Yleistä keskustelua sähköautoista

Ehkä tuo kyykkyasento voi haitata pitempiä aikuisia. Tilava se on kuitenkin esim. lapsia ja lastenistuimia ajatellen, aika juhlavasti menee selkä menosuuntaan -jakkaratkin sisälle varmasti. Iso tilantarve voi tulla jo siitäkin että tarvii kaksosille jakkarat.
Tuli jo vastaan 150 cm juniorilla, tosin koivet ovat kasvaneet jo vähän etupeltoa. Jos et ole itse käynyt katsomassa, niin älä oleta. Ei ole ollenkaan hyvän muotoinen lastenistuimillekaan. Tuohon en kokeillut sisään, mutta sen verran moneen olen pistänyt, että perstuntumalta sanoisin ainoan juhlavan asian olevan vitutus. En tiedä mihin ne tilat ovat saaneet hukattua, mutta Rellu on pahasti pudottanut pallon takapenkin kanssa.
 
Tilat relluissa ovat suht nihkeät, takapenkki varsinkin matala ja etupenkkien alla ei ole jaloille tilaa. Istuma-asennosta tulee huono. Periaatteessa kyllä ihan kivan oloinen oli, mutta jotenkin nuo sisätilan ja erityisesti takapenkki vei Rellut hylkyyn (Megane, Scenic). Ahtaamman oloista kuin voisi kokoon nähden odottaa. Jos auto tulee 99% yksinajoon, niin sitten ei kyllä ole ongelmaa.

e: Kysyjä tais kaivata takapenkkitiloja. Sitten sanoisin suoraan, että no-go.
Omaan silmään taas näyttää että jalkatilaa olis ihan mukavasti. Pääntilaa ei niinkään. Näyttää kuin takapenkki olisi hieman korkeammalla kuin etupenkit, vähän kuin teatterissa penkkirivit nousee takaosaa kohti.
Mutta kuvien ja videoiden perusteella ei ikinä tahdo saada todellista kuvaa, se pitää käydä itse koeistumassa.
Leveydestä ei oikein osaa arvuutella mitään. Takakontin aukko vaikutti kovin kapoiselle verrattuna auton leveyteen.
Screenshot_20240826-165740.png
 
Omaan silmään taas näyttää että jalkatilaa olis ihan mukavasti. Pääntilaa ei niinkään. Näyttää kuin takapenkki olisi hieman korkeammalla kuin etupenkit, vähän kuin teatterissa penkkirivit nousee takaosaa kohti.
Mutta kuvien ja videoiden perusteella ei ikinä tahdo saada todellista kuvaa, se pitää käydä itse koeistumassa.
Leveydestä ei oikein osaa arvuutella mitään. Takakontin aukko vaikutti kovin kapoiselle verrattuna auton leveyteen.
Screenshot_20240826-165740.png
Niin no tämä kaveri juuri valitti, että polvet ovat ylhäällä. Varpaat eivät varmasti mene yhtään tuosta eteenpäin. Huom. Minä en kommentoi videoiden perusteella vaan ihan paikan päällä kävin molemmat katsomassa ja paskaksi toteamassa. Tuossa kuvassa näkyy muuten hyvin miten ahdas väli siinä on sillä korkeudella, mihin mahdollinen turvaistuin tulisi. Ei tuosta hyvää ja tilavaa saa vaikka miten haluais videotuomaroida.

e: Toki siis kukin auto luokassaan, mutta en kyllä lastenistuin-käyttöön heti suosittais.
 
Tuota AA tai Carplayn langattomuuden puutetta ei kannata liikaa kauhistella jos muuten joku malli kelpaa.
Omassa EV6ssa ~40€ AA palikka kiinni USB-portissa ja nyt on langaton AA. Niitä USB-c portteja lataukseen kyllä riittää Korealaisissa vähintään tarpeeksi + langaton lataus kyynärnojan edessä.
 
