Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
399
Ylläpidon lisäys: Tässä ketjussa keskustellaan hybridiautoista. Sähköautoilulle oma ketjunsa: Yleistä keskustelua sähköautoista

----------------------------------------------------------

Teslahan se jyllää sähköautomarkkinoilla, vaikka mallisto onkin aika hintavaa. Sieltähän on putkessa tulossa kansanmalliakin, joten tavan pulliaisellakin alkaa olla mahdollisuuksia. Suomihan on nykyään tekniikan takapajula eikä täällä mennä aallonharjalla muuten kuin verottamalla kyseisiä juttuja. Hybrideistä esim BMW:n 330e on vasta sedan ja kun sieltä tulee farmari, niin veikkaan lukujen nousevan. VW tarjoaa Passat GTE farmaria, mutta en tiedä miten myy kun taitaa olla malliston kallein versio. En nyt listaa tähän sen enempää merkkejä ja malleja, mutta mielestäni esim hybrideissäkin myyntiä rajoittaa niiden futuristinen ja outo muotoilu.

Mutta puhtaasti sähköllä liikkuvat on pääsääntöisesti jotain muka urheilullisia tai sitten törkeän rumia pikkukippoja vrt BMW i3, joten ei ihme ettei myy. Täyssähkö farmari 5m pitkänä, niin oisko Suomessa markkinoita? Tottakai tämä on tehtaille pieni ja vähäpätöinen alue. Jenkeissä voisi myydä täyssähköinen avolavamaasturi.

Sen verran tähän alustukseen vielä, että sähköautoissa ei kaiketi massa ole vielä niin tärkeä etteikö autot voisi olla tilavia ja varustettu hyvällä ihmisten ja tavaroiden yhteiskuljetuskapasiteetilla. Muotoilullisesti ei ole pakko seurata vanhoja scifi-leffoja vaan edetä tavanomaisella linjalla ainakin aluksi. Näin itse tekisin.

Heitelkäähän tilastoja ja kokemuksia tai muita mielipiteitä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kia Niro. Perinteisen näköinen auto hybriditekniikalla, suositussa "katumaasturi" formaatissa ja vielä järkevän hintainen. Ja kauppahan käy... Tällä hetkellä toimitusaika alkaa lähennellä puolta vuotta.

EDIT: Tänään kävin tilaamassa itselleni. Business Premium varustelulla ja 16" vanteilla. Toimitusaika maalis-huhtikuun vaihteessa näillä näkymin.
 
Viimeksi muokattu:
Opel Ampera-e ehkä kiinnostavin sähköauto joka saatavissa lähiaikoina.

Nirosta en pitänyt. Hyundai Ioniq ei lisävarusterajoitteiden takia sovi ja muut Toyotat kuin RAV4 ei oikein nappaa joten hybridin hankinta haluista huolimatta tällä hetkellä hankalaa.
 
Empäs tuota Kia Niroa ole ennen nähnytkään. Ulkomuoto varmasti puhuttelee ostajia, koska on Honda CRV:n ja Nissan Qashqain sekasikiö. Positiivisella tavalla. Nuo tuollaiset vissiin myy edelleen, joten voi olla hyvä myynti tulossa(?) Ilmeisesti ei ole Plug-in hybridi, jollainen pitäisi itselle olla jos hommaisin. Varsinkin jos ajaa pitkää matkaa esim. töihin, niin pitäisi pystyä lataamaan perillä. Ei varmaan pitkässä maantieajossa riitä jarrutukset jne himmailut tarpeelliseen lataamiseen jotta saisi ajella enimmäkseen sähköllä.
 
Plug-in versio Nirosta on ilmeisesti tulossa 2017 aikana. Juu ei hybridi maantieajossa kuluta sen vähempää kuin pikkuturbollinen bensakone ja dieselillä pääsee pienempiinkin kulutuslukemiin. Kaupunkiajossa se etu sitten tulee, kun ruuhka-ajossakin pysytellään 5-6 litran kulutuksessa.
 
Kialla on myös jo myynnissä Optima Plug-In hybridi. Harmittavasti vain sedan-kopalla ja kalleimmilla varusteversioilla.
 
Täyssähkö farmari 5m pitkänä, niin oisko Suomessa markkinoita? Tottakai tämä on tehtaille pieni ja vähäpätöinen alue. Jenkeissä voisi myydä täyssähköinen avolavamaasturi.


Heitelkäähän tilastoja ja kokemuksia tai muita mielipiteitä.

Ei oikein jenkeissä toimi, ainakaan pick-up:ssa. Siellä kun välimatkat on helposti vaikka 500ml. Tai no ei noilla välimatkoilla käy mikään sähköauto. Kaupungeissa priukset ja muut toimii vaikka takseina koska infra sallii. Sitten jos pitäisi ajaa coast to coast, niin siitä mitään tulisi. Pitäisi olla joku tälläinen systeemi pidempiä reissuja varten

9cbff986a0810eb109823d4ee13c62e6.jpg


Pääteille vähän lankaa ilmaan riittävän monta kilsaa tai mailia:rage: Omilla akuilla voi sitten käydä poikkeamassa vaikka kahvilla tms. ja sitten takaisin verkkoon.
Eikä nuo sähköautot nykyiselläänkään edes suomen kokoisella tontilla toimi. Ei nimittäin onnistuisi ajaa vuorokaudessa 1000km yhteen putkeen, tavan henkilöautolla.
Muutenkin välttelen kuin ruttoa pitkiä matkoja, siihen vielä kun lisäisi tuntien lataukset tai hyytyneen auton niin ei... Muuten itsellä menisi joku hybridi näillä ajoilla ihan loistavasti, kai ne ehkä taajamassa vähän säästää. Jopa sähköllä pärjäisi, jos olisi toinen auto pidempiä reissuja varten, mitä tosin onneksi harvoin.

Ja edelleen ne perisuomalaiset monen päivän sähkökatkot, silloin ei toimi mikään kun myrsky pistää linjat poikki.
 
Itsellä ollut hetken aikaa Toyotan hybridi alla. Ja vaikka jotkin tavalliset bensakoneiset pääsevät lähestulkoon samoihin kulutuslukemiin, niin on tuo hybridi silti tullut huomattua mukavammaksi muutamassa tilanteessa. Kun vaikka joutuu odottelemaan autossa, niin puhaltimet ja lämmitys pysyy päällä akun avulla. Tai kun ajelee pikaruokalan drive-in -kaistalle, niin ei tarvitse turhaan sammutella autoa vähän väliä. :)
 
Itsellä ollut hetken aikaa Toyotan hybridi alla. Ja vaikka jotkin tavalliset bensakoneiset pääsevät lähestulkoon samoihin kulutuslukemiin, niin on tuo hybridi silti tullut huomattua mukavammaksi muutamassa tilanteessa. Kun vaikka joutuu odottelemaan autossa, niin puhaltimet ja lämmitys pysyy päällä akun avulla. Tai kun ajelee pikaruokalan drive-in -kaistalle, niin ei tarvitse turhaan sammutella autoa vähän väliä. :)

En nyt ihan täysin tajua, miksi se normaalia autoa pitää sammuttaa noissa tilanteissa? Ja jos vertaat start-stop -automatiikkaan, niin eihän sen pitäisi kabiinista lämmitystä viedä jos niin tekee?

Mutta samaa sivuten, on mun mielestä kätevää kun esim. bemarin 330e hybridissä kabiinin esilämmitys (ajastettu tai puhelimesta päälle) tapahtuu ajoakun avulla. Samalla tietysti tuo pysäköintilämmitys on bemarin hybrideissä vakiovaruste, kun polttomoottoriin se (webasto) maksaa sen pari tonnia.
 
Täyssähköautossahan tuo range tulee helposti ongelmaksi, mutta pluginhybridi on mun mielestä viksu vekotin. Aika monella ne arkiajot ovat muutaman kymmenen kilsan luokkaa, jolloin esim 100km akkukapasiteetti riittäisi ihan hyvin, kun vasta poikkeusajossa tarvitsisi polttista.
 
Täyssähköautossahan tuo range tulee helposti ongelmaksi, mutta pluginhybridi on mun mielestä viksu vekotin. Aika monella ne arkiajot ovat muutaman kymmenen kilsan luokkaa, jolloin esim 100km akkukapasiteetti riittäisi ihan hyvin, kun vasta poikkeusajossa tarvitsisi polttista.

Hyundai uutisista luin just että sähkö ioniq:lla pääsee 280km - siis jos pääsee oikeasti... Plug-in hybrid vastaavalla luvataan 51km sähköajelua latauksella, ja auto sitten lataa itseään ajon aikana. Mainosläpyskä ei kertonut siltikään kauanko sillä ajon aikana tapahtuvana lautauksella pääsee, mitä nyt nopeasti vilkaisin mainoskasaa. Kyllä tuo 50 km meikäläisen ajoihin riittäisi ihan hyvin, mutta pakko se hybridi ominaisuus on olla, sitten kun se sähkö loppuu eikä ole töpseliä mailla halmeilla, tai vaan unohtaa ladata, tai tekee huonon reittivalinnan tms.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001954217.html

Renault alkaa tuomaan myös suomeen Twizya. 80km kulkee yhdellä latauksella, paitsi talvellahan tuolla ei tee mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Hyundai uutisista luin just että sähkö ioniq:lla pääsee 280km - siis jos pääsee oikeasti... Plug-in hybrid vastaavalla luvataan 51km sähköajelua latauksella, ja auto sitten lataa itseään ajon aikana. Mainosläpyskä ei kertonut siltikään kauanko sillä ajon aikana tapahtuvana lautauksella pääsee, mitä nyt nopeasti vilkaisin mainoskasaa.

Hybrideillä on mahdollista ajaa ajonopeudesta ja -tavasta riippuen jopa 40-50% sähköllä.
 
Hybrideillä on mahdollista ajaa ajonopeudesta ja -tavasta riippuen jopa 40-50% sähköllä.

Kyllä Prius nopeasti iskee koneen tulille, vaikka napista pakottamalla yrittää sähköllä edetä. Tosin ajotapa voi vaikuttaa:vihellys: Mutta kaupungissa kyllä etenee hyvinkin sähköllä, ei vaan tule niitä mittareita niin seurattua. En siis omista Priusta, mutta ajeltu on.
 
Hybrideitähän jo joitakin löytyy. Esim Toyoyta Auris hybrid farkku tai pienempi Yaris hybrid. Ilmeisesti tuo Kia Niro nyt sitten uutena.
Toyota Camry hybrid on myös olemassa, mutta koko autoa ei tuoda suomeen.

Käytettynä sitten löytyy esimerkiksi Opel Ampera hybrid tai vaikka Nissan Leaf täyssähkö.
Pieniä tai normaalikokoisia farmarikorisia sähköautoja ei vielä oikein ole. Eli ei ole minusta vielä kovin suurta hyötyä laskea sähköauton verotusta jos ei ole suomalaisten suosimia perhefarmareita edes saatavilla? Tai hybridiä tai sähköautoa jossa olisi 7-istumapaikkaa? Teslalla on mutta ovat liian kalliita suomalaisille.

Nettiautossa myynnissä 58 kpl sähköautoja, eli aika vähän on.
http://www.nettiauto.com/vaihtoautot?id_fuel_type=4&yfrom=2003
 
Kevyt verotus
Verotus suosii yhä enemmän autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat pienet. Sähköautoista maksetaan alin mahdollinen autovero (4,4 %), ajoneuvoveron perusvero ja käyttövoimavero.

Esimerkiksi 35 000 € maksavan sähköauton hinnasta autoveroa on vain 1 540 €, kun samanhintaisella polttomoottoriautolla autoveron osuus on 7 035 € (oletus: CO2-päästö 124 g/km). Sähköautojen käyttövoimavero on 1,5 snt/pvä/100 kg (dieselautolla 5,5 snt/pvä/100 kg; bensiinimoottoriautolla käyttövoimaveroa ei ole).

Pienehköstä sähköautosta (omamassa 2000 kg) maksetaan käyttövoimaveroa 109,50 € vuodessa. Ajoneuvoveron perusvero on sähköautoilla 69,72 € vuodessa (määräytyy 0 g/km hiilidioksidipäästön mukaan), kun se tavallisella uudella henkilöautolla (CO2-päästö 124 g/km, ) on 152,57 €.

http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/autotyyppi/tayssahkoauto

Eli löytyyhän se dieselvero edelleen. Ja vaikka se sähkö tuleekin töpselistä ihan itsestään, silti se maksaa. Vielä pitää ottaa huomioon että ihan kaikilla virityksillä ei vedetä roikkaa autoon.

http://plugit.fi/fi-fi/article/latauslaitteet/sahkoauton-kotilatauslaitteen-valinta/354/
 
7035-1540 = Ostettaessa sähköauto tuo siis "verosäästöä" 5500€ verrattuna bensa-autoon. Sähköautossa on halpa käyttövoimavero kun bensaa taas verotetaan suoraan litrahinnan mukaan.

Sähköauton ajoneuvovero 69,72€, bensa-auton ajoneuvovero 152,57€. Jos laskee pyöreän 10 vuotta käyttöaikaa niin. 697,2€ / 1525,7€. = 829€.

Sähköauto siis säästää ostettaessa 5500€ ja 10 vuoden ajoneuvoverossa 800€.
Eli selvästi sähköautoa kyllä tuetaan vaikka uutisoinnissa mainitaankin jotain sellaista että ei tueta.
 
Sähköauton ajoneuvovero 69,72€, bensa-auton ajoneuvovero 152,57€. Jos laskee pyöreän 10 vuotta käyttöaikaa niin. 697,2€ / 1525,7€. = 829€.

Sähköautoon tuleee ajoneuvoveron lisäksi käyttövoimavero (eli se vanha "dieselvero")
 
Hybridi tekee myös kivaa tommosen bensa turbon kulutukselle. Tuo volvon uusi T6 kone vetää kaikista co2-määrityksistä huolimatta meinaan koeajossa 10 litran pintaan kun rivakasti ajaa (s90 kori).. Sama janoisuus tuntuu koskevan kaikkia tehokkaampia 2-litrasia bensoja merkki kuin merkki.
 
Joka on 2000 kg autolle sähköllä 109,50 euroa vuodessa, dieselillä 401,50 euroa...

Juu, mutta pitää se ottaa laskelmassa huomioon kun vertaa bensa-auton ja sähköauton käyttömaksuja, vaikka se nyt ei kirjaimellisesti osa ajoneuvoveroa olekaan.
 
Jälleen yksi lupaava teknologia. Näitähän riittää.

Contact Lens Technology Could Revolutionize Electric Vehicles - Bloomberg
Bloomberg sanoi:
A plastic based on soft contact-lens technology may solve some of the biggest challenges facing electric vehicles by letting them recharge in seconds and travel from London to Edinburgh without stopping, scientists say.

Researchers at the University of Surrey developed a polymer that may dramatically boost the performance of supercapacitors, lightweight electronic components that store and distribute high volumes of power.

[...]

In 2011, Tesla Motors Inc.’s founder Elon Musk said he would bet on supercapacitors over batteries to deliver a breakthrough for electric cars.
 
Puolisen vuotta ollut ajossa farmari Auris hybridinä. Ja sen voin sanoa, että seuraavakin auto tulee hybridi olemaan. Sen verran positiivinen kokemus ollut tuo.
 
Plug-in hybrid vastaavalla luvataan 51km sähköajelua latauksella, ja auto sitten lataa itseään ajon aikana. Mainosläpyskä ei kertonut siltikään kauanko sillä ajon aikana tapahtuvana lautauksella pääsee, mitä nyt nopeasti vilkaisin mainoskasaa.

Tuolle ajon aikana tapahtuvalle lataukselle ei plug-in hybridissä aivan kauheita odotuksia kannata laittaa. Tuo bensamoottorilla sähkön tekeminen ei ole mitenkään kauhean taloudellista, ja hyvin tuo kulutus pomppaa ainakin BMW:n 330e:ssä kun pistää sen lataamaan ajon aikana. Hyödyllinen toimintohan tuo toki on esim. kaupunkia lähestyttäessä tyhjällä akulla, kun ei se kulutusta kuitenkaan tuplaa, ja perillä voi ajella kokonaan ilman polttoainetta. Mutta noin normaalisti ajaessa se itsestään tapahtuva lataus on tosi vähäistä, ja jos komennat sen erikseen lataamaan, nousee kulutus aika kivasti. Sport-moodissa tuo lataa jatkuvasti, ja ajo on hieman kulmikkaampaa (laatikko repii pykäliä silmään räväkämmin eikä luistattele), ei ole vaan tullut katseltua millaisia kulutuslukemia se näyttää - ne kun kiinnostaa aika vähän kun tarkoitus on edetä lähinnä kylki edellä :D. Sportilla se akun lataus kuitenkin kasvaa tasaisesti, ajatuksena lie varastoida sähköä tulevaa dynaamista ajoa varten.

Edit: niin joo, ja ainakin 330e:ssä ajon aikana akun voi ladata maksimissaan puolilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän lisää tehoa saisivat noihin normaalin kuolevaisen ostettaviin hybrideihin vielä taikoa, tietynlainen hauskuus täytyy ajossa olla ainakin täällä taajamassa.
 
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...elinkertainen-ilmoitettuun-verrattuna/6199772

Ei tarvi klikkailla, koppaan tähän olennaisimmat:

Yritysautoja hallinnoivan ja rahoittavan LeasePlanin selvityksen mukaan hybridiautot voivat kuluttaa jopa neljä kertaa enemmän polttoainetta kuin maahantuoja on ilmoittanut. Hyvin paljon on kiinni kuljettajan toiminnasta.

– On muistettava, että myös polttomoottoriautolla ajajan on haasteellista yltää maahantuojan suosituksiin – sama pätee hybridiautoilijoihin. Nelinkertainen kulutustaso on kuitenkin huomattava ero. Esimerkiksi jos valmistaja ilmoittaa kulutukseksi 1,25 litraa, voi toteutuma olla yli viiden litran luokkaa, LeasePlanin avainasiakaspäällikkö Christoffer Nyman kertoo yhtiön tiedotteessa.


Selvityksessä kävi kuitenkin ilmi, että mikäli hybridin käyttö on arvioidun mukaista, tulee sillä ajaminen polttomoottoriautolla ajamista halvemmaksi.

LeasePlanin selvityksestä uutisoi ensimmäisenä Tekniikan Maailma.

Jes, laadukasta uutisointia. Ja hyvä nollapostaus allekirjoittaneelta:cigar:
 
Toteutuma voi plugarilla olla myös tasan nolla litraa, mikä on äärettömän monta kertaa vähemmän kuin ilmoitettu. Vittu mikä juttu :D
 
Sama homma, kunhan tekniikka kehittyy tai omat realiteetit sallii. Ei vielä oikeen kannata kun ajelee enimmäkseen 80-200km motarisiivuja. Joku plugin-hybridi vois menetellä mutta ei ole missä lataisi.
Joops puhtaasti motariajossa ei ehkä se järkevin ratkaisu. Itsellä suurin osa kaupunki/taajama ajoa, joten on just eikä melkein passeli laitos.
 
BMW on keksinyt miten sähköautoilun saa toimivaksi. i3 malli jolla pääsee sähköllä 160-250km, riippuen minkä akkuversion ostaa. Siis teoriassa. Eipä hätää nyt tuohon tupperwareen saa lisävarusteena polttomoottorin, jolla pääsee 100km sitten kun patteri on tyhjä! Lisävarusteena tämä kaksipyttyinen (varmaan kaksitahtinenkin) maksaa vain 4500€:psmoke:

Hinta uutisoinnin tasosta johtuen jäi vähän epäselväksi, mutta siinä 50k€ kun latoo tiskiin, saa jo jotain.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000004999858.html
 
Ei kyllä voi ymmärtää noita sähköautojen suunnittelijoita.
Tossakin lähdetty kikkailemaan ihme rakennusmateriaaleilla, oviratkaisuilla yms. ja sitten se itse auto-osuus täyttä paskaa reilun sadan kilometrin ragella ja poskettomalla hinnalla.

Tuosta nyt tulee mieleen joku vahingossa tuotantoon päässyt konseptimalli, vaan ei.

Iltiksen kommenteissakin on kiinnitetty huomiota noihin materiaaleihin, kolari kun käy, niin tuskin tuota korjataan. Sitten siellä on ilmeisesti joku limsapullo tankkina jos vain 100km pääsee konevoimin, ja miksei tuota akkukasaa olisi voinut työntään jo olemassa olevaan malliin, olisi säästynyt rahaa. <-- nuo siis kommenteista mitä luin.
 
Bensasta saa niin paskalla hyötysuhteella sähköä aikaiseksi että voisi vaatia turhan ison tankin joku 400-500km range.

Mä ymmärsin että sitten kun sähkö loppuu, niin 2pyttyinen tulille ja sillä rullaillaan jotenkin seuraavan töpselin luokse. Bemarin sivuilta en siis ole lukenut miten tuo käytännössä toimii.
Omaan rotiskoon kun tankkaa 20€:lla bensaa, niin sillä mennään reilu 200km ja sitten on pakko tankata. Noin 14L, tankki varmaan 30-40L, en ole jaksanut perehtyä sen paremmin kulkineen spekseihin kun se on vaan sen aikaa käytössä että löytyy jotain fiksumpaa alle.
 
i3 REX tankin koko on pieni ainakin kahdesta syystä. Ensimmäisenä siksi, että se on todellakin tarkoitettu hätävaraksi, et voi ajaa edes motarinopeutta (ainakaan lievään ylämäkeen) kun akku on tyhjä ja mopo on käynnissä. Toiseksi siksi, että juuri tuon kokoisella tankilla se menee läpi täyssähköautona parilla kriittisellä markkina-alueella, mm. Californiassa.

Eli käyttötapaus on se, että jos pitää päästä kauemmaksi kuin sähköä riittää, niin tehdään sitä sähköä matkan aikana hieman lisää.

Aitoon hybridiin verrattuna vähän hölmö juttu..
 
Viimeksi muokattu:
Reilun vuoden verran on ollut GTE Golf ajossa ja olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen. Näin pk-seudulla työmatka-ajossa keskimääräinen kulutus on pysynyt noin 1.2l/100km tienoilla. Tämä siis viimeisen 5tkm aikana.

Pelkällä sähkömoottorilla pärjää mainiosti kaupunkiajossa, vääntöä piisaa ja valoista lähtee tarvittaessa äkäisesti.
 
Tuli mieleen että eikö olisi järkevää jos tuo apumoottori tai latausmoottori olisi RE85:lla käyvä?
 
Reilun vuoden verran on ollut GTE Golf ajossa ja olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen. Näin pk-seudulla työmatka-ajossa keskimääräinen kulutus on pysynyt noin 1.2l/100km tienoilla. Tämä siis viimeisen 5tkm aikana.

Pelkällä sähkömoottorilla pärjää mainiosti kaupunkiajossa, vääntöä piisaa ja valoista lähtee tarvittaessa äkäisesti.

Paljonko on koko omistusajan kulutus, oletko seuraillut? Entä kuinka äkäisesti tuo lähtee pelkällä sähköllä?

Omassa 330e vajaa 12tkm mittarissa, ja keskikulutus 4.14l/100km. Alkuun tuli pari reissua, ja latausmahdollisuus puuttui töistä. Nyt ollut enempi nurkka-ajoa, ja esim. viimeisen tankin kulutus oli 2.22l/100km.
 
Minkähän takia sähköautoilu ei ole ottanut suomessa oikein tuulta purjeisiin? Tai siis miksei yhteiskunta ole alkanut tukea siirtymistä sähköautoiluun?

Helsinkihän tälle sähköautoilulle olisi otollisinta aluetta. Ajellaan paljon lyhyitä ajoja ruuhkissa. Mutta eipä ole asiaa lähdetty edistämään. Suurin osa ihmisistä asuu kerrostaloissa ja rivareissa, joissa latausmahdollisuutta ei ole. Helsingin kaupungin pitäisi alkaa tukea taloudellisesti ja muutenkin kannustaa taloyhtiöitä järjestämään sähköautoille latauspisteitä. Valtiolta taas ollaan odoteltu jo vuosia toimia sähkö ja hybridiautojen verohelpotuksiin, mutta eipä vaan näy tai kuulu. Harvojen herkuksi jää tällä tavalla.
 
Autovero tuntuu vähän semmoselta "verohelpotukselta" joka muuten hyvin monesta maasta puuttuu tuossa mittakaavassa.

Tämän takia seuraava auto jonka ostan on aikalailla varmasti hybridi. Hyvin toimii siis!
 
Itse olen himoinnut hybridiä jo siitä lähtien kun Toyota niitä alkoi rakentaa. Sopiva automalli vaan oli vielä puuttunut kunnes Kia julkaisi Niron. Pieni kulutus tulee varmasti hymyilyttämään, mutta itselleni ehkä jopa tärkeämpää on hienostunut toiminta kaupunkiajossa. Avensis mikä mulla aikaisemmin oli, oli ajokäytökseltään sivistynein kaupunkiauto mikä mulla on ollut, mutta tämä Niro pesee sen vielä kertaluokkaa siitä.
 
Minkähän takia sähköautoilu ei ole ottanut suomessa oikein tuulta purjeisiin? Tai siis miksei yhteiskunta ole alkanut tukea siirtymistä sähköautoiluun?

Helsinkihän tälle sähköautoilulle olisi otollisinta aluetta. Ajellaan paljon lyhyitä ajoja ruuhkissa. Mutta eipä ole asiaa lähdetty edistämään. Suurin osa ihmisistä asuu kerrostaloissa ja rivareissa, joissa latausmahdollisuutta ei ole. Helsingin kaupungin pitäisi alkaa tukea taloudellisesti ja muutenkin kannustaa taloyhtiöitä järjestämään sähköautoille latauspisteitä. Valtiolta taas ollaan odoteltu jo vuosia toimia sähkö ja hybridiautojen verohelpotuksiin, mutta eipä vaan näy tai kuulu. Harvojen herkuksi jää tällä tavalla.
Varmaan pitkälti siksi Helsinki ei tue sähköautoilua, että yksityisautoilu on liikkumismuotojen prioriteettilistan hännillä. Myös joukkoliikenteelle Helsinki on otollisinta aluetta, vielä otollisempaa kuin sähköautoille.

Kaupunkiin nykyiset sähköautot sopivat johtuen pienistä toimintamatkoista, jatkuvista kiihdyttelyistä ja jarrutteluista ja sähköautojen päästöttömyydestä. Ehkä Suomessa kymmenen suurimman kaupungin pl. pkseutu kannattaisi tukea latausmahdollisuuksien lisäämistä ja sitä kautta tukea sähköautojen määrän kasvamista.
 
Taitaa kantakaupungissa olla niin perinteistä väkeä ettei bussia, junaa ja muita joukkoliikuntavälineitä käyttävistä kukaan halua hankkia sähköautoa vain hankkimisen ilosta. Autoilun puolestapuhujat taitavat mieluummin valita sen perinteisen vehkeen senkin vuoksi kun vaihtoehdot on vähissä ja hinnat kovia. Auton omistaminen on Suomessa niin iso panostus kuukausipalkasta, joten kokeileva eturintama on pieni ja ei ole kokemuksia massalle miten noiden kanssa pärjää. Moni eteläsuomessa autoileva on kuitenkin kehyskunnista niin ei ole kiire ekana taistella huonojen latauspaikkojen kanssa.
 
Paljonko on koko omistusajan kulutus, oletko seuraillut? Entä kuinka äkäisesti tuo lähtee pelkällä sähköllä?

Omassa 330e vajaa 12tkm mittarissa, ja keskikulutus 4.14l/100km. Alkuun tuli pari reissua, ja latausmahdollisuus puuttui töistä. Nyt ollut enempi nurkka-ajoa, ja esim. viimeisen tankin kulutus oli 2.22l/100km.

En ole koko omistusajan kulutusta mittaillut. Aikaisempi vehje oli 1.4TSI golffi ja kyllä tän kanssa on todella harvakseltaan tullut tankilla käytyä, vaikka tankki on vain 40 litrainen.
Pidemmillä matkoilla moottoritietä/maantietä ajellessa kulutus on siellä 5-6l/100km tienoilla, omassa käytössä aika harvakseltaan tulee pitempiä reissuja tehtyä.

Ensimmäisen 10kk aikana käytin lähinnä julkisia ja töissä olevaa latausmahdollisuutta, nyt uudessa kämpässä lataus kuuluu parkkihallipaikan hintaan (40€/kk).
Nurkkapyörittelyssä sähkön tehot(75kW/330Nm) riittää varsin hyvin, tehon puute rupeaa tuntumaan vasta siellä 80km eteenpäin.
 
Kuten tom_gore tuossa totesi, niin pienen kulutuksen lisäksi se pyörittely kaupunkiajossa on hyvin iso plussa hybridille.
Oli tuossa muutaman päivän ajan ajossa Bemarin 5-sarjalainen, ja hyvin mielelläni palasin oman hybrid Toyotan rattiin. Toki paljon on kyse ihan tottumisesta ja siitä että saksalaiset autot ovat erilaisia ajettavia kuin japanilaiset. Toyotan kanssa kaupungissa kurvailu on melkeinpä nautinnollista, kevyttä ja yksinkertaista. Bemari sitten taas oli isolla dieselkoneella ja nelivedolla. Tuntui että se sai tehdä kunnolla töitä lähteäkseen liikkelle ja hetken päästä taas pysähdyttiinkin. Maantiellä sitten taas Bemari vie helposti voiton, tai kun pitää liikennevaloissa todistella jotain...
 
Kuten tom_gore tuossa totesi, niin pienen kulutuksen lisäksi se pyörittely kaupunkiajossa on hyvin iso plussa hybridille.
Oli tuossa muutaman päivän ajan ajossa Bemarin 5-sarjalainen, ja hyvin mielelläni palasin oman hybrid Toyotan rattiin. Toki paljon on kyse ihan tottumisesta ja siitä että saksalaiset autot ovat erilaisia ajettavia kuin japanilaiset. Toyotan kanssa kaupungissa kurvailu on melkeinpä nautinnollista, kevyttä ja yksinkertaista. Bemari sitten taas oli isolla dieselkoneella ja nelivedolla. Tuntui että se sai tehdä kunnolla töitä lähteäkseen liikkelle ja hetken päästä taas pysähdyttiinkin. Maantiellä sitten taas Bemari vie helposti voiton, tai kun pitää liikennevaloissa todistella jotain...

Itse ajan työajot plug in priuksella. Käyttiksenä 330xd. Maantiellä helppo valinta. Stadiin ostaisin priuksen.
 
Varmaan pitkälti siksi Helsinki ei tue sähköautoilua, että yksityisautoilu on liikkumismuotojen prioriteettilistan hännillä. Myös joukkoliikenteelle Helsinki on otollisinta aluetta, vielä otollisempaa kuin sähköautoille.
Toki joukkoliikennettäkin pitää tukea, mutta silti tuolla on ruuhkaksi asti autoja pyörimässä ja niiden vaihtuminen sähköautoiksi edes osittain olisi kaikkien asukkaiden etu. Eli en näe mitään syytä, miksi myös sähköautoilua ei tuettaisi.
 
Toki joukkoliikennettäkin pitää tukea, mutta silti tuolla on ruuhkaksi asti autoja pyörimässä ja niiden vaihtuminen sähköautoiksi edes osittain olisi kaikkien asukkaiden etu. Eli en näe mitään syytä, miksi myös sähköautoilua ei tuettaisi.
Jos sähköautoilua tuettaisiin, niin autoja olisi siellä vielä enemmän ruuhkaa muodostamassa. Sähköauto sopii lyhyille matkoille ja Helsingissä ne lyhyet matkat voi taittaa joukkoliikenteen avulla. Ajan tässä takaa sitä, että kukaan tuskin haluaa autojen määrän kasvua eli jollain tavalla sähköautoja pitäisi lisätä ja samalla polttomoottoriautoja vähentää. Luulen että tämän kehityksen saavuttamiseksi tarvitaan porkkanan lisäksi keppiä.
 
Jos sähköautoilua tuettaisiin, niin autoja olisi siellä vielä enemmän ruuhkaa muodostamassa. Sähköauto sopii lyhyille matkoille ja Helsingissä ne lyhyet matkat voi taittaa joukkoliikenteen avulla. Ajan tässä takaa sitä, että kukaan tuskin haluaa autojen määrän kasvua eli jollain tavalla sähköautoja pitäisi lisätä ja samalla polttomoottoriautoja vähentää. Luulen että tämän kehityksen saavuttamiseksi tarvitaan porkkanan lisäksi keppiä.
Ei joukkoliikenne stadissakaan toimi kummoisesti. Eiköhän autoilijat ole saaneet keppiä jo aivan riittävästi.
 
Kehä kolmosen sisällä, julkisilla töihin 1h 15min jos vaihdot nappiin (bussi-metro/juna-bussi), autolla kun välttelee pahimmat ruuhkat ~30min. Auto voittaa aamuisin, onneksi joustavat työajat.

Sähköauto kiinnostaisi tai Ampera, päivittäiset ajot 50km ja satunnaisesti pidemälle työn/sukulaisten takia, omat vanhemmat 120km Helsingistä.
 
Kehä kolmosen sisällä, julkisilla töihin 1h 15min jos vaihdot nappiin (bussi-metro/juna-bussi), autolla kun välttelee pahimmat ruuhkat ~30min. Auto voittaa aamuisin, onneksi joustavat työajat.

Sähköauto kiinnostaisi tai Ampera, päivittäiset ajot 50km ja satunnaisesti pidemälle työn/sukulaisten takia, omat vanhemmat 120km Helsingistä.

Vaikuttais siltä että täyssähköllä pärjäisit. Talvella pikkuakkuisella Lefalla voi joutua ottamaan pikalataustauon 120km matkalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 836
Viestejä
4 548 661
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom