pienkone.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 689
Viime aikoina on saanut yllättävän paljon lukea että plugareiden moottorit on pilalla, kun niitä ei käytetä. Onko jollain antaa jotain oikeita tapauksia, jossa näin on käynyt? Muistan lukeneeni tapauksen uuden mersun kanssa, jossa käyttäjä ei ollut juuri ollenkaan ajanut polttiksen avustuksella ja auto alkoi antaa outoja vikakoodeja. Mutta vanhempien plugareiden polttisongelmiin en ole kyllä törmännyt.
Tämä oli facessa "Case uusi A-mersu". Oliko se nyt muutaman kuukauden jälkeen kun öljyn laatu alkoi hälyttämään ja paikalle tullut huoltaja kuulemma totesi että moottori käyttämättä liian pitkään ja sekaan pääsee kuitenkin kondensiota sekä suuttimista vuotaa polttoainetta tippa silloin tällöin.

Totta vai tarua, sanopa se...

Itseäni enemmän stressaisi juuri tuollainen "käytetään kun on tarve" ja esim. aina kun polkaisee rampille niin joka kerta isketään kylmä moottori käyntiin ja kylmiin ahtimiin täydet puhallukset. Tekee varmaan 25 asteen pakkasessa tosi hyvää...
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Kyl mäkin väittäisin, että polttomoottorin kannalta on ongelmallisempaa lyhyt käyttö kuin ei käyttöä lainkaan. Lyhyellä käytöllä tarkoitan juuri sitä, ettei moottori pääse kunnolla lämpenemään pitemmäksi aikaa.

Se bensa nyt ei ainakaan parissa kuukaudessa miksikään mene. Ite muuten nykäsin kesällä kiinalaisen 2-tahtiaggregaatin 4v ulkoseisonnan jälkeen käyntiin, jonkun kerran sai nykästä, mutta ei sekään varmaan bensasta johtunut :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Sähän lainasit nimenomaan lausetta jossa tuo syy on mainittu. Merkkihuollossa muakin varoiteltiin asiasta että on tullut vastaan plugineja joissa moottori on ruostunut sisältä kun ollaan ajettu kuukausitolkulla pelkällä sähköllä.
Moottori ruostuu muutamassa kuukaudessa ?

Ketjussa jotain arvailuja miksi ruostuu, mutta onko siellä merkkihuollossa kerrottu miksi (oikeasti) ruostuu.

Saisko tuon vian korjattua softalla ?

Siis ihemettely siitä että jos moottoria käyttää muutaman kuukauden välein, niin maalikkona tulee mieleen että sillä olisi ongelmaa vähentävä vaikutus.

Maalikkona tulee edelleen mieleen että onko ohje/varoitus varotoimi, jolla varmistetaan sen polttiksen toimivuus pitkällä juoksulla, eikä niinkään se että niitä olis ruostunut jos alle vuoden sykleissä käytetty.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Moottori ruostuu muutamassa kuukaudessa ?

Ketjussa jotain arvailuja miksi ruostuu, mutta onko siellä merkkihuollossa kerrottu miksi (oikeasti) ruostuu.

Saisko tuon vian korjattua softalla ?

Siis ihemettely siitä että jos moottoria käyttää muutaman kuukauden välein, niin maalikkona tulee mieleen että sillä olisi ongelmaa vähentävä vaikutus.

Maalikkona tulee edelleen mieleen että onko ohje/varoitus varotoimi, jolla varmistetaan sen polttiksen toimivuus pitkällä juoksulla, eikä niinkään se että niitä olis ruostunut jos alle vuoden sykleissä käytetty.
Tuo on kyllä hoidettavissa softalla ja niin se pitäisikin tehdä. Ei normikäyttäjän kuulu tuollaisesta huolehtia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Daimler (mm. Mercedes-Benz) on ilmoittanut, ettei kehitä enää hybridejä. ZF näkee tulevaisuutta vähintään vuoteen 2030 asti. IAA: Daimler entwickelt Plug-in-Hybride nicht weiter – ZF sieht Zukunft „weit über 2030 hinaus“
Saa nähdä miten tekniikka kehittyy ja saadaanko täyssähköisille henkilö- ja hyötyautoille sellaista vetokykyä ja rangea, ettei polttomoottoriautoja enää 2030 jälkeen tarvita. Tällä hetkellä tuossa on vielä plugareiden mentävä aukko.

Ainakin matkailuajoneuvoissa homma on ihan täysin lastenkengissä, joitain konsepteja on tehty ja toki esim. Tesla Model X:llä voi vetää yli 2000kg vaunua mutta onko se sitten mielekästä puuhaa kun pitää hankkia 100k€ auto ja silti pysähdellä 100-150km välein 30min lataustauoille.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Saa nähdä miten tekniikka kehittyy ja saadaanko täyssähköisille henkilö- ja hyötyautoille sellaista vetokykyä ja rangea, ettei polttomoottoriautoja enää 2030 jälkeen tarvita. Tällä hetkellä tuossa on vielä plugareiden mentävä aukko.

Ainakin matkailuajoneuvoissa homma on ihan täysin lastenkengissä, joitain konsepteja on tehty ja toki esim. Tesla Model X:llä voi vetää yli 2000kg vaunua mutta onko se sitten mielekästä puuhaa kun pitää hankkia 100k€ auto ja silti pysähdellä 100-150km välein 30min lataustauoille.
Nämä kusenhajuisten lasikuitulaatikoiden vetäjät on heittämällä ehkä 0,5% koko automarkkinasta, maailmalla vielä vähemmän. En usko, että ketään oikeasti kiinnostaa. Sen takia ei noita koukkujakaan pahemmin ole sähköautoissa näkynyt vaikkei sille mitään teknistä estettä ole ollut. Tekniikka soveltuu äärimmäisen huonosti tuollaisten suuren tuulipinta-alan omaavien rakennelmien vetämiseen.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kyllä se siinä pakon edessä kehittyy. Itse olisin ollu sitä mieltä, että synteettiset polttoaineet joten jäisi isot maasturit ym dieselit, mutta ilmeisesti kehitys jättää vaan isot kuorma-autot jäljelle, kaikki henkilöautot muuttuu pakon edessä sähkölle.

Sama homma kuten suomen päättäjien haikailemille kaasuautoille on käymässä paraikaa, saahan sitä haluta, muttakun iso sääntökirja EU:ssa ei erittele maakaasua ja biokaasua vaan kaasu=fossiilinen joten valmistajat teki päätöksensä ohi Sannan saunakerhon; kaasuautojen kehitys on ohi ja seuraavat sukupolvet ovat vain ja ainoastaan täyssähköisiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Se bensa nyt ei ainakaan parissa kuukaudessa miksikään mene. Ite muuten nykäsin kesällä kiinalaisen 2-tahtiaggregaatin 4v ulkoseisonnan jälkeen käyntiin, jonkun kerran sai nykästä, mutta ei sekään varmaan bensasta johtunut :)
Puutarhajyrsimeen on tankattu tankki täyteen ysivitosta viitisen vuotta sitten. Tälle kevättä piti viimeinen desi tyhjentää pois, kun ei enää lähtenyt käyntiin millään taikatempulla. Uutta tilalle ja taas pörähti. Astiassa palavaa se vanha aine edelleen oli, mutta moottorissa ei luvannutkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Voihan siinä käydä niinkin, että tuo vaunujen vetäminen tulee olemaan katoavaa kansanperinnettä ja vaunujen määrä romahtaa. Jos tuota sähköllä vetämistä ei millään edullisella ratkaisulla saada ratkaistua, niin yhdenkään valmistajan ei yksinkertaisesti vain kannata tehdä siihen hommaan mitään erikoismalleja.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Voihan siinä käydä niinkin, että tuo vaunujen vetäminen tulee olemaan katoavaa kansanperinnettä ja vaunujen määrä romahtaa. Jos tuota sähköllä vetämistä ei millään edullisella ratkaisulla saada ratkaistua, niin yhdenkään valmistajan ei yksinkertaisesti vain kannata tehdä siihen hommaan mitään erikoismalleja.
Näin vähän itsekin epäilen. Todennäköisesti raskas kalusto säilyy vielä pitkään dieselin käyttäjänä ja vaunujen vetureinä nähdään tulevaisuudessa enemmän kevytkuorma-autoja. Kiristyvä polttoaineen hinta yhdessä suuremman kulutuksen kanssa tekee tosin harrastuksesta ainakin nykymuodossaan vähemmän suosittua.

Tosiasiassa mitään taikatemppuja karavaanareille ei ole luvassa sähköautotekniikan puolella. Intressi kehittää tekniikkaa hyvin kapealle kohderyhmälle on olematon.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Tekniikka on olemassa, akun hinta/kapasiteetti on se rajoite. Ja siihen auttaa vaan aika, tekniikka kyllä kehittyy.

2030 lukua odotellessa...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
On tässä monelle varmasti sopeutumisen paikka, moni muukin harrastus on täysin fossiilisten varassa, esim. veneily ja kelkkailu. Vanhoista vehkeistä voi aina yrittää pitää huolta uusien myynnin loppumisen jälkeenkin, mutta polttoaineen hinta ja sen saatavuus tulee olemaan jännää seurattavaa kun liikenne sähköistyy.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 536
Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
Todennäköisesti sitten kun on vain sähköautoja tarjolla autovero nostetaan vähintään samoihin lukemiin kun oli polttomoottoreissa. Sähkön verotusta voidaan nostaa jne.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
Ensimmäinen askel otettiin budjettiriihessä, eli sähköautojen autovero poistettiin ja siirrettiin kokonaan vuosittaiseen ajoneuvoveroon, jota onkin sitten helppo nostella vaikka vuosittain. Valtio verottaa autoilijoita tulevaisuudessa vähintään yhtä paljon kuin nyt, siitä ei ole pelkoa...

Jos haluaa optimoida kustannushyödyn, niin kyllähän tässä jossain alkuvaiheessa on siihen sähkökelkkaan hypättävä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Muualla euroopassa peräkärryn vetäminen taitaa olla harvinaisempaa kuin suomessa. Miksi koukkujakaan hyväksyttää.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Ei oo muuta tapaa kuin kilometrivero.
On montakin. Kilometriverojen kerääminen tosin teknisesti kallista ja epäluotettavaa. Kätevämpi on korottaa sähköveroja ja vuotuista ajoneuvoveroa.

Työryhmä: Kilometriverojärjestelmä on kallis
Paikannukseen perustuvien kilometriverojärjestelmien investointi- ja käyttökustannukset olisivat työryhmän mukaa ”huomattavan suuret.”

– Arvioiduilla kustannustasolla kilometriverotusta ei voi pitää perusteltuna fiskaalisena keinona, sillä esimerkiksi ajoneuvoverotuksen avulla valtio pystyy keräämään verotuloja selvästi pienemmillä veronkantokustannuksilla, työryhmä linjaa.

Jos voin itse veikata niin polttoaineveroja ja ajoneuvoveroja ruuvataan vuosittain tiukemmalle, jotta menetetyt varat saadaan kurottua. Mielenkiintoiseksi jää kuinka houkuttelevana sähkö ja hybridiautot pidetään ja kuinka pitkään. Keppiä on pakko antaa fossiilisille.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei sähköveroa voi niin vaan korottaa, koska se heijastuu teollisuuteen, asumiseen, palvelualoille ym.

Kun mukana on nuo eri polttoaineet niin ainoa tasapuolinen tapa arvottaa fossiilliset, synteettiset, kaasut, vety ja sähkö on käytön verotus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei sähköveroa voi niin vaan korottaa, koska se heijastuu teollisuuteen, asumiseen, palvelualoille ym.

Kun mukana on nuo eri polttoaineet niin ainoa tasapuolinen tapa arvottaa fossiilliset, synteettiset, kaasut, vety ja sähkö on käytön verotus.
Teollisuudella on erillinen sähkövero - on ihan se ja sama paljonko kuluttajien sähkön verotusta nostetaan, se ei vaikuta mitenkään teollisuuden sähkön käyttöön. Sama tilanne on melkein kaikissa muissakin EU-maissa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Ei sähköveroa voi niin vaan korottaa, koska se heijastuu teollisuuteen, asumiseen, palvelualoille ym.

Kun mukana on nuo eri polttoaineet niin ainoa tasapuolinen tapa arvottaa fossiilliset, synteettiset, kaasut, vety ja sähkö on käytön verotus.
Kuinka ajattelit käyttöön (kilometriveroon) perustuvalla verotuksella kohdella tasapuolisesti käyttäjää A joka lataa täyssähköautonsa omalla aurinkopaneelilla ja käyttäjää B, joka lataa täyssähköautonsa/plugin hybridinsä julkisesta sähköverkosta Helenin hiilivoimalla tuotetulla sähköllä.

Tosiasiassa tasapuolista ratkaisua ei sähköllä liikkumiseen valitettavasti ole olemassakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Jos halutaan jatkossakin ohjata verotuksella vähäpäästöisyyteen tai vastaavaan, niin sitten voidaan verottaa myös sähköautoja niiden sähkönkulutuksen mukaan, tai tehon, tai painon, tai minkä hyvänsä :) Fiskaalisen veron ensisijainen tarkoitus on kerätä valtion kassaan rahaa ja vasta toissijainen tavoite on ohjaava.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Tuo on kyllä hoidettavissa softalla ja niin se pitäisikin tehdä. Ei normikäyttäjän kuulu tuollaisesta huolehtia.
Outlander PHEV varoittelee vanhasta bensasta jos on yli 3 kk tankkaamatta, nyt ignoorasin sen niin muutaman viikon jälkeen käynnisteli itse polttomoottoria jonkin tekstin kera. Väärinkäyttöähän se on kun lataushybridiä vaan sähköllä ajelee, jos olisi 100 km range en tankkaisi varmaan kuin kerran kaksi vuodessa. Toki seisoohan ne vaihtoautotkin autoliikkeessä kuukausia ja ei ne koneet silti rikki mene.

Pitänee mennä koeajamaan sähköautoja jossain vaiheessa..

Ignooraus ja range, hyvää suomea:)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Eihän se ajamattomuus itsessään koneen päälle juurikaan käy - jos motti on ajettu sitä ennen kuumaksi. Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Eihän se ajamattomuus itsessään koneen päälle juurikaan käy - jos motti on ajettu sitä ennen kuumaksi. Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.
Kun polttomoottori on käynnistynyt niin mun mielestä se pyörii useampia minuutteja ennen kuin sammuu jos se ei ole lämmin. Eli toi 5 sekuntia ei ole ihan realistinen. Ymmärrän kyllä pointin ja olen miettinyt samaa. Aika näyttää mitä näille myöhemmin tapahtuu.

edit: vaikka painaa EV-nappia Outlander käyttää silti koneen lämpimäksi jos se on ehtinyt käynnistymään, normaalistihan painan aina EV:n päälle kun laitan virrat päälle.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Puutarhajyrsimeen on tankattu tankki täyteen ysivitosta viitisen vuotta sitten. Tälle kevättä piti viimeinen desi tyhjentää pois, kun ei enää lähtenyt käyntiin millään taikatempulla. Uutta tilalle ja taas pörähti. Astiassa palavaa se vanha aine edelleen oli, mutta moottorissa ei luvannutkaan.
Joo, varmasti voi myös hapantua, varsinkin jos tankissa on vain liru jäljellä. Ja mitä sofistikoituneempi moottori, niin varmasti myös herkempi polttoaineen laadulle. Tosiaan vaan sitä lähinnä hain, että se polttoaineen pilaantuminen tuskin tulee hybrideissä ongelmaksi, jos ei tosiaan vuosikausia aja pelkällä sähköllä.

Mulla oli varmasti tiedossa, että sellainen 100e kiinalainen kaksitahtiaggregaatti oli seissyt tankki melkein täynnä sen neljä kokonaista vuotta ulkona pienen falskaavan katoksen alla ja tosiaan käyntiin lähti, kun tarpeeksi nyki. Ja sitten kun käyntiin lähti, niin kävi ihan nätisti jonkun ajan päästä, eli bensa (normaali pumppubensa 98 ja 2% öljyä seassa) ainakin sille vekottimelle oli ihan käyttökelpoista.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Millaiset teillä on tosiaan autot, jos ei moottori eroa kiinalaisesta jyrsimestä? Eipähän nuo ongelmat ole ongelmia ekalla omistajalla. Jos toisellakaan. Eikös autot muualla maailmassa panna paaliin 200 000 kohalla?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Millaiset teillä on tosiaan autot, jos ei moottori eroa kiinalaisesta jyrsimestä? Eipähän nuo ongelmat ole ongelmia ekalla omistajalla. Jos toisellakaan. Eikös autot muualla maailmassa panna paaliin 200 000 kohalla?
Niin, en mä uskokaan, että jos pitää autoa max 4-5 vuotta, niin noita ongelmia siihen polttispuoleen vielä ehtisi tulla. Onhan se pätkäajo myrkkyä perus polttiksellekin, niin totta kai se on myös hybridille. Eli jos haluaisi pitää hybridinsä uudesta paaliin asti, niin varmasti kannattaisi vedellä välillä pitkiä siivuja pelkällä bensalla ja välttää niitä parin minuutin käyttelyitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.
Ei taida onnistua millään hybridillä tällainen. Jos moottori käynnistyy, se myös pysyy väkisin käynnissä tiettyyn lämpötilaan saakka. (Jollei sitten satu ajamaan välittömästi parkkiin.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Ei taida onnistua millään hybridillä tällainen. Jos moottori käynnistyy, se myös pysyy väkisin käynnissä tiettyyn lämpötilaan saakka. (Jollei sitten satu ajamaan välittömästi parkkiin.)
Esim. itsellä voisi juurikin käydä 'noin' kun lapsia raahaa uimahalliin (jos itsekin jää/isi sinne), motarin (noh, länsiväylä) rampilta pari min ja auto seis. Tai kauppaan mennessä, matkaa 1,2km, polkaiset huviksesi valoista niin ei montaa sekuntia kone käy ennen parkkipaikkaa. Ylipäänsä kaupungissa sopivasti ajaen (eli polkaiset reilusti vähän ennen päätepistettä) noin _voi käydä_. Eihän tuo nyt varmaan mitään main-streamia ole ja jos olisi niin niitä kiinni ruostuneita motteja olisi vaikka kuinka ja paljon, mutta kun tuollaisia motteja kuitenkin on ollut niin voisi sanoa ettei ole ihan täysin mahdotonta etteikö "ajoprofiili" _voisi olla_ tuollainen. Tähän kun yhdistetään että keskiverto ihminen ei ymmärrä mistään mitään vs. asian tiedostava joka vähintään kerran viikkoon polkaisee heti kotipihasta lähtien sen verran että kone käynnistyy ja lämpeää ennen stoppia jolloin jälkimmäinen ei ikinä saa ongelmia aikaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Esim. itsellä voisi juurikin käydä 'noin' kun lapsia raahaa uimahalliin (jos itsekin jää/isi sinne), motarin (noh, länsiväylä) rampilta pari min ja auto seis. Tai kauppaan mennessä, matkaa 1,2km, polkaiset huviksesi valoista niin ei montaa sekuntia kone käy ennen parkkipaikkaa. Ylipäänsä kaupungissa sopivasti ajaen (eli polkaiset reilusti vähän ennen päätepistettä) noin _voi käydä_. Eihän tuo nyt varmaan mitään main-streamia ole ja jos olisi niin niitä kiinni ruostuneita motteja olisi vaikka kuinka ja paljon, mutta kun tuollaisia motteja kuitenkin on ollut niin voisi sanoa ettei ole ihan täysin mahdotonta etteikö "ajoprofiili" _voisi olla_ tuollainen. Tähän kun yhdistetään että keskiverto ihminen ei ymmärrä mistään mitään vs. asian tiedostava joka vähintään kerran viikkoon polkaisee heti kotipihasta lähtien sen verran että kone käynnistyy ja lämpeää ennen stoppia jolloin jälkimmäinen ei ikinä saa ongelmia aikaiseksi.
No jotenkin en usko, että ne ketkä eivät mitään mistään ymmärrä olisivat niitä kuskeja jotka jatkuvasti tekevät valoissa ja rampeilla kick-downeja.

Väittäisin myös että jo se parikin minuuttia riittää siihen, että motti lämpenee sen verran että mahdolliset kondenssit poistuu.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Väittäisin myös että jo se parikin minuuttia riittää siihen, että motti lämpenee sen verran että mahdolliset kondenssit poistuu.
Talvella moottori/öljy ei ehdi lämmetä juuri yhtään muutamassa minuutissa etenkään kaupunkiajossa, eli todennäköisesti vettä kertyy öljyn joukkoon pitemmän ajan kuluessa. Se, että onko sillä paljon merkitystä, niin en osaa sanoa, mutta kylähän sitä pätkäajosta on varoiteltu aina ja ikuisesti (esim. mahdolliset huohotinongelmat, öljyn voitelukyvyn heikentymisestä johtuvat vaauriot jne.). Pakoputkiston takapönttö varmaan nyt ainakin ruostuu nopeammin, jos se nyt ketään edes kiinnostaa :)
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Jos ottaa auton, jossa on RST putket jo vakiona ja öljyt pitää vaihtaa 1 V/ 15 000 km, niin miten tuossa nyt mitään kerkiää ruostumaan. Toistaiseksi vasta 1 vuotta ja 25 000 km takana plugarilla, mutta hyvin pyyhkii, eikä vielä tunnu, että olisi montaa kertaa moottori ollut juuttuneessa tilassa missään tilanteessa. Ehkä se sitten avautuu myöhemmin, että miten tuota pitää ajella oikeasti.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
918
En oikein usko että pluggarien moottorit olisi mitenkään merkittävästi normaalia herkempiä jumimaan käyttämättömyyden vuoksi kuin mitkään muutkaan normaaliautojen moottorit.
Mikä vaan polttomoottori alkaa jumittelemaan ja oireilemaan jos sitä pöräytetään käyntiin ihan mitättömän pieneksi aikaa ja sammutetaan taas pitkäksi aikaa, ilman että se ennättää lämmetä koskaan normaaliin käyntilämpöön. Esimerkiksi tavallinen ei-hybridi joka seisoo kadunvarressa -15°c pakkasessa, pöräytellään käyntiin päivittäin jonkin 3km työmatkan ajamiseksi, alkaa varmasti temppuilemaan jossain vaiheessa kun karstaa on kertynyt tarpeeksi.
Itseasiassa tuossa yllämainitussa skenaariossa pluggari voisi olla jopa luotettavampi, jos se ei sähkön riittäessä käynnistä polttomoottoria ollenkaan tuolle matkalle. Toki jossain vaiheessa hyvä käyttää sitä moottoria käyntilämpöisenä silloinkin.

Samahan se on vaikkapa moottorisahoissakin. Jos temmot sahan käyntiin, annat käydä muutaman sekunnin, sammutat ja temmot kohta taas käytåntiin muutamaksi sekunniksi. Ei varmaan lähde kohta käyntiin kun tulppa on niin karstainen.

Jos pluggarilla on ajanut noin 50km josta 49,9,km sähköllä, ja polttis hörähtää käymään juuri kun kurvaat pihaan, mielestäni kannattaisi antaa moottorin silloin käydä jonkin aikaa että ennättää lämmetä edes hieman. Tämä on omassa perushybridi corollassakin joskun pieni ärsytys jos siirrän auton vaikkapa pihalta firman talliin 1km päähän, jonka pääsee sähköllä, mutta polttis pörähtää käymään juuri kun olen ajamassa talliin. Olen tällöin antanut moottorin käydä jonkin aikaa, tai sen mitä tuo automaattisesti haluaa akkua ladatakseen pyöriä, ennen sammuttamista.
Käänteisenä hieman sama periaate kuin normaaleissa turbomoottoreissa että moottoritieajon jälkeen moottorin on hyvä antaa jäähtyä ja lämmön tasoittua tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Talvella moottori/öljy ei ehdi lämmetä juuri yhtään muutamassa minuutissa etenkään kaupunkiajossa, eli todennäköisesti vettä kertyy öljyn joukkoon pitemmän ajan kuluessa. Se, että onko sillä paljon merkitystä, niin en osaa sanoa, mutta kylähän sitä pätkäajosta on varoiteltu aina ja ikuisesti (esim. mahdolliset huohotinongelmat, öljyn voitelukyvyn heikentymisestä johtuvat vaauriot jne.).
Polttis, pätkäajoa, pihasta muutamansadan metrin päähän töihin.
Hybridi, missä sähköllä hoidetaan asiat tai ainakin voisi hoitaa asioita, ja sitten polttis käy sen muutaman minuutin, auton suunnittelian ohjaamalla tavalla.

Tässä varmaan muutenkin puhuttava asai vaihtunut, jossain vaiheessa ongelma oli ettei polttista käytetä ja se puoli suurin piirtein hajoaa, sitten joku toinen malli missä polttispuoli hajoaa jos sitä käytetään :)

Joo, prpsvo, kriittki kai oli siinä että käyttäjä jollain poistumis rampilla polkaisee polttiksen käymää ja siitä suoraan jollekkin liityntäpysäköintiruutuun ja vastoin ohjeita sammuttaa suorilta.

Vanhat Turbo kuskit varmaan muistaa ohjeet miten pitää jäähdytellä.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Ihan sama, ruostuuko moottori vai ei, mutta ensimmäiset 25 000 km on nyt mennyt mukavasti säästellen polttoainetta kuitenkin. 1,6 L/100 km on omalla kohdalla jo jees lukema ja odotan edelleen, koska tuo laskeva trendi kääntyy, tai edes pysähtyy. Parhautta tässä tietysti edustaa se, että kyseessä on oma auto, eikä toisten kärryjen spekulointi. Tietysti hieman aina viututtaa nuo pidemmät matkat, kun tulee siitä kulutusta aina törkeästi lisää, mutta meidän taloon sopii plugari silti oikein hyvin. Hybridi jo sinänsä on jokaiseen talouteen aivan erinomainen valinta. Ainoastaan ”pakko” pitää olla, että kannattaa sähköön enää nyt siirtyä. Tässä kun on mukana jo talven kulutuksetkin, niin hyvin pärjää. Tai jos tuosta tuosta nyt alkaa laskea esim 10 000 km kulutuksia rahassa, niin ..….
 

Liitteet

Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ootko laskenut paljon on sähköön mennyt?
Ihan sama, ruostuuko moottori vai ei, mutta ensimmäiset 25 000 km on nyt mennyt mukavasti säästellen polttoainetta kuitenkin. 1,6 L/100 km on omalla kohdalla jo jees lukema ja odotan edelleen, koska tuo laskeva trendi kääntyy, tai edes pysähtyy. Parhautta tässä tietysti edustaa se, että kyseessä on oma auto, eikä toisten kärryjen spekulointi. Tietysti hieman aina viututtaa nuo pidemmät matkat, kun tulee siitä kulutusta aina törkeästi lisää, mutta meidän taloon sopii plugari silti oikein hyvin. Hybridi jo sinänsä on jokaiseen talouteen aivan erinomainen valinta. Ainoastaan ”pakko” pitää olla, että kannattaa sähköön enää nyt siirtyä. Tässä kun on mukana jo talven kulutuksetkin, niin hyvin pärjää. Tai jos tuosta tuosta nyt alkaa laskea esim 10 000 km kulutuksia rahassa, niin ..….
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Bensaa kuluu 5,8 L/100 km, jos et koskaan lataa autoa. Joten ihan kelpuullinen kulutuslukema joka on siis kesä/talvi kulutus yhteensä. Jos taas et koskaan edes käynnistä autoa, niin kulutus on kesä/talvi läpeensä 20,0 kWh/100 km. Voi tuolta väliltä valita sitten haluamansa. Meidän ajamisilla siis tullut 1,6 L/100 km käytettyä bensaa. Muut Urpot saa kommentoida asiaa, niin kuin parhaaksi pystyy. Mutta meillä siis näin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Bensaa kuluu 5,8 L/100 km, jos et koskaan lataa autoa. Joten ihan kelpuullinen kulutuslukema joka on siis kesä/talvi kulutus yhteensä. Jos taas et koskaan edes käynnistä autoa, niin kulutus on kesä/talvi läpeensä 20,0 kWh/100 km. Voi tuolta väliltä valita sitten haluamansa. Meidän ajamisilla siis tullut 1,6 L/100 km käytettyä bensaa. Muut Urpot saa kommentoida asiaa, niin kuin parhaaksi pystyy. Mutta meillä siis näin.
Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.


Edit. Laskuja näkyville.
Bensalla menty matkasta 1,6 / 5,8 * 100 % = 27,6 %.

Sähköllä menty matkasta 100 % - 27,6 % = 72,4 %.

Sähköä mennyt satasella 72,4 / 100 * 20,0 kWh = 14,5 kWh/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.
Juuri näin. Ja tämän kuittaan ja alleviivaan. Voin valita siis väliltä 20,0 kWh/100 km ja 5,8 K/100 km ihan vapaasti omat ajokustannukseni, eikä luulisi montaa eriävää mielipidettä löytyvän perusteltuina muualtakaan. Ei ainakaan kannata hommata plugaria, jos ei siitä jotain järjellistä hyötyä saa. Omasta mielestä on hyöty ollut hyvääkin tähän mennessä.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.


Edit. Laskuja näkyville.
Bensalla menty matkasta 1,6 / 5,8 * 100 % = 27,6 %.

Sähköllä menty matkasta 100 % - 27,6 % = 72,4 %.

Sähköä mennyt satasella 72,4 / 100 * 20,0 kWh = 14,5 kWh/100 km.
Tässä sekoittuu miellyttävästi 2 asiaa.
E
RAV4 plugari kuluttaa normaalissa ajossa meillä 5,8 L/100 km, vaikka entinen 2019 malli samalla koneella olikin 5,3 L/100 km.
Tehtaalta taas ei sähkönkulutuksesta ole mitään infoa, mutta nollaamaton mittari näyttää nyt lukemaa 20,0 kWh/100 km, joka on vain ajetuilta EV mode kilometreiltä, eikä pidä sisällään mitään muita esim HV tilassa ajettuja kilometrejä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Tässä sekoittuu miellyttävästi 2 asiaa.
E
RAV4 plugari kuluttaa normaalissa ajossa meillä 5,8 L/100 km, vaikka entinen 2019 malli samalla koneella olikin 5,3 L/100 km.
Tehtaalta taas ei sähkönkulutuksesta ole mitään infoa, mutta nollaamaton mittari näyttää nyt lukemaa 20,0 kWh/100 km, joka on vain ajetuilta EV mode kilometreiltä, eikä pidä sisällään mitään muita esim HV tilassa ajettuja kilometrejä.
Uuden vierinvastus on lisämassan takia suurempi ja myös jarrutushäviöitä tulee absoluuttisesti suurempi energiamäärä. Osansa voi olla silläkin, että vanhan renkaat olivat ehtineet kulua herkemmin rullaaviksi.

Pelkän EV-moden kulutushan on juuri oikea näihin laskuihin. Kulutusmittarivirhe ja lataushäviöt tosin jäävät huomioimatta.

Tein pienen taulukon, joka on laskettu@20 kWh/100 km. Sinulla sähköajon osuus on 70-75 %. Testisyklin yhteen litraan pääsisi, jos osuus olisi 80-85 %.


Edit. Erittelin taulukkoon bensan ja sähkön. Sähköön menee yhtä paljon rahaa kuin bensaan vasta sähköajon osuuden ollessa 80-85 %.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Erilainen RAV4 PHEV -totuus täältä. Ei lämmintä autotallia ja muutenkin pidempiä ajoja puoli Suomea pohjoisemmassa ja bensankulutus on ollut 3,5 l/100 km / vuosi / 33600 km. Auton raportoima sähkönkulutus koko ajalta 23,9 kWh/100 km, mutta sillä on todellisuuden kanssa tekemistä silleen -30% vaihteluvälillä. Toyotan infotainment on surkean ja itkettävän väliltä myös raportointipuolella.

Bensaa on säästynyt reilut 3 l/100 km vs RAV4 hybrid samassa ajossa, joten rahaa on säästynyt noin 1700 € bensakustannuksissa. Sähköä taas on ladattu noin 3850 kWh, joka on maksanut noin 250 €. Viimeisen parin kuukauden aikana pörssisähkön yöhinnatkin on pompsahtaneet niin paljon, että sähköenergiakustannus tulee kasvamaan seuraavalle vuodelle prosenteissa aika paljon.

Kokonaiskustannus on vuoden aikana ollut plugarilla noin tonnin enemmän kuin vastaavalla hybridillä. Sanoisin, että mukavuutta on saanut sen edestä vaikka onhan tämän talvikäytössä omat omituisuutensa.

 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Erilainen RAV4 PHEV -totuus täältä. Ei lämmintä autotallia ja muutenkin pidempiä ajoja puoli Suomea pohjoisemmassa ja bensankulutus on ollut 3,5 l/100 km / vuosi / 33600 km. Auton raportoima sähkönkulutus koko ajalta 23,9 kWh/100 km, mutta sillä on todellisuuden kanssa tekemistä silleen -30% vaihteluvälillä. Toyotan infotainment on surkean ja itkettävän väliltä myös raportointipuolella.

Bensaa on säästynyt reilut 3 l/100 km vs RAV4 hybrid samassa ajossa, joten rahaa on säästynyt noin 1700 € bensakustannuksissa. Sähköä taas on ladattu noin 3850 kWh, joka on maksanut noin 250 €. Viimeisen parin kuukauden aikana pörssisähkön yöhinnatkin on pompsahtaneet niin paljon, että sähköenergiakustannus tulee kasvamaan seuraavalle vuodelle prosenteissa aika paljon.

Kokonaiskustannus on vuoden aikana ollut plugarilla noin tonnin enemmän kuin vastaavalla hybridillä. Sanoisin, että mukavuutta on saanut sen edestä vaikka onhan tämän talvikäytössä omat omituisuutensa.

Päivitetään taulukkoon erilaisen Rav4:n kulutus ja sähkön hinta. Jos päätetään uskoa kulutusmittareita, niin pelkällä bensalla kulutus olisi:

3,5 l/100 km / (1 - (3850 kWh / 23,9 kWh/100 km * 100 / 33600 km)) = 6,72 l/100 km.

Lataussähköllä on ajettu matkasta 45-50 % vs. Euroshopperi 2:n 70-75 %. Lisäksi sinulla pelkällä bensalla kulutus on ollut 0,9 l/100 km suurempi kuin hänellä, mikä ilmeisesti johtuu erilaisesta sijainnista/ajoprofiilista. Sähkön olet ostanut erittäin halvalla.

Kokonaiskulusi (energia) on taulukosta katsoen 6,15-6,61 €/100 km, jos polttoaineen hinta on 1,6 €/l.


Edit. Ehkä paikallaan tässä vaiheessa selventää tuota taulukossa olevaa sähköajoprosenttia. Sitä ei tule sekoittaa mihinkään itselataavien tai plugarien HV-tilassa ajettuun sähköajon osuuteen. Taulukossani 50 % tarkoittaa sitä, että pitkän aikavälin kulutus on 3,5 l/100 km sellaisella autolla, joka täysin ilman lataamista kuluttaisi 7,0 l/100 km. Jos kulutus pitkällä aikavälillä olisi 0,7 l/100 km, olisi sähköajon osuus silloin 90 % (ja pelkän bensan osuus 10 %).
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom