Keskustelua hybridiautoista

Tämä on muuten vittumaista jos ajat aika tyhjällä akulla esim. pesukadulle, koska vaihteisto on oltava N:llä kun auto rullaa siinä hihnalla. Omassa Lexuksessa muutamankin kerran kesken pesun on järjestelmä alkanut huutaa että laita hyvä mies P:lle ettei akun varaus lopu. Olen koittanut myös katkaista virtoja autosta mutta tällöin vetoa ei ole ollenkaan eli pesukadulle ei voi mennä virrat pois päällä.

Paina kaasua niin moottori käynnistyy. Siis kun on N pykälässä.
 
Mulla tulee nyt vuosi täyteen 7.9. ajelua RAV4 plugarilla. Sen akku on 18,1 kWh brutto. Olen saanut maksimilla menemäänakkuun takaisin vajaa 14,7 Wh sähköä takaisin ja ajomatkaa sähköllä kertyi 91,8 km. Tuosta saa oman auton minimikulutukseen olleen 16,0 kWh/100 km. Talvella on samalla tavalla pystynyt mittaamaan maksimikulutuksen olevan luokkaa 26 kWh/100 km ja tämä onnistuu vain, jos moottori ei käynnisty ollenkaan, eli -10 asetta on raja. Olen tosin päässyt muutaman kerran myös -13 asteessakin. Akun nettokapasiteetti on siis n 14,5 kWh ja reserviin jää 3,5 kWh tavalliseen hybriditilaankin kiihdyttelyyn täydellä teholla. Kai tuon nyt selville saa muillakin plugareilla, että paljonko näyttää menevän sähköä takaisin tyhjään akkuun. Omalla ajolla on kertynyt kumulatiivinen sähkönkulutus 20,1 kWh/100 km nyt kun ajettu 24 000 km, kun ajetaan pelkällä sähköllä. Sen siis auto näyttää. Bensankulutus on 1,8 L/100 km. Aikaisempi hybridiversio päätyi kauppiaalle 5,3 L/100 km lukemalla ja olen huomannut, että saman auton plugariversio kuluttaa alle 1/2 L/100 km enemmän ajettaessa lataamatta, eli hybriditilassa. 1,8:5,8 x 24 000 km on siis ajettu bensahybrdinä ja loput sähköllä, eli 7450 km bensalla ja 16 550 sähköllä. Kokonaismatkasta on siis sähkönkulutus 16 550:24 000x20,1 kWh/100 km= 13,86 kWh/100 km.
Auto on kuluttanut 1,8 L + 13,86 kWh/100 km. Kustannukset voi laskea omien hintojen mukaan ja omalla kohdalla bensan osuus on ollut vähenemään päin. Samoin odotan sähkönkulutuksen putoavan tasan 20,0 kWh/100 km lukemaan.
Tämän verran on saanut irti vuoden autoilusta RAV4 plugarilla ja saattaa olla, että into loppuu tuohon yhteen vuoden seurantaan. Jos meinaa saavuttaa sen WLTP lukeman 0,9 L/100 km, niin kyllä siinä oma ajoprofiili tulee hieman koville jo, kun +100% ollaan vieläkin pielessä.
Ja täältähän saa paremmin todellisuutta vastaavia lukemia ja voi vertailla autoja. Ei tuossa nyt mahdottomia eroja saa ID4:n ja RAV4 plugarin välille sähköllä ajossa. RAV4 on 22,4 kWh/100 km ja ID4 on 21,1 kWh/100 km lukemissa. EPA luvut on kyllä melko tiukkoja ja luulen, että useampikin kuski ne alittaa kyllä selvästi, kun niihin vanhoihin NECD lukuihin tuskin kukaan koskaan edes pääsi. WLTP jotenkin kyllä menettelee vielä arkielämän kanssa.

Pieni muutos kustannuksiin tuli, kun luvut muuttui.
Bensaa mennyt 1,7 L/100 km ja sähkönkulutus 20,0 kWh/100 km.
Noista tuli sitten 1,7 L + 14,14 kWh/100km.
3,06 € + 1,41 €/100 = 4,47 € /100 km, joka on omasta mielestä erinomaisen vähän tämän kokoiselle autolle. Saa nähdä, miten matka jatkuu tämän ensimmäisen vuoden jälkeen, mutta tyytyväinen toistaiseksi näihin lukuihin.
Bensa 1,80 €/ L
Sähkö omassa käytössä 10 c/kWh (kausisähkö)
Ilmaiset lataukset ja asiointi menköön vaikkapa päikseen tässä, kun ei niitä ihan mahdottomiin ole.
 
Viimeksi muokattu:
Paina kaasua niin moottori käynnistyy. Siis kun on N pykälässä.
Vaikka moottori olisi käynnissä, se ei lataa N-pykälällä koska MG1 ja MG2 on pysäytetty.
The HSD "neutral gear" is achieved by turning the electric motors off. Under this condition, the planetary gear is stationary (if the vehicle wheels are not turning); if the vehicle wheels are turning, the ring gear will rotate, causing the sun gear to rotate as well (the engine inertia will keep the carrier gear stationary unless the speed is high), while MG1 is free to rotate while the batteries do not charge. The owners manual[22] warns that Neutral gear will eventually drain the battery, resulting in "unnecessary" engine power to recharge batteries; a discharged battery will render the vehicle inoperable.
 
Juu mulla on pahimmillaan jäänyt 1 pykälä pesukadulta ulos ajaessa. Se alkaa huutamaan kun on 2 pykälää jäljellä jos N on pykälässä.
 
Täytyy sanoa, että kyllä itseäni sapettaa kun toukokuussa sain uuden T8:n alle ja tällöin kyselin myyjältä onko tulossa päivitystä ja myyjä totesi, että ei ole. Pure tilassa olen päässyt kesällä parhaimmillaan 56km ja se riittää minulle varsin mainiosti kun työmatka on 8km suuntaansa, mutta kyllähän sen tietää kun auton vaihto seuraavaksi on edessä, että uudet isot akut kiinnostavat käytetyn ostajia enemmän.
Sama pätee kaikkeen kulutustavaraan, aina tulee uusia ja parempia malleja markkinoille. Jos oman auton happaneminen sapettaa niin ainahan voi hakea kaupasta uuden auton. Oma Volvo maksoi rapiat 100 000 euroa ja en jaksa ymmärtää miten ketään voi kiinnostaa polttoainekulut tuossa hintaluokassa kun auton arvonalenema on 5-numeroinen summa vuodessa :rolleyes: Tai ketä kiinnostaa yleensäkään ajaa hissukseen 100-heppaisella sähköautolla kun nilkka suorana käytössä on 400 hevosvoimaa. Itselläni ainoa motiivi hybridin hankintaan oli siis autoveron minimointi bensamoottoriseen verrattuna.
 
Sama pätee kaikkeen kulutustavaraan, aina tulee uusia ja parempia malleja markkinoille. Jos oman auton happaneminen sapettaa niin ainahan voi hakea kaupasta uuden auton. Oma Volvo maksoi rapiat 100 000 euroa ja en jaksa ymmärtää miten ketään voi kiinnostaa polttoainekulut tuossa hintaluokassa kun auton arvonalenema on 5-numeroinen summa vuodessa :rolleyes: Tai ketä kiinnostaa yleensäkään ajaa hissukseen 100-heppaisella sähköautolla kun nilkka suorana käytössä on 400 hevosvoimaa. Itselläni ainoa motiivi hybridin hankintaan oli siis autoveron minimointi bensamoottoriseen verrattuna.
Joo en minä tässä kulutuksia laske, kunhan totesin, että auto palvelee omia tarkoituksiani erinomaisesti. Oma työmatkani on 50km/h rajoitusti tai sen alle kokonaisuudessaan niin nuo 100hp riittää ihan mainiosti, mutta sitten maanteillä tulee ajettua hieman reippaammin. :)
 
Asia selvä. Vissiin sitten akun sijoitus ja laatu vaikuttaa siihen, että noita 12v akkuja hiipuu noissa itselataavissa ennätystahtia. Omassa Nirossa se kesti puoli vuotta (ts. ensimmäiseen talveen asti) jonka jälkeen piti asentaa ylläpitolaturi (akku oli siis edelleen kunnossa, se vaan oli mennyt tyhjäksi normaalissa päivittäisessä pätkäajossa).

Eli suunnittelun heikkoutta joka tapauksessa. Kyllä hybridiauton pitää soveltua myös pätkäajoon.

Oliko tosiaan tehdasuusi ja 6kk jälkeen meni vaihtoon? Voi olla toki huonoa akkuerää tai mahdollisesti joku akkua syövä bugi, joka myöhemmin korjattu/ominaisuus yhdistettynä käyttäjävikaan.

Löitkö aina ovet lukkoon etkä esimerkiksi pitänyt ovia auki autotallissa? Ajotietokone tuntuu jäävän päälle Ioniqissa jos ovia ei lukitse. Avaat oven -> ajotietokone näyttää oven olevan auki. Luulisi tuossa joku ajastinkin olevan, mutta pidemmän päälle voi syödä 12V akkua. Eikä ollut USB tai OBD laitteita kytkettynä parkissa? Vaihtoautohalleissahan noi seisoo pidempiä aikoja ovet auki. Kun kävin Niroa katsomassa niin olivat kytkeneet kaikki virrat pois irrottamalla 12V akun. Ja uudempimalliselle Ioniqille joutui antamaan napista lisävirtaa.

Uudemmissa Ioniqeissa 12 V akku on integroitu korkeajänniteakuston moduuliksi. Siihen voi myös napista buustata lisää virtaa korkeajänniteakuston puolelta auton ollessa parkissa, jos ei meinaa virta riittää. Lämpötila varmasti lataukselle suotuisampi tuossa, kun hytistä pusketaan lämmitys/viilennysilmaa ajon aikana. En tiedä onko noita tarvinnut uusia.

Täällä on vanhan mallinen Ioniq 12V akulla peräkontissa ja 25k/20kk mennyt ilman ongelmia. Autoliike sanoi vaihtaneensa akun ennen myyntiä 2v/90k ajettuna. Autoa on tullut seisotettua nyt kolmeen otteeseen ~2kk ja aina lähtenyt "palmun alta". Sen huomasin, että keyless ei toiminut pitkän seisotuksen jälkeen, varmaankin juuri akun säästämiseksi. Omiin kokemuksiin pohjautuen en jaksa uskoa haamukulutuksiin, jotka seisonnassa akun tyhjäisivät.

Lukot avatessa Xenonien vilkautus minusta aika huono ominaisuus niin lamppujen kuin myös akun kannalta. Valoisaan aikaan pidän AUTO:n sijasta "PARK" asennossa = päiväajovalot. Ei tarvitse sammuttaessa vaihtaa, parkit menee päälle vasta jos sen valitsee sammuksissa/P-asennossa.
 
Oliko tosiaan tehdasuusi ja 6kk jälkeen meni vaihtoon? Voi olla toki huonoa akkuerää tai mahdollisesti joku akkua syövä bugi, joka myöhemmin korjattu/ominaisuus yhdistettynä käyttäjävikaan.

Löitkö aina ovet lukkoon etkä esimerkiksi pitänyt ovia auki autotallissa? Ajotietokone tuntuu jäävän päälle Ioniqissa jos ovia ei lukitse. Avaat oven -> ajotietokone näyttää oven olevan auki. Luulisi tuossa joku ajastinkin olevan, mutta pidemmän päälle voi syödä 12V akkua. Eikä ollut USB tai OBD laitteita kytkettynä parkissa? Vaihtoautohalleissahan noi seisoo pidempiä aikoja ovet auki. Kun kävin Niroa katsomassa niin olivat kytkeneet kaikki virrat pois irrottamalla 12V akun. Ja uudempimalliselle Ioniqille joutui antamaan napista lisävirtaa.

Uudemmissa Ioniqeissa 12 V akku on integroitu korkeajänniteakuston moduuliksi. Siihen voi myös napista buustata lisää virtaa korkeajänniteakuston puolelta auton ollessa parkissa, jos ei meinaa virta riittää. Lämpötila varmasti lataukselle suotuisampi tuossa, kun hytistä pusketaan lämmitys/viilennysilmaa ajon aikana. En tiedä onko noita tarvinnut uusia.

Täällä on vanhan mallinen Ioniq 12V akulla peräkontissa ja 25k/20kk mennyt ilman ongelmia. Autoliike sanoi vaihtaneensa akun ennen myyntiä 2v/90k ajettuna. Autoa on tullut seisotettua nyt kolmeen otteeseen ~2kk ja aina lähtenyt "palmun alta". Sen huomasin, että keyless ei toiminut pitkän seisotuksen jälkeen, varmaankin juuri akun säästämiseksi. Omiin kokemuksiin pohjautuen en jaksa uskoa haamukulutuksiin, jotka seisonnassa akun tyhjäisivät.

Lukot avatessa Xenonien vilkautus minusta aika huono ominaisuus niin lamppujen kuin myös akun kannalta. Valoisaan aikaan pidän AUTO:n sijasta "PARK" asennossa = päiväajovalot. Ei tarvitse sammuttaessa vaihtaa, parkit menee päälle vasta jos sen valitsee sammuksissa/P-asennossa.

Kyllä oli ihan pakasta repäisty. Ensimmäisiä Suomeen tulleita tuotantoautoja, joten voi hyvin ollut olla joku bugikin. Ovia en pitänyt kyllä auki, mutta tosiaan ajoprofiili oli kylmästä pihasta kylmään talliin 8 km matkaa suuntaansa.

Akkua ei siis vaihdettu, koska siinä ei ollut vikaa mittausten perusteella. Päädyttiin asentamaan ylläpitolaturi ja sen jälkeen ongelmia ei 4 vuoden omistamisen aikana ollut, vaikka akku oli siis tosiaan sama kuin uutena koko matkan.
 
Just näin. Mulle on ainakin ihan sama polttaa bensaa jos haluaa välillä fiilistellä ja kuunnella moottorin murinaa ja motörheadia. Jos haluaisin vaan liikkua a -> b mahdollisimman säästeliäästi ja hajuttomasti/mauttomasti niin valitsisin varmaankin sen sähköauton.
Sähköauto ei ole oletusarvoisesti tylsä. Mutta mitä se on, niin sivistynyt, moderni ja edustuskelpoisempi kuin joku diesel sätkytin.

"Laitetaan kolmas turbo ja neljäs saastelaite niin tulee hyvä"
 
Sama pätee kaikkeen kulutustavaraan, aina tulee uusia ja parempia malleja markkinoille. Jos oman auton happaneminen sapettaa niin ainahan voi hakea kaupasta uuden auton. Oma Volvo maksoi rapiat 100 000 euroa ja en jaksa ymmärtää miten ketään voi kiinnostaa polttoainekulut tuossa hintaluokassa kun auton arvonalenema on 5-numeroinen summa vuodessa :rolleyes: Tai ketä kiinnostaa yleensäkään ajaa hissukseen 100-heppaisella sähköautolla kun nilkka suorana käytössä on 400 hevosvoimaa. Itselläni ainoa motiivi hybridin hankintaan oli siis autoveron minimointi bensamoottoriseen verrattuna.
En jaksa ymmärtää miten ketään voi kiinnostaa autoveron määrä tuossa hintaluokassa... ;)
 
En jaksa ymmärtää miten ketään voi kiinnostaa autoveron määrä tuossa hintaluokassa... ;)
Siinä mielessä kiinnosti että vertaillessani vaihtoehtoja karvalakkimallin BMW X7 bensakoneella maksaa verottomana ~73 000 euroa + autoveroa 48 000 euroa = yhteensä 121 000 euroa. Volvo XC90 T8 maksoi kaikilla varusteilla verottomana ~100 000 euroa + autoveroa 4 000 euroa = yhteensä 104 000 euroa. Ottamatta kantaa kyseisten automallien paremmuuteen en halua maksaa valtiolle yli 40 000 enempää euroa autoveroa vain siksi että paperilla on iso ero päästöissä hybriditekniikan ansiosta.
 
Siinä mielessä kiinnosti että vertaillessani vaihtoehtoja karvalakkimallin BMW X7 bensakoneella maksaa verottomana ~73 000 euroa + autoveroa 48 000 euroa = yhteensä 121 000 euroa. Volvo XC90 T8 maksoi kaikilla varusteilla verottomana ~100 000 euroa + autoveroa 4 000 euroa = yhteensä 104 000 euroa. Ottamatta kantaa kyseisten automallien paremmuuteen en halua maksaa valtiolle yli 40 000 enempää euroa autoveroa vain siksi että paperilla on iso ero päästöissä hybriditekniikan ansiosta.
No sun pitää maksaa takaisin nuo autoverot, jos et edes viitsi ladata. Eihän noista nyt mitään päästövaikutuksia tulekaan koskaan, jos ajellaan tuollaisella periaatteella. Päästöhuijauksia sanon mä. Maanpettureita ja muuta soopaa.
 
Täh? Jos kori yms on identtinen, niin kumpi on edustavampi? Joku ronksuttava fossiili vai sähkö? Niinpä.
No kyl mää ainakin valitsisin pehmeästi kehräävän isolohkon kuin hiljaa sirisevän ja surisevan sähkön. Moottorissa on vikaa jos edustusauto pitää ronksuttavaa ääntä.
 
Kyllä oli ihan pakasta repäisty. Ensimmäisiä Suomeen tulleita tuotantoautoja, joten voi hyvin ollut olla joku bugikin. Ovia en pitänyt kyllä auki, mutta tosiaan ajoprofiili oli kylmästä pihasta kylmään talliin 8 km matkaa suuntaansa.

Akkua ei siis vaihdettu, koska siinä ei ollut vikaa mittausten perusteella. Päädyttiin asentamaan ylläpitolaturi ja sen jälkeen ongelmia ei 4 vuoden omistamisen aikana ollut, vaikka akku oli siis tosiaan sama kuin uutena koko matkan.
Omassa hybridi-Yariksessa saattoi jopa olla myyjä joka suositteli ylläpitolaturia lisävarusteeksi, tuossa kun on huomattavan pieni tuo 12v akku. Kuuden vuoden jälkeen sama akku jaksaa, vaikka ylläpitolaturin käyttö ollut lähinnä satunnaista ja lähinnä talvisin - tosin sitten viimeistään asiasta tulee muistutus, kun kesäkuukausien jälkeen ilmestyy taas satunnainen ongelma, jossa käynnistettäessä pitää kääntää virta-avainta kahdesti ennen kuin Ready-valo syttyy... ongelma siis katoaa kun muistaa pitää autoa kaapelin päässä.

Omassa hybridissä ei siis ole esim. LED-ajovaloja, ajot on usein pätkää, ja tulee "automaattisesti" yleensä käännettyä ajovalot päälle.
 
Sähköauto ei ole oletusarvoisesti tylsä. Mutta mitä se on, niin sivistynyt, moderni ja edustuskelpoisempi kuin joku diesel sätkytin.

"Laitetaan kolmas turbo ja neljäs saastelaite niin tulee hyvä"

Kyllä tämä on enemmän asennekysymys kuin mikään muu. Aika monet ovat vaan liikkeellä asenteella: "Minulle ei mitään sähkövatkainta tule!". Mielummin kuuntelevat V8:n pörinää kuin arvokkaasti lipuvaa sähköautoa jossa on myös tod. näk. tehoja paljon enemmän kuin vanhassa krematorio röpöttimessä.
 
Omassa hybridi-Yariksessa saattoi jopa olla myyjä joka suositteli ylläpitolaturia lisävarusteeksi, tuossa kun on huomattavan pieni tuo 12v akku. Kuuden vuoden jälkeen sama akku jaksaa, vaikka ylläpitolaturin käyttö ollut lähinnä satunnaista ja lähinnä talvisin - tosin sitten viimeistään asiasta tulee muistutus, kun kesäkuukausien jälkeen ilmestyy taas satunnainen ongelma, jossa käynnistettäessä pitää kääntää virta-avainta kahdesti ennen kuin Ready-valo syttyy... ongelma siis katoaa kun muistaa pitää autoa kaapelin päässä.

Myyjän varsinainen tehtävähän on myydä. Tottakai ne suosittelee ottamaan kaiken mahdollisen, kun siitä se niiden palkka tulee.

Auriksella ajoin kuusi vuotta/140k ilman ylläpitolaturia ja ongelmia alkuperäisellä akulla. Akun pienuudella ei oikeastaan ole erityisempää merkitystä varauksen riittävyyteen, kun suurin käyttö on muutaman sekunnin jarrupainepumpun käyttö kuskin ovi avattaessa ja sitten pari sekuntia tietokoneiden boottaukseen kunnes DCDC-muunnin alkaa tuottamaan sähköä.
 
En huomannut oliko täällä mainintaa, mutta eilen hallitus päätti, että:
"Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verotusarvoa alennetaan 85 eurolla kuukaudessa vuosille 2022–2025. Muutos koskee vähäpäästöisiä hybridejä ja kaasulla kulkevia työsuhdeautoja."

On tuo 85 euroa ihan mukava prosentuaalinen alennus ja ensi vuonna pääsisi aika pienellä summalla plugarin rattiin. Esim. Leon farmari verotusarvo nyt 525 eur/kk ja ensi vuodesta seuraavat 4 vuotta 440 eur/kk. Ottaen huomioon, että esim. meidän työpaikassa käyttöetuun sisältyy huollot, verot, renkaat, vakuutukset niin varsin houkutteleva hinta kyllä.
 
Ei taida vaan moni kaasuauto päästä tuon alle 100 g/km rajan? VAGin B-segmentin manuaalit vissiin pääsee?

Samoin itselataavista hybrideistä vissiin ainoastaan Yaris pääsee tuohon?

Eli lähinnä plugareille menee tuokin alennus, ja sehän tarkoittaa sitä, että nämä jotka ottaa plugarin vapaalla autoedulla eikä lataile sitä koskaan pääsee taas vähän halvemmalla näennäisekoilussaan.
 
Viimeksi muokattu:
^Ainakin tähän saakka 100g raja on ollut NEDC ja aika moni itselataava alittaa tuon.
 
"85 euron alennus koskee työsuhdeautoja, jotka alittavat tietyn hiilidioksidipäästörajan, joka määritellään tarkemmin syksyn aikana."

Eli saa nähdä.
 
Ens kesänä pitäis lähtee koe-ajoille. Liisari loppuu vuoden päästä talvella, nyt Volvo T8 ollut tässä puolitoista vuotta.

Täyssähkö kiinnostaisi mutta tuo uusi T8 sopisi kyllä ajo profiiliin täydellisesti.

Varsinkin kun nykyisessä ei mitään valitettavaa. Laadukas on ollut.
 
Siinä mielessä kiinnosti että vertaillessani vaihtoehtoja karvalakkimallin BMW X7 bensakoneella maksaa verottomana ~73 000 euroa + autoveroa 48 000 euroa = yhteensä 121 000 euroa. Volvo XC90 T8 maksoi kaikilla varusteilla verottomana ~100 000 euroa + autoveroa 4 000 euroa = yhteensä 104 000 euroa. Ottamatta kantaa kyseisten automallien paremmuuteen en halua maksaa valtiolle yli 40 000 enempää euroa autoveroa vain siksi että paperilla on iso ero päästöissä hybriditekniikan ansiosta.
Ei noihin trolleihin kannata tarttua, eivät ymmärrä eroa 40k€ autoverossa vs max 5€/100km säästössä siitä hyvästä että jaksat renkuttaa piuhaa edes takas joka hiton päivä. Kun trolli(t) eivät osaa kuitenkaan laskea niin tuon autoveron kuolettaminen ko. erotuksella vaatii vain 800 000km ajot verrattuna siihen että jakajasta saa äärettömän nopeasti äärettömän määrän bensaa koska ja milloin tahansa haluaa.

Tuollaista hybridiä kun vertaa sähköautoon niin vitutukselle ei tartte kummoistakaan hintaa laskea niin vuosittaiset käyttökulut ovat samat jos vuoteen mahtuu parikin reissua joilla ei ilman välilatausta selviä. Erityisesti kun ottaa huomioon tuon että uudehkon auton arvonalenema on moninkertainen noihin kulkemisen kulueroihin verrattuna.

Tuosta vaikka ensialkuun, näppärää kun ei edes juuri 300km pääse ja kirsikkana kakussa ihan sama paljon on rahaa ja mitä olisi valmis maksamaan niin jos laturit on täynnä niin siinähän odotat vapautumista: Toimintamatka 502 kilometriä? Pitihän se testata: pääseekö Škoda Enyaqilla Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta?
 
Tuosta vaikka ensialkuun, näppärää kun ei edes juuri 300km pääse ja kirsikkana kakussa ihan sama paljon on rahaa ja mitä olisi valmis maksamaan niin jos laturit on täynnä niin siinähän odotat vapautumista: Toimintamatka 502 kilometriä? Pitihän se testata: pääseekö Škoda Enyaqilla Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta?

Nice. Tein vähän vastaavan työreissun lataushybridillä ja olisi kyllä ketuttanut jos olisi vielä pitänyt pysähtyä tankkaamaan (lataamaan). Kun joku klo 5 aamulla lähtenyt ei siinä paluumatkalla klo 16 jälkeen tee mieli alkaa etsimään jotain hiton laturia saatikka jonottamaan siellä.

Tuossa oli vielä optimi olosuheet, eihän tuo talvella riitä mihinkään jos pitää motaria ajaa. Se on kaksi latausta vastaavalla reissulla.

Satunnaisesti pitkää matkaa ajavalle lataushybridi ei liene huono vaihtoehto. Kaupunkiajossahan tuollaisella sähköautolla toki pärjää paremmin kuin hyvin ja ajaminen on todella edullista.
 
Nice. Tein vähän vastaavan työreissun lataushybridillä ja olisi kyllä ketuttanut jos olisi vielä pitänyt pysähtyä tankkaamaan (lataamaan). Kun joku klo 5 aamulla lähtenyt ei siinä paluumatkalla klo 16 jälkeen tee mieli alkaa etsimään jotain hiton laturia saatikka jonottamaan siellä.

Tuossa oli vielä optimi olosuheet, eihän tuo talvella riitä mihinkään jos pitää motaria ajaa. Se on kaksi latausta vastaavalla reissulla.

Jos ajatellaan että tuon suorittaa hyvissä olosuhteissa niin lienee helpointa vaan ajaa max. 100km/h niin ei tarvitse miettiä latauksia ja säästää sen 20€ polttikseen verrattuna ja toisaalta häviää ajassa aika vähän.

Talvella pärjää kyllä yhdellä välilatauksella kovassakin kelissä, mutta jonottaminen olisi minullekin melko sietämätöntä varsinkin jos sitä ei ole organisoitu mitenkään. Isolle latauskentälle voisin ehkä hieman jonottaakin jos yhdestä jonosta pääsisi saapumisjärjestyksessä vaikka kymmenelle laturille.
 
Aikamoinen maineenpalautus kyllä tuli Volvolta vielä plugaririntamallekin. Nyt näyttäisi päässeen ihan oikeaan hybrid genreen vielä mukaan, vaikka täyssähkö piti olla täysin selvä seuraava askel. 18 kWh ja + akku, jolla varmaan pääsee lähemmäs 100 km sähköllä ja tehoa on niin paljon, että sillä jo pystyy oikeasti ajamaan sähköllä kokonaan. Vanhat T8:t jää kyllä totaalisesti ulos haluttavuudessa.
Hieno veto Volvolta, jos tuo vielä toimii sähkölläkin oikeasti AWD nä, niin kyllä tuli autoon järjettömän suuri harppaus ulos montusta. Laittaisin kyllä tilauksen poikki vaikka maksusta, jos olisi nyt sisällä odotusjonossa ja jopa RAV4 voisi jäädä jo harkintaan ittellä helposti.

T8 tilaus sisällä, päivittyy suoraan LR versioon. Kyllä tuo minullakin vie rangen sille tasolle, että arkiajot menee täysin sähköllä.
 
Lisääntynyt sähkömoottorin teho on myös tosi hyvä juttu. Nykyisillä tehoilla ei tee mieli pure-moodissa liittyä kiihdytyskaistalta kehälle ellei satu olemaan tyhjä tie...
 
Jos ajatellaan että tuon suorittaa hyvissä olosuhteissa niin lienee helpointa vaan ajaa max. 100km/h niin ei tarvitse miettiä latauksia ja säästää sen 20€ polttikseen verrattuna ja toisaalta häviää ajassa aika vähän.

Eiks tuosta saa melkein jo sakot alinopeudesta? Muutenkin kuulostaa hölmöläisen hommalta, motarinopeuksia pitäisi mun mielestä nostaa nykyautokannalle (pl. sähkärit ilmeisesti).
 
Eiks tuosta saa melkein jo sakot alinopeudesta? Muutenkin kuulostaa hölmöläisen hommalta, motarinopeuksia pitäisi mun mielestä nostaa nykyautokannalle (pl. sähkärit ilmeisesti).
Missä maassa?
Suomessa moottoriteitä lukuunottamatta korkein sallittu on 100km/h, yleisrajoitus 80km/h. Motarilla liikkuu ajoneuvoja joiden korkein sallittu on 80km/h, joten sielläkin voi ajella sujuvasti kahdeksaakymppiä varsinkin jos sovittaa nopeuden noiden 80km/h ajoneuvojen vauhtiin, ei pitäisi haitata muita, mutta jos lähtee söhlään ohituskaistalle muiden tierajoitustenmukaan ajavien eteen omiaan, niin kehuja tuskin tippuu.

Onko johonkin laitettu alin hyvänkelin nopeusrajoitusmerkki ja mikä se on ? (tarkoitain sitä merkkiä jonka jälkeen pitäisi ajella , jos ei jotain syytä, niin vähintään sitä vauhtia)
 
Eiks tuosta saa melkein jo sakot alinopeudesta? Muutenkin kuulostaa hölmöläisen hommalta, motarinopeuksia pitäisi mun mielestä nostaa nykyautokannalle (pl. sähkärit ilmeisesti).

Miksi saisi? Siellä moottoritiellä on joka tapauksessa huomattava määrä 80 ja 100 rajoituksella varustettuja ajoneuvoja. Muutama sähköauto mukaan ”matelemaan” ei muuta tilannetta mitenkään. Ihan samalla tavalla siellä osa ajelee tuota taloudellisempaa nopeutta myös ihan polttomoottorilla.

Ei noita tuollaista ”alinopeutta” ajavia edes tahdo huomata kaksikaistaisella tiellä... (Se uusi miniminopeusrajoitus ei ole luultavasti missään oloissa läheskään niin suuri, siksi lainausmerkit.)

Mitä moottoritienopeuden nostoon tulee, niin se olisi melko järjetöntä. Ihmisten reaktioajat eivät ole yhtään parempia kuin ennen, tai edes ne ääritilannejarrutusmatkat.
 
T8 tilaus sisällä, päivittyy suoraan LR versioon. Kyllä tuo minullakin vie rangen sille tasolle, että arkiajot menee täysin sähköllä.

Vaikka tuo mainos olikin näköjään, niin hyvältä näyttää Volvon kehitys. Juuri oikeat "peliliikkeet", eli että sähköllä kännykän kautta lämmitys, vähän isompi talvirange (tuskin on 100km, koska c mersulle luvataan noin 100km 26kwh), mutta jos edes sen 50km olisi talvella niin siinä olisi hieno laite kaiken kaikkiaan.
 
Vaikka tuo mainos olikin näköjään, niin hyvältä näyttää Volvon kehitys. Juuri oikeat "peliliikkeet", eli että sähköllä kännykän kautta lämmitys, vähän isompi talvirange (tuskin on 100km, koska c mersulle luvataan noin 100km 26kwh), mutta jos edes sen 50km olisi talvella niin siinä olisi hieno laite kaiken kaikkiaan.
Pääasia on kuitenkin, että tuolla pääsee nyt oikeasti ajamaan oikean auton tavoin myös sähköisessä moodissa. Se sattaa puhutella myös montaa muuta empijää. Olkoonkin, että AWD-mode olisi edelleen / C:stä.
 
Meillekin tulee hybridi auto. On kyllä niin mieto versio ettei minusta ole mikään hybridi edes. Qashai 1.3 mhev.
 
Eipä nuo kevythybridit ole tosiaan juuri muuta kuin hieman jouheampi start-stop järjestelmä. Sellaisenakin toki jo ihan mukava ja hinnassahan se ei normi polttikseen näy missään. Kaupunkiajossa voi desin pari säästää kulutuksessakin.
 
Eipä tuo taida tulla esiin muuten kuin pesukadulla ja HV-akku tuskin ehtii sen aikana liian tyhjäksi, vaikka auto varoittaisikin asiasta.
PriusChatista löytyy tarinoita, että ovat onnistuneet rampauttamaan vanhemmista Priuksista akun, kun mennyt varaus liian alhaiselsi pesukadulla.
Uudempien autojen pitäisi suojatoimena sammua, jos liian alas mennään.

Jokatapauksessa tuossa helposti mennään sen alueen ulkopuolelle, jossa auto sitä akun varausta haluaisi pitää (40-60%) ja siitä tulee rasitusta akulle.

Toyotan Hybrid akun voi täyttää itsekkin ennen pesukatua, on tosin aika meluinen toimenpide: 1. D päälle, 2. Jarru pohjaan ja 3. Kaasu pohjaan. Tämä lataa akkua.

Helpompi on pesettää se auto jossain muualla kuin pesukadulla, jossa auton täytyy olla vapaalla.
 
Vaikka tuo mainos olikin näköjään, niin hyvältä näyttää Volvon kehitys. Juuri oikeat "peliliikkeet", eli että sähköllä kännykän kautta lämmitys, vähän isompi talvirange (tuskin on 100km, koska c mersulle luvataan noin 100km 26kwh), mutta jos edes sen 50km olisi talvella niin siinä olisi hieno laite kaiken kaikkiaan.

Kyllä! MB laittoi tämän liikkeen kivasti käyntiin, nyt Volvo perässä sekä a6 rangekin on 70km+. BMW on tällä erää kunnon takamatkalla, ok X5 jonka hinta on eri luokkaa. Itse pääsen aikanaan vertaamaan tehokkaan dieselin ja hybridin kulutuksia kun nykyisellä on oletetulla luovutushetkellä mittarissa 50-60tkm.
 
Mitenköhän Volvo xc90/v90 T8 akkupaketin kestävyys, onko siitä jollain kokemuksia/tietoa?

a) Jos akku riittää päivittäisasiointiin -> ajetaan enimmäkseen pelkällä akulla.
b) Akku ei riitä -> ajetaan se kerran tai kahdesti päivässä täydestä tyhjäksi.

Joku 100 tkm / 5 vuotta ajettu, onko jo akun vaihto edessä? (mitä mahtaa maksaa?)

Itsellä vaan ei ole varaa uuteen autoon...
 
Kyllä! MB laittoi tämän liikkeen kivasti käyntiin, nyt Volvo perässä sekä a6 rangekin on 70km+. BMW on tällä erää kunnon takamatkalla, ok X5 jonka hinta on eri luokkaa. Itse pääsen aikanaan vertaamaan tehokkaan dieselin ja hybridin kulutuksia kun nykyisellä on oletetulla luovutushetkellä mittarissa 50-60tkm.
“No further new developments are planned,” Schäfer said at the show. “The investments have been made, to that extent, we are using them.” In other words, new hybrid powertrains that go beyond the electric ranges of the current models will not be coming.


Daimler (Merssu) lopettaa plugin-hybridien kehityksen(?) ja keskittyy täyssähköihin:

Vikiv:n postaus toisesta ketjusta.
 
En jaksa ymmärtää miten ketään voi kiinnostaa autoveron määrä tuossa hintaluokassa... ;)

Jos ostaa tuon hintaluokan autoja, on yleensä myös olla käsitys rahan arvosta.

Mitenköhän Volvo xc90/v90 T8 akkupaketin kestävyys, onko siitä jollain kokemuksia/tietoa?

a) Jos akku riittää päivittäisasiointiin -> ajetaan enimmäkseen pelkällä akulla.
b) Akku ei riitä -> ajetaan se kerran tai kahdesti päivässä täydestä tyhjäksi.

Joku 100 tkm / 5 vuotta ajettu, onko jo akun vaihto edessä? (mitä mahtaa maksaa?)

Itsellä vaan ei ole varaa uuteen autoon...

Jos akku kestää siihen 70% tasoon asti 3000 lataussykliä, niin karkeasti pyöristelemällä kahdella päivittäisellä lataussyklillä sen saa 5 vuodessa tuohon 70% tasolle. En tiedä kuinka yleinen tuollainen kahden täyden syklin päivässä ajaminen lopulta on.. Kaipa senkin jotkut toteuttavat.
 
Jos akku kestää siihen 70% tasoon asti 3000 lataussykliä, niin karkeasti pyöristelemällä kahdella päivittäisellä lataussyklillä sen saa 5 vuodessa tuohon 70% tasolle. En tiedä kuinka yleinen tuollainen kahden täyden syklin päivässä ajaminen lopulta on.. Kaipa senkin jotkut toteuttavat.

Onko tuo 70% jokin valmistajan määrittelemä raja, jolloin akku tulee vaihtaa? Vai voiko sen ajaa ns. ihan loppuun? Onko olemassa jotain raja-arvoa, jolloin T8 kieltäytyy täysin liikkumasta ennenkuin käy akkupaketin vaihdossa? Näkeekö Volvoissa tuon jäjellä olevan todellisen kapasiteetin/latauskerrat valikoista, vai pitääkö pyytää huoltoa lukemaan?
Anteeksi tyhmät kysymykseni.
 
Helpompi on pesettää se auto jossain muualla kuin pesukadulla, jossa auton täytyy olla vapaalla.

En nyt varsinaisesti näe tälle mitään syytä jos uusissa softa osaa suojata akkua...minkä ikäisessä Priuksessa tuo ongelma oli saatu aikaiseksi?
 
Onko tuo 70% jokin valmistajan määrittelemä raja, jolloin akku tulee vaihtaa? Vai voiko sen ajaa ns. ihan loppuun? Onko olemassa jotain raja-arvoa, jolloin T8 kieltäytyy täysin liikkumasta ennenkuin käy akkupaketin vaihdossa? Näkeekö Volvoissa tuon jäjellä olevan todellisen kapasiteetin/latauskerrat valikoista, vai pitääkö pyytää huoltoa lukemaan?
Anteeksi tyhmät kysymykseni.
Ei vaan tuo 70% on se yleinen raja-arvo jolloin se akku katsotaan olevan "loppu" ja johon asti noita lataussyklejä mitataan.

Kyllä se akku toimii tuon jälkeenkin, mutta kapasiteetti on tietysti rajoittunut. Johtuu sitten lähteestä tai ehkä ennemmin käytöstä miten ne akut toimivat sen jälkeen kun tuo 70% taso on saavutettu. Ainakin labratesteissä tuntuu se kapasiteetti romahtavan pian tuon jälkeen, mutta labrassa akkuja testataan nopteutetusti, eli ne käytetään aivan kuivaksi ja ladataan hieman ylitäyteen, käytännössä kun kumpaakaan ääripäätä ei käytetä on monet raportoineet että se kuluminen jatkuu melko lineaarisesti tai jopa loiventuen.

Varsinaiset akkukennothan ei ole kovin kalliita, esim 10kWh kennot saa parilla tonnilla ihan yksitäisestikin tilattua, jonka jälkeenkin käsissä on vielä 7kWh edestä monessa tilanteessa ihan käyttökelpoista akkua. Tekniikka on sen verran uutta vielä ettei niillä ole kummoisiakaan jälkimarkkinoita, vaan hintataso se marmoritiskin ensisijaisesti takuuhommiin optimoitu remontti.
 
Polttoainekulut, ei mitään merkitystä.
Verot, käsitys rahan arvosta.

Tämä selvä.
Omassa tapauksessa:
Polttoainekulujen nousu vuodessa jos en lataa T8-hybridin akkua lainkaan vs aina laturissa: ~1 500 €.
Volvo XC90 arvonalenema vuodessa: ~10 000 €.
7-paikkaisen bensa/hybridimoottorisen X5 BMW:n vs Volvo XC90:n ero autoveron määrässä: ~28 000€.

Sanoisin että tässä kontekstissa polttoainekuluilla ei ole minulle merkitystä, kahdella muulla summalla on. Etenkään valtiolle maksetulle autoverolle en tunne saavani katetta.
 
Polttoainekulut, ei mitään merkitystä.
Verot, käsitys rahan arvosta.

Tämä selvä.
Ei ne polttoainekulut ole niin kovin merkittävä osuus. Jos nyt ajatellaan vaikka 8l/100km mitä tuollainen plugari todennäköisesti kuluttaa jos sitä ei ikinä lataa.. tarkoitaa 20tonnia vuoteen ajavalle ~2700e
 
Ok, eli siinä menee raja kun rahalla on ja ei ole merkitystä. Aina sitä oppii.

Mä tykkään säästää 1500€/vuosi jos se on vain valinta. Ajattelen sillee oudosti että se on kumulatiivista.
 
Ok, eli siinä menee raja kun rahalla on ja ei ole merkitystä. Aina sitä oppii.

Mä tykkään säästää 1500€/vuosi jos se on vain valinta. Ajattelen sillee oudosti että se on kumulatiivista.
kyllähän tuollainen 30k€ on vähän eri asia kuin 1,5k€...

Ja jotenkin tuo nyt kuulostaa oudolta valitukselta, ensin ihmetellään että mitä merktiystä sillä muutaman kymmenentonnin autoverolla on, mutta sitten se 1500e onkin hyvinkin merkityksellinen asia.. Vai tuleeko tuossa nyt jokin sellainen ilmiö että kun puhutaan isommista summista mitä itse pystyy hahmottamaan, niillä ei ole enää merkitystä?

Olisihan sillä korkeammalla autoverolla sitten saanut myös korkeamman polttoaineenkulutuksenkin, eli ei sekään kuulosta kovin järkevältä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom