Mulla tulee nyt vuosi täyteen 7.9. ajelua RAV4 plugarilla. Sen akku on 18,1 kWh brutto. Olen saanut maksimilla menemäänakkuun takaisin vajaa 14,7 Wh sähköä takaisin ja ajomatkaa sähköllä kertyi 91,8 km. Tuosta saa oman auton minimikulutukseen olleen 16,0 kWh/100 km. Talvella on samalla tavalla pystynyt mittaamaan maksimikulutuksen olevan luokkaa 26 kWh/100 km ja tämä onnistuu vain, jos moottori ei käynnisty ollenkaan, eli -10 asetta on raja. Olen tosin päässyt muutaman kerran myös -13 asteessakin. Akun nettokapasiteetti on siis n 14,5 kWh ja reserviin jää 3,5 kWh tavalliseen hybriditilaankin kiihdyttelyyn täydellä teholla. Kai tuon nyt selville saa muillakin plugareilla, että paljonko näyttää menevän sähköä takaisin tyhjään akkuun. Omalla ajolla on kertynyt kumulatiivinen sähkönkulutus 20,1 kWh/100 km nyt kun ajettu 24 000 km, kun ajetaan pelkällä sähköllä. Sen siis auto näyttää. Bensankulutus on 1,8 L/100 km. Aikaisempi hybridiversio päätyi kauppiaalle 5,3 L/100 km lukemalla ja olen huomannut, että saman auton plugariversio kuluttaa alle 1/2 L/100 km enemmän ajettaessa lataamatta, eli hybriditilassa. 1,8:5,8 x 24 000 km on siis ajettu bensahybrdinä ja loput sähköllä, eli 7450 km bensalla ja 16 550 sähköllä. Kokonaismatkasta on siis sähkönkulutus 16 550:24 000x20,1 kWh/100 km= 13,86 kWh/100 km.
Auto on kuluttanut 1,8 L + 13,86 kWh/100 km. Kustannukset voi laskea omien hintojen mukaan ja omalla kohdalla bensan osuus on ollut vähenemään päin. Samoin odotan sähkönkulutuksen putoavan tasan 20,0 kWh/100 km lukemaan.
Tämän verran on saanut irti vuoden autoilusta RAV4 plugarilla ja saattaa olla, että into loppuu tuohon yhteen vuoden seurantaan. Jos meinaa saavuttaa sen WLTP lukeman 0,9 L/100 km, niin kyllä siinä oma ajoprofiili tulee hieman koville jo, kun +100% ollaan vieläkin pielessä.
Ja täältähän saa paremmin todellisuutta vastaavia lukemia ja voi vertailla autoja. Ei tuossa nyt mahdottomia eroja saa ID4:n ja RAV4 plugarin välille sähköllä ajossa. RAV4 on 22,4 kWh/100 km ja ID4 on 21,1 kWh/100 km lukemissa. EPA luvut on kyllä melko tiukkoja ja luulen, että useampikin kuski ne alittaa kyllä selvästi, kun niihin vanhoihin NECD lukuihin tuskin kukaan koskaan edes pääsi. WLTP jotenkin kyllä menettelee vielä arkielämän kanssa.
Compare the MPG of cars and trucks side-by-side. Compare the gas mileage and greenhouse gas emissions of new and used cars and trucks
www.fueleconomy.gov