Keskustelua foorumin linjauksista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ylläpito voisi ennemmin keskittyä OT -kirjoituksiin. Tarvitaan vain yksi asiaan kuulumaton viesti johon parhaimillaan tulee kaksi sivua vastauksia ennen kuin siihen on kukaan puuttunut. Mutta ymmärrän sen kun mielensäpahoittajat tekevät raportteja niin kaikkea ei ehdi valvomaan.

Viimeksi muokattu:
Taas pitää ihmetellä, että miksei keskusteluun aktiivisesti osallistuvista nimitetä moderaattoreita? Miksi niiltä kaikilta aiemmin nimitetyiltä on otettu natsat pois tai sitten ovat lopettaneet osallistumisen kokonaan ne saatuaan? Ymmärrän, että jos ei lue eikä kirjoita eikä kiinnosta niin moderointi on pelkkää reagoinia raportointiin.

Moderointi ei ole helppoa. Eikä kirjoittaminenkaan.

Mitä vähemmän kirjoittaa niin sitä enemmän tulee mietittyä mitä kirjoittaa. Mitä harvemmin antaa varoituksia niin sitä tarkemmin tulee mietittyä onko varoitus aiheellinen. Lisäksi kirjoitajia ei kohdella tasa-arvoisesti mikä vaikuttaa osumatarkuuteen. Ihan ymmärrettävää.

Selventäisin ton onlinerin sääntöihin. Jos se koetaan epäselväksi niin silloin se on sitä. Asiakas on harvoin väärässä. Jatkakaa.

Kuinka monta kertaa päivässä tällä foorumilla painetaan Raportoi -hanikkaa? Jos veikkaisin, että kuukauden aikana raportin lähettäneistä käyttäjistä noin 20% on vastuussa yli 80% kaikista raportoinneista, niin olenko ihan hakoteillä?

Kuinka monta kertaa päivässä tällä foorumilla painetaan Raportoi -hanikkaa? Jos veikkaisin, että kuukauden aikana raportin lähettäneistä käyttäjistä noin 20% on vastuussa yli 80% kaikista raportoinneista, niin olenko ihan hakoteillä?
Ei kai sillä ole mitään väliä vaikka 90% raportoinneista olisi peräisin kymmeneltä käyttäjältä, kunhan 90% niistä raporteista ei ole turhia.

Vääristä mielipiteistä raportoivat ja muuten vain änkyröivät ovat varmasti ongelmallinen joukko, mutta minkäs teet. Lisäksi tämä koronatilanne vetää uutta porukkaa kertomaan oikeita mielipiteitään(tm) kuin paska kärpäsiä.

Mä veikkaan, että suurin osa käyttäjistä ei edes osaa käyttää raportointia silloinkaan kuin pitäisi. Ennemmin valitetaan siellä threadissä ja vastaillaan trolleille eli sotketaan sitä threadiä vielä enemmän.

Mä veikkaan, että suurin osa käyttäjistä ei edes osaa käyttää raportointia silloinkaan kuin pitäisi. Ennemmin valitetaan siellä threadissä ja vastaillaan trolleille eli sotketaan sitä threadiä vielä enemmän.

Melkein joo näin eli pienempi vaiva on hylätä raportti turhana kuin alkaa siivoomaan viestiketjusta useita offtopic-vastauksia viestiin, jonka lopulta joku sitten raportoi.

Raportteja tulee eri käyttäjiltä tasaisesti, ei ole tällä hetkellä sellaista "ongelmaa" että joku taho ajaisi agendaansa raporttien kautta. Kulttuurinrikastuminen-ketjussa sitä on harrastanut useampi aikoinaan, ei niinkään enää lähiaikoina.

Ohjeistus nyt vaan on sellainen, että käyttäjien tulisi itse selvitellä ongelmat pääasiassa. Offtopic-vänkäys on seuraus siitä, että offtopic-julistamista ei jaksa katsella ja puuttuminen on verkkaista ja rankkuihin johtavia viestejä harvakseltaan edes poistetaan.

Olisiko mahdollista että käyttäjä näkisi kuinkamoni on ignoorannut hänet? Toimisi sellaisena indikaattorina että ehkä ihmiset vain eivät pidä ajatuksistani jos puolet käyttäjistä tms. ovat blokanneet...

Olisiko mahdollista että käyttäjä näkisi kuinkamoni on ignoorannut hänet? Toimisi sellaisena indikaattorina että ehkä ihmiset vain eivät pidä ajatuksistani jos puolet käyttäjistä tms. ovat blokanneet...
Ja kaupan päälle ehkä maksavat fooruminkäyttäjät voisivat nähdä ketkä ovat raportoineet heidät?

Alkaa kyllästyttää huutelut ja vihjailut että itse raportteja lähettelisin kun joku pelle möykkää ja nappaa itselleen varoituksen.

Tämä keskustelun haara lähti siis koronaketjusta vastauksestani kommenttiin, jossa esitettiin, että jos THL:n edustaja esittäisi lausuntonsa täällä foorumilla, niin siitä tulisi banni koska verrattiin kausi-influenssaan, ja kyseenalaistin että foorumin linja olisi tämä.
Kukaan ei ole saanut bannia lähteiden kera esitetyistä asiantuntijaraporteista, eikä varsinkaan THL:n lausunnoista. Disinformaatiosta, trollaamisesta, provosoinnista, flametuksesta, offtopicista, keskustelun häiriköinnistä, paskomisesta, nollapostauksista, meemeistä kylläkin on jaettu varoituksia ja banneja. Tätäkin voisi käsitellä tämän palstan moderointia käsittelevissä ketjuissa, eikä offtopicina tässä ketjussa.

En ole väittänytkään, että täällä jaeltaisiin banneja, varoituksia tai edes huomautuksia asiantujilausuntojen jakamisesta, eikä koko jutun pointti ollut kritisoida foorumin linjaa. Tai jos oli niin korkeintaan sitä, että viestintä on ollut paikoin epätarkkaa, mikä on ihan ymmärrettävää. Pääosin kritiikkini kohdistui sitä vastaan, että puhutaan muka ylläpidon/moderoinnin suulla, että kaikki vertailu (erojen ja yhtäläisyyksien käsittely) kausi-influenssaan olisi systemaattisesti kielletty, joka ei käsittääkseni pidä paikkaansa.

Minä olen ymmärtänyt että linja on juurikin että:
EI: Disinformaatiota, trollaamista, provosointia, flametusta, offtopicia, keskustelun häiriköintiä, paskomista, nollapostauksista, meemejä
KYLLÄ: Asiallisia/Perusteltuja/Lähteellisiä postauksia, vaikka niissä perusteluineen vertailtaisiin (käsiteltäisiin eroja ja yhtäläisyyksiä) koronaa ja kausi-influenssaa, joka on yleisesti tunnetuista taudeista tätä samankaltaisin.

...ja olen ymmärtänyt että (täysin perustellusti) "tämä on vain nuha/kausi-influnessa" tyyppinen onelineri on kielletty ja vastaavasti "ei ole mikään kausi-influenssa/perusnuha tämä" onelineri lienee kielletty, koska se on turha onelineri, ei koska se sisältää sanan kausi-influenssa.

Ja näitä KYLLÄ kategorian postauksia saati asiantuntijalausintoja esitetään kuuluvaksi edelliseen vain siksi, että siinä vertaillaan kausi-influenssan (käsitellään eroja ja yhtäläisyyksiä) kuten ko. THL:n kaveri teki, niin se on tapauksesta riippuen IMO sitä keskustelun paskomista/häiriköintiä/trollausta/olkiukkoilua ja vielä näennäisesti moderaattorien/ylläpidon nimissä, jos tämän väitetään olevan foorumin linja.

Jos olen tämän tulkintani kanssa niin saa korjata, mutta en millän usko että näin olisi.

Tämän verran piti vaan vielä ulista, koska en halua että pointtini ymmärretään väärin niin, että olisin muka väittänyt ylläpidon/moderoinnin bannailevan THL:n lausuntojen julkaisusta. Enempää en aio asiasta alkaa vänkäämään, kokonaisuutena olen moderoinnin linjaan hyvin tyytyväinen ja propsit ja kiitos teille että sitä jaksatte tuota tehdä. Sen ymmärrän hyvin, että yksittäisessä moderointipäätöksessä rajanveto voi olla vaikeata ja jokaiseen rajatapaus-kyseenalaiseen postaukseen ei todellakaan ehdi eikä tarvitse puuttua.

Tämä keskustelun haara lähti siis koronaketjusta vastauksestani kommenttiin, jossa esitettiin, että jos THL:n edustaja esittäisi lausuntonsa täällä foorumilla, niin siitä tulisi banni koska verrattiin kausi-influenssaan, ja kyseenalaistin että foorumin linja olisi tämä.

En ole väittänytkään, että täällä jaeltaisiin banneja, varoituksia tai edes huomautuksia asiantujilausuntojen jakamisesta, eikä koko jutun pointti ollut kritisoida foorumin linjaa. Tai jos oli niin korkeintaan sitä, että viestintä on ollut paikoin epätarkkaa, mikä on ihan ymmärrettävää. Pääosin kritiikkini kohdistui sitä vastaan, että puhutaan muka ylläpidon/moderoinnin suulla, että kaikki vertailu (erojen ja yhtäläisyyksien käsittely) kausi-influenssaan olisi systemaattisesti kielletty, joka ei käsittääkseni pidä paikkaansa.

Minä olen ymmärtänyt että linja on juurikin että:
EI: Disinformaatiota, trollaamista, provosointia, flametusta, offtopicia, keskustelun häiriköintiä, paskomista, nollapostauksista, meemejä
KYLLÄ: Asiallisia/Perusteltuja/Lähteellisiä postauksia, vaikka niissä perusteluineen vertailtaisiin (käsiteltäisiin eroja ja yhtäläisyyksiä) koronaa ja kausi-influenssaa, joka on yleisesti tunnetuista taudeista tätä samankaltaisin.

...ja olen ymmärtänyt että (täysin perustellusti) "tämä on vain nuha/kausi-influnessa" tyyppinen onelineri on kielletty ja vastaavasti "ei ole mikään kausi-influenssa/perusnuha tämä" onelineri lienee kielletty, koska se on turha onelineri, ei koska se sisältää sanan kausi-influenssa.

Ja näitä KYLLÄ kategorian postauksia saati asiantuntijalausintoja esitetään kuuluvaksi edelliseen vain siksi, että siinä vertaillaan kausi-influenssan (käsitellään eroja ja yhtäläisyyksiä) kuten ko. THL:n kaveri teki, niin se on tapauksesta riippuen IMO sitä keskustelun paskomista/häiriköintiä/trollausta/olkiukkoilua ja vielä näennäisesti moderaattorien/ylläpidon nimissä, jos tämän väitetään olevan foorumin linja.

Jos olen tämän tulkintani kanssa niin saa korjata, mutta en millän usko että näin olisi.

Tämän verran piti vaan vielä ulista, koska en halua että pointtini ymmärretään väärin niin, että olisin muka väittänyt ylläpidon/moderoinnin bannailevan THL:n lausuntojen julkaisusta. Enempää en aio asiasta alkaa vänkäämään, kokonaisuutena olen moderoinnin linjaan hyvin tyytyväinen ja propsit ja kiitos teille että sitä jaksatte tuota tehdä. Sen ymmärrän hyvin, että yksittäisessä moderointipäätöksessä rajanveto voi olla vaikeata ja jokaiseen rajatapaus-kyseenalaiseen postaukseen ei todellakaan ehdi eikä tarvitse puuttua.
Jos ketjun aihe on suunnilleen "spekulointi aiheesta, josta harva meistä mitään ymmärtää" niin vaikea ymmärtää kovin tiukkoja rajoja. Se on yksi iso soppa vähättelyä, paniikin lietsontaa, trollausta sekä salaliittoteorioiden ja huhujen levittelyä eikä näitä kukaan modekaan lopulta voi toisistaan erottaa. Kun nyt aiheelle on jo konkreettiset sairastumiskokemukset keräävä ketju, ratkaisuketju, politiikka-alueella taloudellisiin ja poliittisiin aspekteihin keskittyvää keskustelua ja lisäksi korona-offtopic niin mitä muuta virkaa alkuperäisellä on kuin likasangon rooli?

Kuinka monen tunnin työpäivää ylläpidon jäsenet tekevät? Onko käytössä erikseen yövuoroja tekeviä? Sampsa ainakin näyttää joskus työskentelevän jopa kello 02 saakka foorumia päivittäessä ja korjaessa bugeja.
Moderaattorit ovat täysin vapaaehtoisia ja hoitavat hommiaan omalla vapaa-ajallaan.
Firman puolella yrittäjän (Sampsa & Juha) työpäivä on tunnetusti vuorokauden mittainen ja venyy ja paukkuu tarpeen mukaan, muiden palkollisten sopimuksista en osaa sanoa mutta aika varmalla väittäisin ettei siellä muillakaan ole mitään moderointikellonaikoja tms. Itse teen omat hommani vapaa-aikani puitteissa kelloon katsomatta kun tulee vastaan kirjoitettavaa (eli vaikka sitten aamuyöllä jos joku merkittävä launchi sattuu silloin olemaan, olettaen ettei se mene päällekäin hoitsuhommien kanssa), moderointia foorumin luvun ohessa.

Sain jonkun sortin varoituksen trollaamisesta tms. Olen pitänyt tämän forumin moderoimislinjaa hyvänä ja pidän edelleen. Kirjoiitin hätäisesti ja jälkeäpäin se varmaan näytti puhtaalta ärsyttämiseltä. Korona topikkiin halusin kritisoida iltapäivälehtien otsikointia. Kirjoitin vielä että "venäjä hyökkää" siihen loppuun ilman että edes kävi selväksi että kyseinen otsikko oli aamun luetuimpien listalla iltiksessä. Just noin ne pitää katkaista. Mulla ei jäänyt huono maku suuhun.

Liityin tänne koska tykkään näprätä tekniikasta ja jäin tänne koska täällä saa näprätä ihanan hullujen nörttien kanssa. Eli tulin kysymään läppärilaukun kokoa ja rakastuin yhteisöön. Vaikeita asioita noi siivoamiset. Joskus ikäihmisellekin (yli 40v) vaikeita käsittää nuorten maailmaa. Tämä on kiva foorumi tuntuu että täällä on vielä hyvä henki päällä. Kiitos.

Sain jonkun sortin varoituksen trollaamisesta tms. Olen pitänyt tämän forumin moderoimislinjaa hyvänä ja pidän edelleen. Kirjoiitin hätäisesti ja jälkeäpäin se varmaan näytti puhtaalta ärsyttämiseltä. Korona topikkiin halusin kritisoida iltapäivälehtien otsikointia. Kirjoitin vielä että "venäjä hyökkää" siihen loppuun ilman että edes kävi selväksi että kyseinen otsikko oli aamun luetuimpien listalla iltiksessä. Just noin ne pitää katkaista. Mulla ei jäänyt huono maku suuhun.

Liityin tänne koska tykkään näprätä tekniikasta ja jäin tänne koska täällä saa näprätä ihanan hullujen nörttien kanssa. Eli tulin kysymään läppärilaukun kokoa ja rakastuin yhteisöön. Vaikeita asioita noi siivoamiset. Joskus ikäihmisellekin (yli 40v) vaikeita käsittää nuorten maailmaa. Tämä on kiva foorumi tuntuu että täällä on vielä hyvä henki päällä. Kiitos.
Foorumietikettiin kuuluisi oikeastaan kertoa täällä että se oli moden vika tai vaihtoehtoisesti syyttää mahdollista raportoijaa.

Siirsin juuri yli 50 viestiä offtopicia sukupuoliin liittyen. Koittakaas nyt sitten taas skarpata sen aiheessa pysymisen kanssa.

Nyt kun pääsit vauhtiin niin tee sama tuolle Feminismi-ketjulle :kahvi:

Joku yritti jo siirtää tuota keskustelua Kotimaan politiikka ketjusta sinne mutta sitten se jakautui kahtia Feminismi-ketjuun ja Muunsukupuolisuus-ketjuun.

Nyt kun pääsit vauhtiin niin tee sama tuolle Feminismi-ketjulle :kahvi:

Joku yritti jo siirtää tuota keskustelua Kotimaan politiikka ketjusta sinne mutta sitten se jakautui kahtia Feminismi-ketjuun ja Muunsukupuolisuus-ketjuun.
Jos viitsit, pistä vaikka raportti jostain viestistä että muistan siirrellä ne myöhemmin.

Jos viitsit, pistä vaikka raportti jostain viestistä että muistan siirrellä ne myöhemmin.

Laitoin raportin siitä ekasta viestistä millä hkultala siirsi keskustelua sinne.

Pitää myös todeta että on välillä aika vaikeaa todeta että mikä on vielä offtopiccia tuolla Kotimaan politiikka ketjussa. Esim. muistaakseni tuo kyseisen keskustelu lähti liikkeelle Persujen poliittisista kannoista (jonka osalta tuo lienee oikea ketju) ja sitten siitä siirtyi ainakin osittain keskusteluun Suomen translaista (vieläkin oletan että oikea ketju) ja sitten siitä levisi ainakin yleiseksi keskusteluksi muunsukupuoleisuudesta (joka menee jo toiseen ketjuun paremmin).

muistaakseni tuo kyseisen keskustelu lähti liikkeelle Persujen poliittisista kannoista

Taisi kyllä lähteä yksittäisestä YLEn uutisesta, jossa oli kirjoitettu yksi lause, jossa todettiin jonkin asian koskevan "kaikkia sukupuolua" tai "usempia sukupuolia". Uutinen ei liittynyt sukupuoliin mitenkään. Ainakaan alussa keskustelu ei liittynyt politiikkaan millään tavalla. Voi olla, että persut saatiin repäistyä mukaan jonkin mutkan kautta, mutta omasta mielestäni keskustelusta 99% ei liittynyt politiikkaan.

Taisi kyllä lähteä yksittäisestä YLEn uutisesta, jossa oli kirjoitettu yksi lause, jossa todettiin jonkin asian koskevan "kaikkia sukupuolua" tai "usempia sukupuolia". Uutinen ei liittynyt sukupuoliin mitenkään. Ainakaan alussa keskustelu ei liittynyt politiikkaan millään tavalla. Voi olla, että persut saatiin repäistyä mukaan jonkin mutkan kautta, mutta omasta mielestäni keskustelusta 99% ei liittynyt politiikkaan.

Ei vaan se lähti liikkeelle keskustelusta että mikä vaikutus "hihhulisiivellä" on ollut Persujen kantoihin. Muistan tuon koska itse toin mukaan Persujen LGTBQ kannat esimerkkinä hihhulien mahdollisesta vaikutuksesta:
Ja sitten mainitsin translain:
Johon Timo2:lta tuli "perinteinen vastaus":

Ja tuon jälkeen tuo keskustelu räjähti enemmänkin aborttikeskusteluksi ja sitten jossain vaiheessa palattiin tuohon sukupuoli-kysymykseen ja offtopic juna lähti raiteilta.

Hmm, onkohan se mielestäni ensimmäinen viesti kokonaan poistettu ketjusta. En enää löydä sitä. Oli siis viittaus YLEn koronauutiseen ja siellä oli tämä yksinäinen lause. No, moni viesti sen jälkeen ei joka tapauksessa liittynyt politiikkaan millään tasolla.

Nyt sitten taas vähän järjenkäyttöä tähän ketjuun. Vaikka Trump mainitsee asiasta x, ei se tarkoita silloin sitä, että kyseisestä asiasta x voi keskustella tässä ketjussa vapaasti viestitolkulla Trump-kontekstista irrotettuna. Tämä ketju on tarkoitettu Trumpiin liittyvälle keskustelulle. Viiden viestin nyrkkisääntö pätee edelleen aiheen sivuun menevän keskustelun suhteen.

Ihan mielenkiinnosta, mikä tuo kyseinen offtopic keskustelu oli? Mulle tuli yhden viestin poistonotifikaatio mutta ongelma noissa on se että poiston jälkeen ei enää tiedä mikä se viesti oli ja vaikka usein pystyy suht hyvin arvaan mistä oli kyse, joskus se jää mysteeriksi.

Ihan mielenkiinnosta, mikä tuo kyseinen offtopic keskustelu oli? Mulle tuli yhden viestin poistonotifikaatio mutta ongelma noissa on se että poiston jälkeen ei enää tiedä mikä se viesti oli ja vaikka usein pystyy suht hyvin arvaan mistä oli kyse, joskus se jää mysteeriksi.
Oletan että liittyi salaliittoon 75v herrasta joka kaatui katuun. Sekä mustaan radiotoimittajaan joka haukkui Obaman. Itseltäni lähti viestejä näihin liittyen ja ihan aiheesta

Tuossa yllä Pagi jo oleellisen ehtikin mainita. Tuo foorumialustan varoitusjärjestelmä taitaa olla tosiaan tuohon osalta harmillisen kankea, ettei tule tarkempaa tietoa mitä poistettu viesti on sisältänyt.

"Sinun viestisi keskustelussa Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu) siirrettiin kohteesen Etsitkö ohjelmoijaa -rekrytointiketju. Syy: Viesti siirretty sopivampaan ketjuun. Kauppa-alueen tiedotteet ja keskustelu -alue oli väärä paikka kyseiselle ketjulle. "

Onko Sampsalla alkanut kesäloma ja korkki auennut jo 17:00 maanantaina vai mitä helvettiä? :D

"Sinun viestisi keskustelussa Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu) siirrettiin kohteesen Etsitkö ohjelmoijaa -rekrytointiketju. Syy: Viesti siirretty sopivampaan ketjuun. Kauppa-alueen tiedotteet ja keskustelu -alue oli väärä paikka kyseiselle ketjulle. "

Onko Sampsalla alkanut kesäloma ja korkki auennut jo 17:00 maanantaina vai mitä helvettiä? :D
Lienee tullut virheklikkaus Kokkoselle kun noita siivoili, kyseiset viestit (sinun ja muiden, noita oli aika kasa) joka tapauksessa näyttäisi olevan poistettu mikä on ollut alkuperäinen tarkoitus.

Voisko joku mode kiepata tuon koronaketjun kautta ja vähän hillitä tuota OT:ta ja mielellään myös heittää jotain kommenttia tuosta lähteiden käytöstä, etenkin sekundaarivideot vs primääritekstit.

Voisko joku mode kiepata tuon koronaketjun kautta ja vähän hillitä tuota OT:ta ja mielellään myös heittää jotain kommenttia tuosta lähteiden käytöstä, etenkin sekundaarivideot vs primääritekstit.
Ihmellistä valittamista videoista, joita:
1. Postataan koronaketjuun sillointällöin.
2. Jotka sisältävät arvokasta asiaa, nopeasti muuttuvasta tilanteesta.
3. Vaihtoehtoisia lähteitä kuulemma on, mutta kukaan ei ole osannut antaa linkkejä niihin.

Mielestäni riittää oikeinhyvin, jos videon saatteena on muutaman lauseen yhteenveto siitä, mitä video sisältää. Jos sen perusteella tuntuu kiinnostavalta, niin voi katsoa videon ja jos kiinnostaa vielä enemmän, niin sitten siellä mainitut lähteet.

Jos video on jo itsessään ansiokas yhteenveto, niin melko turhaa kirjoittaa koko yhteenvetoa foorumille tai käydä läpi sen lähteitä. Hyötyä olisi lähinnä, jos ei ymmärrä selkeästi lausuttua englantia.

Kellotuspuolella on kehuttu huomattavasti vähemmän asiantuntevia mutuiluvideoita, joissa on ollut selviä, vakavia puutteita ja niiden perusteella on esitetty hyvin pitkäälekin meneviä väitteitä esim isojen firmojen toimista..

Mä näen ongelmaksi nämä "Campbell kertoo taas tilanteesta"-spämmäykset joita pari kirjoittajaa harrastaa. Tuolla tasolla ei ole mitään tarvetta postata videota, halukkaat voivat tilata kanavan ja seurata puhuvaa päätä sitä kautta.

Toinen ongelma on nämä "Campbell kertoi että maskit eivät auta"-spämmäykset, joilla yritetään argumentoida jotain tiettyä asiaa 30-60min videolla. Campbell ei tutki itse mitään vaan referoi muita lähteitä, joista jotkut järkeviä, jotkut huuhaata. Taas kerran jokainen meistä joutuu katselemaan sen puolen tunnin videon ja perkaamaan sen oikean asian ja lähteen, jotta saisi selville mitä oikein ajettiin takaa. Parempi olisi postata se ihan alkup. lähde tänne koronaketjuun 30minuutin videon sijasta. Tai vähintään kertoa, mikä se oleellinen sisältö oli.

Modet voisivat myös perata Trump-ketjun videospämmääjiä. Joka helvetin postaukseen pitää upottaa täysin asiaan liittymätön Alt-right-video, jota ei millään tavalla kuvailla. Vai pitääkö mun alkaa raportoida noita, jotta tuohon tulee joku tolkku?

Ihmellistä valittamista videoista, joita:
1. Postataan koronaketjuun sillointällöin.
2. Jotka sisältävät arvokasta asiaa, nopeasti muuttuvasta tilanteesta.
3. Vaihtoehtoisia lähteitä kuulemma on, mutta kukaan ei ole osannut antaa linkkejä niihin.

Mielestäni riittää oikeinhyvin, jos videon saatteena on muutaman lauseen yhteenveto siitä, mitä video sisältää. Jos sen perusteella tuntuu kiinnostavalta, niin voi katsoa videon ja jos kiinnostaa vielä enemmän, niin sitten siellä mainitut lähteet.

Jos video on jo itsessään ansiokas yhteenveto, niin melko turhaa kirjoittaa koko yhteenvetoa foorumille tai käydä läpi sen lähteitä. Hyötyä olisi lähinnä, jos ei ymmärrä selkeästi lausuttua englantia.

Kellotuspuolella on kehuttu huomattavasti vähemmän asiantuntevia mutuiluvideoita, joissa on ollut selviä, vakavia puutteita ja niiden perusteella on esitetty hyvin pitkäälekin meneviä väitteitä esim isojen firmojen toimista..

Paitsi että tuo videojen postailu menee todella nopeasti siihen että pari tyyppiä spammaa videoita jatkuvalla syötöllä muutamalla lauseella höystettynä ja siitä ei tule mitään keskustelua (koska ainakin itse skippaan 99,9% tänne postatuista videoista ja veikkaan että en todellakaan ole ainoa). Eli on yksi paskan hailee että kuinka hyvä yhteenveto se video on kun kukaan ei katso sitä ja sitten lähde siitä keskustelemaan.
Ja sitten kun tuo vedetään tarpeeksi pitkälle niin päästään näihin postauksiin:
Dr. Campbell selitti tänään taas lihavien henkilöiden suuremmasta riskistä sairastua covidiin ja sen vakavaan muotoon... Tämä kyllä osaltaan selittää sitä, miksi tilanne USA:ssa on niin paha. Siellä ainoastaan 25% aikuisväestöstä on normaalipainon rajoissa! Neljännes!

Ja kääntäen, ehkä tämä voi selittää myös sitä, miksi useat Aasian maat tuntuvat selviävän koko kriisistä vähän helpommalla kuin muut maanosat.

Missä ei edes vaivauduta linkkaamaan sitä videota vaan vain lausutaan kyseisen tubettajan nimi (ja sekin harhaanjohtavalla tittelillä lisätäkseen fauxthorityn voimaa).

Ja näiden Campbell-videoiden kohdalla tuo on niin helppo korjata. Se joka katsoo sen Campbellin videon ja näkee tarpeelliseksi postata sen tänne voi samalla copy/pastea pienellä editoinnilla sen Campbellin videon kuvauksen jossa on se tarvittava info.

Voisi koko videoiden upottamisen vähitellen poistaa tältä foorumilta ehkä pelejä yms. mediaa käsitteleviä ketjuja lukuunottamatta. Videoiden postaamisesta tulee väistämättä sellainen vaikutelma, että ne on tehty sellaisille ja niitä postaa sellaiset, joilla tuo kirjallinen puoli ei oikein ole hallussa tyyliin "tässä tää on paljon mua paremmin argumentoitu, kato tää". Sama tieto suodatettuna ja mahdollisesti vääristeltynä vähän hitaammille.

Toinen ketju, jossa nuo on ihan syöpää on tuo Trump ketju, jossa milloin mikäkin puhuva laita-propellipää selittää suu vaahdossa, miksi tämäkin asia Trumpista on nyt valetta valtamedian toimesta. Ja postaajana lähes poikkeuksetta samat adrenokromin piikittäjät sun muut hanskojen desinfioijat.

Voisi koko videoiden upottamisen vähitellen poistaa tältä foorumilta ehkä pelejä yms. mediaa käsitteleviä ketjuja lukuunottamatta. Videoiden postaamisesta tulee väistämättä sellainen vaikutelma, että ne on tehty sellaisille ja niitä postaa sellaiset, joilla tuo kirjallinen puoli ei oikein ole hallussa tyyliin "tässä tää on paljon mua paremmin argumentoitu, kato tää". Sama tieto suodatettuna ja mahdollisesti vääristeltynä vähän hitaammille.
Oman kokemuksen mukaan vain murto-osa videoista foorumilla ei palvele ketjun tarkoitusta.

Etteköhän te pärjää sillä ignore-toiminnolla, jos ei riitä niin joku plugari selaimeen estämään upotukset. Ihmeellistä kiukuttelua kourallisen ketjuja takia...

Tässä pyydettiin jotain linjausta viesteihin, joissa se video joko ei liity lainkaan sisältöön, sitä ei ole juurikaan pohjustettu tai se on täysin välillinen lähde sille oikealle lähteelle. Politiikkaosastollahan on jo kielletty keskusteleminen pelkkien videoiden ja linkkien avulla:

Pelkkien kuvien, videoiden ja uutislinkkien postaaminen ei ole keskustelua. Käytä kuvia, videoita ja linkkejä ainoastaan tukemaan asiaasi ja avaa niiden sisältö oleellisilta osin muille keskustelijoille

Ja tuo on ihan helvetin järkevä sääntö kun katsoo, että yhä edelleen muutama valopää ei tuota kykene noudattamaan. Varsinkin Trump-ketjussa viestiin liittymättömät ja täysin pohjustamattomat videot ovat jatkuva vitsaus 2-3 kirjoittajan toimesta. Jatkuvalla syötöllä videoita, joita ei mitenkään kuvailla. Ovat noin 100% tapauksista alt-right-spämmäystä ja propagandaa.

Tässä pyydettiin jotain linjausta viesteihin, joissa se video joko ei liity lainkaan sisältöön, sitä ei ole juurikaan pohjustettu tai se on täysin välillinen lähde sille oikealle lähteelle.
Mä taas luin niin, että ehdotettiin koko videoiden upotusta poistettavaksi.

Aaajoo, en mä kategorisesti videoita ehkä kieltäisi, vaikka siinä ratkaisussa paljon hyviä puolia olisikin. Vähän tiukempi moderointi noille videospämmääjille riittäisi omasta mielestäni.

Paljonkohan pitäisi maksaa tälle "Dr. Campbellille", että herra tekisi videon siitä miten typerää on postata nälkävuoden mittaisia toisen käden videojorinoita nettifoorumille ilman saatetekstiä/tiivistelmää. En usko että ainakaan koronaketjussa ne pari campbell-fania uskoo asiaa muuten.

Oikeasti, tuo Paapaan mainitsema politiikka-alueen sääntö olisi hyvä olla käytössä vähintään myös tuossa koronaketjussa.

Toinen ketju, jossa nuo on ihan syöpää on tuo Trump ketju, jossa milloin mikäkin puhuva laita-propellipää selittää suu vaahdossa, miksi tämäkin asia Trumpista on nyt valetta valtamedian toimesta. Ja postaajana lähes poikkeuksetta samat adrenokromin piikittäjät sun muut hanskojen desinfioijat.
Hienosti aliarvioit kanssakeskustelijoiden tasoa,. On toki väärin, että huonoa kirjallista ulosantia tuottavat saavat keskustella täällä. Puhdistusta tarvitaan ja moneen kertaa bannatut pitäisi poistaa, koska eivät vain opi. :lol:

Sen videon voi jättää katsomatta, sen viestin voi jättää lukematta, sen käyttäjän voi ignoorata.

Ihan perusjuttuja Internetissä.

Painelkaa sitä raportoi-nappia. Ihan selvästihän tuo on linjattu, että videoihin ja muihin linkkeihin pitää laittaa referaatti. Mutta ei modet noista tiedä, jos niitä ei raportoi tai vain siellä threadin sisällä huudellaan (sotketaan threadiä lisää).

Kannattaa myös käyttää malttia, ei ole pakko kommentoida vaikka et kaikkia threadin videoita katsokkaan tai et jostain niistä pidä.

Viimeksi muokattu:
Sen videon voi jättää katsomatta, sen viestin voi jättää lukematta, sen käyttäjän voi ignoorata.

Jos katsoo Trump-ketjua, niin siellä on samat kaksi sankaria taas kerran bännätty jo ties kuinka monennen kerran, kun eivät vaan osaa yksinkertaisia sääntöjä ja paskovat ketjua. Ja ne säännöt on tehty, jotta keskusteleminen (paino nimenomaan sanalla keskusteleminen) olisi laadukkaampaa, pysyisi asiassa ja olisi reilua muita lukijoita kohtaan.

Muutoinhan kaikkeen voisi vaan todeta, että "käyttäjän voi ignoorata". Huomattavasti parempi vaihtoehto on luoda kunnon säännöt ja pitää huolta että niitä myös noudatetaan. Toiset kirjoittajat vaan tarvitsevat näköjään enemmän holhousta kuin toiset. Ja siis niin täällä myös tehdään, mikä osaltaan takaa yleensä ihan laadukkaan keskustelun. Lukuunottamatta muutamaa keskustelijaa, jotka säännöllisesti onneksi saadaan jäähylle määräajaksi.

Kun ei sääntösuomi ole tässä tehtävässä onnistunut niin miten luulet että iotech siinä onnistuisi.

Aika hyvin on onnistunut? Nythän nuo kaksi pelleä bännättin ja modet siivoavat paskan pois kohtuuajassa politiikkaosiolta. Myös sääntösuomi on onnistunut hyvin ja maamme kiikkuu monella mittarilla maailman parhaimpien ja siis rauhallisimpien maiden joukossa juuri siksi että täällä noudatetaan sääntöjä aika hyvin. Joten olipa ihme vertaus...

Nyt tais jollain olla liipasin hieman herkällä kun poistettiin pelipuolen tarjousketjusta viestini jossa oli selkeästi mainittu tarjous(civ6 scenario pack) ja kaksi ilmaista peliä jotka epicillä oli tarjolla tälle viikkoa.

Siis onko tällaiset viestit nyt oikeasti asiallisia tuolla koronaketjussa?

Rapasin tuon ja vastaus oli että ei tarvetta poistaa

Siis onko tällaiset viestit nyt oikeasti asiallisia tuolla koronaketjussa?

Rapasin tuon ja vastaus oli että ei tarvetta poistaa
Mikä tuosta viestistä tekee epäasiallisen? Eikös se koronaan kuitenkin liity.

Sellaisen linjan saisi itse keskustelijat täällä ottaa, että viestit luetaan huolellisesti, vaikka kaksi kertaa jos on tarvis. Olen tätä asiaa miettinyt niin yksityiselämässäni kuin täällä palstalla, ja olen tullut tulokseen että harvempi ihminen lukee tai kuuntelee mitä heille sanotaan, oli parsi sitten lyhyt tai pitkä. Palstalla kaikki tämän ovat huomanneet, mutta myös pikaviestittimien ja sähköpostin kautta monesti ei ole luettu mitä ole kirjoittanut, vaan kysellään jo todettua asiaa perään tai muuten ollaan ullakolla siitä missä mennään. Uumoilen että tämä ilmiö johtuu ajastamme, missä pauhaa televisio vieressä, kun samaan aikaan kirjoittaa viestiä, on juonut jo neljännen kupin kahvia putkeen, toisella korvalla on nappikuuloke mistä pauhaa musa, kun vielä pitäisi CS:GO:ta pelata näytöltään kun toiselta taas tulee striimi. Toki voi olla että ihmiset ovat kiireisiä ja stressaantuneita monesti, mutta minä ainakin olen sellainen, kun aion lukea viestejä tai vastata niihin, niin asetun aloilleni, luen ne läpi rauhassa ja sitten vastaan niihin jos minulla on silloin annettavaksi vastaus. Tärkeämpää missä vaan keskustelussa on antaa vastaus ajatuksen kanssa, kuin ylipäätään antaa vain jokin vastaus.

Täällä palstalla tulee vastaan paljon sitä, myös omalle kohdalleni, että jotain asiaan on pyöritelty, perustelut ja seikat sanottu, mutta silti tulee kysymystä perään että millä perusteella ajattelet näin? Tämä on minusta jotenkin niin, miten sen nyt sanoisi, tajutonta, että ihmisellä on paljon kysyttävää ja väittelemiselle aikaa, mutta hän ei ensinnäkään ole lukenut toisen viestiä ajatuksella, tai vaikka artikkelia, vaan pikalukien samalla todennäköisesti omaa agendaansa pohtien. Kaikki viestittely ja tilanteet eivät vaadi aina tarkkuutta, mutta uutisista ja varsinkin poliittisista aiheista keskusteltaessa sopisi lukea toisen viestit ajatuksen kanssa, kunhan ne on suurinpiirtein siististi kirjoitettu, ja pohtia sen perään:

- Mielessäni on kysymys. Löytyykö siihen vastaus jo tekstistä?
- Ymmärsinkö sisällön täysin? Pitäisikö minun lukea viesti uudestaan?
- Jos haluan selvennystä, miten kysyn sitä asiallisesti?
- Jos olen vain eri mieltä, voisiko sen todeta suoraan ja loukkaamatta?
- Jos mitään epäselvää ei jäänyt tai en jaksa juuri nyt lukea viestiä ajatuksen kanssa, olisiko parempi etten kommentoi mitään?

Tuo lista tuollaisena pointtina vain. Mitä toivon ihmisiltä kautta maailman, on että luetaan viestit mitä saapuu tai kuunnellaan ajatuksen kanssa, ettei tarvitse aina vastata/kysellä uudestaan tai turhaan väitellä. Mitä hyötyä on edes kaiken maailman viestintävälineistä, jos ihmiset kehittyvät samaan aikaan vain äkkipikaisemmiksi ja ajattelemattomiksi? Se on kohta ihan sama mitä kirjoitat, sitä ei lue kukaan kunnolla ja sen päälle oletetaan vain hatusta että päämäärää X hän tässä tavoitteli, vaikka tekstin sisältö voi olla toinen. Mielestäni ajan hukkaa etenkin nykyinen some- ja pikaviestikulttuuri, mikä on lipunut jo hieman palstoillekin, kun ei ole intoa lukea tai pohtia yhtään mitään. Miksi vaivata itseään näillä kanavilla jos ei jaksa lukea, miksei vaikka lepää tai käy luonnossa kävelyllä sen sijaan? En minä ainakaan kaikkia viestejä lue ollenkaan, luen ne mitkä syystä tai toisesta kiinnostaa. Asiattomia viestejä en tietenkään lue, enkä niitä mitkä alkavat jo ensilauseessa argumentointivirheellä.
Säästäkää päätänne ja keskittykää olennaiseen. Kiva jos luit!

TLDR: Jos tämä viesti oli juuri nyt liian pitkä luettavaksi, niin ei haittaa vaikket lukenut, mutta älä vastaa tähän jos et lukenut.

Minunkin puolesta olisi mukavaa että voisi keskustella asiallisesti kaikista asioista ilman rajauksia, mutta valitettavasti se ei onnistu koska foorumilla on niin paljon käyttäjiä jotka haluavat pakottaa poliittista agendaansa kaikkiin ketjuihin, joten tästä syystä politiikka on rajattu omaan osastoonsa.

Ei moderointiasioista enempää tässä ketjussa.
Miten tämä poliittisen agendan pakottaminen ilmenee täällä? Väärillä poliittisilla mielipiteillä? Tuossa ketjussa oli poliittisia meemejä alusta asti, koska noh, aihe on myös poliittinen.

Kävikö tässäkin tapauksessa taas jälleen kerran niin, että tietyillä tahoilla meni meemi tunteisiin ja vasikkanappi kävi kuumana. Sitten mode tulee paikalle lukemaan ketjua ensimmäistä kertaa ja toteaa, että no fun allowed?

Jos nyt palautetta voi antaa, niin aika peppukipeäksi on meno mennyt.

Miten tämä poliittisen agendan pakottaminen ilmenee täällä? Väärillä poliittisilla mielipiteillä? Tuossa ketjussa oli poliittisia meemejä alusta asti, koska noh, aihe on myös poliittinen.

Kävikö tässäkin tapauksessa taas jälleen kerran niin, että tietyillä tahoilla meni meemi tunteisiin ja vasikkanappi kävi kuumana. Sitten mode tulee paikalle lukemaan ketjua ensimmäistä kertaa ja toteaa, että no fun allowed?

Jos nyt palautetta voi antaa, niin aika peppukipeäksi on meno mennyt.
Siten, että tietyt käyttäjät pakottavat poliittisia näkemyksiään, olivat ne sitten mitä tahansa, ketjuihin, joiden aihepiiriin ne eivät millään muotoa kuulu. TechBBS on tietotekniikkafoorumi, jonka käyttäjillä on mahdollisuus keskustella myös muista aiheista. Poliittinen ja yhteiskunnallinen keskustelu on rajattu omalle alueelleen, koska siitä oli aiemmin haittaa foorumin ensisijaiselle tarkoitukselle. Poliittiset meemit ovat edelleen sallittuja siellä mihin ne kuuluvat, eli omalla alueellaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
284 753
Jäsenet
78 874
Uusin jäsen
zouel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom