Sellaisen linjan saisi itse keskustelijat täällä ottaa, että viestit luetaan huolellisesti, vaikka kaksi kertaa jos on tarvis. Olen tätä asiaa miettinyt niin yksityiselämässäni kuin täällä palstalla, ja olen tullut tulokseen että harvempi ihminen lukee tai kuuntelee mitä heille sanotaan, oli parsi sitten lyhyt tai pitkä. Palstalla kaikki tämän ovat huomanneet, mutta myös pikaviestittimien ja sähköpostin kautta monesti ei ole luettu mitä ole kirjoittanut, vaan kysellään jo todettua asiaa perään tai muuten ollaan ullakolla siitä missä mennään. Uumoilen että tämä ilmiö johtuu ajastamme, missä pauhaa televisio vieressä, kun samaan aikaan kirjoittaa viestiä, on juonut jo neljännen kupin kahvia putkeen, toisella korvalla on nappikuuloke mistä pauhaa musa, kun vielä pitäisi CS:GO:ta pelata näytöltään kun toiselta taas tulee striimi. Toki voi olla että ihmiset ovat kiireisiä ja stressaantuneita monesti, mutta minä ainakin olen sellainen, kun aion lukea viestejä tai vastata niihin, niin asetun aloilleni, luen ne läpi rauhassa ja sitten vastaan niihin jos minulla on silloin annettavaksi vastaus. Tärkeämpää missä vaan keskustelussa on antaa vastaus ajatuksen kanssa, kuin ylipäätään antaa vain jokin vastaus.
Täällä palstalla tulee vastaan paljon sitä, myös omalle kohdalleni, että jotain asiaan on pyöritelty, perustelut ja seikat sanottu, mutta silti tulee kysymystä perään että millä perusteella ajattelet näin? Tämä on minusta jotenkin niin, miten sen nyt sanoisi, tajutonta, että ihmisellä on paljon kysyttävää ja väittelemiselle aikaa, mutta hän ei ensinnäkään ole lukenut toisen viestiä ajatuksella, tai vaikka artikkelia, vaan pikalukien samalla todennäköisesti omaa agendaansa pohtien. Kaikki viestittely ja tilanteet eivät vaadi aina tarkkuutta, mutta uutisista ja varsinkin poliittisista aiheista keskusteltaessa sopisi lukea toisen viestit ajatuksen kanssa, kunhan ne on suurinpiirtein siististi kirjoitettu, ja pohtia sen perään:
- Mielessäni on kysymys. Löytyykö siihen vastaus jo tekstistä?
- Ymmärsinkö sisällön täysin? Pitäisikö minun lukea viesti uudestaan?
- Jos haluan selvennystä, miten kysyn sitä asiallisesti?
- Jos olen vain eri mieltä, voisiko sen todeta suoraan ja loukkaamatta?
- Jos mitään epäselvää ei jäänyt tai en jaksa juuri nyt lukea viestiä ajatuksen kanssa, olisiko parempi etten kommentoi mitään?
Tuo lista tuollaisena pointtina vain. Mitä toivon ihmisiltä kautta maailman, on että luetaan viestit mitä saapuu tai kuunnellaan ajatuksen kanssa, ettei tarvitse aina vastata/kysellä uudestaan tai turhaan väitellä. Mitä hyötyä on edes kaiken maailman viestintävälineistä, jos ihmiset kehittyvät samaan aikaan vain äkkipikaisemmiksi ja ajattelemattomiksi? Se on kohta ihan sama mitä kirjoitat, sitä ei lue kukaan kunnolla ja sen päälle oletetaan vain hatusta että päämäärää X hän tässä tavoitteli, vaikka tekstin sisältö voi olla toinen. Mielestäni ajan hukkaa etenkin nykyinen some- ja pikaviestikulttuuri, mikä on lipunut jo hieman palstoillekin, kun ei ole intoa lukea tai pohtia yhtään mitään. Miksi vaivata itseään näillä kanavilla jos ei jaksa lukea, miksei vaikka lepää tai käy luonnossa kävelyllä sen sijaan? En minä ainakaan kaikkia viestejä lue ollenkaan, luen ne mitkä syystä tai toisesta kiinnostaa. Asiattomia viestejä en tietenkään lue, enkä niitä mitkä alkavat jo ensilauseessa argumentointivirheellä.
Säästäkää päätänne ja keskittykää olennaiseen. Kiva jos luit!
TLDR: Jos tämä viesti oli juuri nyt liian pitkä luettavaksi, niin ei haittaa vaikket lukenut, mutta älä vastaa tähän jos et lukenut.