Tuota AA tai Carplayn langattomuuden puutetta ei kannata liikaa kauhistella jos muuten joku malli kelpaa.
Omassa EV6ssa ~40€ AA palikka kiinni USB-portissa ja nyt on langaton AA. Niitä USB-c portteja lataukseen kyllä riittää Korealaisissa vähintään tarpeeksi + langaton lataus kyynärnojan edessä.

Langaton latauskaan ei taida olla täysin ongelmaton. Jotkut puhelinmallit (ainakin jotkin omenaiset) taitaavat tykätä ylikuumentua, kun muutama appi auki ja langaton lataus käynnissä.
 
Harvassa kodissa kestää sähköliittymä 32A yksivaihelatauksen. Jenkeissä tuommoinen aataminaikainen ratkaisu sopii paikallisiin sähköasennuksiin paremmin.
Yleisin taitaa olla 25A, laturi (22kw) kuormanhallinnalla niin pystyy hyödyntämään tuon 25A 100%, sillä saa jo 5,7kW tehoksi.
 
Meinaat että talossa ei ole mitään muuta sähkön käyttöä? Kuormanhallinnassa yleensä jätetään myös marginaalia, itsellä ABB laturi kuormaa laskee kun 21A / vaihe ylittyy.
 
Meinaat että talossa ei ole mitään muuta sähkön käyttöä? Kuormanhallinnassa yleensä jätetään myös marginaalia, itsellä ABB laturi kuormaa laskee kun 21A / vaihe ylittyy.

Riippuu jälleen talosta. Marginaalia voi jäädä ihan riittävästi, jos talossa 3x35A sulakkeet, mikä varsin tavallista ja ongelmia tuskin on, mikäli liittymässä käytössä tuotakin suuremmat sulakkeet.
 
Riippuu jälleen talosta. Marginaalia voi jäädä ihan riittävästi, jos talossa 3x35A sulakkeet, mikä varsin tavallista ja ongelmia tuskin on, mikäli liittymässä käytössä tuotakin suuremmat sulakkeet.
Eikö tää mee taas sähkiksen lataukseen? Ei tänne? Mutta silti off topic multakin ni joku saa taas poistaa... Harvassa talossa on isompia ko 25A sulakkeet.. koska liittymien hinnat ja ei tarve enempään.. sähkiksenkin lataa niillä si hienoste yöllä vaikka ko muu kulutus minimissä.. 5h* 11kw on 55kw.. harvat autot normipäivän ajon jälkeen eneempää haluiskaan, ko tuskin aina nollilla kotio tullaan...
 
Tuplaposti mutta kyllä, mennee toiseen ketjuun varmaan paremmin, mutta 'harvassa talossa' riippuu varmaan joka tapauksessa täysin alueesta ja samoin liittymien hinnat. Aika oleellinen tuo lataus joka tapauksessa sähköautolle on.
 
Langaton latauskaan ei taida olla täysin ongelmaton. Jotkut puhelinmallit (ainakin jotkin omenaiset) taitaavat tykätä ylikuumentua.
Oma S22 Ultra tuntuu ylikuumenevan langattomalla latauksella ja AAn käytöllä. Varsinkin jos on suojakuoressa.
Tämän olen saanut havaita useamman vuokra-auton kanssa... Ei kiva huomata puhelimen tilttaavan vieraassa maassa ja kaupungissa :redface:
Onneksi nykyään tuntuu tulevan AAhan huomautus tuosta puhelimen ylikuumenemisesta ennen täys tilttiä vai tuleekohan auton järjestelmän kautta?
 
Riippuu jälleen talosta. Marginaalia voi jäädä ihan riittävästi, jos talossa 3x35A sulakkeet, mikä varsin tavallista ja ongelmia tuskin on, mikäli liittymässä käytössä tuotakin suuremmat sulakkeet.
Eikö tää mee taas sähkiksen lataukseen? Ei tänne? Mutta silti off topic multakin ni joku saa taas poistaa... Harvassa talossa on isompia ko 25A sulakkeet.. koska liittymien hinnat ja ei tarve enempään.. sähkiksenkin lataa niillä si hienoste yöllä vaikka ko muu kulutus minimissä.. 5h* 11kw on 55kw.. harvat autot normipäivän ajon jälkeen eneempää haluiskaan, ko tuskin aina nollilla kotio tullaan...
Oma S22 Ultra tuntuu ylikuumenevan langattomalla latauksella ja AAn käytöllä. Varsinkin jos on suojakuoressa.
Tämän olen saanut havaita useamman vuokra-auton kanssa... Ei kiva huomata puhelimen tilttaavan vieraassa maassa ja kaupungissa :redface:
Onneksi nykyään tuntuu tulevan AAhan huomautus tuosta puhelimen ylikuumenemisesta ennen täys tilttiä vai tuleekohan auton järjestelmän kautta?
eiköhän se info tulepuhelimelta, mutta langaton latauskaan taida olla sähkiksen exclusive toiminto...
 
Oma S22 Ultra tuntuu ylikuumenevan langattomalla latauksella ja AAn käytöllä. Varsinkin jos on suojakuoressa.
Tämän olen saanut havaita useamman vuokra-auton kanssa... Ei kiva huomata puhelimen tilttaavan vieraassa maassa ja kaupungissa :redface:
Onneksi nykyään tuntuu tulevan AAhan huomautus tuosta puhelimen ylikuumenemisesta ennen täys tilttiä vai tuleekohan auton järjestelmän kautta?
Näissäkin on näemmä toteutuseroja: Oma S22 ultra ylikuumeni myös langattomalla latauksella AA päällä Enyaqissa, mutta ei tee sitä nykyisessä BYDissä jostain syystä. Eikä tuossakaan ole jäähdytettyä alustaa.
 
Kyllähän se luuri välillä kuumenee langallisellakin latauksella AA:ta käyttäessä melkoisesti. Tekee aika randomisti tuota.

Onneksi nykyään tuntuu tulevan AAhan huomautus tuosta puhelimen ylikuumenemisesta ennen täys tilttiä vai tuleekohan auton järjestelmän kautta?
Ai on vai ? Eipä ole tullut vastaan.
 
Eiköhän ne käämit osu vain toisissa latausasemissa paremmin minkä takia ei kuumene niin paljoa.
 
Ja just näin postauksen VAG edustajalta, jossa kerrottiin, että jos auto ei ole tullut tehtaalta 5.X softalla niin päivityksenä sitä ei ole saatavilla vanhoihin autoihin. Eli ihan puppua nuo paranneltut softalupaukset OTA:na uudemmissa malleissa.

Itsellä uusi ID3 Pro Elegance ja ID. Software on 3.7
 
En tiedä kuinka uusi autosi on, mutta tuo taitaa jäädä heti uutena torsoksi softan osalta. Ei varmaan kovinkaan isoja päivityksiä luvassa tulevaisuudessa.

itse oottelin q4:seen päivityksiä liki kolme vuotta, kyllästyin ja vaihdoin pois. Jäi iso läjä jo ostaessa olleita ongelmia ratkomatta vielä tuon ajan jälkeenkin. En siis odottelisi kovin ruusuista tulevaisuutta noille vanhemmille vaggineille softan puolesta, kun taitaa uusissa olla jo eri rautakin alla.
 
Ihan uusia ID.3-7 malleja käsittääkseni myydään jo päivitetyllä infotainmentilla. 3.7 Softa on mielestäni sen vanhan raudan uusin ohjelmisto, mitä ei saa päivittämälläkään kovin loistavaksi johtuen heikosta laskentatehosta. Olisiko uusi autosi ajamaton, mutta vanhempaa vuosimallia? lmeisesti kesken vuotta 2024 on tullut mallipäivitystä, mikä tekee varmasti ostajalle tilanteen ikäväksi kun toisissa 2024 malleissa voi olla uutta rautaa ja toisissa ei.

Redditistä: " The current ID.3s will NOT get Software 4.0 since you need new hardware for that. It was announced to be released some time in "2024" "
 
Sama on audilla vissiin, jos ostaa sen uuden pikuakkuisen q4:sen niin saa uudella infortainmentilla, jossa on chatgpt:t sun muut, mutta jos ottaa isompiakkuisen saa vanhan, joka ei päivity enää uuteen. Vähän paskaa ostajan kannalta, kun saattaa olla teknisesti täysin eri malli autosta softan näkökulmasta, jos katsoo pelkkää valmistusvuotta ja kuukautta.
 
VIN decoder sanoo, että malli on 2024. Ehka se rauta sitten päivittyi vuoden alkupuoliskon aikana.
1724847915452.png
 

Liitteet

  • 1724847831211.png
    1724847831211.png
    61,6 KB · Luettu: 4
Mitä paremman hinta-laatusuhteen vaihtoehtoja Scenicille on?
Parempia vaihtoehtoja isoakkuiselle 50k€:n luokassa esim. Model Y LR, ID.4 4Motion, Kia EV6 AWD ja saman perusrakenteen Nissan Ariyan saa myös isolla akulla ja nelivedolla.
Pieniakkuinen versio Scenicistä on ehkä kilpailukykyisempi siinä 40k€:n luokassa.
 
Mitä paremman hinta-laatusuhteen vaihtoehtoja Scenicille on?

Hinta-laatusuhde on aina kovin subjektiivinen juttu, mutta tuo Scenicin LR malli päälle 50 kilon hinnallaan on jokseenkin kilpailluimmassa sähköautosegmenttissä. @P.T tuossa jo vähän listasi kilpailua, eikä tuossakaan ole vielä kaikki. Osaan noista alkaa saamaan tuohon hintaan jo nelivetoakin ym. joten aika hankala minun olisi itselleni Sceniciä perustella. YMMV toki.

Perinteisesti Suomessa on ranskalaisilla autoilla myös ollut aika jäätävä arvonalenema, mutta nähtäväksi jää miten näiden täyssähkärien kanssa.
 
Harri Salon tuoreita mietteitä Scenicistä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
VIN decoder sanoo, että malli on 2024. Ehka se rauta sitten päivittyi vuoden alkupuoliskon aikana.
Taustavalaistu keskinäyttö on helpoin tuntomerkki. Jos sitä ei ole, niin kyseessä on vanhempi versio. Kuulin kyllä sen myyjältä, mutta en nyt enää kirveelläkään muista mistä viikosta alkaen tuotanto oli uutta. Jokunen aika/kk sitten tehdastilaus oli jo automaattisesti uutta mallia.
 
Harri Salon tuoreita mietteitä Scenicistä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
1:20 kohdalla näkyy hyvin miten jalat jää penkistä reilusti irti ja tossunkärkiä ei saa yhtään eteenpäin. Rellun PR-osasto on tainnut tuota takapenkin keskikäsinojaa hehkuttaa oikein kunnolla, kun kaikissa kolmessa "arvostelussa" samaa kikkaretta kiillotetaan kovasti.

e: Jos Harri sattuu lukemaan, niin kameran vähäisempi heilunta olisi 6/5. Tuosta tulee "merisairaaksi".
 
Harri Salon tuoreita mietteitä Scenicistä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Näihin videolinkkeihin voisi kyllä laittaa muutamia avainasioita sisällöstä esille, että voisi arvioida heti lähdössä että alkaako katsomaan 10-30 minuutin videoa vai etsiikö tietoa muista lähteistä.
 
Näihin videolinkkeihin voisi kyllä laittaa muutamia avainasioita sisällöstä esille, että voisi arvioida heti lähdössä että alkaako katsomaan 10-30 minuutin videoa vai etsiikö tietoa muista lähteistä.

Onhan se kerrottu jo videon otsikossa, ettei kyse ole vuoden kestotestin tulosten summaamisesta, vaan että "haetaan autokaupasta"? Mutta totta puhuen, en ollut postatessani itsekään katsonut videosta kuin vasta pari ensimmäistä minuuttia.
 
Onhan se kerrottu jo videon otsikossa, ettei kyse ole vuoden kestotestin tulosten summaamisesta, vaan että "haetaan autokaupasta"? Mutta totta puhuen, en ollut postatessani itsekään katsonut videosta kuin vasta pari ensimmäistä minuuttia.

Videon otsiko on Ensipuraisu Renault Scenic E-Tech

1724859556119.png
 
Faijalla tilanne, jossa XC60 D4 taas vikaa. Tällä kertaa rattilukko estänyt käynnistämisen -> hinauksen kautta Bilialle. Sijaisautoksi sai XC60 T6:lla ja tykästynyt tuohon sähköön, kun pystyy sähköllä ajella melkein kaikki työmatkat. Kuitenkin hybridin moninaiset ongelmat ei välttämättä kiinnosta ja nyt ajatuksena olisi miettiä sähköautoa.

Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.
 
Faijalla tilanne, jossa XC60 D4 taas vikaa. Tällä kertaa rattilukko estänyt käynnistämisen -> hinauksen kautta Bilialle. Sijaisautoksi sai XC60 T6:lla ja tykästynyt tuohon sähköön, kun pystyy sähköllä ajella melkein kaikki työmatkat. Kuitenkin hybridin moninaiset ongelmat ei välttämättä kiinnosta ja nyt ajatuksena olisi miettiä sähköautoa.

Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.

Kyllähän se julkinen lataus on kalliimpaa, etenkin, jos joutuu käyttämään paljon pikalatureita. Mutta jos vaikkapa K-Lataus veloittaa sen 0,33 €/kWh suurteholatauksesta ja jos lataushäviöineen sähkökatumaasturin kulutus on jopa 25 kWh per 100 km, niin onhan tuo edelleen alle 8 euroa per 100 km. Kulkisiko vastaavan kokoinen diesel- tai bensiiniauto neljällä litralla 100 km? Tuskin. Eiköhän sillä jotain kuudesta-kymmeneen litraa menisi.
 
Töissä jos saa ladata edes 8A:lla työpäivien ajan, niin eihän siinä vaiheessa tarvitse mitään julkisia latureita juuri käytellä. Ajomääräthän ovat aika vähäiset jos kerran hybridilläkin saa ajettua jo melkein kaiken sähköllä…

Varovasti häviötä mukaan lukien arvioiden 1.5kW x 7h/pv x 220pv/v = 2310kWh/vuosi latausta.

Tuolla ajelee autosta riippuen luokkaa 10000 - 15000km. (Vähän vajaa 10tkm janoisella SUV:lla, jopa vähän yli 15tkm Tesla Model 3:lla)
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.
 
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.
Saksalaiset valmistajat vastustivat näitä tulleja.
 
Töissä jos saa ladata edes 8A:lla työpäivien ajan, niin eihän siinä vaiheessa tarvitse mitään julkisia latureita juuri käytellä. Ajomääräthän ovat aika vähäiset jos kerran hybridilläkin saa ajettua jo melkein kaiken sähköllä…

Varovasti häviötä mukaan lukien arvioiden 1.5kW x 7h/pv x 220pv/v = 2310kWh/vuosi latausta.

Tuolla ajelee autosta riippuen luokkaa 10000 - 15000km. (Vähän vajaa 10tkm janoisella SUV:lla, jopa vähän yli 15tkm Tesla Model 3:lla)
Pitänee käydä katsomassa eri autoja 40k luokassa. Tavoitteena olisi hyvä range 400-500km luokkaa hyvillä keleillä ja plussaa, jos olisi neliveto. Onko tuossa hinnassa jotain selkeää "no go" autoa vai ei muuta kuin koeajamaan?

Volvo oli jossain vaiheessa ajatuksena (EX40), mutta näistä saakin maksaa reilusti enemmän verrattuna esim. Toyotan sähköautoihin. Toisaalta niinhän se aina on ollut ja Volvossa on aika hyvät varusteet jo hinnat alkaen mallissa.
 
Ärsyttää miten taas kerran EU suojelee Saksan teollisuutta asettamalla kiinalaisille sähköautoille epäreiluja tuontitulleja. Osa muistaa vielä, mitä kiinalaisille aurinkopaneeleille tehtiin pitkään Saksan oman tuotannon suojelemiseksi.

Vaikka väite Kiinan valtion tukemista sähköautoista ja ja sitä myötä keinotekoisesta hintojen polkemisesta olisi totta, itse ottaisin sen ilolla vastaan. Jos kiinalainen veronmaksaja laitetaan maksamaan autostani suuri siivu niin se kelpaa minulle.

Tätähän se kiina juurikin haluaa. Pakkasella housuun kusemisen aikajänteellä ajattelevat eurot/jenkit firmoineen valtion kirstusta pumppaamalla nurin, niin saadaan kavennettua pelikenttää.
Jos nyt olisit edes vähän aineistoa lukenutta esittänyt etkä vain väsynyt wumao, niin varmaan ei olisi unohtunut että saksalaiset juurikin tuota vastustivat, kun ovat jo niin syvällä Kiinalle pikkusormensa antaneet ja pelkäävät vastaiskua.
 
Menee kyllä aikalailla politiikan puolelle. Mutta kieltämättä hieman karsastan nuita täysin kiinaomisteisten yhtiöiden tuotteita, vaikka hinnan ja ominaosuuksien suhteen ovatkin todella mielenkiintoisia olleet.

Varsinkin kun etenkin sähköautot tuppaa kaikki olemaan always-connected ja online tyyppisiä. Otetaan vaikka utopistinen skenaario että puolet euroopan autoista olisi MG, BYD, Xiaomi merkisiä. Kiinan iso herra antaa yhtiöille mahtikäskyn niin tehtaila lähtee autoille komento jotta yksikään näiden yhtiöiden auto ei liiku, niin nehän ei sitten liiku. Vois olla liikenne ainaki tovin melko sekaisin, sitä enemmän mitä suurempi prosenttiosuus on kiina-autoja.
Toki aika utopiaa mutta kun seuraa tuota poliittista sapelinkalistelua niin pistää miettimään kaikenlaista.

Onhan se kiva että auton lataustasot voi tsekkaa kotisohvalta ja spotify rallattaa iloisesti ilman että tarvii jakaa yhteyksiä kännykästä. Mutta asioilla on myös ne kääntöpuolensa.

Ja ei, en ole pelannut liikaa Watch Dogsia.
 
Menee kyllä aikalailla politiikan puolelle. Mutta kieltämättä hieman karsastan nuita täysin kiinaomisteisten yhtiöiden tuotteita, vaikka hinnan ja ominaosuuksien suhteen ovatkin todella mielenkiintoisia olleet.

Varsinkin kun etenkin sähköautot tuppaa kaikki olemaan always-connected ja online tyyppisiä. Otetaan vaikka utopistinen skenaario että puolet euroopan autoista olisi MG, BYD, Xiaomi merkisiä. Kiinan iso herra antaa yhtiöille mahtikäskyn niin tehtaila lähtee autoille komento jotta yksikään näiden yhtiöiden auto ei liiku, niin nehän ei sitten liiku. Vois olla liikenne ainaki tovin melko sekaisin, sitä enemmän mitä suurempi prosenttiosuus on kiina-autoja.
Toki aika utopiaa mutta kun seuraa tuota poliittista sapelinkalistelua niin pistää miettimään kaikenlaista.

Onhan se kiva että auton lataustasot voi tsekkaa kotisohvalta ja spotify rallattaa iloisesti ilman että tarvii jakaa yhteyksiä kännykästä. Mutta asioilla on myös ne kääntöpuolensa.

Ja ei, en ole pelannut liikaa Watch Dogsia.

Korkean teknologian aseissa puhutaan usein takaportista, punaisesta napista, jolla sen valmistaja(maa) voi sammuttaa ja mitätöidä asejärjestelmän muodostaman uhan. On esitetty paljoa väitteitä sellaisen puolesta (vihamielisiksi myöhemmin muuttuneet liittolaiset, kts. Iran) ja vastaan (entä jos vihollinen löytää ja aktivoi sen). Mutta yksi asia on varma, ja se on se, että Kiina voi painaa sitä nappia vain kerran. Sen jälkeen kiinalaiset autot käyvät kaupaksi paljon aiempaa huonommin, mainehaitta on valtava. Muutenkin voi miettiä, että eikö maailma olisi enemmän sekaisin, jos kiinalainen elektroniikka lakkaisi toimimasta? Harvalla on varmaan esim. eurooppalaista puhelinta tai tietokonetta.
 
Varmaan yhtä moni kuin sitäkin että esim. Volvon XC90 tai Mercedes GLE polttomoottoriversiollakaan ei saa tuonne ajaa. Ei tää pelkästään sähköautoja koske kun nuo isot SUV:t on painavia ihan polttomoottorillakin. Toki kannattaa otsikoida sähköautojen kautta niin saa enemmän klikkauksia.
SUV on luonnollisesti eri asia kun normi henkilöauto ja tietysti painavampi, sen ymmärtämiseen ei tarvitse olla ruudinkeksijä.
Eikä tuon painorajan ylitys ole kovin yleistä edes SUV:eilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Mikäli pystyy lataamaan kotona tai töissä säänölliseen niin, että saa sinne 80% asti ladattua akun odottelmatta autolla, niin ok.
Itse en kyllä noiden pikalatureiden varaan alkaisi pelkästään. Syö mukavuutta ja etenkin sitä taloudellisuutta.
 
Jos ihan vieressä on K-kauppa hidaslatauksineen, että voi sinne aamulla kävellä ja lähteä töihin niin ehkä, keskolla kun on halvempi yölataushinta.

Mut työmaalla pistoke riittää hyvin jos kotona ei ole.
 
Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Jos nyt otetaan 40k hintaluokkaan eri sähköautoja, niin onko paras vain lähteä koeajamaan ja testaa fiilistä? Onko jotain tiettyjä ajoneuvoja, mitä kannattaa välttää. Kiinavehkeet eivät välttämättä houkuttele tulevien tullimahdollisuuksien takia.

Itse näen sähköauton parhaana puolena sen, ettei ikinä tarvitse pysähtyä huoltoasemalle lataamaan. Jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin joudut pysähtymään asemille useammin ja pidemmiksi aikaa kuin polttomoottorisilla. Lisäksi maksat sähköstä moninkertaista hintaa. Omakotitaloni (vuosikulutus >25,000 kwh ilman sähköautoa) pörssisähkön keskiarvo on ollut nyt viimeisinä kalliina vuosina ~7-9 snt/kwh + siirto, eli pikalataus on n. 2-3 kertainen keskiarvoiseen pörssisähköön nähden, ja se pörssisähkö lienee seuraavina vuosina vieläkin halvempaa. Latauksen painottamista halvemmille päiville/tunneille sähkö voi olla käytännössä ilmaista, mikä taas helpottaa oletettavan arvonalenemisen kanssa merkittävästi.

En tiedä kumpi noista huonoista puolista minua harmittaisi enemmän: Latausasemilla käyntien vaiva vai niiden kalliimpi hinta arkiajoihin. Jos mahdollisesti muutat seuraavina vuosina asuntoon missä on oma latausmahdollisuus tai työpaikalle sellainen on tulossa, niin se taas poistaa molemmat negatiiviset puolet.

Sinun tilanteessa todennäköisesti odottelisin vielä jollakin kustannustehokkaalla ja käyttömukavalla polttiksella siihen asti että sähkiksen hankinta on oikeasti järkevää. Mutta ymmärrän jos autokuume polttelee ja haluat hypätä kelkkaan mukaan.
 
Ensimmäinen kysymys, että miten järkeväksi näette, jos kotona ei pysty lataamaan autoa? Lähteekö sähköauton käyttövoiman halpuus tässä ovesta ulos? Töissä hänellä on tällä hetkellä vain yksivaiheinen sähkönsyöttö, mutta ymmärtääkseni tulevaisuudessa voisi päivittää isompaan (syötön määrästä en osaa tällä hetkellä sanoa).

Se vähän riippuu. Jos mahdollisuus ladata missä tahansa kätevästi hidaslatauksella työpäivien/öiden/yms. aikana edes kerran tai pari viikkoon (viikottaisesta ajomäärästä riippuen) ilman, että se vaikuttaa normaaleihin arkirutiineihin, niin ei ongelmaa. Esim. pääkaupunkiseudulla liityntäparkit sopivat erinomaisesti tarkoitukseen ja niissä lataaminen on myös melko halpaa (n. ~20c/kWh).
Jos tuollaista mahista ei ole, niin vähän harrasteluksi voi paikoitellen mennä. Pikalatausten hinta on tietysti yksi tekijä, mutta ainakin täällä Helsingissä pitäisin vieläkin isompana ongelmana sitä, että niille pikalatureille ei sitten talviaikaan välttämättä oikein meinaa päästä. Ainakaan niille, jotka ovat siinä himan lähellä ja mielellään vielä siinä kaupan edustalla, jolloin homma onnistuu ns. muiden toimien ohella..
Se, että joutuu lähteä jonnekin varta vasten lataamaan - ja etsiä sitä varten varten vielä jonotonta töpseliä - on yksiselitteisesti aivan perseestä ja siinä tulee nopeasti polttisautoa ikävä.
 
En tiedä kumpi noista huonoista puolista minua harmittaisi enemmän: Latausasemilla käyntien vaiva vai niiden kalliimpi hinta arkiajoihin. Jos mahdollisesti muutat seuraavina vuosina asuntoon missä on oma latausmahdollisuus tai työpaikalle sellainen on tulossa, niin se taas poistaa molemmat negatiiviset puolet.
Tuossa @Mittubisi käyttäjän tapauksessa jäin nyt vähän epäselväksi, voiko se faija töissä ladata vai ei. Kyllähän sillä "Yksivaiheinen sähkönsyöttö" tilanteessakin auton pystyy yleensä lataamaan? Minulla on täällä yksi naapuri joka lataa omaa EX30 volvoaan työpaikan lämmitystolpasta työsuhde-etuna, eikä ole siksi viitsinyt ottaa taloyhtiön tarjoamaa latausmahdollisuutta käyttöön.
 
Kiitos kaikille viesteistä ja avusta. Tällä hetkellä siis ymmärtääkseni töissä voi ladata lämpötolpasta 2h kerrallaan ajastimella. Mainitsin juuri tuosta faijalle, että jossain olisi hyvä saada vaivattomasti ladattua melkein täyteen kerran viikossa ettei tarvitse turvautua pikalatureihin pelkästään.

Pyysin häntä selvittämään minkälaista infraa olisi saatavilla työpaikalla. Voiko siis nykyisen lämmitystolpan vaihtaa miten helposti sähköautopaikaksi. Kotona ei ole mahdollisuutta ja tuskin tulee olemaan pitkään aikaan (ydinkeskusta kadunvarsipysäköinnillä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 984
Viestejä
4 876 986
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom