Keskustelua hybridiautoista

Ei sähköveroa voi niin vaan korottaa, koska se heijastuu teollisuuteen, asumiseen, palvelualoille ym.

Kun mukana on nuo eri polttoaineet niin ainoa tasapuolinen tapa arvottaa fossiilliset, synteettiset, kaasut, vety ja sähkö on käytön verotus.
Teollisuudella on erillinen sähkövero - on ihan se ja sama paljonko kuluttajien sähkön verotusta nostetaan, se ei vaikuta mitenkään teollisuuden sähkön käyttöön. Sama tilanne on melkein kaikissa muissakin EU-maissa.
 
Jos halutaan jatkossakin ohjata verotuksella vähäpäästöisyyteen tai vastaavaan, niin sitten voidaan verottaa myös sähköautoja niiden sähkönkulutuksen mukaan, tai tehon, tai painon, tai minkä hyvänsä :) Fiskaalisen veron ensisijainen tarkoitus on kerätä valtion kassaan rahaa ja vasta toissijainen tavoite on ohjaava.
 
Tuo on kyllä hoidettavissa softalla ja niin se pitäisikin tehdä. Ei normikäyttäjän kuulu tuollaisesta huolehtia.

Outlander PHEV varoittelee vanhasta bensasta jos on yli 3 kk tankkaamatta, nyt ignoorasin sen niin muutaman viikon jälkeen käynnisteli itse polttomoottoria jonkin tekstin kera. Väärinkäyttöähän se on kun lataushybridiä vaan sähköllä ajelee, jos olisi 100 km range en tankkaisi varmaan kuin kerran kaksi vuodessa. Toki seisoohan ne vaihtoautotkin autoliikkeessä kuukausia ja ei ne koneet silti rikki mene.

Pitänee mennä koeajamaan sähköautoja jossain vaiheessa..

Ignooraus ja range, hyvää suomea:)
 
Eihän se ajamattomuus itsessään koneen päälle juurikaan käy - jos motti on ajettu sitä ennen kuumaksi. Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.
 
Eihän se ajamattomuus itsessään koneen päälle juurikaan käy - jos motti on ajettu sitä ennen kuumaksi. Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.

Kun polttomoottori on käynnistynyt niin mun mielestä se pyörii useampia minuutteja ennen kuin sammuu jos se ei ole lämmin. Eli toi 5 sekuntia ei ole ihan realistinen. Ymmärrän kyllä pointin ja olen miettinyt samaa. Aika näyttää mitä näille myöhemmin tapahtuu.

edit: vaikka painaa EV-nappia Outlander käyttää silti koneen lämpimäksi jos se on ehtinyt käynnistymään, normaalistihan painan aina EV:n päälle kun laitan virrat päälle.
 
Puutarhajyrsimeen on tankattu tankki täyteen ysivitosta viitisen vuotta sitten. Tälle kevättä piti viimeinen desi tyhjentää pois, kun ei enää lähtenyt käyntiin millään taikatempulla. Uutta tilalle ja taas pörähti. Astiassa palavaa se vanha aine edelleen oli, mutta moottorissa ei luvannutkaan.
Joo, varmasti voi myös hapantua, varsinkin jos tankissa on vain liru jäljellä. Ja mitä sofistikoituneempi moottori, niin varmasti myös herkempi polttoaineen laadulle. Tosiaan vaan sitä lähinnä hain, että se polttoaineen pilaantuminen tuskin tulee hybrideissä ongelmaksi, jos ei tosiaan vuosikausia aja pelkällä sähköllä.

Mulla oli varmasti tiedossa, että sellainen 100e kiinalainen kaksitahtiaggregaatti oli seissyt tankki melkein täynnä sen neljä kokonaista vuotta ulkona pienen falskaavan katoksen alla ja tosiaan käyntiin lähti, kun tarpeeksi nyki. Ja sitten kun käyntiin lähti, niin kävi ihan nätisti jonkun ajan päästä, eli bensa (normaali pumppubensa 98 ja 2% öljyä seassa) ainakin sille vekottimelle oli ihan käyttökelpoista.
 
Millaiset teillä on tosiaan autot, jos ei moottori eroa kiinalaisesta jyrsimestä? Eipähän nuo ongelmat ole ongelmia ekalla omistajalla. Jos toisellakaan. Eikös autot muualla maailmassa panna paaliin 200 000 kohalla?
 
Millaiset teillä on tosiaan autot, jos ei moottori eroa kiinalaisesta jyrsimestä? Eipähän nuo ongelmat ole ongelmia ekalla omistajalla. Jos toisellakaan. Eikös autot muualla maailmassa panna paaliin 200 000 kohalla?
Niin, en mä uskokaan, että jos pitää autoa max 4-5 vuotta, niin noita ongelmia siihen polttispuoleen vielä ehtisi tulla. Onhan se pätkäajo myrkkyä perus polttiksellekin, niin totta kai se on myös hybridille. Eli jos haluaisi pitää hybridinsä uudesta paaliin asti, niin varmasti kannattaisi vedellä välillä pitkiä siivuja pelkällä bensalla ja välttää niitä parin minuutin käyttelyitä.
 
Mutta jos käyttö on kuvatunlaista eli kerran kuukaudessa 5sec motarin rampilla niin ei se varmaan hyvää tee pitkällä tähtäimellä.
Ei taida onnistua millään hybridillä tällainen. Jos moottori käynnistyy, se myös pysyy väkisin käynnissä tiettyyn lämpötilaan saakka. (Jollei sitten satu ajamaan välittömästi parkkiin.)
 
Ei taida onnistua millään hybridillä tällainen. Jos moottori käynnistyy, se myös pysyy väkisin käynnissä tiettyyn lämpötilaan saakka. (Jollei sitten satu ajamaan välittömästi parkkiin.)
Esim. itsellä voisi juurikin käydä 'noin' kun lapsia raahaa uimahalliin (jos itsekin jää/isi sinne), motarin (noh, länsiväylä) rampilta pari min ja auto seis. Tai kauppaan mennessä, matkaa 1,2km, polkaiset huviksesi valoista niin ei montaa sekuntia kone käy ennen parkkipaikkaa. Ylipäänsä kaupungissa sopivasti ajaen (eli polkaiset reilusti vähän ennen päätepistettä) noin _voi käydä_. Eihän tuo nyt varmaan mitään main-streamia ole ja jos olisi niin niitä kiinni ruostuneita motteja olisi vaikka kuinka ja paljon, mutta kun tuollaisia motteja kuitenkin on ollut niin voisi sanoa ettei ole ihan täysin mahdotonta etteikö "ajoprofiili" _voisi olla_ tuollainen. Tähän kun yhdistetään että keskiverto ihminen ei ymmärrä mistään mitään vs. asian tiedostava joka vähintään kerran viikkoon polkaisee heti kotipihasta lähtien sen verran että kone käynnistyy ja lämpeää ennen stoppia jolloin jälkimmäinen ei ikinä saa ongelmia aikaiseksi.
 
Esim. itsellä voisi juurikin käydä 'noin' kun lapsia raahaa uimahalliin (jos itsekin jää/isi sinne), motarin (noh, länsiväylä) rampilta pari min ja auto seis. Tai kauppaan mennessä, matkaa 1,2km, polkaiset huviksesi valoista niin ei montaa sekuntia kone käy ennen parkkipaikkaa. Ylipäänsä kaupungissa sopivasti ajaen (eli polkaiset reilusti vähän ennen päätepistettä) noin _voi käydä_. Eihän tuo nyt varmaan mitään main-streamia ole ja jos olisi niin niitä kiinni ruostuneita motteja olisi vaikka kuinka ja paljon, mutta kun tuollaisia motteja kuitenkin on ollut niin voisi sanoa ettei ole ihan täysin mahdotonta etteikö "ajoprofiili" _voisi olla_ tuollainen. Tähän kun yhdistetään että keskiverto ihminen ei ymmärrä mistään mitään vs. asian tiedostava joka vähintään kerran viikkoon polkaisee heti kotipihasta lähtien sen verran että kone käynnistyy ja lämpeää ennen stoppia jolloin jälkimmäinen ei ikinä saa ongelmia aikaiseksi.
No jotenkin en usko, että ne ketkä eivät mitään mistään ymmärrä olisivat niitä kuskeja jotka jatkuvasti tekevät valoissa ja rampeilla kick-downeja.

Väittäisin myös että jo se parikin minuuttia riittää siihen, että motti lämpenee sen verran että mahdolliset kondenssit poistuu.
 
Väittäisin myös että jo se parikin minuuttia riittää siihen, että motti lämpenee sen verran että mahdolliset kondenssit poistuu.
Talvella moottori/öljy ei ehdi lämmetä juuri yhtään muutamassa minuutissa etenkään kaupunkiajossa, eli todennäköisesti vettä kertyy öljyn joukkoon pitemmän ajan kuluessa. Se, että onko sillä paljon merkitystä, niin en osaa sanoa, mutta kylähän sitä pätkäajosta on varoiteltu aina ja ikuisesti (esim. mahdolliset huohotinongelmat, öljyn voitelukyvyn heikentymisestä johtuvat vaauriot jne.). Pakoputkiston takapönttö varmaan nyt ainakin ruostuu nopeammin, jos se nyt ketään edes kiinnostaa :)
 
Jos ottaa auton, jossa on RST putket jo vakiona ja öljyt pitää vaihtaa 1 V/ 15 000 km, niin miten tuossa nyt mitään kerkiää ruostumaan. Toistaiseksi vasta 1 vuotta ja 25 000 km takana plugarilla, mutta hyvin pyyhkii, eikä vielä tunnu, että olisi montaa kertaa moottori ollut juuttuneessa tilassa missään tilanteessa. Ehkä se sitten avautuu myöhemmin, että miten tuota pitää ajella oikeasti.
 
En oikein usko että pluggarien moottorit olisi mitenkään merkittävästi normaalia herkempiä jumimaan käyttämättömyyden vuoksi kuin mitkään muutkaan normaaliautojen moottorit.
Mikä vaan polttomoottori alkaa jumittelemaan ja oireilemaan jos sitä pöräytetään käyntiin ihan mitättömän pieneksi aikaa ja sammutetaan taas pitkäksi aikaa, ilman että se ennättää lämmetä koskaan normaaliin käyntilämpöön. Esimerkiksi tavallinen ei-hybridi joka seisoo kadunvarressa -15°c pakkasessa, pöräytellään käyntiin päivittäin jonkin 3km työmatkan ajamiseksi, alkaa varmasti temppuilemaan jossain vaiheessa kun karstaa on kertynyt tarpeeksi.
Itseasiassa tuossa yllämainitussa skenaariossa pluggari voisi olla jopa luotettavampi, jos se ei sähkön riittäessä käynnistä polttomoottoria ollenkaan tuolle matkalle. Toki jossain vaiheessa hyvä käyttää sitä moottoria käyntilämpöisenä silloinkin.

Samahan se on vaikkapa moottorisahoissakin. Jos temmot sahan käyntiin, annat käydä muutaman sekunnin, sammutat ja temmot kohta taas käytåntiin muutamaksi sekunniksi. Ei varmaan lähde kohta käyntiin kun tulppa on niin karstainen.

Jos pluggarilla on ajanut noin 50km josta 49,9,km sähköllä, ja polttis hörähtää käymään juuri kun kurvaat pihaan, mielestäni kannattaisi antaa moottorin silloin käydä jonkin aikaa että ennättää lämmetä edes hieman. Tämä on omassa perushybridi corollassakin joskun pieni ärsytys jos siirrän auton vaikkapa pihalta firman talliin 1km päähän, jonka pääsee sähköllä, mutta polttis pörähtää käymään juuri kun olen ajamassa talliin. Olen tällöin antanut moottorin käydä jonkin aikaa, tai sen mitä tuo automaattisesti haluaa akkua ladatakseen pyöriä, ennen sammuttamista.
Käänteisenä hieman sama periaate kuin normaaleissa turbomoottoreissa että moottoritieajon jälkeen moottorin on hyvä antaa jäähtyä ja lämmön tasoittua tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista.
 
Talvella moottori/öljy ei ehdi lämmetä juuri yhtään muutamassa minuutissa etenkään kaupunkiajossa, eli todennäköisesti vettä kertyy öljyn joukkoon pitemmän ajan kuluessa. Se, että onko sillä paljon merkitystä, niin en osaa sanoa, mutta kylähän sitä pätkäajosta on varoiteltu aina ja ikuisesti (esim. mahdolliset huohotinongelmat, öljyn voitelukyvyn heikentymisestä johtuvat vaauriot jne.).
Polttis, pätkäajoa, pihasta muutamansadan metrin päähän töihin.
Hybridi, missä sähköllä hoidetaan asiat tai ainakin voisi hoitaa asioita, ja sitten polttis käy sen muutaman minuutin, auton suunnittelian ohjaamalla tavalla.

Tässä varmaan muutenkin puhuttava asai vaihtunut, jossain vaiheessa ongelma oli ettei polttista käytetä ja se puoli suurin piirtein hajoaa, sitten joku toinen malli missä polttispuoli hajoaa jos sitä käytetään :)

Joo, prpsvo, kriittki kai oli siinä että käyttäjä jollain poistumis rampilla polkaisee polttiksen käymää ja siitä suoraan jollekkin liityntäpysäköintiruutuun ja vastoin ohjeita sammuttaa suorilta.

Vanhat Turbo kuskit varmaan muistaa ohjeet miten pitää jäähdytellä.
 
Ihan sama, ruostuuko moottori vai ei, mutta ensimmäiset 25 000 km on nyt mennyt mukavasti säästellen polttoainetta kuitenkin. 1,6 L/100 km on omalla kohdalla jo jees lukema ja odotan edelleen, koska tuo laskeva trendi kääntyy, tai edes pysähtyy. Parhautta tässä tietysti edustaa se, että kyseessä on oma auto, eikä toisten kärryjen spekulointi. Tietysti hieman aina viututtaa nuo pidemmät matkat, kun tulee siitä kulutusta aina törkeästi lisää, mutta meidän taloon sopii plugari silti oikein hyvin. Hybridi jo sinänsä on jokaiseen talouteen aivan erinomainen valinta. Ainoastaan ”pakko” pitää olla, että kannattaa sähköön enää nyt siirtyä. Tässä kun on mukana jo talven kulutuksetkin, niin hyvin pärjää. Tai jos tuosta tuosta nyt alkaa laskea esim 10 000 km kulutuksia rahassa, niin ..….
 

Liitteet

  • D15F5C46-44A4-4828-9754-DFBDD0488C28.png
    D15F5C46-44A4-4828-9754-DFBDD0488C28.png
    355,5 KB · Luettu: 129
Ootko laskenut paljon on sähköön mennyt?
Ihan sama, ruostuuko moottori vai ei, mutta ensimmäiset 25 000 km on nyt mennyt mukavasti säästellen polttoainetta kuitenkin. 1,6 L/100 km on omalla kohdalla jo jees lukema ja odotan edelleen, koska tuo laskeva trendi kääntyy, tai edes pysähtyy. Parhautta tässä tietysti edustaa se, että kyseessä on oma auto, eikä toisten kärryjen spekulointi. Tietysti hieman aina viututtaa nuo pidemmät matkat, kun tulee siitä kulutusta aina törkeästi lisää, mutta meidän taloon sopii plugari silti oikein hyvin. Hybridi jo sinänsä on jokaiseen talouteen aivan erinomainen valinta. Ainoastaan ”pakko” pitää olla, että kannattaa sähköön enää nyt siirtyä. Tässä kun on mukana jo talven kulutuksetkin, niin hyvin pärjää. Tai jos tuosta tuosta nyt alkaa laskea esim 10 000 km kulutuksia rahassa, niin ..….
 
Bensaa kuluu 5,8 L/100 km, jos et koskaan lataa autoa. Joten ihan kelpuullinen kulutuslukema joka on siis kesä/talvi kulutus yhteensä. Jos taas et koskaan edes käynnistä autoa, niin kulutus on kesä/talvi läpeensä 20,0 kWh/100 km. Voi tuolta väliltä valita sitten haluamansa. Meidän ajamisilla siis tullut 1,6 L/100 km käytettyä bensaa. Muut Urpot saa kommentoida asiaa, niin kuin parhaaksi pystyy. Mutta meillä siis näin.
 
Bensaa kuluu 5,8 L/100 km, jos et koskaan lataa autoa. Joten ihan kelpuullinen kulutuslukema joka on siis kesä/talvi kulutus yhteensä. Jos taas et koskaan edes käynnistä autoa, niin kulutus on kesä/talvi läpeensä 20,0 kWh/100 km. Voi tuolta väliltä valita sitten haluamansa. Meidän ajamisilla siis tullut 1,6 L/100 km käytettyä bensaa. Muut Urpot saa kommentoida asiaa, niin kuin parhaaksi pystyy. Mutta meillä siis näin.
Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.


Edit. Laskuja näkyville.
Bensalla menty matkasta 1,6 / 5,8 * 100 % = 27,6 %.

Sähköllä menty matkasta 100 % - 27,6 % = 72,4 %.

Sähköä mennyt satasella 72,4 / 100 * 20,0 kWh = 14,5 kWh/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.
Juuri näin. Ja tämän kuittaan ja alleviivaan. Voin valita siis väliltä 20,0 kWh/100 km ja 5,8 K/100 km ihan vapaasti omat ajokustannukseni, eikä luulisi montaa eriävää mielipidettä löytyvän perusteltuina muualtakaan. Ei ainakaan kannata hommata plugaria, jos ei siitä jotain järjellistä hyötyä saa. Omasta mielestä on hyöty ollut hyvääkin tähän mennessä.
 
Eli pitkällä aikavälillä energiankulutus on (1,6 l + 14,5 kWh)/100 km. Meidän sähköllä (10,9 snt/kWh) ja 1,6 €/l kokonaishinta energialle olisi 4,14 €/100 km.


Edit. Laskuja näkyville.
Bensalla menty matkasta 1,6 / 5,8 * 100 % = 27,6 %.

Sähköllä menty matkasta 100 % - 27,6 % = 72,4 %.

Sähköä mennyt satasella 72,4 / 100 * 20,0 kWh = 14,5 kWh/100 km.
Tässä sekoittuu miellyttävästi 2 asiaa.
E
RAV4 plugari kuluttaa normaalissa ajossa meillä 5,8 L/100 km, vaikka entinen 2019 malli samalla koneella olikin 5,3 L/100 km.
Tehtaalta taas ei sähkönkulutuksesta ole mitään infoa, mutta nollaamaton mittari näyttää nyt lukemaa 20,0 kWh/100 km, joka on vain ajetuilta EV mode kilometreiltä, eikä pidä sisällään mitään muita esim HV tilassa ajettuja kilometrejä.
 
Tässä sekoittuu miellyttävästi 2 asiaa.
E
RAV4 plugari kuluttaa normaalissa ajossa meillä 5,8 L/100 km, vaikka entinen 2019 malli samalla koneella olikin 5,3 L/100 km.
Tehtaalta taas ei sähkönkulutuksesta ole mitään infoa, mutta nollaamaton mittari näyttää nyt lukemaa 20,0 kWh/100 km, joka on vain ajetuilta EV mode kilometreiltä, eikä pidä sisällään mitään muita esim HV tilassa ajettuja kilometrejä.
Uuden vierinvastus on lisämassan takia suurempi ja myös jarrutushäviöitä tulee absoluuttisesti suurempi energiamäärä. Osansa voi olla silläkin, että vanhan renkaat olivat ehtineet kulua herkemmin rullaaviksi.

Pelkän EV-moden kulutushan on juuri oikea näihin laskuihin. Kulutusmittarivirhe ja lataushäviöt tosin jäävät huomioimatta.

Tein pienen taulukon, joka on laskettu@20 kWh/100 km. Sinulla sähköajon osuus on 70-75 %. Testisyklin yhteen litraan pääsisi, jos osuus olisi 80-85 %.


Edit. Erittelin taulukkoon bensan ja sähkön. Sähköön menee yhtä paljon rahaa kuin bensaan vasta sähköajon osuuden ollessa 80-85 %.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210916-224328.png
    Screenshot_20210916-224328.png
    310,5 KB · Luettu: 65
Viimeksi muokattu:
Erilainen RAV4 PHEV -totuus täältä. Ei lämmintä autotallia ja muutenkin pidempiä ajoja puoli Suomea pohjoisemmassa ja bensankulutus on ollut 3,5 l/100 km / vuosi / 33600 km. Auton raportoima sähkönkulutus koko ajalta 23,9 kWh/100 km, mutta sillä on todellisuuden kanssa tekemistä silleen -30% vaihteluvälillä. Toyotan infotainment on surkean ja itkettävän väliltä myös raportointipuolella.

Bensaa on säästynyt reilut 3 l/100 km vs RAV4 hybrid samassa ajossa, joten rahaa on säästynyt noin 1700 € bensakustannuksissa. Sähköä taas on ladattu noin 3850 kWh, joka on maksanut noin 250 €. Viimeisen parin kuukauden aikana pörssisähkön yöhinnatkin on pompsahtaneet niin paljon, että sähköenergiakustannus tulee kasvamaan seuraavalle vuodelle prosenteissa aika paljon.

Kokonaiskustannus on vuoden aikana ollut plugarilla noin tonnin enemmän kuin vastaavalla hybridillä. Sanoisin, että mukavuutta on saanut sen edestä vaikka onhan tämän talvikäytössä omat omituisuutensa.

vuosikulutus
 
Erilainen RAV4 PHEV -totuus täältä. Ei lämmintä autotallia ja muutenkin pidempiä ajoja puoli Suomea pohjoisemmassa ja bensankulutus on ollut 3,5 l/100 km / vuosi / 33600 km. Auton raportoima sähkönkulutus koko ajalta 23,9 kWh/100 km, mutta sillä on todellisuuden kanssa tekemistä silleen -30% vaihteluvälillä. Toyotan infotainment on surkean ja itkettävän väliltä myös raportointipuolella.

Bensaa on säästynyt reilut 3 l/100 km vs RAV4 hybrid samassa ajossa, joten rahaa on säästynyt noin 1700 € bensakustannuksissa. Sähköä taas on ladattu noin 3850 kWh, joka on maksanut noin 250 €. Viimeisen parin kuukauden aikana pörssisähkön yöhinnatkin on pompsahtaneet niin paljon, että sähköenergiakustannus tulee kasvamaan seuraavalle vuodelle prosenteissa aika paljon.

Kokonaiskustannus on vuoden aikana ollut plugarilla noin tonnin enemmän kuin vastaavalla hybridillä. Sanoisin, että mukavuutta on saanut sen edestä vaikka onhan tämän talvikäytössä omat omituisuutensa.

vuosikulutus
Päivitetään taulukkoon erilaisen Rav4:n kulutus ja sähkön hinta. Jos päätetään uskoa kulutusmittareita, niin pelkällä bensalla kulutus olisi:

3,5 l/100 km / (1 - (3850 kWh / 23,9 kWh/100 km * 100 / 33600 km)) = 6,72 l/100 km.

Lataussähköllä on ajettu matkasta 45-50 % vs. Euroshopperi 2:n 70-75 %. Lisäksi sinulla pelkällä bensalla kulutus on ollut 0,9 l/100 km suurempi kuin hänellä, mikä ilmeisesti johtuu erilaisesta sijainnista/ajoprofiilista. Sähkön olet ostanut erittäin halvalla.

Kokonaiskulusi (energia) on taulukosta katsoen 6,15-6,61 €/100 km, jos polttoaineen hinta on 1,6 €/l.


Edit. Ehkä paikallaan tässä vaiheessa selventää tuota taulukossa olevaa sähköajoprosenttia. Sitä ei tule sekoittaa mihinkään itselataavien tai plugarien HV-tilassa ajettuun sähköajon osuuteen. Taulukossani 50 % tarkoittaa sitä, että pitkän aikavälin kulutus on 3,5 l/100 km sellaisella autolla, joka täysin ilman lataamista kuluttaisi 7,0 l/100 km. Jos kulutus pitkällä aikavälillä olisi 0,7 l/100 km, olisi sähköajon osuus silloin 90 % (ja pelkän bensan osuus 10 %).
 

Liitteet

  • Screenshot_20210917-100653.png
    Screenshot_20210917-100653.png
    310,6 KB · Luettu: 47
Viimeksi muokattu:
Saa nähdä miten tekniikka kehittyy ja saadaanko täyssähköisille henkilö- ja hyötyautoille sellaista vetokykyä ja rangea, ettei polttomoottoriautoja enää 2030 jälkeen tarvita. Tällä hetkellä tuossa on vielä plugareiden mentävä aukko.

Ainakin matkailuajoneuvoissa homma on ihan täysin lastenkengissä, joitain konsepteja on tehty ja toki esim. Tesla Model X:llä voi vetää yli 2000kg vaunua mutta onko se sitten mielekästä puuhaa kun pitää hankkia 100k€ auto ja silti pysähdellä 100-150km välein 30min lataustauoille.

Jäkin näistä suomalaisista autolehdustä juuri testasi tuota caravan matkailua sähköautolla, ja suurimmaksi ongelmaksi nostivat esiin latauspisteet jotka ovat pääsääntöisesti normaali parkkiruutuja joiden päässä on töpseli, niin että yhdistelmä pitää katkaista aina lataamisen ajaksi.

Nämä kusenhajuisten lasikuitulaatikoiden vetäjät on heittämällä ehkä 0,5% koko automarkkinasta, maailmalla vielä vähemmän. En usko, että ketään oikeasti kiinnostaa. Sen takia ei noita koukkujakaan pahemmin ole sähköautoissa näkynyt vaikkei sille mitään teknistä estettä ole ollut. Tekniikka soveltuu äärimmäisen huonosti tuollaisten suuren tuulipinta-alan omaavien rakennelmien vetämiseen.

Ikävä kyllä ne laatikot ei ole lasikuitua, josta ne hajuhaitat yleensä juontavat.

Ne laatikot ovat kuitenkin länsimaissa suosittuja, eli samalla alueilla joissa suurin kysyntä sähköautoille on olemassa.

Voisiko ratkaisu olla sitten jonkinlainen asuntovaunuun asennettava polttomoottorigeneraattori, joka pystyy ajonaikana ruokkimaan vetoautoa?

Teollisuudella on erillinen sähkövero - on ihan se ja sama paljonko kuluttajien sähkön verotusta nostetaan, se ei vaikuta mitenkään teollisuuden sähkön käyttöön. Sama tilanne on melkein kaikissa muissakin EU-maissa.

Teollisuuden oma verokanta koskee vain jotain energiaintensiivistä valtavaa teollisuuslaitosta, jotka vielä yleensä tuottavatkin sen oman sähkönsä, käytännössä kuitenkin suurinosa suomalaisesta teollisuutta on erilaisissa pienyrityksissä joiden sähköliittymät ovat ihan normaaleja kuluttajaliittymiä. Yritysten sähköliittymät voidaan alkaa erottelemaan, mutta hintaa tulee sillekin byrokratialle.
 
Teollisuuden oma verokanta koskee vain jotain energiaintensiivistä valtavaa teollisuuslaitosta, jotka vielä yleensä tuottavatkin sen oman sähkönsä, käytännössä kuitenkin suurinosa suomalaisesta teollisuutta on erilaisissa pienyrityksissä joiden sähköliittymät ovat ihan normaaleja kuluttajaliittymiä. Yritysten sähköliittymät voidaan alkaa erottelemaan, mutta hintaa tulee sillekin byrokratialle.
Liki kaikki liittymät on tarkkaan mitattu, etäluettavia mittareitakin on jo päivitetty uuteen.
Jos pienemissä mittareissa ei vielä ole loistehojen mittausta, niin veron osalta tarkoittaa lähinnä sitä että masettu turhasta veroa, joten ei sinänsä ongelma verojen palautamisessa.
Energian suuntakin pystytään mittaamaan.

Eli kun on voitu mitata kulutus, on voitu mitata vero, niin ei ole ollut mikään ongelma tehdä niitäenergiaveron palautuksia.

Se mikä on ongelma, niin on se jos ja kun sitä energiaan käytetään eritarkoituksiin, eli jos halutaan nimenomaan ajoneuvokäyttöön käytetty energiaa kohdella toisin, niin se vaatii sen että latauspitää olla mittaroitu. teknisesti ja käytettävyydeltään varmaan parasta toteuttaa ajoneuvossa kokonaan tai osittain. Jos EU alueella asiaa halutaan tukea niin tuskin ongelma, mutta jos kansallisesti niin näin pienelle maalle vaikeampi -> matkaan sidottu alkaa oleen kilpailukykyinen (rautaahan on)
 
Ollaan katsottu autoa meidän perheelle. Vähän kiinnostaisi E85 hybridi, mutta näitä ei ole käytettyinä saatavilla.
Onkohan tähän jotain syytä? Lakiteknistä tai taloudellista, koska ei mun mielestä mitään teknistä syytä sinänsä pitäisi olla.

Moniin hybrideihin saisi kyllä asennettua tollaisen flexfuel - boksin. Eikä edes maksaisi montaa euroa (alta 500€, ja siihen saisi sen 200€ tukeakin).
 
Ollaan katsottu autoa meidän perheelle. Vähän kiinnostaisi E85 hybridi, mutta näitä ei ole käytettyinä saatavilla.
Onkohan tähän jotain syytä? Lakiteknistä tai taloudellista, koska ei mun mielestä mitään teknistä syytä sinänsä pitäisi olla.

Moniin hybrideihin saisi kyllä asennettua tollaisen flexfuel - boksin. Eikä edes maksaisi montaa euroa (alta 500€, ja siihen saisi sen 200€ tukeakin).
Ei ole taloudellisesti järkevää tehdä tehtaalta valmista flexfuel-autoa, kysyntä on liian vähäistä. Tavalliset tehtaan flexfuelit voi laskea yhden käden sormilla, puhumattakaan sellaisista jotka ovat samalla hybridejä.
Monet flexfuel-boksit eivät sitten sovi suoraan autoihin missä on polttoaineen suorasuihkutus. Tai eivät ainakaan Toyota/Lexus hybrideihin.

Ja nyt pandemian aikana sekä kiitos hallituksen, uusiutuvat polttoaineet ovat kallistuneet melkolailla eikä RE85 maksa enää 1.10e/litra kuten ennen. Nykyhinnoilla 1.25e+ se on aikalailla +/- 0 joten ei tule kuolettamaan ikinä muutossarjan hintaa. Lisäksi tihentyneet öljynvaihdot mutta ehkä tulee lämmin tunne kun käyttää uusiutuvaa polttoainetta.
 
Juu biopolttoaineiden käytöstä pitäisi palkita autolijoita, ei rankaista. Mut perus Suomijuttuja toki nämä. Mitäs yrität puhdistaa maailmaa, tollo! :D
 
20210920_212927.jpg

Poliisillakaan ei enää pinkka kestä käyttää kalliimpaa biodieseliä autoissaan, vaikka maailma ei nyt pelastukaan.

Vaikka menee jo offiksi taas ketjun aiheesta
 
Onko muilla asennettuna Toyota hybrid autoon webastoa? Toyota asentaa autoihin ns. tehoakun, kun tilattaessa halutaan webasto asennettuna. Kiinnostaisi tietää minkä kokoisen akun Toyota on asentanut tehoakkuna Toyota Auris farmariin. Itse harkitsen webaston asennuttamista ja kaikista asennusliikeistä on tullut tieto, että alkuperäinen AGM 35AH akku on webaston kanssa käytettäväksi liian pieni, joten selvittelen minkä kokoisen akun saisin Auriksen akkumonttuun mahtumaan.
 
Onko muilla asennettuna Toyota hybrid autoon webastoa? Toyota asentaa autoihin ns. tehoakun, kun tilattaessa halutaan webasto asennettuna. Kiinnostaisi tietää minkä kokoisen akun Toyota on asentanut tehoakkuna Toyota Auris farmariin. Itse harkitsen webaston asennuttamista ja kaikista asennusliikeistä on tullut tieto, että alkuperäinen AGM 35AH akku on webaston kanssa käytettäväksi liian pieni, joten selvittelen minkä kokoisen akun saisin Auriksen akkumonttuun mahtumaan.
RAV4:ssa tulee myös isompi kiinnityslaatikko käsittääkseni niihin OEM asennuksiin, eikä taida isompi akku mahtua ilman jyrsimisiä siihen perusakun pohjalevylle.
 
Kuinka moni käyttää moottorin viikoittain kuumaksi? Jos aikoo pitää autoa pidempään jatkuva sähköajo voi aiheuttaa hallaa polttomoottorille. Kosteutta voi kondensoitua moottorin sisälle ja kylmäkäynnistyksissä pääsee bensaa öljyn sekaan, joka ajan kanssa ohentaa öljyä ja heikentää voitelua.

Vissiin se olis kai hyvä ajella polttis kuumaksi kerta viikkoon, ei ole 1,5l 3-cyl ainoa mikä ongelmista kärsii. Yhteinen nimittäjä tietty bmw-tekniikka.

016A1C6D-5564-444D-BB31-687960E54336.png
7634BAA0-BCA3-4EE6-89D9-C2FE719A8CF9.png
 
Mikähän siinä on, että tuo meitin Jazz Hybrid peruuttaessa lähtee järjestään aika vauhdilla liikkeelle? Hiukan kun hipaisee peruutusvaihteella kaasua, niin auto liikkuu metrin verran taaksepäin.
 
Olisko kiinteä välitys "peruutusvaihteessa" eli ei mene CVT:n läpi voima kuten eteenpäin ajaessa? En siis tiedä, arvailen vaan. Monestihan hybridit peruuttaa pelkällä sähköllä, eli polttis ei osallistu auton liikuttamiseen taaksepäin lainkaan.
 
Mikähän siinä on, että tuo meitin Jazz Hybrid peruuttaessa lähtee järjestään aika vauhdilla liikkeelle? Hiukan kun hipaisee peruutusvaihteella kaasua, niin auto liikkuu metrin verran taaksepäin.

Eikös näissä riitä yleensä että löysää vaan jarrun niin lähtee hissukseen ryömimään taaksepäin? Eli kaasuun ei tarvitse koskea ollenkaan, paitsi jos haluaa pakittaa rivakammin.
 
Olisko kiinteä välitys "peruutusvaihteessa" eli ei mene CVT:n läpi voima kuten eteenpäin ajaessa? En siis tiedä, arvailen vaan. Monestihan hybridit peruuttaa pelkällä sähköllä, eli polttis ei osallistu auton liikuttamiseen taaksepäin lainkaan.
Ehkä, ehkä. Mitenköhän tällaista saisi kompensoitua? Ei sitä viitsisi jarrua aina pitää hiukan painettuna peruutuksen aikana, eikä tunnu oikein suunnittelun mukaiselta toimminnaltakaan.

Jotenkin sellainen fiilis, että missaan jotain ilmiselvää.
Eikös näissä riitä yleensä että löysää vaan jarrun niin lähtee hissukseen ryömimään taaksepäin? Eli kaasuun ei tarvitse koskea ollenkaan, paitsi jos haluaa pakittaa rivakammin.
Niin minäkin oletin, mutta kun peruutuksella nostaa jarrun ylös, ei auto liikahda mihinkään. D vaihteella kylläkin lähtee ryömimään eteenpäin.
 
@SheikYerbouti

Veikkaisin sähköistä käsijarrua jos tapahtuu vain parkkiruudusta peruuttaessa. -> Vapauta käsijarru napista ennen kun lähdet liikkeelle tai hyväksy nykyinen automaattinen toiminta. Mahdollisesti toimintaa startissa voi myös säätää näillä ohjeilla. En tiedä onko näin Jazzissa. Honda Information Center - Electric Parking Brake with Automatic Brake Hold

Tai mäkilähtöavustin (autohold), jos meno on tökkivää liikkeelle lähdössä suunnasta riippumatta. Toyotan ja Korealaisten hybrideissä en näe mäkiavustimille yleisesti tarvetta. Hyvin jyrkässä mäessä voi käyttää, jos epäilee valumista, mutta muuten tappaa voimalinjan yleisen sulavuuden.
 
Veikkaisin sähköistä käsijarrua jos tapahtuu vain parkkiruudusta peruuttaessa. -> Vapauta käsijarru napista ennen kun lähdet liikkeelle tai hyväksy nykyinen automaattinen toiminta
Ai perhana, olisiko noin yksinkertaista. Selittäisi kyllä asian. Edellisen auton kanssa tottui siihen, että sähköinen käsijarru kytkeytyy pois aina samantien D/B/R valittaessa. Joten ei sitä tosiaan tule erikseen otettua pois liikkeelle lähdettäessä, mutta kytkettyä kyllä aina päälle pysäköinnin jälkeen.
 
Kannattaa katsoa ohjekirjasta käsijarrun toiminta ettei tule yllätyksiä. Kun ajoin Outlanderin ekan kerran pesukadulle tuli kiire etsiä miten auton saa vapaalle: N-valinta täytyy olla valittuna kepistä useampi sekunti ennen kuin se aktivoituu. Toinen yllätys tuli kun ajoin ulos ja jarrutin kevyesti (jotta vedet lähtee levyistä) kaasupoljin painettuna, ilmeisesti auto tulkitsi sen niin että kyseessä on hätäjarrutus ja auto pysähtyi kuin seinään.
 
Skodan hybridillä ei ainakaan pysty tekemään tarkaa peruutusta jarrullisen kärryn kanssa kun automaattinen käsijarru päällä. Kaasua pitää painaa liikkeelle lähdössä niin paljon että auto syöksähtelee. Automaattisen käsijarrun kun laittaa pois päältä, niin ei ole mitään ongelmaa.
 
Mä kun luulin että automaattinen käsijarru lähtee heti kun vaihteen siirtää pois P:ltä. Ehkä kyseessä on jokin mäkilähtöavustin mikä pitää voittaa kaasun käytöllä?
 
Joo, on mäkilähtöavustin+automaattinen käsijarru. Pitää auton siis paikoillaan myös tasaisella automaattisesti aina kun auto pysäytetään. Vaihteen asennolla ei ole väliä. Ilman kärryä toimii jouhevasti, mutta jarrulisen kärryn kanssa peruuttamisesta tulee semmoista pomppimista, että tuota varustetta ei voi pitää päällä.

Edellinen auto oli polttomoottorimersu. Siinä tasaisen maan paikallaan pito kytkeytyi, kun pysätyessä lopuksi polkaisi jarrua vähän voimakkaammin. Se toimi myös kärryn kanssa sujuvasti.
 
Joo, on mäkilähtöavustin+automaattinen käsijarru. Pitää auton siis paikoillaan myös tasaisella automaattisesti aina kun auto pysäytetään. Vaihteen asennolla ei ole väliä. Ilman kärryä toimii jouhevasti, mutta jarrulisen kärryn kanssa peruuttamisesta tulee semmoista pomppimista, että tuota varustetta ei voi pitää päällä.

Edellinen auto oli polttomoottorimersu. Siinä tasaisen maan paikallaan pito kytkeytyi, kun pysätyessä lopuksi polkaisi jarrua vähän voimakkaammin. Se toimi myös kärryn kanssa sujuvasti.
Veikkaan että tässä on nyt vähän nimeämisepäselvyyttä. Itse en sanoisi tuota käsijarruksi, vaan ihan erilliseksi toiminnoksi.

Ainakin Omassa Volvossa tuo kuvaamasi ominaisuus löytyy nimellä Auto Hold tai ohjekirjasta ”automaattinen jarru seistessä”. Ja tosiaan jos pistää päälle niin ottaa tasaisellakin kiinni pysähdyttäessä ja sytyttää jarruvalot, menee myös nopsempaan vois päältä kuin käsijarru.

Automaattinen käsijarru on sitten erikseen, menee päälle kun auto sammutetaan ja irtoaa kun ekan kerran lähtee liikkeelle, ei sytytä jarruvaloja.

Ja mäkikähtöavustin on sitten kolmas näistä kahdesta erillinen, ja aktivoituu vain mäissä ja vain valitun vaihteen menosuuntaa vastaan, ei toimi vapaalla (ja luovuttaa jonkin ajan jälkeen), eli ei sovellu paikallaan pitoon odotuksessa.

Skoda taitaa olla kaksoikytkin mikä yhdistettynä tuohon holdiin ja kärryyn voisi kuvitellakin olevan vähän turhan rykäisten lähtevä, vai lähteekö tuo aina sähköllä liikkeelle?
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä keskusteltu Renault Arkanan täyshybridistä (ei plug-in), en ainakaan haulla löytänyt? Kiinnostaa aikas paljon enkä äkkiseltään löydä mitään sudenkuoppia. Vai onki niin että Esson baarista Pertsa sanoi että ranskalaiset automaattisesti paskoja?


 
Eikai siinä ole muuta kuin auto tilaukseen, jos tuntuu hyvälle ja varsinkin jos tulee liisariksi tai autoa on tarkoitus pitää max. takuuajan tai vähän päälle.

Ei nuo ransakalaiset tosiaan ole kaikissa luotettavuus- ja katsastustilastoissa kovin hyvin pärjänneet, mutta kyllä niilläkin varmasti pärjää. Sama juttu autotelhtien talvitesteissä, että ei siellä ole koskaan Renaultteja kärkipaikoilla näkynyt.
 
Onko täällä keskusteltu Renault Arkanan täyshybridistä (ei plug-in), en ainakaan haulla löytänyt? Kiinnostaa aikas paljon enkä äkkiseltään löydä mitään sudenkuoppia. Vai onki niin että Esson baarista Pertsa sanoi että ranskalaiset automaattisesti paskoja?



Eipä ole tullut aikaisemmin tällainen vastaan. Pari vuotta vanhana voi olla aika hyvä hinta-ominaisuus suhde, mutta ensiostaja saa varautua reippaaseen arvonalenemaan.

Sisätiloiltakaan ei vaikuta perinteiseltä Renaultilta mikä positiivista. Koreassako tuo on suunniteltu ja valmistettu?
 
Huhhuh. Tänään tuli tilattua Kiia Ceed Plugin farkku vm. 22. Toiveissa on, että kulutus putoaisi 2014 auriksen n. 5:stä litrasta 2:n paikkeille tai alle. En ole autoa edes koeajanut, mutta moottori tuli sentään koeponnistettua xceed mallilla (sellainen esittelyauto oli plugin hybridinä esillä). Aika näyttää mihin tuli aijoitettua :D

Mikäli se ketään kiinnostaa, niin toimitusaika on n. 2viikkoa maahantuojalta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom