- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 045
Jäkin näistä suomalaisista autolehdustä juuri testasi tuota caravan matkailua sähköautolla, ja suurimmaksi ongelmaksi nostivat esiin latauspisteet jotka ovat pääsääntöisesti normaali parkkiruutuja joiden päässä on töpseli, niin että yhdistelmä pitää katkaista aina lataamisen ajaksi.Saa nähdä miten tekniikka kehittyy ja saadaanko täyssähköisille henkilö- ja hyötyautoille sellaista vetokykyä ja rangea, ettei polttomoottoriautoja enää 2030 jälkeen tarvita. Tällä hetkellä tuossa on vielä plugareiden mentävä aukko.
Ainakin matkailuajoneuvoissa homma on ihan täysin lastenkengissä, joitain konsepteja on tehty ja toki esim. Tesla Model X:llä voi vetää yli 2000kg vaunua mutta onko se sitten mielekästä puuhaa kun pitää hankkia 100k€ auto ja silti pysähdellä 100-150km välein 30min lataustauoille.
Ikävä kyllä ne laatikot ei ole lasikuitua, josta ne hajuhaitat yleensä juontavat.Nämä kusenhajuisten lasikuitulaatikoiden vetäjät on heittämällä ehkä 0,5% koko automarkkinasta, maailmalla vielä vähemmän. En usko, että ketään oikeasti kiinnostaa. Sen takia ei noita koukkujakaan pahemmin ole sähköautoissa näkynyt vaikkei sille mitään teknistä estettä ole ollut. Tekniikka soveltuu äärimmäisen huonosti tuollaisten suuren tuulipinta-alan omaavien rakennelmien vetämiseen.
Ne laatikot ovat kuitenkin länsimaissa suosittuja, eli samalla alueilla joissa suurin kysyntä sähköautoille on olemassa.
Voisiko ratkaisu olla sitten jonkinlainen asuntovaunuun asennettava polttomoottorigeneraattori, joka pystyy ajonaikana ruokkimaan vetoautoa?
Teollisuuden oma verokanta koskee vain jotain energiaintensiivistä valtavaa teollisuuslaitosta, jotka vielä yleensä tuottavatkin sen oman sähkönsä, käytännössä kuitenkin suurinosa suomalaisesta teollisuutta on erilaisissa pienyrityksissä joiden sähköliittymät ovat ihan normaaleja kuluttajaliittymiä. Yritysten sähköliittymät voidaan alkaa erottelemaan, mutta hintaa tulee sillekin byrokratialle.Teollisuudella on erillinen sähkövero - on ihan se ja sama paljonko kuluttajien sähkön verotusta nostetaan, se ei vaikuta mitenkään teollisuuden sähkön käyttöön. Sama tilanne on melkein kaikissa muissakin EU-maissa.