Keskustelua hybridiautoista

Huhhuh. Tänään tuli tilattua Kiia Ceed Plugin farkku vm. 22. Toiveissa on, että kulutus putoaisi 2014 auriksen n. 5:stä litrasta 2:n paikkeille tai alle. En ole autoa edes koeajanut, mutta moottori tuli sentään koeponnistettua xceed mallilla (sellainen esittelyauto oli plugin hybridinä esillä). Aika näyttää mihin tuli aijoitettua :D

Mikäli se ketään kiinnostaa, niin toimitusaika on n. 2viikkoa maahantuojalta

Eikun vaan kokemuksia sitten tänne.
Millaiselle ajoprofiilille on tulossa ja onnistuuko lataukset niin kotona kuin työpaikalla?
Hybrideissähän kulutus riippuu todella paljon siitä ajetaanko enemmän kaupungissa vai maantiellä, pitkää matkaa vai pätkää ja miten lataukset onnistuu kussakin määränpäässä.
 
^Kian tapauksessa sekin ratkaisee aika paljon että pelaileeko kahden piuhan kanssa talvella tai onko lämmintä tallia kun sähkölämmitys puuttuu autosta. Siitä voi varmaan lähteä että vaikka ajaisi vain "pelkällä sähköllä" niin bensaa menee silti n. litra sataselle ja siitä sitten lähdetään ylöspäin kun ylitetään akun kantama.
 
Onkos kellään vielä kokemusta Volvon "long range" hybrideistä?

Itsellä oli laina-autona tuollainen T6 V60 tältä vuodelta (ei long range) ja ajettuani sillä suht rauhallisesti mutta nopeasti 140km oli kulutus noin 8-9l/100km, eli aika huono vaikka sain auton akku täynnä. Ei kai tuolla oikeasti pääse kuin sen maks. 30km akulla ja omalle noin 110km päiväajolle on kyllä liikaa.

Tuollainen "Long range" 80-90km akulla voisi näkyäkin kulutuksessa, jos jaksaisi kummassakin päässä ladata akun täyteen. Mites noissa hybrideissä, käynnistyykö moottori aina jos ajelee +100km/h?

Vai olisikohan se suoraan siirryttävä sähköautoon?
 
Onkos kellään vielä kokemusta Volvon "long range" hybrideistä?

Itsellä oli laina-autona tuollainen T6 V60 tältä vuodelta (ei long range) ja ajettuani sillä suht rauhallisesti mutta nopeasti 140km oli kulutus noin 8-9l/100km, eli aika huono vaikka sain auton akku täynnä. Ei kai tuolla oikeasti pääse kuin sen maks. 30km akulla ja omalle noin 110km päiväajolle on kyllä liikaa.

Tuollainen "Long range" 80-90km akulla voisi näkyäkin kulutuksessa, jos jaksaisi kummassakin päässä ladata akun täyteen. Mites noissa hybrideissä, käynnistyykö moottori aina jos ajelee +100km/h?

Vai olisikohan se suoraan siirryttävä sähköautoon?

Ei noita kai ole vielä ollut lehdistönkään ajettavissa. "Long rangen" akku taitaa olla hieman alle tuplat vanhaan verrattuna eli jos vanhalla pääsi 30km niin tuolle voit ehkä laskea 60km. Plugareilla voi pääsääntöisesti kyllä ajaa sähköllä ainakin 120km/h. "Long rangen" sähkömoottori on tuntuvasti tehokkaampi kuin pieniakkuisen vanhan eli senkin puolesta sähköajon pitäisi sujua paremmin.

Jos mahdollista niin täyssähköön siirtyminen kyllä kuulostaa ihan hyvältä idealta tai kannattaa ainakin kokeilla plugaria perusteellisesti ja mielellään talvella.
 
Onkos kellään vielä kokemusta Volvon "long range" hybrideistä?

Itsellä oli laina-autona tuollainen T6 V60 tältä vuodelta (ei long range) ja ajettuani sillä suht rauhallisesti mutta nopeasti 140km oli kulutus noin 8-9l/100km, eli aika huono vaikka sain auton akku täynnä. Ei kai tuolla oikeasti pääse kuin sen maks. 30km akulla ja omalle noin 110km päiväajolle on kyllä liikaa.

Tuollainen "Long range" 80-90km akulla voisi näkyäkin kulutuksessa, jos jaksaisi kummassakin päässä ladata akun täyteen. Mites noissa hybrideissä, käynnistyykö moottori aina jos ajelee +100km/h?

Vai olisikohan se suoraan siirryttävä sähköautoon?

Ne muistaakseni tulee vuoden vaihteessa myyntiin nämä uudet, isommalla akulla olevat mallit.

Mutta ihan hyvän kulutuksen olet saanut T6:lla 140km matkalle. Itse ajoin Turusta Mikkeliin 7.1 l/100. Tuossa nyt kuitenkin on motaria aika pitkät siivut ja vakkarissa oli +10 yli nopeusrajoituksen koko matkan.

edit. T8 lla siis ajelen itse.
 
Ei noita kai ole vielä ollut lehdistönkään ajettavissa. "Long rangen" akku taitaa olla hieman alle tuplat vanhaan verrattuna eli jos vanhalla pääsi 30km niin tuolle voit ehkä laskea 60km. Plugareilla voi pääsääntöisesti kyllä ajaa sähköllä ainakin 120km/h. "Long rangen" sähkömoottori on tuntuvasti tehokkaampi kuin pieniakkuisen vanhan eli senkin puolesta sähköajon pitäisi sujua paremmin.

Jos mahdollista niin täyssähköön siirtyminen kyllä kuulostaa ihan hyvältä idealta tai kannattaa ainakin kokeilla plugaria perusteellisesti ja mielellään talvella.
Kesäkelissä pääsee sen 40 tällä nykyisellä. Talvella ei mihinkään eli se sähkömoottori on vaan apuna käytännössä.

Talvella tarkoitan semmoista -10 ja kylmempää.
 
Eikun vaan kokemuksia sitten tänne.
Millaiselle ajoprofiilille on tulossa ja onnistuuko lataukset niin kotona kuin työpaikalla?
Hybrideissähän kulutus riippuu todella paljon siitä ajetaanko enemmän kaupungissa vai maantiellä, pitkää matkaa vai pätkää ja miten lataukset onnistuu kussakin määränpäässä.
Työmatka on 35km, mutta lataus onnistuu vain omassa päässä. Toki pääasiassa ajan nykyään enää nurkka-ajoa, kun on siirrytty työssäkin hybridimalliin, eli etätöihin.
Tuplajohdotuksella on tarkoitus autoa pitää talvella, jotta kulutuksen saisi pidettyä aisoissa

Edit. Jotta totuus ei unohtuisi, niin auriksella on kulutus ollut 5,0l/100km. Viimeaikoina ei ole jaksanut kitsastella kaasulla, niin keskikulutus on noussut, ollen nyt jo 5,5l/100
 
Viimeksi muokattu:
Mites noissa samaisissa T6/T8 Volvoissa taikka vastaavissa turbo-pluggareissa yleensä: kuinka nopsasti nuo heräävät hybridi-unesta täydelle teholle?

Meinaan jos ajetaan sähköautona rekan perassa ja turbo on täysin seis ja kone pois päältä niin voisi äkkiseltään kuvitella, että hetki menee ennen kuin sieltä täysi teho saadaan ulos ja riittävä ahtopaine aikaan?

Kiihdyttelyvideoita on netti täynnä, mutta niissä aina laitetaan ensinnä sporttimoodi päälle, jolloin polttis on valmiina, harva testaa sitä normiajon ohitustilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Mites noissa samaisissa T6/T8 Volvoissa taikka vastaavissa turbo-pluggareissa yleensä: kuinka nopsasti nuo heräävät hybridi-unesta täydelle teholle?

Meinaan jos ajetaan sähköautona rekan perassa ja turbo on täysin seis ja kone pois päältä niin voisi äkkiseltään kuvitella, että hetki menee ennen kuin sieltä täysi teho saadaan ulos ja riittävä ahtopaine aikaan?

Kiihdyttelyvideoita on netti täynnä, mutta niissä aina laitetaan ensinnä sporttimoodi päälle, jolloin polttis on valmiina, harva testaa sitä normiajon ohitustilannetta.
Vetää kyllä heti maksimit kun kone kerkeää pomppaamaan sopiville kierroksille, ei noissa mitään turboviivettä ole. Tunnettavissa mutta tuskin järkevästi mitattavissa oleva aika.
Tämä kokemus siis bemarista.
 
Kyllä se moottori lähtee vetämään aikalailla välittömästi kun painaa kaasun tarpeeksi alas. Tosin jos tulee tarvetta ohitella ni kyllä se poweri moodi tulee laitettua päälle ennakkoon.
 
Sen vähän mitä seatilla oon ajanu niin kyllä se aika välittömältä tuntuu. Akun loppumisen ja koneen käynnistymisen huomaa oikeastaan kierroslukumittarista, neula pomppaa 0 -> 2k x/min.
 
Onko noista facelift Passateista erikokoisilla akuilla versioita ja jos on niin mistä ne erottaa? Yhdessä arvostelussa ainakin mainittuin että 10 kWh (7 kWh käytettävissä) on ollut ekoissa ja sitten sen jälkeen tullut 13 kWh akku?


Tulikohan se facelift 2019 kun akkukoko vaihtui 10kwh to 13kwh. Ulkoisesti erottaa kun etupuskurin alaosa mustaa muovia ilmanottoaukon ympärillä aina DRL:lle asti, takana iso Passat teksti keskellä kontinluukkua. Sisältä erottaa kun analogisen kellon tilalla on Passat teksti.
 
Mites noissa samaisissa T6/T8 Volvoissa taikka vastaavissa turbo-pluggareissa yleensä: kuinka nopsasti nuo heräävät hybridi-unesta täydelle teholle?

Meinaan jos ajetaan sähköautona rekan perassa ja turbo on täysin seis ja kone pois päältä niin voisi äkkiseltään kuvitella, että hetki menee ennen kuin sieltä täysi teho saadaan ulos ja riittävä ahtopaine aikaan?

Kiihdyttelyvideoita on netti täynnä, mutta niissä aina laitetaan ensinnä sporttimoodi päälle, jolloin polttis on valmiina, harva testaa sitä normiajon ohitustilannetta.
T8:ssa on (oli) vielä remmiahdin lisänä.
Itse suosin kanssa ajomoodin valintaa manuaalisesti power/polestar kun näyttää että tarvitsee ohitella.
 
Vetää kyllä heti maksimit kun kone kerkeää pomppaamaan sopiville kierroksille, ei noissa mitään turboviivettä ole. Tunnettavissa mutta tuskin järkevästi mitattavissa oleva aika.
Tämä kokemus siis bemarista.
Eikö tuossa kuitenkin jokusen sekunnin viive ole, kun se kone sieltä heräilee ja kerää kierrokset, vrt. että kone olisi jo käynnissä? Entä kylmällä koneella, antaako silloinkin täydet tehot?

Itsellä vain Outlanderista kokemusta, ja siinä on parin sekunnin viive kun polttis potkaistaan käyntiin, jotta saadaan täydet tehot. Ja jos kone on kylmänä, niin ei anna edes kaikkea ulos. Ja myös viive on tällöin selkeästi pidempi.
 
Eikö tuossa kuitenkin jokusen sekunnin viive ole, kun se kone sieltä heräilee ja kerää kierrokset, vrt. että kone olisi jo käynnissä? Entä kylmällä koneella, antaako silloinkin täydet tehot?

Itsellä vain Outlanderista kokemusta, ja siinä on parin sekunnin viive kun polttis potkaistaan käyntiin, jotta saadaan täydet tehot. Ja jos kone on kylmänä, niin ei anna edes kaikkea ulos. Ja myös viive on tällöin selkeästi pidempi.
On siinä pieni viive, eikä anna kylmänä kaikkea.
Kylmänä lisäksi pitää kauheata meteliä.
 
Itsellä vain Outlanderista kokemusta, ja siinä on parin sekunnin viive kun polttis potkaistaan käyntiin, jotta saadaan täydet tehot. Ja jos kone on kylmänä, niin ei anna edes kaikkea ulos. Ja myös viive on tällöin selkeästi pidempi.

En ymmärrä täysin mitä tarkoitat viiveellä. Sitä että moottori käynnistyy kun painat ajopolkimen pohjaan? Se on ennemminkin 0,2 sekuntia ja mitään tuskin huomaisi jos ei olisi mittaria.

Ja kyllä ne kierrokset kylmänäkin ihan tappiin nousevat (en tiedä kertooko mittari kierrosnopeuden vai generaattorin tehon, kw taitaa siinä lukea, ja eikö toi ole suhteessa sama asia) joten eiköhän sieltä tule kaikki ulos vai olenko missannut jotain? Vai meinaatko että sähkömoottoreille menevää virtaa jotenkin jarrutetaan bensakoneen ollessa kylmä? Oma perse ei tunnista mutta voihan se olla.

Moottorin ääni mitä sitä nyt kuuluu taitaa tosiaan olla kylmänä karkeampi.

Vuosimalli 2019 itsellä, jotain muutoksia on kyllä tehty vanhempaan mutta lähinnä EV ja Sport napit kai.
 
En ymmärrä täysin mitä tarkoitat viiveellä. Sitä että moottori käynnistyy kun painat ajopolkimen pohjaan? Se on ennemminkin 0,2 sekuntia ja mitään tuskin huomaisi jos ei olisi mittaria.

Ja kyllä ne kierrokset kylmänäkin ihan tappiin nousevat (en tiedä kertooko mittari kierrosnopeuden vai generaattorin tehon, kw taitaa siinä lukea, ja eikö toi ole suhteessa sama asia) joten eiköhän sieltä tule kaikki ulos vai olenko missannut jotain? Vai meinaatko että sähkömoottoreille menevää virtaa jotenkin jarrutetaan bensakoneen ollessa kylmä? Oma perse ei tunnista mutta voihan se olla.

Moottorin ääni mitä sitä nyt kuuluu taitaa tosiaan olla kylmänä karkeampi.

Vuosimalli 2019 itsellä, jotain muutoksia on kyllä tehty vanhempaan mutta lähinnä EV ja Sport napit kai.
Kyllähän se polttis sieltä heti käynnistyy, mutta onhan siinä ihan selkeä viive siihen kun alkaa tehoja löytymään. Jos verrataan siis siihen, että painat polkimen pohjaan polttiksen jo ollessa käynnissä.
Ja jos vaikka olet päätynyt maantielle ajelemaan kertaakaan käynnistämättä polttista, ja sitten tulee äkillinen tarve kaikille tehoille, niin viive on selkeästi suurempi.

Ja tuossa My19 mallissa taisi tulla mm. isompi polttis 2.0->2.4, isompi akku 12kWh->13.8kWh ja tehokkaampi takamoottori(+10%).
 
Aika nilkka suorana oot painanut menemään, kun mulla on sama kone ilman sähköherkkuja ja menee 125 km/h motarirallissa sen 8 litraa, 80 km/h maantiellä 6 litraa.
Ihan normaalisti kotiin kolmostietä 135km/h mittarissa motarilla ja siinä kohtaa oli tosiaan jo akku loppu, eli raahattiin sitä lisäpainoa mukana. Akun ollessa täynnä yritin saada sen kestämään mutta aika äkkiähän se menee. Onneksi oma vanhempi diisselivolvo menee vielä sen 6l/100km kun ajelee reippaasti moottoritiellä. Kai sitä kaasua voisi hillitäkin, mutta reaalikulutus laskee maksimissaan alle litran, joten en oikein näe hyötyä himmailla vaan muiden ripeästi ajavien matkassa mennään. Sitten kun polttoaineen hinta on 2€/l voi alkaa katselemaan sähköautoa suoraan.
 
Ihan normaalisti kotiin kolmostietä 135km/h mittarissa motarilla ja siinä kohtaa oli tosiaan jo akku loppu, eli raahattiin sitä lisäpainoa mukana. Akun ollessa täynnä yritin saada sen kestämään mutta aika äkkiähän se menee. Onneksi oma vanhempi diisselivolvo menee vielä sen 6l/100km kun ajelee reippaasti moottoritiellä. Kai sitä kaasua voisi hillitäkin, mutta reaalikulutus laskee maksimissaan alle litran, joten en oikein näe hyötyä himmailla vaan muiden ripeästi ajavien matkassa mennään. Sitten kun polttoaineen hinta on 2€/l voi alkaa katselemaan sähköautoa suoraan.
No siis eihän näitä lataushybridejä ole suunniteltu mihinkään motari-ajeluun. Siis bensan säästöstä jos puhutaan. Ja edelleen tuo sun kulutus on oudon korkea jos mittarinopeutta on 135. Itse ajoin sen yllä mainitun pätkän pitkät motari-osuudet 130 mittarissa.

Auto käytön mukaan. Meidän ajoista 95% on taajamaa/keskustaa niin hyvin toimii sähköllä. Jollain muulla ajoprofiililla sitten muunlaista vehjettä.

edit. Ja unohtui sanoa että sehän näissä lataushybrideissä on parasta just omassakin käytössä että jos tarvii pitkää matkaa ajaa niin polttomoottori toimii ja bensaa saa asemalta :)
 
No siis eihän näitä lataushybridejä ole suunniteltu mihinkään motari-ajeluun. Siis bensan säästöstä jos puhutaan. Ja edelleen tuo sun kulutus on oudon korkea jos mittarinopeutta on 135. Itse ajoin sen yllä mainitun pätkän pitkät motari-osuudet 130 mittarissa.

Auto käytön mukaan. Meidän ajoista 95% on taajamaa/keskustaa niin hyvin toimii sähköllä. Jollain muulla ajoprofiililla sitten muunlaista vehjettä.

edit. Ja unohtui sanoa että sehän näissä lataushybrideissä on parasta just omassakin käytössä että jos tarvii pitkää matkaa ajaa niin polttomoottori toimii ja bensaa saa asemalta :)
Kyllä ne Volvolla huoltomiehetkin sanoi, että tuolla T6 V60 mallilla pidemmän matkan kulutus oli kympissä kun neljä ukkoa kyydissä ja matkakamat + kaljaa kontti täys, eli ei kiitos tällaiselle ihmiselle, joka ajaa 110+ km päivässä ja monesti jotain tavaraa kyydissä, eikä latauspaikkaa joka pysähdyksellä.
 
No on tuossa nyt kyllä jotain outoa, kun massan vaikutus kulutukseen maantieajossa on aika pieni. Edellistä V90 T5:ta eli sama bensakone kuin T6 Twin Enginessä ei kyllä saanut kaupungin ulkopuolella viemään kymppiä vaikka parhaansa yritti. XC90 T8 vie lähemmäs kympin reippailla kesäisillä moottoritienopeuksilla, mutta siinä onkin kokoa ja otsapinta-alaa enemmän
 
Kyllä ne Volvolla huoltomiehetkin sanoi, että tuolla T6 V60 mallilla pidemmän matkan kulutus oli kympissä kun neljä ukkoa kyydissä ja matkakamat + kaljaa kontti täys, eli ei kiitos tällaiselle ihmiselle, joka ajaa 110+ km päivässä ja monesti jotain tavaraa kyydissä, eikä latauspaikkaa joka pysähdyksellä.
Täyssähköön vaan suoraan, jos lataukset hoituu kotona. Vaikka vähän hurjalta tuo sun kulutus kuulostaakin, itse ajellut V60 T8:lla 130-160km pätkää 4,5-5,8l/100km kun lähtö täydellä akulla (perhe + viikonlopun kamat kyydissä). Tyhjällä akulla lähdettäessä lukema samalla matkalla ollut 6,2-6,8l, jota en pidä ollenkaan pahana 390heppaiselle ja reilun parin tonnin painoiselle autolle. Volvo osaa optimoida akun käyttöä kun laitat naviin kohteen vaikka kuinka tuttu reitti olisi tiedossa. Esim omalla siirtymällä säästelee akkua siihen kohtaan kun mennään kaupunkien ja kylien läpi. Motaria ei ole ko. matkalla, pääosin 100 rajoituksella olevaa maantietä, 110-120 vakkarissa ja ohi mennään kun sopiva paikka tulee ja eteen ilmestyy autoa. Pitkäaikainen keskikulutus näyttää 4,1l lukemaa kun arkiajot menee sähköllä, lataus kotona.

Tyytyväinen olen kyllä volvoon ollut, joskin realisoitunut tässä vajaan vuoden plugarilla ajelulla, että omaan ajoprofiiliin sopisi myös täyssähköinen auto ja sellainen tulee varmaan seuraavaksi hankittua.
 
Täyssähköön vaan suoraan, jos lataukset hoituu kotona. Vaikka vähän hurjalta tuo sun kulutus kuulostaakin, itse ajellut V60 T8:lla 130-160km pätkää 4,5-5,8l/100km kun lähtö täydellä akulla (perhe + viikonlopun kamat kyydissä). Tyhjällä akulla lähdettäessä lukema samalla matkalla ollut 6,2-6,8l, jota en pidä ollenkaan pahana 390heppaiselle ja reilun parin tonnin painoiselle autolle. Volvo osaa optimoida akun käyttöä kun laitat naviin kohteen vaikka kuinka tuttu reitti olisi tiedossa. Esim omalla siirtymällä säästelee akkua siihen kohtaan kun mennään kaupunkien ja kylien läpi. Motaria ei ole ko. matkalla, pääosin 100 rajoituksella olevaa maantietä, 110-120 vakkarissa ja ohi mennään kun sopiva paikka tulee ja eteen ilmestyy autoa. Pitkäaikainen keskikulutus näyttää 4,1l lukemaa kun arkiajot menee sähköllä, lataus kotona.

Tyytyväinen olen kyllä volvoon ollut, joskin realisoitunut tässä vajaan vuoden plugarilla ajelulla, että omaan ajoprofiiliin sopisi myös täyssähköinen auto ja sellainen tulee varmaan seuraavaksi hankittua.
Tässä se korkea kulutus tulee tosta 135km/h nopeudesta. 80/100 nopeuksilla kulutus lienee ihan asiallinen, mutta motarinopeus pompsauttaa kyllä kulutusta ylös reippaasti. Oma X3 hybridikin on menee 160km mökkimatkan 80-100km/h menomatkan täydellä akulla 4.5l/100km ja tyhjällä akulla paluu 6.5l/100km. Motarilla sitten kulutus painuu lähemmäs 10l/100km tyhjällä akulla.
 
Onko hyviä ehdotuksia plug in hyprideiksi mitä harkita. Tulossa vanhemmille ja hieman korkeampaan autoon käyminen helpompaa.

Nyt testattu:
BMW 225xe - Oli positiivinen yllätys ajettavuudeltaan, tiloiltaan yms.

Ajatatuksissa kokeilla:
Kia Niro plug in
Ehkäpä RaV4 vaikka hintaluokka onkin aika erilainen.

On ehdottaa jotain muita vaihtoehtoja. Kaikki plug in vehkeet taitaa lämmittää itsensä bensamoottorilla talvella, osaako kaikki latauksessa ollessaan esi lämmittää akkuja/sisätiloja piuhasta?
 
Joo ei ole, ellei matkavauhti ole aina ja kaikkialla +140 km/h ja ajotyyli on on-off eli kaasulta jarrulle.
No en tiedä mistä tulee tuo kulutus, vakkarilla ajelin motarilla ja tuossa kehätielläkin tasaisesti liikenteen mukaan. Tuo oli vuokra-auto, joten ei pysty sanomaan mitä sillä oli tehty, mutta reaalikulutus ei valehtele ja ajotyyli on tasainen, toki noilla hybrideillä ei pääse niin kivoihin nollakulutusmatkoihin kuin omalla diisselillä, joka rullailee 120km/h vauhdista about tasaisella sen kilometrin kun hidastelee ramppiin (jos on takana tyhjää rullailla).
 
Onko hyviä ehdotuksia plug in hyprideiksi mitä harkita. Tulossa vanhemmille ja hieman korkeampaan autoon käyminen helpompaa.

Nyt testattu:
BMW 225xe - Oli positiivinen yllätys ajettavuudeltaan, tiloiltaan yms.

Ajatatuksissa kokeilla:
Kia Niro plug in
Ehkäpä RaV4 vaikka hintaluokka onkin aika erilainen.

On ehdottaa jotain muita vaihtoehtoja. Kaikki plug in vehkeet taitaa lämmittää itsensä bensamoottorilla talvella, osaako kaikki latauksessa ollessaan esi lämmittää akkuja/sisätiloja piuhasta?

Bemarissa sisätilat lämpeää sähköllä joten on erittäin nopea lämpenemään, tosin syö akkua varsin vauhdilla jos ei ole latauksessa.
 
Onko hyviä ehdotuksia plug in hyprideiksi mitä harkita. Tulossa vanhemmille ja hieman korkeampaan autoon käyminen helpompaa.

Nyt testattu:
BMW 225xe - Oli positiivinen yllätys ajettavuudeltaan, tiloiltaan yms.

Ajatatuksissa kokeilla:
Kia Niro plug in
Ehkäpä RaV4 vaikka hintaluokka onkin aika erilainen.

On ehdottaa jotain muita vaihtoehtoja. Kaikki plug in vehkeet taitaa lämmittää itsensä bensamoottorilla talvella, osaako kaikki latauksessa ollessaan esi lämmittää akkuja/sisätiloja piuhasta?

En osaa ehdottaa fiksuja, mutta Kian / Hyundain plugarit ei lämmitä sähköllä edes piuhan päästä. Täyssähköisinä siihen toki kykenevät.
 
Onko hyviä ehdotuksia plug in hyprideiksi mitä harkita. Tulossa vanhemmille ja hieman korkeampaan autoon käyminen helpompaa.

Nyt testattu:
BMW 225xe - Oli positiivinen yllätys ajettavuudeltaan, tiloiltaan yms.

Ajatatuksissa kokeilla:
Kia Niro plug in
Ehkäpä RaV4 vaikka hintaluokka onkin aika erilainen.

On ehdottaa jotain muita vaihtoehtoja. Kaikki plug in vehkeet taitaa lämmittää itsensä bensamoottorilla talvella, osaako kaikki latauksessa ollessaan esi lämmittää akkuja/sisätiloja piuhasta?
Ei tämä RAV4 plugarikaan nolla kulutuksella selviä meidän ajoissa. 27 000 km takana ja kulutus koko ajalta on bensan osalta jämähtänyt nyt 1,6 L/100 km lukemaan. Auto pystyy pitämään sisätilat -10 asteen pakkasiin asti silloin jos pyynti on 19 astetta. Vastuksia ei ole ja herkästi vaatii polttista talvella käyttöön. Talvella kulutukset pyörii 3,0 L/100 km lukemissa ja pelkällä bensalla ajamiset meidän käytössä menee n. 5,8 L/100 km lukemilla. Edellinen hybridi näytti 27 000 km jälkeen 5,3 L/100 km, kun vein vaihtoon. Eli nyt on samat kilometrit takana. Sähköä auto on kuluttanut nyt alusta asti, siis talven ja kesän keskiarvona yhteensä 20,0 kWh/100 km. Keskinopeudeksi on kertynyt 52 km/h, joka hieman alakanttiin todellisesta, kun 2:na kuukautena oli huollossa seisomassa näköjään yli 20 tuntia paikallaan. Autotallittomat ei varmaan oikein tällä RAV4:lla pärjää samalla tavalla. Mulla akku myös aina +16 asteessa vähintään ja Rangea tuo näyttää edelleen ennusteessa yli 90 km jatkuvasti. Sillä ei tosin pääse kuin 70-80 km luokkaa, mutta tyytyväinen olen siihenkin. Kesällä pääsee kyllä kohtuu pienellä, kun lämmöt +20 asteessa. Pienin kuukausi oli0,3 L/100 km. 7 000 km tuli ajettua reippaasti ja joutui jo tankkaamaan 37 L bensaakin, niin luokkaa 0,5 L/100 km kesä köröttelyä. Laitetaan kertymäkin näytille, kun kohta alkaa taas suunta uudestaan kääntyä. Tämä siis vertailuun vain tallillisille kuskeille. Muut saa körötellä miten taitaa.
 

Liitteet

  • D4EAEDC8-78E9-4799-86DC-36A3FB8BF69C.png
    D4EAEDC8-78E9-4799-86DC-36A3FB8BF69C.png
    353,6 KB · Luettu: 36
Onko hyviä ehdotuksia plug in hyprideiksi mitä harkita. Tulossa vanhemmille ja hieman korkeampaan autoon käyminen helpompaa.

Nyt testattu:
BMW 225xe - Oli positiivinen yllätys ajettavuudeltaan, tiloiltaan yms.

Ajatatuksissa kokeilla:
Kia Niro plug in
Ehkäpä RaV4 vaikka hintaluokka onkin aika erilainen.

On ehdottaa jotain muita vaihtoehtoja. Kaikki plug in vehkeet taitaa lämmittää itsensä bensamoottorilla talvella, osaako kaikki latauksessa ollessaan esi lämmittää akkuja/sisätiloja piuhasta?

Onneksi varsin moni lämpiää sähköllä. Sellaista ei taida ollakaan että lämmittäisi sähköllä töpselistä, mutta ei ajon aikana. Millaiseen ajoon tuo tulisi ja onko ajatus päästä mahdollisimman vähällä bensalla vai kiinnostaako hyvä suorituskyky tai joku muu enemmän?
 
toki noilla hybrideillä ei pääse niin kivoihin nollakulutusmatkoihin kuin omalla diisselillä, joka rullailee 120km/h vauhdista about tasaisella sen kilometrin kun hidastelee ramppiin (jos on takana tyhjää rullailla).
Hybridit kylläkin rullaa paremmin kuin polttikset, koska rullauksessa polttomoottori voidaan lyödä kokonaan kiinni ja vaihde laittaa vapaalle.
 
Bemarissa sisätilat lämpeää sähköllä joten on erittäin nopea lämpenemään, tosin syö akkua varsin vauhdilla jos ei ole latauksessa.

"Lämmityslaitetta käyttävä joutuu tyytymään 20 kilometrin toimintamatkaan. Jostakin syystä esilämmitys kuluttaa akkua, vaikka auto olisi kytketty laturiin."

 
"Lämmityslaitetta käyttävä joutuu tyytymään 20 kilometrin toimintamatkaan. Jostakin syystä esilämmitys kuluttaa akkua, vaikka auto olisi kytketty laturiin."

Tossahan sitten 2020 vuosimallista eteenpäin on akkukoko kasvanut.

BMW 2 Series Active Tourer - Wikipedia

BatteryLithium-ion high-voltage (7.7 kWh; 2017 / 10.0 kWh; 2020)

Eli lisää rangea lienee 2020 malleista eteenpäin. Akku kuitenkin 30% suurempi. Liekö sitten toi ladatessa lämmitys muuttunut?
 
Tuntuu olevan joissain hybrideissä tuo 12V akku se akilleen kantapää. Jos se on heikko/tyhjä niin auto jää niille sijoilleen vaikka kuinka olisi bensaa tankissa ja sähköä ajoakussa. Täällä nyt yksi Passat GTE:n omistaja odottelee hinausautoa saapuvaksi. Onneksi sentään hyytyi kotipihaan.

Enkä muuten edes tiedä saako/voiko tuota akkua ladata jollain tarkoitukseen tehdyllä älylaturilla.
 
Tuntuu olevan joissain hybrideissä tuo 12V akku se akilleen kantapää. Jos se on heikko/tyhjä niin auto jää niille sijoilleen vaikka kuinka olisi bensaa tankissa ja sähköä ajoakussa. Täällä nyt yksi Passat GTE:n omistaja odottelee hinausautoa saapuvaksi. Onneksi sentään hyytyi kotipihaan.

Enkä muuten edes tiedä saako/voiko tuota akkua ladata jollain tarkoitukseen tehdyllä älylaturilla.

Normaali 12v akku, en tiedä miksei voisi ladata. Ohjekirjasta tietenkin kannattaa ensin tarkastaa.
 
Enkä muuten edes tiedä saako/voiko tuota akkua ladata jollain tarkoitukseen tehdyllä älylaturilla.
No eipä sitä tarvitse kun sitä ladataan aina kun ajoakkua ladataan. Paljon normaalia paremmin nuo akut kestää ainakin juuri tuollaisessa Passatissa kuin vastaavassa polttiksessa. Pätkäajokaan ei ole ongelma kun autoa vaan ladataan usein.
 
"Lämmityslaitetta käyttävä joutuu tyytymään 20 kilometrin toimintamatkaan. Jostakin syystä esilämmitys kuluttaa akkua, vaikka auto olisi kytketty laturiin."

Omasta kokemuksesta puhun että 10A latauksella kuluttaa akkua lämmityksen aikana, mutta ei 16A latauksella. Joten heillä oli luultavasti testissä se 10A matkalaturi.
 
Tuntuu olevan joissain hybrideissä tuo 12V akku se akilleen kantapää. Jos se on heikko/tyhjä niin auto jää niille sijoilleen vaikka kuinka olisi bensaa tankissa ja sähköä ajoakussa. Täällä nyt yksi Passat GTE:n omistaja odottelee hinausautoa saapuvaksi. Onneksi sentään hyytyi kotipihaan.

Enkä muuten edes tiedä saako/voiko tuota akkua ladata jollain tarkoitukseen tehdyllä älylaturilla.

Tämä taitaa olla kaikkien hybridien ongelma, merkistä riippumatta tai siitä onko plugin tai "itselataava". Akkulaturi ois hyvä varuste näiden kaa. Varsinkin jos tulee kausia että auto seisoo pitempiä aikoja ajamatta.
 
Omasta kokemuksesta puhun että 10A latauksella kuluttaa akkua lämmityksen aikana, mutta ei 16A latauksella. Joten heillä oli luultavasti testissä se 10A matkalaturi.

Ihan puhdasta matematiikkaahan tuo on. Jos lämmitysvastuksen teho on suurempi kuin latauksessa saatava teho, niin osa virrasta tulee tottakai akusta. Hybrideissä harvemmin on muita kuin yksivaihelatureita joten käytännössä tuo lämmitys syö aina akkua jonkin verran, mikä ei toisaalta ole ollenkaan huono juttu koska akku lämpenee samalla kun sitä ladataan. Omassa Outlanderissa on 4,5kW lämmitysvastus ja jos esilämmitän autoa 20min ajan niin auton alkuperäisellä 9,4A teholla lataavalla laturilla menee lämmityksen aloituksesta aika tarkalleen ottaen tunti siihen, että akku on jälleen täysi.

Tämä taitaa olla kaikkien hybridien ongelma, merkistä riippumatta tai siitä onko plugin tai "itselataava". Akkulaturi ois hyvä varuste näiden kaa. Varsinkin jos tulee kausia että auto seisoo pitempiä aikoja ajamatta.

Ei sitä akkulaturia tarvitse hybridin kanssa muuten kuin jos autosta puuttuu automaattinen 12V käynnistysakun latausautomatiikka. Outlander latailee aina joka päivä klo 14 käynnistysakkua, oli auto latauksessa tai ei. Ehdottoman hyvä ominaisuus vaikka ei ne 12V akut silti ikuisuuksia kestä. Näissä ominaisuuksissa kuten esim. myös vanhan bensan seisomista estävissä ominaisuuksissa erotellaan ne jyvät akanoista, eli onko auto oikeasti fiksulla tavalla toteutettu vai vain hätäpäissään päästörajoja varten kyhätty.
 
Tuntuu olevan joissain hybrideissä tuo 12V akku se akilleen kantapää. Jos se on heikko/tyhjä niin auto jää niille sijoilleen vaikka kuinka olisi bensaa tankissa ja sähköä ajoakussa. Täällä nyt yksi Passat GTE:n omistaja odottelee hinausautoa saapuvaksi. Onneksi sentään hyytyi kotipihaan.

Enkä muuten edes tiedä saako/voiko tuota akkua ladata jollain tarkoitukseen tehdyllä älylaturilla.
Mulla on ollut Tellwin 13 000 varoilla jo useamman vuoden. Sillä lähtee jopa 2,2 L diesel käyntiin Webaston imuroitua akun tyhjäksi. Kaikista hybrideistä löytyy sulakerasian sisältä paikka johon saa apulaturin kiinni starttia varten. Tämä uusi Tellwin on mukavan pieni paketti ja helppo kuljetella mukanakin. Uudistettu laukku on jo kooltaan luokkaa mitätön.



 

Liitteet

  • 0A139EBF-40B4-475A-96DB-64ED7D009A0B.jpeg
    0A139EBF-40B4-475A-96DB-64ED7D009A0B.jpeg
    262,1 KB · Luettu: 29
Viimeksi muokattu:
Lähinnä pelkkää eläkeläisten ajeluun kaupungissa, kaupassa yms 20-30km jäänee joka päivän ajot. Kotona aina laturissa (1vaihe) ei tarkotus muualla latailla.

Välillä sitten pitkiä matkoja, mutta siitä syystä juuri plug-in hypridi ett sitten mennään pelkällä bensalla. Kulutus nyt saisi toki parempi olla kun nykyisen Corolla hypridin mutta ei se pääasiallinen asia ole. Kaupungissa sen toki syytä olisi olla pienempi.

Esilämmityksen pitäisi kyllä onnistua hyvin kotona piuhassa, eli jos tosiaan noin että Kia/hunday ei osaa mitenkään esilämmittää niin ne voi unohtaa kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei sitä akkulaturia tarvitse hybridin kanssa muuten kuin jos autosta puuttuu automaattinen 12V käynnistysakun latausautomatiikka. Outlander latailee aina joka päivä klo 14 käynnistysakkua, oli auto latauksessa tai ei. Ehdottoman hyvä ominaisuus vaikka ei ne 12V akut silti ikuisuuksia kestä. Näissä ominaisuuksissa kuten esim. myös vanhan bensan seisomista estävissä ominaisuuksissa erotellaan ne jyvät akanoista, eli onko auto oikeasti fiksulla tavalla toteutettu vai vain hätäpäissään päästörajoja varten kyhätty.

Tämähän kuulostaakin aika fiksulta ratkaisulta Mitsulta.
 
Kokemuksesta tiedän että ainakin Toitsujen hybrideissä on näin.
No voi päteä ehkä perinteisiin hybrideihin, mutta väittäisin, että lataushybrideissä on kyllä kaikissa 12V akun lataus korkeajännitepuolelta, koska se perinteinen hihnavetoinen laturi puuttuu kokonaan.
 
No voi päteä ehkä perinteisiin hybrideihin, mutta väittäisin, että lataushybrideissä on kyllä kaikissa 12V akun lataus korkeajännitepuolelta, koska se perinteinen hihnavetoinen laturi puuttuu kokonaan.

Juu ehkä tein hätäisen oletuksen tässä tapauksessa mutta alkuperäinen @Yeenoghu:n ongelma kuulosti niin tutulta. :)

Silti, akkulaturi ois hyvä olla olemassa, oli auto mikä tahansa.
 
No voi päteä ehkä perinteisiin hybrideihin, mutta väittäisin, että lataushybrideissä on kyllä kaikissa 12V akun lataus korkeajännitepuolelta, koska se perinteinen hihnavetoinen laturi puuttuu kokonaan.
Ei auta. Auto kertoi vaan että hybriditila ei ole käytettävissä (12V:n akun varauksen vähyyden vuoksi). Nimim. Juuri tänään plugarihybridiin apuvirtaa saaneena, jotta sain auton liikkeelle. Eli kuten sanoin aiemmin, vaikka se ajoakku on täynnä ja jos se 12V akku on död, niin liikkeelle et tuolla Volkkarilla pääse, se on nyt todistettu.

Vahingosta viisastuneena pitääkin ostaa joku boosteriakku, nyt kun tiedän mihin ne pitää kytkeä, kiitos @Euroshopperi 2
 
Viimeksi muokattu:
Ei auta. Auto kertoi vaan että hybriditila ei ole käytettävissä (12V:n akun varauksen vähyyden vuoksi). Nimim. Juuri tänään plugarihybridiin apuvirtaa saaneena, jotta sain auton liikkeelle.

Vahingosta viisastuneena pitääkin ostaa joku boosteriakku.
No totta kai se akku voi mennä tyhjäksi (latauspuolella jotain häikkää?) tai rikki, mutta ei se näissä mikään yleinen ongelma ole kuten tuossa aiemmin väitettiin.
 
Ei auta. Auto kertoi vaan että hybriditila ei ole käytettävissä (12V:n akun varauksen vähyyden vuoksi). Nimim. Juuri tänään plugarihybridiin apuvirtaa saaneena, jotta sain auton liikkeelle. Eli kuten sanoin aiemmin, vaikka se ajoakku on täynnä ja jos se 12V akku on död, niin liikkelle et tuolla Volkkarilla pääse, se on nyt todistettu.

Vahingosta viisastuneena pitääkin ostaa joku boosteriakku.
Mahtaako buusteri auttaa jos se on kuollu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom