Keskustelua hybridiautoista

Minkälaisia mielipiteitä täällä on 530e ajettavuudesta kovemmissa vauhdeissa? BMW foorumia kun selaa, niin siellä puhutaan, että autoa joutuu koko ajan paimentamaan (eli tekemään pientä korjaavaa ohjausliikettä) 80+ km/h nopeudessa. Ilmeisesti rengastuksella asiaa voi hitusen korjata. Mikäs täällä on kokemus asiasta?
 
“No further new developments are planned,” Schäfer said at the show. “The investments have been made, to that extent, we are using them.” In other words, new hybrid powertrains that go beyond the electric ranges of the current models will not be coming.


Vikiv:n postaus toisesta ketjusta.

MB uuteen C-sarjan hybridiin on kuitenkin luvattu 100km range. Paljoa tuota enempää en hybridiin kaipaa.
 
En nyt varsinaisesti näe tälle mitään syytä jos uusissa softa osaa suojata akkua...minkä ikäisessä Priuksessa tuo ongelma oli saatu aikaiseksi?
Taisivat olla paljon ajettuja Gen2:sia, sieltä niitä tarinoita löytää kun jaksaa kaivaa. Lähtökohtaisesti voineet olla tilanteita, missä hv-akku on jo heikossa kunnossa ja tuo viimeistään saanut sitten moduleiden jännite-erot liian suuriksi.
Kannattaa muuten laittaa AC myös pois päältä kun menee pesuun, se pyörii täysin HV akun turvin ja kuluttaa ajoakun varausta tuossa pesutilanteessa yllättävän paljon.
 
Onko johonkin laitettu alin hyvänkelin nopeusrajoitusmerkki ja mikä se on ? (tarkoitain sitä merkkiä jonka jälkeen pitäisi ajella , jos ei jotain syytä, niin vähintään sitä vauhtia)

Ei ole vielä tullut vastaan ja eikö kyseinen merkki ole ollut olemassa jo useamman vuoden. Saisi sitä käyttää enemmän paikoissa joihin ei sovi traktorit, mopoautot ym.

Muistaakseni muitakin uusia liikennemerkkejä on joita ei ole koskaan näkynyt missään. Huvikseenko niitä keksitään.
 
Vai tuleeko tuossa nyt jokin sellainen ilmiö että kun puhutaan isommista summista mitä itse pystyy hahmottamaan, niillä ei ole enää merkitystä?
Ei sitä tarinaa OL3:sen kahvihuoneen kahvipaketin hintavertailusta ole ihan tuulesta temmattu. Helppo tarttua tuttuun turvalliseen ja kaikille tunnettuun itemiin ja nysvätä siitä pennin säästöjä kun samalla moninkertaisia summia palaa turhaan kontekstissa jota ei ymmärretä tai johon haluta/osata kiinnittää huomiota.

Tossakin kun ostaa tuollaisen puhutun auton 1v vanhana niin käytännössä ”oman käytön aikana” ei tartte menoveden hintaa miettiä kun se ikäänkuin säästettiin siinä että ostettiin auto jonka penkissä on valmiina jonkun muun pershiki. Vastaavasti myöskin tunnutaan kuvittelevan että sähkö olisi täysin ilmasta, no eipä ole vaikka kotitöpselistä toki edukasta onkin. Pienillä ajoilla kun maksat kerrostalotöpselistä jotain kiinteää kk-hintaa niin ollaan myöskin kaukana edukkaasta.
 
PriusChatista löytyy tarinoita, että ovat onnistuneet rampauttamaan vanhemmista Priuksista akun, kun mennyt varaus liian alhaiselsi pesukadulla.
Uudempien autojen pitäisi suojatoimena sammua, jos liian alas mennään.

Jokatapauksessa tuossa helposti mennään sen alueen ulkopuolelle, jossa auto sitä akun varausta haluaisi pitää (40-60%) ja siitä tulee rasitusta akulle.

Toyotan Hybrid akun voi täyttää itsekkin ennen pesukatua, on tosin aika meluinen toimenpide: 1. D päälle, 2. Jarru pohjaan ja 3. Kaasu pohjaan. Tämä lataa akkua.

Helpompi on pesettää se auto jossain muualla kuin pesukadulla, jossa auton täytyy olla vapaalla.
Saa olla aikamoinen ameeba että onnistuu saamaan hybridin akun niin loppuun pesukadulla että menee pilalle :facepalm:
 
Onko siitä jo saatu se akkukyhmy pois?
Kahlasin muutamat C350e 2022 mallin revikat läpi sekä sedan että wagon malleista eikä niissä missään näytetty takakonttia. Tämä on sinänsä erittäin outoa kun wagon revikoissa ei ole siitä tärkeimmästä ominaisuudesta kuvia. Tällaisen tosin löysin: "On the other hand, there is good news for all fans of hybrids and flat trunk floors. The dreadful step in the luggage compartment is now a thing of the past in the PHEVs".
 


Minuutin jälkeen on 350e sedanin kontista pätkä. Tasaiselta näyttää joskaan ei järin korkea.
 
Volvon ”kardaanitunneliin” rakennettu akku vaikuttaa järkevämmältä, ei vie tavaratilaa ja toivon mukaan takapenkit saa kaadettua tasaiseksi. Harvemmin sedaniin tarvitsee mahtua viittä matkustajaa.
 
Onko siitä jo saatu se akkukyhmy pois?
Akku kutistaa tavaratilaa 140 litran verran, eli se madaltaa lattiaa noin 10-12 cm. Tila on kuitenkin tasainen. TM on saamassa farkkuplugarin koeajoon.

On kyllä kivoja speksejä tulossa: 95 kW/440 Nm pelkkä sähkömoottori, 25,4 kWh, WLTP noin 100 km, 140 km/h, 11 kW AC ja lisävarusteena 55 kW DC ( latausaika 0,5 h).
 

Liitteet

  • Screenshot_20210912-203255.png
    Screenshot_20210912-203255.png
    1,3 MB · Luettu: 101
Akku kutistaa tavaratilaa 140 litran verran, eli se madaltaa lattiaa noin 10-12 cm. Tila on kuitenkin tasainen. TM on saamassa farkkuplugarin koeajoon.

On kyllä kivoja speksejä tulossa: 95 kW/440 Nm pelkkä sähkömoottori, 25,4 kWh, WLTP noin 100 km, 140 km/h, 11 kW AC ja lisävarusteena 55 kW DC ( latausaika 0,5 h).
Mielenkiintoinen hybridi , jossa DC lataus 55 kW. Mikä auto tämä on ?
 
Mielenkiintoinen hybridi , jossa DC lataus 55 kW. Mikä auto tämä on ?
Mersun uusi C 300 e, joka ilmestyy katukuvaan vuodenvaihteessa (lokakuussa saattaa päästä koeajolle).

Isoveli S 580 e:n pikalataus on peräti 60 kW. Siinä tosin akku on 28,6 kWh vs. 25,4 kWh, joten suhteessa kokoon pikalataukset ovat suunnilleen yhtä nopeita. Ässän WLTP on 103 km ja Ceelle odotetaan noin 100 km. Matkoista voi päätellä, että akuista käytetään vain noin 60 %. Täyssähköisten EQS/EQE WLTP-kulutus on noin 13,5-14,5 kWh/100 km, joten vaikea kuvitella kevyemmän plugarin vievän paljonkaan yli 15 kWh/100 km@WLTP.
 
Pääasia on kuitenkin, että tuolla pääsee nyt oikeasti ajamaan oikean auton tavoin myös sähköisessä moodissa. Se sattaa puhutella myös montaa muuta empijää. Olkoonkin, että AWD-mode olisi edelleen / C:stä.
Jos yhdelläautolla pärjättävä, niin tuo varmaan monella jo ylittää sen rajan missä pääsee suht vaivatta suurimman osan (>90%) ajoista latauksella.
 
Kuinka moni käyttää moottorin viikoittain kuumaksi? Jos aikoo pitää autoa pidempään jatkuva sähköajo voi aiheuttaa hallaa polttomoottorille. Kosteutta voi kondensoitua moottorin sisälle ja kylmäkäynnistyksissä pääsee bensaa öljyn sekaan, joka ajan kanssa ohentaa öljyä ja heikentää voitelua.
 
Viime aikoina on saanut yllättävän paljon lukea että plugareiden moottorit on pilalla, kun niitä ei käytetä. Onko jollain antaa jotain oikeita tapauksia, jossa näin on käynyt? Muistan lukeneeni tapauksen uuden mersun kanssa, jossa käyttäjä ei ollut juuri ollenkaan ajanut polttiksen avustuksella ja auto alkoi antaa outoja vikakoodeja. Mutta vanhempien plugareiden polttisongelmiin en ole kyllä törmännyt.
 
Ei ole vielä tullut vastaan ja eikö kyseinen merkki ole ollut olemassa jo useamman vuoden. Saisi sitä käyttää enemmän paikoissa joihin ei sovi traktorit, mopoautot ym.
Jälkimmäisiä varten on omat merkit, joita myös käytetään, jos siis noille ajoneuvoille on olemassa sopivampi reitti.

Muistaakseni muitakin uusia liikennemerkkejä on joita ei ole koskaan näkynyt missään. Huvikseenko niitä keksitään.
Merkistö kansainvälisesti yhtenäistetään ja jos voidaan kuvitella että merkille käyttöä, niin on sitten valmiina
 
Kuinka moni käyttää moottorin viikoittain kuumaksi? Jos aikoo pitää autoa pidempään jatkuva sähköajo voi aiheuttaa hallaa polttomoottorille. Kosteutta voi kondensoitua moottorin sisälle ja kylmäkäynnistyksissä pääsee bensaa öljyn sekaan, joka ajan kanssa ohentaa öljyä ja heikentää voitelua.

En näe tälle mitään syytä jos pärjää useamman viikon kokonaan ilman polttista. Sitten käytän suosiolla enemmän jos näyttää että sähkörange ei ihan riitä.

Viime aikoina on saanut yllättävän paljon lukea että plugareiden moottorit on pilalla, kun niitä ei käytetä. Onko jollain antaa jotain oikeita tapauksia, jossa näin on käynyt? Muistan lukeneeni tapauksen uuden mersun kanssa, jossa käyttäjä ei ollut juuri ollenkaan ajanut polttiksen avustuksella ja auto alkoi antaa outoja vikakoodeja. Mutta vanhempien plugareiden polttisongelmiin en ole kyllä törmännyt.

Uskon että se on myrkkyä jos polttis käynnistyy vaikka motarin rampilla, mutta ajot ovat niin lyhyitä että sähkörange riittää. Sitä en usko että sähköajon maksimoinnissa olisi mitään huonoa polttikselle niin kauan kun siinä onnistutaan täysin, mutta Tamia lainatakseni 95% keskittyminen on 50% suoritus :D
 
Mutta vanhempien plugareiden polttisongelmiin en ole kyllä törmännyt.
Syy on ehkä siinä, että vanhemmilla plugareilla ei pääse yhtä kauas pelkällä sähköllä ja polttis melkein väkisinkin käynnistyy joka reissulla. Lisäksi kun vanhoissa ei voida lämmittää pelkällä sähköllä, hoitaa matkustamon lämmitys polttiksella samalla koneen käyttämisen lämpimäksi, mikä ehkäisee öljyn ongelmia.
 
En näe tälle mitään syytä jos pärjää useamman viikon kokonaan ilman polttista. Sitten käytän suosiolla enemmän jos näyttää että sähkörange ei ihan riitä.
Sähän lainasit nimenomaan lausetta jossa tuo syy on mainittu. Merkkihuollossa muakin varoiteltiin asiasta että on tullut vastaan plugineja joissa moottori on ruostunut sisältä kun ollaan ajettu kuukausitolkulla pelkällä sähköllä.
 
Sähän lainasit nimenomaan lausetta jossa tuo syy on mainittu. Merkkihuollossa muakin varoiteltiin asiasta että on tullut vastaan plugineja joissa moottori on ruostunut sisältä kun ollaan ajettu kuukausitolkulla pelkällä sähköllä.

Mistä merkistä kyse? Luin kyllä lainaamani kohdan, mutta luulen että ongelma ei oikeasti ole polttiksen totaalinen käyttämättömyys vaan se että sitä on käytetty vähän ja liian lyhyissä jaksoissa. Itsekin näen ihan aiheellisena käyttää polttista kuukausittain hieman pidempään ja tähän ovat GM:n insinööritkin päätyneet esim. Amperan kohdalla. Viikottaiseen käyttötarpeeseen en usko, jos sähköajo on todellakin 100% sähköajoa. Kosteuden kondensoituminenhan tapahtuu tunneissa ja en usko että sinne polttiksen sisälle pääsee mainittavasti uutta kosteutta kun sitä ei käytetä eli tuollainen viikottainen käyttö lähinnä vaihtaisi sen pienen kondensoituneen vesimäärän toiseen.
 
Syy on ehkä siinä, että vanhemmilla plugareilla ei pääse yhtä kauas pelkällä sähköllä ja polttis melkein väkisinkin käynnistyy joka reissulla. Lisäksi kun vanhoissa ei voida lämmittää pelkällä sähköllä, hoitaa matkustamon lämmitys polttiksella samalla koneen käyttämisen lämpimäksi, mikä ehkäisee öljyn ongelmia.

Kohta 10-vuotiaat Amperat tekevät kaiken mihin vanhat plugarit eivät mielestäsi kykene ja polttisten kanssa ei ole pahempia ongelmia ainakaan vielä 300tkm ajettuna.
 
Mistä merkistä kyse? Luin kyllä lainaamani kohdan, mutta luulen että ongelma ei oikeasti ole polttiksen totaalinen käyttämättömyys vaan se että sitä on käytetty vähän ja liian lyhyissä jaksoissa. Itsekin näen ihan aiheellisena käyttää polttista kuukausittain hieman pidempään ja tähän ovat GM:n insinööritkin päätyneet esim. Amperan kohdalla. Viikottaiseen käyttötarpeeseen en usko, jos sähköajo on todellakin 100% sähköajoa. Kosteuden kondensoituminenhan tapahtuu tunneissa ja en usko että sinne polttiksen sisälle pääsee mainittavasti uutta kosteutta kun sitä ei käytetä eli tuollainen viikottainen käyttö lähinnä vaihtaisi sen pienen kondensoituneen vesimäärän toiseen.
BMW. Mua tosiaan varoiteltiin kahdesta eri asiasta; Pidempiaikainen pelkällä sähköllä ajo joka ruostuttaa moottorin, ja sitten ne kylmiltään polkaisut esim. motarin rampilla mikä vie bensaa öljyn sekaan.
Voi tosin olla bemari-spesifi homma, en tiedä mistä merkistä oli alun perin nyt kyse.
 
En näe tälle mitään syytä jos pärjää useamman viikon kokonaan ilman polttista. Sitten käytän suosiolla enemmän jos näyttää että sähkörange ei ihan riitä.



Uskon että se on myrkkyä jos polttis käynnistyy vaikka motarin rampilla, mutta ajot ovat niin lyhyitä että sähkörange riittää. Sitä en usko että sähköajon maksimoinnissa olisi mitään huonoa polttikselle niin kauan kun siinä onnistutaan täysin, mutta Tamia lainatakseni 95% keskittyminen on 50% suoritus :D

Samaa mieltä tästä. Pahinta on tuo että juuri ja juuri pärjätään sähköllä ja sitten kone käy minuutin viikossa. Nollan vaiheilla sahaavat lämpötilat ja lämpimässä autotallissa säilyttäminen eivät ainakaan vähennä ruostumisen riskiä. Kerta kuukauteen kone kunnolla lämpimäksi ei ainakaan ojaan kaada.
 
BMW. Mua tosiaan varoiteltiin kahdesta eri asiasta; Pidempiaikainen pelkällä sähköllä ajo joka ruostuttaa moottorin, ja sitten ne kylmiltään polkaisut esim. motarin rampilla mikä vie bensaa öljyn sekaan.
Voi tosin olla bemari-spesifi homma, en tiedä mistä merkistä oli alun perin nyt kyse.

Samasta merkkiorganisaatiosta itsekin tuon kuulin. Minissä ainakin on putken pää ihan mustan nokinen, aivan kuin vanha diesel ilman hiukkasloukkua... Tuli ajettua tku-vantaa-tku reissu sport-ajomoodilla ja auton ympärillä leijui aika paha käry...toki bensaakin meni 8l/100km.
 
Viime aikoina on saanut yllättävän paljon lukea että plugareiden moottorit on pilalla, kun niitä ei käytetä. Onko jollain antaa jotain oikeita tapauksia, jossa näin on käynyt? Muistan lukeneeni tapauksen uuden mersun kanssa, jossa käyttäjä ei ollut juuri ollenkaan ajanut polttiksen avustuksella ja auto alkoi antaa outoja vikakoodeja. Mutta vanhempien plugareiden polttisongelmiin en ole kyllä törmännyt.
Tämä myös kiinnostaisi, että mitä nämä sisältä mätänevät moottorit nyt oikein on? Onko jotain oikeaa linkkiä ja selityksiä, mitä on tapahtunut. Mulla taitaa toistaiseksi olla pisin rupeama 3 viikkoa puhtaasti sähköllä ja vaikka ajoin 7002 km ja tankkasin 37,08 L, niin se oli jo täysin validia polttisajoa kulutuksella 0,53 L/100 km, joka on melkein 1/2:t viralliseen WLTP lukemaan. MUN MIELESTÄ täysin turhaa höpinää mistään ”mätänevistä” polttomoottoreista plugareiden kohdalla. Kerran käyttäminen n. alle1/2-vuotta riittänee ihan hyvin.
 
2 1/2 vuotta taitaa olla pisin käyntiinveto rupeama toistaiseksi Stihlin moottorisahalla, jonka vedin käyntiin 98 tankissa hölskyttelyn jälkeen 3:lla vedolla. Lumilingot seisoo sen vähintään 8 kk. Raivurit voi olla 1 vuotta, eikä yhdessäkään koneessa ole pienintäkään poikkeamaan normaaliin käymiseen polttoaineen osalta, jota automaattisesti käytän vain minimi E98 tasolla. Pienkonebensa säästää ainoastaan tuon 3:nen vedon. Uusin Stihl 261 lähtee kyllä aina ykkösellä, mutta takana on vasta vajaat 2 v, eikä pysty vielä totuutta julistamaan sen osalta. No ainakin vähin määrä etanolia näyttää takaavan parhaan toimintaympäristön moottorille ja sitä myöten paremman saasteettomuuden. E95 viimeisenä tankkiin meillä, oli sitten auto tai pienkone.
 
Viime aikoina on saanut yllättävän paljon lukea että plugareiden moottorit on pilalla, kun niitä ei käytetä. Onko jollain antaa jotain oikeita tapauksia, jossa näin on käynyt? Muistan lukeneeni tapauksen uuden mersun kanssa, jossa käyttäjä ei ollut juuri ollenkaan ajanut polttiksen avustuksella ja auto alkoi antaa outoja vikakoodeja. Mutta vanhempien plugareiden polttisongelmiin en ole kyllä törmännyt.
Tämä oli facessa "Case uusi A-mersu". Oliko se nyt muutaman kuukauden jälkeen kun öljyn laatu alkoi hälyttämään ja paikalle tullut huoltaja kuulemma totesi että moottori käyttämättä liian pitkään ja sekaan pääsee kuitenkin kondensiota sekä suuttimista vuotaa polttoainetta tippa silloin tällöin.

Totta vai tarua, sanopa se...

Itseäni enemmän stressaisi juuri tuollainen "käytetään kun on tarve" ja esim. aina kun polkaisee rampille niin joka kerta isketään kylmä moottori käyntiin ja kylmiin ahtimiin täydet puhallukset. Tekee varmaan 25 asteen pakkasessa tosi hyvää...
 
Kyl mäkin väittäisin, että polttomoottorin kannalta on ongelmallisempaa lyhyt käyttö kuin ei käyttöä lainkaan. Lyhyellä käytöllä tarkoitan juuri sitä, ettei moottori pääse kunnolla lämpenemään pitemmäksi aikaa.

Se bensa nyt ei ainakaan parissa kuukaudessa miksikään mene. Ite muuten nykäsin kesällä kiinalaisen 2-tahtiaggregaatin 4v ulkoseisonnan jälkeen käyntiin, jonkun kerran sai nykästä, mutta ei sekään varmaan bensasta johtunut :)
 
Sähän lainasit nimenomaan lausetta jossa tuo syy on mainittu. Merkkihuollossa muakin varoiteltiin asiasta että on tullut vastaan plugineja joissa moottori on ruostunut sisältä kun ollaan ajettu kuukausitolkulla pelkällä sähköllä.
Moottori ruostuu muutamassa kuukaudessa ?

Ketjussa jotain arvailuja miksi ruostuu, mutta onko siellä merkkihuollossa kerrottu miksi (oikeasti) ruostuu.

Saisko tuon vian korjattua softalla ?

Siis ihemettely siitä että jos moottoria käyttää muutaman kuukauden välein, niin maalikkona tulee mieleen että sillä olisi ongelmaa vähentävä vaikutus.

Maalikkona tulee edelleen mieleen että onko ohje/varoitus varotoimi, jolla varmistetaan sen polttiksen toimivuus pitkällä juoksulla, eikä niinkään se että niitä olis ruostunut jos alle vuoden sykleissä käytetty.
 
Moottori ruostuu muutamassa kuukaudessa ?

Ketjussa jotain arvailuja miksi ruostuu, mutta onko siellä merkkihuollossa kerrottu miksi (oikeasti) ruostuu.

Saisko tuon vian korjattua softalla ?

Siis ihemettely siitä että jos moottoria käyttää muutaman kuukauden välein, niin maalikkona tulee mieleen että sillä olisi ongelmaa vähentävä vaikutus.

Maalikkona tulee edelleen mieleen että onko ohje/varoitus varotoimi, jolla varmistetaan sen polttiksen toimivuus pitkällä juoksulla, eikä niinkään se että niitä olis ruostunut jos alle vuoden sykleissä käytetty.

Tuo on kyllä hoidettavissa softalla ja niin se pitäisikin tehdä. Ei normikäyttäjän kuulu tuollaisesta huolehtia.
 
Daimler (mm. Mercedes-Benz) on ilmoittanut, ettei kehitä enää hybridejä. ZF näkee tulevaisuutta vähintään vuoteen 2030 asti. IAA: Daimler entwickelt Plug-in-Hybride nicht weiter – ZF sieht Zukunft „weit über 2030 hinaus“

Saa nähdä miten tekniikka kehittyy ja saadaanko täyssähköisille henkilö- ja hyötyautoille sellaista vetokykyä ja rangea, ettei polttomoottoriautoja enää 2030 jälkeen tarvita. Tällä hetkellä tuossa on vielä plugareiden mentävä aukko.

Ainakin matkailuajoneuvoissa homma on ihan täysin lastenkengissä, joitain konsepteja on tehty ja toki esim. Tesla Model X:llä voi vetää yli 2000kg vaunua mutta onko se sitten mielekästä puuhaa kun pitää hankkia 100k€ auto ja silti pysähdellä 100-150km välein 30min lataustauoille.
 
Kyllä se siinä pakon edessä kehittyy. Itse olisin ollu sitä mieltä, että synteettiset polttoaineet joten jäisi isot maasturit ym dieselit, mutta ilmeisesti kehitys jättää vaan isot kuorma-autot jäljelle, kaikki henkilöautot muuttuu pakon edessä sähkölle.

Sama homma kuten suomen päättäjien haikailemille kaasuautoille on käymässä paraikaa, saahan sitä haluta, muttakun iso sääntökirja EU:ssa ei erittele maakaasua ja biokaasua vaan kaasu=fossiilinen joten valmistajat teki päätöksensä ohi Sannan saunakerhon; kaasuautojen kehitys on ohi ja seuraavat sukupolvet ovat vain ja ainoastaan täyssähköisiä.
 
Se bensa nyt ei ainakaan parissa kuukaudessa miksikään mene. Ite muuten nykäsin kesällä kiinalaisen 2-tahtiaggregaatin 4v ulkoseisonnan jälkeen käyntiin, jonkun kerran sai nykästä, mutta ei sekään varmaan bensasta johtunut :)

Puutarhajyrsimeen on tankattu tankki täyteen ysivitosta viitisen vuotta sitten. Tälle kevättä piti viimeinen desi tyhjentää pois, kun ei enää lähtenyt käyntiin millään taikatempulla. Uutta tilalle ja taas pörähti. Astiassa palavaa se vanha aine edelleen oli, mutta moottorissa ei luvannutkaan.
 
Voihan siinä käydä niinkin, että tuo vaunujen vetäminen tulee olemaan katoavaa kansanperinnettä ja vaunujen määrä romahtaa. Jos tuota sähköllä vetämistä ei millään edullisella ratkaisulla saada ratkaistua, niin yhdenkään valmistajan ei yksinkertaisesti vain kannata tehdä siihen hommaan mitään erikoismalleja.
 
Tekniikka on olemassa, akun hinta/kapasiteetti on se rajoite. Ja siihen auttaa vaan aika, tekniikka kyllä kehittyy.

2030 lukua odotellessa...
 
On tässä monelle varmasti sopeutumisen paikka, moni muukin harrastus on täysin fossiilisten varassa, esim. veneily ja kelkkailu. Vanhoista vehkeistä voi aina yrittää pitää huolta uusien myynnin loppumisen jälkeenkin, mutta polttoaineen hinta ja sen saatavuus tulee olemaan jännää seurattavaa kun liikenne sähköistyy.
 
Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
 
Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
Todennäköisesti sitten kun on vain sähköautoja tarjolla autovero nostetaan vähintään samoihin lukemiin kun oli polttomoottoreissa. Sähkön verotusta voidaan nostaa jne.
 
Ainut jännä asia tässä on miten aletaan verottamaan sähköautoilijoita. Karhun hunajat ei nimittäin saa loppua vaikka ympäristö pelastuisi. No kai ne jotain keksii.
Ensimmäinen askel otettiin budjettiriihessä, eli sähköautojen autovero poistettiin ja siirrettiin kokonaan vuosittaiseen ajoneuvoveroon, jota onkin sitten helppo nostella vaikka vuosittain. Valtio verottaa autoilijoita tulevaisuudessa vähintään yhtä paljon kuin nyt, siitä ei ole pelkoa...

Jos haluaa optimoida kustannushyödyn, niin kyllähän tässä jossain alkuvaiheessa on siihen sähkökelkkaan hypättävä.
 
Muualla euroopassa peräkärryn vetäminen taitaa olla harvinaisempaa kuin suomessa. Miksi koukkujakaan hyväksyttää.
 
Ei sähköveroa voi niin vaan korottaa, koska se heijastuu teollisuuteen, asumiseen, palvelualoille ym.

Kun mukana on nuo eri polttoaineet niin ainoa tasapuolinen tapa arvottaa fossiilliset, synteettiset, kaasut, vety ja sähkö on käytön verotus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom