• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

No sitten nuo ympärivuotiset ajelut pelkästään saa laittaa tänne, jotta on rehellistä viestintää. Joku varmaan näyttää sitten pärjäävän esim 5,2, tai 5,4 lukemilla kun on ajeltu 100 000 km. Yksi heräteostoksen sortunut Morris Mini kuski nyt ei enää kannabtätä hybridi vastaisuutta pidemmälle, niin voisi olla paikallaan säätää sääntöjä uudelleen sitten. Sähköautoonhan tässä itsekin tulee nykyään tähdättyä, mutta ei ole omaan mieleen vielä kaikki kohdallaan.
 
RAV4 toimii loistavasti sähkölläkin ajellessa. AWD on aina päällä ja tehoa riittää mukavasti pelkällä sähkölläkin. Oliskohan joku 120 kW, kun kiihdytys onnistuu n 10 s 0-100. Ja plugarissa on sitten aina se yli 300 hp tehoa tarvittaessa riippumatta siitä lataatko vai et. Eron kyllä huomaa tavalliseen hybridiin verrattuna suht selvästi. Pelkän sähköllä ajon voi siis lukita päälle ja pääsee 135 kmh/h asti silläkin. Omalla kohdalla on nyt jo toinen plugari RAV4 menossa ja kattelen mitä tuo keväällä tuleva uudistettu versio tuo tullessaan. Peruin kuitenkin BZ ennakkotilauksen, kun ei tullutkaan LFP akkua siihen ja täytyy tutkia tuo RAV4 uudistettu versio vielä.
RAV4 hybridi versio kulutti muuten omissa ajoissa n 27 000 km aikana 5,3 L/100 km, joten melkoisen pihi auto oli ajella. Ensimmäisellä plugarilla kulutusta kertyi reilun 3 v aikana 1,0 L/100 km. Uudemmalla profiili muuttui ja nyt on kertynyt 2,0 L/100 km.
Sähköajon maksimointi ei ollut mielessä, vaan se, että onko plugarin hankkiminen ja käyttäminen vakituisesti lataamatta järkevää. Jos tässä skenaariossa pääsee 4-6l/100km kulutuksiin poislukien pahimmat pakkaset niin se on aivan riittävä taso.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 880
Viestejä
4 992 909
Jäsenet
80 182
Uusin jäsen
Mnor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom