Yleistä keskustelua sähköautoista

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
232
Kannattaa miettiä tuota ilpiä siltä kannalta, että mitä se kabiinin lämmitys oikeasti voi viedä. Perinteiset auton sisälämppärit ovat 2 kW luokkaa teholtaan ja sillä saa auton saunaksi. Jos nyt kuitenkin leikkii, että tarvis 3 kW lämpöä ja ilppi voi ehkä leikata 2/3 tuosta, niin aikalailla tyhjän kanssa ILPillä leikkiminen. Tesla taitaa olla ainoa, joka on virittänyt koko lämpökierron akkuihinkin asti mukaan? Akkujen lämmitykseenhän sitä tehoa saa hukattua enemmän. Miillä useamman talven kokemuksen pohjalta ILP olisi ollut täysin merkityksetön lisävaruste.
Ei nämä sun arviot pidä mitenkään paikkaansa kabiinin lämmityksen osalta. Sähköautothan ei liikkuis yhtään mihinkään tuollaisilla tehokulutuksilla kabiinin suuntaan. Viime talvena kovissa pakkasissa Ioniq 5:n isoon kabiinin lämmitykseen kului mitätön osuus energiasta (10%) ja vaikka sen kertois 5:llä, joka on utopiaa ILPille, niin ollaan silti alle 10 kW tehoissa. Sisälämppärithän noissa on maksimissaan jotain 6-10 kW luokkaa. Miissä saa 7 kW menemään kun joka ikinen sähkölaite on täysillä, sauna on valmis -20 kelissä viidessä minuutissa. Oli keli mikä hyvänsä, niin ajonopeus dominoi täysin kulutusta oman kokemuksen mukaan.
Aika iso ero tuossa 2kW vs 10kW. Jos 10kW kulutuksesta saa 2/3 pois, niin kyllähän siinä auton liikuttamiseen jää enemmän energiaa.

Ja perus polttiksen 2kW sisälämppäri ei kyllä pakkasella autoa saunaksi lämmitä ja sitten kovilla pakkasilla ei sulata parissa tunnissa edes ikkunoita kunnolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 162
Aika iso ero tuossa 2kW vs 10kW. Jos 10kW kulutuksesta saa 2/3 pois, niin kyllähän siinä auton liikuttamiseen jää enemmän energiaa.

Ja perus polttiksen 2kW sisälämppäri ei kyllä pakkasella autoa saunaksi lämmitä ja sitten kovilla pakkasilla ei sulata parissa tunnissa edes ikkunoita kunnolla.
Mietis nyt vähän itsekin mitä se tuo ääritilanteen täysin epärealistinen 4-6 kWh ero oikeasti merkkaa. Ei hevon vattuakaan, kun sen auton kulutus kuitenkin huitelee 20-30 kWh/100km välillä joka tapauksessa. ILPillä se on parempi, mutta absoluuttinen pakko olla. Ei todellakaan. Siitähän tässä oli puhe.

En tiedä millä "2 kW" vehkeellä ja mitä autoa olet autoja yrittänyt lämmitellä, mutta kyllä tuo Calixin 2,1 kW ainakin sitikan C5 saa ihan liian lämpimäksi kelistä riippumatta. Pienessä miissä 6,5 kW vastuksilla menee hetkessä tukalaksi.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
960
Jotenkin muistelen että 6kw/h olisi näyttänyt Enyaq kulutukseksi paikallaan ollessa kun starttasi ulkoa jossain -25c pakkasessa. Voin muistaa väärinkin mutta pienen kerrostalosaunan harvian kiukaan verran sieltä sähköa kulutettiin, ja aika nopsaan kyllä lämpeni mielestäni.
Toki vähenee aika nopeasti tuo kulutus kun saa hytin lämmitettyä.
Ja siis ilmalämpöpumppu onpi tässä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 232
Mietis nyt vähän itsekin mitä se tuo ääritilanteen täysin epärealistinen 4-6 kWh ero oikeasti merkkaa. Ei hevon vattuakaan, kun sen auton kulutus kuitenkin huitelee 20-30 kWh/100km välillä joka tapauksessa. ILPillä se on parempi, mutta absoluuttinen pakko olla. Ei todellakaan. Siitähän tässä oli puhe.

En tiedä millä "2 kW" vehkeellä ja mitä autoa olet autoja yrittänyt lämmitellä, mutta kyllä tuo Calixin 2,1 kW ainakin sitikan C5 saa ihan liian lämpimäksi kelistä riippumatta. Pienessä miissä 6,5 kW vastuksilla menee hetkessä tukalaksi.
Calixin 2,1 kW ei riitä C5:n kabiinin lämmittämiseen kuin paikallaan@-20 C. Maantienopeuden viimassa saat laittaa kaksi Calixia, eikä hampaiden kalisemattomuudelle silti saa takuuta ilman täsmälämmittimiä (penkki, ratti, säteily).


@zepi :n 40 kW hukkalämpö ei tarkoittanut sitä, että se kaikki tarvittaisiin matkustamon lämmitykseen, vaan että sillä saa kabiininKIN lämpimäksi. Suurin osa siitä 40 kW:sta on luovutettava harakoille moottoritilan, pakoputken ja pakokaasun kautta, koska muuten sisälle tulisi aivan liian kuuma.


Jos ILPillä säästää 3 kW, riippuu sen merkitys nopeudesta:

1. Keskinopeus 100 km/h, akun netto 57,5 kWh (josta käytetään keskeltä 80 %, eli 46 kWh):

ILP 23 kWh/100 km -> latausväli 200 km

Ilman ILP 26 kWh/100 km -> latausväli 177 km

Joillekin tuo 23 km merkkaa.


2. Keskinopeus taajamassa 30 km/h:

ILP 6 kW / 0,3 = 20 kWh/100 km -> latausväli 230 km

Ilman ILP (6 kW + 3 kW) / 0,3 = 30 kWh/100 km -> latausväli 153 km


Hitaammassa taajama-ajossa ero onkin jo 77 km, mutta toisaalta aika harva autoilee noin pitkiä matkoja taajamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 340
Ei tuo ilp mikään välttämättömyys tosiaan ole, mutta kiva kuitenkin
En kyllä suoraan sanottuna usko Audin kuvaajaa alkuunkaan. Eihän autoa tarvitse lämmittää ollenkaan jossain +15-20C kelissä, joten miten siitä lämpöpumpusta voisi hyötyä mitään?

Mutta siis tosiaan pointtinani oli, että kun ajelee 100km/h vauhtia autolla joka polttaa 6l/100km bensaa, niin kemiallista energiaa vapautuu moottorissa n. 57kW teholla. Siitä about 20 menee auton eteenpäin viemiseen ja loput 37 sitten menee lämppäri asennosta riippuen osittain ohjaamoon ja loput ulkoilmaan.

Monissa tilanteissa 2kW riittää, mutta kunnon kylmällä ja vauhdeissa, ei se riitä vielä mihinkään. Tosin silloin ei kyllä ILP:kään tuota riittävästi kun autoon tuskin halutaan laittaa aivan parasta ultrakylmällä lämmittävää mallia.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 348
Kyllä autoa pitää jäähdyttää sisätilojen osalta tuossa +15-20C lämpötilassa. Riippuu jonkin verran auton väristä, sisustuksen väristä ja auringon paisteen kulmasta että kuinka paljon, mutta pitää kuitenkin.
 
Liittynyt
19.03.2020
Viestejä
115
Niin, törmäsin tuohon ajomoottorihommaan. Ilmeisesti jäähdytysnestettä vuotaa moottorin sisään, auto haistaa suurjännitepuolen ohivuodon ja auto kuolee täysin leikaten sillä hetkellä. Tuleekohan maahantuoja yhtään vastaan jos autolla on ajettu alle 160tkm? Teslalla vastaava vika menisi voimalinjan takuuseen.

Paljonko ilmajousituksen komponentit maksavat? Tarvitseeko sitä murehtia alle 200tkm ajetussa?
FB:n etron ryhmässä joku oli kysynyt selkeästi yli 100tkm ajettuun suomi-autoon hintaa niin <2k€ töistä ja audi maksaa moottorin. Ei halpa, mutta ei aivan järjetön hinta. Omani oli ostaessa 110tkm ajettu ja tiedostan riskin tuosta, vaikka toisaalta joillain on FB:n mukaan jo reilusti enemmän kilometrejä ilman ongelmia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 985
Viestejä
4 354 648
Jäsenet
72 543
Uusin jäsen
JoonasKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom