Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Todennäköisesti sitten kun on vain sähköautoja tarjolla autovero nostetaan vähintään samoihin lukemiin kun oli polttomoottoreissa. Sähkön verotusta voidaan nostaa jne.Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
Ensimmäinen askel otettiin budjettiriihessä, eli sähköautojen autovero poistettiin ja siirrettiin kokonaan vuosittaiseen ajoneuvoveroon, jota onkin sitten helppo nostella vaikka vuosittain. Valtio verottaa autoilijoita tulevaisuudessa vähintään yhtä paljon kuin nyt, siitä ei ole pelkoa...Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
Teollisuudella on erillinen sähkövero - on ihan se ja sama paljonko kuluttajien sähkön verotusta nostetaan, se ei vaikuta mitenkään teollisuuden sähkön käyttöön. Sama tilanne on melkein kaikissa muissakin EU-maissa.Ei sähköveroa voi niin vaan korottaa, koska se heijastuu teollisuuteen, asumiseen, palvelualoille ym.
Kun mukana on nuo eri polttoaineet niin ainoa tasapuolinen tapa arvottaa fossiilliset, synteettiset, kaasut, vety ja sähkö on käytön verotus.
Tuo on kyllä hoidettavissa softalla ja niin se pitäisikin tehdä. Ei normikäyttäjän kuulu tuollaisesta huolehtia.
Eihän se ajamattomuus itsessään koneen päälle juurikaan käy - jos motti on ajettu sitä ennen kuumaksi. Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.
Joo, varmasti voi myös hapantua, varsinkin jos tankissa on vain liru jäljellä. Ja mitä sofistikoituneempi moottori, niin varmasti myös herkempi polttoaineen laadulle. Tosiaan vaan sitä lähinnä hain, että se polttoaineen pilaantuminen tuskin tulee hybrideissä ongelmaksi, jos ei tosiaan vuosikausia aja pelkällä sähköllä.Puutarhajyrsimeen on tankattu tankki täyteen ysivitosta viitisen vuotta sitten. Tälle kevättä piti viimeinen desi tyhjentää pois, kun ei enää lähtenyt käyntiin millään taikatempulla. Uutta tilalle ja taas pörähti. Astiassa palavaa se vanha aine edelleen oli, mutta moottorissa ei luvannutkaan.
Niin, en mä uskokaan, että jos pitää autoa max 4-5 vuotta, niin noita ongelmia siihen polttispuoleen vielä ehtisi tulla. Onhan se pätkäajo myrkkyä perus polttiksellekin, niin totta kai se on myös hybridille. Eli jos haluaisi pitää hybridinsä uudesta paaliin asti, niin varmasti kannattaisi vedellä välillä pitkiä siivuja pelkällä bensalla ja välttää niitä parin minuutin käyttelyitä.Millaiset teillä on tosiaan autot, jos ei moottori eroa kiinalaisesta jyrsimestä? Eipähän nuo ongelmat ole ongelmia ekalla omistajalla. Jos toisellakaan. Eikös autot muualla maailmassa panna paaliin 200 000 kohalla?
Ei taida onnistua millään hybridillä tällainen. Jos moottori käynnistyy, se myös pysyy väkisin käynnissä tiettyyn lämpötilaan saakka. (Jollei sitten satu ajamaan välittömästi parkkiin.)Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.
Esim. itsellä voisi juurikin käydä 'noin' kun lapsia raahaa uimahalliin (jos itsekin jää/isi sinne), motarin (noh, länsiväylä) rampilta pari min ja auto seis. Tai kauppaan mennessä, matkaa 1,2km, polkaiset huviksesi valoista niin ei montaa sekuntia kone käy ennen parkkipaikkaa. Ylipäänsä kaupungissa sopivasti ajaen (eli polkaiset reilusti vähän ennen päätepistettä) noin _voi käydä_. Eihän tuo nyt varmaan mitään main-streamia ole ja jos olisi niin niitä kiinni ruostuneita motteja olisi vaikka kuinka ja paljon, mutta kun tuollaisia motteja kuitenkin on ollut niin voisi sanoa ettei ole ihan täysin mahdotonta etteikö "ajoprofiili" _voisi olla_ tuollainen. Tähän kun yhdistetään että keskiverto ihminen ei ymmärrä mistään mitään vs. asian tiedostava joka vähintään kerran viikkoon polkaisee heti kotipihasta lähtien sen verran että kone käynnistyy ja lämpeää ennen stoppia jolloin jälkimmäinen ei ikinä saa ongelmia aikaiseksi.Ei taida onnistua millään hybridillä tällainen. Jos moottori käynnistyy, se myös pysyy väkisin käynnissä tiettyyn lämpötilaan saakka. (Jollei sitten satu ajamaan välittömästi parkkiin.)
No jotenkin en usko, että ne ketkä eivät mitään mistään ymmärrä olisivat niitä kuskeja jotka jatkuvasti tekevät valoissa ja rampeilla kick-downeja.Esim. itsellä voisi juurikin käydä 'noin' kun lapsia raahaa uimahalliin (jos itsekin jää/isi sinne), motarin (noh, länsiväylä) rampilta pari min ja auto seis. Tai kauppaan mennessä, matkaa 1,2km, polkaiset huviksesi valoista niin ei montaa sekuntia kone käy ennen parkkipaikkaa. Ylipäänsä kaupungissa sopivasti ajaen (eli polkaiset reilusti vähän ennen päätepistettä) noin _voi käydä_. Eihän tuo nyt varmaan mitään main-streamia ole ja jos olisi niin niitä kiinni ruostuneita motteja olisi vaikka kuinka ja paljon, mutta kun tuollaisia motteja kuitenkin on ollut niin voisi sanoa ettei ole ihan täysin mahdotonta etteikö "ajoprofiili" _voisi olla_ tuollainen. Tähän kun yhdistetään että keskiverto ihminen ei ymmärrä mistään mitään vs. asian tiedostava joka vähintään kerran viikkoon polkaisee heti kotipihasta lähtien sen verran että kone käynnistyy ja lämpeää ennen stoppia jolloin jälkimmäinen ei ikinä saa ongelmia aikaiseksi.
Talvella moottori/öljy ei ehdi lämmetä juuri yhtään muutamassa minuutissa etenkään kaupunkiajossa, eli todennäköisesti vettä kertyy öljyn joukkoon pitemmän ajan kuluessa. Se, että onko sillä paljon merkitystä, niin en osaa sanoa, mutta kylähän sitä pätkäajosta on varoiteltu aina ja ikuisesti (esim. mahdolliset huohotinongelmat, öljyn voitelukyvyn heikentymisestä johtuvat vaauriot jne.). Pakoputkiston takapönttö varmaan nyt ainakin ruostuu nopeammin, jos se nyt ketään edes kiinnostaaVäittäisin myös että jo se parikin minuuttia riittää siihen, että motti lämpenee sen verran että mahdolliset kondenssit poistuu.
Polttis, pätkäajoa, pihasta muutamansadan metrin päähän töihin.Talvella moottori/öljy ei ehdi lämmetä juuri yhtään muutamassa minuutissa etenkään kaupunkiajossa, eli todennäköisesti vettä kertyy öljyn joukkoon pitemmän ajan kuluessa. Se, että onko sillä paljon merkitystä, niin en osaa sanoa, mutta kylähän sitä pätkäajosta on varoiteltu aina ja ikuisesti (esim. mahdolliset huohotinongelmat, öljyn voitelukyvyn heikentymisestä johtuvat vaauriot jne.).
Ihan sama, ruostuuko moottori vai ei, mutta ensimmäiset 25 000 km on nyt mennyt mukavasti säästellen polttoainetta kuitenkin. 1,6 L/100 km on omalla kohdalla jo jees lukema ja odotan edelleen, koska tuo laskeva trendi kääntyy, tai edes pysähtyy. Parhautta tässä tietysti edustaa se, että kyseessä on oma auto, eikä toisten kärryjen spekulointi. Tietysti hieman aina viututtaa nuo pidemmät matkat, kun tulee siitä kulutusta aina törkeästi lisää, mutta meidän taloon sopii plugari silti oikein hyvin. Hybridi jo sinänsä on jokaiseen talouteen aivan erinomainen valinta. Ainoastaan ”pakko” pitää olla, että kannattaa sähköön enää nyt siirtyä. Tässä kun on mukana jo talven kulutuksetkin, niin hyvin pärjää. Tai jos tuosta tuosta nyt alkaa laskea esim 10 000 km kulutuksia rahassa, niin ..….
On varmasti. Katso euroshopperin viestit niin ne on kyllä laskettu sentilleen ja kerrottu tänne monen monta kertaaOotko laskenut paljon on sähköön mennyt?
Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.Bensaa kuluu 5,8 L/100 km, jos et koskaan lataa autoa. Joten ihan kelpuullinen kulutuslukema joka on siis kesä/talvi kulutus yhteensä. Jos taas et koskaan edes käynnistä autoa, niin kulutus on kesä/talvi läpeensä 20,0 kWh/100 km. Voi tuolta väliltä valita sitten haluamansa. Meidän ajamisilla siis tullut 1,6 L/100 km käytettyä bensaa. Muut Urpot saa kommentoida asiaa, niin kuin parhaaksi pystyy. Mutta meillä siis näin.
Juuri näin. Ja tämän kuittaan ja alleviivaan. Voin valita siis väliltä 20,0 kWh/100 km ja 5,8 K/100 km ihan vapaasti omat ajokustannukseni, eikä luulisi montaa eriävää mielipidettä löytyvän perusteltuina muualtakaan. Ei ainakaan kannata hommata plugaria, jos ei siitä jotain järjellistä hyötyä saa. Omasta mielestä on hyöty ollut hyvääkin tähän mennessä.Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.
Tässä sekoittuu miellyttävästi 2 asiaa.Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.
Edit. Laskuja näkyville.
Bensalla menty matkasta 1,6 / 5,8 * 100 % = 27,6 %.
Sähköllä menty matkasta 100 % - 27,6 % = 72,4 %.
Sähköä mennyt satasella 72,4 / 100 * 20,0 kWh = 14,5 kWh/100 km.
Uuden vierinvastus on lisämassan takia suurempi ja myös jarrutushäviöitä tulee absoluuttisesti suurempi energiamäärä. Osansa voi olla silläkin, että vanhan renkaat olivat ehtineet kulua herkemmin rullaaviksi.Tässä sekoittuu miellyttävästi 2 asiaa.
E
RAV4 plugari kuluttaa normaalissa ajossa meillä 5,8 L/100 km, vaikka entinen 2019 malli samalla koneella olikin 5,3 L/100 km.
Tehtaalta taas ei sähkönkulutuksesta ole mitään infoa, mutta nollaamaton mittari näyttää nyt lukemaa 20,0 kWh/100 km, joka on vain ajetuilta EV mode kilometreiltä, eikä pidä sisällään mitään muita esim HV tilassa ajettuja kilometrejä.
Päivitetään taulukkoon erilaisen Rav4:n kulutus ja sähkön hinta. Jos päätetään uskoa kulutusmittareita, niin pelkällä bensalla kulutus olisi:Erilainen RAV4 PHEV -totuus täältä. Ei lämmintä autotallia ja muutenkin pidempiä ajoja puoli Suomea pohjoisemmassa ja bensankulutus on ollut 3,5 l/100 km / vuosi / 33600 km. Auton raportoima sähkönkulutus koko ajalta 23,9 kWh/100 km, mutta sillä on todellisuuden kanssa tekemistä silleen -30% vaihteluvälillä. Toyotan infotainment on surkean ja itkettävän väliltä myös raportointipuolella.
Bensaa on säästynyt reilut 3 l/100 km vs RAV4 hybrid samassa ajossa, joten rahaa on säästynyt noin 1700 € bensakustannuksissa. Sähköä taas on ladattu noin 3850 kWh, joka on maksanut noin 250 €. Viimeisen parin kuukauden aikana pörssisähkön yöhinnatkin on pompsahtaneet niin paljon, että sähköenergiakustannus tulee kasvamaan seuraavalle vuodelle prosenteissa aika paljon.
Kokonaiskustannus on vuoden aikana ollut plugarilla noin tonnin enemmän kuin vastaavalla hybridillä. Sanoisin, että mukavuutta on saanut sen edestä vaikka onhan tämän talvikäytössä omat omituisuutensa.
![]()
Saa nähdä miten tekniikka kehittyy ja saadaanko täyssähköisille henkilö- ja hyötyautoille sellaista vetokykyä ja rangea, ettei polttomoottoriautoja enää 2030 jälkeen tarvita. Tällä hetkellä tuossa on vielä plugareiden mentävä aukko.
Ainakin matkailuajoneuvoissa homma on ihan täysin lastenkengissä, joitain konsepteja on tehty ja toki esim. Tesla Model X:llä voi vetää yli 2000kg vaunua mutta onko se sitten mielekästä puuhaa kun pitää hankkia 100k€ auto ja silti pysähdellä 100-150km välein 30min lataustauoille.
Nämä kusenhajuisten lasikuitulaatikoiden vetäjät on heittämällä ehkä 0,5% koko automarkkinasta, maailmalla vielä vähemmän. En usko, että ketään oikeasti kiinnostaa. Sen takia ei noita koukkujakaan pahemmin ole sähköautoissa näkynyt vaikkei sille mitään teknistä estettä ole ollut. Tekniikka soveltuu äärimmäisen huonosti tuollaisten suuren tuulipinta-alan omaavien rakennelmien vetämiseen.
Teollisuudella on erillinen sähkövero - on ihan se ja sama paljonko kuluttajien sähkön verotusta nostetaan, se ei vaikuta mitenkään teollisuuden sähkön käyttöön. Sama tilanne on melkein kaikissa muissakin EU-maissa.
Liki kaikki liittymät on tarkkaan mitattu, etäluettavia mittareitakin on jo päivitetty uuteen.Teollisuuden oma verokanta koskee vain jotain energiaintensiivistä valtavaa teollisuuslaitosta, jotka vielä yleensä tuottavatkin sen oman sähkönsä, käytännössä kuitenkin suurinosa suomalaisesta teollisuutta on erilaisissa pienyrityksissä joiden sähköliittymät ovat ihan normaaleja kuluttajaliittymiä. Yritysten sähköliittymät voidaan alkaa erottelemaan, mutta hintaa tulee sillekin byrokratialle.
Ei ole taloudellisesti järkevää tehdä tehtaalta valmista flexfuel-autoa, kysyntä on liian vähäistä. Tavalliset tehtaan flexfuelit voi laskea yhden käden sormilla, puhumattakaan sellaisista jotka ovat samalla hybridejä.Ollaan katsottu autoa meidän perheelle. Vähän kiinnostaisi E85 hybridi, mutta näitä ei ole käytettyinä saatavilla.
Onkohan tähän jotain syytä? Lakiteknistä tai taloudellista, koska ei mun mielestä mitään teknistä syytä sinänsä pitäisi olla.
Moniin hybrideihin saisi kyllä asennettua tollaisen flexfuel - boksin. Eikä edes maksaisi montaa euroa (alta 500€, ja siihen saisi sen 200€ tukeakin).
RAV4:ssa tulee myös isompi kiinnityslaatikko käsittääkseni niihin OEM asennuksiin, eikä taida isompi akku mahtua ilman jyrsimisiä siihen perusakun pohjalevylle.Onko muilla asennettuna Toyota hybrid autoon webastoa? Toyota asentaa autoihin ns. tehoakun, kun tilattaessa halutaan webasto asennettuna. Kiinnostaisi tietää minkä kokoisen akun Toyota on asentanut tehoakkuna Toyota Auris farmariin. Itse harkitsen webaston asennuttamista ja kaikista asennusliikeistä on tullut tieto, että alkuperäinen AGM 35AH akku on webaston kanssa käytettäväksi liian pieni, joten selvittelen minkä kokoisen akun saisin Auriksen akkumonttuun mahtumaan.
Kuinka moni käyttää moottorin viikoittain kuumaksi? Jos aikoo pitää autoa pidempään jatkuva sähköajo voi aiheuttaa hallaa polttomoottorille. Kosteutta voi kondensoitua moottorin sisälle ja kylmäkäynnistyksissä pääsee bensaa öljyn sekaan, joka ajan kanssa ohentaa öljyä ja heikentää voitelua.
Mikähän siinä on, että tuo meitin Jazz Hybrid peruuttaessa lähtee järjestään aika vauhdilla liikkeelle? Hiukan kun hipaisee peruutusvaihteella kaasua, niin auto liikkuu metrin verran taaksepäin.
Ehkä, ehkä. Mitenköhän tällaista saisi kompensoitua? Ei sitä viitsisi jarrua aina pitää hiukan painettuna peruutuksen aikana, eikä tunnu oikein suunnittelun mukaiselta toimminnaltakaan.Olisko kiinteä välitys "peruutusvaihteessa" eli ei mene CVT:n läpi voima kuten eteenpäin ajaessa? En siis tiedä, arvailen vaan. Monestihan hybridit peruuttaa pelkällä sähköllä, eli polttis ei osallistu auton liikuttamiseen taaksepäin lainkaan.
Niin minäkin oletin, mutta kun peruutuksella nostaa jarrun ylös, ei auto liikahda mihinkään. D vaihteella kylläkin lähtee ryömimään eteenpäin.Eikös näissä riitä yleensä että löysää vaan jarrun niin lähtee hissukseen ryömimään taaksepäin? Eli kaasuun ei tarvitse koskea ollenkaan, paitsi jos haluaa pakittaa rivakammin.
Ai perhana, olisiko noin yksinkertaista. Selittäisi kyllä asian. Edellisen auton kanssa tottui siihen, että sähköinen käsijarru kytkeytyy pois aina samantien D/B/R valittaessa. Joten ei sitä tosiaan tule erikseen otettua pois liikkeelle lähdettäessä, mutta kytkettyä kyllä aina päälle pysäköinnin jälkeen.Veikkaisin sähköistä käsijarrua jos tapahtuu vain parkkiruudusta peruuttaessa. -> Vapauta käsijarru napista ennen kun lähdet liikkeelle tai hyväksy nykyinen automaattinen toiminta